Connect with us

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Από την αρχή οι δασικοί χάρτες

Published

on

Στο σημείο μηδέν επιστρέφουν οι δασικοί χάρτες. Με μια απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος πολλαπλασιάζονται οι περιπτώσεις αποχαρακτηρισμού δασών και δασικών εκτάσεων (σε πολλές περιπτώσεις παρά την αντίθετη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας) και οι δασικοί χάρτες, ακόμα κι όσοι έχουν κυρωθεί, (το 55% της χώρας) θα πρέπει να αναρτηθούν… από την αρχή.

Η υψηλού ρίσκου και αγνώστων συνεπειών απόφαση όχι μόνο κάνει αδύνατη την ολοκλήρωση του έργου έως το 2021, όπως είχε δεσμευθεί η χώρα έναντι των θεσμών, αλλά πιθανότατα θα οδηγήσει ολόκληρο το έργο στις ελληνικές καλένδες, ακυρώνοντας την επίπονη προσπάθεια που καταβλήθηκε την τελευταία δεκαετία.

Η απόφαση, την οποία υπογράφει ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης, έρχεται να τροποποιήσει (για ακόμα μία φορά, και ενώ περισσότερο από το μισό έργο έχει επιτέλους ολοκληρωθεί) τις κατηγορίες των εκτάσεων που οφείλουν να εξαιρεθούν από τον δασικό χάρτη. Στόχος είναι να προστεθούν σειρά διοικητικών αποφάσεων που, κατά τη γνώμη του υπουργείου, πρέπει να οδηγήσουν σε εξαίρεση των δασικών εκτάσεων από τον δασικό χάρτη (δηλαδή τον αποχαρακτηρισμό τους) ακόμα κι αν αυτές είναι σήμερα δασικές.

Να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα έχει κυρωθεί περίπου το 55% των δασικών χαρτών της χώρας, δηλαδή το 93% όσων είχαν αναρτηθεί, ενώ το υπόλοιπο 7% είναι διάφορες κατηγορίες αντιρρήσεων που δεν έχουν εξεταστεί.

Ας δούμε ορισμένες από τις πιο ενδιαφέρουσες κατηγορίες αποχαρακτηρισμών:

• Η σοβαρότερη από τις «νέες» περιπτώσεις αποχαρακτηρισμών αφορά σε διαφόρων ειδών διανομές ή απαλλοτριώσεις που είχαν γίνει προ πολλών δεκαετιών προκειμένου να δημιουργηθεί αγροτική, γεωργική, ή κτηνοτροφική γη. Με τη νέα απόφαση, αυτές οι εκτάσεις εξαιρούνται στο σύνολό τους, ακόμα δηλαδή κι αν δεν έχουν χρησιμοποιηθεί για τον σκοπό αυτό ποτέ και σήμερα είναι δασικές.

• Επίσης, αποχαρακτηρίζονται… αυτόματα όλες οι εκτάσεις που είναι δηλωμένες στον ΟΠΕΚΕΠΕ ή έχουν δηλωθεί σε ειδικά αγροτικά μητρώα (αμπελουργικό και ελαιουργικό), χωρίς να εξετάζεται αν οι εκτάσεις αυτές έχουν εκχερσωθεί παράνομα. Με αυτόν τον τρόπο δικαιώνονται όσοι διαχρονικά επέκτειναν τα χωράφια τους εις βάρος των δασών.

• Μια τρίτη κατηγορία αφορά άδειες εγκατάστασης βιομηχανικών και τουριστικών μονάδων, ανεξαρτήτως σε ποιο στάδιο αδειοδότησης βρίσκονται και από ποιον εκδόθηκαν. Με άλλα λόγια, μια τουριστική μονάδα που έλαβε έγκριση λ.χ. από το υπουργείο Τουρισμού δεν χρειάζεται να ελεγχθεί από το δασαρχείο, αν στην έκτασή της περιλαμβάνει δασικά κομμάτια.

• Επίσης γίνονται αποδεκτά βεβαιώσεις ή πληροφοριακού χαρακτήρα έγγραφα του δασαρχείου, παρότι το ΣτΕ έχει κρίνει εδώ και μία δεκαετία ότι δεν έχουν ισχύ πράξης χαρακτηρισμού.

• Σε εφαρμογή του πρόσφατου… περιβαλλοντικού νόμου, εξαιρούνται από τους δασικούς χάρτες και οι οικοδομικές άδειες που δεν έχουν ακόμα υλοποιηθεί. Αρκεί μια βεβαίωση μηχανικού ότι τηρούνται τα όρια της αρτιότητας, η οποία βέβαια το πιθανότερο είναι να μην ελεγχθεί ποτέ ως προς την πιστότητά της (η δήλωση αυθαιρέτων με ευθύνη του μηχανικού, άλλωστε, έχει αποδειχθεί την τελευταία δεκαετία ότι οδήγησε στη νομιμοποίηση τεράστιο αριθμό ακινήτων που έπρεπε να εξαιρεθούν, απουσία ελέγχων και ουσιαστικών κυρώσεων για τους παραβάτες).

Το πιο ανησυχητικό, όμως, είναι ότι ολόκληροι οι δασικοί χάρτες θα «αποσυρθούν» για να αναμορφωθούν «σε όποιο στάδιο και αν βρίσκονται» και «αναρτώνται εκ νέου στο σύνολό τους». Σχολιάζοντας την απόφαση του κ. Χατζηδάκη δασολόγοι-μελετητές εκφράζουν την ανησυχία τους για την τύχη του έργου, καθώς οι προδιαγραφές δεν γίνεται να τροποποιούνται με κάθε αλλαγή κυβέρνησης (τροποποιήθηκαν ήδη επί ΣΥΡΙΖΑ ώστε να συμπεριλάβουν τις χορτολιβαδικές εκτάσεις και νωρίτερα, επί Νέας Δημοκρατίας, για να εξαιρεθούν όχι μόνο οι εντός σχεδίου περιοχές, αλλά και όσες οι δήμοι ήθελαν να ενταχθούν αλλά αυτό δεν είχε καταστεί δυνατό για νομικούς λόγους). πηγή:dasarxeio.com

 

 

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Η γελοιογραφία της εβδομάδας

Published

on

By

 

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Σε e – λειτουργία με τηλε και κεκλεισμένων θυρών αποφάσεις

Published

on

By

Τον τελευταίο χρόνο η αυτοδιοίκηση έχει δεχτεί σωρεία αλλαγών στις βασικές της λειτουργίες. Χάρη στην      κυβερνησιμότητα έγιναν απανωτές τροποποιήσεις με αποτέλεσμα από την απλή αναλογική να έχουμε φτάσει σε ένα δημαρχοκεντρικό σύστημα και σε μια πανίσχυρη Οικονομική Επιτροπή, η οποία είναι πλήρως ελεγχόμενη από τον δήμαρχο.

Το δημοτικό συμβούλιο πλέον έχει περιορισμένες αρμοδιότητες σε αντίθεση με την Οικονομική Επιτροπή που πλέον αποφασίζει για όλα τα σοβαρά θέματα.

Και μετά την κυβερνησιμότητα ήρθε και ο covid που επέφερε άλλο κύμα αλλαγών που ενισχύουν το δήμαρχοκεντρικό σύστημα, αφού μηδενίζουν τη δυνατότητα συμμετοχής των φορέων και των πολιτών στις συνεδριάσεις των επιτροπών και του δημοτικού συμβουλίου.

Έχουμε περάσει στην εποχή των τηλεσυνεδριάσεων του δημοτικού συμβουλίου  τις οποίες  ελάχιστοι παρακολουθούν όχι μόνο γιατί δεν είναι εξοικειωμένοι αλλά γιατί είναι και ιδιαίτερα κουραστικές, αφού ο πρόεδρος έχει ελάχιστες δυνατότητες να ελέγχει την τήρηση της  e- λειτουργίας της συνεδρίασης.

Στις τηλεσυνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου δεν είναι εύκολο να συμμετέχουν ούτε οι πρόεδροι των  κοινοτήτων ούτε εκπρόσωποι φορέων ούτε δημότες.   Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να περιορίζεται ο έλεγχος, που αποτελεί βασική προϋπόθεση της δημοκρατικής λειτουργίας των θεσμών.

Και το πιο κρίσιμο είναι ότι οι συνεδριάσεις της Οικονομικής Επιτροπής, δηλαδή του οργάνου που ουσιαστικά πλέον χαράσσει πολιτική, αφού παίρνει τις πιο σημαντικές αποφάσεις, γίνονται κεκλεισμένων των θυρών.

Κανείς πλέον πέρα των μελών δεν έχει γνώση ούτε ενημέρωση. Η πρόσκληση για τη συνεδρίαση,  που αναρτάται στην ιστοσελίδα του Δήμου, έχει τους τίτλους των θεμάτων που θα συζητηθούν, ωστόσο κανείς δεν γνωρίζει πόσα και ποια θέματα συζητιούνται εκτός ημερησίας διάταξης και ούτε ποιες αποφάσεις λαμβάνονται. Το ίδιο ισχύει και για την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και για τις συνεδριάσεις των υπόλοιπων νομικών προσώπων του Δήμου.

Και το βέβαιο είναι ότι ακόμα και οι περισσότεροι δημοτικοί σύμβουλοι – και κυρίως οι νεοεκλεγμένοι και άπειροι σε αυτά τα θέματα – που δεν συμμετέχουν σε αυτές τις επιτροπές, δεν έχουν γνώση των αποφάσεων που παίρνονται.

Η e –λειτουργία μπορεί να έχει και θετικές πλευρές όμως στην προκειμένη περίπτωση ενισχύει την αδιαφορία του πολίτη για τα κοινά. Και αυτό έχει σίγουρα βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες συνέπειες.     Ο πολίτης δεν ενημερώνεται έγκαιρα και σφαιρικά, ώστε να μπορεί να διαμορφώνει άποψη.

Εύκολα έτσι πέφτει θύμα fake news, βαρύγδουπων αναρτήσεων αλλά και πελατειακών πολιτικών.

Για το λόγο αυτό ο δήμαρχος και οι ασκούντες διοίκηση οφείλουν να βρουν τρόπους ώστε οι πολίτες να ενημερώνονται και να έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν. Εξάλλου η άσκηση ελέγχου συμβάλλει στη  βελτίωση όλων και απωθεί τον κίνδυνο  επώασης και εκδήλωσης αλαζονικών συμπεριφορών, που πάντα κρύβει η άσκηση εξουσίας.

Αν δεν υπάρξει μέριμνα προς αυτή την κατεύθυνση, τότε  στις προσλήψεις που κάνει ο δήμαρχος, ας προβλέψει  και την ειδικότητα αισθητικού, γιατί το γυαλί  θέλει και το σχετικό μακιγιάρισμα.

 

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Προχωρά ο διαγωνισμός για την βελτίωση, καθαρισμό, αποκατάσταση και διαμόρφωση μονοπατιών

Published

on

By

Ο Δήμος Ναυπακτίας μέσα από το πρόγραμμα LEADER προχωρά στη βελτίωση, στον καθαρισμό, την διαμόρφωση και την αποκατάσταση  μονοπατιών, δίνοντας έμφαση στην ανάπτυξη πεζοπορικών διαδρομών με στόχο την ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού.

Ο Δήμος Ναυπακτίας ενημερώνει ότι η Οικονομική Επιτροπή προχώρησε στον καθορισμό των όρων διακήρυξης ανοικτής διαδικασίας μέσω του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Σ.Η.Δ.Η.Σ.) και ενέκρινε τα τεύχη δημοπράτησης για τη σύναψη δημόσιας σύμβασης των έργων:

  1. «Βελτίωση και καθαρισμός μονοπατιών επιλεγμένων πεζοπορικών διαδρομών και σήμανση στην περιοχή του Δήμου Ναυπακτίας», προϋπολογισμού 342.960,00 ευρώ
  2. «Αποκατάσταση μονοπατιών και διαμόρφωση πεζοπορικών διαδρομών Δήμου Ναυπακτίας», προϋπολογισμού 336.720,00 ευρώ.

Και τα δύο έργα έχουν ενταχθεί στο Τοπικό Πρόγραμμα CLLD/LEADER της Αιτωλικής Αναπτυξιακής ΑΕ ΟΤΑ.

Όσον αφορά στο πρώτο έργο, αφορά στις Δημοτικές Ενότητες Πλατάνου, Αποδοτίας και Ναυπάκτου και προβλέπει παρεμβάσεις στις εξής διαδρομές: Αχλαδόκαστρο-Γέφυρα Αρτοτίβας, Γέφυρα Αρτοτίβας-Ξωκλήσι-Πλάτανος (μέχρι ρέμα Αγίου Βλάση), Χάνι Λιόλιου-Άγιος Δημήτριος-Φράγμα Ευήνου, Αράχωβα-Φράγμα Ευήνου, Ξωκλήσι Αγίου Κωνσταντίνου-Παλαιοχώρι, Παλαιοχώρι-Θέση Κάστρο και Καταφύγιο-Χάνι Λόη.  Στόχος του συγκεκριμένου έργου είναι η ήπια αξιοποίηση των περιοχών με γνώμονα το σεβασμό στο περιβάλλον και την αειφόρο ανάπτυξή τους.

Όσον αφορά στο δεύτερο έργο, η σχετική μελέτη προβλέπει παρεμβάσεις στις ακόλουθες διαδρομές: Ρίζα-Αγία Κυριακή-Ρίζα, Δυτικός-Ανατολικός Κλάδος διαδρομής Ρίζας, Μολύκρειο-Άνω Πλατανίτης-Τρύφτρα-Ελληνικό-Άγιος Γεώργιος Μολυκρείου, Παράκαμψη προς Αρχαιολογικό Χώρο Αρχαίου Μολυκρείου, Βλαχομάνδρα-Γέφυρα Μπανιά-Βλαχομάνδρα, Νεόκαστρο-Ρέμα Σκα-Λυγιάς, Διαδρομή Σκα-Καταρράκτες Σκα, Διαδρομή Σκα (Βασιλαίικα)-Ασκληπιείο-Σκάλα-Διαδρομή Σκα (Μύλος Λαγαρού), Νεόκαστρο-Ξωκλήσι Παναγιάς Φιλοθέου-Διαδρομή Σκα (Θέση Κλήμα), Μονή Βομβοκούς-Διαδρομή Σκα (Μύλος Λαγαρού).

Σημειώνεται ότι, ο Δήμος Ναυπακτίας δίνοντας έμφαση στην ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού στοχεύει σε ειδικές κατηγορίες επισκεπτών.  Στο σύνολό του, αποτελεί προορισμό που προσφέρει απεριόριστες δυνατότητες στους πεζοπόρους, οι οποίοι έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν ένα υπέροχο φυσικό και ποικιλόμορφο περιβάλλον, αλλά ταυτόχρονα να ακολουθήσουν διαδρομές με έντονο ιστορικό και αρχαιολογικό ενδιαφέρον.

 

Continue Reading

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ