Οι απευθείας αναθέσεις και οι επικρίσεις δεν είναι θέμα που απασχολεί μόνο το δήμο Ναυπακτίας, είναι κοινή η πατέντα τόσο στον τρόπο που γίνονται όσο και στις αντιδράσεις που προκαλούν. Διαβάζοντας το παρακάτω άρθρο θα νομίσει κανείς ότι αναφέρεται στο δήμο Ναυπακτίας. Το υπογράφει ωστόσο ο τέως δήμαρχος Καρδίτσας Φ. Αλεξάκος. Και είναι βέβαιο ότι θα το υιοθετούσαν και θα το υπέγραφαν και σε πολλούς ακόμα δήμους της Ελλάδας, γιατί το νομοθετικό πλαίσιο είναι κοινό.
«Τι είναι απ’ ευθείας ανάθεση έργου;
Αντί να κάνεις δημοπρασία με δημόσια δημοσίευση και να δώσουν προσφορά όσοι επιθυμούν, επιλέγεις χωρίς δημοσίευση τρεις εργολάβους της αρεσκείας σου, να δώσουν προσφορά. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά;
Αποφασίζουν οι αιρετοί σε ποιον θα δώσουν το έργο και του λένε φέρε άλλες δύο προσφορές για να καλυφθεί ο τύπος του νόμου.
Αρκετά εκατομμύρια δημοσίου χρήματος έχουν ξοδευτεί για την αποκατάσταση ζημιών, με πολύ πενιχρά από-τελέσματα.
Οι λόγοι είναι κυρίως δύο :
α) Οι αναθέσεις γίνονται με μικρό ποσοστό έκπτωσης (μείωση επί των τιμών του προϋπολογισμού) που κυμαίνονται από 0% έως 20% ενώ υπό κανονικές συνθήκες οι εκπτώσεις είναι της τάξης του 55%.
β) η ελλιπής επίβλεψη των εργασιών αποκατάστασης που παραπέμπει στην παροιμία “ο λύκος στην αντάρα χαίρεται”.
[…]Αδιαφανείς αναθέσεις , ελλιπέστατες μελέτες
Ακούω τους αιρετούς στην προσπάθειά τους να δικαιολογήσουν την αδιαφανή διαδικασία ότι ναι μεν είναι μικρές οι εκπτώσεις αλλά βελτιώνεται η ποιότητα εκτέλεσης του έργου. Η πραγματικότητα φυσικά τους δια-ψεύδει.
Και αυτό γιατί επειδή οι συνθήκες ανάθεσης είναι αδιαφανείς και οι μελέτες ελλιπέστατες, πολλοί συνάδελφοι επιβλέποντες δεν δείχνουν διάθεση να επιβλέψουν και το βάρος πέφτει σε ελάχιστους που αδυνατούν να ανταποκριθούν και αυτό έχει αρνητικές συνέπειες στην ποιότητα των έργων.
Στην προσπάθεια να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα οι αναθέτοντες λένε:
Δίνουμε τα έργα σε ντόπιους και τα λεφτά μένουν στον τόπο.
Τότε πως γίνεται σε κάποιες αναθέσεις όπως στις στέγες στο Μουζάκι ή στις αποκαταστάσεις ζημιών στο Παλέρμο να καλούνται αποκλειστικά εκτός νομού εργολάβοι;
Τουλάχιστον γίνονται γρήγορα οι αποκαταστάσεις θα πει κάποιος. Όχι, είναι η απάντηση.
Οι εργολάβοι που έχουν τον “τρόπο” να προσεγγίσουν τους αιρετούς παίρνουν πολλά έργα με ανάθεση και στην Περιφέρεια και στους Δήμους με αποτέλεσμα να καθυστερεί η ολοκλήρωση των εργασιών και να αίρεται η επίκληση του επείγοντος.
[…]Κάνουμε τις αναθέσεις για την ταχύτητα αποκατάστασης ζημιών, απαντούν οι αναθέτοντες.
Υπάρχει τρόπος να γίνονται τα έργα με διαφάνεια και οικονομία ώστε να πιάνουν τόπο τα χρήματα που πληρώνουν οι πολίτες και να μην χάνεται πολύτιμος χρόνος στη γραφειοκρατία των δημοπρασιών; Φυσικά ναι.
Να ακολουθείται η διαδικασία του επείγοντος, δηλαδή προσφυγή στο άρθρο 32 του Ν.4412/16 αλλά με δημοσίευση τριών ημερών και η ανάθεση να γίνεται σε αυτόν που δίνει την καλύτερη προσφορά.
Έτσι και η ταχύτητα και η διαφάνεια εξασφαλίζονται και η διάχυση σε περισσότερους εργολάβους αφού συμμετέχουν όλοι κι όχι μόνο “οι συνεργάσιμοι”.
Τέλος, αφού εξασφαλιστεί ότι η διαδικασία της επιλογής αναδόχου θα είναι διαφανής, το επόμενο βήμα που δεν έχει δοθεί προσοχή είναι η οργάνωση των επιβλέψεων και η κατανομή τους στο σύνολο του υπάρχοντος δυναμικού ώστε να βελτιωθεί η ποιότητα κατασκευής και να είναι πιο ακριβείς οι επιμετρήσεις των εργασιών.
Συμπερασματικά, είναι βέβαιο ότι μπορεί να υπάρξει ελεύθερος ανταγωνισμός με διαφάνεια, ταχύτητα εκτέλεσης και πληρωμή μόνο των εργασιών που εκτελούνται.
Όπου δεν συμβαίνει, κάτι σάπιο υπάρχει στο Βασίλειο της Δανιμαρκίας».
