Connect with us

ΕΛΛΑΔΑ

Νομοσχέδιο Σκουρλέτη αλλάζει ριζικά το θεσμικό πλαίσιο για τους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων

Published

on

Σε δημόσια διαβούλευση έθεσε ο Υπουργός Εσωτερικών το νέο θεσμικό πλαίσιο για την οργάνωση και λειτουργία των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων της Χώρας.

Το ν/σ αναμένεται να εγείρει έντονες συζητήσεις σε όλη τη Χώρα, καθώς επιχειρεί να δώσει λύση σε ένα ζήτημα ακανθώδες, που τα τελευταία χρόνια παραμένει εκκρεμές, ρυθμιζόμενο κάθε φορά προσωρινά, την τελευταία στιγμή, με διαδοχικές παρατάσεις.Είναι χαρακτηριστικό ότι η προθεσμία υποχρεωτικής συγχώνευσης των ΦΟΔΣΑ, που είχε προβλέψει το αρ.16 του ν.4071/2012, έχει μέχρι σήμερα λάβει 9 νομοθετικές παρατάσεις, με πιο πρόσφατη αυτή του αρ.43 του ν.4508/2017 που λήγει στις 30/6/2018.

Σύμφωνα με την ανάρτηση του κ. Σκουρλέτη στο opengov.gr “με τη νομοθετική πρόταση, επιχειρείται η ενίσχυση των νομικών αυτών προσώπων της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης και η θέσπιση νέων κανόνων λειτουργίας σε πλήρη εναρμόνιση με το κοινοτικό και συνταγματικό περιβαλλοντικό κεκτημένο και στοχεύοντας στην πρόληψη της δημιουργίας αποβλήτων, στη μείωση της παραγωγής και σε μία, εν γένει, περιβαλλοντικά ενδεδειγμένη, διαχείριση που θα καλύπτει το σύνολο της χώρας, και θα συμβάλει στην εξοικονόμηση φυσικών πόρων και στην προστασία της ανθρώπινης υγείας και του περιβάλλοντος.”

Αξίζει να σημειωθεί πως ήταν Απρίλιος του 2016 όταν ο τέως Υπουργός Εσωτερικών, κ. Κουρουμπλής, είχε και εκείνος αναρτήσει ν/σ στο opengov.gr για το ίδιο θέμα, εξαγγέλλοντας τη σύσταση“Διαχειριστών Στερεών Αποβλήτων” (“ΔΙΣΑ”).

Νομοσχέδιο που δεν έφθασε ποτέ στη Βουλή, καθώς συνάντησε τις αντιδράσεις, μεταξύ άλλων, και της Κ.Ε.Δ.Ε. Το ανώτατο όργανο εκπροσώπησης της πρωτοβάθμιας Αυτοδιοίκησης είχε εξετάσει διεξοδικά στις 11/5/2016και 13/10/2016, κατά τις αντίστοιχες συνεδριάσεις του Δ.Σ., τις διαδοχικές μορφές του ν/σ, εκφράζοντας τη διαφωνία του. Στη συνέχεια, κατόπιν αντίστοιχης συζήτησης στο Δ.Σ. της 17ης/1/2017, οι υψηλοί τόνοι αντίδρασης -με αναφορές σε εμπαιγμό και περιφρόνηση των φορέων- είχαν αποτυπωθεί και σε επιστολή της Κ.Ε.Δ.Ε. την οποία είχαμε δημοσιεύσει στο airetos.gr  προς τους συναρμόδιους Υπουργούς.

Τώρα ο κ. Σκουρλέτης επαναφέρει το θέμα, επιχειρώντας να το επιλύσει με τα 21 άρθρα που δίνει στη δημοσιότητα και περιέχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις σε σχέση με τις προηγούμενες επεξεργασίες. Η προσπάθεια ακολουθεί, ως θεματική συνέχεια, τη νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας για την ανακύκλωση, που ψηφίστηκε την 1η/11/2017 (ν. 4496/2017).

Με το αρ.1 για τη διαχείριση στερεών αποβλήτων στους Δήμους της ηπειρωτικής Χώρας, η υποχρέωση αναγκαστικής συγχώνευσης των υφιστάμενων ΦΟΔΣΑ σε ένα και μόνο περιφερειακό σχήμα ανά εκάστη περιφέρεια καταργείται και δίνεται η δυνατότητα στους ΟΤΑ Α’ βαθμού να συστήνουν από έναν έως τρεις ΦΟΔΣΑ, είτε με τη μορφή Συνδέσμου είτε με τη μορφή Ανώνυμης Εταιρείας Ο.Τ.Α., βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων (αρ.1).

Ειδικές διατάξεις εισάγονται για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων στα νησιά (αρ.2), ενώ σε δύο ξεχωριστά άρθρα γίνεται προσπάθεια να αποσαφηνιστούν διακριτά και να κωδικοποιηθούν οι αρμοδιότητες των ΦΟΔΣΑ (αρ.3), αλλά και των ίδιων των Δήμων (αρ.4).

Το αντισταθμιστικό όφελος που καταβάλλουν οι ΦΟΔΣΑ στους Δήμους που φιλοξενούν ή επιβαρύνονται από τη λειτουργία εγκαταστάσεων μηχανικής – βιολογικής επεξεργασίας αποβλήτων και χώρων υγειονομικής ταφής, ορίζεται σε συγκεκριμένο ποσοστό (1%) επί των εσόδων του ετήσιου προϋπολογισμού τους και θα διατίθεται αποκλειστικά για περιβαλλοντικά έργα και δράσεις (αρ.17).

Το ν/σ (αρ.14) προβλέπει έλεγχο νομιμότητας των πράξεων των ΦΟΔΣΑ, ανεξαρτήτως της νομικής μορφής τους (ακόμη δηλαδή και εάν πρόκειται για Α.Ε.), που θα ασκείται κατ’ ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων περί ελέγχου νομιμότητας των πράξεων αιρετών οργάνων των ΟΤΑ., όπως ισχύει.

Υπογραμμίζεται ότι δύο ρυθμίσεις ορίζουν πειθαρχικά παραπτώματα αιρετών.

  • Στο αρ. 18, που εκτενώς ρυθμίζει τη στοιχειοθέτηση πειθαρχικού παραπτώματος, για μια σειρά ενεργειών ή παραλείψεων τους, για δόλο ή αμέλεια (και όχι “βαριά αμέλεια”, όπως ορίζεται στη γενική διάταξη περί πειθαρχικής ευθύνης αιρετών της παρ.2.α. του αρ.233 του ν.3852/2010), σχετικών με ένα ευρύ φάσμα αρμοδιοτήτων περί καθαριότητας κοινοχρήστων χώρων και διαχείρισης αποβλήτων.
  • Αλλά και στην περ.β’ της παρ.2 του αρ.19, όπου η παράλειψη της υποχρέωσης συμμόρφωσης σε υποδείξεις εντός μηνός από την αποστολή της εκεί προβλεπόμενης Έκθεσης του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης, αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα για όλα τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου.

Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι την 8η Φεβρουαρίου 2018. Μένει να δούμε τις τοποθετήσεις που θα γίνουν επί του περιεχομένου του και το εάν τελικά θα καταφέρει αυτή τη φορά να φθάσει στη Βουλή προς ψήφιση.

Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΕΛΛΑΔΑ

O N. Φαρμάκης για την ενεργειακή στρατηγική της Περιφέρειας

Published

on

By

«Συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη βέλτιστη λύση, διεκδικούμε το καλύτερο για τον τόπο»

Για τις ενέργειες της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας με στόχο τη μείωση του ενεργειακού κόστους μίλησε εκτενώς ο Περιφερειάρχης, Νεκτάριος Φαρμάκης στο Περιφερειακό Συμβούλιο που συνεδρίασε σήμερα, Τετάρτη 9 Οκτωβρίου 2024.

Ο κ. Φαρμάκης ενημέρωσε το Σώμα σχετικά με την πρόσφατη συνάντηση φορέων και ενημέρωση που είχαν από την Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου για το πρόγραμμα «Απόλλων», καθώς επίσης και για το σχέδιο των Ενεργειακών Κοινοτήτων που έχει εκπονήσει η ΠΔΕ με τη συμμετοχή 66 τοπικών φορέων.

Όπως ανέφερε ο Περιφερειάρχης, το σχέδιο της ΠΔΕ προϋπήρξε του προγράμματος «Απόλλων» και υπήρξε μία πρωτοποριακή πρωτοβουλία που μάλιστα εντάχθηκε το 2023 στον κατάλογο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ με τους φορείς που υιοθετούν τις καλύτερες πρακτικές βιώσιμης ανάπτυξης.

Ο κ. Φαρμάκης υπογράμμισε ότι έγκαιρα, η Περιφέρεια ολοκλήρωσε τις απαιτούμενες μελέτες για τη δημιουργία ενός μεγάλου συνεργατικού φωτοβολταϊκού πάρκου, (βάσει του νόμου 4513/2018) και από τον Απρίλιο του 2022 υπέβαλε αίτημα λήψης όρων σύνδεσης στον ΔΕΔΔΗΕ, ενώ τον Ιούλιο του 2022 και μετά από συνεννόηση με τον ΑΔΜΗΕ, το αίτημα μεταβιβάστηκε από τον ΔΕΔΔΗΕ προς τον ΑΔΜΗΕ.

«Δυστυχώς υπήρξε μεγάλη καθυστέρηση των εν λόγω κρατικών υπηρεσιών και ποτέ δεν λάβαμε τους όρους σύνδεσης που περιμέναμε» υπογράμμισε, προσθέτοντας ότι στη συνέχεια ήρθε η δημιουργία του εθνικού προγράμματος «Απόλλων», για το οποίο υπήρξε από την πρώτη στιγμή διερεύνηση, αξιολόγηση, αλλά και σύγκριση των δύο σχεδίων (της ΠΔΕ και του «Απόλλωνα»).

«Μέσα από τη μελέτη που εμείς κάναμε, διαμορφώσαμε την άποψη ότι η ωφέλεια του δικού μας σχεδίου είναι μεγαλύτερη και έτσι, με πολλούς τρόπους και πολλές διαπραγματεύσεις, ζητήσαμε ακόμα και την κατ’ εξαίρεση παραχώρηση όρων σύνδεσης στις ενεργειακές κοινότητες της Δυτικής Ελλάδας και την παράλληλη λειτουργία τους με τον «Απόλλωνα», ο οποίος με το νόμο 5106/2024 επιβάλει πλέον σε κάθε Περιφερειάρχη την ίδρυση ενεργειακής κοινότητας για το πρόγραμμα «Απόλλων» και την κλήση των υπολοίπων φορέων της περιφέρεις να ενταχθούν σε αυτή» παρατήρησε ο κ. Φαρμάκης τονίζοντας ότι οι σχετικές εκτιμήσεις, απόψεις και ενστάσεις κατατέθηκαν και στην πρόσφατη συνάντηση με την κ. Σδούκου.

Μάλιστα, ο Περιφερειάρχης παρουσίασε και τα αποτελέσματα της οικονομοτεχνικής μελέτης που εκπόνησε η Περιφέρεια, σύμφωνα με τα οποία, το ενεργειακό όφελος για τους 66 φορείς των Ενεργειακών Κοινοτήτων της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας θα έφτανε στο 72,47% ενώ το όφελος από τη συμμετοχή στο πρόγραμμα «Απόλλων» θα ήταν μόνο 24,09%

Στο σημείο αυτό, ωστόσο, επεσήμανε ότι η Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας διαβεβαίωσε πως το ενεργειακό όφελος για τους φορείς από το πρόγραμμα «Απόλλων» θα είναι της τάξης του 50% περίπου, ενώ επιπροσθέτως και μετά από τον αναλυτικό διάλογο που έγινε, η Υφυπουργός δήλωσε ότι το Υπουργείο θα παραχωρήσει κατά προτεραιότητα όρους σύνδεσης στις ενεργειακές κοινότητες της Περιφέρειας, υπό την προϋπόθεση αλλαγής της μεθοδολογίας συμψηφισμού (net-billing αντί για net-metering), ενώ επεσήμανε ότι οι ενεργειακές κοινότητες μπορούν να λειτουργήσουν παράλληλα και προσθετικά με το πρόγραμμα «Απόλλων». Επίσης, η Περιφέρεια ζήτησε χρονική παράταση για την ίδρυση της ενεργειακής κοινότητας του «Απόλλωνα» και αναμένει τη σχετική αποδοχή με την έκδοση υπουργικής απόφασης.  Κατόπιν τούτων, ο κ. Φαρμάκης υπογράμμισε ότι αποφασίστηκε η λειτουργία ενός τεχνικού συμβουλίου μεταξύ της ΠΔΕ και του Υπουργείου που θα εξετάσει όλες τις παραμέτρους και θα αναζητήσει τις βέλτιστες λύσεις.

Κλείνοντας, ο Περιφερειάρχης τόνισε: «Το σχέδιο “Απόλλων” δεν είναι ένα σχέδιο που κινείται σε κατεύθυνση αντίθετη από τη δική μας. Απεναντίας, είναι ένα εθνικό και ολιστικό σχέδιο που εμπίπτει ακριβώς στη λογική που διέπει και εμάς και το οποίο έρχεται να προσφέρει φθηνότερες τιμές ρεύματος στους ΟΤΑ, τους αρδευτικούς οργανισμούς και άλλους φορείς, μία ανάγκη που εμείς είχαμε διαγνώσει πολύ προτού εμφανιστεί το συγκεκριμένο πρόγραμμα.

Ωστόσο, επειδή εμείς ακόμα πιστεύουμε στο δικό μας σχέδιο και επειδή η κυρία Υφυπουργός ξεκαθάρισε πως δεν υφίσταται το “ή Απόλλων ή τίποτα”, αλλά μπορούμε να συνδυάσουμε και τις δύο μεθόδους, αυτή τη στιγμή διερευνούμε την καλύτερη δυνατή λύση και δεσμευόμαστε απέναντι στους φορείς που εντάχθηκαν στις ενεργειακές μας κοινότητες να κάνουμε το καλύτερο δυνατό και να καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια για τη μέγιστη δυνατή ενεργειακή ωφέλεια.

Στόχος μας από την αρχή ήταν να χαλαρώσουμε την ενεργειακή “θηλιά” των τοπικών φορέων και σε αυτή την κατεύθυνση συνεχίζουμε, αναζητώντας την καλύτερη δυνατή λύση, που βέβαια θα παρουσιάσουμε ενώπιόν τους και ενώπιον του Περιφερειακού Συμβουλίου όταν ολοκληρωθούν οι τεχνικές συζητήσεις με το υπουργείο. Αυτή η Περιφερειακή Αρχή θα διεκδικήσει μέχρι τέλους και με κάθε νόμιμο τρόπο, το καλύτερο για τον τόπο. Αυτή είναι πάντα η δική μας κόκκινη γραμμή!».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

Εμβολιασμός για τον ιό της ιλαράς από τον ΕΟΔΥ και το Κέντρο Κοινότητας Δ. Ναυπακτίας

Published

on

By

Ο Δήμος Ναυπακτίας ενημερώνει ότι, στο πλαίσιο δράσεων για την πρόληψη της έξαρσης της Ιλαράς, την Τρίτη, 8 Οκτωβρίου 2024, κλιμάκιο του Τμήματος Μετακινούμενων Πληθυσμών της Διεύθυνσης Ετοιμότητας και Απόκρισης του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) του Υπουργείου Υγείας, σε συνεργασία με το Κέντρο Κοινότητας με παράρτημα Ρομά του Δήμου Ναυπακτίας και τον Παιδίατρο του Κέντρου Υγείας, πραγματοποίησαν εμβολιασμό σε παιδιά ηλικίας από 12 μηνών έως και 14 ετών σύμφωνα με τα τελευταία επιδημιολογικά δεδομένα.

Αναλυτικότερα, το κλιμάκιο του Τμήματος Μετακινούμενων Πληθυσμών, η Νοσηλεύτρια του Κέντρου Κοινότητας με Παράρτημα Ρομά,  ο Διαμεσολαβητής και η Κοινωνική Λειτουργός του τμήματος,  προκειμένου να προβούν στον εμβολιασμό κατέγραψαν τις εμβολιαστικές ανάγκες των παιδιών ελέγχοντας τα ατομικά βιβλιάρια υγείας τους.

Ο εμβολιασμός υλοποιήθηκε με τη συμβολή των Κινητών Μονάδων Υγείας του ΕΟΔΥ στους καταυλισμούς του Δήμου Ναυπακτίας και συγκεκριμένα στον Σκα, στον Πούντο και στο Αντίρριο (Αμπελόκηποι), τηρώντας όλα τα επιδημιολογικά πρωτόκολλα.

  • Ο Δήμος Ναυπακτίας λειτουργεί το Κέντρο Κοινότητας με Παράρτημα Ρομά αξιοποιώντας χρηματοδότηση μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ 2021-2027», δράσεις του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, ΕΣΠΑ 2021-2027.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

Κρατικός Προϋπολογισμός: Δυσοίωνες οι προβλέψεις για τους ΟΤΑ και το 2025

Published

on

By

Κατά 53 εκατομμύρια ευρώ θα αυξηθούν οι ΚΑΠ για τους ΟΤΑ το 2025 σύμφωνα με το προσχέδιο του Προϋπολογισμού που κατέθεσε το Υπουργείο Οικονομικών στην Βουλή, ενώ προβλέπεται το έλλειμμα να μειωθεί από 297 εκ ευρώ (στόχος 2024) στα 250 εκ ευρώ, αν και για το 2024 το μικρό έλλειμμα οφείλεται κυρίως στην αύξηση, κατά 636 εκατ. ευρώ, των εσόδων, ιδίως λόγω των τρεχουσών και λοιπών κεφαλαιακών μεταβιβάσεων (Ταμείο Ανάκαμψης, ΕΣΠΑ κλπ).

Στην ανάλυση του Προϋπολογισμού σημειώνεται ότι οι συνολικές μεταβιβάσεις προς τους ΟΤΑ αυξήθηκαν το 2024 κατά 108 εκ. ευρώ σε σχέση με τους στόχους του προϋπολογισμού.

Το ισοζύγιο, κατά ESA, των ΟΤΑ εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε έλλειμμα ύψους 250 εκατ. ευρώ έναντι προβλεπόμενου ελλείμματος 297 εκατ. ευρώ. Η εξέλιξη αυτή (μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος) οφείλεται κυρίως στην αύξηση, κατά 636 εκατ. ευρώ, των εσόδων (ιδίως λόγω των τρεχουσών και λοιπών κεφαλαιακών μεταβιβάσεων), η οποία υπερκαλύπτει την αύξηση, κατά 589 εκατ. ευρώ, των εξόδων (ιδίως λοιπών εξόδων και επενδυτικών δαπανών).

Εντός του 2024 οι ΟΤΑ ενισχύονται από τον τακτικό προϋπολογισμό κατά 18 εκατ. ευρώ μέσω των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) για λειτουργικές δαπάνες και για δαπάνες, αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών που προκλήθηκαν από την πυρκαγιά της 11ης Αυγούστου 2024 στην Αττική, ενώ οι Δήμοι επιχορηγούνται κατά 90 εκατ. ευρώ για την εξόφληση εκκρεμών και ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων.

Το έτος 2025 το ισοζύγιο, κατά ESA, των ΟΤΑ προβλέπεται να διαμορφωθεί σε έλλειμμα ύψους 267 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 17 εκατ. ευρώ σε σχέση με τις εκτιμήσεις του 2024. Οι επενδυτικές δαπάνες προβλέπεται να διατηρηθούν στα ίδια υψηλά επίπεδα με το 2024, ενώ τα λοιπά έξοδα αναμένεται να παρουσιάσουν αύξηση λόγω πληθωριστικών πιέσεων. Ομοίως, και οι παροχές σε εργαζόμενους προβλέπεται να αυξηθούν κατά 30 εκατ. ευρώ σε σχέση με τις εκτιμήσεις του 2024, κυρίως λόγω των μισθολογικών ωριμάνσεων του προσωπικού των ΟΤΑ. Αντίστοιχα, στο σκέλος των εσόδων και ειδικότερα στην κατηγορία των τρεχουσών και λοιπών κεφαλαιακών μεταβιβάσεων ενσωματώνεται επιπλέον, πέραν των ήδη αυξημένων αποδόσεων, ενίσχυση των ΚΑΠ των ΟΤΑ κατά 53 εκατ. ευρώ σε μόνιμη βάση σε σχέση με τα προηγούμενα έτη.

Σημειώνουμε ότι στη διάρθρωση εσόδων και εξόδων αξιοσημείωτο είναι ότι προβλέπεται αύξηση εσόδων κατά 83 εκατομμύρια ευρώ και αύξηση εξόδων κατά 101 εκ ευρώ. Όμως τα 89 εκατομμύρια των εσόδων προβλέπονται από αύξηση φόρων και λοιπών εσόδων ενώ από τρέχουσες και λοιπές κεφαλαιακές μεταβιβάσεις η αύξηση είναι μόνο 5 εκατομμύρια ευρώ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ