Connect with us

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Πολιτιστικό Μονοπάτι: Ένα Αναπτυξιακό εργαλείο – συνέντευξη με τον Πολιτικό μηχανικό Κων/νο Πατούχα

Published

on

Ένα έργο αναπτυξιακό, ιστορικό, πολιτιστικό, που θα συμβάλει στην διατήρηση και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, με διαδρομές που διατρέχουν τα γραφικότερα μέρη της πόλης, στην περιοχή του Κάστρου και όχι μόνο, διασχίζοντας ιστορικά την πόλη της Ναυπάκτου, είναι το Πολιτιστικό Μονοπάτι.

Ο περιπατητής – επισκέπτης της Ναυπάκτου θα βιώνει μια ολοκληρωμένη εμπειρία διασχίζοντας μια διαδρομή 3.500 χρόνων ιστορίας. Το έργο με προϋπολογισμό 530.000 ευρώ εντάχθηκε  οριστικά και θα χρηματοδοτηθεί από το «Πράσινο Ταμείο», με την μελέτη να προβλέπει παρεμβάσεις με ανακατασκευές και στην ίδια μορφή µε την αρχική, µε χρήση των ίδιων υλικών, με τοποθέτηση αστικού εξοπλισμού, καθιστικούς πάγκους, πεζούλια, φυτεύσεις κλπ. και με τον χώρο να σηματοδοτείται για την παροχή της απαραίτητης πληροφόρησης στον επισκέπτη και να φωτίζεται µε διακριτικό φωτισμό.

Ο σχεδιασμός της δημοτικής αρχής, είναι με μια σειρά παρεμβάσεων στο κέντρο της πόλης, που «κουμπώνουν» η μία στην άλλη, όπως:  αστική ανάπλαση του ιστορικού κέντρου της Ναυπάκτου, η συντήρηση και αποκατάσταση του νοτιοανατολικού τμήματος των οχυρώσεων της Ναυπάκτου και η ανάδειξη των κρηνών της καστρούπολης από την Εφορεία Αρχαιοτήτων κ.α  που θα  συντείνουν στην ανάδειξη της Ναυπάκτου, στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος και τελικά στην βελτίωση της καθημερινότητας των κατοίκων.

 

Το Πολιτιστικό Μονοπάτι είναι έργο με διαχρονική στόχευση καθώς η αρχική μελέτη έγινε το 2011 από την τότε Δημοτική Αρχής Γ. Μπουλέ και τον Σύλλογο Αρχιτεκτόνων Ναυπακτίας. Την ομάδα εργασίας συγκροτούσαν οι: Πατούχας Κων/νος (Πολιτικός Μηχανικός), Υφαντής Ιωάννης (Πολεοδόμος), Υφαντής Αθανάσιος (Αρχιτέκτονας Μηχανικός), Σούκος Αλέξανδρος ( Αρχιτέκτονας Μηχανικός) και  Σταμάτη Μαρία (Αρχιτέκτονας Μηχανικός). Ο επικεφαλής εκείνης της αρχικής ομάδας των επιστημόνων που το οραματίστηκαν, Πολιτικός Μηχανικός Κων/νος Πατούχας μιλά στο Nafsweek

Τι είναι το Πολιτιστικό Μονοπάτι ;

«Το Πολιτιστικό Μονοπάτι της Ναυπάκτου σχεδιάστηκε ως μια ολοκληρωμένη διαδρομή που ο επισκέπτης και ο κάτοικος θα έχουν την δυνατότητα περιδιαβαίνοντάς το να δουν και να πληροφορηθούν στοιχεία από την μακρά ιστορία της πόλης μέσω πληροφοριακής σήμανσης και έντυπου υλικού.

Μνημεία, αρχαιότητες, κρήνες, σημαντικά κτίρια διατηρητέα και μη, τοπωνυμικά, συνοικίες και οδωνυμικά συνθέτουν τις δύο βασικές διαδρομές όπου σε 3500μ αποτυπώνεται μια ιστορία 3500 χρόνων, η ιστορία της Ναυπάκτου.  Η 1η διαδρομή αφορά την Καστροπολιτεία Ναυπάκτου με την ανάδειξη και διαμόρφωση της διαδρομής μεταξύ της Ακρόπολης του Κάστρου (Ιτς Καλέ) και του Ενετικού Λιμένα.

Η 2η διαδρομή αφορά την σύνδεση της Δυτικής Πύλης του Κάστρου με το Ασκληπιείο στο Λόφο Τσουκάρι μέσα και από τον αστικό ιστό, όπου ενώνεται η σύγχρονη, νεότερη, μεσαιωνική, αρχαία και  προϊστορική περίοδο της πόλης».

Πότε σχεδιάστηκε ;

Από τον Πολεοδομικό Σχεδιασμό της δεκαετίας του 1980 και την μελέτη Habitat Agenda στις αρχές του 2000, η ανάγκη διαμόρφωσης θεματικών διαδρομών στην πόλη της Ναυπάκτου ήταν ένας επιβεβλημένος στόχος.

Το 2010 στο πλαίσιο των Ομάδων Εργασίας της Ανεξάρτητης Δημοτικής Κίνησης Ναυπακτίας (ΑΔΚΝ) κατατέθηκε η ιδέα για το Πολιτιστικό Μονοπάτι.  Στη συνέχεια η ιδέα μετεξελίχθηκε σε προγραμματική πρόταση το 2011 σε συνεργασία με το Σύλλογο Αρχιτεκτόνων και υλοποιήθηκε η μελέτη για την διαμόρφωση των κοινόχρηστων χώρων των δύο βασικών διαδρομών από την ομάδα μελετητών της ανατολικής ανάπλασης του ΟΣΑΑ και των υπηρεσιών του Δήμου Ναυπακτίας.  Από τότε το Πολιτιστικό Μονοπάτι έχει γίνει αποδεκτό και από το σύνολο των αυτοδιοικητικών παρατάξεων και φορέων του Δήμου.  Η παρούσα Δημοτική Αρχή από το σύνολο της πρότασης ενέταξε την 1η διαδρομή όπως είχε μελετηθεί,  σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα του Πράσινου Ταμείου και αναμένεται να υλοποιηθεί.

Ποιο ήταν το πρώτο βήμα στο Πολιτιστικό Μονοπάτι…

Η υλοποίηση της 1ης διαδρομής με την διαμόρφωση των κοινόχρηστων χώρων (διαδρομή και θέσεις θέας), την απαραίτητη πληροφοριακή σήμανση και τα  έργα φωτισμού,  αποτελεί το μισό από το πρώτο βήμα ενός σημαντικού πολιτιστικού αναπτυξιακού έργου της πόλης.

Μαζί και με την 2η διαδρομή δημιουργείται μια ραχοκοκαλιά για έργα αναπλάσεων και διαμορφώσεων κοινοχρήστων χώρων που θα ενισχύσουν το πολιτιστικό και τουριστικό προφίλ της πόλης.

Ήδη η ολοκληρωμένη ανατολική ανάπλαση, η επικείμενη κεντρική ανάπλαση και η «ενοποίηση των παραλιών», οι εργασίες διαμόρφωσης του Πάρκου Θερβάντες και της Δυτικής Πύλης του Κάστρου, οι εργασίες αποκατάστασης των Τειχών του Κάστρου από το ΥΠΠΟ εντάσσονται στις περιοχές παρέμβασης γύρω ή εντός του Πολιτιστικού Μονοπατιού.

Αντίστοιχα και η μελέτη του 2013 για τη διαμόρφωση του Λόφου της Δεξαμενής σε πάρκο αναψυχής στα πλαίσια του προγράμματος Cherplan σε συνεργασία με το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης, και η μελέτη από το 2003 για τη διαμόρφωση του Πολιτιστικού Πάρκου στο Δημοτικό Κτήμα Κοζώνη με το Ανοιχτό Θέατρο,  αποτελούν κρίσιμα σημεία για την αξιοποίηση ποιοτικών χώρων της πόλης με πολιτιστικό και τουριστικό προσανατολισμό.

Το Πολιτιστικό Μονοπάτι αποτέλεσε την βάση για την εκπόνηση του Ολοκληρωμένου Σχέδιου Αστικής Ανάπτυξης (ΟΣΑΑ) του Δήμου όπως ισχύει και σήμερα και όπου προβλέφθηκαν σειρά από έργα και δράσεις τόσο για το ΕΣΠΑ 2007-2013 όσο και για το ΕΣΠΑ 2014-2020».

Πολιτιστικό Μονοπάτι στο μέλλον….

«Με την σταδιακή διαμόρφωση των 2 πρώτων διαδρομών μπορούν να γίνουν συμπληρώσεις και επεκτάσεις. Για παράδειγμα η 2η διαδρομή μπορεί να επεκταθεί μέχρι το Ασκληπιείο, την Βρύση της Αγάπης, το Αλσύλλιο Γριμπόβου και μελλοντικά μέχρι το Κέντρο Ναυπηγικής Τέχνης & το νέο Τουριστικό Λιμένα.  Επίσης η διαμόρφωση εισόδου από την Ακρόπολη του Κάστρου μπορεί να ενισχύσει και να αναβαθμίσει  την 1η διαδρομή.

Αυτή η δράση εφόσον ολοκληρωθεί με τα απαραίτητα συμπληρωματικά έργα (σύνδεση της οδού Θέρμου με την Παράκαμψη Ναυπάκτου μέσω του Λόφου του Κάστρου και διαμόρφωση νέου κόμβου, έργα ΥΠΠΟ) θα αλλάξει άρδην την εικόνα της πόλης και ουσιαστικά «ενώνοντας» ξανά την Ακρόπολη του Κάστρου με το υπόλοιπο των οχυρώσεων που φτάνουν ως τον Ενετικό Λιμένα, θα μπορεί ο επισκέπτης και ο κάτοικος να αντιλαμβάνεται την μοναδικότητα και σπουδαιότητα του Μνημείου.

Παράλληλα η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών για την ανάδειξη της διαδρομής είναι απαραίτητη και αυτονόητη. Μια μελλοντική ηλεκτρονική εφαρμογή του Μονοπατιού μέσω applications θα μπορεί να δίνει τις απαραίτητες πληροφορίες στον χρήστη.

Δίπλα στο Πολιτιστικό Μονοπάτι θα πρέπει ο Δήμος σε συνεργασία με τις Αρχαιολογικές Υπηρεσίες πρωτίστως, αλλά και με άλλους φορείς (Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου της Πάτρας, Περιφέρεια κ.α.) να υποστηρίξει δράσεις αναστύλωσης, αποκατάστασης και φωτισμού των Τειχών του Κάστρου και σταδιακά να αποδοθεί σε χρήση ο Περίδρομος των Τειχών που ολοκληρωμένα θα επεκτεινόταν σε μήκος 3χλμ ενώ σήμερα είναι επισκέψιμα με περιορισμούς περίπου 450μ.

Όλες αυτές οι διαδρομές με τα συμπληρωματικά έργα τους θα θεμελιώσουν τον Πολιτιστικό & Τουριστικό χαρακτήρα της πόλης συμβάλλοντας ουσιαστικά και στην  ανάπτυξη του  Δήμου.

Οι σκέψεις αυτές αποτελούν τμήμα του βασικού σχεδίου  για την ανάπτυξη της πόλης (Master plan) που είχαμε επεξεργαστεί ως ομάδες εργασίας της  ΑΔΚΝ».

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Μια μεγάλη διαφορά…

Published

on

By

(…) Σήμερα υπάρχει μια μεγάλη διαφορά σε σύγκρισή με το ιστορικό πλαίσιο το οποίο υπήρχε όταν έλαβε χώρα η εξέγερση του Πολυτεχνείου. Ποια είναι αυτή;

Με άλλα λόγια , όταν κάνουμε λόγο για κατάλυση ή αποδυνάμωση της Δημοκρατίας συνήθως σκεφτόμαστε αυτομάτως ή το τανκ που μπήκε στο Πολυτεχνείο ή την εικόνα της 11ης Σεπτεμβρίου του 1973 στη Χιλή.

Όταν οι βόμβες έπεφταν στο προεδρικό μέγαρο και ο δημοκρατικά εκλεγμένος Πρόεδρος Αλλιέντε αυτοκτονούσε μέσα στις φλόγες ύστερα από ένα τελευταίο διάγγελμα στο λαό.

Όμως , στους καιρούς μας οι δημοκρατίες υφίστανται περισσότερο πλήγματα από εκλεγμένες κυβερνήσεις παρά από το στρατό. Αυτό ακριβώς συνέβη στη Βενεζουέλα , την Ουγγαρία, την Πολωνία, τη Ρωσία και την Τουρκία.

Αυτή η «εκλογική οδός» προς το θάνατο της δημοκρατίας είναι εξαιρετικά αποτελεσματική, επειδή ακριβώς είναι παραπλανητική.

Τα πάντα φαίνονται «κανονικά». Δεν κυκλοφορούν τανκς στους δρόμους («Levitsky-Ziblatt, How Democracies Die»).

Παρόλα αυτά η διάβρωση της Δημοκρατίας συντελείται και είναι αδιόρατη. Τι εννοώ;

Όταν ένας Πρόεδρος , όπως ο Ντόναλντ Τραμπ στην Αμερική «ελέγχει» (με τους διορισμούς των δικαστών που έκανε) το Ανώτατο Δικαστήριο και εξασφαλίζει ασυλία για τα εγκλήματά του, τότε είναι προφανές ότι εκκολάπτεται ένας «σύγχρονος τύραννος», αφού ούτε η Δικαιοσύνη δεν θα μπορεί να ελέγχει την ενδεχόμενη ροπή του για τη διάπραξη και νέων εγκλημάτων (φορολογικών ή άλλων ).

Επίσης, όταν ένας Πρωθυπουργός στην Ευρώπη ακρωτηριάζει κάθε «αντίβαρο θεσμικού ελέγχου» της κυβερνητικής του εξουσίας , όπως λχ, τη δράση μιας Ανεξάρτητης Αρχής, τότε είναι επίσης προφανές ότι διαμορφώνεται ένας αυταρχικός «Ηγεμόνας» , σύμφωνα με το πρότυπο το οποίο είχε σκιαγραφήσει ο Μακιαβέλι στο ομώνυμο έργο του.

Επιπλέον, όταν καταλύονται βασικά συνταγματικά δικαιώματα , όπως το απόρρητο των επικοινωνιών (με αναιτιολόγητες και προσχηματικές επικλήσεις ενός μέγιστου εθνικού συμφέροντος), τότε είναι επίσης σαφές ότι η Δημοκρατία υφίσταται θανάσιμο πλήγμα.(…)

Απόσπασμα από άρθρο του  Γρηγόρη Καλφέλη, Καθηγητή της Νομικής Σχολής στο ΑΠΘ

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Δυο νέες παροχές από το Κοινωνικό Παντοπωλείο του Δήμου Ναυπακτίας (video)

Published

on

By

Την ανακοίνωση δυο ακόμα παροχών προς τους συνδημότες μας , από το Κοινωνικό Παντοπωλείο, ανακοίνωσε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Κοινωνικών Υπηρεσιών Ντίνος Τσουκαλάς, σε συνέντευξη που παραχώρησε στον χώρο που στεγάζεται και λειτουργεί η δομή.

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Αναβάθμιση των αντλιοστασίων Γριμπόβου και Ρέππα –

Published

on

By

Υπεγράφη η σύμβαση για την κατασκευή του δίδυμου καταθλιπτικού αγωγού

Ο Δήμος Ναυπακτίας ενημερώνει ότι υπεγράφη σήμερα, Τρίτη, 11 Νοεμβρίου 2025, η σύμβαση για το έργο κατασκευής του δίδυμου καταθλιπτικού αγωγού στο Γρίμποβο και της αναβάθμισης των αντλιοστασίων Γριμπόβου και Ρέππα. Πρόκειται για έργο στρατηγικής σημασίας για την πόλη, που θέτει στο επίκεντρο την καθαρότητα των θαλασσών, την προστασία της δημόσιας υγείας και τη θωράκιση του περιβάλλοντος στο παραλιακό μέτωπο της Ναυπάκτου.

Η σύμβαση υπεγράφη, παρουσία του Δημάρχου Ναυπακτίας κ.Βασίλη Γκίζα, από την Πρόεδρο της ΔΕΥΑ Ναυπακτίας κ.Αγγελική Σμπούκη και τον ανάδοχο.  Παρόντες ήταν επίσης οι Αντιδήμαρχοι κ.Θωμάς Κοτρωνιάς και κ.Θανάσης Κούκουνας και ο Διευθυντής της ΔΕΥΑΝ κ.Δημήτρης Κότσαλος. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 3,5 εκατομμύρια ευρώ περίπου και χρηματοδοτείται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020», μέσω του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Με την ολοκλήρωσή του θα επιλυθούν χρόνια ζητήματα υπερχειλίσεων και δυσλειτουργιών του αποχετευτικού δικτύου, θα ενισχυθεί σημαντικά η ικανότητα μεταφοράς των λυμάτων στη Μονάδα Βιολογικού Καθαρισμού και θα διασφαλιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία των υποδομών, ακόμη και σε περιόδους έντονων καιρικών φαινομένων. Η Ναύπακτος θα αποκτήσει ένα σύγχρονο και ολοκληρωμένο σύστημα αποχέτευσης, ικανό να υποστηρίξει με ασφάλεια την ανάπτυξη της πόλης και να ενισχύσει την ανθεκτικότητά της απέναντι στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.

Αναλυτικότερα, το έργο περιλαμβάνει την ανακατασκευή του αντλιοστασίου λυμάτων στο Εργατικό Κέντρο με τοποθέτηση συστήματος απομάκρυνσης φερτών υλικών, αντικατάσταση αντλιών και ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού, καθώς και την αναβάθμιση του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού του κεντρικού αντλιοστασίου στο Αλσύλλιο Γριμπόβου. Παράλληλα, προβλέπεται η κατασκευή δίδυμου καταθλιπτικού αγωγού από το αντλιοστάσιο του Γριμπόβου έως τη Μονάδα Βιολογικού Καθαρισμού, προκειμένου να εξασφαλιστεί η αποτελεσματική μεταφορά των λυμάτων προς επεξεργασία, η αποφυγή υπερχειλίσεων και η προστασία του παραλιακού μετώπου.

“Ένα έργο ορόσημο που ανοίγει το δρόμο για την επόμενη σημαντική παρέμβαση της ΔΕΥΑΝ”

Ο Δήμαρχος Ναυπακτίας κ.Βασίλης Γκίζας δήλωσε: «Με το έργο αυτό κάνουμε πράξη μία ακόμη δέσμευσή μας για τη βελτίωση των υποδομών και την προστασία της θάλασσας. Η Ναύπακτος περνά σε μια νέα εποχή, με ένα σύγχρονο και ανθεκτικό σύστημα αποχέτευσης που διασφαλίζει καθαρές θάλασσες και ποιότητα ζωής. Είναι ένα περιβαλλοντικό έργο, ίσως το σημαντικότερο των τελευταίων ετών, που αφήνει σημαντικό αποτύπωμα για τις επόμενες γενιές.  Παράλληλα, η ΔΕΥΑ Ναυπακτίας προχωρά δυναμικά στο επόμενο μεγάλο της βήμα, καθώς αναμένεται σύντομα και η υπογραφή της σύμβασης για την ενεργειακή αναβάθμιση των αντλιοστασίων ύδρευσης και αποχέτευσης στις Δημοτικές Ενότητες Ναυπάκτου, Αντιρρίου και Χάλκειας. Το έργο αυτό, σε συνδυασμό με την κατασκευή φωτοβολταϊκού πάρκου ισχύος 1MW, θα συμβάλει καθοριστικά στη μείωση του ενεργειακού κόστους, καθιστώντας τη ΔΕΥΑΝ πρωτοπόρα στην πράσινη μετάβαση και παράδειγμα βιώσιμης λειτουργίας».

«Επενδύουμε σε έργα ουσίας για την προστασία της περιβάλλοντος»

Η Πρόεδρος της ΔΕΥΑΝ κ.Αγγελική Σμπούκη υπογράμμισε: «Η ΔΕΥΑΝ επενδύει με συνέπεια σε έργα ουσίας, που κάνουν τη διαφορά στην καθημερινότητα των πολιτών και διασφαλίζουν ένα καθαρότερο και ασφαλέστερο περιβάλλον. Με την υπογραφή αυτής της σύμβασης υλοποιούμε μια παρέμβαση σταθμό για τη λειτουργία του αποχετευτικού μας δικτύου. Ταυτόχρονα, προχωρούμε και στα επόμενα βήματα, με έργα που ενισχύουν την ενεργειακή μας αυτονομία και μειώνουν το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα.

Η ΔΕΥΑΝ υπηρετεί στην πράξη τον στόχο μιας πόλης βιώσιμης, λειτουργικής και φιλικής προς το περιβάλλον».

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ