Προ ολίγων ημερών επισκέφθηκαν την Ναύπακτο, μηχανικοί, στελέχη της ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε., ειδικευμένοι στην κατασκευή αυτοκινητοδρόμων και υπόγειων σηράγγων, μετά από πρόσκληση του δημάρχου Ναυπακτίας Τάκη Λουκόπουλου. Με επί τόπου αυτοψία διερεύνησαν την δυνατότητα να συνδεθεί το ανατολικό κομμάτι της πόλης με το δυτικό παρακάμπτοντας το ιστορικό κέντρο και την καστρούπολη. Ακολούθησε σύσκεψη των στελεχών της ΕΓΝΑΤΙΑ, με τον δήμαρχο, την μελετήτρια του Γ.Π.Σ. κ. Διονυσοπούλου, στελέχη της Τ. Υπηρεσίας του δήμου και αιρετούς. Στην σύσκεψη αποφασίστηκε να ζητηθεί από το Υπ. Εσωτερικών (με τεχνικό δελτίο) η χρηματοδότηση του δήμου Ναυπακτίας για την εκπόνηση των απαραίτητων μελετών. Ο στόχος είναι να ετοιμαστεί ο δήμος για την επόμενη προγραμματική περίοδο (2021 – 27) και να μπορεί να καταθέσει πρόταση για την χρηματοδότηση του έργου, αφού τέτοιου είδους παρεμβάσεις, είναι στους στόχους του επόμενου ΕΣΠΑ.
Γιατί το έργο θεωρείται απαραίτητο.
Η Ναύπακτος αποτελεί βασικό κόμβο στον διεθνούς σημασίας τουριστικό άξονα Δελφών – Αρχαίας Ολυμπίας και μια από τις σημαντικότερες Καστροπόλεις της χώρας, η οποία αναπτύσσεται στην ίδια θέση επί 30 αιώνες, χωρίς ποτέ να εγκαταλειφθεί.
Η πόλη καταγράφει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης τα τελευταία χρόνια και ιδίως μετά την κατασκευή της γέφυρας «Χαρίλαος Τρικούπης» (Ρίου – Αντιρρίου), γεγονός που τεκμηριώνεται και από την αύξηση του πληθυσμού της πόλης (Δ. Κ. Ναυπάκτου) κατά την περίοδο 2001 – 2011 σε αντίθεση με την γενικότερη μείωση του πληθυσμού σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο.
Οι νέες οικιστικές πιέσεις στην ευρύτερη περιοχή Ναυπάκτου – Αντιρρίου και οι πρόσθετοι κυκλοφοριακοί φόρτοι που προέκυψαν τα τελευταία χρόνια, επιδείνωσαν τα κυκλοφοριακά προβλήματα στην περιοχή του σχεδίου πόλης της Ναυπάκτου, δημιουργώντας συνθήκες έντονης κυκλοφοριακής συμφόρησης ιδίως στην περιοχή του ιστορικού κέντρου – κεντρικού πυρήνα.
Ο κεντρικός πυρήνας της πόλης (περιοχή παλαιού σχεδίου πόλης) χωροθετείται σε μια στενή περιοχή μεταξύ του λόφου του Κάστρου και του λιμένα, πλάτους περίπου 250 μ. ενώ ο ευρύς αστικός ιστός αναπτύσσεται δυτικά και ανατολικά του λόφου. Σήμερα, η μετακίνηση των κατοίκων από ανατολάς προς δυσμάς και αντιστρόφως γίνεται μέσω της παλαιάς εθνικής οδού Αντιρρίου – Ιτέας, η οποία διέρχεται μέσα από τον στενό αυτό διάδρομο του κέντρου της πόλης, με αποτέλεσμα να προκαλείται έντονο συγκοινωνιακό πρόβλημα, που επιδεινώνεται στις ώρες αιχμής και στην τουριστική περίοδο.
Το κυκλοφοριακό πρόβλημα επιδεινώνεται από το γεγονός ότι η Ναύπακτος αποτελεί σημαντικό τουριστικό προορισμό και ο κεντρικός πυρήνας της (Καστρόπολη – Lepanto 1571) συγκεντρώνει μεγάλους κυκλοφοριακούς φόρτους επισκεπτών – τουριστών, ιδίως στην περιοχή του ιστορικού λιμένα.
Το μεγαλύτερο τμήμα του κεντρικού πυρήνα βρίσκεται εντός των τειχών του Κάστρου, το οποίο αναπτύσσεται αμφιθεατρικά κατά μήκος του λόφου και περιορίζει την δυνατότητα κυκλοφοριακών παρεμβάσεων στην περιοχή.
Επιπλέον, το μεγαλύτερο μέρος των οδών του κεντρικού πυρήνα αντιστοιχεί σε μικρού πλάτους οδούς, που έχουν τα χαρακτηριστικά οδών ήπιας κυκλοφορίας και πεζοδρόμων, και διατηρούν αναλλοίωτο τον παραδοσιακό πολεοδομικό ιστό της Καστρόπολης.
Η υφιστάμενη περιμετρική οδός της πόλης, (τμήμα Ε.Ο. Αντιρρίου – Ιτέας), η οποία ολοκληρώθηκε και αποδόθηκε σε λειτουργία το 2008, εξυπηρετεί αποκλειστικά την υπεραστική κίνηση. Η χρήση της για τις αστικές κινήσεις των κατοίκων της Ναυπάκτου απαιτεί περιπορεία μήκους 12 χλμ. περίπου και ως εκ τούτου αποφεύγεται.
Για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος και την αποφόρτιση της περιοχής του κεντρικού πυρήνα της Ναυπάκτου, δεν υπάρχουν αδιάνοικτες οδοί του σχεδίου πόλης, παράλληλες στην Π.Ε.Ο., ούτε υπάρχει η δυνατότητα διάνοιξης νέων οδών στην εντός σχεδίου περιοχή, η οποία είναι έντονα πυκνοδομημένη και εκτός αυτού έχει χαρακτηρισθεί ως :
- Παραδοσιακός οικισμός (Π.Δ.28-01-1993/ΦΕΚ85Δ/93)
- Ιστορικός τόπος και περιοχή φυσικού κάλλους (ΦΕΚ1486Β/1973 & ΦΕΚ300ΑΑΠ/2011)
- Αρχαιολογικός χώρος (ΦΕΚ300 ΑΑΠ/2011) κατά το περίκλειστο τμήμα του κάστρου, το οποίο έχει χαρακτηρισθεί επίσης ως προέχον βυζαντινό μνημείο (ΦΕΚ 28/Α/1922 & ΦΕΚ401Α/1937)
Το νέο έργο θα συμβάλλει στην επίλυση των χρόνιων κυκλοφοριακών και πολεοδομικών προβλημάτων της πόλης της Ναυπάκτου, αναβαθμίζοντας παράλληλα την εικόνα της πόλης, ως ιστορικού – πολιτιστικού κέντρου για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.
Ποιες είναι οι 15 μελέτες που απαιτούνται για να ξεκινήσει το έργο; Πόσο κοστίζουν και πόσο χρόνο χρειάζεται για μα ολοκληρωθούν;
- Τοπογραφική αποτύπωση και Κτηματολόγιο:
α) Τοπογραφικά: Η αποτύπωση κατά μήκος της νέας χάραξης.
β) Κτηματολόγιο: Η μελέτη αφορά την περιοχή Εκτός Σχεδίου πόλης.
ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ: 42.511 €
Εκτιμώμενη Χρονική διάρκεια ολοκλήρωσης μελέτης. Τοπογραφικά: ένας (1) μήνας , Κτηματολόγιο: ένας (1) μήνας
- α) Προωθημένη Αναγνωριστική μελέτη Οδοποιίας – Προκαταρκτική μελέτη κόμβων, β) Αναγνωριστική Γεωλογική Μελέτη:
ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ: 64.024 €
Εκτιμώμενη Χρονική διάρκεια ολοκλήρωσης μελέτης. : α) δύο (2) μήνες και β) ενάμιση (1.5) μήνες
- 3. Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων: ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ: 25.690€
Εκτιμώμενη Χρονική διάρκεια ολοκλήρωσης μελέτης, τέσσερις (4) μήνες
- Γεωερευνητικές εργασίες: ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ: 970.109 €
Εκτιμώμενη Χρονική διάρκεια ολοκλήρωσης μελέτης, έξι (6) μήνες (μετά τις απαιτούμενες αδειοδοτήσεις).
- α) Οριστική Μελέτη Οδοποιίας , β) Μελέτη Σήμανσης & Ασφάλισης, γ) Οριστική υδραυλική μελέτη (οδού).
ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ: 175.824 €
Εκτιμώμενη Χρονική διάρκεια ολοκλήρωσης μελέτης. α) τέσσερις (4) μήνες, β) ένας (1) μήνας, γ) τέσσερις (4) μήνες
- α) Οριστική Γεωλογική μελέτη, β) Γεωτεχνική Αξιολόγηση και Γεωτεχνικές μελέτες (συνοδά έργα):
ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ: 99.953 €
Εκτιμώμενη Χρονική διάρκεια ολοκλήρωσης μελέτης. α) δύο (2) μήνες, β)τρεις (3) μήνες
- Οριστική Μελέτη σηράγγων με υπόγεια διάτρηση: ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ: 1.198.295 €
Εκτιμώμενη Χρονική διάρκεια ολοκλήρωσης μελέτης, εννέα (9) μήνες.
- Ανεξάρτητος έλεγχος μελετών σηράγγων: ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ: 299.574 €
Εκτιμώμενη Χρονική διάρκεια ολοκλήρωσης μελέτης, τρεις (3) μήνες.
- Μελέτη Κτιρίων εξυπηρέτησης σηράγγων. Εκτιμώμενη Χρονική διάρκεια ολοκλήρωσης μελέτης, ενάμιση (1.5) μήνας. ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ: 104.355 €
- Μελέτη εφαρμογής Η/Μ εγκαταστάσεων:
ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ: 808.443 €
Εκτιμώμενη Χρονική διάρκεια ολοκλήρωσης μελέτης, έξι (6) μήνες.
11: Μελέτη Τεχνικού Κάτω Διάβασης και Γέφυρας ρέματος: ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ: 152.387 €
Εκτιμώμενη Χρονική διάρκεια ολοκλήρωσης μελέτης, τέσσερις (4) μήνες.
- Έλεγχος μελέτης Γέφυρας: ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ: 26.737 €
Εκτιμώμενη Χρονική διάρκεια ολοκλήρωσης μελέτης, ένας (1) μήνας.
- Μελέτη αποκατάστασης τοπίου:. ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ: 14.880 €
Εκτιμώμενη Χρονική διάρκεια ολοκλήρωσης μελέτης, ένας (1) μήνας. ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ:
- Λοιπές μελέτες (εφόσον απαιτηθούν): α) Έλεγχος Οδικής Ασφάλειας μελετών. β) Κυκλοφοριακή μελέτη. ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ: 62.000 €
Εκτιμώμενη Χρονική διάρκεια ολοκλήρωσης μελέτης. α) Έλεγχος Οδικής Ασφάλειας μελετών ένας (1) μήνας, β) Κυκλοφοριακή μελέτη: ένας (1) μήνας.
- ΣΥΝΤΑΞΗ ΤΕΥΧΩΝ ΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗΣ: ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ: 157.616 €
Εκτιμώμενη Χρονική διάρκεια ολοκλήρωσης μελέτης, τρεις (3) μήνες.
Ο χρόνος δημοπράτησης των μελετών εκτιμάται στους πέντε (5) μήνες.
ΣΥΝΟΛΙΚΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗΣ ΩΡΙΜΑΝΣΗΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ: 3 έτη
ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ ΜΕΛΕΤΩΝ: 4.202.398,00 €