Connect with us

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Οι υποψήφιοι αντιμέτωποι με τις έδρες στο Δήμο Ναυπακτίας

Published

on

Η διαδικασία εκλογής των δημοτικών συμβούλων στην εποχή του Κλεισθένη φαίνεται να γίνεται πιο δύσκολη. Όσο μεγαλώνει ο αριθμός των υποψηφίων δημάρχων, τόσο μειώνεται η πιθανότητα εκλογής δημοτικών συμβούλων στην ΔΕ Ναυπάκτου, στην οποία θα καταλάβουν έδρα οι επικεφαλής των παρατάξεων που θα πιάσουν το εκλογικό μέτρο, αλλά και παρατάξεις που πιθανόν να βγάλουν έδρα από τα υπόλοιπα στη Β΄ κατανομή και χωρίς να έχουν πιάσει το εκλογικό μέτρο.

Τι σημαίνουν όλα αυτά μελετώντας  τον Κλεισθένη;

Το εκλογικό μέτρο προκύπτει ως εξής:  Το σύνολο των έγκυρων ψηφοδελτίων που λαμβάνουν σε όλα τα εκλογικά τμήματα του δήμου αθροιστικά όλοι οι συνδυασμοί διαιρείται με τον αριθμό των εδρών που αντιστοιχούν σε κάθε δημοτικό συμβούλιο και το πηλίκο αυξημένο κατά μία μονάδα, παραλειπομένου του κλάσματος, αποτελεί το εκλογικό μέτρο. Στο δήμο Ναυπακτίας τα έγκυρα ψηφοδέλτια στις εκλογές του 2014 ήταν περίπου 19.900 και με την υπόθεση ότι θα είναι τα ίδια και στις εκλογές του Μαϊου το εκλογικό μέτρο θα είναι 19.900/27=738

Οι έδρες που θα πάρει κάθε συνδυασμός προκύπτουν από τη διαίρεση των έγκυρων ψηφοδελτίων του συνδυασμού σε όλο το δήμο δια του εκλογικού μέτρου. Για παράδειγμα αν ένας συνδυασμός πάρει 3.600 ψηφοδέλτια οι έδρες που θα λάβει με την Α’ κατανομή είναι 4 (3.600/738) και θα έχει υπόλοιπο 648 ψηφοδέλτια για τη Β’ κατανομή. Αν δεν κατανεμηθούν και οι 27 έδρες στην πρώτη κατανομή, τότε με τη Β΄ κατανομή θα πάρουν τις αδιάθετες έδρες κατά σειρά οι συνδυασμοί που έχουν τα μεγαλύτερα υπόλοιπα.

Πρέπει να σημειωθεί ότι σε περίπτωση που ένας συνδυασμός δεν πιάσει το εκλογικό μέτρο είναι δυνατόν να πάρει μία έδρα στη Β’ κατανομή εκλέγοντας τον  επικεφαλής του, στην περίπτωση που τα ψηφοδέλτια του εν λόγω συνδυασμού είναι περισσότερα  από τα υπόλοιπα όλων των άλλων συνδυασμών. Την έδρα αυτή θα την πάρει στην εκλογική περιφέρεια που ο συνδυασμός θα λάβει τις περισσότερους ψήφους. Λόγω του μεγέθους της εκλογικής περιφέρειας της Ναυπάκτου, σε σχέση με κάθε μία από τις υπόλοιπες, προκύπτει ότι όσοι συνδυασμοί θα δικαιούνται μία έδρα, αυτή θα την πάρει ο επικεφαλής του συνδυασμού και θα προέρχεται από τη ΔΕ Ναυπάκτου.

Η κατανομή των εδρών ξεκινά από τις τυχόν μονοεδρικές εκλογικές περιφέρειες του δήμου. Η έδρα κάθε μονοεδρικής εκλογικής περιφέρειας αποδίδεται στον συνδυασμό που έλαβε τις περισσότερες έγκυρες ψήφους στη συγκεκριμένη εκλογική περιφέρεια.

Στην περίπτωση του δήμου Ναυπακτίας έχουμε μόνο μία μονοεδρική εκλογική περιφέρεια, τη ΔΕ Πυλλήνης. Στις εκλογές του 2014 τα έγκυρα ψηφοδέλτια στην Πυλλήνη ήταν 1500 και κατανεμήθηκαν σε 5 συνδυασμούς. Με την υπόθεση ότι στις εκλογές του Μαΐου θα έχουμε τα ίδια περίπου έγκυρα ψηφοδέλτια και με δεδομένο ότι θα κατανεμηθούν σε πολύ περισσότερους  συνδυασμούς (υποθετικά 8) το ερώτημα είναι αν η παράταξη του Μπουλέ μπορεί να χάσει την έδρα δεδομένου ότι στις εκλογές του 2014 είχε διπλάσιες ψήφους από τον δεύτερο συνδυασμό.

Μετά την μονοεδρική γίνεται η κατανομή των εδρών σε κάθε συνδυασμό ως εξής: Υπολογίζεται το εκλογικό μέτρο για κάθε συνδυασμό. Αυτό προκύπτει ως το πηλίκο των έγκυρων ψηφοδελτίων του συνδυασμού στο σύνολο του δήμου προς τις έδρες που δικαιούται. Για παράδειγμα αν ένας συνδυασμός πάρει 5.800 έγκυρα ψηφοδέλτια στο σύνολο του δήμου και δικαιούται 8 έδρες τότε το εκλογικό μέτρο για το συγκεκριμένο συνδυασμό είναι 725 ψήφοι (5.800/8)

Στη συνέχεια βρίσκουμε πόσες έδρες θα πάρει κάθε συνδυασμός σε κάθε εκλογική περιφέρεια Αυτό προκύπτει από τη διαίρεση των έγκυρων ψηφοδελτίων κάθε συνδυασμού σε κάθε εκλογική περιφέρεια ξεχωριστά με το εκλογικό μέτρο του συνδυασμού. Με τον τρόπο αυτό κατανέμονται οι έδρες που δικαιούται κάθε συνδυασμός στην Α΄ ή Β΄ κατανομή σε κάθε εκλογική περιφέρεια.

Στην περίπτωση, λοιπόν, που θα έχουμε 8 συνδυασμούς και με την υπόθεση ότι όλοι θα βγάλουν μία τουλάχιστον έδρα, από τους 17 συμβούλους που δικαιούται η Δ.Ε. Ναυπάκτου οι επτά θα είναι οι επικεφαλής παρατάξεων χωρίς σταυρό προτίμησης.  Απομένουν λοιπόν 10 έδρες, για να μοιρασθούν σε 8 συνδυασμούς. Αυτές θα τις διεκδικήσουν 200 υποψήφιοι από 8 συνδυασμούς (για κάθε πλήρες ψηφοδέλτιο στη Δ.Ε. Ναυπάκτου απαιτούνται 25 υποψήφιοι) αναλογικά με τις έδρες που θα δικαιούται στη Ναύπακτο κάθε συνδυασμός.

#       Δημοσιεύθηκε στην συνδρομητική ηλεκτρονική εφημερίδα Nafsweek, που κάθε Παρασκευή φτάνει στα e-mail των συνδρομητών μας.

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ηλεκτροπληξία με το «τέλος ταφής»

Published

on

By

Πολύ φασαρία έγινε το τελευταίο διάστημα με το περιβόητο «τέλος ταφής» και ότι επιβαρύνονται δραματικά οι δήμοι με το υπέρογκο ποσό και μάλιστα με αναδρομική ισχύ, αν  θα αναγκαστούν οι δήμοι να αυξήσουν τα δημοτικά τέλη, με τα πιο επίσημα χείλη να δηλώνουν  πως αν υπάρξει καλή διαχείριση του πράγματος δεν θα έχουμε αυξήσεις δημοτικών τελών.

Η λύση βρέθηκε,  και με τον σκύλο χορτάτο … αφού απευθείας από τους πολίτες και τα δημοτικά τέλη που πληρώνουν μέσω των λογαριασμών παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας θα εισπράττεται το τέλος ταφής απορριμμάτων, σύμφωνα με χθεσινή κοινή ανακοίνωση τριών υπουργείων (Περιβάλλοντος, Οικονομικών, Εσωτερικών).

Για μια ακόμα φορά, το σύνηθες υποζύγιο θα πληρώσει το «μάρμαρο» και ας μη φταίει για την ανικανότητα της πολιτείας να διαχειρίζεται τα απορρίμματα.

Αυτό που θα  προβλέπει η νομοθετική ρύθμιση που επεξεργάζεται και θα προωθήσει προς ψήφιση στη Βουλή το υπουργείο Περιβάλλοντος και, σύμφωνα πάντα με την  ανακοίνωση, «προκειμένου να διασφαλιστεί η είσπραξη του τέλους [ταφής]» απεμπλέκονται από τις σχετικές διαδικασίες οι Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ) της χώρας και ο ΕΔΣΝΑ, όπου σε αυτούς τους φορείς θα πλήρωναν οι δήμοι της χώρας.

Σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος, οι πόροι που θα συλλεχθούν από το «τέλος ταφής» θα επιστρέψουν κατά 85% στην Τοπική Αυτοδιοίκηση για έργα ανακύκλωσης, που θα μειώσουν τα μεγέθη ταφής απορριμμάτων, άρα και το συνολικό κόστος του «τέλους ταφής».

Να θυμίσουμε ότι ανάλογες δεσμεύσεις περί επιστροφής εισπραττόμενων τελών πίσω στην Αυτοδιοίκηση έχουν διατυπωθεί και στο παρελθόν, χωρίς να υπάρχουν απτά αποτελέσματα ως προς την υλοποίηση έργων διαχείρισης απορριμμάτων που θα αποτρέπουν ουσιαστικά την ταφή.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στόχος είναι το προτεινόμενο μοντέλο να εφαρμοστεί από 1/4/2025.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Αλλαγές σε προμήθειες & Τραπεζικές χρεώσεις

Published

on

By

Οι αλλαγές στις τραπεζικές χρεώσεις θα “φανούν” σταδιακά εντός της εβδομάδας αφού ο νόμος 5167 που τις υιοθέτησε, τίθεται σε εφαρμογή στις 20 Ιανουαρίου 2025

Συνεπώς θα έχουμε αλλαγή του “τοπίου” στις συναλλαγές.

Εν αρχή, εφαρμόζεται  η μείωση της χρέωσης για αποστολή και λήψη χρημάτων έως 5.000 ευρώ. Η προμήθεια γι’ αυτή τη συναλλαγή ήταν από 2,5 έως 5 ευρώ και πλέον, θα χρεώνεται με 0,50 ευρώ.

Γενικότερα, οι πολίτες θα μπορούν να στέλνουν διατραπεζικά εμβάσματα, μεταφέροντας ποσά από IBAN σε IBAN, από τη μία τράπεζα στην άλλη, σε χρόνο λιγότερο των 10 δευτερολέπτων και με κόστος μιας απλής μεταφοράς.

Ήδη οι τράπεζες έχουν ολοκληρώσει τις σχετικές διαδικασίες και είναι έτοιμες για την εναρμόνιση των μέτρων για να ανταποκριθούν χωρίς προβλήματα στις συναλλαγές.

Τι αλλάζει στο IRIS

Όσον  αφορά στις συναλλαγές μέσω IRIS προβλέπεται καθιέρωση διακριτών ορίων: 500 ευρώ μεταξύ πολιτών και 500 ευρώ για πληρωμές σε ελεύθερους επαγγελματίες (από 500 ευρώ συνολικά σήμερα). Οι πολίτες δεν έχουν προμήθειες στις συναλλαγές τους και οι ελεύθεροι επαγγελματίες έχουν πολύ χαμηλότερες προμήθειες σε σχέση µε τα POS.

Η ενεργοποίηση των νέων ορίων εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί εντός 3 – 6 μηνών από σήμερα.

Αναλυτικά τα μέτρα για τις τράπεζες:

  • Μηδενική χρέωση για πληρωμή λογαριασμών και οφειλών προς το δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία, ΟΤΑ, εταιρίες ενέργειας, ύδρευσης, τηλεπικοινωνιών και ασφαλιστικές εταιρίες, μέσω ψηφιακών δικτύων (web-banking/mobile-banking) (από 0,6 ευρώ που κοστίζει σήμερα στις περισσότερες περιπτώσεις).
  • Δραστική μείωση των προμηθειών μεταφοράς χρημάτων μεταξύ τραπεζών: Μέγιστο ύψος χρέωσης 0,5 ευρώ για αποστολή χρημάτων (εξερχόμενο έμβασμα) και 0,5 ευρώ για λήψη χρημάτων (εισερχόμενο έμβασμα), για ποσά έως 5.000€ ανά έμβασμα, για φυσικά πρόσωπα και ελεύθερους επαγγελματίες, μεταξύ τραπεζών. Αφορά τόσο απλά εμβάσματα, όσο και άμεσες μεταφορές πίστωσης (SEPA). Αυτό αντιστοιχεί σε μείωση του κόστους για τις εν λόγω προμήθειες από 50% έως και 80% αναλόγως την τράπεζα και το είδος εμβάσματος (από 1 έως 2,5 ευρώ που κοστίζει σήμερα).
  • Μηδενική χρέωση για ανάληψη μετρητών από ΑΤΜ άλλης τράπεζας από αυτή που τηρείται ο λογαριασμός σε απομακρυσμένες και νησιωτικές περιοχές όπου υπάρχει ATM μόνο μίας τράπεζας. Επιπλέον πανελλαδικά, μηδενική χρέωση για ερώτηση υπολοίπου λογαριασμού ή καρτών σε ATM άλλων Τραπεζών (από περίπου 0,2 ευρώ που ισχύει σήμερα).
  • Μειωμένο κόστος συναλλαγών κατά 50% με κάρτες για αγορές μικρής λιανικής έως 20 ευρώ (από 10 ευρώ που θεσμοθετήθηκε πρόσφατα).
  • Μηδενική χρέωση για φόρτιση προπληρωμένων καρτών για ποσό φόρτισης έως 100 ευρώ (από περίπου 1 ευρώ που ισχύει σήμερα).

Διευρύνεται η χρήση του IRIS με την καθιέρωση διακριτών ορίων ώστε να υπάρχει δυνατότητα για άμεσες και δωρεάν μεταφορές χρημάτων μεταξύ φυσικών προσώπων έως 500 ευρώ ημερησίως, πέραν των 500 ημερησίως για άμεσες πληρωμές σε ελεύθερους επαγγελματίες/ατομικές επιχειρήσεις.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Σε ισχύ ο νέος κανονισμός λειτουργίας Δημοτικών Συμβουλίων -Πώς θα παρεμβαίνουν οι δημότες

Published

on

By

Σε ισχύ (!!!) –χωρίς όμως να έχει δημοσιευτεί στο ΦΕΚ–   είναι πλέον ο νέος «Πρότυπος Κανονισμός Λειτουργίας Δημοτικού Συμβουλίου» που ρυθμίζει ολοκληρωμένα τον τρόπο αποτελεσματικής και ουσιαστικής λειτουργίας των Συμβουλίων, ενσωματώνοντας όλες τις αλλαγές που έχουν προκύψει από τις τελευταίες νομοθετικές παρεμβάσεις, σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Εσωτερικών (17/1/2025)  και  όπως αναφέρει η ανακοίνωση,  με σύμφωνη γνώμη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ).

Το νέο πλαίσιο λειτουργίας των Δημοτικών Συμβουλίων στα πρότυπα του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου,  παρέχει τη δυνατότητα σε δημότες και κατοίκους με συγκεκριμένες διαδικασίες να υποβάλουν στο Δημοτικό Συμβούλιο αναφορές, ερωτήσεις και αιτήσεις, εισάγοντας παρεμφερείς διαδικασίες διαφάνειας και λογοδοσίας αντίστοιχες με εκείνες της Βουλής των Ελλήνων, εμπλουτίζεται η πρόσφατα θεσμοθετημένη ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας, ενώ παράλληλα ενισχύεται ο ρόλος των δημοσιογράφων των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης παρέχοντας την δυνατότητα ραδιοφωνικής και τηλεοπτικής κάλυψης των συνεδριάσεων των Δημοτικών Συμβουλίων.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η δυνατότητα των κατοίκων να ερωτούν και να ελέγχουν την Δημοτική Αρχή για ζητήματα που τους απασχολούν και έχουν να κάνουν με την καθαριότητα, τον ευπρεπισμό των δημοτικών χώρων, τον φωτισμό ή ακόμη και ζητήματα ασφάλειας.

Μεταξύ άλλων προβλέπονται:

Η δυνατότητα διεξαγωγής των συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου: α) είτε δια ζώσης στο κατάστημα της έδρας του Δήμου, β) είτε με τηλεδιάσκεψη, με κάθε πρόσφορο μέσο ηλεκτρονικών επικοινωνιών, γ) είτε με μικτό τρόπο, διά ζώσης και με τηλεδιάσκεψη.

Η τήρηση της νομοθεσίας για την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

Επιτρέπεται η ραδιοφωνική και τηλεοπτική κάλυψη των συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου.

Δίνεται έμφαση στην ενημέρωση των πολιτών: Το Δημοτικό Συμβούλιο συζητά υποχρεωτικά προτάσεις που κατατίθενται σε αυτό από τουλάχιστον είκοσι πέντε (25) άτομα για την επίλυση ζητημάτων αρμοδιότητάς του.

Η δυνατότητα σε δημότες και κατοίκους με συγκεκριμένες διαδικασίες να υποβάλουν στο Δημοτικό Συμβούλιο αναφορές, ερωτήσεις και αιτήσεις, τις οποίες απαντά ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου ή ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την κατάθεσή τους. Στόχος είναι ο ενεργός πολίτης, ο ενημερωμένος πολίτης.

Διατάξεις που αφορούν στην τακτική διμηνιαία ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας της δημοτικής Αρχής, για τον έλεγχο των πεπραγμένων της και ρυθμίζεται αναλυτικά η διαδικασία διεξαγωγής της ειδικής συνεδρίασης λογοδοσίας της δημοτικής αρχής καθώς και οι χρόνοι των ομιλητών.

Ειδική συνεδρίαση απολογισμού των πεπραγμένων κάθε Δημοτικής Αρχής μέχρι τέλος Ιουνίου για κάθε έτος.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ