Πολλές κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο εξετάζουν μέτρα για να περιορίσουν τη χρήση των κοινωνικών δικτύων από τους εφήβους. Τα τελευταία στατιστικά στοιχεία της Pew Research σχετικά με τη χρήση των κοινωνικών μέσων από τους νέους έρχονται σε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα στιγμή, καθώς εστιάζουν στο πού δίνουν προσοχή οι έφηβοι και πόσο χρόνο ξοδεύουν στις κοινωνικές εφαρμογές.
Με βάση έρευνα, που είδε το φως της δημοσιότητας πριν λίγες ημέρες, το YouTube αποτελεί τον αγαπημένο προορισμό των περισσότερων εφήβων. Η έρευνα έγινε σε 1.391 εφήβους ηλικίας 13 έως 17 ετών, καθώς και στους γονείς τους και δίνει μια ευκρινή εικόνα για το ποια κοινωνικά δίκτυα αιχμαλωτίζουν περισσότερο την προσοχή των εφήβων, καθώς και το πόσο χρόνο σπαταλούν σε αυτές.
Όπως προκύπτει από την έρευνα η χρήση του YouTube έχει μειωθεί ελαφρώς, αν και εξακολουθεί να δηλώνεται από το 90% των συμμετεχόντων ως η εφαρμογή που χρησιμοποιούν τακτικά.
Καθημερινή χρήση
Πιο συγκεκριμένα το 73% των εφήβων δηλώνει ότι μπαίνει καθημερινά στο YouTube, καθιστώντας το YouTube την πιο ευρέως χρησιμοποιούμενη και επισκέψιμη πλατφόρμα. Το ποσοστό αυτό περιλαμβάνει το 15% που περιγράφει τη χρήση του ως «σχεδόν συνεχή».
Μετά το YouTube το κοινωνικό δίκτυο που προτιμούν οι νέοι είναι το TikTok, με περίπου έξι στους δέκα ερωτηθέντες (63%) να δηλώνουν ότι το επισκέπτονται καθημερινά το TikTok. Το 16% από αυτούς δηλώνει ότι ότι βρίσκονται σε αυτό το δίκτυο «σχεδόν συνεχώς».
Στις επόμενες θέσεις προτίμησης των νέων κατατάσσονται το Instagram (61%) και το Snapchat (55%), τα οποία όμως φαίνεται να αιχμαλωτίζουν σε μεγαλύτερο βαθμό την προσοχή των εφήβων, που δηλώνουν ότι περνούν περισσότερο χρόνο σε αυτά απ’ ότι σε άλλες εφαρμογές.
Να σημειωθεί ότι διάφορες έρευνες αναφέρουν ότι ιδιαίτερα το Instagram έχει αρνητική επίδραση στην ψυχική υγεία των νεαρών κοριτσιών.
Σε πτώση Facebook και X
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνα, έχει μειωθεί εκ μέρους των εφήβων η χρήση του Facebook, αλλά και του X (πρώην Twitter). Τόσο το Facebook όσο και το X έχουν επικεντρωθεί περισσότερο στους χρήστες μεγαλύτερης ηλικίας και έχουν χάσει σε σημαντικό βαθμό τη νεανική τους απήχηση.
Σήμερα, το 32% των εφήβων δηλώνει ότι χρησιμοποιεί το Facebook. Το 17% των εφήβων δηλώνει ότι χρησιμοποιεί το X (πρώην Twitter).