Connect with us

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Νέα ψηφιακή εποχή με τον Προσωπικό Αριθμό

Published

on

Από την Τρίτη 3 Ιουνίου 2025  είναι διαθέσιμη η πλατφόρμα MyInfo για τη δήλωση του Προσωπικού Αριθμού Π.Α., σηματοδοτώντας μια σημαντική αλλαγή στον τρόπο που οι πολίτες αλληλοεπιδρούν με το κράτος.

Σε μια νέα ψηφιακή εποχή εισέρχεται η Ελλάδα με την καθιέρωση του Προσωπικού Αριθμού (Π.Α.), ενός ενιαίου αριθμού ταυτοποίησης που φιλοδοξεί να απλοποιήσει τις συναλλαγές των πολιτών με το δημόσιο τομέα και, σταδιακά, με τον ιδιωτικό.

Τι είναι ο Προσωπικός Αριθμός και γιατί είναι σημαντικός;

Ο Προσωπικός Αριθμός είναι ένας μοναδικός αριθμός ταυτοποίησης για κάθε πολίτη, σχεδιασμένος να αντικαταστήσει τους πολλαπλούς αριθμούς που χρησιμοποιούνται σήμερα, όπως ο Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ), ο Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ) και ο αριθμός ταυτότητας. Αυτή η ενοποίηση στοχεύει στην απλοποίηση των διαδικασιών και στη μείωση της γραφειοκρατίας, καθώς οι πολίτες θα χρειάζεται να θυμούνται μόνο έναν αριθμό για όλες τις συναλλαγές τους.

Πώς θα λειτουργεί ο προσωπικός αριθμός;

Η απόδοση του Προσωπικού Αριθμού θα γίνεται μέσω της νέας εφαρμογής myInfo του gov.gr. Οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν στη διαμόρφωση του αριθμού τους, επιλέγοντας οι ίδιοι δύο από τα τρία αλφαριθμητικά στοιχεία που θα προηγούνται του ΑΦΜ τους. Το τρίτο αλφαριθμητικό στοιχείο θα προκύπτει αυτόματα από το σύστημα, λειτουργώντας ως ψηφίο ελέγχου.

Η μορφή του Προσωπικού Αριθμού θα είναι 12 ψηφία, με τη δομή να αποτελείται από:

– 3 αλφαριθμητικά στοιχεία (τα 2 εκ των οποίων τα επιλέγει ο πολίτης)

– Τον ΑΦΜ του πολίτη

– Το τρίτο αλφαριθμητικό στοιχείο που προκύπτει αυτόματα (ως check digit)

Ποιες αλλαγές επιδιώκονται για τους πολίτες;

Σύμφωνα με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ο Προσωπικός Αριθμός είναι μόνιμος, μοναδικός και αμετάβλητος για όλη τη διάρκεια της ζωής του πολίτη, ανεξαρτήτως αλλαγών σε ταυτότητα, τόπο διαμονής ή άλλο μητρώο. Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και αν ένας πολίτης αλλάξει ταυτότητα ή διεύθυνση, ο Προσωπικός Αριθμός του θα παραμείνει ο ίδιος.

Προϋποθέσεις και διαδικασία έκδοσης

Για την έκδοση του Προσωπικού Αριθμού μέσω της εφαρμογής myInfo, απαιτούνται οι κωδικοί Taxisnet και ένας καταχωρημένος αριθμός κινητού τηλεφώνου στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ). Αυτό διασφαλίζει την ασφαλή πρόσβαση στην εφαρμογή και την προστασία των προσωπικών δεδομένων των πολιτών.

Η διαδικασία έκδοσης περιλαμβάνει τα εξής βήματα:

– Είσοδος στο myInfo: Οι πολίτες θα συνδέονται στην εφαρμογή myInfo μέσω των κωδικών Taxisnet.

– Ασφαλής πρόσβαση με διπλή ταυτοποίηση: Θα χρησιμοποιείται διπλή ταυτοποίηση (OTP) για την ασφαλή πρόσβαση στα δεδομένα.

– Επισκόπηση των στοιχείων στα κρατικά μητρώα: Οι πολίτες θα μπορούν να δουν τα στοιχεία τους όπως αυτά εμφανίζονται στα κρατικά μητρώα.

– Επιβεβαίωση / διόρθωση στοιχείων: Θα έχουν τη δυνατότητα να επιβεβαιώσουν την ορθότητα των στοιχείων τους ή να υποβάλουν αίτημα διόρθωσης σε περίπτωση ανακριβειών.

– Αυτόματος συγχρονισμός μητρώων και έκδοση Π.Α.: Μετά την επιβεβαίωση ή τη διόρθωση των στοιχείων, θα γίνεται αυτόματος συγχρονισμός των μητρώων και θα εκδίδεται ο Προσωπικός Αριθμός.

Πού θα χρησιμοποιείται ο Προσωπικός Αριθμός;

Ο Προσωπικός Αριθμός θα αναγράφεται στις νέες ταυτότητες (στην πίσω πλευρά) και στην ψηφιακή ταυτότητα στο gov.gr wallet, ως το μοναδικό αναγνωριστικό του πολίτη στον ψηφιακό κόσμο. Σταδιακά, θα χρησιμοποιείται σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες που υποστηρίζουν τη νέα αυτή λειτουργικότητα.

Αρχικά, ο Προσωπικός Αριθμός θα αφορά κυρίως τις συναλλαγές με το Δημόσιο. Ωστόσο, προβλέπεται η επέκτασή του και σε συναλλαγές με φορείς του ιδιωτικού τομέα, όπως τράπεζες ή ασφαλιστικές εταιρείες, ώστε να αποφεύγεται η ανάγκη για πολλαπλούς αριθμούς ταυτοποίησης.

Τι γίνεται με τις υφιστάμενες ταυτότητες;

Οι παλαιές “μπλε” ταυτότητες θα καταργηθούν σταδιακά, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές οδηγίες (σ.σ. λήγουν τον Αύγουστο του 2026, εφόσον δεν δοθεί παράταση). Η έκδοση νέας ταυτότητας είναι υποχρεωτική και συνδυάζεται με την απονομή του Προσωπικού Αριθμού. Όσοι έχουν ήδη εκδώσει τη νέα ταυτότητα δεν χρειάζεται να εκδώσουν καινούργια, καθώς ο Π.Α. θα αναγράφεται για καθαρά τυπικούς λόγους, ως ένας τρόπος αποθήκευσης και εύκολης ανάκλησης του αριθμού.

Ωστόσο, από τη στιγμή που ο πολίτης, ο οποίος κατέχει ήδη νέα ταυτότητα, επιθυμεί να εφοδιαστεί με την ολοκληρωμένη έκδοσή της (με ενσωματωμένο τον Προσωπικό Αριθμό) μπορεί να αιτηθεί την αντικατάσταση του εγγράφου, ακολουθώντας τη συνήθη διαδικασία και υποβάλλοντας τα δικαιολογητικά για την έκδοση δελτίου (προγραμματισμός ραντεβού, παράβολα έκδοσης κλπ.). Θυμίζουμε ότι η έκδοση νέου τύπου αστυνομική ταυτότητα απαιτεί επίσκεψη σε αστυνομικό τμήμα, αφού πρώτα προγραμματιστεί ραντεβού μέσω της πλατφόρμας id.gov.gr.

 

Μέχρι σήμερα, έχουν εκδοθεί περισσότερες από 1,7 εκατομμύρια νέες ταυτότητες. Οι πολίτες μπορούν να εκδώσουν νέα ταυτότητα σε οποιαδήποτε από τις 371 Υπηρεσίες Έκδοσης που λειτουργούν σε όλη την Ελλάδα, ανεξάρτητα από τον τόπο κατοικίας τους. Για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού, εξετάζεται η επέκταση του ωραρίου λειτουργίας των υπηρεσιών αυτών, ακόμη και τις Κυριακές.

 

 

 

 

 

 

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Πολίτες ζητούν οικονομική στήριξη από τον Δήμο Ναυπακτίας για  νομικές ενέργειες κατά των νέων αιολικών έργων

Published

on

By

Με κοινό αίτημα που κατατέθηκε στις 11 Ιουλίου 2025 στον Δήμο Ναυπακτίας, δύο Κινήσεις Πολιτών ζητούν την άμεση οικονομική υποστήριξη του Δήμου για την άσκηση εξειδικευμένων νομικών ενεργειών κατά των σχεδιαζόμενων έργων εγκατάστασης αιολικών σταθμών στις θέσεις Αγναντάκι και Καστρουμάς.

Τα επίμαχα έργα βρίσκονται σε εξαιρετικά μικρή απόσταση από κατοικημένους οικισμούς και ευαίσθητες περιοχές, ενώ περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, μονάδα αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες λιθίου εντός δασικής έκτασης, η οποία ενέχει τεκμηριωμένους κινδύνους έκρηξης ή πυρκαγιάς. Συγκεκριμένα, οι ανεμογεννήτριες στο Αγναντάκι τοποθετούνται μόλις 754 μέτρα από τον οικισμό Ριγάνι, ενώ στη θέση Καστρουμάς η εγγύτερη απόσταση από τον οικισμό Συκιά είναι 553 μέτρα.

Παρά την αρνητική γνωμοδότηση του Δημοτικού Συμβουλίου και την κατάθεση 464 υπογραφών πολιτών της Ναυπακτίας και εύρυτερα με τεκμηριωμένες αντιρρήσεις, μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει ουσιαστική νομική αντίδραση και για τις δύο περιπτώσεις ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Το αίτημα καλεί τον Δήμο να αναθέσει τις υποθέσεις σε δικηγόρο με εξειδίκευση στο περιβαλλοντικό δίκαιο, ακολουθώντας επιτυχημένα παραδείγματα άλλων Δήμων της περιοχής, όπως αυτό της Μακρακώμης, όπου η νομική προσφυγή είχε ως αποτέλεσμα την ακύρωση περιβαλλοντικής άδειας λόγω παραβάσεων.

Η Ναυπακτία, η πλέον πιο επιβαρυμένη περιοχή της Αιτωλοακαρνανίας με 94 εγκατεστημένες ανεμογεννήτριες, απειλείται με περαιτέρω κορεσμό από τον σχεδιασμό 141 νέων ανεμογεννητριών, έργων αποθήκευσης, μικρών υδροηλεκτρικών και αντλησιοταμίευσης. Η σωρευτική αυτή επιβάρυνση καθιστά επιτακτική την ανάγκη για άμεση, αποτελεσματική και μακροπρόθεσμη στρατηγική υπεράσπισης της τοπικής βιωσιμότητας.

Οι πολίτες καλούν τον Δήμο να σταθεί θεσμικά αρωγός σε αυτή τη νόμιμη και τεκμηριωμένη διεκδίκηση, αναλαμβάνοντας ενεργό ρόλο στην υπεράσπιση του περιβάλλοντος, της υγείας και της ποιότητας ζωής των κατοίκων της Ναυπακτίας.

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Η γελοιογραφία της εβδομάδας

Published

on

By

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Οικισμοί: Χαμένοι, κερδισμένοι και τι κρύβεται στις γραμμές της νέας ρύθμισης

Published

on

By

Όλες οι απαντήσεις για το τι φέρνει, και τι κρύβεται στα ψιλά γράμματα και πίσω από τις γραμμές του νομοθετικού κειμένου για τους οικισμούς, που αποφασίστηκε στο Μέγαρο Μαξίμου. Ποιες ιδιοκτησίες χτίζουν, ποιες κόβονται και ποιες θα χρειαστεί να περιμένουν.

 

Ποιες αλλαγές στο ΠΔ 129/2025  φέρνει η νέα τροπολογία για τους οικισμούς κάτω των 2000 κατοίκων;

Το Π.Δ. 11/15.4.2025 π.δ. (Δ’ 194) προβλέπει  να γίνει  επαναοριοθέτηση των οικισμών κάτω των 2.000 κατοίκων, χωρίς όμως να ληφθούν υπ’ όψιν  τα όρια οικισμών όπως αυτά ορίστηκαν  από τους Νομάρχες μετά το 1983 (14.03.1983).  Αυτό σημαίνει ότι  όλοι οι οικισμοί επιστρέφουν στα όρια του 1923 και έως του 1983 (14.03.1983) και καταργείται η λεγόμενη ζώνη Γ .

Με τη νέα ρύθμιση   δημιουργούνται δύο κατηγορίες οικισμών .

1η κατηγορία: Αφορά τους οικισμούς μέχρι 700 κατοίκους

2η κατηγορία: Αφορά τους  οικισμούς από 701 έως 2000 κατοίκους

Τι ισχύει για τους οικισμούς κάτω των 700 κατοίκων;

Η ζώνη Γ μετονομάζεται σε  Ζώνη Ανάπτυξης Οικισμού (Ζ.Α.Ο.)  η οποία βρίσκεται εντός οικισμού  κατόπιν εξέτασης και τεκμηρίωσης .

Ποια η διαφορά της ΖΑΟ  από τη ζώνη Β και Β1  στην αρτιότητα ;

♦ Στις Ζώνες Β και Β1 του οικισμού καθορίζεται αρτιότητα ως εξής:

Άρτια θεωρούνται τα οικόπεδα με εμβαδόν αρτιότητας από 300 τ.μ. έως 2.000 τ.μ. και πρόσωπο  σε δρόμο 10 μ. Το εμβαδόν αρτιότητας και το πρόσωπο σε κοινόχρηστο χώρο εξειδικεύονται με το π.δ. οριοθέτησης του οικισμού, κατά περίπτωση.

Για οικόπεδα που δημιουργήθηκαν μετά την 04.11.2011, ημερομηνία δημοσίευσης του από 04.11.2011 π.δ. (ΑΑΠ 289), ισχύει πρόσθετη προϋπόθεση ελάχιστου μήκους προσώπου 10 μ. για εμβαδόν οικοπέδου έως 500 τ.μ. και 15 μ. για εμβαδόν μεγαλύτερο των 500 τ.μ.

♦ Στη Ζώνη Ζ.Α.Ο. άρτια θεωρούνται τα οικόπεδα με ελάχιστο εμβαδόν αρτιότητας από  500 τ.μ. έως  000 τ.μ. και πρόσωπο ελάχιστου μήκους  10 μ. σε κοινόχρηστη οδό.Το εμβαδόν αρτιότητας και το ελάχιστο μήκος προσώπου σε κοινόχρηστη οδό εξειδικεύονται με το π.δ. οριοθέτησης κάθε οικισμού.

♦ Επίσης στη Ζ.Α.Ο.   το κτίριο τοποθετείται κατ΄ ελάχιστον  σε απόσταση πέντε (5) μέτρων από τον άξονα της ανωτέρω οδού

♦ Για τη ΖΑΟ όπως και για τη ζώνη Β1 θα εξαιρεθούν  οι περιοχές  δασικές .  υψηλής παραγωγικότητας  κλπ  κριτήρια ( 13 κριτήρια )  που σημαίνει ότι  κατά βασει μπαίνει το δασαρχείο το οποίο θα πρέπει να  γνωμοδοτήσει .

Ποια οικόπεδα κερδίζουν από αυτήν τη ρύθμιση για τους οικισμούς μέχρι 700 κατοίκους;

Κερδισμένοι εκτιμάται ότι θα είναι το 30%  των οικοπέδων κατά μέσο όρο  κι αυτό γιατί στα χωριά ο κλήρος είναι μικρός και σε μεγάλο ποσοστό που εκτιμάται στο 70% έχουν εμβαδό μικρότερο των 500 τ.μ. και άρα  θα είναι μη άρτια και οικοδομήσιμα.

Επίσης ένα ποσοστό οικοπέδων  δεν θα χτίζει γιατί δεν θα εκπληρώνει την προϋπόθεση του προσώπου σε αναγνωρισμένο δρόμο, διότι πολλοί δεν θα κριθούν κοινόχρηστοι βάσει των προδιαγραφών.

Ένα άλλο θέμα είναι τα δασικά τμήματα, τα οποία  θα δημιουργήσουν θύλακες μέσα στους οικισμούς.

Με ποιο κριτήριο μπήκε το όριο των 700 κατοίκων;

Το κριτήριο προφανώς ακολούθησε τα στατιστικά στοιχεία, που δείχνουν ότι περίπου το 93% των οικισμών είναι κάτω των 700 κατοίκων. Σε κάθε περίπτωση όμως είναι αυθαίρετο , δεν έχει τεκμηρίωση και  επομένως είναι ευάλωτο σε πιθανές αμφισβητήσεις του,  και θα δημιουργήσει συγκρούσεις στην  τοπική κοινωνία του τύπου γιατί το δικό μου χωριό που έχει πχ 710 κατοίκους να μείνει έξω  από τη ρύθμιση .

Είναι επαρκής η απόσταση των 5 μέτρων  του κτιρίου από τον άξονα της οδού; 

Στις προδιαγραφές αναγνώρισης των οδών καταρχήν δεν υπάρχει  ελάχιστο πλάτος οδού . Συνήθως αυτοί οι δρόμοι έχουν ένα πλάτος 3, 5 με 4 μέτρα  για να περνά ένα αυτοκίνητο . Επομένως το κτίριο θα είναι σε απόσταση περίπου 3 μέτρα από το όριο της οδού, απόσταση που είναι μικρή για την ασφάλεια και τυχόν απαίτηση για διαπλάτυνση στο μέλλον.  Επειδή το θέμα της πρόσβασης είναι πολύ σημαντικό και σχετίζεται  και  με την εύκολη και απρόσκοπτη  διέλευση πυροσβεστικού , ασθενοφόρου κλπ. θα έπρεπε  ακόμα να εξετασθεί η  υποχρέωση παραχώρησης  έκτασης  εκατέρωθεν των  ακινήτων, ώστε να υπάρχει ένα απαιτούμενο πλάτος  δρόμου 6 μέτρων.  Στις εκτός σχεδίου περιοχές η τοποθέτηση του κτιρίου γίνεται στα 15 μέτρα από το όριο της οδού. Επομένως θα πρέπει   για τα συγκεκριμένα οικόπεδα  στη ζώνη ΖΑΟ  να είναι  το κτίσμα τουλάχιστον 5 μέτρα από το όριο της οδού.

Ποιο παραθυράκι αφήνει αλλά και ποιές δυσκολίες δημιουργούνται στην οικοδομησιμότητα των οικοπέδων, μέχρι την έγκριση του ΤΠΣ, στη ζώνη ΖΑΟ;

Οικόπεδα που εμπίπτουν στην ΖΑΟ , τα οποία είχαν δημιουργηθεί νομίμως κατά, μέχρι την έκδοση του  ΤΠΣ  με π.δ., με βάση προϊσχύουσες διατάξεις ή με βάση τα ορισθέντα μεγέθη σε προγενέστερη πράξη οριοθέτησης του οικισμού, θεωρούνται άρτια και οικοδομήσιμα, εφόσον έχουν το ελάχιστο πρόσωπο 10 μ.  σε κοινόχρηστη οδό και το σχετικό κτίριο τοποθετείται σε απόσταση τουλάχιστον 5 μέτρων από τον άξονα αυτής.

Τι ισχύει για τους οικισμούς πάνω των  700 κατοίκων;

Η ζώνη Γ  καθορίζεται ως Περιοχή Ειδικών Χρήσεων (Π.Ε.Χ.) όπου  άρτια θεωρούνται τα γήπεδα με ελάχιστο εμβαδόν από  2.000 τ.μ. έως 4.000 τ.μ. και πρόσωπο ελάχιστου μήκους δεκαπέντε (15) μ. σε κοινόχρηστη οδό. Το ελάχιστο εμβαδόν αρτιότητας και το ελάχιστο μήκος προσώπου σε κοινόχρηστη οδό εξειδικεύονται με το π.δ. έγκρισης του Τ.Π.Σ. ή Ε.Π.Σ. Για τα λοιπά μεγέθη, όρους και περιορισμούς δόμησης, ισχύει το από 24.5.1985 π.δ. (Δ΄ 270), δηλαδή της εκτός σχεδίου δόμησης .

Τι αλλάζει πρακτικά;

Επί της ουσίας  στην  ΠΕΧ χτίζουμε όπως στην εκτός σχεδίου δόμηση με παρέκκλιση  στα 2000 τ.μ. εκτός του κανόνα  που είναι  τα  4000 τ.μ.

Τι είναι η ΠΕΧ ;

Ως  Π.Ε.Χ. νοούνται οι μη πολεοδομημένες και προς πολεοδόμηση, εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών, περιοχές, πέριξ των οικιστικών περιοχών ή των περιοχών παραγωγικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, για τις οποίες καθορίζονται ειδικοί περιορισμοί στις χρήσεις γης και στους όρους δόμησης.

Ποια η διαφορά  ΖΑΟ και ΠΕΧ;

Η ΖΑΟ είναι οικιστική περιοχή εντός οικισμού   με ειδικούς όρους δόμησης και αρτιότητα που μπορεί να πολεοδομηθεί , ενώ η ΠΕΧ είναι περιοχή εκτός σχεδίου  με  τη διαφορά της αρτιότητας  που μπορεί να μειωθεί στα 2000 τ.μ. από τον κανόνα που είναι 4000 τ.μ. Επίσης το ΤΠΣ  θα καθορίσει και τους  επιιτρεπόμενους όρους και χρήσεις στην ΠΕΧ

Ποια  άλλη  εκκρεμότητα  υπάρχει;

Σύμφωνα με την τελευταία παράγραφο της τροπολογίας  «Με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται μετά από πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, δύναται να εξειδικεύονται περαιτέρω οι ως άνω διατάξεις που αφορούν στη Ζ.Α.Ο., καθώς και οι γενικοί ή ειδικοί όροι και περιορισμοί δόμησης και οι χρήσεις γης, εντός  αυτής και να καθορίζεται κάθε άλλο αναγκαίο στοιχείο για την προστασία της φυσιογνωμίας  και τη βιώσιμη ανάπτυξη των οικισμών της περ. β’»

Πράγματι η ζώνη ΠΕΧ  είναι περιοχή που προβλέπεται ως  πολεοδομικό εργαλείο στο άρθρο 10 του ν. 4759/2020 . Η Ζώνη  Ζ.Α.Ο. όμως είναι νέο εργαλείο και θα πρέπει να εξειδικευτεί.

Αυτό το θέμα γεννά δύο ζητήματα:

πρώτον: πότε θα είναι έτοιμο το ΥΠΕΝ για να βγει το Π. Δ, ώστε να προλάβουν  οι μελετητές των ΤΠΣ να ενσωματώσουν στις μελέτες τους,που βρίσκονται ήδη σε προχωρημένο στάδιο , τους νέους όρους και χρήσεις γης  της Ζ.Α.Ο; Και

δεύτερον: σε ποιο βαθμό και ποιους  θα επηρεάσουν οι νέοι  ειδικοί όροι ,  περιορισμοί δόμησης και οι χρήσεις γης που θα επιβληθούν;

# Της Γραμματής Μπακλατσή, τοπογράφου, πολεοδόμου, μηχανικού

 

 

 

 

 

 

Continue Reading
musitsa-leatherbags-new

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ