Connect with us

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

«Ο κόσμος της ακτοπλοΐας στον Κορινθιακό κόλπο», του Γ. Χαλάτση

Published

on

Απόσπασμα από το βιβλίο του Γιάννη Χαλάτση με τίτλο: «Ο κόσμος της ακτοπλοΐας στον Κορινθιακό κόλπο». Το βιβλίο εκδόθηκε το 2008.

………………………………………………………………

Ακτοπλοϊκή γραμμή από το Κρυονέρι

Στα νεότερα χρόνια ο όρμος του Κρυονερίου (παραλιακός οικισμός του χωριού Γαλατά)  έγινε γνωστός γιατί χρησιμοποιήθηκε ως πορθμείο της γραμμής του ιστορικού Σιδηρόδρομου Βορειοδυτικής Ελλάδας που συνέδεε το Αγρίνιο με το Κρυονέρι. Η σιδηροδρομική αυτή γραμμή, Κρυονερίου – Αγρινίου είχε συνολικό μήκος 74 χιλιομέτρων και λειτούργησε από το 1890 μέχρι το 1970.

Η λειτουργία της σιδηροδρομικής αυτής γραμμής έκανε επιτακτική την ανάγκη ακτοπλοϊκής σύνδεσης με την Πάτρα και από κει με την Αθήνα. Η ακτοπλοϊκή γραμμή Κρυονερίου – Πάτρας δρομολογήθηκε το 1891 με το πλοίο “Καλυδών” και αργότερα με το «Ρόδος» και με άλλα σκάφη. Στην περίπτωση αυτής της ακτοπλοϊκής γραμμής υπήρξε ένας πρωτότυπος συνδυασμός σιδηροδρομικής και θαλάσσιας συγκοινωνίας. Δηλαδή στο κατάστρωμα του σκάφους τοποθετήθηκαν δύο σειρές σιδερένιες ράγες για να διαπορθμεύει βαγόνια μεταξύ της Πάτρας και της Αιτωλοακαρνανίας χωρίς μεταφορτώσεις. Ως πορθμείο σιδηροδρόμων μπορούσε να μεταφέρει επτά φορτάμαξες ή δυο ατμομηχανές και ως πορθμείο αυτοκινήτων 10 φορτηγά ή λεωφορεία και 20 επιβατικά αυτοκίνητα.

Στο Κρυονέρι υπήρχε μεγάλος πέτρινος σταθμός του τρένου, αλλά παρά την εμπορική δραστηριότητα της ακτοπλοϊκής αυτής γραμμής δεν έγιναν σοβαρές λιμενικές εγκαταστάσεις. Η αποβάθρα επιβίβασης και αποβίβασης ήταν ξύλινη. Μόνο για το «Ρόδος» έγινε τσιμεντένια αποβάθρα όπου κατέληγε η σιδηροδρομική γραμμή και προσαρμόζονταν οι γραμμές του σκάφους για τη φορτοεκφόρτωση. Το τελευταίο δρομολόγιο της ακτοπλοϊκής γραμμής Κρυονερίου – Πάτρας στις 5 Αυγούστου 1970 με το σκάφος  «Παλίρροια».

Στο βιβλίο με τίτλο «Γαλατάς ταξίδι στο παρελθόν» που εξέδωσε η Περιβαλλοντική ομάδα του Δημοτικού Σχολείου Γαλατά, με την επιμέλεια του δάσκαλου Κώστα Σακαρέλου, το 2000, διαβάζουμε μαρτυρία από επιστολή του Κ. Στασινόπουλου που αναφέρει σχετικά με το πέραμα της γραμμής αυτής:

«Για να διανύσει το διάστημα Κρυονερίου – Πάτρας η «Καλυδών» χρειαζόταν χρόνο μια ώρα και ένα τέταρτο.  Όταν όμως φυσούσαν σφοδροί άνεμοι αργούσε, γιατί το ατμόπλοιο δεν πήγαινε σε ευθεία γραμμή αλλά αναγκαζόταν να πάει προς το Ρίο ή τον Άραξο κι από εκεί να πάρει ρότα προς το λιμάνι. Στις 7 το πρωί αναχωρούσε το μεν ατμόπλοιο από την Πάτρα, το δε τρένο απ’ το Μεσολόγγι. Αντάλλασσαν τους επιβάτες κι επέστρεφαν γύρω στις 11 π.μ. ο μεν σιδηρόδρομος στο Μεσολόγγι, το δε βαπόρι στην Πάτρα. Στις 4 το απόγευμα πάλι το ίδιο. Έτσι μπορούσαν όσοι ταξίδευαν πρωί απ’ το Μεσολόγγι, να παίρνουν το μεσημεριανό τρένο απ’ την Πάτρα και να είναι το απόγευμα στην Αθήνα, ή όσοι έφευγαν το πρωί απ’ την πρωτεύουσα να προφτάνουν την Καλυδώνα στην Πάτρα και να είναι στις 7 το απόγευμα στο Μεσολόγγι».

 

Είναι γεγονός ότι η επιλογή του όρμου στο Κρυονέρι για λιμάνι που θα εξυπηρετούσε τη συγκοινωνία της σιδηροδρομικής γραμμής της Αιτωλοακαρνανίας με την Πάτρα δεν ήταν η πλέον κατάλληλη.

Επιλέχτηκε διότι ήταν η πλησιέστερη θέση απέναντι από την Πάτρα και θεωρήθηκε ασφαλέστερη, διότι εκτιμήθηκε ότι ο απότομος ορεινός όγκος της Βαράσοβας θα μπορούσε να προφυλάξει το λιμάνι από τους ανέμους. Τελικά, όμως, αποδείχθηκε πως οι άνεμοι καθώς προσκρούουν με σφοδρότητα στις ψηλές και σχεδόν κάθετες πλευρές του βουνού εξοστρακίζουν ριπές ανέμου στον όρμο οι οποίες είναι ιδιαίτερα επικίνδυνες για τα σκάφη.

Γι’ αυτό το πρώτο ατμόπλοιο του Σιδηρόδρομου Βορειοδυτικής Ελλάδας σταματούσε 500 μέτρα από την αποβάθρα του Κρυονερίου.

Μάλιστα, ο Χαρίλαος Τρικούπης, πηγαίνοντας στο Μεσολόγγι τον Απρίλιο του 1895 βρέθηκε στο Κρυονέρι μπροστά σε άσχημες καιρικές συνθήκες για την αποβίβαση των επιβατών και ακούστηκε να λέει: «με εξηπάτησεν» υπονοώντας το Γάλλο μηχανικό ο οποίος είχε προκρίνει ως ασφαλή τη θέση του Κρυονερίου.

Η ακαταλληλότητα του λιμανιού στον όρμο του Κρυονερίου ήταν ένας από του λόγους που οι Ναυπάκτιοι ζητούσαν με επιμονή την προέκταση της σιδηροδρομικής γραμμής από Κρυονέρι μέχρι Ναύπακτο και τη διαπόρθμευση της σιδηροδρομικής γραμμής της Αιτωλοακαρνανίας με την Πάτρα από το λιμάνι της Ναυπάκτου που ήταν ασφαλέστερο και δεν επηρεαζόταν τόσο πολύ από τις κακές καιρικές συνθήκες.

Παρά τις διαμαρτυρίες του Ναυπακτιακού λαού και τις ενέργειες των Αιτωλοακαρνάνων βουλευτών δεν κατέστη δυνατή η επέκταση της σιδηροδρομικής γραμμής τόσο μέχρι τη Ναύπακτο όσο και μέχρι την Ήπειρο και την Αλβανία που ήταν στις προθέσεις του Χαρίλαου Τρικούπη.

Έτσι λοιπόν χάθηκε η μεγάλη ευκαιρία για την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής και του νομού.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Στη διάθεση των πολιτών η θερμαινόμενη αίθουσα του ΚΑΠΗ Ναυπάκτου

Published

on

By

Ο Δήμος Ναυπακτίας ενημερώνει ότι, για την προστασία των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων η Διεύθυνση Κοινωνικής Αλληλεγγύης-Κοινωνικών Υποθέσεων σε συνεργασία με το Τμήμα Πολιτικής Προστασίας έχουν μεριμνήσει για τη διάθεση της εξής θερμαινόμενης αίθουσας:

  • ΚΑΠΗ Ναυπάκτου | Σμηναγού Πλαστήρα 3, Κεφαλόβρυσο

Η αίθουσα θα παραμείνει ανοικτή τη Δευτέρα, 24 Ιανουαρίου και την Τρίτη, 25 Ιανουαρίου 2022.

Στους χώρους θα τηρούνται αυστηρά οι κανόνες υγιεινής  και ασφάλειας που προβλέπονται βάσει των υγειονομικών πρωτοκόλλων για την αντιμετώπιση της πανδημίας COVID19.  Η χρήση προστατευτικής μάσκας κατά τη διάρκεια παραμονής των πολιτών στους χώρους είναι υποχρεωτική.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Χωρίς υλικό προς επεξεργασία…

Published

on

By

Το να αντιμετωπίζουμε προβλήματα και να τα λύνουμε με τη δράση, τη φαντασία και την αποφασιστικότητά μας είναι το μυστικό μιας ευτυχισμένης ζωής. Όλα τα νέα     τεχνολογικά εργαλεία, συνοδευόμενα από τη συνεχή αναζήτηση ευκολιών και ανέσεων, δεν κάνουν τίποτε άλλο. Ακόμη και σήμερα όμως, οι κοινωνιολογικές έρευνες για την ευτυχία των προσώπων αποκαλύπτουν τα ίδια ποσοστά υποκειμένων που εμφανίζονται ανικανοποίητα.

Το διαδίκτυο μας προσφέρει μια πρωτόγνωρη ποσότητα δυνατοτήτων, επιτρέποντας σε όποιον έχει μια μικροσκοπική ηλεκτρονική συσκευή στην τσέπη του να διαθέτει πρόσβαση σε απέραντη γνώση, σε κάθε τόπο και σε απευθείας σύνδεση. Αυτό το απίστευτο θαύμα της τεχνολογίας, όπως και πολλά άλλα, έχει και την  σκοτεινή του πλευρά.

Σε νεώτερες ηλικίες θεωρούσαμε  ότι αυτό που μας εμπόδιζε να υλοποιήσουμε κάθε επιθυμία μας ήταν η έλλειψη γνώσης. Σήμερα, αν θέσουμε  ένα ερώτημα στο Google, ο αριθμός των απαντήσεων που θα μας δοθούν θα ξεπερνά τα δύο ή τρία εκατομμύρια, πράγμα που σημαίνει ότι δεν θα μπορέσουμε  ποτέ να τις διαβάσουμε  όλες ή έστω να φανταστούμε  το περιεχόμενό τους.

Αν προηγούμενα το πρόβλημα ήταν η έλλειψη γνώσης, σήμερα είναι η υπεραφθονία της και αυτό το πράγμα μας τρομάζει  εξίσου.

Μια άλλη παράπλευρη ζημιά, είναι η απώλεια της ικανότητας να σκεφτόμαστε μακρόπνοα. Έχουμε όλο και λιγότερη υπομονή, μολονότι γνωρίζουμε ότι, για να πετύχουμε    μεγάλους στόχους, πρέπει να ξέρουμε να περιμένουμε.

Σήμερα θέλουμε τα πάντα και αμέσως.  Όταν η σύνδεση με το διαδίκτυο είναι αργή, νιώθουμε  αμέσως απογοήτευση και οργή.  Δεν είμαστε  πλέον ικανοί να περιμένουμε.

Μια άλλη αξιοσημείωτη παράπλευρη ζημιά είναι η απώλεια της ικανότητας να αποθηκεύουμε πληροφορίες στο νου μας. Είμαστε όλο και λιγότερο ικανοί να αφομοιώνουμε τη γνώση και να τη διατηρούμε στη μνήμη μας και ο λόγος είναι κατεξοχήν πρακτικός. Σήμερα οι πληροφορίες είναι περισσότερο διαθέσιμες από όσο υπήρξαν οποτεδήποτε άλλοτε. Για να βρούμε μια σημαντική πληροφορία, δεν χρειάζεται πλέον να μελετήσουμε εκατοντάδες ή χιλιάδες βιβλία στη βιβλιοθήκη.  Μπορούμε να κάνουμε τις έρευνές μας καθισμένοι άνετα στον καναπέ του σπιτιού μας.

Τελικά δεν οφείλουμε πλέον να φορτώνουμε το φτωχό μας μυαλό με πληροφορίες, που σήμερα είναι όλο και περισσότερο διαθέσιμες ή μπορούμε να τις συμβουλευτούμε σε κάποιον server. Αυτές οι πληροφορίες όμως, καθώς βρίσκονται σε έναν τόπο διαφορετικό από το μυαλό μας, δεν φιλτράρονται από τη σκέψη μας. Δεν περνούν μια περίοδο «επώασης» ούτε αναπτύσσονται μέσα μας. Έτσι, εμείς δεν τις επεξεργαζόμαστε ούτε συνειδητά ούτε ασυνείδητα.

Ο νους εργάζεται, ανακυκλώνει δεδομένα και πληροφορίες, ακόμη και αν εμείς δεν το συνειδητοποιούμε. Όταν όμως οι πληροφορίες που προορίζονται για τον εγκέφαλό μας παραμένουν στους servers, το πιο σημαντικό όργανό μας μένει χωρίς υλικό προς επεξεργασία…

Μακροπρόθεσμα αυτό το φαινόμενο θα έχει αρνητική επίπτωση στην ανθρώπινη δημιουργικότητα.  Όταν μια σελίδα στο διαδίκτυο εκφράζει μια ιδέα αντίθετη από τη δική μας, που δεν μας αρέσει, αντί να σκεφτούμε τους λόγους που οδήγησαν στη διατύπωσή της   ή και να σκεφτούμε θέσεις και επιχειρήματα για να υποστηρίξουμε τη δική μας άποψη και να αντικρούσουμε την άλλη, περιοριζόμαστε στο να πατήσουμε το πλήκτρο «cancel»…

Στη διάρκεια των ωρών που περνάμε καθημερινά στο διαδίκτυο, θα μπορούσαμε να μη συναντήσουμε κανέναν διαφορετικό από μας.  Όμως ο κόσμος offline, από την ίδια του τη φύση βασίζεται στη σύγκρουση. Κάποιοι σκέφτονται όπως εμείς, άλλοι διαφωνούν και εμείς, από τη μεριά μας, αποστρεφόμαστε και απορρίπτουμε τις ιδέες άλλων, μια και τελικά είμαστε προορισμένοι να ζούμε σε αυτόν τον κόσμο.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Δικαίωση του ΕΚΝΔ από τον Συνήγορο του Πολίτη για παράνομη απόλυση στον Δήμο Ναυπακτίας λόγω ηλικιακών διακρίσεων- Ο Δήμος Ναυπακτίας ακούει;

Published

on

By

Το Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Ναυπακτίας και Δωρίδας, εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση, μετά τον χαρακτηρισμό ως παράνομης της απόλυσης εργαζόμενης από τον Δήμο Ναυπακτίας.

Αναφέρει η ανακοίνωση:

“Από την πρώτη στιγμή της απόλυσης της συναδέλφισσας καθαρίστριας, το ΕΚΝΔ κατήγγειλε την απόλυση ως παράνομη και αντίθετη προς τη νομοθεσία περί καταπολέμησης πάσης φύσεως διακρίσεων και εν προκειμένω, λόγω ηλικίας.

Το ΕΚΝΔ στήριξε έμπρακτα την απολυμένη καθαρίστρια στην ορισθείσα από την Επιθεώρηση Εργασίας τριμερή συνάντηση για τις 23/11/2021, στην οποία όμως ο Δήμος Ναυπακτίας δεν απέστειλε εκπρόσωπο.

Ο φάκελος παραπέμφθηκε λόγω αρμοδιότητας στον Συνήγορο του Πολίτη, ο οποίος με το από 20/1/2022 πόρισμά του, δικαιώνει την απολυμένη καθαρίστρια και την νομική επιχειρηματολογία του ΕΚΝΔ και προτείνει την επάνοδο της απολυμένης καθαρίστριας στη θέση εργασίας της.

Έπειτα από αυτή την εξέλιξη και με γνώμονα το συμφέρον της απολυμένης συναδέλφισσας, αλλά και το γενικότερο συμφέρον της τοπικής κοινωνίας, το ΕΚΝΔ καλεί τον Δήμο Ναυπακτίας να:

  • Προβεί άμεσα στην επάνοδο της απολυμένης συναδέλφισσας στη θέση εργασίας της
  • Καταβάλλει αναδρομικά τους μισθούς από την ημερομηνία απόλυσης
  • Καταβάλλει όλες τις ασφαλιστικές εισφορές που αφορούν στο διάστημα απόλυσης

Τέλος, καλούμε τον Δήμο Ναυπακτίας να εναρμονίσει τον τρόπο λειτουργίας του σύμφωνα με τις προβλέψεις του Ν. 4443/2016, ώστε να αποφευχθούν στο μέλλον φαινόμενα διακρίσεων σε θέματα εργασίας”.

                          ΑΠΟ ΤΟ Ε.Κ.Ν.Δ.

Η Απόφαση του Συνήγορου  του Πολίτη.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ