Connect with us

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Νέα εγκύκλιος για την Δημοτική Αστυνομία

Published

on

Εγκύκλιο για τη Δημοτική Αστυνομία, εξέδωσε το Υπουργείο Εσωτερικών, η οποία επιδιώκει να καθορίσει το πλαίσιο άσκησης αρμοδιοτήτων της Δημοτικής Αστυνομίας σύμφωνα με το Νόμο 5003/2022, εστιάζοντας στη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας των πόλεων και την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.

Κατηγορίες Αρμοδιοτήτων

Οι αρμοδιότητες χωρίζονται σε τρεις βασικές κατηγορίες:

Πρώτη Κατηγορία: Ενδεικτικά περιλαμβάνει την επιβολή διοικητικών κυρώσεων, τον έλεγχο κοινόχρηστων χώρων, την προστασία της δημοτικής περιουσίας, την πολιτική προστασία, καθώς και την επίβλεψη παιδότοπων και ζώων συντροφιάς.

Δεύτερη Κατηγορία: Καλύπτει το υπαίθριο εμπόριο, λαϊκές αγορές και υπαίθρια διαφήμιση.

Τρίτη Κατηγορία: Περιλαμβάνει την αδειοδότηση καταστημάτων, τη ρύθμιση ωραρίου λειτουργίας, καθώς και την αντιμετώπιση ηχορύπανσης και ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων.

Αναβαθμίσεις στο Ρόλο της

Εξοπλισμός: Ειδικός αμυντικός εξοπλισμός και τυποποιημένη στολή.

Νομοθετικές Ρυθμίσεις: Επικαιροποιήσεις στη διαδικασία βεβαίωσης παραβάσεων και επιβολής προστίμων.

Εμπλοκή Τοπικής Αυτοδιοίκησης: Οι Δήμοι έχουν την ευελιξία να προσαρμόζουν τις αρμοδιότητες της Δημοτικής Αστυνομίας σύμφωνα με τις τοπικές ανάγκες.

Αρμοδιότητες στη Ρύθμιση Κυκλοφορίας

Έλεγχος για την τήρηση διατάξεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), περιοριστικά αναφερόμενων στο νόμο.

Βεβαίωση παραβάσεων, όπως:

Μη συμμόρφωση σε πινακίδες στάθμευσης και κυκλοφορίας.

Παράνομη κατάληψη οδών ή πεζοδρομίων από οχήματα.

Εντοπισμός και απομάκρυνση εγκαταλελειμμένων οχημάτων.

Επιβολή κυρώσεων, όπως:

Αφαίρεση αδειών κυκλοφορίας και κρατικών πινακίδων.

Πρόστιμα για παράνομη στάθμευση ή μη χρήση προστατευτικών μέσων (π.χ. ζώνη ασφαλείας, κράνος).

Ενίσχυση ελέγχων στις περιοχές με υψηλή συγκέντρωση οχημάτων ή πεζών (π.χ. διαβάσεις πεζών, πεζόδρομοι, σχολικές ζώνες).

Στάθμευση

Βεβαίωση παραβάσεων σε ζώνες ελεγχόμενης στάθμευσης, πεζοδρόμια, διαβάσεις πεζών, και ράμπες ΑμεΑ.

Κυρώσεις για την παρεμπόδιση προσβασιμότητας ή την παράνομη στάθμευση σε θέσεις ΑμεΑ.

Στάθμευση σε περιοχές κατοικίας που ορίζονται ως «ήπιας κυκλοφορίας» με αυξημένες υποχρεώσεις για προτεραιότητα στους πεζούς.

Διαχείριση Παραβατικότητας

Εποπτεία Δημόσιων Χώρων:

Αποτροπή φθορών στη δημοτική περιουσία.

Παρεμβάσεις για τη διατάραξη της δημόσιας τάξης, όπως παράνομες καταλήψεις κοινόχρηστων χώρων.

Έλεγχος Καταστημάτων και Επιχειρήσεων:

Επιβολή κυρώσεων για παραβιάσεις αδειών λειτουργίας και ηχορύπανση.

Διαχείριση Ζητημάτων Οχλήσεων:

Έλεγχοι για ηχορύπανση και διασφάλιση της κοινής ησυχίας.

Υποστήριξη Ανακριτικών Αρχών:

Συμμετοχή σε αυτοψίες, βεβαιώσεις παραβάσεων, και καταγραφή συμβάντων.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Αλλαγές σε προμήθειες & Τραπεζικές χρεώσεις

Published

on

By

Οι αλλαγές στις τραπεζικές χρεώσεις θα “φανούν” σταδιακά εντός της εβδομάδας αφού ο νόμος 5167 που τις υιοθέτησε, τίθεται σε εφαρμογή στις 20 Ιανουαρίου 2025

Συνεπώς θα έχουμε αλλαγή του “τοπίου” στις συναλλαγές.

Εν αρχή, εφαρμόζεται  η μείωση της χρέωσης για αποστολή και λήψη χρημάτων έως 5.000 ευρώ. Η προμήθεια γι’ αυτή τη συναλλαγή ήταν από 2,5 έως 5 ευρώ και πλέον, θα χρεώνεται με 0,50 ευρώ.

Γενικότερα, οι πολίτες θα μπορούν να στέλνουν διατραπεζικά εμβάσματα, μεταφέροντας ποσά από IBAN σε IBAN, από τη μία τράπεζα στην άλλη, σε χρόνο λιγότερο των 10 δευτερολέπτων και με κόστος μιας απλής μεταφοράς.

Ήδη οι τράπεζες έχουν ολοκληρώσει τις σχετικές διαδικασίες και είναι έτοιμες για την εναρμόνιση των μέτρων για να ανταποκριθούν χωρίς προβλήματα στις συναλλαγές.

Τι αλλάζει στο IRIS

Όσον  αφορά στις συναλλαγές μέσω IRIS προβλέπεται καθιέρωση διακριτών ορίων: 500 ευρώ μεταξύ πολιτών και 500 ευρώ για πληρωμές σε ελεύθερους επαγγελματίες (από 500 ευρώ συνολικά σήμερα). Οι πολίτες δεν έχουν προμήθειες στις συναλλαγές τους και οι ελεύθεροι επαγγελματίες έχουν πολύ χαμηλότερες προμήθειες σε σχέση µε τα POS.

Η ενεργοποίηση των νέων ορίων εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί εντός 3 – 6 μηνών από σήμερα.

Αναλυτικά τα μέτρα για τις τράπεζες:

  • Μηδενική χρέωση για πληρωμή λογαριασμών και οφειλών προς το δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία, ΟΤΑ, εταιρίες ενέργειας, ύδρευσης, τηλεπικοινωνιών και ασφαλιστικές εταιρίες, μέσω ψηφιακών δικτύων (web-banking/mobile-banking) (από 0,6 ευρώ που κοστίζει σήμερα στις περισσότερες περιπτώσεις).
  • Δραστική μείωση των προμηθειών μεταφοράς χρημάτων μεταξύ τραπεζών: Μέγιστο ύψος χρέωσης 0,5 ευρώ για αποστολή χρημάτων (εξερχόμενο έμβασμα) και 0,5 ευρώ για λήψη χρημάτων (εισερχόμενο έμβασμα), για ποσά έως 5.000€ ανά έμβασμα, για φυσικά πρόσωπα και ελεύθερους επαγγελματίες, μεταξύ τραπεζών. Αφορά τόσο απλά εμβάσματα, όσο και άμεσες μεταφορές πίστωσης (SEPA). Αυτό αντιστοιχεί σε μείωση του κόστους για τις εν λόγω προμήθειες από 50% έως και 80% αναλόγως την τράπεζα και το είδος εμβάσματος (από 1 έως 2,5 ευρώ που κοστίζει σήμερα).
  • Μηδενική χρέωση για ανάληψη μετρητών από ΑΤΜ άλλης τράπεζας από αυτή που τηρείται ο λογαριασμός σε απομακρυσμένες και νησιωτικές περιοχές όπου υπάρχει ATM μόνο μίας τράπεζας. Επιπλέον πανελλαδικά, μηδενική χρέωση για ερώτηση υπολοίπου λογαριασμού ή καρτών σε ATM άλλων Τραπεζών (από περίπου 0,2 ευρώ που ισχύει σήμερα).
  • Μειωμένο κόστος συναλλαγών κατά 50% με κάρτες για αγορές μικρής λιανικής έως 20 ευρώ (από 10 ευρώ που θεσμοθετήθηκε πρόσφατα).
  • Μηδενική χρέωση για φόρτιση προπληρωμένων καρτών για ποσό φόρτισης έως 100 ευρώ (από περίπου 1 ευρώ που ισχύει σήμερα).

Διευρύνεται η χρήση του IRIS με την καθιέρωση διακριτών ορίων ώστε να υπάρχει δυνατότητα για άμεσες και δωρεάν μεταφορές χρημάτων μεταξύ φυσικών προσώπων έως 500 ευρώ ημερησίως, πέραν των 500 ημερησίως για άμεσες πληρωμές σε ελεύθερους επαγγελματίες/ατομικές επιχειρήσεις.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Σε ισχύ ο νέος κανονισμός λειτουργίας Δημοτικών Συμβουλίων -Πώς θα παρεμβαίνουν οι δημότες

Published

on

By

Σε ισχύ (!!!) –χωρίς όμως να έχει δημοσιευτεί στο ΦΕΚ–   είναι πλέον ο νέος «Πρότυπος Κανονισμός Λειτουργίας Δημοτικού Συμβουλίου» που ρυθμίζει ολοκληρωμένα τον τρόπο αποτελεσματικής και ουσιαστικής λειτουργίας των Συμβουλίων, ενσωματώνοντας όλες τις αλλαγές που έχουν προκύψει από τις τελευταίες νομοθετικές παρεμβάσεις, σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Εσωτερικών (17/1/2025)  και  όπως αναφέρει η ανακοίνωση,  με σύμφωνη γνώμη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ).

Το νέο πλαίσιο λειτουργίας των Δημοτικών Συμβουλίων στα πρότυπα του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου,  παρέχει τη δυνατότητα σε δημότες και κατοίκους με συγκεκριμένες διαδικασίες να υποβάλουν στο Δημοτικό Συμβούλιο αναφορές, ερωτήσεις και αιτήσεις, εισάγοντας παρεμφερείς διαδικασίες διαφάνειας και λογοδοσίας αντίστοιχες με εκείνες της Βουλής των Ελλήνων, εμπλουτίζεται η πρόσφατα θεσμοθετημένη ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας, ενώ παράλληλα ενισχύεται ο ρόλος των δημοσιογράφων των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης παρέχοντας την δυνατότητα ραδιοφωνικής και τηλεοπτικής κάλυψης των συνεδριάσεων των Δημοτικών Συμβουλίων.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η δυνατότητα των κατοίκων να ερωτούν και να ελέγχουν την Δημοτική Αρχή για ζητήματα που τους απασχολούν και έχουν να κάνουν με την καθαριότητα, τον ευπρεπισμό των δημοτικών χώρων, τον φωτισμό ή ακόμη και ζητήματα ασφάλειας.

Μεταξύ άλλων προβλέπονται:

Η δυνατότητα διεξαγωγής των συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου: α) είτε δια ζώσης στο κατάστημα της έδρας του Δήμου, β) είτε με τηλεδιάσκεψη, με κάθε πρόσφορο μέσο ηλεκτρονικών επικοινωνιών, γ) είτε με μικτό τρόπο, διά ζώσης και με τηλεδιάσκεψη.

Η τήρηση της νομοθεσίας για την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

Επιτρέπεται η ραδιοφωνική και τηλεοπτική κάλυψη των συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου.

Δίνεται έμφαση στην ενημέρωση των πολιτών: Το Δημοτικό Συμβούλιο συζητά υποχρεωτικά προτάσεις που κατατίθενται σε αυτό από τουλάχιστον είκοσι πέντε (25) άτομα για την επίλυση ζητημάτων αρμοδιότητάς του.

Η δυνατότητα σε δημότες και κατοίκους με συγκεκριμένες διαδικασίες να υποβάλουν στο Δημοτικό Συμβούλιο αναφορές, ερωτήσεις και αιτήσεις, τις οποίες απαντά ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου ή ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την κατάθεσή τους. Στόχος είναι ο ενεργός πολίτης, ο ενημερωμένος πολίτης.

Διατάξεις που αφορούν στην τακτική διμηνιαία ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας της δημοτικής Αρχής, για τον έλεγχο των πεπραγμένων της και ρυθμίζεται αναλυτικά η διαδικασία διεξαγωγής της ειδικής συνεδρίασης λογοδοσίας της δημοτικής αρχής καθώς και οι χρόνοι των ομιλητών.

Ειδική συνεδρίαση απολογισμού των πεπραγμένων κάθε Δημοτικής Αρχής μέχρι τέλος Ιουνίου για κάθε έτος.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Τέλος ταφής: Είσπραξη μέσω δημοτικών τελών

Published

on

By

Απομπλέκονται  οι Φορείς Διαχείρισης  Απορριμμάτων  (ΕΔΣΝΑ και οι ΦΟΣΔΑ)  από τη διαδικασία είσπραξης και απόδοσης του τέλους ταφής. Με νομοθετική ρύθμιση που επίκειται,  το τέλος θα αποδίδεται πλέον στον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης, απευθείας μέσω των δημοτικών τελών.

Το τέλος ταφής γίνεται ανταποδοτικό προς τους ΟΤΑ, επιστρέφοντας το 85% των πόρων που συλλέγονται στην τοπική αυτοδιοίκηση για έργα διαχείρισης της ανακύκλωσης, ενώ το υπόλοιπο 15% θα διατεθεί για έργα αποκατάστασης των χώρων ανεξέλεγκτης διάθεσης απορριμμάτων.

Επιπλέον, προκειμένου, να αντιμετωπιστούν οι αυξημένες λειτουργικές δαπάνες των ΟΤΑ για το 2025 και εφεξής, οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι αυξάνονται κατά επιπλέον 70 εκατ. ευρώ.

Τα παραπάνω γνωστοποιούνται με κοινή ανακοίνωση τύπου των Υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

#  Να υπενθυμίσουμε ότι το τέλος ταφής επιβλήθηκε το 2012, έγινε αναστολή εφαρμογής του κατά σειρά το 2014, το 2016, το 2018, το 2019. Το 2021 με το νόμο 4819 προβλέπεται η επιβολή του από 1/1/2022.

Διαχρονικά δηλαδή οι εκάστοτε κυβερνήσεις κρύβανε το θέμα «κάτω από το χαλί.

Θέση της ΚΕΔΕ είναι η κατάργηση του τέλους ταφής, με 165 δήμους να  προσφεύγουν  στο ΣτΕ,  με αίτημα την κατάργησή του, τονίζοντας ότι πρόκειται για άδικο πρόστιμο και αντισυνταγματικό μέτρο.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ