Connect with us

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ο ρόλος των Τοπικών Κοινοτήτων στις αυτοδιοικητικές εκλογές του Κλεισθένη

Published

on

Με τον νέο νόμο Κλεισθένη επανέρχεται ο θεσμός της Κοινότητας, βέβαια στα πλαίσια λειτουργίας του ενιαίου διευρυμένου Δήμου, με δικό της προϋπολογισμό – αναλογικά και σύμφωνα με τον πληθυσμό και τις πραγματικές ανάγκες κάθε κοινότητας. Η εκλογή του κοινοτικού συμβουλίου γίνεται ανεξάρτητα από την εκλογή του ψηφοδελτίου του δημάρχου, δηλαδή θα υπάρχει ξεχωριστή κάλπη για τους υποψήφιους συνδυασμούς της κοινότητας. Ο υποψήφιος δήμαρχος δεν μπορεί πλέον να έχει στο ψηφοδέλτιο του και υποψηφίους για Τοπικά Συμβούλια (όπως γίνονταν έως τώρα), διότι αυτά καταργήθηκαν και επανήλθαν οι Κοινότητες, και αποκτούν έως ένα βαθμό αυτόνομη νομική μορφή.

Ο Πρόεδρος Κοινότητας βγαίνει από έμμεση εκλογή μεταξύ των κοινοτικών συμβούλων που θα εκλεγούν στις εκλογές του Μαΐου:  «Πρόεδρος του συμβουλίου της κοινότητας άνω των τριακοσίων (300) κατοίκων εκλέγεται, από το σύνολο των μελών του οικείου συμβουλίου και για το σύνολο της δημοτικής περιόδου, ο επικεφαλής ενός από τους δύο πρώτους κατά σειρά εκλογής συνδυασμού»  Είναι βέβαιο ότι οι αλλαγές αυτές θα επηρεάσουν ριζικά τη συμπεριφορά υποψηφίων και ψηφοφόρων.  Μετά την ανάλυση που κάναμε την περασμένη εβδομάδα και που αφορούσε τα «ψιλά γράμματα» του Κλεισθένη σχετικά με την τοποθέτηση αντιδημάρχων, την ποσόστωση των δύο φύλων κατά 40% , αλλά και το ότι υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι έχουν πολύ λιγότερες πιθανότητες να εκλεγούν,  σειρά έχουν οι Τοπικές Κοινότητες και τα όσα καινούργια προβλέπεται να συμβούν στις εκλογές του Μαΐου.

Έχοντας μπει στην τελική ευθεία για τις αυτοδιοικητικές εκλογές του Μαΐου 2019, η δημόσια συζήτηση για τις αλλαγές και τις τροποποιήσεις που θα επιφέρει ο Ν. 4555/2018 – γνωστός και ως «Κλεισθένης Ι» – στη λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ολοένα και πυκνώνει, καθώς με το νέο θεσμικό πλαίσιο επέρχονται αρκετές  και σημαντικές μεταβολές που αναδιατάσσουν το έως σήμερα  γνωστό  «Καλλικρατικό» τοπίο.

Οι αλλαγές αυτές αναμένεται να διαμορφώσουν μια «νέα τάξη πραγμάτων», όχι μόνο σε επίπεδο οργανωτικής, διοικητικής και επιχειρησιακής δραστηριότητας των ΟΤΑ, αλλά και σε επίπεδο πολιτικής στρατηγικής και συμπεριφοράς από πλευράς των αιρετών οργάνων των ΟΤΑ, τόσο πριν όσο και μετά τη διενέργεια των αυτοδιοικητικών εκλογών του Μαΐου.

Στο πλαίσιο αυτό, επιχειρούμε –  προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα στα αιρετά στελέχη των ΟΤΑ και στους πολίτες να αποκτήσουν μια όσο το δυνατόν πιο πλήρη άποψη για το περιεχόμενο των ρυθμίσεων που θα καθορίσουν το αυτοδιοικητικό γίγνεσθαι το επόμενο διάστημα – μια συμπυκνωμένη αλλά ταυτόχρονα περιεκτική καταγραφή και ανάλυση των κυριότερων αλλαγών του «Κλεισθένη», και που αφορούν τις Τοπικές Κοινότητες.

Πόσο αλλάζει ο εκλογικός χάρτης των Δήμων; Πώς διαμορφώνεται το θεσμικό πλαίσιο και η λειτουργία των Δήμων με βάση τον Κλεισθένη;

Τοπικές κοινότητες έως τριακοσίων (300) κατοίκων

 Η εκλογή προέδρων των κοινοτήτων με μόνιμο πληθυσμό έως τριακοσίων (300) κατοίκων γίνεται με χωριστή κάλπη και με ενιαίο ψηφοδέλτιο, όλων των μεμονωμένων υποψηφίων. Η δήλωση υποψηφιότητας με τα απαραίτητα δικαιολογητικά επιδίδεται από τον υποψήφιο ή με δικαστικό επιμελητή, ύστερα από παραγγελία του υποψηφίου, στον πρόεδρο του πολυμελούς πρωτοδικείου το αργότερο είκοσι ημέρες πριν από την ημέρα της ψηφοφορίας.

Τα ψηφοδέλτια για τις εκλογές των κοινοτήτων έως και 300  κατοίκων, καταρτίζονται και εκτυπώνονται με ευθύνη του οικείου δημάρχου και με πιστώσεις του δήμου.

Για την εκλογή προέδρων συμβουλίων κοινότητας έως 300 κατοίκων  ο ψηφοφόρος μπορεί να εκφράσει την προτίμησή του υπέρ ενός υποψήφιου.

Πρόεδρος της κοινότητας εκλέγεται εκείνος που θα συγκεντρώσει τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης. Οι υπόλοιποι, κατά τη σειρά των σταυρών που έλαβαν, λογίζονται ως αναπληρωματικοί. Σε περίπτωση ισοψηφίας, το πρωτοδικείο διενεργεί κλήρωση.

Στο Δήμο Ναυπακτίας οι τοπικές κοινότητες έως  300 κατοίκων ανέρχονται σε 52.

# Δημοσιεύθηκε στην συνδρομητική ηλεκτρονική εφημερίδα Nafsweek, που κάθε Παρασκευή φτάνει στα e-mail των συνδρομητών μας.

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Κατάλληλες για κολύμβηση Ψανή και Γρίμποβο

Published

on

By

Σύμφωνα με το Πιστοποιητικό Αναλύσεων Θαλασσινού Νερού από το Εργαστήρι Υγιεινής της Ιατρικής σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών οι  παραλίες Γρίμποβο και Ψανή Ναυπάκτου, κρίνονται κατάλληλες για κολύμβηση.

Η δειγματοληψία πραγματοποιήθηκε την 1η Ιουλίου 2024 και σύμφωνα με τα αποτελέσματα, οι τιμές των αναλύσεων κινούνται εντός των επιτρεπτών ορίων ως προς την καταλληλότητα και χρήση των υδάτων για κολύμβηση.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Συστάσεις και πρόστιμα από τον Δήμο για τις παράνομες αφισοκολλήσεις

Published

on

By

Αυστηρή σύσταση απευθύνεται, για ακόμη μία φορά, από τον Δήμο Ναυπακτίας και τις αρμόδιες υπηρεσίες σε φορείς, πολιτιστικούς συλλόγους και ιδιώτες που προβαίνουν σε παράνομες αφισοκολλήσεις.

Παρά το γεγονός ότι, η κατάσταση στην πόλη της Ναυπάκτου καταγράφεται ως αισθητά βελτιωμένη, οι υπηρεσίες συνεχίζουν να εντοπίζουν περιπτώσεις ρύπανσης σε κοινόχρηστους χώρους.

Ως εκ τούτου, επισημαίνεται ότι, ο Δήμος Ναυπακτίας θα συνεχίζει να επιδεικνύει, σταθερά, μηδενική ανοχή απέναντι σε όσους παρανομούν, με την επιβολή των προβλεπόμενων εκ του νόμου διοικητικών προστίμων.

Θα πρέπει να γίνει αντιληπτό από όλους ότι, η παράνομη αφισοκόλληση επιβαρύνει πρωτίστως το περιβάλλον ουσιαστικά και οπτικά, ενώ πρόκειται πλέον για έναν παρωχημένο τρόπο προβολής και επικοινωνίας.

Όσοι επιθυμούν να τοποθετήσουν ενημερωτικό υλικό σε δημόσιο χώρο, μπορούν να το πράξουν αποκλειστικά και μόνο στους πίνακες ανακοινώσεων που βρίσκονται σε κεντρικά σημεία της πόλης, τηρώντας απαρέγκλιτα τον Κανονισμό Καθαριότητας του Δήμου.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ενωτική πρωτοβουλία: «Η διασπάθιση και το χνούδι»

Published

on

By

“Με έκπληξη έπεσε στην αντίληψή μας η πρόσφατη Απόφαση του Δημάρχου Ναυπακτίας Β. Γκίζα με τον αριθμό 324/2024 για την απευθείας ανάθεση προμήθειας φωτοτυπικού χαρτιού.

Για να προλάβουμε παρεξηγήσεις, η ΕΝΩΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ συμφωνεί επί της αρχής κάποιες προμήθειες του Δήμου να γίνονται από την τοπική αγορά, με την προϋπόθεση να υπάρχει εναλλαγή των προμηθευτών. Άλλωστε αυτή τη διαδικασία τηρήσαμε και εμείς κατά τη θητεία μας. Δεν μπορεί όμως αυτή η προτίμηση να αποτελεί δικαιολογία για διασπάθιση του χρήματος του Δημότη, ούτε να προτιμάται κατά κανόνα ο ίδιος προμηθευτής όπως συμβαίνει στη συγκεκριμένη περίπτωση.

Για να προλάβουμε και τις πιθανές δικολαβίστικες διαστρεβλώσεις που συχνά χρησιμοποιεί ο Β. Γκίζας, ξεκαθαρίζουμε πως στην ΕΝΩΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ πιστεύουμε πως οι απευθείας αναθέσεις είναι απολύτως νόμιμες και, αποτελούν χρήσιμο εργαλείο στα χέρια ενός δημόσιου λειτουργού. Όχι όμως σε περιπτώσεις προγραμματισμένων προμηθειών, όπως είναι το φωτοτυπικό χαρτί. Οι ανάγκες του Δήμου σε χαρτί είναι γνωστές εκ των προτέρων, άρα δεν υπάρχει κάποια επείγουσα ή έκτακτη ανάγκη που να δικαιολογεί την απευθείας ανάθεση. Σε τέτοιες περιπτώσεις ταιριάζει καλύτερα η διενέργεια διαγωνισμού. Αλλά ακόμα και αν προτιμηθεί η διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, ο Δήμαρχος οφείλει να έχει την ευσυνειδησία να μην την μετατρέπει σε ευκαιρία για ασύμφορες προμήθειες. Ασύμφορες για τον Δημότη και τον Δήμο, εννοείται.

Ας δούμε αναλυτικά τα γεγονότα:

  • Συνολικά το τίμημα της απευθείας ανάθεσης αγγίζει τα 18.000 €, ένα ποσό δηλαδή σημαντικό, ειδικά την εποχή που η Αρχή Γκίζα έχει κάνει σημαία την έλλειψη χρημάτων. Όπως θα δείτε παρακάτω όμως, η έλλειψη αυτή δεν αγγίζει τις απευθείας αναθέσεις και προμήθειες.
  • Ο προμηθευτής είναι ο ίδιος από τον οποίο έχουν γίνει απευθείας προμήθειες χαρτιού Α4 τα τελευταία χρόνια, πάντα με απόφαση του Β. Γκίζα.
  • Το 2021 η απευθείας ανάθεση έγινε με τιμή 3,97€ ανά πακέτο 500 φύλλων χαρτιού. Το 2023 και το 2024 η τιμή αυτή εκτοξεύτηκε στα 7,20€ ανά πακέτο.
  • Δεν υπάρχει καμία ειδική τεχνική περιγραφή ή άλλη προδιαγραφή που να αφορά την ποιότητα ή κατηγορία του προς προμήθεια χαρτιού. Όποιο χαρτί Α4 και να εμφανίσει ο προμηθευτής, είναι τυπικά σύμφωνος με τις απαιτήσεις του Δήμου.

Συνοψίζοντας, ο Β. Γκίζας με απόφαση που υπογράφει προσωπικά, αποφασίζει να διαθέσει ο Δήμος 18.000€ για να αγοράσει χαρτί αγνώστων προδιαγραφών, με τιμή αυξημένη πάνω από 80%.

Για την ιστορία, έχουμε στα χέρια μας επίσημη και δεσμευτική προσφορά από επαγγελματία του Δήμου μας, με την τιμή των 3,79€ ανά πακέτο χαρτιού Α4, ίδιας μάρκας. Τιμή χαμηλότερη κατά 47%. Περίπου μισή τιμή! Η διαφορά στο σύνολο αγγίζει τα 8.500€… Ποσό που δαπανά ο Δήμος χωρίς να λαμβάνει τίποτα.

Όταν, στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο, οι Δημοτικοί Σύμβουλοι της ΕΝΩΤΙΚΗΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ρώτησα τον Β. Γκίζα γιατί κάνει απευθείας ανάθεση και γιατί το χαρτί είναι τόσο ακριβό, μας απάντησε «για να μην αφήνει χνούδι στα μηχανήματα».

Επειδή πιστεύουμε στην υιοθέτηση των βέλτιστων πρακτικών που ακολουθούν άλλοι Δήμοι, ας δούμε την ίδια ώρα τι κάνουν.

  • Ο Δήμος Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου επιλέγει να διενεργήσει διαγωνισμό για παρόμοιο ποσό, με χρήση της πλατφόρμας του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών ∆ημοσίων Συμβάσεων (Ε.Σ.Η.∆Η.Σ). Η ανάθεση γίνεται με το κριτήριο της πλέον συμφέρουσας από οικονομική άποψη προσφορά, βάσει τιμής. Φυσικά υπάρχουν τεχνικές προδιαγραφές που αφορούν διαστάσεις, βάρος και συσκευασία. Συγκεκριμένα προβλέπει μεταξύ άλλων «Να μην αφήνει χνούδι κατά την έξοδο του από αυτά (σσ. μηχανήματα), να βγαίνει χωρίς καμπυλότητες».
  • Ο Δήμος Θέρμου επιλέγει την απευθείας προμήθεια μικρότερων ποσοτήτων με τιμή σημαντικά χαμηλότερη, αφού αυτή αγγίζει τα 5,58€ ανά πακέτο, τιμή περίπου 25% φθηνότερη. Δηλαδή ακόμα και από τον μικρό Δήμο Θέρμου που μοιραία προμηθεύεται μικρότερες ποσότητες. Ο Β. Γκίζας αναθέτει 30% πιο ακριβά. Καταλαβαίνουμε στα 18.000 μιλάμε για περίπου 5.000 ακριβότερα.

Όταν λοιπόν ο Δήμαρχος Ναυπακτίας επιλέγει να αγοράζει σε τιμή ρεκόρ αναλώσιμα είδη χωρίς προδιαγραφές και χωρίς διαγωνισμό, την ώρα που γειτονικοί Δήμοι προμηθεύονται το ίδιο υλικό σε τιμές χαμηλότερες και με σαφείς προδιαγραφές, πως να μην μιλάμε για διασπάθιση δημοτικού χρήματος;

Στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο χρησιμοποιήσαμε τον όρο «διασπάθιση». Η πλευρά του Δημάρχου εξανέστη, αφήνοντας αιχμές για συκοφαντία. Ανατρέξαμε στο λεξικό της νέας Ελληνικής γλώσσας του Μπαμπινιώτη. Στο λήμμα διασπάθιση υπάρχει η ερμηνεία «ξοδεύω απερίσκεπτα και χωρίς φειδώ». Πως αλλιώς κύριε Γκίζα μπορεί να χαρακτηριστεί η απευθείας ανάθεση σε τιμές αστρονομικές;

Βέβαια δεν είναι η πρώτη φορά που ο Β. Γκίζας δείχνει τάσεις διασπάθισης. Κανένας δεν έχει ξεχάσει τις «χρυσές» καρδιές για την ανακύκλωση των καπακιών των πλαστικών μπουκαλιών, ούτε τα πανάκριβα τάμπλετ που χορηγήθηκαν στα σχολεία στο τέλος της πανδημίας. Πρόκειται για επαναλαμβανόμενο μοτίβο και όχι «στιγμιαίο λάθος».

Σε κάθε περίπτωση, η ΕΝΩΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ έχει δεσμευτεί για την προφύλαξη του κοινού συμφέροντος. Ως πλειοψηφία το πράξαμε με διάφανη διαχείριση των οικονομικών του Δήμου Ναυπακτίας. Ως Αντιπολίτευση επαγρυπνούμε και αναδεικνύουμε τέτοιες κακές πρακτικές ελπίζοντας ο Β. Γκίζας να βάλει φρένο σε τέτοιες πρακτικές.”

Το Γραφείο Τύπου της

ΕΝΩΤΙΚΗΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ