Connect with us

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Ναυμαχία της Ναυπάκτου: 448 χρόνια πίσω

Published

on

Η τύχη του κόσμου τρεις φορές εξαρτήθηκε από την έκβαση μιας ναυτικής σύρραξης, στη Σαλαμίνα, το Άκτιο και τη Ναύπακτο έγραψε ο Jurien de la Gravier

 

Η Μεσόγειος  τον 16ο αιώνα

Τον 16ο αιώνα η Ευρώπη ενισχυμένη από το χρυσάφι του «Νέου Κόσμου», που ανακάλυψε ο Χριστόφορος Κολόμβος στα 1492, βρισκόταν διχασμένη από τις  διαμάχες των Καθολικών με τους Προτεστάντες, ενώ είχε ταυτόχρονα να αντιμετωπίσει και τον πιο ουσιαστικό και διαφαινόμενο κίνδυνο ο οποίος απειλούσε την ύπαρξη της, την εξάπλωση των Οθωμανών. Ο κίνδυνος αυτός ήταν τόσο μεγάλος ώστε έφτασε να απειλείται ακόμα και η ίδια η πρωτεύουσα της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, η Ρώμη. Οι Οθωμανοί δεν κυριαρχούσαν μόνο στην στεριά, φθάνοντας στα 1529 έξω από την Βιέννη, αλλά και στη θάλασσα.  Ο οθωμανικός στόλος -ο οποίος έφθασε στην μεγάλη του ακμή το πρώτο μισό του 16ου αιώνα, κάτω από τον θρυλικό πειρατή και ναύαρχο Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσα (1475-1546)-  είχε διαφυλάξει την ισχύ του και κυριαρχούσε στην Μεσόγειο και στις δυτικές ακτές της Αφρικής κατακτώντας τις αποικίες των Βενετσιάνων και των Γενουατών, την μια μετά την άλλη, μέχρι και το δεύτερο μισό του 16ου αιώνα.

Η κατάληψη της Κύπρου και ο συνασπισμός των χριστιανών

Το 1570 οι Οθωμανοί, υπό τον σουλτάνο Σελίμ τον Β΄, τον επονομαζόμενο «μέθυσο», κατάφεραν να καταλάβουν από τους Ενετούς την Κύπρο εκτός της πολύ καλά οχυρωμένης πόλης της Αμμοχώστου, η οποία παρέμεινε υπό ενετική επικράτεια. Η ενέργεια αυτή είχε σαν αποτέλεσμα τον συνασπισμό των μεγάλων ευρωπαϊκών δυνάμεων, αποτελούμενων από την Ισπανία, την Γερμανική Αυτοκρατορία, το Παπικό Κράτος, την Βενετία, την Γένοβα, και την Μάλτα, σε μια συμμαχία η οποία σκοπό είχε να διεκδικήσει αποτελεσματικά, με στρατιωτικά μέσα, την θαλάσσια κυριαρχία από τους Οθωμανούς.

Το γεγονός ότι τα πλοία των χριστιανών δεν μπορούσαν πλέον να ταξιδεύουν στην Μεσόγειο χωρίς να δέχονται τις επιθέσεις των μουσουλμάνων, σε συνδυασμό με τον φόβο ότι το επόμενο βήμα μετά την κατάληψη της Κύπρου θα ήταν η οθωμανική απόβαση στην Ιταλία, οδήγησε τον πάπα  Πίο τον Ε΄ να αναλάβει την ένωση των χριστιανών υπό την σκέπη της Χριστιανικής Εκκλησίας. Ένα έργο δύσκολο καθώς αφενός οι διαμάχες ανάμεσα στους Καθολικούς και τους Προτεστάντες βρίσκονταν στο απόγειο τους, αφετέρου οι Γάλλοι είχαν συνάψει ξεχωριστή συνθήκη ειρήνης με τους Οθωμανούς διασπώντας έτσι την χριστιανική ενότητα.

Ύστερα από διπλωματικό αγώνα που περιελάμβανε αμοιβαίες υποχωρήσεις, υποσχέσεις, και πολλά ανταλλάγματα, κατάφερε να πείσει την Ισπανία, την Γένοβα, την Βενετία και τους ιππότες της Μάλτας να διαθέσουν πλοία για να αντιμετωπίσουν τον ισχυρότατο και συνεχώς διογκούμενο οθωμανικό στόλο. Το αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία μιας χριστιανικής «Ιερής Συμμαχίας» (Lega Santa), εκφρασμένης μέσα από την ισχύ ενός μεγάλου χριστιανικού στόλου ο οποίος συγκεντρώθηκε στο λιμάνι της Μεσσήνης, στην Ιταλία, τον Σεπτέμβρη του 1571, με σκοπό την άμεση σύγκρουση του με τον αντίστοιχο οθωμανικό. Η ναυμαχία, η οποία τελικά έλαβε χώρα στην είσοδο του Πατραϊκού κόλπου την 7η Οκτωβρίου του 1571, ήταν μια από τις μεγαλύτερες, αν όχι η μεγαλύτερη της ιστορίας, και έμεινε γνωστή σαν η ναυμαχία της Ναυπάκτου στα ελληνικά ή σαν Battaglia di Lepanto στα ιταλικά. Η σημασία της είναι απερίγραπτη καθώς όχι μόνο η «Ιερή Συμμαχία» κατάφερε να νικήσει τον πανίσχυρο οθωμανικό στόλο αλλά και να αποτρέψει την περαιτέρω επέκταση των Οθωμανών στην Ευρώπη. Λόγω του καθαρά θρησκευτικού χαρακτήρα των συμμαχικών χριστιανικών δυνάμεων χαρακτηρίστηκε ίσως δίκαια, από πολλούς εμπόλεμους, σαν η 13η Σταυροφορία.

Οι αντίπαλοι

Αρχηγός του Χριστιανικού στόλου ορίστηκε ο Ισπανός Don Juan της Αυστρίας, ετεροθαλής αδελφός του βασιλιά Φιλίππου Β΄της Ισπανίας, μέλος της βασιλικής οικογένειας της Αυστρίας που είχε γεννηθεί στη Γερμανία και από μικρός είχε δείξει κλίση στη στρατιωτική καριέρα αν και τα βασιλικά σαλόνια της εποχής τον προόριζαν για μοναχό.

Στις 23 Αυγούστου 1571 σε ηλικία 24 μόλις ετών ο Don Juan έφτασε στη Messina για να ηγηθεί του Χριστιανικού στόλου. Το λιμάνι έμοιαζε με πυκνό δάσος από τα κατάρτια και η παλιά πόλη της Μεσσήνης είχε πλημμυρίσει από άνδρες από πολλά κράτη. Την πρώτη Σεπτέμβρη όλος ο στόλος είχε συγκεντρωθεί και αποτελείτο από 208 συνολικά γαλέρες, 90 από την Ισπανία και τις αποικίες της, 106 από τη Βενετία (εκ των οποίων οι 6 ήταν μεγάλες γαλέρες που ονομάζονταν γαλεάσσες) και 12 από τις δυνάμεις του Πάπα. Επιπλέον 100 μπριγιαντίνες, φρεγάτες , βοηθητικά πλοία και πλοία μεταφοράς προμηθειών που κυρίως είχαν εξοπλιστεί από τους Ισπανούς θα ακολουθούσαν στην εκστρατεία. Το ανθρώπινο δυναμικό αποτελείτο από 50.000 ναύτες και σκλάβους (κωπηλάτες στις γαλέρες), 31.000 στρατιώτες (19.000 από αυτούς είχαν στρατολογηθεί από τον βασιλιά της Ισπανίας Φίλιππο ενώ σε αυτό τον στρατό συμπεριλαμβάνονταν και Γερμανοί και Ιταλοί), 8.000 Βενετοί, 2.000 από στρατεύματα του Πάπα και 2.000 εθελοντές κυρίως από την Ισπανία αλλά και αρκετοί Έλληνες κυρίως από τα Επτάνησα και την Κρήτη που βρίσκονταν υπό Βενετική κατοχή και μάλιστα προσέφεραν και κάποια πλοία.

Στις 5 Οκτωβρίου ο Χριστιανικός στόλος αγκυροβόλησε στην ακτή της Αιτωλοακαρνανίας. Εκεί έφτασαν και τα νέα από μια μπριγιαντίνα (brigantine) από τον Χάνδακα (Ηράκλειο) ότι δηλαδή το τελευταίο Χριστιανικό οχυρό στην Κύπρο, η Αμμόχωστος, είχε πέσει στα χέρια των Οθωμανών και μετά την παράδοση ακολούθησαν τρομερές σφαγές και ακρότητες από τους Τούρκους στους ανυπεράσπιστους Χριστιανούς που είχαν παραδοθεί.

Ο Τουρκικός στόλος είχε συγκεντρωθεί στο λιμάνι της Ναυπάκτου και αποτελείτο από 286 γαλέρες και 80-90 βοηθητικά πλοία κυρίως γαλιότες και σούστες κάτω από τη διοίκηση του Τούρκου ναύαρχου Καπουδάν Μουεζινάντε Αλί Πασά. Ο Τουρκικός στόλος είχε ενισχυθεί με 73 γαλέρες από τις δυνάμεις του Αλγερινού πειρατή Uluch Ali, μπέη της Αλγερίας που ήταν ο φόβος και ο τρόμος των χριστιανικών πλοίων στη Μεσόγειο. Επιπλέον ο Τουρκικός στόλος είχε λάβει ενισχύσεις με 22 ακόμα γαλέρες που έφτασαν λίγες μόλις μέρες πριν την άφιξη του Χριστιανικού στόλου από την Τρίπολη του Λιβάνου με επικεφαλής τον Hascen Bey.

Τα πλοία

Τα πλοία της εποχής ήταν οι γαλέρες, ένα είδος πολεμικού πλοίου που κυριάρχησε για 2.000 χρόνια και άλλαξε πολύ λίγο. Εμφανίστηκαν στην Αρχαία Ελλάδα σαν τριήρεις από το 1850 περίπου Π.Χ. και εξελίχθηκαν Οι Βενετικές γαλέρες είχαν περίπου 150 κωπηλάτες –από τους οποίους ο καθένας είχε το δικό του κουπί- με τρεις σειρές κουπιά. Το μέσο μήκος τους ήταν τα 36-43 μέτρα και το πλάτος τους τα 4.5- 5 μέτρα χωρητικότητας 100-200 τόνων, με 23 κουπιά μέσο όρο ανά σειρά. Ένα μεγάλο κουπί ήταν το πηδάλιο. Οι περισσότερες γαλέρες όμως που πήραν μέρος στη ναυμαχία είχαν μια σειρά από 20-30 κουπιά σε κάθε πλευρά που χειρίζονταν συνήθως τέσσερις κωπηλάτες. Η κάθε γαλέρα είχε ένα κυβερνήτη, 3 αξιωματικούς , ένα ναύκληρο 1 γιατρό, ένα υπεύθυνο οπλισμού 2 κατώτερους υπαξιωματικούς ένα πηδαλιούχο και ένα γραφέα και εκτός από τους κωπηλάτες είχε και 200 έως 1.000 πολεμιστές. Οι γαλέρες της μάχης της Ναυπάκτου είχαν ένα ιστίο και 1-3 πυροβόλα στη πλώρη τους (μέχρι 5 οι μεγάλες γαλέρες).Επίσης μπορούσαν να φέρουν ελαφρά πυροβόλα και στην πρύμνη. Το μυστικό όπλο του χριστιανικού στόλου ήταν οι Γαλεάσσες.

Τα 6 αυτά πλοία αυτά του ναυτικού της Βενετίας που πρωτοεμφανίστηκαν σε ναυμαχία στη ναυμαχία της Ναυπάκτου για πολλούς είχαν σημαντικότατη συμβολή στην τελική έκβαση της μάχης αποκρούοντας την αρχική μανιώδη εχθρική προσβολή. Ο Don Juan υπολόγιζε πολύ σε αυτές και τη δύναμη πυρός τους και τις τοποθέτησε ανά δύο μπροστά σε κάθε τμήμα του Χριστιανικού στόλου σαν εμπροσθοφυλακή αποτελώντας έτσι το μυστικό όπλο του όπλο.

Οι γαλεάσσες είχαν σημαντική συμβολή στην υπεροχή του Χριστιανικού πυροβολικού που ήταν αριθμητικά υπέρτερο κατά 200 περίπου πυροβόλα. Η υπεροχή του πυροβολικού ήταν μια ακόμα σημαντική αιτία που έφερε την τελική επικράτηση του Χριστιανικού στόλου. Είχαν μήκος περίπου 50 μέτρα, πλάτος 9 και βύθισμα 3 μέτρα.Σε αντίθεση με τις γαλέρες ήταν αρκετά πιο μεγάλες σε μήκος και πάρα πολύ πιο πλατιές και είχαν ασυγκρίτως μεγαλύτερη δύναμη πυρός καθότι είχαν πυροβόλα και στα πλάγια. Τα τελευταία μάλιστα ήταν προστατευμένα από ξύλινα παραπετάσματα που είχαν τρύπες μόνο για να βγαίνουν οι κάνες των πυροβόλων. Αυτά προστάτευαν τους πυροβολητές και τους κωπηλάτες. Τα πλοία αυτά που θεωρούνται τα πρώτα με θυρίδες κανονιών (gun ports). Ήταν ιδιαίτερα αποτελεσματικές σε κλειστές θάλασσες και υπηρέτησαν το ναυτικό της Βενετίας για 150 περίπου χρόνια.

Η ναυμαχία

Τη νύχτα της 6ης Οκτωβρίου ο στόλος του Αλί Πασά απέπλευσε από τη Ναύπακτο και με ευνοϊκό αεράκι (βορειοανατολικό άνεμο  που είναι συνηθισμένος στον Πατραϊκό κόλπο) προωθήθηκε στην είσοδο του κόλπου για να αντιμετωπίσει το στόλο της Ιεράς Συμμαχίας όπως ονομάστηκε. Ο Τούρκος ναύαρχος παρέταξε το στόλο του κατά μήκος του κόλπου.

Οι δύο στόλοι παρατάχθηκαν ο ένας απέναντι από τον άλλο.

Την αυγή της 7ης Οκτωβρίου οι δύο στόλοι συγκρούστηκαν. Ο Don Juan χώρισε το στόλο του σε 3 μέρη. Στην αριστερή πλευρά (βόρεια) τοποθετήθηκαν οι Βενετοί με επικεφαλής τον Agostin Barbarigo στα δεξιά του οι Γενουάτες και ο στόλος του Πάπα με αρχηγό τον Adrea Doria ενώ στο κέντρο παρέταξε τις δικές του Ισπανικές δυνάμεις. Ο Santa Cruz με δύναμη από 35 Ισπανικά και Βενετσιάνικα πλοία έμεινε πίσω σαν εφεδρεία. Οι 6 Βενετσιάνικες γαλεάσσες με το βαρύ οπλισμό τους παρατάχθηκαν σε ίσες αποστάσεις μπροστά από το συμμαχικό στόλο.

Οι τουρκικές γαλέρες έφτασαν απέναντι στον Χριστιανικό στόλο με ευνοϊκό αέρα όπως ήδη αναφέρθηκε, αλλά λίγο πριν τη σύρραξη ο άνεμος άλλαξε προς όφελος των δυνάμεων της Ιεράς Συμμαχίας. Το σύνθημα για επίθεση δόθηκε μετά από έναν κανονιοβολισμό από τη ναυαρχίδα κάθε στόλου που δήλωνε και το πλοίο ναυαρχίδα κάθε παράταξης. Οι Τούρκοι αν και επιτέθηκαν με ορμή εναντίον των χριστιανικών πλοίων απέφυγαν να περάσουν κοντά από της γαλεάσσες που ήταν περίπου 800 μέτρα μπροστά από τα υπόλοιπα χριστιανικά πλοία για να αποφύγουν τα πανίσχυρα πυροβόλα τους. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να διασπαστεί η συνοχή της παράταξής τους αλλά και κάποια πλοία τους δεν απέφυγαν τη βύθιση από τα πυρά που προέρχονταν από τις γαλεάσσες.

Ο Don Juan πριν τη μάχη διέταξε να βγουν όλες οι ξύλινες μύτες εμβολισμού των αντιπάλων πλοίων για δύο λόγους. Ο πρώτος ήταν για να μπορούν τα πυροβόλα της πλώρης να πετυχαίνουν πιο μακρινές βολές αφού χωρίς αυτό το επιπλέον βάρος οι πλώρες θα υψώνονταν αρκετά και ο δεύτερος λόγος ήταν προφανής, να μην εμποδίζουν οι μύτες εμβολισμού τις πολύ κοντινές βολές. Η τακτική του τούρκου ναύαρχου Αλή Πασά βασίστηκε στην ευελιξία των μικρότερων και ταχύτερων Τουρκικών πλοίων και στην προσπάθεια εμβολισμού των Χριστιανικών πλοίων.

Ξεκινά η σύγκρουση

 

Πρώτα συγκρούστηκε το αριστερό άκρο της χριστιανικής παράταξης με το δεξιό της Οθωμανικής στο οποίο αρχηγός ήταν ο κουρσάρος Μεχμέτ Σιρόκο μπέης της Αλεξάνδρειας. Αυτός προσπάθησε να υπερφαλαγγίσει τον Χριστιανικό στόλο κάνοντας ελιγμούς στα ρηχά νερά κοντά στο ακρωτήριο Σκρόφα και μάλιστα τέσσερις βενετικές γαλέρες που έστριψαν τα πλευρά τους προσπαθώντας να εμποδίσουν τα τουρκικά πλοία να βρεθούν από πίσω τους εμβολίστηκαν και βυθίστηκαν. Στη συνέχεια οι πειρατές του Σιρόκο επικέντρωσαν τις δυνάμεις τους εναντίον της γαλέρας του Μπαρμπαρίγκο την οποία προσπάθησαν να καταλάβουν με 5 γαλέρες. Και ενώ η μάχη μαινόταν πάνω στο κατάστρωμα της γαλέρας αφού οι Οθωμανοί κατάφεραν να εισβάλλουν σε αυτή και ο Μπαρμπαρίγκο δεν βρισκόταν πια στο κατάστρωμα αφού είχε τραυματιστεί βαρύτατα από βέλος στο μάτι, άλλες βενετικές γαλέρες επιτέθηκαν ορμητικά στους Οθωμανούς που ήταν απορροφημένοι από τη μάχη στη γαλέρα του Μπαρμπαρίγκο, τους αιφνιδίασαν και τους ανάγκασαν να καταφύγουν σε ρηχά νερά όπου πολλά πλοία εξόκειλαν. Ταυτόχρονα πολλοί χριστιανοί που ήταν ήδη απρόθυμοι στη μάχη εξεγέρθηκαν και οι Οθωμανοί πανικόβλητοι άρχισαν να πέφτουν στη θάλασσα και να κολυμπούν προς την κοντινή στεριά. Σύντομα η δύναμη του Σιρόκο κατανικήθηκε και ο ίδιος συνελήφθη όντας ήδη τραυματίας.

Στο κέντρο της παράταξης –όπου σε μεγάλο βαθμό κρίθηκε η τύχη της ναυμαχίας- βρέθηκαν αντιμέτωπες οι δυνάμεις των δύο ναυάρχων. Στη γαλέρα του Αλή Πασά επέβαιναν 300 γενίτσαροι, αρκετοί χειριστές αρκεβούζιων και 100 τοξότες. Παρακείμενα πλοία είχαν αποστολή να ενισχύουν τις δυνάμεις αυτές και να αντικαθιστούν τους άνδρες που έχαναν τη ζωή τους. Στη γαλέρα του Δόν Ζουάν βρίσκονταν 400 χειριστές αρκεβούζιων από το σύνταγμα της Σαρδηνίας υπό τη διοίκηση του Λόπε Ντε Φιγκουερόα οι οποίοι για τις μάχες σώμα με σώμα ήταν εξοπλισμένοι με μακριά κοντάρια. Επίσης υπήρχαν πολλοί ευγενείς στη γαλέρα του ναύαρχου του χριστιανικού στόλου. Όταν πολλά Τουρκικά πλοία άρχισαν να πολιορκούν την Χριστιανική ναυαρχίδα προς βοήθεια του Δόν Ζουάν έσπευσαν ο Βενετός ναύαρχος Μαρκαντόνιο Κολόνα και ο Ιταλός μισθοφόρος Σεμπαστιάν Βενιέρ με τις γαλέρες τους. Η Χριστιανική ναυαρχίδα, παρά την βοήθεια σε κάποια στιγμή βρέθηκε αντιμέτωπη με 5 Τουρκικές γαλέρες τις οποίες παρ’ όλα αυτά κατόρθωσε να απωθήσει βυθίζοντας μάλιστα τις τρείς. Πιο συγκλονιστικές στιγμές εκτυλίχθηκαν όταν η Τουρκική ναυαρχίδα προσέγγισε τη Λα Ρεάλ και αρχικά οι γενίτσαροι κατάφεραν να καταλάβουν την πλώρη της και τα εκεί ευρισκόμενα πυροβόλα. Η κατάσταση γινόταν όλο και πιο δύσκολη καθώς οι Τουρκικές δυνάμεις συνεχώς ενισχύονταν με γενίτσαρους από παραπλέοντα Τουρκικά πλοία. Τελικά την κατάσταση έσωσε ο Ισπανός Δόν Αλβάρο ντε Μπαθάν που διοικούσε δυνάμεις εφεδρείας μεταξύ των οποίων η Βενετική γαλέρα «Πίστη» με κυβερνήτη τον Τζιοβάνι Μπατίστα Κονταρίνι ο οποίος κατάφερε να βυθίσει μια Τουρκική γαλέρα πριν αποβιβάσει ενισχύσεις στην Τουρκική ναυαρχίδα. Επίσης μια άλλη Βενετική γαλέρα η «Ελπίδα» έλαβε και αυτή θέση δίπλα στη χριστιανική ναυαρχίδα και βοήθησε στην επικράτηση των δυνάμεων της Ιερής Συμμαχίας στην πιο καίρια φάση για την έκβασή της ναυμαχίας. Ο Αλή Πασάς σκοτώθηκε από βολή αρκεβούζιου στο κεφάλι κατά πάσα πιθανότητα αν και Τουρκικές πηγές αναφέρουν ότι αυτοκτόνησε για να μην πέσει στα χέρια των χριστιανών. Πάρά τις προτροπές του Δόν Ζουάν αποκεφαλίστηκε και το κεφάλι του τοποθετήθηκε σε εμφανές σημείο στο κατάρτι της ναυαρχίδας των Χριστιανών.

Ο ναύαρχος του οθωμανικού στόλου, από το 1569 έως το 1571, Αλί Πασά, ο επονομαζόμενος Μουεζίν Ζαντέ (οθωμανικά, γιός του μουεζίνη), σκοτώθηκε κατά την διάρκεια της Ναυμαχίας της Ναυπάκτου στις 7 Οκτωβρίου του 1571. Αποκεφαλίστηκε και το κεφάλι του τοποθετήθηκε σε εμφανές σημείο της χριστιανικής ναυαρχίδας.

Στο δεξιό άκρο της Χριστιανικής παράταξης ηγείτο ο ικανότατος Γενουάτης Αντρέα Ντόρια, επικεφαλής 50 γαλερών. Απέναντί του ο επίσης πάρα πολύ ικανός και εμπειρότατος πειρατής Ουλούτζ Αλή, μπέης της Τρίπολης και του Αλγερίου, Ιταλός που είχε ασπαστεί τον ισλαμισμό όταν αιχμαλωτίστηκε το ψαροκάικό του από τον πειρατή Τζαφέρ επικεφαλής 90 γαλερών.

Οι δύο αντίπαλοι πάντως δεν ενεπλάκησαν σε κατά μέτωπο αντιπαράθεση αφού και οι δύο αντίπαλοι έμπειροι ναυτικοί προσπαθούσαν να καταλάβουν πλεονεκτική θέση. Ο Ντόρια φοβήθηκε τον υπέρτερο αντίπαλο και ανοίχτηκε προς το ακρωτήριο Πάπας φοβούμενος μήπως υπερφαλαγγιστεί. Οι γαλέρες του Ουλούτζ Αλή βρήκαν ελεύθερο πεδίο κα επετέθησαν σε βενετσιάνικες γαλέρες όπου αφού κατέλαβαν πέντε, κατάσφαξαν τα πληρώματά τους και αιχμαλώτισαν την γαλέρα του Πέτρου Μπούα που παραδόθηκε και την οδήγησαν στη Ναύπακτο με ισχυρή συνοδεία. Αλλά και τα Αλγερινά πλοία είχαν σημαντικότατες απώλειες.

Στη συνέχεια κατελήφθη και η ναυαρχίδα των Ιπποττών της Μάλτας και σφάχτηκε όλο το πλήρωμα που αποτελείτο από πεντακόσιους περίπου άνδρες, μόνο τρείς έμειναν ζωντανοί, ανάμεσά τους ο Ναύαρχος των Ιπποτών του Αγίου Ιωάννη Τζιουστινιάνο που δωροδόκησε τους Αλγερινούς που τον βρήκαν στην καμπίνα του. Με το πέρασμα της ώρας και όταν ο Ουλούτζ Αλή είδε το κέντρο της παράταξής του να καταρρέει και πολλές γαλέρες, ανάμεσά τους και η Λα Ρεάλ να έρχονται προς το μέρος τους κατάλαβε πως ήταν ώρα να εγκαταλείψει τη μάχη και με 40 γαλέρες κατευθύνθηκε προς το μέρος της νήσου Οξιάς και διέφυγε στο Ιόνιο.

Οι ζητωκραυγές και οι πανηγυρισμοί των Χριστιανών σε συνδυασμό με την υποστολή του λάβαρου τους στην Τουρκική ναυαρχίδα και η ύψωση του Χριστιανικού έκαναν τους Τούρκους να πιστέψουν ότι η μάχη είχε χαθεί…

Οι Απώλειες

Μετά τη μάχη ο χριστιανικός στόλος συγκεντρώθηκε και μέτρησε τις απώλειές του. Οι νεκροί ανήλθαν στις 8.000 εκ των οποίων οι 2.000 ήταν Ισπανοί, 5.200 Βενετοί και 800 από τον Παπικό στρατό. Είχαν χάσει και μόλις 15 γαλέρες. Οι Τούρκοι είχαν χάσει 224 πλοία εκ των οποίων 130 είχαν αιχμαλωτιστεί και πάνω από 90 είχαν βυθιστεί ή καεί. Οι απώλειές τους ανήλθαν στις 25.000 περίπου άνδρες. Άλλες πηγές αναφέρουν ότι και οι απώλειες της Ιερής συμμαχίας των Χριστιανών ήταν περίπου ανάλογες με αυτές των Τούρκων παρότι οι τελευταίοι έχασαν πολύ περισσότερα πλοία.

Ο ρόλος των Ελλήνων στη ναυμαχία ήταν ιδιαίτερα σημαντικός. Έχει υπολογιστεί ότι περίπου 9.000 έλληνες πολέμησαν με την πλευρά του χριστιανικού στόλου.

Η επόμενη μέρα

Τα μόνα πλοία από τον Οθωμανικό στόλο που διασώθηκαν ήταν 30 γαλέρες των Αλγερινών πειρατών του Uluch Ali που απέφυγαν να πολεμήσουν και έφυγαν πριν τελειώσει η μάχη αλλά και περίπου 15 γαλέρες που συνόδεψαν την αιχμαλωτισμένη γαλέρα του Πέτρου Μπούα στην οχυρωμένη Ναύπακτο. Η μάχη μάλλον είχε κριθεί και γι αυτό έπραξαν έτσι οι Τούρκοι.

Οι Έλληνες δεν κατάφεραν να εκμεταλλευτούν την ήττα των Τούρκων στη ναυμαχία. Κάποιες επαναστατικές κινήσεις στην περιοχή κατεστάλησαν από διάφορες αιτίες όπως προδοσίες, ολιγωρία και λιγοψυχία κάποιων εκ των επαναστατημένων Ελλήνων και τη μη υποστήριξή τους από τον Δόν Ζουάν και τον Ισπανό Βασιλιά που πάντως σε μια τουλάχιστον περίπτωση έστειλε όπλα στη Νότια Πελοπόννησο για να εξοπλίσει τους επαναστατημένους Έλληνες.

Τα επόμενα χρόνια σοβαρότατη επιδημία πανώλης θα αποτελούσε ένα ακόμα ανασταλτικό παράγοντα στις όποιες επαναστατικές ενέργειες των Ελλήνων. Η πανώλη είχε αποδεκατίσει τον πληθυσμό και η μεγάλη παραγωγή του ελαιοκάρπου ήταν αμάζευτη . Τον καιρό εκείνο ο ναύαρχος της Βενετίας Φραγκίσκος Μοροζίνης, που είχε καταλάβει όλη την Πελοπόννησο (1684), έστειλε στρατό και πλοία και έφερε στην Πελοπόννησο, από την Ήπειρο και την Ακαρνανία ταλαίπωρους και πεινασμένους για να επανδρώσουν τον πληθυσμό. Ίσως με τη βία, ίσως οικειοθελώς,  ολόκληρα χωριά δημιουργήθηκαν στην Πελοπόννησο.

 

Πηγές:

 Στρατιωτική Ιστορία, Μεγάλες Μάχες, Τεύχος 19, Δημήτρης Μπελέζος, Ιωάννης Κωτούλας

 Huch Bicheno, Η ναυμαχία της Ναυπάκτου.

 Alexander Sutherland, The achievements of the Knights of Malta.

Marjorie Bowen, The grast victory, εκδ. Methuen & Co Ltd, 1913.

 The battle of Lepanto search and survey mission, Greece, 1971-72.

 Mathias Kopfmüller, Έρευνα για την Ναυμαχία της Ναυπάκτου.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Απών ο Δήμος Ναυπακτίας από προγράμματα του “Πράσινου Ταμείου” – Θα “προκάνουμε” για την Β’ φάση;

Published

on

By

Πράσινο-Ταμείο-έργα-αναπλάσεις-δήμοι

197 έργα υποβλήθηκαν για χρηματοδότηση από 172 Δήμους όλης της χώρας με συνολικό προϋπολογισμό 91 εκ. ευρώ στο πρόγραμμα Περιβαλλοντικό Ισοζύγιο – Αστική Αναζωογόνηση που χρηματοδοτείται από το Πράσινο Ταμείο. Σύμφωνα με την ανακοίνωση που εκδόθηκε είναι το μεγαλύτερο πρόγραμμα Αστικής Αναζωογόνησης μέχρι σήμερα.

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, ολοκληρώθηκε η υποβολή προτάσεων των Δήμων στο Πρόγραμμα ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΙΣΟΖΥΓΙΟ-ΑΣΤΙΚΗ ΑΝΑΖΩΟΓΟΝΗΣΗ 2019-2020 του Πράσινου Ταμείου.

Ανάμεσα στους Δήμους που  δεν κατέθεσαν πρόταση για κάποιο έργο ήταν και ο Δήμος Ναυπακτίας. Ωστόσο υπάρχει και η δεύτερη ευκαιρία αρκεί να έχουμε σαν Δήμος έτοιμες μελέτες, αφού για τους καθυστερημένους Δήμους και εκείνους που δεν “πρόκαναν” έρχεται η Β’ Φάση του προγράμματος.

Το Πρόγραμμα είχε συνολικό προϋπολογισμό 55 εκ. ευρώ, ξεκίνησε αμέσως μόλις ανέλαβε καθήκοντα η παρούσα διοίκηση του Πράσινου Ταμείου, στις 2 Δεκεμβρίου 2019, είχε αρχική ημερομηνία λήξης της προθεσμίας την 8η Μαΐου 2020, αλλά κατόπιν συνεννόησης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστή Χατζηδάκη με τον Πρόεδρο της ΚΕΔΕ κ. Παπαστεργίου, παρατάθηκε ως τις 26/6/2020, ώστε να διευκολυνθούν οι Δήμοι να ολοκληρώσουν τις προτάσεις τους με δεδομένα τα έκτακτα μέτρα που προέκυψαν για την αποτροπή διάδοσης του covid-19.

Οι άξονες και τα ειδικά μέτρα του Προγράμματος είχαν παρουσιαστεί από τον κ. Υπουργό στις 11/2/2020 σε ημερίδα που διοργάνωσε το ΠΤ στην έδρα του και από τη διοίκηση του ΠΤ σε 4 ακόμα ημερίδες που ακολούθησαν σε Αττική, Κεντρική Μακεδονία και Ήπειρο ως τις 4/3/2020.

Το Πρόγραμμα παρουσίασε εκπληκτική αποδοχή και είναι το πιο πετυχημένο στην ιστορία του Ταμείου ως σήμερα. Πιο συγκεκριμένα:

  1. – ο Συνολικός Προϋπολογισμός των Υποβληθεισών Προτάσεων ανέρχεται σε 90.715.880,03 € (μέρος των πόρων καλύπτεται και από ίδιους πόρους των Δήμων)
    -ο Συνολικός Αριθμός Δήμων που υπέβαλλαν προτάσεις ήταν 172
    -ο Συνολικός Αριθμός προτεινόμενων έργων / υποέργων: 197
    Σημειώνεται ότι μέχρι την  1/7/2020 έχουν ήδη ενταχθεί 21 προτάσεις, συνολικού προϋπολογισμού 9.522.929,37 € με συνολικό ποσό χρηματοδότησης από το Ταμείο 5.125.781,15 ευρώ. Η τεχνική αξιολόγηση και οι εντάξεις για όλη την Ελλάδα θα συνεχιστούν εντατικά μέσα στο προσεχές τρίμηνο.
  2. Σημειώνεται ότι για τους Δήμους που δεν πρόλαβαν να υποβάλουν πρόταση έργου λόγων των ειδικών συνθηκών του προηγούμενου τριμήνου θα ακολουθήσει μέσα στο καλοκαίρι δεύτερη ευκαιρία με τη Β΄ φάση του ίδιου προγράμματος, ύστερα από απόφαση του Δ.Σ. του Ταμείου που θα ανακοινωθεί σύντομα.

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Με νέο ωράριο πλέον θα λειτουργούν τα ΚΕΠ

Published

on

By

ΚΕΠ-Ναύπακτος

Με απόφαση του υπουργού Εσωτερικών Τ. Θεοδωρικάκου, που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως την 6η Ιουλίου, καταργείται προηγούμενη Απόφασή του, που εκδόθηκε την 16η Μαρτίου με αντικείμενο τον καθορισμό ωρών λειτουργίας των ΚΕΠ των Δήμων.

Στο εξής επανέρχεται σε ισχύ ό,τι ίσχυε πριν την Απόφαση του Μαρτίου.

Ειδικότερα, με την 1η παράγραφο της αριθμ. ΔΙΔΑΔ/Φ.70Α/39/12376/30.6.20 (Φ.Ε.Κ. Β’ 2726/3.7.20, ημ/νία κυκλοφορίας 6.7.20) νέας Απόφασης του Υπουργού Εσωτερικών, καταργείται η αριθμ. ΔΙΔΑΔ/Φ.70Α/32/οικ.7945/16.3.20 (Φ.Ε.Κ. Β’ 865/16.3.20) Απόφαση του ίδιου.

Σε εκείνη οριζόταν ότι:“κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων και αποκλειστικά στο πλαίσιο λήψης μέτρων πρόληψης και προστασίας της δημόσιας υγείας έναντι του κορωνοϊού:

(1) Όλα τα ΚΕΠ της Χώρας, ανεξαρτήτως του αριθμού των υπαλλήλων που υπηρετούν σε αυτά, λειτουργούν για την εξυπηρέτηση των πολιτών και των επιχειρήσεων μέχρι άρση της παρούσας από Δευτέρα έως Παρασκευή και από 7:30 έως 15:00.

(2) Από την έναρξη ισχύος της παρούσας βάσει του ωραρίου λειτουργίας που ορίζεται με την περ.1, η εξυπηρέτηση του κοινού, εφόσον απαιτείται αυτοπρόσωπη παρουσία, θα γίνεται κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας με προηγούμενη συνεννόηση (ραντεβού), ώστε να αποφεύγονται οι άσκοπες μετακινήσεις των πολιτών και ο συνωστισμός και να διεκπεραιώνονται χωρίς καθυστερήσεις και αναμονή τα σχετικά αιτήματα.

(3) Το ωράριο εργασίας των υπαλλήλων βάσει της περ.1 ορίζεται από 7:30 έως 15:30.”

Με την 2η παράγραφο της νέας Υ.Α. ορίζεται ότι “για τις ώρες λειτουργίας των ΚΕΠ και για το ωράριο εργασίας των υπαλλήλων των ΚΕΠ επανέρχονται σε ισχύ οι διατάξεις που ίσχυαν προ της έκδοσης της καταργούμενης.

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Τα επαγγέλματα με τις καλύτερες και τις χειρότερες προοπτικές

Published

on

By

Λίγο πριν την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής στις Σχολές Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και με αφορμή τη συμπλήρωση των Μηχανογραφικών Δελτίων, ο ακαδημαϊκός, Θεόδωρος Κατσανέβας, αναφέρεται στις Σχολές που έχουν… μέλλον, αλλά και όσες οι προβλέψεις είναι δυσοίωνες.

Για τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού, οι υποψήφιοι θα πρέπει να συνεκτιμήσουν τι τους ταιριάζει ή τι δεν τους ταιριάζει, τα «θέλω και τα μπορώ», την οικογενειακή κατάσταση και τις προοπτικές των επαγγελμάτων.

Όπως τονίζεται,  όσο υψηλότερες είναι οι επιδόσεις και η θέλησή τους, τόσο μεγαλύτερο μπορεί να είναι το «ρίσκο» της επιλογής επαγγελμάτων με αρνητικές προοπτικές στην αγορά εργασίας, ή για όσα δεν υπάρχει οικογενειακή υποστήριξη.

Έτσι, οι προοπτικές της αγοράς εργασίας στην Ελλάδα, είναι οι παρακάτω:

Βρισκόμαστε στην αρχή της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης, όπου οι νέες τεχνολογίες, η τεχνητή νοημοσύνη, η ρομποτική, τα big data κλπ., στα επόμενα 15-20 χρόνια, θα απασχολούν πάνω από το 70% του συνόλου των εργαζομένων. Εδώ υπάρχουν ευρείες δυνατότητες εύρεσης εργασίας για πολλά νέα άτομα, ενώ η πολύ καλή γνώση της πληροφορικής θεωρείται απόλυτα αναγκαία και σε όλα τα άλλα επαγγέλματα και ειδικότερα σε αυτά μέσης και υψηλής εργασιακής ιεραρχίας.

Αμφίπλευρη η κατάσταση στα οικονομικά επαγγέλματα

Ο ευρύτερος κλάδος των οικονομικών επαγγελμάτων για στελέχη επιχειρήσεων, γραμματείς, υπάλληλους γραφείων κάθε κατηγορίας, παρουσιάζει προβλήματα απορροφητικότητας. Εξαίρεση αποτελούν οι ορκωτοί ελεγκτές, οι φοροτεχνικοί, οι λογιστές και κατά δεύτερο λόγο, οι έμπειροι πωλητές. Πολύ αρνητική είναι η κατάσταση στον τραπεζικό και ασφαλιστικό κλάδο. Καλύτερες ευκαιρίες έχουν οι απόφοιτοι οικονομικών επιστημών όταν συνδυάζουν γνώσεις πληροφορικής, ενεργειακού δυναμικού, καινοτομικών δραστηριοτήτων ή και σύγχρονων αγροτικών καλλιεργειών.

Σχετικά ικανοποιητική η κατάσταση για τους μηχανικούς

Η περίπτωση του τουρισμού

Ο τουρισμός αποτελεί τον ισχυρότερο κλάδο της ελληνικής οικονομίας με το πλεονέκτημα ότι απορροφά μεγάλο αριθμό εργαζομένων, είναι δηλ. «έντασης εργασίας», αλλά και το μειονέκτημα ότι μεγάλο μέρος του αφορά εξαμηνιαία απασχόληση. Επί πλέον, πλήττεται βαρύτατα από τη διεθνή συγκυρία και από καταστάσεις όπως η τελευταία πανδημία. Ευκαιρίες απασχόλησης υπάρχουν για άτομα με γνώσεις και δεξιότητες δημοσίων σχέσεων, ενώ θετική παραμένει η εικόνα για τους ζαχαροπλάστες, τους μάγειρες, τους παραγωγούς έτοιμου φαγητού.

Πλεονάζουν οι γιατροί και οδοντίατροι

Χειροτερεύει δραματικά η κατάσταση για τους γιατρούς. Οι περισσότερες ιατρικές ειδικότητες είναι απελπιστικά κορεσμένες, με μικρές εξαιρέσεις, τους ψυχίατρους, πλαστικούς χειρούργους, ακτινολόγους. Πάντοτε βέβαια θα υπάρχουν θέσεις εργασίας για υψηλού επιπέδου γιατρούς όλων των ειδικοτήτων που έχουν τις ικανότητες και τη θέληση να ακολουθήσουν το απαιτητικό αυτό επάγγελμα. Πολλοί Έλληνες νέοι γιατροί αναζητούν σήμερα εργασία στο εξωτερικό, ιδιαίτερα στη Μεγάλη Βρετανία και Γερμανία. Απελπιστική είναι η κατάσταση για τους οδοντίατρους χωρίς οικογενειακή παράδοση στον κλάδο. Αντίθετα, πολύ καλύτερη είναι η προοπτική για συμπληρωματικά επαγγέλματα της υγείας και πρόνοιας, όπως νοσηλευτές, βοηθοί ακτινολόγοι, τεχνικοί ιατρικών μηχανημάτων και εργαστηρίων, αισθητικοί, κοινωνικοί λειτουργοί,νοσηλευτές, φυσιοθεραπευτές. Οι ευκαιρίες εργασίας των ψυχολόγων έχουν συρρικνωθεί σημαντικά, αν και με κατάλληλη μετεκπαίδευση, μπορούν να βρουν επαγγελματικές διεξόδους. Ουδέτερη είναι η κατάσταση για τους διατροφολόγους και τους διαιτολόγους. Και αρνητική για τους χημικούς, τους βιολόγους, τους φαρμακοποιούς, οι οποίοι όμως, έχουν διεξόδους σε άλλους τομείς, όπως των ιατρικών εργαστηρίων και των ιατρικών επισκεπτών κλπ. Αντίθετα πολύ θετικές είναι οι προοπτικές για τους κτηνίατρους.

Δικηγόροι, καλλιτέχνες, δημοσιογράφοι «στο κόκκινο»

Αδιέξοδα στην εκπαίδευση, με μικρές αχτίδες αισιοδοξίας

Στη εκπαίδευση, η γενικότερη εικόνα είναι επίσης πολύ αρνητική. Η υψηλή υπογεννητικότητα του ελληνικού πληθυσμού, η πληθώρα των αποφοίτων εκπαιδευτικών προσχολικής, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας,δεν επιτρέπει πολλές δυνατότητες απορρόφησης στον ευρύτερο κλάδο. Οι απόφοιτοι θεωρητικών σπουδών (φιλοσοφία, φιλολογία, θεολογία, ιστορία, αρχαιολογία, λαογραφία, γεωγραφία, εθνολογία, ανθρωπολογία, κ.λπ.), έχουν ελάχιστες δυνατότητες απορρόφησης στην εκπαίδευση. Όμως, μπορούν πιο εύκολα απ’ ότι σε στενές κορεσμένες ειδικότητες (γιατροί, οδοντίατροι, κ.λπ.), να μεταστραφούν με κατάλληλη μετεκπαίδευση σε άλλα επαγγέλματα όπως των δημοσίων σχέσεων, του τουρισμού, της διοίκησης επιχειρήσεων, ακόμα και της πληροφορικής. Σε μεγαλύτερο ακόμα βαθμό, αυτό ισχύει για τους απόφοιτους πολιτικών επιστημών και κοινωνιολογίας, εφ΄ όσον μετεκπαιδευτούν στην οικονομία και τις νέες τεχνολογίες. Καλύτερη είναι η εικόνα για φυσικομαθηματικούς που βρίσκουν διεξόδους σε ιδιαίτερα μαθήματα, αλλά και σε άλλους τομείς και ειδικότερα στην πληροφορική. Οι γυμναστές βρίσκουν εργασία και σε ιδιωτικές υπηρεσίες ασφαλείας και φύλαξης.

Επιστροφή στη γη και στη θάλασσα

Οι εμποροπλοίαρχοι, οι μηχανικοί και τα στελέχη του εμπορικού ναυτικού, όπως και οι απόφοιτοι στρατιωτικών και αστυνομικών σχολών, είναι από τα λίγα επαγγέλματα που εμφανίζουν σίγουρη απορροφητικότητα σήμερα. Οι μεταφορές και τα logistics, παρουσιάζουν ικανοποιητική εικόνα, αν και στο απώτερο μέλλον, μεγάλο μέρος τους θα αντικατασταθεί από την αυτοματοποίηση του κλάδου. Ουδέτερη ή και πτωτική είναι η απορροφητικότητα των πιλότων και των ιπτάμενων φροντιστών, που επιδεινώνεται από την αβεβαιότητα στις αερομεταφορές λόγω της πανδημίας. Η γεωργία, η αλιεία, οι ιχθυοκαλλιέργειες έχουν πολύ θετικές προοπτικές. Ειδικότερα αυτό αφορά γεωπόνους, τεχνολόγους, γεωργίας και ιχθυοκαλλιεργειών που θα ασχοληθούν σοβαρά με σύγχρονες και εναλλακτικές καλλιέργειες, με την κτηνοτροφία, την παραγωγή οικολογικών και ανταγωνιστικώς διεθνώς αγροτικών προϊόντων και τροφίμων. Η επιστροφή στη γη και στη θάλασσα, η αποαστικοποίηση του πληθυσμού και η on line εργασία από απόσταση, προβάλλουν ως η περισσότερο πληθωρική εργασιακή διέξοδος σήμερα, γεγονός που επιβλήθηκε περισσότερο από τους περιορισμούς στο σπίτι λόγω της πανδημίας.

Το μέλλον ανήκει σε αυτούς που το προετοιμάζουν

Στη σύγχρονη εποχή των ραγδαίων αλλαγών, ένας εργαζόμενος είναι πολύ πιθανό να αλλάξει πολλά επαγγέλματα στη διάρκεια της σταδιοδρομίας του. Σήμερα υπάρχουν πολλά και διαφορετικά επαγγέλματα που ταιριάζουν στον καθένα. Αν για κάποιους λόγους δεν είναι δυνατό να ακολουθήσει ένα επάγγελμα που του αρέσει περισσότερο, μπορεί να διαλέξει ένα άλλο, αποφεύγοντας οπωσδήποτε εκείνα που δεν του ταιριάζουν. Σε όλα τα επαγγέλματα μέσης και υψηλής εργασιακής ιεραρχίας, απαραίτητη είναι η γνώση των ηλεκτρονικών υπολογιστών, της αγγλικής γλώσσας, καθώς και η διαρκής ανανέωση των γενικών και ειδικών γνώσεων και εμπειριών. Και βέβαια, ολοκληρωμένος άνθρωπος και επαγγελματίας, είναι εκείνος που έχει πνευματικές ανησυχίες και ευαισθησίες, εμμένει σε αρχές και αξίες, αναζητά τη γνώση, ενεργεί με εντιμότητα και αποτελεσματικότητα για το δικό του αλλά και για το γενικότερο καλό.

Αναλυτικότερα

Τα επαγγέλματα με θετικές προοπτικές:

  • Πληροφορικός-Προγραμματιστής,
  • Μηχανικός λογισμικού,
  • Πληροφορικός τηλεπικοινωνιών και διαδικτύου,
  • Πληροφορικός ψηφιακής εικόνας,
  • Πληροφορικός-Οικονομολόγος,
  • Γραφίστας-Πληροφορικός,
  • Μηχανολόγος-Μηχανικός,
  • Φοροτεχνικός,
  • Ορκωτός ελεγκτής,
  • Εμποροπλοίαρχος,
  • Μηχανικός εμπορικού ναυτικού,
  • Μηχανικός ενέργειας,
  • Τεχνικός φυσικού αερίου,
  • Τεχνολόγος-Ακτινολόγος,
  • Τεχνολόγος ιατρικών μηχανημάτων,
  • Γεωπόνος,
  • Τεχνολόγος- Ζωοτεχνικός,
  • Ιχθυολόγος,
  • Κτηνίατρος

Τα επαγγέλματα με ικανοποιητικές ή ουδέτερες προοπτικές:

  • Μηχανικός-Οικονομολόγος,
  • Πολιτικός Μηχανικός,
  • Αρχιτέκτονας,
  • Οικονομολόγος διοίκησης ή πωλήσεων,
  • Στέλεχος τουριστικών επιχειρήσεων και δημοσίων σχέσεων,
  • Πωλητής,
  • Ξεναγός,
  • Γεωλόγος,
  • Μεταλλειολόγος,
  • Τεχνολόγος τροφίμων,
  • Ελεγκτής ποιότητας,
  • Πιλότος,
  • Ιπτάμενος φροντιστής,
  • Διαιτολόγος,
  • Αισθητικός,
  • Τεχνολόγος μουσικών οργάνων,
  • Ψυχολόγος,
  • Κοινωνικός Λειτουργός,
  • Ειδικός για ΑΜΕΑ,
  • Φυσιοθεραπευτής
  • Νοσηλευτής,
  • Λογοθεραπευτής,
  • Ιατρικός επισκέπτης,
  • Γυμναστής

Τα επαγγέλματα με αρνητικές προοπτικές:

  • Γιατρός,
  • Οδοντίατρος,
  • Βιολόγος,
  • Χημικός,
  • Φαρμακοποιός,
  • Γενετιστής,
  • Χρηματιστής,
  • Ασφαλιστής,
  • Τραπεζικός υπάλληλος,
  • Αστρονόμος,
  • Σεισμολόγος,
  • Δικηγόρος,
  • Δημοσιογράφος,
  • Πολιτικός Επιστήμονας,
  • Κοινωνιολόγος,
  • Νηπιαγωγός,
  • Δάσκαλος,
  • Εκπαιδευτικός δευτεροβάθμιας
  • Φιλόλογος,
  • Θεολόγος,
  • Ιστορικός,
  • Αρχαιολόγος,
  • Γεωγράφος,
  • Λαογράφος,
  • Ανθρωπολόγος,
  • Διεθνολόγος,
  • Ηθοποιός,
  • Μουσικός,
  • Σκηνοθέτης,
  • Χορευτής.

Continue Reading

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

δερματινεσ-τσαντεσ-musitsa

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ