Connect with us

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Έκθεση Etel Adnan «Χαρτιά / Papers»

Published

on

Ανοίγει τις πύλες της, το Σάββατο 28 Ιουλίου στις 20:30, στο  αρχοντικό Μπότσαρη, η έκθεση της δημιουργού – ποιήτριας, πεζογράφου και εικαστικού Etel Adnan, με τον τίτλο «Χαρτιά / Papers».

Ο Δήμος Ναυπακτίας και η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας υποδέχονται για δεύτερη συνεχή χρονιά την επιμελητική πρόταση της Magda Cirillo, heylepanto! vol.2, στο Ίδρυμα Μπότσαρη και σε διάφορους χώρους στη Ναύπακτο, από τις 16 Ιουλίου ως τις 7 Οκτωβρίου 2018. Το heylepanto! vol.2 παρουσιάζει ως κεντρική εκδήλωση, την έκθεση της Etel Adnan στο Ίδρυμα Μπότσαρη, που θα λήξει στις 7 Οκτωβρίου 2018, κατά τους εορτασμούς της Ναυμαχίας του Λέπαντο. Θα συνοδευτεί από τη δράση-δρώμενο Sol Invictus, παρουσιάσεις βιβλίων, βραδιές ποίησης & μουσικής, εργαστήρι για παιδιά, ξεναγήσεις, συζητήσεις.

Πηγή έμπνευσης για τη φετινή σεζόν στάθηκαν δύο βιβλία της Etel Adnan: A propos de la fin de l’Empire Ottoman, μτφρ Patrice Cotensin για τις εκδόσεις Galerie Lelong, Παρίσι 2015 (Σχετικά με το τέλος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, μτφρ Βασιλική Γκέτσιου για τις Εκδόσεις Άγρα, Αθήνα 2016) και The Arab Apocalypse, εκδόσεις The Post-Apollo Press, Σαουσαλίτο 1989 (1975) (η Αραβική Αποκάλυψη).

Πρόκειται για την πρώτη ατομική έκθεση της Adnan στην Ελλάδα, ζωντανό παράδειγμα της διαπολιτισμικότητας, που γαλουχήθηκε με τις ιστορίες των μεσογειακών πολιτισμών, περνώντας σε αυτές των ιθαγενών πληθυσμών της Αμερικής.

H έκθεση θα φιλοξενήσει έργα που κατά τη μεταφορά τους στη Ναύπακτο, έπρεπε να χωρούν σε μια βαλίτσα. Η ιδέα της βαλίτσας, μέσα στην οποία η δημιουργός είχε χωρέσει κυρίως τη μνήμη της ξεριζωμένης οικογένειάς της από τη Σμύρνη, προήλθε από το βιβλίο της για την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Σε αυτό, η συγγραφέας Adnan κάνει μία αναδρομή στο παρελθόν της, εισάγοντας σκέψεις πάνω σε ιστορικά γεγονότα και οικογενειακές διηγήσεις, μπλέκοντας έτσι πολύ αριστοτεχνικά τη μεγάλη και τη μικρή ιστορία. Το τέλος μιας ζωής, μιας εποχής.

Και ενώ η επιλογή των έργων μας φέρνει πιο κοντά στην ιδιαιτερότητα της δημιουργού που ανατρέχει στο χαρτί με την επιθυμία να δημιουργήσει μια σύνθετη γραφή ως εικαστικός, αλλά και ως ποιήτρια, ένας από τους στόχους του heylepanto! είναι ν’ αναζητήσει συνδέσμους ανάμεσα στο έργο της και το χώρο που θα το φιλοξενήσει.

Ο τίτλος του βιβλίου λειτουργεί συνειρμικά με το χώρο του Ιδρύματος Μπότσαρη, ανατρέχοντας στο τέλος των Οθωμανών στην Ελλάδα, με την ίδρυση του ελληνικού κράτους το 1830 και ενδεχομένως ακόμα παλαιότερα με τη Ναυμαχία του Λέπαντο το 1571, που σήμανε και την πρώτη ευρωπαϊκή συμμαχία ενάντια σ’έναν κοινό εχθρό.

Αν το Ίδρυμα Μπότσαρη σκιαγραφεί την ιστορία του διαπολιτισμικού διαλόγου μέσα από τον εκάστοτε οικοδεσπότη του, η Adnan απεικονίζει τη συμφυή πολυπολιτισμικότητα της μέσα από το πολύπλευρο έργο της. Παράλληλα με την έκθεση της Adnan και με αφορμή το ποίημα της, The Arab Apocalypse, που γράφτηκε εν μέσω Λιβανικού εμφυλίου, ήρθε στο φως η δράση-δρώμενο Sol Invictus της δραματουργού Magda Cirillo, καθώς εισέρχεται με τη σειρά της στη δίνη του ήλιου και του πολέμου.

Θα εκτυλιχτεί με νέες και νέους της περιοχής από 12 ως 18 ετών, για τρεις εβδομάδες με σπαστό πρόγραμμα ως τις 7 Οκτωβρίου.

Λίγα λόγια για την Etel Adnan

Η Etel Adnan γεννήθηκε στη Βηρυτό το 1925 από Ελληνίδα Σμυρνιά μητέρα και Σύρο πατέρα. Έπειτα από σπουδές στη φιλοσοφία στα Πανεπιστήμια της Σορβόννης, του Μπέρκλεϊ και του Χάρβαρντ, δίδαξε τη φιλοσοφία από το 1958 ως το 1972 στο Σαν Ραφαέλ στην Καλιφόρνια. Υιοθέτησε την αμερικανική γλώσσα και άρχισε να γράφει κυρίως ποίηση συμμετέχοντας ενεργά στο κίνημα των ποιητών ενάντια στον πόλεμο του Βιετνάμ. Από το 1972 ως το 1977 εγκαταστάθηκε στη Βηρυτό και εργάστηκε ως πολιτιστική συντάκτρια. Αναγκάστηκε να επιστρέψει στο Σαουσαλίτο στην Καλιφόρνια λόγω του Λιβανικού εμφυλίου, όπου αφοσιώθηκε στα εικαστικά και τη γραφή. Μαζί με την ποίηση, τη λογοτεχνία και τα δοκίμια, συνέχισε να ζωγραφίζει, να σχεδιάζει, να βιντεοσκοπεί, αλλά και να υφαίνει ταπισερί. Έκτοτε ζει ανάμεσα στο Λίβανο, τις Η.Π.Α. και τη Γαλλία. Συνεργάστηκε με διακεκριμένους δημιουργούς, ποιητές, συνθέτες, σκηνοθέτες, ενώ έργα της έχουν μελοποιηθεί, σκηνοθετηθεί και παρουσιαστεί σε διεθνή φεστιβάλ. Μία από τις κορυφαίες στιγμές στο χώρο του θεάματος ήταν η συγγραφή του λιμπρέτου της όπερας CIVIL warS το 1984, σε σκηνοθεσία Bob Wilson και μουσική Gavin Bryars. Είχε μεγάλη απήχηση στο ευρύτερο κοινό με τη συμμετοχή της στη Documenta 13, το 2012. Ακολούθησαν σημαντικές μονογραφικές εκθέσεις στα Whitney Museum και New Museum της Νέας Υόρκης, στο Mathaf της Ντόχας, στο Museum der Moderne του Σάλτζμπουργκ, στη White Cube Gallery του Χονγκ Κονγκ, στο IMMA του Δουβλίνου, στη Serpentine Gallery του Λονδίνου, στο Moderna Museet του Μάλμο, στη Fundación Banco Santander της Μαδρίτης, στο Institut du Monde Arabe του Παρισιού και στο Zentrum Paul Klee της Βέρνης. Στην Ελλάδα έχει συμμετάσχει ως προσκεκλημένη του Θεόδωρου Τερζόπουλου σε διεθνείς συναντήσεις θεάτρου (Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών και Σικυώνα). Ανάμεσα στις συνεργασίες της και δύο φιλμ: Etel Adnan: Εξόριστες Λέξεις της Βουβούλας Σκούρα (2008) & Ismyrne των Joana Hadjithomas/Khalil Joreige (2016). Θα παρουσιάσει την πρώτη της ατομική έκθεση στη Ναύπακτο, στο Ίδρυμα Μπότσαρη.

 

Πολύ μεγάλο είναι και το συγγραφικό της έργο που ξεκινά το 1966 με το: Moonshots. Beirouth  – Five Senses for One Death, και φθάνει στο 2018 με το – Tolérance, Galerie Lelong.

Εκδόσεις στα Ελληνικά: Χ Διεθνής συνάντηση αρχαίου ελληνικού δράματος, 2000: 2500 χρόνια αρχαίου ελληνικού δράματος, παράδοση και προοπτικές – ΧΙ Διεθνής συνάντηση αρχαίου ελληνικού δράματος, 2002: Θηβαϊκός κύκλος, Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών – Περί πόλεων και γυναικών, μτφρ Βασίλης Τομανάς, Εκδόσεις Νησίδες 2000 – Το τίμημα που δεν είμαστε διατεθειμένοι να καταβάλουμε για τον έρωτα, μτφρ Σπύρος Γιανναράς, Εκδόσεις Άγρα 2016 – Γράφοντας σε μια ξένη γλώσσα, μτφρ Βασιλική Γκέτσιου, Εκδόσεις Άγρα 2016 – Σχετικά με το τέλος της οθωμανικής αυτοκρατορίας, μτφρ Βασιλική Γκέτσιου, Εκδόσεις Άγρα 2017.

 Σημαντικές διακρίσεις (επιλογή): Βραβείο France-Pays Arabes για το Sitt Marie Rose, 1978 – ArabAmerican Book Award για το σύνολο του έργου της και PEN Oakland Award για το Master of the Eclipse, 2010 – California Book Award for Poetry για τη συλλογή Sea and Fog και Lambda Literary Award για το σύνολο του έργου της, 2013 – Ιππότης των Γραμμάτων και των Τεχνών της Γαλλικής Δημοκρατίας, 2014.

 

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ στο χώρο του Ιδρύματος Μπότσαρη και σε όλες τις εκδηλώσεις.

ΩΡΑΡΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

28 Ιουλίου – 2 Σεπτεμβρίου: Τετάρτη – Κυριακή  11.00 – 13.00 & 19.00 – 21.00

6 – 30 Σεπτεμβρίου: Πέμπτη – Κυριακή 10.00 – 13.00

3 – 7 Οκτωβρίου:  11.00 – 13.00 & 18.00 – 20.00

 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ & ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ

Magda Cirillo / bonjourheyheyparis@gmail.com / +33 6 13042901, +30 6972 179798

Γιώργος Μιχαλόπουλος ΑΜΙ / giorgismichalopoulos@gmail.com, +30 6972 122381

Δήμος Ναυπακτίας / info@nafpaktos.gr / 26340 38635

FB / heyheyparis

Συμπαραγωγή: heyheyparis ! – ΑΜΙ – Χρυσός Όμιλος Αντισφαίρισης.

Με την οικονομική και ευγενική υποστήριξη των:

Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού, Πρεσβεία του Λιβάνου στην Ελλάδα

Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου

Ελληνικά Πετρέλαια, Σύνδεσμος Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων 1ης ΓΕN Αιτ/νίας, Ολυμπία Οδός

Galerie Lelong & Co. Paris, Kalfayan Galleries Αθήνα-Θεσσαλονίκη

Hotel Nafpaktos, Nafsweek.gr

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

«Τα Χριστούγεννα του Παπαχαραλάμπους»

Published

on

By

Χριστουγεννιάτικη γιορτή διοργανώνουν οι νέοι της Ιεράς Μητρόπολης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου, με τον τίτλο: «Τα Χριστούγεννα του Παπαχαραλάμπους».

Η γιορτή θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 26 Δεκεμβρίου, στις 7:00 το απόγευμα, στην Παπαχαραλάμπειο αίθουσα εκδηλώσεων.

Συμμετέχουν τα παιδιά των Κατηχητικών, η Χορωδία παραδοσιακής μουσικής της Μητρόπολης και τμήμα της Παπαχαραλαμπείου Φιλαρμονικής Ναυπάκτου, όπου θα παρουσιάσουν θεατρικό και κάλαντα.

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Χριστουγεννιάτικο bazaar από την ΑΛΚΥΟΝΗ

Published

on

By

Ξεκίνησε  το Χριστουγεννιάτικο bazaar του συλλόγου ΑΛΚΥΟΝΗ, στον χώρο που βρίσκεται απέναντι από τον ναό της Αγίας Παρασκευής στην οδό Ιντζέ.

Εκεί θα μπορούμε να βρούμε δημιουργίες των παιδιών και εθελοντών του Συλλόγου, κεριά, κεραμικά, κατασκευές, γούρια, κοσμήματα, στεφάνια, και άλλα πολλά Χριστουγεννιάτικα δώρα.

Αγοράζοντας ένα δώρο από την ΑΛΚΥΟΝΗ, ενισχύετε το έργο του Συλλόγου.

Το Χριστουγεννιάτικο bazaar θα λειτουργεί μέχρι και την Κυριακή 23 Δεκεμβρίου.

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Μνήμη Καλαβρύτων

Published

on

By

Η 13η Δεκεμβρίου 1943 είναι η αποφράδα ημέρα του Ελληνισμού. Χίλια περίπου άτομα έπεσαν στην περιοχή των Καλαβρύτων από τις σφαίρες των Ναζί.

Στο χωράφι του Καπή ορθώνεται μεγαλοπρεπής τύμβος με τα ονόματα των φονευθέντων. «Παλιά δουλειά μου κόσκινο». Για τους Χιτλερικούς η ζωή των άλλων δεν αξίζει μπροστά στη δύναμη των όπλων. Το ίδιο έκαμαν και στο Κομμένο, το Δίστομο, το Χορτιάτη, τα Κερδύλια, το Κοντομαρί…

Οι εφευρέτες των θαλάμων αερίων. Ο ξεπεσμός ενός λαού στα χέρια του Αδόλφου, η χώρα του Χάινε, του Γκαίτε, του Καντ, του Φρόιντ, στο έσχατο.

Το ιστορικό της σφαγής

Μετά την αποχώρηση των Ιταλών από τη συμμαχία του Γ΄ Ράιχ (Σεπτέμβριος 1943), ένας λόχος Γερμανών (80 στρατιώτες) από το Αίγιο κατευθύνθηκε προς τα Καλάβρυτα για να πάρει τον οπλισμό των αποχωρούντων Ιταλών. Στην άνοδο δέχτηκαν ξαφνικά τις σφαίρες του Ε.Λ.ΑΣ. Έγινε μάχη. Στο τέλος οι Γερμανοί παραδόθηκαν και οδηγήθηκαν στα Καλάβρυτα. Επειδή είχε περάσει ένα διάστημα πάνω από σαράντα ημέρες και οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Γερμανών – ανταρτών δεν κατέληξαν πουθενά, οι Γερμανοί αποφάσισαν «πανστρατιά» να φτάσουν στα Καλάβρυτα. Στον δρόμο καίνε χωριά και σκοτώνουν αδιακρίτως (Ζαχλωρού, Κερπινή, Ρωγοί, Σουδενά…). Στο μεταξύ (8 Δεκεμβρίου) οι αντάρτες κατακρημνίζουν 77 Γερμανούς από ύψωμα σε βάραθρο.

Όταν πληροφορήθηκε η στρατιά το δυσάρεστο γεγονός, ο Γερμανός διοικητής διέταξε γενική σφαγή του πληθυσμού.

Τις γυναίκες έκλεισαν στο σχολείο, ενώ οι άνδρες οδηγήθηκαν στον τόπο της θυσίας όπου εκτελέσθηκαν στις 13 του μήνα.

Ύστερα αποχώρησαν τραγουδώντας!

Αποφεύγω λεπτομέρειες για τις οποίες κάποιος θα μπορούσε να συμπληρώσει, να απορρίψει ή να αμφισβητήσει κάτι.

Κι όταν ο πόλεμος τελείωσε και το χιλιόχρονο Γ΄ Ράιχ έκαμψε τον αυχένα, τι έγινε μετά;

Μήπως τιμωρήθηκε κάποιος για τα στυγερά εγκλήματα εκατέρωθεν; Όχι. Οι ναζί άκαμπτοι γύρισαν στον τόπο τους. Έζησαν «άχρι του νυν» καμαρώνοντας για το Άουσβιτς, το Νταχάου, την Τρεμπλίνκα, το Σομπίντορ…

Εμείς πάντως δεν ξεχνούμε. Αν ήθελαν να πάρουν εκδίκηση για όσους τους προξενούσαν κακό, ας έπιαναν τους πρωταίτιους – αν μπορούσαν – κι όχι τον άμαχο και άοπλο λαό.

Σήμερα τα παιδιά τους λουφάζουν, έτοιμα για νέα δράση, δοθέντος του συνθήματος.

Ο ναζισμός κρύβεται σαν τον κοριό, στις δίπλες του σεντονιού, στη ντουλάπα, στο στρώμα, έτοιμος για νέα δράση.

Το δράμα των Καλαβρύτων ας μας κρατεί σε εγρήγορση.-

                                                                                                                                                                                       Κ. Στυλιαράς

Continue Reading

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ