Connect with us

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Περιμένοντας να τελειώσουν «οι διακοπές της Αϊσέ»

Published

on

Γράφει η Αλεξάνδρα Φωτάκη

«Η Αϊσέ πάει διακοπές». Με αυτή την κωδική ονομασία ξεκίνησε η τουρκική εισβολή στην Κύπρο στις 20 Ιουλίου 1974, μετά το προδοτικό πραξικόπημα της χούντας των συνταγματαρχών. 50 χρόνια μετά αυτές οι διακοπές μοιάζουν να έχουν κρατήσει πάρα πολύ. Έχουν γίνει καθεστώς και κινδυνεύουν να εξελιχθούν σε «κανονικότητα».

 

50 χρόνια φέτος. Και συμπίπτουν και οι μέρες. Έχει σημασία; Μάλλον όχι.

Για όσους θυμούνται δεν έχει σημασία καν η στρογγυλή επέτειος. Μόνο ότι τα 50 χρόνια είναι πολλά. Πάρα πολλά. Περισσότερα από όσα μπορούμε να αντέξουμε.

Όσοι τα ζήσανε και όσοι μεγαλώσαμε με τις διηγήσεις.

Κι αυτές οι διηγήσεις όμως σιγά σιγά ξεθυμαίνουν. Κινδυνεύουν να γίνουν ιστορίες, άλλων, πολύ μακρινές για να πονάνε ακόμα, αυτούς που τις ακούνε σήμερα.

Ποιος μπορεί να πονάει άλλωστε για κάτι που δεν γνώρισε ποτέ;

Πώς μπορεί να λες «σπίτι σου» ένα σπίτι που δεν έζησες ποτέ;

Πώς μπορείς να νιώσεις ότι είναι ο τόπος σου, ένα μέρος που δεν έπαιξες ποτέ, δεν χτύπησες, δεν μάτωσες, δεν γέλασες.

Η Αγάθη πάει συχνά στη Μόρφου. Για να βλέπει το σπίτι της. Το σπίτι που έδειχνε σε φωτογραφίες στους τουρκοκύπριους στο Λήδρα Πάλας πριν ανοίξουν τα οδοφράγματα, αναζητώντας κάποιον να της πει αν ξέρει ποιος μένει μέσα.

Το σπίτι που μπήκε νύφη το 1969 και αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το 1974. Το σπίτι που αποκαλεί σπίτι της και συγκινείται αλλά έζησε μόνο πέντε χρόνια.

Έχει σχέση με τους τουρκοκύπριους πρόσφυγες που τους «παραχωρήθηκε» μετά το 1974. Με τους ανθρώπους που μπήκαν σε ένα φιλόξενο χώρο, βρήκαν να φάνε, να πιουν , να κοιμηθούν, αλλά, σαν φιλοξενούμενοι, όχι σαν ιδιοκτήτες. Γιατί δεν ήταν το σπίτι τους.

Τα παιδιά τους έμαθαν να λένε το σπίτι της Αγάθης «σπίτι τους», γιατί το δικό τους δεν το γνώρισαν ποτέ. Αλλά και να ανοίγουν την πόρτα στην Αγάθη και να της λένε αυτό είναι «και δικό σου σπίτι».

Έμαθαν και αυτοί να πηγαίνουν στο δικό τους σπίτι στην Πάφο και στη Λεμεσό. Στο σπίτι των γονιών τους. Ξέρουν πώς είναι να χτυπάς την πόρτα και να περιμένεις να σε υποδεχτούν στο «σπίτι σου» σαν επισκέπτη.

Έχω πάει πολλές φορές με την Αγάθη στη Μόρφου. Αυτή τη φορά όμως ήταν για μένα η πιο δύσκολη από όλες. Το σπίτι ανακαινίζεται. Για να μπορέσει να συνεχίσει να κατοικείται.

Όλα τα πράγματα έχουν μαζευτεί και φυλαχθεί, στη διάθεση της Αγάθης να πάρει ότι θέλει.

Και όμως μπαίνοντας στη ντουλάπα είχε μείνει ξεχασμένο ένα παιχνίδι της κόρης της και λαμπάδα της βάφτισης του γιου της. Με το παιχνίδι έπαιζε όταν ήταν μικρή και η εγγονή του ζευγαριού που πήρε το σπίτι.

Η Αγάθη βγήκε από το σπίτι κρατώντας τη λαμπάδα και το παιχνίδι στο χέρι…

Να γυρίσει στη Λεμεσό. Στα Πολεμίδια. Από κει που έφυγε η γυναίκα του Αχμέτ που σήμερα ζει στο σπίτι της, για να γίνει πρόσφυγας.

Και κάπως έτσι μετά από 50 χρόνια όλα είναι τόσο μακρινά, αλλά και τόσο κοντινά. Κι εκεί που λες πως οι πληγές άφησαν σημάδια, αλλά έκλεισαν, ξαφνικά πονάνε τόσο που δεν παίρνεις ανάσα.

Και κάπως έτσι οι «διακοπές της Αϊσέ» γίνονται αβάσταχτες.

Η Πωλίνα είναι 35 χρονών. Δεν γεννήθηκε στη Μόρφου. Δεν πάει στη Μόρφου. Δεν αντέχει να πάει στη Μόρφου. Δεν μπορεί να βλέπει το «σπίτι της». Το σπίτι που δεν έζησε ποτέ, αλλά θα έπρεπε να έχει παίξει στην αυλή του. Θα έπρεπε να έχει πέσει στις σκάλες του.

Οι πρόσφυγες στην Κύπρο μεγάλωσαν τα παιδιά τους με ένα περίεργο τρόπο. Τους μάθαιναν να αγαπάνε τη ζωή που θα ζούσανε αν δεν γινόταν το πραξικόπημα και η εισβολή.

Το σπίτι που θα είχαν αν δεν είχε γίνει το πραξικόπημα και η εισβολή.

Να σκέφτονται την επιστροφή σε μέρη που δεν γεννήθηκαν και δεν έζησαν, αλλά για κάποιο περίεργο λόγο φαντάζουν πάντα καλύτερο από αυτό που είχαν στην νέα πραγματικότητα.

Με το μυαλό να παίζει περίεργα παιχνίδια και να σε κάνει να δένεσαι με τόπους και πράγματα που στην πραγματικότητα δεν γνώρισες και δεν βίωσες ποτέ.

Να υιοθετείς τα βιώματα και τους αναστεναγμούς των άλλων. Αυτών που σου τα διηγήθηκαν. Της γιαγιάς και του παππού, της μάνας και του πατέρα σου. Και τελικά να γίνονται δικά σου.

Να ψάχνεις τις φωτογραφίες, ασπρόμαυρες, μικρές, κοκκινωπές, στα πρώτα χρόνια του έγχρωμου φιλμ.

Να παλεύεις να βάλεις τον εαυτό σου στην εικόνα. Σαν να ήσουν εκεί.

Και η ζωή έχει πάντα μία αίσθηση προσωρινού. Μία προσμονή επιστροφής. Σε κάτι που δεν γνωρίζεις, αλλά είναι σίγουρα καλύτερο. Πρέπει να είναι καλύτερο.

Και κάπως έτσι η ζωή περνάει με μία αίσθηση προσωρινότητας.

Μέχρι να γυρίσεις σπίτι «σου»…

 

Ζητούμενο, που δεν έχουμε καταφέρει όλοι ακόμα. Να λέμε τις αλήθειες, ακόμα και αυτές που μας πονάνε. Για να μπορούμε να κοιτάμε τον καθρέφτη.

Για να διαπαιδαγωγήσουμε τους νεότερους.

Για να μην τα ζήσουμε ξανά.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Ώριμο προς δημοπράτηση το φράγμα Αχυρών στην Αιτωλ/νία

Published

on

By

Ώριμο προς δημοπράτηση είναι το έργο της κατασκευής του φράγματος Αχυρών στην περιοχή του κεντρικού Ξηρομέρου, προϋπολογισμού 12,4 εκατ. ευρώ, διαβεβαίωσε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, Νίκος Ταχιάος, απαντώντας σε σχετική ερώτηση στη Βουλή.

Όπως σημείωσε ο Υφυπουργός, το φράγμα των Αχυρών, ένα πολύ κρίσιμο έργο για την τοπική κοινωνία, είναι ώριμο προς δημοπράτηση, καθώς διαθέτει την εγκεκριμένη τεχνική μελέτη και την περιβαλλοντική αδειοδότηση, έχουν συντελεστεί οι απαλλοτριώσεις και έχουν συνταχθεί τα τεύχη δημοπράτησης.

«Το έργο θα δημοπρατηθεί μόλις ανάψει το “πράσινο φως” η Διαχειριστική Αρχή. Απαιτείται να υπάρχουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις για να πάρει “πράσινο φως” ένα φράγμα για την πλήρωση του. Το καλό στην περίπτωση του συγκεκριμένου φράγματος είναι ότι είμαστε ακριβώς στην περίοδο εκείνη, στην οποία οι μελέτες έχουν ολοκληρωθεί σύμφωνα με τις ισχύουσες προδιαγραφές, οι οποίες είναι οι αυστηρότερες δυνατές», ανέφερε ο κ. Ταχιάος, προσθέτοντας ότι «δεν είναι θέμα υποσχέσεων αλλά σχεδιασμού».

Σχετικά με το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου, ο Υφυπουργός Υποδομών υπογράμμισε ότι στην περίπτωση των φραγμάτων η κλιματική κρίση δεν έχει επιβεβαιώσει τις προσδοκίες για τον χρόνο πλήρωσής τους, ωστόσο, σε ό,τι αφορά το κατασκευαστικό αντικείμενο, από πλευράς του το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αμέσως μετά την δημοπράτηση του έργου θα απαιτήσει από τον ανάδοχο «να είναι απολύτως προσηλωμένος στο χρονοδιάγραμμα με το οποίο θα συμβασιοποιηθεί».

Με την ολοκλήρωση των εργασιών του φράγματος στην κοιλάδα του χειμάρρου Νήσσα στην θέση «Αχυρά» του Νομού Αιτωλοακαρνανίας και των αρδευτικών έργων θα καλυφθούν οι ανάγκες άρδευσης της περιοχής του κεντρικού Ξηρόμερου. Η σύμβαση περιλαμβάνει και την κατάκλυση του ταμιευτήρα, ενώ τα υπό κατασκευήν αρδευτικά δίκτυα θα εξυπηρετήσουν καλλιεργήσιμες εκτάσεις 26 χιλ. στρεμμάτων της περιοχής του Δήμου Κατούνας και των κοινοτήτων Κομπωτής, Κονωπίας, Τρύφου και Αετού.

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Ολοκληρώθηκε το  11ο Διεθνές Χορωδιακό Φεστιβάλ Ναυπάκτου «Μίκης Θεοδωράκης»

Published

on

By

Με την βράβευση της χορωδίας  Ambitus Choir της Λεοντείου Σχολής Νέας Σμύρνης για την κατάκτηση της 1ης θέσης στο 11ο Διεθνές Χορωδιακό Φεστιβάλ Ναυπάκτου «Μίκης Θεοδωράκης», ολοκληρώθηκε το Φεστιβάλ.

Να θυμίσουμε πως η κριτική επιτροπή απαρτιζόταν από τους: Ηλία Ανδριόπουλο – συνθέτη, Αγαθάγγελο Γεωργακάτο – Διευθυντή Χορωδίας Εθνικής Λυρικής Σκηνής και Σταύρο Μπερή – Διευθυντή Χορωδίας Δήμου Αθηναίων.

Όπως τόνισε ο δήμαρχος Ναυπακτίας Βασίλης Γκίζας: «Ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλες τις εξαιρετικές χορωδίες, τους μαέστρους και τους μουσικούς που συμμετείχαν με πάθος και ποιότητα, καθώς και σε όλους όσοι εργάστηκαν ακούραστα για την άρτια διοργάνωση του Φεστιβάλ.

Η Ναύπακτος επιβεβαιώνει για ακόμη μία φορά τον ρόλο της ως ζωντανό κύτταρο πολιτισμού και σημείο αναφοράς για το χορωδιακό τραγούδι!»

 

 

Στο διαγωνιστικό μέρος του Φεστιβάλ συμμετείχαν οι χορωδίες :

Η Φωνή των Μακεδόνων

Μικτή Χορωδία Συλλόγου Γυναικών Στρατωνίου

Μικτή Χορωδία Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας

Μουσικός Δίαυλος Καρύστου

Δημοτική Χορωδία Μελίκης Δήμου Αλεξάνδρειας

Χορωδία Ηχοχρώματα Πρέβεζας

Πολυφωνική Χορωδία Ανατολικής Αιγιαλείας

Χορωδία 5ου Δημοτικού Σχολείου Μεγάρων

Χορωδία Δωματίου Philharmoni’a

Χορωδία Υπαλλήλων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γ’ Αθήνας

Γυναικεία Χορωδία Κέρκυρας

VOCÁL Φωνητικό Σύνολο Πάτρας

Χορωδία Ambitus Λεοντείου Σχολής Νέας Σμύρνης

Χορωδία Amabile

La Familia Choir

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Η γελοιογραφία της εβδομάδας

Published

on

By

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ