Connect with us

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Να κρεμάς ένα ερωτηματικό στα πράγματα που θεωρείς από καιρό δεδομένα

Published

on

«Eαν ο άνθρωπος επιλέγει τις βεβαιότητες, θα καταλήξει στις αμφιβολίες, ενώ αν προτιμήσει να επιλέξει τις αμφιβολίες, θα καταλήξει στις βεβαιότητες». Η χρονιά που έφυγε ήταν γεμάτη από βεβαιότητες που διαψεύστηκαν παταγωδώς.

Για παράδειγμα ουδείς περίμενε μια δεύτερη εκλογή Τραμπ στις ΗΠΑ, ειδικά μετά τα όσα ακολούθησαν στο Καπιτώλιο στην προηγούμενη προεδρική εκλογική αναμέτρηση που έφερε τον Μπάιντεν στην εξουσία. Η πλειονότητα του Τύπου και των δημοσκοπικών εταιρειών προέβλεπε (αρχικά) μια άνετη νίκη της Χάρρις, πριν αρχίσουν να μιλάνε για «οριακή νίκη» της υποψήφιας των Δημοκρατικών. Οι εκλογές έγιναν, το αποτέλεσμα είναι γνωστό σε όλους και αρκετοί ειδήμονες κατέληξαν στον «κουβά».

Ομοίως, για να περάσουμε στην άλλη άκρη του Ατλαντικού και παρά το γεγονός ότι στην Ευρώπη, τόσο ο Τύπος όσο και οι δημοσκοπικές εταιρείες ήταν περισσότερο υποψιασμένοι, η πλειονότητα θεωρούσε βέβαιο πως υπάρχει μεν πρόβλημα με την Ακροδεξιά, τα πράγματα, δε, βρίσκονται υπό έλεγχο.

Ήταν άλλη μια βεβαιότητα που διαψεύστηκε, αρκεί να δει κανείς τ’ αποτελέσματα της ευρωκάλπης και ειδικότερα τι συνέβη -και βρίσκεται ακόμα σ’ εξέλιξη- στη Γαλλία, ενώ σειρά παίρνει σιγά, σιγά και η Γερμανία, όπου οι δημοσκοπήσεις φέρνουν ήδη το ακροδεξιό AfD στη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Στο μέτωπο της Ουκρανίας, η βεβαιότητα της ρωσικής πλευράς ότι θα έκανε περίπατο και θα καταλάμβανε το Κίεβο εντός λίγων ημερών, διαψεύδεται εδώ και σχεδόν τρία χρόνια, από την έναρξη των επιχειρήσεων. Ομοίως διαψεύδεται, η βεβαιότητα της ουκρανικής πλευράς ότι με τη βοήθεια των συμμάχων της Δύσης θα ξεμπέρδευε με τη Ρωσία και θα την ανάγκαζε σε άτακτη υποχώρηση. Η εκλογή Τραμπ καταρρίπτει και τις βεβαιότητες για την αμέριστη υποστήριξη των ΗΠΑ στο Ουκρανικό μέτωπο.

Βεβαιότητες και προπαγάνδα

Στον ελληνικό μικρόκοσμο για πολλούς αποτέλεσε έκπληξη ότι μετά τη Χρυσή Αυγή (στο παρελθόν) και την Ελληνική Λύση, θα βρίσκονταν άλλα δύο κόμματα που κινούνται δεξιότερα της Δεξιάς, τα οποία και θα κατάφερναν να εκλέξουν ευρωβουλευτές. Κι αν η περίπτωση της «Νίκης» συγκέντρωνε κάποιες πιθανότητες ως απόρροια της επιτυχίας της στις εθνικές εκλογές, η «Φωνή Λογικής» της Αφροδίτης Λατινοπούλου ήρθε από το πουθενά να ανατρέψει τα δεδομένα και να εκλέξει την ίδια στην Ευρωβουλή.

Στην κυβέρνηση πάλι, οι βεβαιότητες όπως παρουσιάζονται για σειρά θεμάτων, αποτελούν καθαρή προπαγάνδα. Πάρτε παράδειγμα τις δηλώσεις του υπουργού Υγείας, ο οποίος εμφανίστηκε βέβαιος μόλις χθες ότι η νέα χρονιά θα είναι το έτος «πλήρους αναβάθμισης των υπηρεσιών του ΕΣΥ». Ο κ. Γεωργιάδης υποσχέθηκε καλύτερες υποδομές, περισσότερο προσωπικό και καλύτερο εξοπλισμό. Ειδικά σε ό,τι αφορά το σκέλος του προσωπικού, τα επίσημα στοιχεία δείχνουν να καταρρίπτουν τις βεβαιότητες του υπουργού.

Κι αυτό επειδή η αναλογία προσλήψεων-αποχωρήσεων παραμένει καθαρά υπέρ της δεύτερης. Το 2023, βάσει απολογιστικών στοιχείων, αποχώρησαν συνολικά 14.621 τακτικοί υπάλληλοι, εκ των οποίων το 22% από το Υπουργείο Υγείας, την ώρα που οι προσλήψεις στο ίδιο υπουργείο αντιστοιχούσαν στο 10% των συνολικών προσλήψεων στο Δημόσιο. Θα καταφέρει ο υπουργός Υγείας να κλείσει το μέτωπο που άνοιξε με κομμάτι του κομματικού ακροατηρίου της ΝΔ, τους ιδιώτες γιατρούς με αφορμή τις εφημερίες στα νοσοκομεία και σειρά άλλων ζητημάτων όπως οι αποζημιώσεις; Χλωμό.

Βεβαιότητες των εκλογών

Αλλά, μιλώντας για την κυβέρνηση, το θέμα ίσως δεν είναι οι βεβαιότητες κάθε υπουργού, αλλά εκείνες του ίδιου του πρωθυπουργού. Που από τη μια εμφανίζεται κάθετος ότι δεν προτίθεται ν’ αλλάξει τον εκλογικό νόμο και από την άλλη, διακριτικά βολιδοσκοπεί τις προθέσεις των πολιτικών του αντιπάλων για ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Κι όλα αυτά επειδή οι εκλογικές βεβαιότητες των εθνικών εκλογών του 2023 όσον αφορά τη ΝΔ κατέρρευσαν σαν χάρτινος πύργος ένα χρόνο αργότερα, στις ευρωεκλογές.

Μέσα στις βεβαιότητες κινήθηκε για μεγάλο διάστημα και ο ΣΥΡΙΖΑ τη χρονιά που πέρασε. Ο τότε πρόεδρος του κόμματος Στέφανος Κασσελάκης εμφανιζόταν βέβαιος για τη «μεγάλη ανατροπή» στις ευρωεκλογές και την πρωτιά του ΣΥΡΙΖΑ. Κάτι τέτοιο δεν συνέβη, αντιθέτως, οι ευρωεκλογές αποτέλεσαν την αρχή του τέλους για τον κ. Κασσελάκη και τη σχέση του με το κόμμα της Κουμουνδούρου. Κι σ’ αυτή την περίπτωση οι εσωκομματικές βεβαιότητες κατέρρευσαν με πάταγο.

Ο «καλός διαχειριστής»

Στο ίδιο μοτίβο κινούνται και οι βεβαιότητες από τους εκπροσώπους της Αριστεράς ότι αυτή μπορεί ν’ αλλάξει τον κόσμο. Το πρόβλημα είναι πως το αφήγημα της Αριστεράς και κυρίως οι τρόποι που επιλέγει να το μεταδώσει στην κοινωνία, διακατέχονται από ένα πνεύμα εμπλουτισμένο με μπόλικη νοσταλγία, αλλά και  ελάχιστη αίσθηση των αναγκών του σήμερα και των εξελίξεων παγκόσμια. Η Αριστερά δείχνει να ξεχνάει ότι απευθύνεται σε μια κοινωνία της οποίας η πλειονότητα είναι μπαϊλντισμένη και κατάκοπη από χρόνια στερήσεων, περικοπών και έλλειψης οράματος για κάτι καλύτερο, γεγονός που σε συνδυασμό με την κυβερνητική εμπειρία της πρώτης φοράς Αριστερά και των συμβιβασμών που επέλεξε να ακολουθήσει, ως ένας άλλος «καλός διαχειριστής», καταλήγει σε αδιέξοδο για την ίδια.

Προσγείωση

Βεβαιότητες εκφράζονται και απ’ το ΠΑΣΟΚ ότι ήρθε η ώρα να ανακτήσουν την πολιτική πρωτοκαθεδρία στη χώρα, έπειτα από σχεδόν 13 χρόνια απαξίωσης και άτακτης υποχώρησης. Το γεγονός ότι το ΠΑΣΟΚ απολαμβάνει τη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης επειδή στον ΣΥΡΙΖΑ αυτοκτόνησαν πολιτικά κι έβγαλαν μόνοι τους τα μάτια τους, δεν φαίνεται να λαμβάνεται υπόψιν σοβαρά από τη Χαριλάου Τρικούπη.

Το έτος που διανύει τις πρώτες μέρες του έχει χαρακτηριστεί ήδη από αναλυτές ως μια χρονιά «αβεβαιότητας», εξαιτίας της ρευστότητας που επικρατεί παγκόσμια στη γεωπολιτική, την οικονομία κλπ. Κατά συνέπεια, οι βεβαιότητες δεν είναι πλέον και πολύ της μόδας.

Εξάλλου, όπως έχει πει ο βρετανός φιλόσοφος, ο Μπέρτραντ Ράσελ, «σε όλα τα θέματα, είναι υγιές, πότε-πότε, να κρεμάς ένα ερωτηματικό στα πράγματα που θεωρείς από καιρό δεδομένα».

Δ.Τ

 

 

 

 

 

 

 

 

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Αλλαγές σε προμήθειες & Τραπεζικές χρεώσεις

Published

on

By

Οι αλλαγές στις τραπεζικές χρεώσεις θα “φανούν” σταδιακά εντός της εβδομάδας αφού ο νόμος 5167 που τις υιοθέτησε, τίθεται σε εφαρμογή στις 20 Ιανουαρίου 2025

Συνεπώς θα έχουμε αλλαγή του “τοπίου” στις συναλλαγές.

Εν αρχή, εφαρμόζεται  η μείωση της χρέωσης για αποστολή και λήψη χρημάτων έως 5.000 ευρώ. Η προμήθεια γι’ αυτή τη συναλλαγή ήταν από 2,5 έως 5 ευρώ και πλέον, θα χρεώνεται με 0,50 ευρώ.

Γενικότερα, οι πολίτες θα μπορούν να στέλνουν διατραπεζικά εμβάσματα, μεταφέροντας ποσά από IBAN σε IBAN, από τη μία τράπεζα στην άλλη, σε χρόνο λιγότερο των 10 δευτερολέπτων και με κόστος μιας απλής μεταφοράς.

Ήδη οι τράπεζες έχουν ολοκληρώσει τις σχετικές διαδικασίες και είναι έτοιμες για την εναρμόνιση των μέτρων για να ανταποκριθούν χωρίς προβλήματα στις συναλλαγές.

Τι αλλάζει στο IRIS

Όσον  αφορά στις συναλλαγές μέσω IRIS προβλέπεται καθιέρωση διακριτών ορίων: 500 ευρώ μεταξύ πολιτών και 500 ευρώ για πληρωμές σε ελεύθερους επαγγελματίες (από 500 ευρώ συνολικά σήμερα). Οι πολίτες δεν έχουν προμήθειες στις συναλλαγές τους και οι ελεύθεροι επαγγελματίες έχουν πολύ χαμηλότερες προμήθειες σε σχέση µε τα POS.

Η ενεργοποίηση των νέων ορίων εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί εντός 3 – 6 μηνών από σήμερα.

Αναλυτικά τα μέτρα για τις τράπεζες:

  • Μηδενική χρέωση για πληρωμή λογαριασμών και οφειλών προς το δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία, ΟΤΑ, εταιρίες ενέργειας, ύδρευσης, τηλεπικοινωνιών και ασφαλιστικές εταιρίες, μέσω ψηφιακών δικτύων (web-banking/mobile-banking) (από 0,6 ευρώ που κοστίζει σήμερα στις περισσότερες περιπτώσεις).
  • Δραστική μείωση των προμηθειών μεταφοράς χρημάτων μεταξύ τραπεζών: Μέγιστο ύψος χρέωσης 0,5 ευρώ για αποστολή χρημάτων (εξερχόμενο έμβασμα) και 0,5 ευρώ για λήψη χρημάτων (εισερχόμενο έμβασμα), για ποσά έως 5.000€ ανά έμβασμα, για φυσικά πρόσωπα και ελεύθερους επαγγελματίες, μεταξύ τραπεζών. Αφορά τόσο απλά εμβάσματα, όσο και άμεσες μεταφορές πίστωσης (SEPA). Αυτό αντιστοιχεί σε μείωση του κόστους για τις εν λόγω προμήθειες από 50% έως και 80% αναλόγως την τράπεζα και το είδος εμβάσματος (από 1 έως 2,5 ευρώ που κοστίζει σήμερα).
  • Μηδενική χρέωση για ανάληψη μετρητών από ΑΤΜ άλλης τράπεζας από αυτή που τηρείται ο λογαριασμός σε απομακρυσμένες και νησιωτικές περιοχές όπου υπάρχει ATM μόνο μίας τράπεζας. Επιπλέον πανελλαδικά, μηδενική χρέωση για ερώτηση υπολοίπου λογαριασμού ή καρτών σε ATM άλλων Τραπεζών (από περίπου 0,2 ευρώ που ισχύει σήμερα).
  • Μειωμένο κόστος συναλλαγών κατά 50% με κάρτες για αγορές μικρής λιανικής έως 20 ευρώ (από 10 ευρώ που θεσμοθετήθηκε πρόσφατα).
  • Μηδενική χρέωση για φόρτιση προπληρωμένων καρτών για ποσό φόρτισης έως 100 ευρώ (από περίπου 1 ευρώ που ισχύει σήμερα).

Διευρύνεται η χρήση του IRIS με την καθιέρωση διακριτών ορίων ώστε να υπάρχει δυνατότητα για άμεσες και δωρεάν μεταφορές χρημάτων μεταξύ φυσικών προσώπων έως 500 ευρώ ημερησίως, πέραν των 500 ημερησίως για άμεσες πληρωμές σε ελεύθερους επαγγελματίες/ατομικές επιχειρήσεις.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Σε ισχύ ο νέος κανονισμός λειτουργίας Δημοτικών Συμβουλίων -Πώς θα παρεμβαίνουν οι δημότες

Published

on

By

Σε ισχύ (!!!) –χωρίς όμως να έχει δημοσιευτεί στο ΦΕΚ–   είναι πλέον ο νέος «Πρότυπος Κανονισμός Λειτουργίας Δημοτικού Συμβουλίου» που ρυθμίζει ολοκληρωμένα τον τρόπο αποτελεσματικής και ουσιαστικής λειτουργίας των Συμβουλίων, ενσωματώνοντας όλες τις αλλαγές που έχουν προκύψει από τις τελευταίες νομοθετικές παρεμβάσεις, σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Εσωτερικών (17/1/2025)  και  όπως αναφέρει η ανακοίνωση,  με σύμφωνη γνώμη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ).

Το νέο πλαίσιο λειτουργίας των Δημοτικών Συμβουλίων στα πρότυπα του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου,  παρέχει τη δυνατότητα σε δημότες και κατοίκους με συγκεκριμένες διαδικασίες να υποβάλουν στο Δημοτικό Συμβούλιο αναφορές, ερωτήσεις και αιτήσεις, εισάγοντας παρεμφερείς διαδικασίες διαφάνειας και λογοδοσίας αντίστοιχες με εκείνες της Βουλής των Ελλήνων, εμπλουτίζεται η πρόσφατα θεσμοθετημένη ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας, ενώ παράλληλα ενισχύεται ο ρόλος των δημοσιογράφων των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης παρέχοντας την δυνατότητα ραδιοφωνικής και τηλεοπτικής κάλυψης των συνεδριάσεων των Δημοτικών Συμβουλίων.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η δυνατότητα των κατοίκων να ερωτούν και να ελέγχουν την Δημοτική Αρχή για ζητήματα που τους απασχολούν και έχουν να κάνουν με την καθαριότητα, τον ευπρεπισμό των δημοτικών χώρων, τον φωτισμό ή ακόμη και ζητήματα ασφάλειας.

Μεταξύ άλλων προβλέπονται:

Η δυνατότητα διεξαγωγής των συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου: α) είτε δια ζώσης στο κατάστημα της έδρας του Δήμου, β) είτε με τηλεδιάσκεψη, με κάθε πρόσφορο μέσο ηλεκτρονικών επικοινωνιών, γ) είτε με μικτό τρόπο, διά ζώσης και με τηλεδιάσκεψη.

Η τήρηση της νομοθεσίας για την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

Επιτρέπεται η ραδιοφωνική και τηλεοπτική κάλυψη των συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου.

Δίνεται έμφαση στην ενημέρωση των πολιτών: Το Δημοτικό Συμβούλιο συζητά υποχρεωτικά προτάσεις που κατατίθενται σε αυτό από τουλάχιστον είκοσι πέντε (25) άτομα για την επίλυση ζητημάτων αρμοδιότητάς του.

Η δυνατότητα σε δημότες και κατοίκους με συγκεκριμένες διαδικασίες να υποβάλουν στο Δημοτικό Συμβούλιο αναφορές, ερωτήσεις και αιτήσεις, τις οποίες απαντά ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου ή ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την κατάθεσή τους. Στόχος είναι ο ενεργός πολίτης, ο ενημερωμένος πολίτης.

Διατάξεις που αφορούν στην τακτική διμηνιαία ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας της δημοτικής Αρχής, για τον έλεγχο των πεπραγμένων της και ρυθμίζεται αναλυτικά η διαδικασία διεξαγωγής της ειδικής συνεδρίασης λογοδοσίας της δημοτικής αρχής καθώς και οι χρόνοι των ομιλητών.

Ειδική συνεδρίαση απολογισμού των πεπραγμένων κάθε Δημοτικής Αρχής μέχρι τέλος Ιουνίου για κάθε έτος.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Τέλος ταφής: Είσπραξη μέσω δημοτικών τελών

Published

on

By

Απομπλέκονται  οι Φορείς Διαχείρισης  Απορριμμάτων  (ΕΔΣΝΑ και οι ΦΟΣΔΑ)  από τη διαδικασία είσπραξης και απόδοσης του τέλους ταφής. Με νομοθετική ρύθμιση που επίκειται,  το τέλος θα αποδίδεται πλέον στον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης, απευθείας μέσω των δημοτικών τελών.

Το τέλος ταφής γίνεται ανταποδοτικό προς τους ΟΤΑ, επιστρέφοντας το 85% των πόρων που συλλέγονται στην τοπική αυτοδιοίκηση για έργα διαχείρισης της ανακύκλωσης, ενώ το υπόλοιπο 15% θα διατεθεί για έργα αποκατάστασης των χώρων ανεξέλεγκτης διάθεσης απορριμμάτων.

Επιπλέον, προκειμένου, να αντιμετωπιστούν οι αυξημένες λειτουργικές δαπάνες των ΟΤΑ για το 2025 και εφεξής, οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι αυξάνονται κατά επιπλέον 70 εκατ. ευρώ.

Τα παραπάνω γνωστοποιούνται με κοινή ανακοίνωση τύπου των Υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

#  Να υπενθυμίσουμε ότι το τέλος ταφής επιβλήθηκε το 2012, έγινε αναστολή εφαρμογής του κατά σειρά το 2014, το 2016, το 2018, το 2019. Το 2021 με το νόμο 4819 προβλέπεται η επιβολή του από 1/1/2022.

Διαχρονικά δηλαδή οι εκάστοτε κυβερνήσεις κρύβανε το θέμα «κάτω από το χαλί.

Θέση της ΚΕΔΕ είναι η κατάργηση του τέλους ταφής, με 165 δήμους να  προσφεύγουν  στο ΣτΕ,  με αίτημα την κατάργησή του, τονίζοντας ότι πρόκειται για άδικο πρόστιμο και αντισυνταγματικό μέτρο.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ