Connect with us

ΕΛΛΑΔΑ

Ο Πολιτισμός εκπέμπει… SOS

Published

on

Τους τελευταίους μήνες της καραντίνας οι περισσότεροι τους περάσαμε βλέποντας ταινίες, ακούγοντας μουσική, διαβάζοντας βιβλία, παρακολουθώντας διαδικτυακά θεατρικές παραστάσεις, κάνοντας ηλεκτρονικές περιηγήσεις σε όλα τα μεγάλα μουσεία του κόσμου.  Ο Πολιτισμός και η Τέχνη μας συντρόφευαν τους δύσκολους μήνες του    εγκλεισμού μας.

Κι όταν λέμε Πολιτισμός και Τέχνη εννοούμε καλλιτεχνικά δημιουργήματα και πίσω από τα δημιουργήματα βρίσκονται άνθρωποι. Δημιουργοί και ένα πλήθος εργαζομένων που δίνουν σάρκα και οστά σε όλα τα δημιουργήματα που μας ψυχαγωγούν και γίνονται καταφύγιο ή     αφετηρία για τα μακρινά ταξίδια της ψυχής και του μυαλού.

Καλλιτέχνες επίσης επιστρατεύθηκαν από την κυβέρνηση και τις τοπικές αρχές, για να μεταδώσουν το δικό τους    εγκάρδιο και εμψυχωτικό μήνυμα, να μας παρακινήσουν να μείνουμε σπίτι και να μείνουμε ασφαλείς. Καλλιτέχνες επιστρατεύονται επίσης για να προβάλλουν τουριστικά τις  ομορφιές της Ελλάδας. Οι αρχές τους αξιοποιούν γιατί είναι ταλαντούχοι και γιατί είναι γνωστοί και μπορούν να μας προσεγγίσουν συναισθηματικά περνώντας καλύτερα το μήνυμα.

Και είναι αλήθεια ότι οι άνθρωποι αυτοί ανταποκρίθηκαν και με το παραπάνω παρόλο που  ο πολιτιστικός και       δημιουργικός τομέας υπήρξε από τους πρώτους που ανεστάλη η λειτουργία του και φαίνεται πως θα είναι από τους τελευταίους που θα επαναλειτουργήσουν και μάλιστα με τέτοιους περιορισμούς ως προς τη συνάθροιση κοινού που πιθανότατα να μην είναι βιώσιμη η λειτουργία του.

Οι άνθρωποι του πολιτισμού, καλλιτέχνες, εργαζόμενοι και επιχειρήσεις, βρίσκονται σε μεγάλη κρίση, εκπέμπουν SOS. Όχι μόνο οι επώνυμοι, αν και ακόμα και αυτοί δεν έχουν όλοι την οικονομική δυνατότητα να αντεπεξέλθουν. Κυρίως, όμως, οι χιλιάδες λιγότερο γνωστοί και ανώνυμοι. Όλοι   αυτοί που έχουν μείνει χωρίς κανένα εισόδημα τώρα και δεν ξέρουν πότε θα έχουν ξανά. Και είναι μεγάλος ο κατάλογος των επαγγελμάτων που εξαρτώνται οικονομικά από τον χώρο του πολιτισμού.

Γιατί μπορεί να λέμε ότι ο τουρισμός είναι η «βαριά βιομηχανία» της Ελλάδας, στην πραγματικότητα όμως ο πολιτισμός έχει αυτόν τον ρόλο. Η φράση ότι “ο πολιτισμός είναι η  βαριά βιομηχανία της Ελλάδας”, αποδίδεται στη Μελίνα Μερκούρη κατά τη θητεία της στο υπουργείο Πολιτισμού. Ασφαλώς, η ίδια καθώς και όσοι έχουν έκτοτε χρησιμοποιήσει την έκφραση εννοούν ότι ο πολιτισμός προσφέρει οικονομικά και δυνητικά θα μπορούσε να είναι η πιο  βαριά βιομηχανία στην Ελλάδα.

Ανατρέχοντας στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ανακαλύπτει    κανείς ότι ο σχετικός κλαδος (“Τέχνες, διασκέδαση και ψυχαγωγία, επισκευές ειδών νοικοκυριού και άλλες      υπηρεσίες”), αν και κατά πολύ ευρύτερος όσων εννοούμε λέγοντας “πολιτισμός”, το 2015 εισέφερε μόλις 6,5  δισεκατομμύρια ευρώ στο ελληνικό ΑΕΠ. Παραμελημένος λοιπόν και αναξιοποίητος ένας τεράστιος πλούτος και πριν την πανδημία.

Ωστόσο την περίοδο αυτή της πανδημίας ζούμε  ένα  ακόμα  κοινωνικό «παράδοξο». Ο πολιτισμός μέσα στην κρίση του κορωνοϊού παίζει σημαντικό ρόλο για την    κοινωνική συνοχή και την ανόρθωση του ηθικού της  κοινωνίας και την ίδια στιγμή οι άνθρωποι που υπηρετούν τον χώρο είναι καταδικασμένοι στην ανέχεια.

Η κοινωνία εκδήλωσε μια μορφή αντίδρασης αξιοποιώντας τα μέσα δικτύωσης με το σύνθημα support art   workers.             Η κεντρική εξουσία όμως ακόμα δεν έχει εκλάβει το μήνυμα και δεν έχει αναφερθεί στα μέτρα ουσιαστικής στήριξης αυτού του χώρου από τον οποίο ζουν χιλιάδες άνθρωποι, όχι μόνο αυτοί που φαίνονται, οι επώνυμοι και οι γνωστοί αλλά και όλοι αυτοί που βρίσκονται από πίσω και χωρίς τους οποίους κανένα έργο δεν μπορεί να φτάσει στο κοινό και να εκπληρώσει το σκοπό της   δημιουργίας του.

Ο τρόπος που η κεντρική διοίκηση, αυτή που εντέλει παίρνει αποφάσεις, αποτελεί καθρέφτη και μέτρο των ηθικών αξιών και προτύπων της κοινωνίας, του δικού μας δηλαδή πολιτισμού, αφού εμείς, η πλειοψηφία δηλαδή, τους επιλέγουμε να μας εκπροσωπούν και τους     δίνουμε τη λαϊκή εντολή να ενεργούν και αποφασίζουν προς όφελος μας αποβλέποντας σε ένα κράτος  δικαίου και πρόνοιας.

 

Γίνε συνδρομητής στην εφημερίδα μας ΕΔΩ,  με 20 ευρώ τον χρόνο.

ΕΛΛΑΔΑ

Οι έδρες των Σπαρτιατών και τα Συνταγματικά διλήμματα

Published

on

By

Οι υποστηρικτές της απαγόρευσης των πολιτικών κομμάτων και στην Ελλάδα αντέτειναν ότι η Δημοκρατία δεν μπορεί να αυτοκτονεί και πρέπει να αμύνεται απέναντι στους εχθρούς της.

Η συνέχεια όμως μάλλον τους διέψευσε: Μπορεί να απαγορεύθηκαν οι Έλληνες του Ηλία Κασιδιάρη, κατήλθαν όμως με την υποστήριξή του στις εκλογές οι Σπαρτιάτες και κατέλαβαν ένα όχι ευκαταφρόνητο εκλογικό ποσοστό.

Σαν να μην έφτανε αυτό, υποβλήθηκαν ενστάσεις στο ΑΕΔ (Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο) με αίτημα να εκπέσουν οι βουλευτές των Σπαρτιατών από τις έδρες τους.

Τι θα γίνει με τις έδρες των εκπεσόντων βουλευτών στις δώδεκα εκλογικές περιφέρειες όπου οι Σπαρτιάτες εξέλεξαν βουλευτή;

Μήπως οι έδρες αυτές να δοθούν στα κόμματα, τα οποία στις συγκεκριμένες εκλογικές περιφέρειες εμφανίζουν τον μεγαλύτερο αριθμό αδιάθετων ψήφων;

Αλλά κάτι τέτοιο δεν θα προσέκρουε στη λογική του εκλογικού νόμου, ο οποίος κατανέμει τις έδρες και με βάση τη δύναμη των κομμάτων στο σύνολο της Επικράτειας, προβλέποντας τη μεταφορά αδιάθετων υπολοίπων ανάμεσα στις διάφορες εκλογικές περιφέρειες;

Αφού κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να είναι σωστό, μήπως να μοιραστούν οι έδρες των Σπαρτιατών αναλογικά στα άλλα κόμματα, τα οποία εκπροσωπούνται στη Βουλή;

Με ποιον νόμο όμως και με ποια κριτήρια θα γίνει αυτή η κατανομή των εδρών;

Τι θα γίνει με τη στρογγυλοποίηση των δεκαδικών που θα προκύψουν;

 

Ας ερευνήσουμε τότε μια τρίτη λύση: Οι Σπαρτιάτες να θεωρηθούν πλασματικά και εκ των υστέρων ότι δεν συγκέντρωσαν το απαραίτητο 3% για να εισέλθουν στην Βουλή και με το δεδομένο αυτό να εφαρμοστεί ο εκλογικός νόμος και να μοιραστούν οι έδρες τους στα άλλα κόμματα. Σε μια τέτοια περίπτωση, θα εφαρμόσουμε τον εκλογικό νόμο με βάση ένα δεδομένο, που ξέρουμε ότι δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα (αφού οι Σπαρτιάτες έλαβαν πάνω από 3%).

 

Τέταρτη λύση: Να θεωρήσουμε ότι οι ψήφοι στους Σπαρτιάτες δεν είναι έγκυρες και έτσι να γίνει ανακατανομή των εδρών. Αυτό όμως θα έχει πολλαπλές επιπτώσεις στην εκ νέου εφαρμογή του εκλογικού νόμου για την ανακατανομή των εδρών (π.χ. ως προς το εκλογικό μέτρο), αυξάνοντας τον κίνδυνο για πιθανές «καραμπόλες» στις διάφορες εκλογικές περιφέρειες. Εξάλλου, δεν μπορεί να είναι άκυρες οι ψήφοι υπέρ των Σπαρτιατών στις δώδεκα εκλογικές περιφέρειες όπου εξέλεξαν βουλευτή και έγκυρες σε όλες τις άλλες εκλογικές περιφέρειες.

 

Και τέλος: Την ανακατανομή των εδρών θα την αποφασίσει το ίδιο το ΑΕΔ ή μήπως θα παραπέμψει το ζήτημα στην Ανωτάτη Εφορευτική Επιτροπή, που θα πρέπει να συγκροτηθεί εκ νέου;

Το σημαντικό όμως είναι κάτι άλλο: Όπου και με όποιον τρόπο και να δοθούν οι έδρες των Σπαρτιατών (φανταστείτε τι διαφωνίες θα προκύψουν μεταξύ κομμάτων, εκλογολόγων, νομικών κ.λπ.), η στρέβλωση της δημοκρατικής αρχής θα είναι κάτι περισσότερο από προφανής. Γιατί συνιστά αλλοίωση της λαϊκής βούλησης, να ψηφίζει ένας πολίτης ένα κόμμα και η ψήφος του να αποβαίνει τελικά υπέρ άλλου κόμματος.

Εφόσον λοιπόν το ΑΕΔ αποφασίσει ότι παρανόμως συμμετείχε ένα κόμμα στις εκλογές, τότε θα πρέπει να επαναληφθούν οι εκλογές χωρίς τη συμμετοχή του. Γιατί δεν γνωρίζουμε ποιο θα ήταν το αποτέλεσμα των εκλογών, εάν δεν συμμετείχε το κόμμα αυτό. Η επανάληψη των εκλογών (είτε στις συγκεκριμένες εκλογικές περιφέρειες είτε σε ολόκληρη την επικράτεια) είναι η μόνη σύμφωνη με τη δημοκρατική αρχή λύση. Βέβαια, είναι εύλογο κανείς να μη θέλει την επανάληψη των εκλογών, ειδικά για τον συγκεκριμένο λόγο.

Μόνο που η υπεράσπιση της Δημοκρατίας, με τον εσφαλμένο τρόπο που επιλέχθηκε το 2023, έχει το τίμημά της. Δεν μπορείς δηλαδή να θεσπίζεις ρυθμίσεις προς υπεράσπιση της δημοκρατίας και, όταν έρθει η ώρα της εφαρμογής τους, να αρνείσαι την εφαρμογή της δημοκρατικής αρχής.

Οι καταστάσεις αυτές συμβάλλουν ακόμη περισσότερο στη μείωση της αξιοπιστίας των πολιτικών θεσμών και της σύγχρονης αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας, αυξάνοντας κατ’ αποτέλεσμα και μακροπρόθεσμα τη δύναμη των ακραίων και αντιδημοκρατικών τάσεων.

Συνάγεται ένα συμπέρασμα από όλα αυτά; Νομίζω ναι.

Όταν η μαχόμενη δημοκρατία ξεφεύγει από τα σωστά όρια (που προκύπτουν από την εφαρμογή του ποινικού δικαίου, την αντιμετώπιση των πραγματικών προβλημάτων της κοινωνίας και την αξιοποίηση των άλλων μέσων που παρέχει η έννομη τάξη για την αντιμετώπιση των εχθρών της Δημοκρατίας), η Δημοκρατία μας οδηγείται σε συνταγματικά αδιέξοδα.

*Σπύρος Βλαχόπουλος – Καθηγητής Νομικής Σχολής ΕΚΠΑ

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

Ωράριο Καταστημάτων την Μεγάλη Εβδομάδα

Published

on

By

Το Δ.Σ. του Εμπορικού Συλλόγου Ναυπάκτου ανακοινώνει  το Ωράριο των Καταστημάτων για την Μεγάλη Εβδομάδα και εύχεται σε όλους
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ και ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ !!!
Ο Πρόεδρος
Παπαϊωάννου Αποστόλης
Η Γραμματέας
Κόκλα Κατερίνα
ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ  ΣΥΛΛΟΓΟΣ  ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ
                      “Ο ΕΡΜΗΣ”
              ΕΤΟΣ  ΙΔΡΥΣΕΩΣ  1911

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

Χόρεψαν με την ψυχή τους!

Published

on

By

Κατάμεστο ήταν το Παπαχαραλάμπειο Κλειστό Γυμναστήριο  Ναυπάκτου από μαθητές και γονείς που παρακολούθησαν το «7ο Μαθητικό Φεστιβάλ Μοντέρνων Χορών», την Κυριακή 21 Απριλίου το πρωί.

Ξεχείλιζε από νιάτα και παλμό το Παπαχαραλάμπειο, καθώς δεκάδες έφηβοι, από δεκαεπτά σχολεία του νομού Αιτωλοακαρνανίας χόρεψαν με την ψυχή τους και εκφράστηκαν μέσα από τον χορό.

Με εξαιρετικές χορογραφίες αυτοσχεδίασαν και απέσπασαν το θερμό χειροκρότημα από τους θεατές.

Για μια ακόμα χρονιά, ο Δήμος Ναυπακτίας και η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Αιτωλοακαρνανίας διοργάνωσαν το  Μαθητικό Φεστιβάλ Μοντέρνων Χορών στην  Ναύπακτο, που πλέον έχει γίνει θεσμός, με τους νέους να το αγκαλιάζουν, δίνοντας τον δικό τους τόνο στην δράση.

Στόχος του φεστιβάλ είναι η γνωριμία των μαθητών με τον ρυθμό και τον χορό, η ανάπτυξη των σχέσεων, συνεργασίας, ομαδικότητας και φιλίας.

Όπως προαναφέραμε στο 7ο μαθητικό φεστιβάλ χορού Ναυπάκτου πήραν μέρος δεκαεπτά σχολεία, από το Αγρίνιο, το Αιτωλικό, τον  Αγ, Κωνσταντίνο, Ευηνοχώρι, το  Μεσολόγγι, το Αντίρριο και από την Ναύπακτο.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ