Connect with us

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Διεθνής αγώνας τοξοβολίας στο κάστρο την Κυριακή

Published

on

Ο Δήμος Ναυπακτίας, η Ελληνική Ομοσπονδία Τοξοβολίας, ο Α.Σ. Πέλοπας, οι Hellas Archery και η περιβαλλοντική οργάνωση «Πράσινο+Μπλε», διοργανώνουν την Κυριακή 7 Οκτωβρίου 2018, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Ναυμαχίας Ναυπάκτου 1571, έναν ξεχωριστό Διεθνή αγώνα τοξοβολίας, με την ονομασία “LEPANTO TFG ARCHERY 2018”.

 

Ο αγώνας θα διεξαχθεί το πρωί της Κυριακής στις 10:00 περιφερειακά στο δάσος του ενετικού κάστρου της Ναυπάκτου καθώς και στα καλντερίμια της παλαιάς πόλης, με τους αθλητές απ’ όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό να βαθμολογούνται για την ευστοχία τους σ’ ένα αγώνα πεδίου TFG, όπως ονομάζεται.

Ο συνδυασμός του αθλήματος της τοξοβολίας με τον χώρο του ενετικού κάστρου και της επετείου της Ναυμαχίας της Ναυπάκτου, με τις εκδηλώσεις της αναπαράστασης και τις παρελάσεις στις 6 Οκτωβρίου, είναι βέβαιο ότι θα εντυπωσιάσουν συμμετέχοντες και επισκέπτες.

Η τοξοβολία πεδίου Total Field Game γίνεται στην φύση με τους τοξότες, που πολλές φορές είναι με παραδοσιακές στολές εποχής της χώρας τους, να κάνουν βολές σε στόχους με άγνωστες αποστάσεις, από τα 10 έως τα 50 μέτρα, τοποθετημένους σε πλαγιές, και φυσικά εμπόδια και ακανόνιστες φυσικές συνθήκες.

Πραγματοποιείται σε ανοιχτό στίβο πολλαπλών στόχων και αποστάσεων, ενταγμένο στο φυσικό περιβάλλον με τις αντίστοιχες διαφοροποιήσεις ως προς τη φύση και την κλίση του εδάφους, τα εμπόδια, τον φυσικό φωτισμό και την σκίαση των στόχων.

Το γεγονός ότι οι αποστάσεις δεν είναι προκαθορισμένες, αυτό αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση για την εύστοχη βολή. Οι κανονισμοί έχουν γίνει έτσι που να αγκαλιάζουν όλες τις κατηγορίες τοξοτών και όλα τα είδη των τόξων.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Προσχολικός εμβολιασμός, απαραίτητος και ασφαλής

Published

on

By

Ορισμένοι γονείς σήμερα εκφράζουν αμφισβητήσεις για τα εμβόλια των παιδιών. Όμως, τα δεδομένα είναι ξεκάθαρα: τα σημερινά εμβόλια είναι ασφαλή. Τα επιστημονικά δεδομένα δεν έχουν τεκμηριώσει τους ισχυρισμούς που κυκλοφορούν σε διάφορα μπλογκ για βλάβες από τα εμβόλια.

Οι πραγματικοί κίνδυνοι από τις αρρώστιες που μπορούν να προληφθούν με τα εμβόλια έχουν σαφώς μεγαλύτερο βάρος από κάποιους θεωρητικούς, υποθετικούς και ατεκμηρίωτους κινδύνους που συχνά προβάλλονται.

Αποτελεί απαράδεκτη αντίφαση ορισμένοι γονείς να αρνούνται τον εμβολιασμό των δικών τους παιδιών και, ταυτόχρονα, να απαιτούν τον εμβολιασμό άλλων παιδιών. Τα εμβόλια του Εθνικού Προγράμματος Εμβολιασμών της χώρας είναι και απαραίτητα και ασφαλή για τα παιδιά.

Από το 2016, τα εμβόλια διατίθενται δωρεάν στην Ελλάδα όχι μόνο σε ασφαλισμένους αλλά και σε ανασφάλιστους (μέσω ιατρικής συνταγογράφησης με βάση το ΑΜΚΑ).

Τα εμβόλια δεν αφορούν μόνο τα παιδιά αλλά και τους ενήλικες. Έτσι, υπάρχει και στην χώρα μας Πρόγραμμα Εμβολιασμών Ενηλίκων, ενώ για τα άτομα που εργάζονται σε δομές φιλοξενίας έχουν γίνει σχετικές υπομνήσεις. Το Πρόγραμμα Εμβολιασμών Ενηλίκων προβλέπει μεταξύ άλλων ότι οι ενήλικες στη χώρα μας πρέπει να έχουν κάνει 2 δόσεις εμβολίου ιλαράς-ερυθράς-παρωτίτιδας (MMR) εφόσον δεν έχουν ιστορικό νόσου και έχουν γεννηθεί μετά το 1970 (εάν έχουν γεννηθεί πριν από το έτος αυτό, κατά πάσα πιθανότητα έχουν ανοσία από νόσηση).

Προβλέπεται, επίσης, ότι οι ενήλικες που δεν έχουν περάσει ανεμοβλογιά (ή δεν έχουν εργαστηριακή τεκμηρίωση ανοσίας) πρέπει να είναι εμβολιασμένοι με 2 δόσεις εμβολίου ανεμοβλογιάς. Εμβολιασμός με τα προαναφερόμενα εμβόλια κατά το παρελθόν (τον οποίο ενδεχομένως ο ενδιαφερόμενος αγνοεί) δεν αποτελεί αντένδειξη εμβολιασμού.

 

Ιατρικά «πρέπει» του Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου

Η έναρξη της σχολικής χρονιάς είναι – κατά κανόνα – μια πυρετώδης και απαιτητική περίοδος για τις οικογένειες, έτσι ώστε οι μικροί μαθητές να είναι πανέτοιμοι για τις νέες προκλήσεις. Για την καλή υγεία των παιδιών μας όμως τι απαιτείται να κάνουμε; Ποια είναι τα ιατρικά «πρέπει» του Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου;

Η επίσκεψη στον παιδίατρο είναι απαραίτητη καθώς απαιτείται από το σχολειό η συμπλήρωση του ατομικού δελτίου υγείας του μαθητή (ΑΔΥΜ).

Το φθινόπωρο είναι «η εποχή που διάφορες λοιμώξεις θα κάνουν την εμφάνισή τους δυναμικά. Τα παιδιά, όπως  είναι γνωστό,  έχουν  ανώριμο  ανοσοποιητικό σύστημα και είναι πιο επιρρεπή στις λοιμώξεις». Υπό τα δεδομένα αυτά, ο έλεγχος της καλής υγείας των μαθητών, καθώς και της εμβολιαστικής τους κάλυψης, είναι εξαιρετικά απαραίτητος. Μεγάλη σημασία και φέτος δίνουμε στον ολοκληρωμένο εμβολιασμό για την ιλαρά, τόσο των παιδιών, όσο και όλης της οικογένειας, καθώς η επιδημική κρίση που έχει ξεσπάσει τον τελευταίο και πλέον χρόνο στη χώρα μας δεν έχει ακόμη ελεγχθεί.

Στην έναρξη της σχολικής χρονιάς τα υπουργεία Παιδείας και Υγείας έχουν θέσει ως υποχρεωτική τη συμπλήρωσή του Ατομικού Δελτίου Υγείας Μαθητή (ΑΔΥΜ) μαζί με τα υπόλοιπα δικαιολογητικά εγγραφής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.

Για τους νέους μαθητές, στο πλαίσιο της προληπτικής αντίληψης, οι παιδίατροι προτείνουν μια σειρά από ελέγχους, σύμφωνα με τις προτάσεις των αντίστοιχων ελληνικών και ξένων επιστημονικών εταιρειών και φορέων όπως το Ελληνικό Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού και η Αμερικανική Παιδιατρική Εταιρεία.  Οι έλεγχοι αυτοί συστήνονται και σε μικρότερες ηλικίες, δεδομένου όμως ότι στην Α’ Δημοτικού η δραστηριότητα διαφοροποιείται, καθώς εισάγεται συστηματικότερα η άθληση και οι απαιτήσεις στη μάθηση αυξάνονται, είναι σημαντικό να επαναληφθούν.

Προτεινόμενοι έλεγχοι για πρωτάκια ή για μεγαλύτερους μαθητές, στην περίπτωση που δεν έχουν υποβληθεί σε εξετάσεις:  ■ Αιματολογικός έλεγχος. ■ Οφθαλμολογικός έλεγχος. ■ Καρδιολογικός έλεγχος ■ Οδοντιατρικός έλεγχος και διενέργεια προληπτικών εργασιών (π.χ. φθορίωση δοντιών). ■ Ακουολογικός έλεγχος.

Οι περισσότεροι από τους παραπάνω έλεγχους προτείνεται να επαναλαμβάνονται και κατά την έναρξη της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που συμπίπτει με την εφηβική ηλικία, με ιδιαίτερη έμφαση στον καρδιολογικό έλεγχο.

Επιπλέον συνιστάται η παρακολούθηση ορθοπεδικών ανωμαλιών που πιθανώς προϋπάρχουν αλλά μπορεί να επιδεινωθούν κατά τη φάση της έντονης ανάπτυξης του σκελετού σε αυτή την ηλικία.

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Σειρά εκδηλώσεων απο το #heylepanto! vol.2

Published

on

By

Για την τελευταία εβδομάδα της έκθεσης της #EtelAdnan, το #heylepanto! vol.2 έχει προγραμματίσει σειρά εκδηλώσεων, συμμετέχοντας παράλληλα στους εορτασμούς του Δήμου Ναυπακτίας για τη Ναυμαχία του Λέπαντο (#Lepanto1571).

Η πρόσβαση σε όλες τις εκδηλώσεις είναι ελεύθερη για το κοινό.

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ

 

1/10 “Διαβάζοντας την Etel Adnan, II”.

Ανάγνωση κειμένων και συνάντηση με την μεταφράστρια των βιβλίων της Etel Adnan, Βασιλική Γκέτσιου.  Βιβλιοπωλείο Adagio II, 8.30μμ.

 

2/10 “Etel Adnan, Εξόριστες λέξεις”, 2007.

Προβολή του ντοκιμαντέρ και συζήτηση με την σκηνοθέτη, Βουβούλα Σκούρα.

Ίδρυμα Μπότσαρη, 8.30μμ.

Παραγωγή: Cinergon. Συμπαραγωγή: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου / ΕΡΤ.

 

3/10 “Σμύρνη: μουσικός κοσμοπολιτισμός”.

Μουσική βραδιά με τους: Ελένη Αναγνωστοπούλου (τραγούδι, κρουστά), Φώτη Αναγνωστόπουλο (ούτι, λύρα, τραγούδι), Σπύρο Δελέγκο (μαντολίνο, λάφτα, τραγούδι), Γιάννη Παναγιωτόπουλο (ούτι, λύρα, τραγούδι). Επιμέλεια: Σπύρος Δελέγκος, εθνομουσικολόγος.  Ίδρυμα Μπότσαρη, 8.30μμ.

 

6/10 Κεντρική ξενάγηση στην έκθεση της Etel Adnan. Ίδρυμα Μπότσαρη, 6μμ.

+ ξεναγήσεις, ατελιέ

* 6/10 Αναβίωση της Ναυμαχίας του Λέπαντο από τον Δήμο Ναυπακτίας. Λιμάνι, 8.30μμ.

 

    1/10 Διαβάζοντας την Etel Adnan, II.

Για την πρώτη κατά σειρά εκδήλωση, η Βασιλική Γκέτσιου, μεταφράστρια των βιβλίων της Etel Adnan στα ελληνικά, συνομιλεί με την επιμελήτρια του heylepanto! vol. 2 για τη ζωή και το έργο της δημιουργού. Θα διαβάσει αποσπάσματα από μεταφράσεις της, παλαιότερων και μελλοντικών εκδόσεων των βιβλίων της Etel Adnan: Γράφοντας σε μια ξένη γλώσσα (ed. Galerie Lelong & Εκδόσεις Άγρα) – Σχετικά με το τέλος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (ed. Galerie Lelong & Εκδόσεις Άγρα) – Περί πόλεων και περί γυναικών (ed. Tamyras) – Χάινερ Μίλερ και Τιντορέττο, το τέλος του δέους (ed. L’Échoppe) – Ανεκτικότητα (ed. L’Échoppe) – Επιστρέφοντας στην Γιουρσενάρ και του βιβλίου της Simone Fattal: Etel Adnan, η ζωγραφική ως καθαρή ενέργεια (ed. L’Échoppe).

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στο βιβλιοπωλείο, Adagio II, με την ευγενική υποστήριξη του Σπύρου Αθανασίου.

Λίγα λόγια για την Βασιλική Γκέτσιου

Η Βασιλική Γκουγκουλίτσα-Γκέτσιου γεννήθηκε στην Καστοριά. Παιδί της μετανάστευσης – από την πλευρά της μητέρας της – των Καστοριανών γουναράδων της δεκαετίας του 1920 στο Παρίσι, όπου και έμαθε τα πρώτα της γράμματα, τελείωσε την Μέση Εκπαίδευση στην Καστοριά και στη συνέχεια σπούδασε Γαλλική Φιλολογία (Lettres Modernes) στο Πανεπιστήμιο της Grenoble. Από το 1979 διδάσκει Γαλλική γλώσσα, λογοτεχνία και πολιτισμό στο ΚΞΓ που διατηρεί ως σήμερα στη γενέθλια πόλη της.

Με τη μετάφραση ασχολείται τα τελευταία χρόνια, με ενδιαφέρον και ερασιτεχνική αφοσίωση, με σαφή προτίμηση σε κείμενα που σχετίζονται με τη καλλιτεχνική ζωή. Έχει μεταφράσει πολλά από τα πεζά της Etel Adnan. Τα δύο βιβλία από τις Εκδόσεις Άγρα, είναι τα πρώτα που βρήκαν τον δρόμο της δημοσίευσης, δίνοντας σε ευρύτερο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει καλύτερα την δημιουργό.

 

          2/10 Etel Adnan, Εξόριστες λέξεις, 2007.

Για τη δεύτερη βραδιά, θα προβληθεί η ταινία ντοκιμαντέρ της Βουβούλας Σκούρα, Etel Adnan, Εξόριστες λέξεις. Θα ακολουθήσει συζήτηση ανάμεσα στην σκηνοθέτη και την επιμελήτρια.

Η ταινία βασίζεται στην αλληλογραφία της Etel Adnan με τον καθηγητή Ιστορίας, Fawwaz Traboulsi, όπως παρουσιάζεται στο βιβλίο της Περί πόλεων και γυναικών (1993) και στις συζητήσεις της με την Βουβούλα Σκούρα, που ηχογραφήθηκαν ανάμεσα στο Παρίσι και τη Σκόπελο, από το 2003 ως το 2006. Η σκηνοθέτης, προσπαθεί να συνθέσει το ξεχωριστό πορτρέτο της Etel Adnan, μέσα από μια σειρά εικόνων, ήχων, γλωσσών, λαών και ταυτοτήτων.

Απέναντι στη θάλασσα – τη Μεσόγειο, που λειτουργεί ως διαπολιτισμικός σύνδεσμος – η Etel χρησιμοποιεί τη δική της γεωγραφία περί πόλεων και γυναικών. Παρίσι, Βαρκελώνη, Μούρθια, Άμστερνταμ, Σκόπελος, Ρώμη και Βηρυτός είναι οι πόλεις σταθμοί από τις οποίες η Etel μιλάει για τις γυναίκες και για τη στάση τους απέναντι στον σύγχρονο κόσμο. Θέματα, όπως το κάλυμμα κεφαλιού, η πολυπολιτισμικότητα, αναπτύσσονται κατά της συζήτησή της με την κριτικό θεάτρου, Ελένη Βαροπούλου.

Για την Etel, ο κόσμος χαράζει στη Βηρυτό. Η πόλη επαναπροσδιορίζεται μέσα από την ταινία καθώς το ιδιότυπο σύμπαν της περικλείει την απεικόνιση κλειστών και ανοικτών χώρων, το διάλογο ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι, τη βαρύτητα και την ασημαντότητα.

 

Λίγα λόγια για την Βουβούλα Σκούρα

Η Βουβούλα Σκούρα γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Γραφικές Τέχνες στο Αθηναϊκό Τεχνολογικό Ινστιτούτο. Έζησε στο Λονδίνο κατά τη διάρκεια της ελληνικής δικτατορίας, όπου παρακολούθησε μαθήματα Ιστορίας της Τέχνης (1970) και σεμινάριο Computer Graphics για video στο Middlesex Polytechnic (1988). Ασχολήθηκε με πειραματικές μικτές τεχνικές πάνω στη φωτογραφία που τις εφάρμοσε τόσο στις εκτυπώσεις (βιβλία, αφίσες) όσο και στις ταινίες της. Τα έργα της, φιλμ και βίντεο, έχουν παρουσιαστεί σε διεθνή φεστιβάλ και πανεπιστήμια σε περισσότερες από πενήντα πόλεις. Οι ταινίες της Εσωτερική Μετανάστευση (1984) και Σκωρία Φωτός (1989) διακρίθηκαν με ειδικό έπαινο της Κριτικής Επιτροπής στο Φεστιβάλ Δράμας. Το βίντεο Μαύρο φεγγάρι πήρε το πρώτο βραβείο στο διαγωνισμό Βίντεο Τέχνης Αθηνών (1998). Η ταινία Etel Adnan: Εξόριστες λέξεις κέρδισε το Βραβείο Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου στο 10ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (2008). Το 2009 τιμήθηκε με το ΕΒΓΕ Βραβείο Συνολικής Προσφοράς της Ένωσης Γραφιστών Ελλάδας.

Παραγωγή: ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ, ΕΡΤ Α.Ε.   CINERGON

 

          3/10 Σμύρνη: μουσικός κοσμοπολιτισμός.

Για την τρίτη βραδιά, θα πραγματοποιηθεί η μουσική εκδήλωση Σμύρνη: μουσικός κοσμοπολιτισμός με τετραμελές μουσικό σχήμα, σε επιμέλεια του εθνομουσικολόγου Σπύρου Δελέγκου. Ο πολυπολιτισμικός χαρακτήρας της Σμύρνης, προ μεσοπολέμου, επιβεβαιώνει την αξιοσήμαντη συνύπαρξη των διαφόρων εθνοτικών κοινοτήτων (ελληνική, μουσουλμανική κ.ά.), με τον κοσμοπολιτισμό και τον πολυστυλισμό να αποτελούν μεταξύ άλλων βασικά χαρακτηριστικά της εν λόγω μουσικής κουλτούρας. Το μουσικό εγχείρημα της εκδήλωσης με τίτλο Σμύρνη: μουσικός κοσμοπολιτισμός, έρχεται να αναδείξει τις παραπάνω πτυχές συμπυκνωμένα μέσα από ένα μουσικό πρόγραμμα που εμπνέεται από το πρότζεκτ heylepanto! vol.2, αποτίοντας με τη σειρά του φόρο τιμής στην κοσμοπολίτισσα διανοούμενη Etel Adnan. Οι μουσικοί σκοποί και τα τραγούδια -κυρίως στην ελληνική γλώσσα, αλλά και στην τουρκική- ανήκουν στον χώρο της ανώνυμης αστικής παράδοσης της Σμύρνης, αλλά και κάποια αποτελούν δημιουργίες επώνυμων Σμυρνιών συνθετών. Ωστόσο το ρεπερτόριο αυτό, ουσιαστικά, υπερβαίνει τα όρια του εν λόγω άστεως, αποδεικνύοντας το χωροχρονικό ταξίδι της μουσικής γενικότερα, η οποία ζυμώνεται, αρκετές φορές, μέσα σε ευρύτερα πολιτισμικά πλαίσια.

Συμμετέχουν: Ελένη Αναγνωστοπούλου (τραγούδι, κρουστά), Φώτης Αναγνωστόπουλος (ούτι, λύρα, τραγούδι), Σπύρος Δελέγκος (μαντολίνο, λάφτα, τραγούδι), Γιάννης Παναγιωτόπουλος (ούτι, λύρα, τραγούδι).

 

Λίγα λόγια για τον Σπύρο Δελέγκο

Ο Σπύρος Δελέγκος είναι πτυχιούχος του Μαθηματικού Τμήματος του Παν/μίου Πατρών και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στον τομέα της «Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας» του τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ε.Κ.Π.Α.. Διδάχτηκε παραδοσιακή μουσική και λάφτα στο Δημοτικό Ωδείο Πατρών υπό τη διεύθυνση του Χρίστου Τσιαμούλη, θεωρητικά της Δυτικής Κλασικής Μουσικής (Ειδικό Αρμονίας) στη Φιλαρμονική Εταιρία Ωδείο Πατρών, Ανατολική μουσική και κλασικό μαντολίνο ιδιωτικώς. Γνωρίζει λαϊκή κιθάρα και τρίχορδο μπουζούκι. Επίσης, έχει εισαχθεί και στο τμήμα Φιλοσοφίας του Παν/μίου Πατρών.

Από το 1997 έως και σήμερα έχει εμφανιστεί σε μουσικές σκηνές, φεστιβάλ και έχει επιμεληθεί αφιερώματα: Ελληνική Απόλαυσις: Γιώργος Κατσαρός-Θεολογίτης (2009, 2013), Σπύρος Περιστέρης (2014), Μελοποιημένη ποίηση: Δ. Καρατζάς & Αντ. Φωστιέρης (2015), Απόηχος (2018). Έχει συνθέσει μουσική για το θέατρο: Αδέσποτον κ.ά. και έχει αποτελέσει ιδρυτικό μέλος της ομάδας τέχνης Σταλακτίτες με την οποία παρουσίασε το έργο Ελληνικά λαϊκά παραμύθια, όπως και αρκετών μουσικών σχημάτων: Μπάσο-Καντίνι, Τρίκυκλο.

Είναι καθηγητής μουσικής στη Φιλαρμονική Εταιρία Ωδείο Πατρών και έχει την ευθύνη-επιμέλεια της Ορχήστρας Αστικής Λαϊκής Μουσικής. Στο πλαίσιο της ερευνητικής του ιδιότητας έχει λάβει μέρος με εισηγήσεις σε διάφορα διεθνή επιστημονικά συνέδρια μουσικολογίας (Πανεπιστήμιο Κύπρου, ICTM Μαρόκο κ.ά.).

Λίγα λόγια για την Etel Adnan

Η Etel Adnan γεννήθηκε στη Βηρυτό το 1925 από Ελληνίδα Σμυρνιά μητέρα και Σύρο πατέρα. Έπειτα από σπουδές στη φιλοσοφία στα Πανεπιστήμια της Σορβόννης, του Μπέρκλεϊ και του Χάρβαρντ, δίδαξε τη φιλοσοφία από το 1958 ως το 1972 στο Σαν Ραφαέλ στην Καλιφόρνια. Υιοθέτησε την αμερικανική γλώσσα και άρχισε να γράφει κυρίως ποίηση συμμετέχοντας ενεργά στο κίνημα των ποιητών ενάντια στον πόλεμο του Βιετνάμ. Από το 1972 ως το 1977 εγκαταστάθηκε στη Βηρυτό και εργάστηκε ως πολιτιστική συντάκτρια. Αναγκάστηκε να επιστρέψει στο Σαουσαλίτο στην Καλιφόρνια λόγω του Λιβανικού εμφυλίου, όπου αφοσιώθηκε στα εικαστικά και τη γραφή. Μαζί με την ποίηση, τη λογοτεχνία και τα δοκίμια, συνέχισε να ζωγραφίζει, να σχεδιάζει, να βιντεοσκοπεί, αλλά και να υφαίνει ταπισερί. Έκτοτε ζει ανάμεσα στο Λίβανο, τις Η.Π.Α. και τη Γαλλία.

Συνεργάστηκε με διακεκριμένους δημιουργούς, ποιητές, συνθέτες, σκηνοθέτες, ενώ έργα της έχουν μελοποιηθεί, σκηνοθετηθεί και παρουσιαστεί σε διεθνή φεστιβάλ. Είχε μεγάλη απήχηση στο ευρύτερο κοινό με τη συμμετοχή της στη Documenta 13, το 2012. Ακολούθησαν σημαντικές μονογραφικές εκθέσεις στα Whitney Museum και New Museum της Νέας Υόρκης, στο Mathaf της Ντόχας, στο Museum der Moderne του Σάλτζμπουργκ, στη White Cube Gallery του Χονγκ Κονγκ, στο IMMA του Δουβλίνου, στη Serpentine Gallery του Λονδίνου, στο Moderna Museet του Μάλμο, στη Fundación Banco Santander της Μαδρίτης, στο Institut du Monde Arabe του Παρισιού και στο Zentrum Paul Klee της Βέρνης. Στην Ελλάδα έχει συμμετάσχει ως προσκεκλημένη του Θεόδωρου Τερζόπουλου σε διεθνείς συναντήσεις θεάτρου (Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών και Σικυώνα).

Ανάμεσα στις συνεργασίες της και δύο φιλμ: Etel Adnan: Εξόριστες λέξεις της Βουβούλας Σκούρα (2007) & Ismyrne των Joana Hadjithomas/Khalil Joreige (2016). Παρουσιάζει την πρώτη της ατομική έκθεση στην Ελλάδα, στο Ίδρυμα Μπότσαρη, στη Ναύπακτο.

Επιμέλεια: Magda Cirillo / bonjourheyheyparis@gmail.com / +33 6 13042901, +30 6972 179798

Συμπαραγωγή: heyheyparis ! – ΑΜι – Χρυσός Όμιλος Αντισφαίρισης.

Με την οικονομική και ευγενική υποστήριξη των:

συνεργάτες & εθελοντές, Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού, Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, Δήμος Ναυπακτίας, Πρεσβεία του Λιβάνου στην Ελλάδα, Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου, Ελληνικά Πετρέλαια, Σύνδεσμος Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων 1ης ΓΕN Αιτ/νίας, Ολυμπία Οδός, Galerie Lelong & Co. Paris, Kalfayan Galleries Αθήνα-Θεσ/νίκη, Hotel Nafpaktos, Nafsweek.gr, Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.

heylepanto! vol.2

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Συνεχίζει η έκθεση “χαρτιά/papers” της Etel Adnan – συνέντευξη από την Magda Cirillo

Published

on

By

Ο Δήμος Ναυπακτίας και η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας υποδέχονται για δεύτερη συνεχή χρονιά την επιμελητική πρόταση της Magda Cirillo, heylepanto! vol.2, στο Ίδρυμα Μπότσαρη και σε διάφορους χώρους στη Ναύπακτο, από τις 16 Ιουλίου ως τις 7 Οκτωβρίου 2018. Το heylepanto! vol.2 παρουσιάζει ως κεντρική εκδήλωση, την έκθεση της Etel Adnan στο Ίδρυμα Μπότσαρη,  που θα ολοκληρωθεί στις 7 Οκτωβρίου 2018, κατά τους εορτασμούς της Ναυμαχίας του Λέπαντο. Θα συνοδευτεί από τη δράση-δρώμενο Sol Invictus, παρουσιάσεις βιβλίων, βραδιές ποίησης & μουσικής, εργαστήρι για παιδιά, ξεναγήσεις, συζητήσεις.

Για την  Etel Adnan , αλλά και για την  δημιουργία της ιδέας με την παρουσίαση της πρώτης ατομικής έκθεσης της Adnan στην Ελλάδα, μιλά στο Nafsweek η Magda Cirillo επιμελήτρια του heylepanto! vol.2.

«Το Heylepanto είναι μία επιμελητική πρόταση που συνεχίζεται για δεύτερη χρονιά στη Ναύπακτο και η κεντρική εκδήλωση είναι η έκθεση της Etel Adnan.

Πάνω σε αυτή χτίστηκε όλο το πρόγραμμα που περιλαμβάνει τη δράση – δρώμενο Sol Invictus με νέους της περιοχής και διάφορες άλλες εκδηλώσεις όπως: βραδιές ποίησης, μουσικής, ξεναγήσεις, συναντήσεις, ατελιέ…

Επίσημα ξεκίνησε με την έκθεση της Etel Adnan το Σάββατο 28 Ιουλίου στις 8:30μμ στο Ίδρυμα Μπότσαρη και όλες οι εκδηλώσεις θα ολοκληρωθούν με την επέτειο της Ναυμαχίας του Lepanto».

Πώς ξεκίνησε η ιδέα όλης αυτής της διοργάνωσης;

«Πέρυσι ξεκινήσαμε με την έκθεση της Μάρως Μιχαλακάκου και στόχος μας ήταν να παρουσιάσουμε δύο εκθέσεις στο Φετιχιέ Τζαμί.  Όμως λόγω της οικονομικής συγκυρίας δεν τα καταφέραμε, αφού μια διοργάνωση με έργα που έρχονται από τη Γαλλία κυρίως, δεν ήταν εύκολη υπόθεση, χρειάζεται σωστό και έγκαιρο συντονισμό.

Φέτος εγώ και οι συνεργάτες μου στην Ελλάδα αποφασίσαμε να κάνουμε αυτή την έκθεση και εντείναμε τις προσπάθειές μας, ζητώντας τη συνδρομή αρκετών φορέων.

Η ιδέα της έκθεσης ξεκίνησε από ένα βιβλίο που έχει γράψει η Etel Adnan και εκδόθηκε και στα ελληνικά από τις Εκδόσεις Άγρα, σε μετάφραση της Βασιλικής Γκέτσιου με τίτλο Σχετικά με το τέλος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, (A propos de la fin de l’Empire Ottoman, μτφρ Patrice Cotensin για τις εκδόσεις Galerie Lelong, Παρίσι 2015), όπου μπλέκει την μεγάλη και την μικρή ιστορία.

Μιλά για διάφορα ιστορικά γεγονότα της περιόδου εκείνης, αλλά και για μία προσωπική της ιστορία, που προσωπικά με συγκλόνισε.

Όταν πέθανε η μητέρα της το 1957, με τον πατέρα της να έχει πεθάνει 10 χρόνια νωρίτερα, γύρισε από την Καλιφόρνια στη Βηρυτό και μάζεψε σε μία μικρή κόκκινη βαλίτσα διάφορα οικογενειακά κειμήλια.

Ένα άλμπουμ με οικογενειακές φωτογραφίες, λίγα ασημικά, τις επιστολές του πατέρα της προς τη μητέρα της από το μέτωπο της Καλλίπολης και μια φωτογραφία του πατέρα της “της τάξης”, με το Γενικό Επιτελείο της Σχολής Αξιωματικών του Οθωμανικού Στρατού. Συνοδεύονταν από ένα τούρκικο κιλίμι και ένα χαλί μπουχάρα.

Όλα αυτά τα κειμήλια τα είχε αφήσει στην οικογένεια Ιχμαλιάν, Αρμενίων φίλων της, στην Βηρυτό. Κάθε φορά που τους επισκεπτόταν έλεγε ότι: “τώρα θα πάρω τη βαλίτσα”.

Όμως όλο αυτό το διάστημα έβλεπε σταδιακά τα πράγματα να έχουν χρησιμοποιηθεί, το χαλί να το έχουν στρώσει στο σπίτι τους και δεν τολμούσε να τα ζητήσει.

Τελικά, μετά από 20 χρόνια αποφασίζει να ζητήσει τη βαλίτσα, όπου της ανακοινώνεται από την οικογένεια ότι φεύγουν για την Αμερική ενώ έχουν πουλήσει τα υπάρχοντα της βαλίτσας και τα χαλιά.

Ήταν τόσο μεγάλη η στενοχώρια της, όχι μόνο για τα κειμήλια αλλά περισσότερο για τη φωτογραφία του πατέρα της δίπλα στον Κεμάλ Ατατούρκ. Οι Αρμένισσες φίλες της την ρωτούσαν συχνά στο παρελθόν αν ο πατέρας της είχε σκοτώσει Αρμένιους και εκείνη απαντούσε πάντα όχι. Ήταν σα να είχαν τον εχθρό μες στο σπίτι τους.

Με αυτή την ιστορία σαν αφορμή, σκέφτηκα να φέρω στην Ελλάδα μία βαλίτσα με έργα της Etel Adnan.

Έφερα έτσι ότι πιο μικρό και πολύτιμο μπορούσε να χωρέσει αυτή η βαλίτσα, ώστε να έρθουν κατά κάποιο τρόπο τα έργα της στην Ελλάδα, απ’ όπου και κατάγεται η Adnan από την πλευρά της μητέρας της που ήταν από τη Σμύρνη.

Οι συνειρμοί μου ήταν διάφοροι.  Ήταν η Ναύπακτος, η ναυμαχία του Lepanto, το Ίδρυμα Μπότσαρη που έχει φιλοξενήσει τον εκάστοτε τοπάρχη και οικοδεσπότη, από τους Ενετούς και τους Οθωμανούς, για να καταλήξει στους Σουλιώτες.

Μέσα σε αυτό το χώρο έχει περάσει η ιστορία της Ελλάδας, η ιστορία διαφόρων πολιτισμών που ήρθαν στη Ναύπακτο και στον ελλαδικό χώρο.

Βρήκα ότι είναι ο κατάλληλος χώρος για να ανοίξουμε τον διαπολιτισμικό διάλογο με την Adnan, που είναι μέρος αυτού».

Με πολύχρονη πορεία σαν ποιήτρια, πεζογράφος, και εικαστικός η Etel Adnan χαρακτηρίζεται ως Ελληνίδα της Διασποράς. Τι θα δούμε, τι θα δει ο επισκέπτης σε αυτή την έκθεση; 

«Ελπίζω η Adnan να χαρακτηριστεί και επίσημα ως καλλιτέχνης της Ελληνικής Διασποράς, διότι μέχρι τώρα δε συμβαίνει αυτό και νομίζω ότι ήρθε η ώρα να την αγκαλιάσει η χώρα μας.

Στην έκθεση λοιπόν θα δούμε αυτά τα πολύτιμα τετράδια, τα leporellos, τα οποία ενώ αρχικά είναι τόσο μικρά, μεγαλώνουν και φτάνουν στα 3 ή και στα 6 μέτρα.

Είναι τετράδια γαπωνέζικα σαν μικρά άλμπουμ, ανοίγουν σαν φυσαρμόνικες και πάνω σε αυτά η Adnan έχει ζωγραφίσει και γράψει.

Οι Ιάπωνες τα χρησιμοποιούσαν για άλμπουμ οικογενειακών φωτογραφιών.

Πάνω σε αυτά η Adnan σκέφτηκε να γράψει αραβική ποίηση.

Κάποια από αυτά τα έργα είναι τοπία και άλλα είναι γραφή και εικόνα.

Σαν ποιήτρια και λογοτέχνης ο λόγος της ήταν πιο πολιτικός ενώ στις εικόνες των leporellos είχε τη δυνατότητα να είναι πιο λυρική. Γενικά η εικαστική της γραφή (έργα σε καμβάδες και ταπισερί) είναι αφαιρετική και πιο χαρούμενη, και της επιτρέπει να ξεφεύγει από τις συχνά εμπόλεμες καταστάσεις των γραπτών της.

Σε κάποια από τα leporellos, κυρίως αυτά στα οποία βρίσκουμε αραβική ποίηση, κατάφερε να συνδυάσει και τα δύο, και τον πιο τραχύ και μαινόμενο ποιητικό λόγο και το πιο χαρωπό εικαστικό κομμάτι. Ο κάθε θεατής ανάλογα με αυτά που καταλαβαίνει (από τη γλώσσα, το εικαστικό μέρος) ή θέλει να δει, μπορεί εκ πρώτης όψεως να επιλέξει την εντύπωση ή μάλλον τις εντυπώσεις που θα πάρει μαζί του βγαίνοντας από την έκθεση. Μετά μπορεί να διαβάσει και τα τέσσερα βιβλία της που έχουν εκδοθεί στα ελληνικά ή και τις ξένες εκδόσεις.

Θα υπάρχουν επίσης στην έκθεση σχέδια για βιβλία που έχει εκδώσει και έχει ζωγραφίσει η ίδια και φυσικά ένα μεγάλο κομμάτι από εκδόσεις της σε πολλές γλώσσες, Γαλλικά, Αγγλικά, Ελληνικά, αλλά και πολύγλωσσες Αγγλικά- Ιαπωνικά-Αραβικά, καθώς και σπάνιες εκδόσεις που δεν κυκλοφορούν πλέον.

Η Etel Adnan ξεκίνησε από τη δεκαετία του ‘60 να κάνει εκθέσεις.

Διάσημη έγινε το 2012 εκθέτοντας στην Documenta 13 με την καριέρα της να παίρνει άλλη τροπή. Εκθέτοντας στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου, είναι άτομο  πολιτικοποιημένο που συμμετείχε ενεργά στο κίνημα κατά του πολέμου του Βιετνάμ, ενώ έγραψε για τους κατατρεγμένους λαούς των Ινδιάνων της Αμερικής, την κατάσταση στη Μέση Ανατολή και δη τον Λίβανο.

Η Ναύπακτος θεωρώ ότι είναι πολύ τυχερή που φιλοξενεί την έκθεση της Etel Adnan, η οποία στο άκουσμα για την έκθεση της στη Ναύπακτο ενθουσιάστηκε πολύ.

Θα ήθελε να έρθει αλλά δεν ταξιδεύει πλέον λόγω ηλικίας. Η ίδια η Adnan έχει ζήσει αρκετά χρόνια στη Σκόπελο, γνωρίζει την Ελλάδα, την αγαπάει, μιλάει ελληνικά και της λείπει πάρα πολύ η χώρα μας.

Να τονίσουμε ότι είναι πολύ δύσκολο να φέρεις μία έκθεση εκτός των γεωγραφικών ορίων της σύγχρονης τέχνης και νομίζω αυτή η έκθεση θα κινήσει το ενδιαφέρον πανελλαδικά αλλά και στους τουρίστες που θα βρεθούν την περίοδο αυτή στη Ναύπακτο.

Δεν έχει νόημα να γίνονται εκθέσεις μόνο στα μεγάλα αστικά κέντρα αλλά και στην περιφέρεια και πόσο μάλλον σε μία μικρή πόλη. Το ζητούμενο είναι να ανοίγει ο διάλογος και σε μέρη που δεν έχουν αυτή τη δυνατότητα και τις ευκαιρίες.

Άλλωστε αυτός είναι και ο χαρακτήρας του έργου της Adnan.

Στον κατάλογο της έκθεσης υπάρχει μία συζήτηση με την Adnan που μπορεί να τη διαβάσει ο επισκέπτης καθώς διανέμεται δωρεάν. Ένας κατάλογος που δημιουργήθηκε με την στήριξη του Ιδρύματος Κωστόπουλου, κάτι που μας ενθάρρυνε στην υλοποίηση αυτού του εγχειρήματος. Ακολούθησαν και μας στήριξαν ο Δήμος Ναυπακτίας, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, η Πρεσβεία του Λιβάνου, ο Σύνδεσμος της 1ης ΓΕΝ Αιτωλοακαρνανίας, τα Ελληνικά Πετρέλαια, η Ολυμπία Οδός, το Hotel Ναύπακτος. Και φυσικά τίποτα δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί χωρίς την ακούραστη συνδρομή των παραγωγών μας heyheyparis !, AΜΙ και Χρυσός Όμιλος Αντισφαίρισης, των συνεργατών μας και των εθελοντών. Να ευχαριστήσουμε τέλος και τα μέλη του ΔΣ του Ιδρύματος Μπότσαρη που ανοίγουν μέρος της οικίας του Νότη Μπότσαρη για πρώτη φορά στο κοινό για να υποδεχτούν την έκθεση της Etel Adnan».

Continue Reading

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

musitsa-rouxa-axesouar-kosmimata

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ