Connect with us

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

«Ο κόσμος της ακτοπλοΐας στον Κορινθιακό κόλπο», του Γ. Χαλάτση

Published

on

Απόσπασμα από το βιβλίο του Γιάννη Χαλάτση με τίτλο: «Ο κόσμος της ακτοπλοΐας στον Κορινθιακό κόλπο». Το βιβλίο εκδόθηκε το 2008.

………………………………………………………………

Ακτοπλοϊκή γραμμή από το Κρυονέρι

Στα νεότερα χρόνια ο όρμος του Κρυονερίου (παραλιακός οικισμός του χωριού Γαλατά)  έγινε γνωστός γιατί χρησιμοποιήθηκε ως πορθμείο της γραμμής του ιστορικού Σιδηρόδρομου Βορειοδυτικής Ελλάδας που συνέδεε το Αγρίνιο με το Κρυονέρι. Η σιδηροδρομική αυτή γραμμή, Κρυονερίου – Αγρινίου είχε συνολικό μήκος 74 χιλιομέτρων και λειτούργησε από το 1890 μέχρι το 1970.

Η λειτουργία της σιδηροδρομικής αυτής γραμμής έκανε επιτακτική την ανάγκη ακτοπλοϊκής σύνδεσης με την Πάτρα και από κει με την Αθήνα. Η ακτοπλοϊκή γραμμή Κρυονερίου – Πάτρας δρομολογήθηκε το 1891 με το πλοίο “Καλυδών” και αργότερα με το «Ρόδος» και με άλλα σκάφη. Στην περίπτωση αυτής της ακτοπλοϊκής γραμμής υπήρξε ένας πρωτότυπος συνδυασμός σιδηροδρομικής και θαλάσσιας συγκοινωνίας. Δηλαδή στο κατάστρωμα του σκάφους τοποθετήθηκαν δύο σειρές σιδερένιες ράγες για να διαπορθμεύει βαγόνια μεταξύ της Πάτρας και της Αιτωλοακαρνανίας χωρίς μεταφορτώσεις. Ως πορθμείο σιδηροδρόμων μπορούσε να μεταφέρει επτά φορτάμαξες ή δυο ατμομηχανές και ως πορθμείο αυτοκινήτων 10 φορτηγά ή λεωφορεία και 20 επιβατικά αυτοκίνητα.

Στο Κρυονέρι υπήρχε μεγάλος πέτρινος σταθμός του τρένου, αλλά παρά την εμπορική δραστηριότητα της ακτοπλοϊκής αυτής γραμμής δεν έγιναν σοβαρές λιμενικές εγκαταστάσεις. Η αποβάθρα επιβίβασης και αποβίβασης ήταν ξύλινη. Μόνο για το «Ρόδος» έγινε τσιμεντένια αποβάθρα όπου κατέληγε η σιδηροδρομική γραμμή και προσαρμόζονταν οι γραμμές του σκάφους για τη φορτοεκφόρτωση. Το τελευταίο δρομολόγιο της ακτοπλοϊκής γραμμής Κρυονερίου – Πάτρας στις 5 Αυγούστου 1970 με το σκάφος  «Παλίρροια».

Στο βιβλίο με τίτλο «Γαλατάς ταξίδι στο παρελθόν» που εξέδωσε η Περιβαλλοντική ομάδα του Δημοτικού Σχολείου Γαλατά, με την επιμέλεια του δάσκαλου Κώστα Σακαρέλου, το 2000, διαβάζουμε μαρτυρία από επιστολή του Κ. Στασινόπουλου που αναφέρει σχετικά με το πέραμα της γραμμής αυτής:

«Για να διανύσει το διάστημα Κρυονερίου – Πάτρας η «Καλυδών» χρειαζόταν χρόνο μια ώρα και ένα τέταρτο.  Όταν όμως φυσούσαν σφοδροί άνεμοι αργούσε, γιατί το ατμόπλοιο δεν πήγαινε σε ευθεία γραμμή αλλά αναγκαζόταν να πάει προς το Ρίο ή τον Άραξο κι από εκεί να πάρει ρότα προς το λιμάνι. Στις 7 το πρωί αναχωρούσε το μεν ατμόπλοιο από την Πάτρα, το δε τρένο απ’ το Μεσολόγγι. Αντάλλασσαν τους επιβάτες κι επέστρεφαν γύρω στις 11 π.μ. ο μεν σιδηρόδρομος στο Μεσολόγγι, το δε βαπόρι στην Πάτρα. Στις 4 το απόγευμα πάλι το ίδιο. Έτσι μπορούσαν όσοι ταξίδευαν πρωί απ’ το Μεσολόγγι, να παίρνουν το μεσημεριανό τρένο απ’ την Πάτρα και να είναι το απόγευμα στην Αθήνα, ή όσοι έφευγαν το πρωί απ’ την πρωτεύουσα να προφτάνουν την Καλυδώνα στην Πάτρα και να είναι στις 7 το απόγευμα στο Μεσολόγγι».

 

Είναι γεγονός ότι η επιλογή του όρμου στο Κρυονέρι για λιμάνι που θα εξυπηρετούσε τη συγκοινωνία της σιδηροδρομικής γραμμής της Αιτωλοακαρνανίας με την Πάτρα δεν ήταν η πλέον κατάλληλη.

Επιλέχτηκε διότι ήταν η πλησιέστερη θέση απέναντι από την Πάτρα και θεωρήθηκε ασφαλέστερη, διότι εκτιμήθηκε ότι ο απότομος ορεινός όγκος της Βαράσοβας θα μπορούσε να προφυλάξει το λιμάνι από τους ανέμους. Τελικά, όμως, αποδείχθηκε πως οι άνεμοι καθώς προσκρούουν με σφοδρότητα στις ψηλές και σχεδόν κάθετες πλευρές του βουνού εξοστρακίζουν ριπές ανέμου στον όρμο οι οποίες είναι ιδιαίτερα επικίνδυνες για τα σκάφη.

Γι’ αυτό το πρώτο ατμόπλοιο του Σιδηρόδρομου Βορειοδυτικής Ελλάδας σταματούσε 500 μέτρα από την αποβάθρα του Κρυονερίου.

Μάλιστα, ο Χαρίλαος Τρικούπης, πηγαίνοντας στο Μεσολόγγι τον Απρίλιο του 1895 βρέθηκε στο Κρυονέρι μπροστά σε άσχημες καιρικές συνθήκες για την αποβίβαση των επιβατών και ακούστηκε να λέει: «με εξηπάτησεν» υπονοώντας το Γάλλο μηχανικό ο οποίος είχε προκρίνει ως ασφαλή τη θέση του Κρυονερίου.

Η ακαταλληλότητα του λιμανιού στον όρμο του Κρυονερίου ήταν ένας από του λόγους που οι Ναυπάκτιοι ζητούσαν με επιμονή την προέκταση της σιδηροδρομικής γραμμής από Κρυονέρι μέχρι Ναύπακτο και τη διαπόρθμευση της σιδηροδρομικής γραμμής της Αιτωλοακαρνανίας με την Πάτρα από το λιμάνι της Ναυπάκτου που ήταν ασφαλέστερο και δεν επηρεαζόταν τόσο πολύ από τις κακές καιρικές συνθήκες.

Παρά τις διαμαρτυρίες του Ναυπακτιακού λαού και τις ενέργειες των Αιτωλοακαρνάνων βουλευτών δεν κατέστη δυνατή η επέκταση της σιδηροδρομικής γραμμής τόσο μέχρι τη Ναύπακτο όσο και μέχρι την Ήπειρο και την Αλβανία που ήταν στις προθέσεις του Χαρίλαου Τρικούπη.

Έτσι λοιπόν χάθηκε η μεγάλη ευκαιρία για την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής και του νομού.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Επισκέψεις δημάρχου και αντιδημάρχων στις Τοπικές Κοινότητες του Δήμου Ναυπακτίας

Published

on

By

δημαρχος-και-αντιδημαρχοι-στις-τοπικες-κοινοτητες-δημου-ναυπακτιας

Συνεχίζονται  τις ημέρες αυτές οι επισκέψεις του Δημάρχου Ναυπακτίας  Βασίλη Γκίζα και  αντιδημάρχων  στις Τοπικές Κοινότητες του Δήμου όπου έχουν την ευκαιρία να ακούσουν και να  συζητήσουν  με τους κατοίκους και τους επισκέπτες ζητήματα καθημερινότητας.

Σύμφωνα με την ανάρτηση του δημάρχου Ναυπακτίας στον προσωπικό του λογαριασμό στα social media:

«Με τον Εντεταλμένο Σύμβουλο Πυλλήνης Ηρακλή Μουχτούρη και τον Χρήστο Κόγκο επισκεφθήκαμε τη Δορβιτσά, τη Στράνωμα και τη Φαμήλα όπου παρευρεθήκαμε στη Γιορτή Πίτας που διοργάνωσε και φέτος με επιτυχία ο Σύλλογος Φαμηλιωτών.  Παρόντες οι Πρόεδροι Κώστας Κουφογιάννης, Παναγιώτης Νούλας και Θανάσης Λόης αντίστοιχα.

Με τους Αντιδημάρχους Ντίνο Τσουκαλά και Σωκράτη Παπαβασιλείου επισκεφθήκαμε το Γρηγόρι και την Ελατόβρυση όπου συναντηθήκαμε με τον Πρόεδρο Αλέκο Αναγνόπουλο. Στα Κρυονέρια συζητήσαμε με τον Πρόεδρο Δημήτρη Δημητρόπουλο και τον Πρόεδρο του Συλλόγου Γιάννη Καραγιώργο και τα μέλη του. Ενώ, συμμετείχαμε στη γνωστή Γιορτή Μελιού και Καρυδιού.

Στην επίσκεψή μας στο Ανθόφυτο παρών ήταν ο Πρόεδρος Κώστας Φούτζηλας, ενώ το πρωί της Κυριακής παρακολουθήσαμε τη Θεία Λειτουργία στην Αγία Παρασκευή Γαύρου και στη συνέχεια συναντηθήκαμε με τον Πρόεδρο Δήμο Λουκοδήμο.

Παρόντες στις συναντήσεις μας στο Καταφύγιο, την Αναβρυτή, την Κεντρική, τον Ασπριά, τον Πόδο και τη Χόμορη ήταν οι Πρόεδροι Αλέκος Θεοδωρόπουλος, Γιώργος Αλεξόπουλος, Πάνος Καραΐσκος, Γιώργος Τηλιγάδας, Βασιλική Χαραλαμποπούλου και Περικλής Ζιαμπάρας αντίστοιχα.

Στην Αμπελακιώτισσα παρακολουθήσαμε τον Εσπερινό με τους Αντιδημάρχους Ντίνο Τσουκαλά και Θωμά Κοτρωνιά και συναντηθήκαμε με τον Πρόεδρο Γιάννη Δούρο.»

δημαρχος-και-αντιδημαρχοι-στις-τοπικες-κοινοτητες-δημου-ναυπακτιας δημαρχος-και-αντιδημαρχοι-στις-τοπικες-κοινοτητες-δημου-ναυπακτιας δημαρχος-και-αντιδημαρχοι-στις-τοπικες-κοινοτητες-δημου-ναυπακτιας δημαρχος-και-αντιδημαρχοι-στις-τοπικες-κοινοτητες-δημου-ναυπακτιας δημαρχος-και-αντιδημαρχοι-στις-τοπικες-κοινοτητες-δημου-ναυπακτιας δημαρχος-και-αντιδημαρχοι-στις-τοπικες-κοινοτητες-δημου-ναυπακτιας

 

 

 

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Το gtp (greek travel pages) μιλά για τους ποδηλατικούς αγώνες στην Άνω Χώρα Ναυπακτίας

Published

on

By

gtp-αγώνες-ποδηλασίας-ορεινη-ναυπακτία

Σε συνέχεια των δημοσιεύσεων από μεγάλα τουριστικά και μη  ελληνικά ηλεκτρονικά μέσα, το ξενόγλωσσο gtp (greek travel pages) κάνει εκτεταμένη αναφορά- παρουσίαση στους “12ους αγώνες ποδηλασίας  στην ορεινή Ναυπακτία“.

Η ιστοσελίδα gtp με χιλιάδες ακόλουθους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ενημερώνει για το αθλητικό γεγονός του καλοκαιριού στην Άνω Χώρα της ορεινής Ναυπακτίας.

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Ναύπακτος με Πορτοκάλογλου και πανσέληνο

Published

on

By

ναύπακτος-συναυλια-πορτοκαλογλου

Μια αξέχαστη συναυλία παρακολούθησαν όσοι βρέθηκαν το Σάββατο το βράδυ στην πλαζ της Ναυπάκτου.

Ο συνδυασμός Πορτοκάλογλου και πανσέληνος  ήταν εξαιρετικός, όπως εξαιρετικός ήταν και ο κορυφαίος μουσικός και τραγουδοποιός Νίκος Πορτοκάλογλου που μαζί με τη Βίκυ Καρατζόγλου, τον  Βύρωνα Τσουράπη και το συγκρότημά του  “Ευγενείς Αλήτες” πρόσφεραν μια μαγική βραδιά.

Την συναυλία, που  ήταν μια διοργάνωση του Δήμου Ναυπακτίας,  παρακολούθησαν ο δήμαρχος Ναυπακτίας  Βασίλης Γκίζας, ο πρόεδρος του Δημοτικού συμβουλίου Γιώργος Σιμάκης, οι αντιδήμαρχοι Σωκράτης Παπαβασιλείου, Θωμάς Κοτρωνιάς, Ντίνος Τσουκαλάς, δημοτικοί σύμβουλοι,  ενώ ο κόσμος της Ναυπάκτου, μαζί με τους επισκέπτες  κατέκλυσαν τον χώρο της πλάζ.

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ