Connect with us

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Και πάλι στο Δημοτικό Συμβούλιο η αποχέτευση Αντιρρίου

Published

on

Το έργο της αποχέτευσης της Δημοτικής ενότητας Αντιρρίου προϋπολογισμού 1,4 εκατομμυρίων ευρώ, είχε εγκαταλειφθεί στο παρελθόν, με μέρος του οικισμού να βρίσκεται εκτός. Έργο που ήταν χρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Σήμερα έγινε επικαιροποίηση της μελέτης από την ΔΕΥΑΝ και αναζήτηση χρηματοδοτικών εργαλείων ώστε το έργο να υλοποιηθεί.

Σύμφωνα με την πρόεδρο της δημοτικής επιχείρησης, Αγγελική Σμπούκη,  το έργο έχει τη δυνατότητα να ενταχθεί για χρηματοδότηση στο πρόγραμμα «Φιλόδημος ΙΙ».  Με δεδομένο ότι η ΔΕΥΑ Ναυπάκτου δεν έχει την τεχνική επάρκεια για το έργο, ήρθε προς έγκριση από το Δημοτικό Συμβούλιο  το θέμα της σύναψης προγραμματικής σύμβασης με το δήμο Ναυπακτίας ώστε να συνδράμει τεχνικά στο έργο και να κατατεθεί ο φάκελος της πρότασης για χρηματοδότησή του. Μετά την ακύρωση της απόφασης του Δ.Σ της ΔΕΥΑΝ, το θέμα της ένταξης της αποχέτευσης της Δημοτικής ενότητας Αντιρρίου επανέρχεται προς συζήτηση στο Δημοτικό συμβούλιο της Τετάρτης 12 Σεπτεμβρίου 2018.

Για το έργο της αποχέτευσης Αντιρρίου μίλησε στο Nafsweek το μέλος του Δ.Σ της ΔΕΥΑΝ, οικονομολόγος Νίκος Δημητρόπουλος.

Αποχέτευση Αντιρρίου, ένα έργο που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Τι είναι αυτό που σήμερα το φέρνει στην επιφάνεια;

«Το έργο της αποχέτευσης Αντιρρίου ήταν να ολοκληρωθεί από το Γ’ ΚΠΣ  από την Περιφέρεια. Το έργο ολοκληρώθηκε σε ένα βαθμό όμως δεν ήταν λειτουργικό, καθώς έλειπαν εγκαταστάσεις και το δίκτυο.

Επειδή η Ευρωπαϊκή Ένωση πληρώνει αυτά τα έργα ώστε να είναι λειτουργικά, θα μπορούσε ή μπορεί ανά πάσα στιγμή να κάνει απαιτητά τα χρήματα τα οποία δόθηκαν.

Το ποσό τότε ήταν της τάξης των 2,7 εκατομμυρίων ευρώ, τότε.

Για έργα που ήταν στην ίδια κατάσταση με αυτήν της αποχέτευσης του Αντιρρίου αλλά και για άλλα έργα που δεν μπορούσαν να ενταχθούν σε προγράμματα, έρχεται το πρόγραμμα  «Φιλόδημος» με κεφάλαια από το πακέτο Γιούνκερς και εντάσσει τέτοιου είδους έργα.

Ως ΔΕΥΑΝ θεωρήσαμε ότι αυτό το έργο έπρεπε να γίνει και από την άλλη μεριά ότι πιθανόν θα είχαμε επιπτώσεις με πρόστιμα κλπ. μια και δεν ολοκληρώθηκε τότε».

 

Ποια ήταν τα επόμενα βήματα σαν ΔΕΥΑΝ, μετά την απόφαση να έρθει στον αφρό η αποχέτευση του Αντιρρίου;

«Εδώ και ενάμιση χρόνο περίπου η ΔΕΥΑΝ προχώρησε στην επικαιροποίηση της Μελέτης του έργου και όλο το θέμα κόλλησε στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας με διάφορα προσχήματα.  Μάλιστα έγινε και ραντεβού με το Δήμαρχο πριν από δύο μήνες για το θέμα αυτό.

Αφού λύθηκαν τα διάφορα ζητήματα είμαστε έτοιμοι πλέον να υποβάλλουμε το φάκελο του έργου στο πρόγραμμα “Φιλόδημος ΙΙ”  για χρηματοδότηση προϋπολογισμού 1,4 εκατομμύρια ευρώ, πλέον ΦΠΑ».

 

Στην συζήτηση του θέματος στο Δημοτικό Συμβούλιο υπήρξε ένταση, με το θέμα να μπαίνει προ ημερήσιας διάταξης και να αφορά τη σύναψη προγραμματικής σύμβασης Δήμου – ΔΕΥΑΝ χωρίς να είναι η ενημερωμένη η αντιπολίτευση. Γιατί έγινε όλο αυτό;

 

«Η ΔΕΥΑΝ είναι ο κύριος φορέας και ιδιοκτήτης του έργου δεν έχει όμως την τεχνική επάρκεια για να υλοποιήσει αυτό το έργο όπως προβλέπεται από το νόμο. Έτσι κάναμε την πρόταση να υπάρξει μία προγραμματική σύμβαση με τον Δήμο Ναυπακτίας.

Η ΔΕΥΑΝ είχε καταθέσει την πρότασή της έγκαιρα ώστε να μπει προς συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο όμως δεν μπήκε στα θέματα ημερήσιας διατάξης.

Κακώς μπήκαν  στη συζήτηση οι τεχνικές λεπτομέρειες του έργου, μία και αυτό αφορά αποκλειστικά τη ΔΕΥΑΝ,  τον κύριο του έργου.

Με απλά λόγια: ο κύριος του έργου ΔΕΥΑΝ έψαχνε να βρει έναν φορέα ο οποίος να έχει την τεχνική επάρκεια για να υλοποιήσει το έργο. Δεν ήταν αναγκαίο να πάει στο Δήμο, θα μπορούσε να πάει και στην Περιφέρεια. Θεωρήσαμε όμως σωστό να απευθυνθούμε στο Δήμο, μια και η ΔΕΥΑΝ είναι νομικό πρόσωπο του δήμου Ναυπακτίας».

 

Όπως γνωρίζουμε στο πρόγραμμα «Φιλόδημος» δεν υπάρχει αξιολόγηση των φακέλων με τις προτάσεις για έργα,  απλά αξιολογούνται εάν είναι πλήρεις και με προτεραιότητα την ημερομηνία κατάθεσης τους. Πόσο έτοιμοι είμαστε;  

 

«Αυτό λέγεται άμεση αξιολόγηση. Δηλαδή δεν κατατίθενται πέντε προτάσεις και μετά ανοίγουν τους φακέλους και αξιολογούν την κάθε πρόταση και την απορρίπτουν ή όχι. Εξετάζουν τον κάθε φάκελο σύμφωνα με τον αριθμό πρωτοκόλλου – την ημερομηνία κατάθεσης,  αν είναι εντάξει και εντάσσεται στο πρόγραμμα για χρηματοδότηση, μέχρι την κάλυψη των χρημάτων του προγράμματος.

Όσο πιο γρήγορα καταθέσουμε την πρότασή μας έχει μεγαλύτερες πιθανότητες για να  χρηματοδοτηθεί, καθώς υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για το πρόγραμμα “Φιλόδημος”

Αυτό σημαίνει ότι ένα έργο πνοής για τη Ναυπακτία όπως είναι η αποχέτευση του Αντιρρίου έχει μεγάλες πιθανότητες να χρηματοδοτηθεί και να υλοποιηθεί, καθώς ο φάκελος του είναι πλήρης».

 

Υπάρχει ένα ακόμα έργο, αυτό της ενίσχυσης της ύδρευσης στα Δυτικά προάστια της Ναυπάκτου όπου προτείνεται από την ΔΕΥΑΝ να κατατεθεί ο φάκελος στο «Φιλόδημος Ι»  για χρηματοδότηση. Τι ακριβώς αφορά το έργο;

«Το έργο αυτό αφορά την ενίσχυση της ύδρευσης της Παλαιοπαναγιάς, τις εργατικές και μέχρι το γήπεδο. Αν και υπάρχει πάρα πολύ νερό από τις γεωτρήσεις του Ευήνου, το νερό αυτό δεν μπορεί να διοχετευθεί στο υπάρχον δίκτυο το οποίο δεν αντέχει ούτε τις πιέσεις ούτε την παροχέτευση, με αποτέλεσμα να έχει γίνει το έργο με τις γεωτρήσεις του Ευήνου αλλά να μην έχει πρακτικό αποτέλεσμα στην επάρκεια νερού στις δυτικές περιοχές.

Εξασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο επάρκεια σε Παλαιοπαναγιά, Εργατικές, γήπεδο σταματάμε να υδροδοτούμε από τις πηγές της Βάρναράχης τμήμα των περιοχών αυτών, με ότι  αυτό συνεπάγεται για την επάρκεια νερού στις βορινές περιοχές της Ναυπάκτου».

 

Με το κόστος του έργου για τις δυτικές συνοικίες να είναι στα 1,2 εκατομμύρια ευρώ, συνολικά συζητάμε για ένταξη στο «Φιλόδημος» δυο έργων της ΔΕΥΑΝ, ύψους 2,6 εκατομμυρίων ευρώ. Ποια η τύχη τους για χρηματοδότηση;

 

«Πράγματι είναι δύο έργα πνοής τα οποία θεωρούμε ότι θα ενταχθούν στο “Φιλόδημος” μια και οι φάκελοι είναι έτοιμοι. Να διευκρινίσουμε ότι το πρόγραμμα “Φιλόδημος” δεν είναι χρηματοδοτικό εργαλείο όπως το ΕΣΠΑ. Πρόκειται για δανεισμό. Δηλαδή η ΔΕΥΑΝ δανείζεται από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και την υποχρέωση της εξόφλησης των δόσεων και των τόκων αναλαμβάνει το Υπουργείο Εσωτερικών, το κράτος μέσω του προγράμματος “Φιλόδημος” Τα χρήματα αυτά του προγράμματος, ύψους 2 δισεκατομμυρίων ευρώ, προέρχονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το λεγόμενο πακέτο Γιούνκερ».

 

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ηλεκτροπληξία με το «τέλος ταφής»

Published

on

By

Πολύ φασαρία έγινε το τελευταίο διάστημα με το περιβόητο «τέλος ταφής» και ότι επιβαρύνονται δραματικά οι δήμοι με το υπέρογκο ποσό και μάλιστα με αναδρομική ισχύ, αν  θα αναγκαστούν οι δήμοι να αυξήσουν τα δημοτικά τέλη, με τα πιο επίσημα χείλη να δηλώνουν  πως αν υπάρξει καλή διαχείριση του πράγματος δεν θα έχουμε αυξήσεις δημοτικών τελών.

Η λύση βρέθηκε,  και με τον σκύλο χορτάτο … αφού απευθείας από τους πολίτες και τα δημοτικά τέλη που πληρώνουν μέσω των λογαριασμών παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας θα εισπράττεται το τέλος ταφής απορριμμάτων, σύμφωνα με χθεσινή κοινή ανακοίνωση τριών υπουργείων (Περιβάλλοντος, Οικονομικών, Εσωτερικών).

Για μια ακόμα φορά, το σύνηθες υποζύγιο θα πληρώσει το «μάρμαρο» και ας μη φταίει για την ανικανότητα της πολιτείας να διαχειρίζεται τα απορρίμματα.

Αυτό που θα  προβλέπει η νομοθετική ρύθμιση που επεξεργάζεται και θα προωθήσει προς ψήφιση στη Βουλή το υπουργείο Περιβάλλοντος και, σύμφωνα πάντα με την  ανακοίνωση, «προκειμένου να διασφαλιστεί η είσπραξη του τέλους [ταφής]» απεμπλέκονται από τις σχετικές διαδικασίες οι Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ) της χώρας και ο ΕΔΣΝΑ, όπου σε αυτούς τους φορείς θα πλήρωναν οι δήμοι της χώρας.

Σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος, οι πόροι που θα συλλεχθούν από το «τέλος ταφής» θα επιστρέψουν κατά 85% στην Τοπική Αυτοδιοίκηση για έργα ανακύκλωσης, που θα μειώσουν τα μεγέθη ταφής απορριμμάτων, άρα και το συνολικό κόστος του «τέλους ταφής».

Να θυμίσουμε ότι ανάλογες δεσμεύσεις περί επιστροφής εισπραττόμενων τελών πίσω στην Αυτοδιοίκηση έχουν διατυπωθεί και στο παρελθόν, χωρίς να υπάρχουν απτά αποτελέσματα ως προς την υλοποίηση έργων διαχείρισης απορριμμάτων που θα αποτρέπουν ουσιαστικά την ταφή.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στόχος είναι το προτεινόμενο μοντέλο να εφαρμοστεί από 1/4/2025.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Αλλαγές σε προμήθειες & Τραπεζικές χρεώσεις

Published

on

By

Οι αλλαγές στις τραπεζικές χρεώσεις θα “φανούν” σταδιακά εντός της εβδομάδας αφού ο νόμος 5167 που τις υιοθέτησε, τίθεται σε εφαρμογή στις 20 Ιανουαρίου 2025

Συνεπώς θα έχουμε αλλαγή του “τοπίου” στις συναλλαγές.

Εν αρχή, εφαρμόζεται  η μείωση της χρέωσης για αποστολή και λήψη χρημάτων έως 5.000 ευρώ. Η προμήθεια γι’ αυτή τη συναλλαγή ήταν από 2,5 έως 5 ευρώ και πλέον, θα χρεώνεται με 0,50 ευρώ.

Γενικότερα, οι πολίτες θα μπορούν να στέλνουν διατραπεζικά εμβάσματα, μεταφέροντας ποσά από IBAN σε IBAN, από τη μία τράπεζα στην άλλη, σε χρόνο λιγότερο των 10 δευτερολέπτων και με κόστος μιας απλής μεταφοράς.

Ήδη οι τράπεζες έχουν ολοκληρώσει τις σχετικές διαδικασίες και είναι έτοιμες για την εναρμόνιση των μέτρων για να ανταποκριθούν χωρίς προβλήματα στις συναλλαγές.

Τι αλλάζει στο IRIS

Όσον  αφορά στις συναλλαγές μέσω IRIS προβλέπεται καθιέρωση διακριτών ορίων: 500 ευρώ μεταξύ πολιτών και 500 ευρώ για πληρωμές σε ελεύθερους επαγγελματίες (από 500 ευρώ συνολικά σήμερα). Οι πολίτες δεν έχουν προμήθειες στις συναλλαγές τους και οι ελεύθεροι επαγγελματίες έχουν πολύ χαμηλότερες προμήθειες σε σχέση µε τα POS.

Η ενεργοποίηση των νέων ορίων εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί εντός 3 – 6 μηνών από σήμερα.

Αναλυτικά τα μέτρα για τις τράπεζες:

  • Μηδενική χρέωση για πληρωμή λογαριασμών και οφειλών προς το δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία, ΟΤΑ, εταιρίες ενέργειας, ύδρευσης, τηλεπικοινωνιών και ασφαλιστικές εταιρίες, μέσω ψηφιακών δικτύων (web-banking/mobile-banking) (από 0,6 ευρώ που κοστίζει σήμερα στις περισσότερες περιπτώσεις).
  • Δραστική μείωση των προμηθειών μεταφοράς χρημάτων μεταξύ τραπεζών: Μέγιστο ύψος χρέωσης 0,5 ευρώ για αποστολή χρημάτων (εξερχόμενο έμβασμα) και 0,5 ευρώ για λήψη χρημάτων (εισερχόμενο έμβασμα), για ποσά έως 5.000€ ανά έμβασμα, για φυσικά πρόσωπα και ελεύθερους επαγγελματίες, μεταξύ τραπεζών. Αφορά τόσο απλά εμβάσματα, όσο και άμεσες μεταφορές πίστωσης (SEPA). Αυτό αντιστοιχεί σε μείωση του κόστους για τις εν λόγω προμήθειες από 50% έως και 80% αναλόγως την τράπεζα και το είδος εμβάσματος (από 1 έως 2,5 ευρώ που κοστίζει σήμερα).
  • Μηδενική χρέωση για ανάληψη μετρητών από ΑΤΜ άλλης τράπεζας από αυτή που τηρείται ο λογαριασμός σε απομακρυσμένες και νησιωτικές περιοχές όπου υπάρχει ATM μόνο μίας τράπεζας. Επιπλέον πανελλαδικά, μηδενική χρέωση για ερώτηση υπολοίπου λογαριασμού ή καρτών σε ATM άλλων Τραπεζών (από περίπου 0,2 ευρώ που ισχύει σήμερα).
  • Μειωμένο κόστος συναλλαγών κατά 50% με κάρτες για αγορές μικρής λιανικής έως 20 ευρώ (από 10 ευρώ που θεσμοθετήθηκε πρόσφατα).
  • Μηδενική χρέωση για φόρτιση προπληρωμένων καρτών για ποσό φόρτισης έως 100 ευρώ (από περίπου 1 ευρώ που ισχύει σήμερα).

Διευρύνεται η χρήση του IRIS με την καθιέρωση διακριτών ορίων ώστε να υπάρχει δυνατότητα για άμεσες και δωρεάν μεταφορές χρημάτων μεταξύ φυσικών προσώπων έως 500 ευρώ ημερησίως, πέραν των 500 ημερησίως για άμεσες πληρωμές σε ελεύθερους επαγγελματίες/ατομικές επιχειρήσεις.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Σε ισχύ ο νέος κανονισμός λειτουργίας Δημοτικών Συμβουλίων -Πώς θα παρεμβαίνουν οι δημότες

Published

on

By

Σε ισχύ (!!!) –χωρίς όμως να έχει δημοσιευτεί στο ΦΕΚ–   είναι πλέον ο νέος «Πρότυπος Κανονισμός Λειτουργίας Δημοτικού Συμβουλίου» που ρυθμίζει ολοκληρωμένα τον τρόπο αποτελεσματικής και ουσιαστικής λειτουργίας των Συμβουλίων, ενσωματώνοντας όλες τις αλλαγές που έχουν προκύψει από τις τελευταίες νομοθετικές παρεμβάσεις, σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Εσωτερικών (17/1/2025)  και  όπως αναφέρει η ανακοίνωση,  με σύμφωνη γνώμη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ).

Το νέο πλαίσιο λειτουργίας των Δημοτικών Συμβουλίων στα πρότυπα του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου,  παρέχει τη δυνατότητα σε δημότες και κατοίκους με συγκεκριμένες διαδικασίες να υποβάλουν στο Δημοτικό Συμβούλιο αναφορές, ερωτήσεις και αιτήσεις, εισάγοντας παρεμφερείς διαδικασίες διαφάνειας και λογοδοσίας αντίστοιχες με εκείνες της Βουλής των Ελλήνων, εμπλουτίζεται η πρόσφατα θεσμοθετημένη ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας, ενώ παράλληλα ενισχύεται ο ρόλος των δημοσιογράφων των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης παρέχοντας την δυνατότητα ραδιοφωνικής και τηλεοπτικής κάλυψης των συνεδριάσεων των Δημοτικών Συμβουλίων.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η δυνατότητα των κατοίκων να ερωτούν και να ελέγχουν την Δημοτική Αρχή για ζητήματα που τους απασχολούν και έχουν να κάνουν με την καθαριότητα, τον ευπρεπισμό των δημοτικών χώρων, τον φωτισμό ή ακόμη και ζητήματα ασφάλειας.

Μεταξύ άλλων προβλέπονται:

Η δυνατότητα διεξαγωγής των συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου: α) είτε δια ζώσης στο κατάστημα της έδρας του Δήμου, β) είτε με τηλεδιάσκεψη, με κάθε πρόσφορο μέσο ηλεκτρονικών επικοινωνιών, γ) είτε με μικτό τρόπο, διά ζώσης και με τηλεδιάσκεψη.

Η τήρηση της νομοθεσίας για την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

Επιτρέπεται η ραδιοφωνική και τηλεοπτική κάλυψη των συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου.

Δίνεται έμφαση στην ενημέρωση των πολιτών: Το Δημοτικό Συμβούλιο συζητά υποχρεωτικά προτάσεις που κατατίθενται σε αυτό από τουλάχιστον είκοσι πέντε (25) άτομα για την επίλυση ζητημάτων αρμοδιότητάς του.

Η δυνατότητα σε δημότες και κατοίκους με συγκεκριμένες διαδικασίες να υποβάλουν στο Δημοτικό Συμβούλιο αναφορές, ερωτήσεις και αιτήσεις, τις οποίες απαντά ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου ή ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την κατάθεσή τους. Στόχος είναι ο ενεργός πολίτης, ο ενημερωμένος πολίτης.

Διατάξεις που αφορούν στην τακτική διμηνιαία ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας της δημοτικής Αρχής, για τον έλεγχο των πεπραγμένων της και ρυθμίζεται αναλυτικά η διαδικασία διεξαγωγής της ειδικής συνεδρίασης λογοδοσίας της δημοτικής αρχής καθώς και οι χρόνοι των ομιλητών.

Ειδική συνεδρίαση απολογισμού των πεπραγμένων κάθε Δημοτικής Αρχής μέχρι τέλος Ιουνίου για κάθε έτος.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ