Connect with us

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Αθανάσιος Β. Νταουσάνης – Ένας Ναυπάκτιος ποιητής, μελετητής και κριτικός της Αφρικάνικης Λογοτεχνίας

Published

on

Αθανάσιος-Νταουσάνης-Αφρική-συγγραφέας- ποιητής=μεταφραστής-και-μελετητής

Αθανάσιος Β. Νταουσάνης (Ναύπακτος 1934 – Αθήνα 2019)

Ο Αθανάσιος Β. Νταουσάνης ήταν συγγραφέας, ποιητής, μεταφραστής και μελετητής της πνευματικής και πολιτιστικής παράδοσης της Μαύρης Αφρικής. Διακρίθηκε για την έρευνά του στην προφορική ποίηση φυλών της αφρικανικής ηπείρου.

Γεννήθηκε στις 29 Ιανουαρίου 1934 στο Ξηροπήγαδο Ναυπάκτου, όπου πέρασε τα παιδικά κι εφηβικά του χρόνια. Τελειώνοντας το τοπικό Γυμνάσιο, μετέβη σε ηλικία 17 ετών στην Αθήνα, όπου φοίτησε στη Μαράσλειο Παιδαγωγική Ακαδημία. Καταλυτική για τη μετέπειτα πορεία του υπήρξε εξάλλου η περίοδος που εργάστηκε κοντά στη «θεία Λένα» (Αντιγόνη Μεταξά-Κροντηρά), σημαντική Ελληνίδα παιδαγωγό, συγγραφέα παιδικών βιβλίων και δημιουργό του πρώτου παιδικού θεάτρου.

Εργάστηκε σε διάφορα σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην ελληνική επικράτεια, ακολούθησε σύντομη παραμονή του στο Λονδίνο προς τελειοποίηση της αγγλικής γλώσσας. Στη συνέχεια  έζησε μεγάλο μέρος της ζωής του στην Αφρική όπου εργάστηκε ως εκπαιδευτικός. Συγκεκριμένα έζησε στη Λιβύη, την Αιθιοπία και τη Νιγηρία.

Την πρώτη του επίσημη εμφάνιση στον ελληνόφωνο ποιητικό χώρο πραγματοποίησε με μεταφράσεις αξιόλογων ποιημάτων εξεχόντων Αφρικανών ποιητών στη «Νέα Εστία» και άλλα λογοτεχνικά περιοδικά, ενώ το 1977 κυκλοφόρησε η πρώτη συλλογή πρωτότυπων ποιημάτων του με τίτλο Ισημερινός και το φιλολογικό ψευδώνυμο Όμηρος Σανς. Ακολούθησαν κι άλλες, όλες εκδοθείσες στην Αθήνα κατά τη δεκαετία του 1980: Βαθύ του Έβενου, Στέππες, Βουβοί Τροπικοί, Γυμνό Παρόν, Χρώμα Μαύρο.

Η ποίησή του, έντονα επηρεασμένη από τη ζωή του στη Μαύρη Ήπειρο, χαρακτηρίστηκε ως ποίηση πρωτότυπη, βιωματική, εικονοπλαστική, χωρίς τεχνικές εκζητήσεις ή φραστικούς ακροβατισμούς αλλά με βαθύ λυρικό στοχασμό, υποβλητική, μα προπάντων πλημμυρισμένη από ανθρωπιά και θέρμη, ζεστασιά και αγάπη για την πυρακτωμένη Αφρική και τους μαρτυρικούς λαούς της.

Επέστρεψε οριστικά στην Ελλάδα το 1980 και εργάστηκε συστηματικά επί σειρά ετών με στόχο την ανάδειξη τόσο της γραπτής αφρικανικής ποίησης, όσο και της ανώνυμης, προφορικής ποιητικής παραγωγής των φυλών της Αφρικής (και του γενικότερου χώρου της, όπως της Μαδαγασκάρης, των Νησιών του Πράσινου Ακρωτηρίου, του Μαυρικίου, των Σεϋχελών, κ.λπ). Το 1992 βραβεύτηκε από την Ελληνική Εταιρεία Μεταφραστών Λογοτεχνίας για το βιβλίο του Η Ποίηση της Μαύρης Αφρικής: Νέγροι Ποιητές – Παραδοσιακή Ποίηση. Υπήρξε, εξάλλου, ο πρώτος που μύησε το ελληνικό αναγνωστικό κοινό στο έργο του Wole Soyinka, (Ουόλε Σογίνκα, Νιγηριανός δραματουργός, ποιητής, μυθιστοριογράφος και κριτικός) έχοντας διαγνώσει την αξία του έγχρωμου Αφρικανού ποιητή που τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1986.

Ο Αθανάσιος Β. Νταουσάνης συνέχισε να εργάζεται πάνω στην παραδοσιακή ποίηση που είχε ηχογραφήσει ή καταγράψει απευθείας από τους ιθαγενείς (κατά καιρούς και σε ομάδες άλλων ερευνητών, ντόπιων και Ευρωπαίων) αλλά και στο επιπρόσθετο υλικό που συνέλεξε στη διάρκεια δεκαετιών από φίλους και γνωστούς, καθώς κι από διάφορα περιοδικά, βιβλία, εφημερίδες και λοιπά έντυπα της Αφρικής.

Μέρος του πλουσιότατου αυτού υλικού, χαρακτηριστικού κάθε χώρας, κάθε τόπου, κάθε φυλής (από τη Σομαλία, την Αιθιοπία και την Ερυθραία ως τη Σενεγάλη και τη Μαυριτανία, από τη Ρουάντα και τη Ζιμπάμπουε ίσαμε το Σουδάν και τη Σαχάρα, από τη Νιγηρία και τη Νότια Αφρική ως την Ουγκάντα, τη Μοζαμβίκη και τη Μαδαγασκάρη) κυκλοφόρησε σε δύο επιβλητικούς τόμους. Οι ανθολογίες αυτές με τίτλο Το Φεγγάρι και το Τύμπανο (1996) και Η Ποίηση της Μαύρης Αφρικής (β’ έκδοση, συμπληρωμένη και εμπλουτισμένη, 2003) συμπεριλαμβάνουν μεταφραστικές επεξηγήσεις, εισαγωγή, λαογραφικές, εργογραφικές και άλλες ερμηνευτικές σημειώσεις, ιστορικές πληροφορίες και κριτικά σχόλια που απορρέουν από βιβλιογραφική έρευνα αλλά και την προσωπική του εμπειρία.

Έχοντας περιπλανηθεί, όπως ο ίδιος αναφέρει, απ’ άκρου σ’ άκρον τη Μαύρη Ήπειρο, ο Α. Β. Ν. γνώρισε και αγάπησε πολύ τη γη αλλά και τους ανθρώπους της σε όλες τις εκδηλώσεις του βίου τους. Δηλαδή ό,τι παρουσιάζεται – ή εννοείται – στις ανθολογίες του «δεν είναι παρά λόγος, ποίηση, μουσική και χορός· απαγγελία, προσευχή, χειρονομία, κίνηση και ρυθμός από κάτι που έγινε σε κάποιες γιορτές ή τελετουργίες, σε συγκεντρώσεις ή παραστάσεις, σε κάποια ορισμένη ώρα στην ιστορία και στον χρόνο, σε χώρους υπαρκτούς στην Αφρική· και φυσικά σε γλώσσες πολλές και διάφορες» (Το Φεγγάρι και το Τύμπανο, σελ. 27).

Άφησε την τελευταία του πνοή στην Αθήνα στις 27 Οκτωβρίου 2019, σε ηλικία 85 ετών.

Το Nafsweek ευχαριστεί τον Δ/ντη της Παπαχαραλαμπείου δημόσιας βιβλιοθήκης Γιάννη Χαλάτση για το κείμενο που μας έστειλε, ως φόρο τιμής για τον εκλιπόντα ναυπάκτιο, βιβλία του οποίου βρίσκονται στην βιβλιοθήκη της πόλης μας.

 

 

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ : «Η επιλογή Λουκοπούλου να καταργήσει τη Δημοτική Αστυνομία και η εκ των υστέρων απολογία του»

Published

on

By

ναυπακτος-γκιζας-συνεργασία-πολιτών

Απάντηση στα όσα ειπώθηκαν τόσο στο πρόσφατο δημοτικό συμβούλιο, όσο και στην ανακοίνωση της δημοτικής παράταξης «Ενωτική πρωτοβουλία» του Τάκη Λουκόπουλου, δίνει με ανακοίνωσή της η δημοτική παράταξη «Συνεργασία πολιτών» του Βασίλη Γκίζα.

Αναφέρει η ανακοίνωση:

«Με μία έστω και καθυστερημένη για  6 χρόνια ανακοίνωση ο κ.Λουκόπουλος και η “Ενωτική Πρωτοβουλία” απολογούνται για την επιλογή τους να καταργήσουν  οριστικά  τη Δημοτική Αστυνομία του δήμου μας προσπαθώντας να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα.

Είναι θετικό, πάντως, το γεγονός ότι αναγνωρίζουν ξεκάθαρα, έστω και μετά από τόσα χρόνια,  ότι ενώ ο νόμος 4325/ 2015 έδωσε τη δυνατότητα στους δήμους να επανασυστήσουν  τις δημοτικές αστυνομίες τους που είχαν καταργηθεί με το νόμο 4172/2013, ο κ.Λουκόπουλος  και η «Ενωτική Πρωτοβουλία» με την υπ’ αριθμ. 266/2015  απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του δήμου Ναυπακτίας επέλεξαν να  την καταργήσουν οριστικά και να  μην την επανασυστήσουν. Με την απόφαση αυτή, ο Δήμος Ναυπακτίας και ιδίως η πόλη της Ναυπάκτου στερήθηκαν  επί σειρά ετών ένα πολύτιμο όργανο, του οποίου οι αρμοδιότητες δεν είναι μόνο η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος που χρόνο με το χρόνο διογκώνεται αλλά εκτείνονται σε 27 διαφορετικά αντικείμενα, όπως στην επιτήρηση των λαϊκών αγορών, στην αντιμετώπιση της ρύπανσης και της ανεξέλεγκτης αφισοκόλλησης, στην επιτήρηση των κοινόχρηστων χώρων, στην αντιμετώπιση του ζητήματος των ακαθάριστων οικοπέδων και σε πολλά άλλα.

Και ενώ η δημοτική αρχή Λουκόπουλου επέλεξε να καταργήσει οριστικά τη δημοτική αστυνομία με τη φθηνή δικαιολογία ότι είναι «όργανο καταστολής», όπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο τότε πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Γεώργιος Σαμαντάς στη σχετική συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο, η πλειοψηφία πολλών σοβαρών δήμων επέλεξε το ακριβώς αντίθετο.

Σε κάθε περίπτωση η θετική ψήφος της «Ενωτικής Πρωτοβουλίας» στο πρόσφατο Δημοτικό Συμβούλιο υπέρ της σύστασης της δημοτικής αστυνομίας αλλά και η ουσία της ανακοίνωσης τους συνιστούν έμπρακτη αυτοκριτική, την οποία οφείλουμε να αναγνωρίσουμε και να χαιρετίσουμε.

Κάλιο αργά παρά ποτέ!!! »

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εργαστήριο της Τάφρου του Κορινθιακού Κόλπου: Ενδιαφέρουσες ομιλίες στο κτήριο «Ναυπακτία» το Σάββατο 24/9

Published

on

By

Πανελλήνιοι-αγώνες-Τοξοβολίας-Ναύπακτος-Παπαχαραλάμπειο-στάδιο

Το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών (ΕΑΑ), το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Πανεπιστήμιο Πατρών συνδιοργανώνουν υπό την Αιγίδα του Δήμου Ναυπακτίας, σειρά ομιλιών στο πλαίσιο του Θερινού Σχολείου του Εργαστηρίου της Τάφρου του Κορινθιακού Κόλπου.

Αναλυτικότερα, αυτό το Σάββατο, 24 Σεπτεμβρίου 2022 και ώρα 18:00’ θα πραγματοποιηθούν στο κτήριο «Ναυπακτία» (1ος όροφος) δύο εξόχως ενδιαφέρουσες ομιλίες στα ελληνικά με θέμα «Ελλάδα και Σεισμοί» από τον Αναπληρωτή Καθηγητή Σεισμολογίας-Σεισμικής Ανισοτροπίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών καθ. Γεώργιο Καβύρη και «Η Τάφρος του Κορινθιακού Κόλπου: Ένα γεωφυσικό Εργαστήριο» από τον εντεταλμένο Ερευνητή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών Δρ.Παναγιώτη Ηλία.

Θα ακολουθήσει ανοιχτή συζήτηση.

Προλογίζει ο Αντιπεριφερειάρχης Επιχειρηματικότητας, Έρευνας και Καινοτομίας της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας κ. Φωκίων Ζαΐμης.

Από το 2016 στην περιοχή του Κορινθιακού Κόλπου διενεργείται το λεγόμενο «Σχολείο του παρατηρητηρίου της τάφρου του Κορινθιακού Κόλπου» (https://nfo.crlab.eu/crl-school) το οποίο και αποτελεί την εκπαιδευτική συνιστώσα του εν λόγω παρατηρητηρίου. Ο κύριος σκοπός του σχολείου είναι να εκπαιδεύσει μεταπτυχιακούς φοιτητές και καθηγητές μέσης εκπαίδευσης από όλη την Ευρώπη. Στο Σχολείο έχουν συμμετάσχει 58 πανεπιστημιακοί καθηγητές και ερευνητές από την Ελλάδα και άλλες Ευρωπαϊκές χώρες ως εισηγητές, καθώς και 63 καθηγητές μέσης Εκπαίδευσης και 86 υποψήφιοι διδάκτορες και μεταπτυχιακοί φοιτητές πανεπιστημίων ως εκπαιδευόμενοι. Στο πλαίσιο του θερινού σχολείου του εργαστηρίου του Κορινθιακού Κόλπου (Corinth Rift Observatory) 2022, μεταξύ άλλων, θα διενεργηθούν επιδείξεις λειτουργίας εκπαιδευτικού σεισμογράφου σε μαθητές σε Γυμνάσιο της Ναυπάκτου, εκπαιδευτικές δραστηριότητες στην ύπαιθρο και  παρουσιάσεις/διαλέξεις από 23 διακεκριμένους επιστήμονες της ημεδαπής και αλλοδαπής σε περίπου 17 φοιτητές και 14 καθηγητές μέσης εκπαίδευσης  που έχουν επιλεχθεί, καθώς και στο ευρύ κοινό.

Σημειώνεται ότι, η υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος του εν λόγω Σχολείου, έχει αναγνωριστεί από τη Διεύθυνση Υποστήριξης Προγραμμάτων και Εκπαίδευσης για την Αειφορία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για τα ακαδημαϊκά έτη 2020-2021 και 2021-2022 (Υ.ΠΑΙ.Θ., Διεύθυνση Υποστήριξης Προγραμμάτων και Εκπαίδευσης για την Αειφορία, τμήμα Α΄, αρ. πρωτ. Φ1/ΝΔ/8978/38161/Δ7/04-04-2022).

Πληροφορίες για το εργαστήριο του Κορινθιακού Κόλπου καθώς και το πλήρες πρόγραμμα και υλικό για το φετινό αλλά και τα περασμένα θερινά σχολεία μπορείτε να βρείτε στο σύνδεσμο http://crlab.eu. Το πλήρες πρόγραμμα του σχολείου καθώς και σχετικές πληροφορίες (υπό διαρκή ενημέρωση) βρίσκεται στο https://nfo.crlab.eu/crl-school-2022 .

Το σχολείο είναι δωρεάν για όλους τους συμμετέχοντες, με επιχορήγηση των φοιτητών και των καθηγητών μέσης εκπαίδευσης και  υποστηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση Γεωφυσικής (European Geosciences Union). Χορηγός του Σχολείου είναι η Uni-systems. Ο Δήμος Ναυπακτίας παρέχει το χώρο διεξαγωγής και πούλμαν για τις μετακινήσεις των εκπαιδευομένων στο πεδίο.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

H’ Θεολογικό Συνέδριο Ιεράς Μητροπόλεως Ναυπάκτου

Published

on

By

Θεολογικό-συνεδριο-2022-μητροπολη-ναυπακτου

 «Ἐκκλησιαστικὴ Παράδοση καὶ Πολιτισμὸς τῆς Μικρᾶς Ἀσίας»

Τό Σάββατο 1 Ὀκτωβρίου 2022, στό Πνευματικό της Κέντρο ἡ Ἱερά Μητρόπολη Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου διοργανώνει τό Η΄ Θεολογικό Συνέδριο, μέ τήν εὐκαιρία τῆς ἑορτῆς τοῦ ἁγίου Ἱεροθέου Α΄ Ἐπισκόπου Ἀθηνῶν μέ γενικό θέμα: «Ἐκκλησιαστική παράδοση καί πολιτισμός τῆς Μικρᾶς Ἀσίας»

Τό Συνέδριο θά μεταδοθεῖ καί διαδικτυακά ζωντανά στήν διεύθυνση: https://parembasis.gr.

Τήν Κυριακή 2 Ὀκτωβρίου 2022 θά τελεσθῆ θεία Λειτουργία στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό Ἁγίου Δημητρίου Ναυπάκτου.

Το πρόγραμμα του Συνεδρίου

09.00 Χαιρετισμοί
09.30 Χρῆστος Τερέζης, Ὁμότιμος Καθηγητής Φιλοσοφίας Παν. Πατρῶν: «Ἡ ἀναζήτηση τοῦ Θεοῦ στούς Ἴωνες φιλοσόφους»
09:50 Κωνσταντῖνος Μπελέζος, Καθηγητής Θεολογικῆς Σχ. Ε.Κ.Π.Α.:  «Οἱ Ἐκκλησίες τῆς Ἀποκαλύψεως»
10:10 Ἐμμανουήλ Καραγεωργούδης, Καθηγητής Θεολογικῆς Σχ. Ε.Κ.Π.Α: « Προδρομικά στοιχεῖα τῶν ἡσυχαστῶν στήν διδασκαλία τῶν Ἀποστολικῶν Πατέρων»
10.30 – 11.30 Συζήτηση – Διάλειμμα.
11.30 Μητρ. Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου Ἱερόθεος: «Οἱ Καππαδόκες Πατέρες κατά τόν Καππαδόκη π. Ἰωάννη Ρωμανίδη»
11:50 Σωτήριος Ἰ. Μπαλατσούκας, Δρ. Καθηγητής Ἁγιολογίας: « Σύγχρονοι Μικρασιᾶτες Ἅγιοι»
12:10 Renée Hirschon, Καθηγήτρια Κοινωνικῆς Ἀνθρωπολογίας, St. Peter’s College, Oxford Univ.: «Κληρονόμοι τῆς Μικρασιατικῆς Καταστροφῆς»
12.30 – 01.30 Συζήτηση – Λήξη.

 

Θεολογικό-συνεδριο-2022-μητροπολη-ναυπακτου

Θεολογικό-συνεδριο-2022-μητροπολη-ναυπακτου

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ