Connect with us

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Εκβιάζει και τορπιλίζει το διάλογο για συγχώνευση των ΔΕΥΑ ο Σκυλακάκης

Published

on

Σφοδρή επίθεση εναντίον του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θ. Σκυλακάκη, εξαπολύει η Ένωση Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης – Αποχέτευσης (Ε.Δ.Ε.Υ.Α) καταγγέλλοντας ότι τορπιλίζει το διάλογο «που αποβλέπει στην ενίσχυση , την ορθή λειτουργία των Δ.Ε.Υ.Α., την εξυγίανση και τη βιωσιμότητά τους»

Ειδικότερα η Ε.Δ.Ε.Υ.Α, καταγγέλλει ότι ο κ. Σκυλακάκης, με τροπολογία (άρθρο 6 ) που κατέθεσε σε άσχετο  νομοσχέδιο «Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών» προωθεί «την απορρόφηση των Δ.Ε.Υ.Α. από την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ, καθώς και τις συνενώσεις μεταξύ των Δ.Ε.Υ.Α. ως όρο για την επιδότηση οφειλών των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης».

Ουσιαστικά η Ε.Δ.Ε.Υ.Α καταγγέλλει εκβιασμό από την πλευρά του υπουργείου  ώστε να προχωρήσουν οι συνενώσεις των ΔΕΥΑ, αφού «με την τροπολογία αυτή επιδοτούνται σε ποσοστό 70% για το ενεργειακό χρέος μόνο οι Δ.Ε.Υ.Α. που προχωρούν σε εθελούσιες συνενώσεις ή αυτές που εντάσσονται στην ΕΥΔΑΠ Α.Ε. και ΕΥΑΘ Α.Ε», ενώ «οι υπόλοιπες επιδοτούνται σε ποσοστό 30% και εφόσον την 15η Ιανουαρίου 2026 πληρούν τις προϋποθέσεις για διαχειριστική επάρκεια και την ανάκτηση κόστους»!

Μάλιστα όπως υπογραμμίζει ο πρόεδρος της ΕΔΕΥΑ Γ. Μαρινάκης -δήμαρχος Ρεθύμνου  ότι οι πρωτοβουλίες Σκυλακάκη «δεν μπορούν να εφαρμοσθούν» και σημειώνει ότι με την συγκεκριμένη κίνηση αναλαμβάνει «την ευθύνη για μια μη νόμιμη και μη λειτουργική μεταρρύθμιση και μη λαμβάνοντας υπόψη τις προτάσεις της  ΚΕΔΕ και της Ε.Δ.Ε.Υ.Α».

Ολόκληρη η ανακοίνωση της Ε.Δ.Ε.Υ.Α:

Η Ε.Δ.Ε.Υ.Α. και με αφορμή τροπολογία (άρθρο 6 ) που έχει κατατεθεί στο νομοσχέδιο «Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών» αντιτίθεται απολύτως στον τρόπο που το Υπουργείο Περιβάλλοντος επιχειρεί να ακυρώσει τον παραγωγικό διάλογο ανάμεσα στα Υπουργεία Εσωτερικών, Περιβάλλοντος, Οικονομικών και την ΚΕΔΕ και την Ε.Δ.Ε.Υ.Α., διάλογο που αποβλέπει στην ενίσχυση , την ορθή λειτουργία των Δ.Ε.Υ.Α., την εξυγίανση και τη βιωσιμότητά τους.

Αντ’ αυτού με τροπολογία και με πρόσχημα την απώλεια της οικονομικής ενίσχυσης, σε άσχετο νομοσχέδιο άσχετων Υπουργείων προωθεί την απορρόφηση των Δ.Ε.Υ.Α. από την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ, καθώς και τις συνενώσεις μεταξύ των Δ.Ε.Υ.Α. ως όρο για την επιδότηση οφειλών των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης. Με την τροπολογία αυτή επιδοτούνται σε ποσοστό 70% για το ενεργειακό χρέος μόνο οι Δ.Ε.Υ.Α. που προχωρούν σε εθελούσιες συνενώσεις σύμφωνα με τον ν. 1069/80 ή αυτές που εντάσσονται στην ΕΥΔΑΠ Α.Ε. και ΕΥΑΘ Α.Ε. σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό τους πλαίσιο. Οι υπόλοιπες επιδοτούνται σε ποσοστό 30% και εφόσον την 15η Ιανουαρίου 2026 πληρούν τις προϋποθέσεις για διαχειριστική επάρκεια και την ανάκτηση κόστους σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για την ΡΑΑΕΥ.

Και αυτό, ενώ γνωρίζει πολύ καλά ότι εδώ και μία τριετία οι Δ.Ε.Υ.Α. συζητούν με την Πολιτεία και αναζητούν την οικονομική τους ενίσχυση για τη διαχείριση του χρέους τους προς τους ενεργειακούς παρόχους, ενίσχυση για την οποία είχαν δοθεί ανάλογες υποσχέσεις. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι για το ενεργειακό τους χρέος οι Δ.Ε.Υ.Α. δεν έχουν καμιά απολύτως ευθύνη, αφού το ενεργειακό τους κόστος εκτινάχθηκε σε επίπεδα μη διαχειρίσιμα από το 2021 μέχρι σήμερα, ενώ δεν έχουν λάβει καμιά επιδότηση σύμφωνα με το ενεργειακό τους προφίλ.

Η Ε.Δ.Ε.Υ.Α. προτείνει να δημιουργηθεί Ειδικό Ταμείο ενόψει της μεταρρύθμισης των Δ.Ε.Υ.Α. για την οποία σε κάποια θέματα φαίνεται ότι υπάρχει συναντίληψη, ενώ σε άλλα υπάρχουν περιθώρια συνεννόησης.

Κατόπιν τούτου η Ε.Δ.Ε.Υ.Α. ζητά την τροποποίηση του αρ. 6 της εν λόγω τροπολογίας ώστε η οικονομική ενίσχυση των Δ.Ε.Υ.Α. να διατεθεί με τους όρους και τους κανόνες που θα συμφωνηθούν στο τελικό σχέδιο της μεταρρύθμισης.

Τέλος, επισημαίνει ότι αν αυτό δεν συμβεί και η τροπολογία προωθηθεί ως έχει, θα καταγραφεί ότι το Υπουργείο Περιβάλλοντος παίρνει πρωτοβουλίες που δεν μπορούν να εφαρμοσθούν, αναλαμβάνοντας την ευθύνη για μια μη νόμιμη και μη λειτουργική μεταρρύθμιση και μη λαμβάνοντας υπόψη τις προτάσεις που η ΚΕΔΕ και η Ε.Δ.Ε.Υ.Α. έχουν καταθέσει στα συναρμόδια Υπουργεία για την μεταρρύθμιση των Δ.Ε.Υ.Α.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Αλλαγές σε προμήθειες & Τραπεζικές χρεώσεις

Published

on

By

Οι αλλαγές στις τραπεζικές χρεώσεις θα “φανούν” σταδιακά εντός της εβδομάδας αφού ο νόμος 5167 που τις υιοθέτησε, τίθεται σε εφαρμογή στις 20 Ιανουαρίου 2025

Συνεπώς θα έχουμε αλλαγή του “τοπίου” στις συναλλαγές.

Εν αρχή, εφαρμόζεται  η μείωση της χρέωσης για αποστολή και λήψη χρημάτων έως 5.000 ευρώ. Η προμήθεια γι’ αυτή τη συναλλαγή ήταν από 2,5 έως 5 ευρώ και πλέον, θα χρεώνεται με 0,50 ευρώ.

Γενικότερα, οι πολίτες θα μπορούν να στέλνουν διατραπεζικά εμβάσματα, μεταφέροντας ποσά από IBAN σε IBAN, από τη μία τράπεζα στην άλλη, σε χρόνο λιγότερο των 10 δευτερολέπτων και με κόστος μιας απλής μεταφοράς.

Ήδη οι τράπεζες έχουν ολοκληρώσει τις σχετικές διαδικασίες και είναι έτοιμες για την εναρμόνιση των μέτρων για να ανταποκριθούν χωρίς προβλήματα στις συναλλαγές.

Τι αλλάζει στο IRIS

Όσον  αφορά στις συναλλαγές μέσω IRIS προβλέπεται καθιέρωση διακριτών ορίων: 500 ευρώ μεταξύ πολιτών και 500 ευρώ για πληρωμές σε ελεύθερους επαγγελματίες (από 500 ευρώ συνολικά σήμερα). Οι πολίτες δεν έχουν προμήθειες στις συναλλαγές τους και οι ελεύθεροι επαγγελματίες έχουν πολύ χαμηλότερες προμήθειες σε σχέση µε τα POS.

Η ενεργοποίηση των νέων ορίων εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί εντός 3 – 6 μηνών από σήμερα.

Αναλυτικά τα μέτρα για τις τράπεζες:

  • Μηδενική χρέωση για πληρωμή λογαριασμών και οφειλών προς το δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία, ΟΤΑ, εταιρίες ενέργειας, ύδρευσης, τηλεπικοινωνιών και ασφαλιστικές εταιρίες, μέσω ψηφιακών δικτύων (web-banking/mobile-banking) (από 0,6 ευρώ που κοστίζει σήμερα στις περισσότερες περιπτώσεις).
  • Δραστική μείωση των προμηθειών μεταφοράς χρημάτων μεταξύ τραπεζών: Μέγιστο ύψος χρέωσης 0,5 ευρώ για αποστολή χρημάτων (εξερχόμενο έμβασμα) και 0,5 ευρώ για λήψη χρημάτων (εισερχόμενο έμβασμα), για ποσά έως 5.000€ ανά έμβασμα, για φυσικά πρόσωπα και ελεύθερους επαγγελματίες, μεταξύ τραπεζών. Αφορά τόσο απλά εμβάσματα, όσο και άμεσες μεταφορές πίστωσης (SEPA). Αυτό αντιστοιχεί σε μείωση του κόστους για τις εν λόγω προμήθειες από 50% έως και 80% αναλόγως την τράπεζα και το είδος εμβάσματος (από 1 έως 2,5 ευρώ που κοστίζει σήμερα).
  • Μηδενική χρέωση για ανάληψη μετρητών από ΑΤΜ άλλης τράπεζας από αυτή που τηρείται ο λογαριασμός σε απομακρυσμένες και νησιωτικές περιοχές όπου υπάρχει ATM μόνο μίας τράπεζας. Επιπλέον πανελλαδικά, μηδενική χρέωση για ερώτηση υπολοίπου λογαριασμού ή καρτών σε ATM άλλων Τραπεζών (από περίπου 0,2 ευρώ που ισχύει σήμερα).
  • Μειωμένο κόστος συναλλαγών κατά 50% με κάρτες για αγορές μικρής λιανικής έως 20 ευρώ (από 10 ευρώ που θεσμοθετήθηκε πρόσφατα).
  • Μηδενική χρέωση για φόρτιση προπληρωμένων καρτών για ποσό φόρτισης έως 100 ευρώ (από περίπου 1 ευρώ που ισχύει σήμερα).

Διευρύνεται η χρήση του IRIS με την καθιέρωση διακριτών ορίων ώστε να υπάρχει δυνατότητα για άμεσες και δωρεάν μεταφορές χρημάτων μεταξύ φυσικών προσώπων έως 500 ευρώ ημερησίως, πέραν των 500 ημερησίως για άμεσες πληρωμές σε ελεύθερους επαγγελματίες/ατομικές επιχειρήσεις.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Σε ισχύ ο νέος κανονισμός λειτουργίας Δημοτικών Συμβουλίων -Πώς θα παρεμβαίνουν οι δημότες

Published

on

By

Σε ισχύ (!!!) –χωρίς όμως να έχει δημοσιευτεί στο ΦΕΚ–   είναι πλέον ο νέος «Πρότυπος Κανονισμός Λειτουργίας Δημοτικού Συμβουλίου» που ρυθμίζει ολοκληρωμένα τον τρόπο αποτελεσματικής και ουσιαστικής λειτουργίας των Συμβουλίων, ενσωματώνοντας όλες τις αλλαγές που έχουν προκύψει από τις τελευταίες νομοθετικές παρεμβάσεις, σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Εσωτερικών (17/1/2025)  και  όπως αναφέρει η ανακοίνωση,  με σύμφωνη γνώμη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ).

Το νέο πλαίσιο λειτουργίας των Δημοτικών Συμβουλίων στα πρότυπα του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου,  παρέχει τη δυνατότητα σε δημότες και κατοίκους με συγκεκριμένες διαδικασίες να υποβάλουν στο Δημοτικό Συμβούλιο αναφορές, ερωτήσεις και αιτήσεις, εισάγοντας παρεμφερείς διαδικασίες διαφάνειας και λογοδοσίας αντίστοιχες με εκείνες της Βουλής των Ελλήνων, εμπλουτίζεται η πρόσφατα θεσμοθετημένη ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας, ενώ παράλληλα ενισχύεται ο ρόλος των δημοσιογράφων των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης παρέχοντας την δυνατότητα ραδιοφωνικής και τηλεοπτικής κάλυψης των συνεδριάσεων των Δημοτικών Συμβουλίων.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η δυνατότητα των κατοίκων να ερωτούν και να ελέγχουν την Δημοτική Αρχή για ζητήματα που τους απασχολούν και έχουν να κάνουν με την καθαριότητα, τον ευπρεπισμό των δημοτικών χώρων, τον φωτισμό ή ακόμη και ζητήματα ασφάλειας.

Μεταξύ άλλων προβλέπονται:

Η δυνατότητα διεξαγωγής των συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου: α) είτε δια ζώσης στο κατάστημα της έδρας του Δήμου, β) είτε με τηλεδιάσκεψη, με κάθε πρόσφορο μέσο ηλεκτρονικών επικοινωνιών, γ) είτε με μικτό τρόπο, διά ζώσης και με τηλεδιάσκεψη.

Η τήρηση της νομοθεσίας για την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

Επιτρέπεται η ραδιοφωνική και τηλεοπτική κάλυψη των συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου.

Δίνεται έμφαση στην ενημέρωση των πολιτών: Το Δημοτικό Συμβούλιο συζητά υποχρεωτικά προτάσεις που κατατίθενται σε αυτό από τουλάχιστον είκοσι πέντε (25) άτομα για την επίλυση ζητημάτων αρμοδιότητάς του.

Η δυνατότητα σε δημότες και κατοίκους με συγκεκριμένες διαδικασίες να υποβάλουν στο Δημοτικό Συμβούλιο αναφορές, ερωτήσεις και αιτήσεις, τις οποίες απαντά ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου ή ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την κατάθεσή τους. Στόχος είναι ο ενεργός πολίτης, ο ενημερωμένος πολίτης.

Διατάξεις που αφορούν στην τακτική διμηνιαία ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας της δημοτικής Αρχής, για τον έλεγχο των πεπραγμένων της και ρυθμίζεται αναλυτικά η διαδικασία διεξαγωγής της ειδικής συνεδρίασης λογοδοσίας της δημοτικής αρχής καθώς και οι χρόνοι των ομιλητών.

Ειδική συνεδρίαση απολογισμού των πεπραγμένων κάθε Δημοτικής Αρχής μέχρι τέλος Ιουνίου για κάθε έτος.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Τέλος ταφής: Είσπραξη μέσω δημοτικών τελών

Published

on

By

Απομπλέκονται  οι Φορείς Διαχείρισης  Απορριμμάτων  (ΕΔΣΝΑ και οι ΦΟΣΔΑ)  από τη διαδικασία είσπραξης και απόδοσης του τέλους ταφής. Με νομοθετική ρύθμιση που επίκειται,  το τέλος θα αποδίδεται πλέον στον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης, απευθείας μέσω των δημοτικών τελών.

Το τέλος ταφής γίνεται ανταποδοτικό προς τους ΟΤΑ, επιστρέφοντας το 85% των πόρων που συλλέγονται στην τοπική αυτοδιοίκηση για έργα διαχείρισης της ανακύκλωσης, ενώ το υπόλοιπο 15% θα διατεθεί για έργα αποκατάστασης των χώρων ανεξέλεγκτης διάθεσης απορριμμάτων.

Επιπλέον, προκειμένου, να αντιμετωπιστούν οι αυξημένες λειτουργικές δαπάνες των ΟΤΑ για το 2025 και εφεξής, οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι αυξάνονται κατά επιπλέον 70 εκατ. ευρώ.

Τα παραπάνω γνωστοποιούνται με κοινή ανακοίνωση τύπου των Υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

#  Να υπενθυμίσουμε ότι το τέλος ταφής επιβλήθηκε το 2012, έγινε αναστολή εφαρμογής του κατά σειρά το 2014, το 2016, το 2018, το 2019. Το 2021 με το νόμο 4819 προβλέπεται η επιβολή του από 1/1/2022.

Διαχρονικά δηλαδή οι εκάστοτε κυβερνήσεις κρύβανε το θέμα «κάτω από το χαλί.

Θέση της ΚΕΔΕ είναι η κατάργηση του τέλους ταφής, με 165 δήμους να  προσφεύγουν  στο ΣτΕ,  με αίτημα την κατάργησή του, τονίζοντας ότι πρόκειται για άδικο πρόστιμο και αντισυνταγματικό μέτρο.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ