Connect with us

ΕΛΛΑΔΑ

Ξεκινάει το LEADER /CLLD 2023-2027

Published

on

Όπως ανακοινώθηκε από τον γενικό γραμματέας Ενωσιακών Πόρων, Δημήτρη Παπαγιαννίδη αναμένονται οι πρώτες προκηρύξεις του Leader μετά την έγκριση των 50 τοπικών προγραμμάτων συνολικού προϋπολογισμού 236 εκατ. ευρώ, για επενδύσεις στις δημόσιες τοπικές υποδομές, στη μεταποίηση, τη βιοτεχνία και την οικοτεχνία.
Ο κάθε Τόπος (Κοινότητα – Ομάδα Δράσης) εξειδικεύει την Τοπική Αναπτυξιακή Στρατηγική, στο πλαίσιο του εγκεκριμένου από την Ε.Ε. γενικού προγράμματος.

Το πρόγραμμα LEADER /CLLD 2023-2027 από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, προωθεί την αειφόρο ανάπτυξη των αγροτικών περιοχών, αντιμετωπίζοντας τα οικονομικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά προβλήματα, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί μια καινοτόμο προσέγγιση στο πλαίσιο της πολιτικής αγροτικής ανάπτυξης της Ε.Ε.  50% (τουρισμός – υπηρεσίες), μεταποίηση 65% & 90% (συνεργασίες)

ΓΕΝΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ LEADER /CLLD 2023-2027

Βασικός στόχος του προγράμματος LEADER /CLLD 2023-2027 είναι η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΜΕ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΤΟΠΙΚΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ.

Η φιλοσοφία σχεδιασμού και εφαρμογής του προγράμματος διατηρείται μέσω της υποστήριξης ανάπτυξης των τοπικών επιχειρήσεων, αλλά και μέσω της ενίσχυσης δημόσιων υποδομών και επενδύσεων για την εξυπηρέτηση του τοπικού πληθυσμού.

Επιπρόσθετα και δεδομένης της διαφοροποίησης των αναγκών των αγροτικών περιοχών, αλλά και των απρόβλεπτων φαινομένων, όπως η πανδημία COVID-19, οι πυρκαγιές και η κλιματική αλλαγή, που έχουν επιπτώσεις στις περιοχές αυτές, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην ανάπτυξη συνεργατικών δράσεων και πρωτοβουλιών με κοινωνική και περιβαλλοντική διάσταση, καθώς και πολιτικών «Έξυπνων Χωριών» για την ολοκληρωμένη αντιμετώπιση χρόνιων προβλημάτων σε τμήματα περιοχών LEADER.

Για την παρέμβαση LEADER 2023-2027 αλλά και τη βελτίωση βασικών υποδομών, όπως η αγροτική οδοποιία, θα διατεθεί το 7,1% των πόρων του Πυλώνα 2 ( 2% των πόρων του Στρατηγικού Σχεδίου).

ΕΝΙΣΧΥΟΜΕΝΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ: Μέσω της παρέμβασης μπορούν να ενταχθούν και υλοποιηθούν πράξεις που στοχεύουν στις ακόλουθες κατηγορίες:

(i) Ενδυνάμωση της τοπικής οικονομίας. Στην κατηγορία αυτή ενδεικτικά είναι επιλέξιμες ακόλουθες κατηγορίες πράξεων:

• Μεταποίηση των γεωργικών προϊόντων με αποτέλεσμα γεωργικό ή και μη γεωργικό προϊόν

• Διαφοροποίηση και εμπλουτισμός τουριστικών δραστηριοτήτων μέσω του εκσυγχρονισμού των υφιστάμενων επιχειρήσεων διανυκτέρευσης και την ίδρυση αυτών μόνο σε ορεινές περιοχές και νησιά με πληθυσμό μικρότερο των 3.500 κατοίκων, την ίδρυση και εκσυγχρονισμό επιχειρήσεων στον τομέα της εστίασης και ψυχαγωγίας, επιχειρήσεων παροχής εναλλακτικών και άλλων μορφών τουρισμού, καθώς και λοιπών επιχειρήσεων στον τομέα του τουρισμού

•Ίδρυση και εκσυγχρονισμός βιοτεχνιών και επιχειρήσεων χειροτεχνίας και παραγωγής μετά την 1η μεταποίηση, καθώς και επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών προς τον τοπικό πληθυσμό.

•Ενίσχυση επιχειρήσεων με σκοπό την εξοικονόμηση νερού και ενέργειας, καθώς και την ενίσχυση επιχειρήσεων στον τομέα της βιο-οικονομίας και της κυκλικής οικονομίας.

(ii) Εκπαίδευση τοπικού πληθυσμού. Στην κατηγορία αυτή είναι επιλέξιμες οι δράσεις εκπαίδευσης / επιμόρφωσης του τοπικού, γενικού πληθυσμού σε θέματα βασικών ψηφιακών δεξιοτήτων, καθώς και σε λοιπά θέματα όπως αυτά θα προκύψουν από τη σύνταξη της τοπικής στρατηγικής και συμβάλλουν σε συγκεκριμένους τομείς της τοπικής ανάπτυξης. Στην εν λόγω κατηγορία δεν μπορούν να είναι επιλέξιμες λοιπές πράξεις γενικής εκπαίδευσης/επιμόρφωσης που καλύπτονται από αντίστοιχες δράσεις του ΕΓΤΑΑ ή λοιπών ταμείων ή υπηρεσιών.

(iii) Ενδυνάμωση του τοπικού κοινωνικού ιστού. Στην κατηγορία αυτή είναι επιλέξιμες δράσεις ενίσχυσης βασικών υπηρεσιών για την εξυπηρέτηση του τοπικού πληθυσμού, καθώς και δράσεις που στοχεύουν στην κοινωνική ένταξη, την καταπολέμηση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού και την ενσωμάτωση προσφύγων / μεταναστών. Οι εν λόγω δράσεις θα είναι σύμφωνες με την τοπική στρατηγική και τις ανάγκες εξυπηρέτησης αυτής και θα δρουν με συμπληρωματικό τρόπο ως προς τις αντίστοιχες δράσεις του ΕΚΤ και του Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης.

(iv) Βελτίωση ποιότητας ζωής τοπικού πληθυσμού. Στην κατηγορία αύτη είναι επιλέξιμες δράσεις ενίσχυση έργων υποδομών μικρής κλίμακας και ενίσχυσης υπηρεσιών και υποδομών αναψυχής.

(v) Διατήρηση και βελτίωση των πολιτιστικών στοιχείων. Στην κατηγορία αυτή είναι επιλέξιμες δράσεις ενίσχυσης πολιτιστικών εκδηλώσεων και μελετών, υπηρεσιών και υποδομών που συνδέονται με τον πολιτισμό και την τοπική παράδοση.

(vi) Προστασία και ανάδειξη φυσικού περιβάλλοντος. Στην κατηγορία αυτή είναι επιλέξιμη η ενίσχυση έργων αναβάθμισης του φυσικού περιβάλλοντος με σκοπό την ανάδειξη τους και έργων πράσινων υποδομών “green infrastructure” για την πρόληψη και αντιμετώπιση των κινδύνων από φυσικές καταστροφές.

(vii) Δικτύωση και συνεργασία. Στην κατηγορία αυτή είναι επιλέξιμες δράσεις οι οποίες συμβάλλουν:

• Στη συνεργασία μεταξύ μικρών τοπικών επιχειρήσεων, με σκοπό τη διοργάνωση κοινών μεθόδων εργασίας, κοινή χρήση εγκαταστάσεων, ανάπτυξη και εμπορία κοινών προϊόντων κ.λπ.

• Στη συνεργασία τοπικών δημόσιων και ιδιωτικών φορέων και ΜΚΟ, με σκοπό την κοινωνική, πολιτιστική και περιβαλλοντική αναβάθμιση της περιοχής, καθώς και την προώθηση της υγιεινής διατροφής και τη μείωση της σπατάλης τροφίμων.

• Smart Villages: συνεργασία για την ολιστική και καινοτόμο ανάπτυξη των χωριών.

ΟΜΑΔΕΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΔΡΑΣΕΙΣ: Στο πανελλήνιο Δίκτυο LEADER συμμετέχουν οι 50 Ομάδες Τοπικής Δράσης (ΟΤΔ) οι οποίες συμβάλλουν στη διάχυση της γνώσης σε τοπικό επίπεδο, συμβάλλοντας παράλληλα στην εμπλοκή των τοπικών φορέων στο σχεδιασμό και στην ανάπτυξη τοπικών στρατηγικών. Το Δίκτυο, μέσα από τη συνεργασία του με το Δίκτυο ΚΓΠ, συμβάλλει κυρίως στη διάδοση των αποτελεσμάτων των Επιχειρησιακών Ομάδων της Χώρας σε τοπικό επίπεδο, μέσω των εκάστοτε ΟΤΔ, αλλά και στην ανάπτυξη συνεργασιών φορέων για τη δημιουργία νέων Επιχειρησιακών Ομάδων μέσω της οργάνωσης ενημερωτικών τεχνικών συναντήσεων με φορείς και παραγωγούς.

 

 

 

 

 

 

ΕΛΛΑΔΑ

Έργα ουσίας και όχι  βιτρίνας  – Χαμένες ευκαιρίες για την Ευηνολίμνη

Published

on

By

Την περασμένη εβδομάδα στον Πλάτανο, είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα Ημερίδα που διοργάνωσε η Αιτωλική Αναπτυξιακή, στο πλαίσιο του διατοπικού σχεδίου συνεργασίας «Δίκτυο Λιμνών Κεντρικής και Ηπειρωτικής Ελλάδας», ενταγμένου στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας 2014–2020.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα των δράσεων του προγράμματος αλλά και οι δυνατότητες ανάπτυξης της περιοχής της Ευηνολίμνης, οι οποίες, αν αξιοποιηθούν σωστά, μπορούν να προσδώσουν νέα δυναμική στην ευρύτερη ορεινή Ναυπακτία. Θερμά συγχαρητήρια αξίζουν στον Γενικό διευθυντή κ. Μπάμπη Μιχαλόπουλο, στα στελέχη και στους συνεργάτες της Αιτωλικής Αναπτυξιακής για τη σταθερή και διαχρονική προσφορά τους στην τοπική ανάπτυξη.

Στο πλαίσιο της συζήτησης, μου δόθηκε η δυνατότητα να καταθέσω τις απόψεις μας για τις αναπτυξιακές δυνατότητες της περιοχής, επισημαίνοντας παράλληλα την ανάγκη για ισόρροπη ανάπτυξη σε όλη την ορεινή Ναυπακτία. Επανέφερα δημόσια το όραμα της Ανεξάρτητης Δημοτικής Κίνησης Ναυπακτίας, που εδώ και είκοσι χρόνια προτείνει ένα συνεκτικό, συνολικό σχέδιο για τη βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής.

Η κάθε δημοτική ενότητα της ορεινής Ναυπακτίας διαθέτει τα δικά της μοναδικά χαρακτηριστικά και συγκριτικά πλεονεκτήματα. Αυτά, ωστόσο, μένουν αναξιοποίητα χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό, συνεργασία και πολιτική βούληση.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: Η Ευηνολίμνη

Δυστυχώς, η περίπτωση της Ευηνολίμνης αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα χαμένης ευκαιρίας. Την τελευταία δεκαετία, παρά την ύπαρξη χρηματοδότησης και τη συνεργασία του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, του Πανεπιστημίου Πατρών και της Αιτωλικής Αναπτυξιακής, η σημαντική μελέτη που είχε στόχο την ανάπτυξη της περιοχής δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.

Αιτία; Η αδιαφορία των δημοτικών αρχών υπό τη διοίκηση των κ.κ. Λουκόπουλου και Γκίζα, με κοινό παρονομαστή τον τότε αρμόδιο αντιδήμαρχο και πρόεδρο της επιτροπής παρακολούθησης, κ. Θανάση Κούκουνα, ο οποίος ουδέποτε συγκάλεσε την Επιτροπή ή έδειξε το παραμικρό ενδιαφέρον για την πορεία της μελέτης.

Το αποτέλεσμα είναι ότι η Δημοτική Ενότητα Πλατάνου (και μαζί με αυτή και η Ναυπακτία στο σύνολο της) στερήθηκε τις δυνατότητες που θα μπορούσε να της προσφέρει μια ολοκληρωμένη μελέτη ανάπτυξης: στρατηγικές κατευθύνσεις, θεσμικές παρεμβάσεις, ωρίμανση έργων, αξιοποίηση προγραμμάτων,  που την περίοδο που διανύουμε αναζητούσαν έργα για χρηματοδότηση. Δυστυχώς χάθηκαν για την περιοχή τουλάχιστον 15 χρόνια και θα χαθούν πολύ περισσότερα αν η δημοτική αρχή δεν πιεστεί να αναλάβει άμεσα πρωτοβουλίες.

Το θέμα αυτό δεν πέρασε απαρατήρητο και στο Β΄ Πανναυπακτιακό Αναπτυξιακό Συνέδριο,που διοργάνωσε η ΟΣΥΝ και στο οποίο  αναδείχθηκε εκ νέου από τον καθηγητή του ΕΜΠ κ. Τσακίρη και τον αρχιτέκτονα μηχανικό κ. Κουτρόπουλο, με τις εισηγήσεις τους να είναι καταγεγραμμένες και στα πρακτικά του συνεδρίου.

Η ανάγκη για νέο Master Plan

Η ανάγκη να εκπονηθεί εκ νέου μια ολοκληρωμένη μελέτη – Master Plan για την ανάπτυξη της Ευηνολίμνης είναι σήμερα πιο επιτακτική από ποτέ. Δεν μπορούμε να επιτρέπουμε η πολιτική ανεπάρκεια να στερεί από τον τόπο μας τις δυνατότητες που δικαιούται και του αναλογούν.

Είναι ανάγκη οι προέδροι των Τοπικών Κοινοτήτων, οι πολιτιστικοί συλλόγοι,  οι  επαγγελματίεςτης περιοχής κι όλοι οι ενεργοί πολίτες να ενώσουν τις φωνές τους και να απαιτήσουν από τη δημοτική αρχή την ανάληψη ουσιαστικών πρωτοβουλιών.

Η Ναυπακτία δεν χρειάζεται “παρεμβάσεις βιτρίνας”. Χρειάζεται έργα ουσίας, με στρατηγικό σχεδιασμό, αξιοποίηση επιστημονικής γνώσης και πραγματικό ενδιαφέρον για το μέλλον της.

Ναύπακτος 18/7/2025

Μαρία Ζιαμπάρα

Επικεφαλής της Ανεξάρτητης Δημοτικής Κίνησης Ναυπακτίας

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

Αγ. Μαρίνα και μαρίνα… από την «Ενωτική Πρωτοβουλία»

Published

on

By

Ανήμερα της Αγ. Μαρίνας,  η δημοτική  παράταξη «Ενωτική Πρωτοβουλία», με ειρωνικό τρόπο σχολιάζει  τα όσα έχει μέχρι σήμερα κάνει η δημοτική αρχή αναφορικά με την μαρίνα της Ναυπάκτου.

Αναφέρει η… ανακοίνωση:

«Σήμερα τις Αγίας ΜΑΡΙΝΑΣ η Ναυπακτία κοινωνία διακατέχεται από μια ΧΑΡΜOΠΛΥΠΗ.

ΛΥΠΗ  γιατί η προγραμματισμένη ΜΑΡΙΝΑ ( τουριστικό καταφύγιο) καταργήθηκε από την Δημοτική αρχή.

ΧΑΡΑ  γιατί η Δημοτική αρχή Υποσχέθηκε (μελέτησε) ότι θα κατασκευάσει την ΜΑΡΙΝΑ το 2045».

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

Σχεδόν οι μισοί Έλληνες δεν αντέχουν οικονομικά για μια εβδομάδα διακοπών

Published

on

By

Οι μισοί Έλληνες άνω των 16 ετών (46%) δεν αντέχουν να πληρώσουν ούτε για μια συνεχόμενη εβδομάδα διακοπές μακριά από το σπίτι τους, σύμφωνα με τα νέα στοιχεία της Eurostat.

Το ποσοστό αυτό κατατάσσει τη χώρα μας στη δεύτερη χειρότερη θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, μετά τη Ρουμανία, όπου σχεδόν οι έξι στους δέκα (58,6%) δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να πάνε διακοπές για επτά μέρες.

Η Βουλγαρία βρίσκεται πλέον σε ελαφρώς καλύτερη θέση από εμάς, με το 41,4% να δηλώνουν οικονομική αδυναμία για διακοπές έστω μιας εβδομάδας.

Τα στοιχεία της Εurostat συγκλίνουν με την πρόσφατη έρευνα του IΕΛΚΑ για το 2025, όπου το 52% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι δεν σκοπεύει να πάει καθόλου διακοπές αυτό το καλοκαίρι.

Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, το 27% των πολιτών της Ε.Ε. δεν μπορούσαν να καλύψουν το κόστος εβδομαδιαίων διακοπών το 2024. Tο ποσοστό αυτό είναι ελαφρώς μειωμένο, κατά 1,5 ποσοστιαίες μονάδες  σε σχέση με το 2023 και κατά 10,6 μονάδες χαμηλότερο από το αντίστοιχο του 2014.

Μικρές αποδράσεις

Μπορεί ο ένας στους δύο Έλληνες να δηλώνει ότι δεν έχει προγραμματίσει διακοπές για φέτος το καλοκαίρι, όμως οι  αποδράσεις του διήμερου και τριήμερου έχουν αυξηθεί.

Αυτό πιθανόν σημαίνει ότι ένα τμήμα των «διακοπών με χρήματα», που μειώνεται σταθερά για οικονομικούς λόγους, πηγαίνει προς ταξίδια μικρής διάρκειας σε παραθεριστικά σπίτια και σπίτια φίλων.

Οι προνομιούχοι της Ευρώπης

Όπως είναι αναμενόμενο, οι δείκτες τουριστικού αποκλεισμού είναι χαμηλότεροι στις πιο εύπορες χώρες.

Στο Λουξεμβούργο, όπου ο μέσος μισθός είναι υπετριπλάσιος από την Ελλάδα, το ποσοστό των κατοίκων που δεν μπορούν να πάνε ούτε μια εβδομάδα διακοπές λόγω οικονομικής δυσχέρειας ανήλθε το 2024 στο 8,9% (από 11% το 2023).

Η Σουηδία εξακολουθεί να βρίσκεται στη δεύτερη καλύτερη θέση, αν και τα ποσοστά τουριστικού αποκλεισμού αυξήθηκαν οριακά, στο 11,6% από 11%.

Η Ολλανδία παραμένει στην τρίτη θέση, με 13% να δηλώνουν οικονομική αδυναμία να πάνε διακοπές για επτά ημέρες, ποσοστό που παρέμεινε σταθερό.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ