Connect with us

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εισήγηση του Μητροπολίτη κ. Ιερόθεου στην Ιεραρχία της Εκκλησίας για τον Διάλογο Εκκλησίας και Πολιτείας

Published

on

Τά κεντρικά σημεῖα τῆς Εἰσηγήσεως τοῦ Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου Ἱεροθέου ἐνώπιον τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος τήν 19ην  Μαρτίου 2019,  μέ θέμα: «Διάλογος Ἐκκλησίας καί Πολιτείας ἐπί θεμάτων κοινοῦ ἐνδιαφέροντος συμφώνως πρός τήν ἀπό 16ης Νοεμβρίου ἀπόφασιν τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος»

Ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος, ὡς Πρόεδρος τῆς «Εἰδικῆς Ἐπιτροπῆς διά τήν μελέτην θεμάτων κοινοῦ ἐνδιαφέροντος Ἐκκλησίας καί Πολιτείας» πού διόρισε ἡ Διαρκής Ἱερά Σύνοδος σέ ὑλοποίιηση ἀπόφασης τῆς Ἱεραχίας τῆς 16ης Νοεμβρίου 2018 ἀνέγνωσε τήν εἰσήγησή του μέ τίτλο «Διάλογος Ἐκκλησίας καί Πολιτείας ἐπί θεμάτων κοινοῦ ἐνδιαφέροντος συμφώνως πρός τήν ἀπό 16ης Νοεμβρίου ἀπόφασιν τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος».

Ἡ εἰσήγηση ἦταν καρπός τῶν συζητήσεων πού ἔγιναν στήν Ἐπιτροπή καί κατόπιν ὁμοφώνου ἀποφάσεώς της.

Τά κεντρικά μέρη τῆς εἰσηγήσεως ἦταν τέσσερα:

1. Ἡ παρουσίαση τῶν βασικῶν σημείων τοῦ περιεχομένου τοῦ «πλαισίου πρόθεσης» συμφωνίας μεταξύ τοῦ Ἀρχιεπισκόπου καί τοῦ Πρωθυπουργοῦ κατά τήν 6η Νοεμβρίου 2018. Στήν ἑνότητα αὐτή ἔγινε καί μιά σύντομη κωδικοποίηση τῶν τριῶν θεμάτων πού ἀναφέρονται στήν πρόθεση γιά συμφωνία, ἤτοι τό ἱστορικό τῆς ἐκκλησιαστικῆς περιουσίας, τό ἱστορικό τῶν ὀργανικῶν θέσεων τῶν Κληρικῶν καί τό καθεστώς μισθοδοσίας τῶν Κληρικῶν.

2. Ἡ σύντομη  ἐνημέρωση γιά τίς ἑπτά συνεδριάσεις τῆς Ἐπιτροπῆς, ἀπό τίς ὁποῖες οἱ τρεῖς ἦταν κοινές συνεδριάσεις μέ τήν Ἐπιτροπή τοῦ Ὑπουργείου Παιδείας, Ἔρευνας καί Θρησκευμάτων.

3. Ἡ ἀνάλυση τοῦ «προτεινομένου πλαισίου συμφωνίας Πολιτείας καί Ἐκκλησίας», τό ὁποῖο παρέδωσε ὁ Ὑπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου κατά τήν Συνεδρίαση τῆς 12ης Φεβρουαρίου 2019. Στήν ἑνότητα αὐτή ἀναλύθηκαν οἱ ὑποενότητες: Ἔκθεση καί ὄχι νομοσχέδιο, ὁ τίτλος τοῦ κειμένου πού παρέδωσε τό Ὑπουργεῖο, οἱ διαφορές μεταξύ τῶν δύο κειμένων τῆς 6ης Νοεμβρίου 2018 καί τῆς 12ης Φεβρουαρίου 2019, τά θεωρούμενα ὡς θετικά στήν πρόταση καί παρατηρήσεις πάνω σέ αὐτά, ὁ νέος τρόπος μισθοδοσίας τῶν Κληρικῶν καί τῶν Ἐκκλησιαστικῶν Ὑπαλλήλων καί μερικά κενά σημεῖα στό προτεινόμενο ἀπό τήν Πολιτεία κείμενο.

4. Καταγράφηκαν τά συμπεράσματα ἀπό τήν συζήτηση πού ἔγινε μεταξύ τῶν Ἐπιτροπῶν Ἐκκλησίας καί Πολιτείας, πού ἀφοροῦν  τήν ἀποζημίωση ἀπό τήν ἀπαλλοτριωθεῖσα ἀπό τό Κράτος ἐκκλησιαστική περιουσία πρό τοῦ 1939, τίς ὀργανικές θέσεις καί τήν μισθοδοσία τῶν Κληρικῶν καί τῶν ἐκκλησιαστικῶν ὑπαλλήλων, καί τήν ἀξιοποίηση τῆς ἀμφισβητούμενης ἐκκλησιαστικῆς περιουσίας.

Στό τέλος ὁ Σεβασμιώτατος κατέθεσε τίς τελικές ἐκτιμήσεις τῆς Εἰδικῆς Ἐπιτροπῆς, οἱ ὁποῖες εἶναι οἱ ἑξῆς:

Πρῶτον. Ἡ Ἱεραρχία τῆς 16ης Νοεμβρίου 2018 ἀπεφάσισε νά συστηθῆ μιά Ἐπιτροπή διαλόγου μέ τήν Πολιτεία, ἡ ὁποία θά συνεχίση τόν διάλογο μέ τήν Πολιτεία «ἐπί θεμάτων κοινοῦ ἐνδιαφέροντος», καί ὁ «καρπός τοῦ διαλόγου» «θα ὑποβληθῆ στήν Ἱεραρχία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος πρός τελική ἔγκριση», ἀλλά συγχρόνως «νά ἐμμείνη στό ὑφιστάμενο καθεστώς μισθοδοσίας τῶν Κληρικῶν καί τῶν λαϊκῶν ὑπαλ­λήλων τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος».

Δεύτερον. Ὁ διάλογος αὐτός ἔγινε διεξοδικῶς, ἡ Ἐπιτροπή μας ἐνέμεινε στό ὑφιστάμενο καθεστώς μισθοδοσίας τῶν Κληρικῶν καί τῶν λαϊκῶν ὑπαλλήλων τῆς Ἐκκλησίας. Ὅμως, ἡ Πολιτεία δέν μᾶς ἔδωσε τό Νομοσχέδιο, ὅπως εἶχε ὑποσχεθῆ, παρά μόνον τήν αἰτιολογική ἔκθεσή του. Καί ὅπως φαίνεται σαφῶς στό «Προτεινόμενο πλαίσιο Συμφωνίας Πολιτείας-Ἐκκλησίας», ὅλα τά θέματα, ἤτοι ἡ ἀποζημίωση τῆς ἀπαλλοτριωθείσης ἐκκλησιαστικῆς περιου­σίας πρό τοῦ 1939, οἱ ὀργανικές θέσεις τῶν Κληρικῶν, ὁ τρόπος μισθοδοσίας τους καί ἡ ἀξιοποίηση τῆς μετά τό 1952 ἀμφισβητούμενης ἐκκλησιαστικῆς Περιουσίας, «θά ἰσχύουν ὑπό τήν προϋπόθεση τήρησης τῆς Συμφωνίας στό σύνολό της», δηλαδή μέ τήν ἀρχή τοῦ take it or leave it.

Κατόπιν τούτου καί ἐπειδή στό κείμενο τῆς Πολιτείας περιεχόταν ἡ πρόταση ἀλλαγῆς τοῦ καθεστῶτος μισθοδοσίας, ἡ Ἐπιτρο­πή μας δέν μποροῦσε νά συνεχίση τόν διάλογο οὔτε γιά τά λοιπά σημεῖα τοῦ κειμένου. Γι’ αὐτό ἀναφέρθηκε στήν Διαρκῆ Ἱερά Σύνοδο, ὥστε τό θέμα νά παραπεμφθῆ στήν Ἱεραρχία ὡς τό μόνο ἀποφασιστικό ὄργα­νο. Καταθέτει, λοιπόν, αὐτήν τήν ἐντολή πού ἔλαβε.

Τρίτον. Τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο πού ἔκανε διάλογο μέ τήν Πολιτεία γιά τά ἴδια θέματα πού ἀφοροῦν τούς Κληρικούς τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κρήτης καί τῶν Μητροπόλεων τῆς Δωδεκαν­νήσου, δέν ἀποδέχθηκε τό νέο καθεστώς μισθοδοσίας τῶν Κλη­ρικῶν πού ἐκπροσωπεῖ. Καί μάλιστα σέ αὐτό ἔχει σύμφωνη καί τήν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος.

Σέ σύσκεψη πού ἔγινε τήν 12η Φεβρου­α­ρίου 2019 μεταξύ τῶν δύο Ἀντιπρο­σωπειῶν, ὑπό τήν προεδρία τοῦ Μακαριω­τάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί Πάσης Ἑλλάδος κ. Ἱερω­νύμου, στό Μέγαρο τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος «διαπιστώθηκε ἡ ἀπόλυτη σύμπνοια καί ταύτιση ἀπόψεων τῶν δύο Ἐκκλησιῶν, τόσο ἐπί τῶν προτάσεων ἀναθε­ω­ρήσεως τοῦ Συντάγματος ὅσο καί ἐπί τῆς διατηρήσεως τοῦ ἰσχύοντος καθεστῶτος μισθοδοσίας τοῦ Ὀρθο­δόξου Ἱεροῦ Κλή­ρου». Ἑπομένως, ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος ἔχει δεσμευθῆ ἐκ νέου καί δέν μπορεῖ νά ἀποστασιοποιηθῆ, οὔτε μποροῦμε νά τό ἀγνοήσουμε ἤ νά παραθεωρήσουμε τήν ἀπό κοινοῦ αὐτή ἀπόφαση.

Τέταρτον. Ὁ Ἱερός Σύνδεσμος Κληρικῶν Ἑλλάδος δέν ἐπιθυμεῖ μεταβολή στό καθεστώς μισθοδοσίας καί ταυτίζεται στό σημεῖο αὐτό μέ τήν ἀπόφαση τῆς Ἱεραρχίας. Στό ἀπό 15-2-2019 κείμενό του γράφεται:

«Ὅσον ἀφορᾶ τό “σχέδιο ὑλοποίησης τῆς Συμφωνίας Πολιτείας-Ἐκκλησίας” πού ἔδωσε  (12/2/2019) στή δημοσιότητα ἡ ἡγεσία τοῦ ὑπουργείου Παιδείας ἀπορρίπτεται ὡς ἀπαράδεκτο. Εἶναι σχέδιο ἀπαξίωσης τοῦ ἱεροῦ κλήρου καί τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας γενικότερα… Ὁ ΙΣΚΕ βεβαίως ἐμμένει στίς σταθερές ἀρχικές του θέσεις καί ὡς πρός τό μισθολογικό καθεστώς τοῦ ἱεροῦ κλήρου καί ὡς πρός τά ἄλλα θέματα πού περιλαμβάνονται στό ἀπαράδεκτο καί γι’ αὐτό ἀπορριπτέο σχέδιο πού ἔδωσε στή δημοσιότητα ἡ ἡγεσία τοῦ ὑπουργείου Παιδείας».

Πέμπτον. Στήν Ἐπιτροπή μας κατατέθηκαν προφορικῶς καί γρα­πτῶς οἱ ἀπόψεις τῶν μελῶν της, ὅπως φαίνεται στά Πρακτικά τῶν Συνεδριάσεων, κατατέθησαν δέ καί λάβαμε ὑπ’ ὄψιν τίς τεκμηριωμένες ἀπόψεις τοῦ Μητροπολίτου Πειραιῶς κ. Σεραφείμ, πού δημοσιεύθηκαν στό διαδίκτυο. Κατόπιν ὅλων αὐτῶν θεωροῦμε ὅτι ἡ Ἱεραρχία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλ­λά­δος, ὡς τό ἀνώτατο Ὄργανο τῆς Ἐκκλησίας, θά πρέπει νά ἐξετάση ὅλα τά ἀνωτέρω, νά ἐκτιμήση τά πλεονεκτήματα καί τά μειονεκτήματα, κυρίως νά μελετήση τίς συνέπειες κάθε προτάσεως.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Βεντέτα

Published

on

By

Το τραγικό γεγονός στα Βορίζια της Κρήτης,  επισκίασε κάθε άλλο αντίστοιχο της κοινωνικής ζωής.

Αυτό δε σημειώθηκε μόνο στη μεγαλόνησο. Απλώθηκε σ’ ολόκληρη την Ελλάδα.

Χρησιμοποιήθηκε ο όρος βεντέτα. Είναι συμβολικά φορτισμένος, αναγνωρίσιμος και εμπεριέχει δραματικότητα.

Η βεντέτα είναι συνυφασμένη με πράξεις, ενέργειες, που διεγείρουν τη φαντασία.

Θεωρείται ως η πλέον ενδεδειγμένη και αποτελεσματική για τους λόγους που την επιβάλλουν.

Συνδέεται, για όσους πιστεύουν σ’ αυτή, με ηρωικά κατορθώματα.

Απ’ αυτά που σχετίζονται με τη λεβεντιά, την εξυπνάδα, την αψήφιση του θανάτου.

Πολλά των οποίων αγγίζουν τους μύθους και έτσι διαιωνίζονται.

Πώς είναι δυνατόν να λησμονηθεί το αίσιον πέρας μιας βεντέτας, η οποία ολοκληρώθηκε με το πιστόλι κρυμμένο στη γκρίζα γενειάδα.

Στο Λεξικό Νέας Ελληνικής Γλώσσας του κ. Γ. Μπαμπινιώτη, διαβάζω.

Βεντέτα, έθιμο κατά το οποίο, σε περίπτωση προσβολής της τιμής ή φόνου, αυτός που υπέστη την προσβολή ή κάποιος συγγενής του θύματος ανταποδίδει την προσβολή με παρόμοια ή βαρύτερη πράξη κατά του δράστη ή συγγενικού του προσώπου.

Με απλά λόγια κρίνεται ως εκδικητικός κοινωνικός μηχανισμός αποκατάστασης προσβεβλημένης τιμής.

Ένα ολέθριο μίσος που χρόνο με το χρόνο θεριεύει και στη δίνη του δεν ξεχωρίζει ένοχο, αθώο.

Εκκολάπτεται στο μοιρολόγι των γυναικών μπροστά στο νεκρό θύμα.

Φαίνεται ως θρήνος για το βίαιο χαμό.

Όμως είναι αμετάκλητη παραίνεση εκδίκησης, για να επέλθει δικαιοσύνη.

Η εκδίκηση ωριμάζει με την πάροδο του χρόνου.

Προηγούνται συσκέψεις οι οποίες αποβλέπουν σε δύο τομείς. Ποιός ή ποιοί επιβάλλεται να δράσουν.

Στο δεύτερο τομέα να στοχοποιηθούν τα θύματα.

Στις δύσκολες αυτές περιπτώσεις για την κοινωνία, υπάρχουν άτομα κύρους που αναλαμβάνουν το ρόλο του ειρηνοποιού.

Διαμεσολαβήσεις με τις εμπλεκόμενες οικογένειες για την πολυπόθητη αποκαταστική προσέγγιση.

Δύσκολη υπόθεση η αναγνώριση του λάθους και η αποδοχή από την αντίπερα πλευρά, ώστε να παγιωθεί ειρηνική συνύπαρξη και ο κύκλος του αίματος να κλείνει οριστικά.

Η γεωγραφική απομόνωση,  κωμοπόλεις και χωριά, μακριά από πολιτιστικά κέντρα, ευνοούν τη βεντέτα.

Η έλλειψη εμπιστοσύνης στη δικαιοσύνη, ωθεί στην ιδιωτική τιμωρία.

Η κατοχή όπλων, ιδιαίτερα χωρίς τη νόμιμη άδεια, λειτουργεί ως παρότρυνση χρησιμοποίησής τους.

Το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο σε συνδυασμό με τη σφαλερή πίστη ότι η βεντέτα είναι έθιμο συνέχειας, συμβάλλει στη διαιώνισή της.

Χρέος της πολιτείας, με προσεκτικές τομές, να εργαστεί ώστε να διασφαλίζεται ηρεμία ύστερα από κάθε έκνομη ενέργεια, που πιθανόν να αναδείξει μία νέα βεντέτα ή να αναζωπυρώσει μία παλαιά.

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το Wi-Fi στο σπίτι επηρεάζει τα παιδιά; Οι ειδικοί απαντούν…

Published

on

By

Στο σύγχρονο σπίτι, όπου τα ηλεκτρονικά μέσα και οι συσκευές πολλαπλασιάζονται, υπάρχει ένας αόρατος αλλά υπαρκτός κίνδυνος για την υγεία: Η έκθεση στα ηλεκτρομαγνητικά πεδία (Η/Μ πεδία). Τα πεδία αυτά προέρχονται από οικιακές συσκευές, κινητά τηλέφωνα, δίκτυα Wi-Fi και ασύρματα routers, τα οποία λειτουργούν αδιάκοπα.

Σύμφωνα με διεθνείς επιστημονικές έρευνες, η συνεχής ή υπερβολική έκθεση σε τέτοιου είδους ακτινοβολία, ειδικά σε μικρά παιδιά, ενδέχεται να έχει αρνητικές επιπτώσεις στη σωματική και νευροαναπτυξιακή τους εξέλιξη. Η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας (ΠΟΥ) έχει κατατάξει την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία στην κατηγορία 2Β, δηλαδή «πιθανώς καρκινογόνα για τον άνθρωπο».

Πόση έκθεση υπάρχει μέσα στο σπίτι

Μετρήσεις σε οικιακούς χώρους έχουν δείξει ότι σε πολλά νοικοκυριά τα επίπεδα ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας είναι πολλαπλάσια από τις διεθνώς συνιστώμενες τιμές, ειδικά σε χώρους όπου λειτουργούν συνεχώς Wi-Fi routers, baby monitors, κινητά τηλέφωνα σε φόρτιση ή έξυπνες συσκευές.

Η έκθεση αυτή είναι αθροιστική, κάτι που σημαίνει ότι όσο περισσότερες πηγές υπάρχουν στον ίδιο χώρο, τόσο μεγαλώνει και το συνολικό επίπεδο ακτινοβολίας. Σε παιδικά δωμάτια, όπου οι συσκευές βρίσκονται κοντά στα σημεία ύπνου, οι τιμές μπορεί να ξεπερνούν το ασφαλές όριο.

Ιδιαίτερη ευαισθησία στα παιδιά

Τα παιδιά είναι πολύ πιο ευάλωτα από τους ενήλικες στα Η/Μ πεδία, καθώς ο οργανισμός τους βρίσκεται σε φάση ανάπτυξης και το νευρικό τους σύστημα είναι πιο ευαίσθητο. Μελέτες έχουν δείξει ότι η παρατεταμένη έκθεση μπορεί να επηρεάσει τη συγκέντρωση, τη μνήμη και τον ύπνο των παιδιών, ενώ υπάρχουν ενδείξεις ότι ενδέχεται να συνδέεται και με αλλαγές στη συμπεριφορά ή αυξημένα επίπεδα στρες.

Τι δείχνουν οι έρευνες

Σε μελέτες του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος έχει παρατηρηθεί ότι τα παιδιά που εκτίθενται συστηματικά σε υψηλά επίπεδα ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας παρουσιάζουν αυξημένα ποσοστά πονοκεφάλων, αϋπνίας και κόπωσης. Η υπερβολική χρήση κινητών τηλεφώνων και tablets από μικρή ηλικία θεωρείται παράγοντας κινδύνου για την ορμονική ισορροπία και τη σωστή ανάπτυξη του εγκεφάλου.

Πώς μπορούμε να προστατευτούμε

Οι ειδικοί προτείνουν απλές αλλά ουσιαστικές πρακτικές προστασίας μέσα στο σπίτι:

  • Απενεργοποιούμε το Wi-Fi όταν δεν το χρησιμοποιούμε, ειδικά τη νύχτα.
  • Δεν τοποθετούμε routers, κινητά ή ασύρματα τηλέφωνα κοντά σε κρεβάτια.
  • Προτιμούμε ενσύρματες συνδέσεις αντί για ασύρματες όπου είναι εφικτό.
  • Περιορίζουμε τη χρήση κινητών από παιδιά και εφήβους, ιδίως πριν τον ύπνο.
  • Επιλέγουμε συσκευές με χαμηλή εκπομπή ακτινοβολίας και αποφεύγουμε τη συνεχή χρήση τους σε κλειστούς χώρους.

Ένας αόρατος αλλά υπαρκτός κίνδυνος

Η τεχνολογία αποτελεί πολύτιμο εργαλείο, ωστόσο η ανεξέλεγκτη χρήση της μπορεί να επιβαρύνει την υγεία μας. Η πρόληψη και η σωστή ενημέρωση είναι το κλειδί για να μειώσουμε την καθημερινή μας έκθεση, προστατεύοντας όχι μόνο τον εαυτό μας αλλά κυρίως την υγεία των παιδιών μας.

Βασίλης Μαθιουδάκης

bill.mathioudakis@gmail.com

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πόσο δίκιο ! (γράφει η Χριστίνα Καρρά)

Published

on

By

Χάρη στις έξυπνες διαβάσεις και στους ευγενικούς και με προσήλωση στον ΚΟΚ οδηγούς μας εύκολα ένας πεζός περνάει απέναντι , σωστά ;

Βέβαια …αν δεν πιέσω το πλήκτρο των έξυπνων διαβάσεων αυτές είναι…νεκρές ,ούτε αναβοσβήνουν ούτε τίποτα . Μπερδεύομαι…

«Πώς το ’καμαν τόσο χαζό τούνο το μαραφέτ;» γκρινιάζει το γεροντάκι δίπλα μου με το πι.

Το κοιτάζω με βλέμμα συμπονετικό . Πόσο δίκιο έχει !

Ύστερα από μια εικοσάλεπτη προσπάθεια σταματάει επιτέλους κάποιος χριστιανός κι όχι ορθόδοξος, αφού μοιάζει με Βίκινγκ και το αυτοκίνητο του έχει σουηδικές πινακίδες .

Αφού του λέμε ένα τεράστιο ευχαριστώ εκείνος μας κοιτάει με ύφος απορημένο σαν να μην κατανοεί για ποιο λόγο ενθουσιαστήκαμε με το αυτονόητο.

Ο κύριος με το πι μου γνέφει .

«Να’ σπω τσούπαμ είδες τον ξανθόψειρα απ’ τα ξένα πως κοκάλωσε το αμάξι ; Τα δικά μας τα μπλάρια τίποτα !»

Του χαμογελώ ,χτυπώντας του την πλάτη .

Πόσο δίκιο έχει πάλι !

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ