Connect with us

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Πολιτιστικό Μονοπάτι: Ένα Αναπτυξιακό εργαλείο – συνέντευξη με τον Πολιτικό μηχανικό Κων/νο Πατούχα

Published

on

Ένα έργο αναπτυξιακό, ιστορικό, πολιτιστικό, που θα συμβάλει στην διατήρηση και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, με διαδρομές που διατρέχουν τα γραφικότερα μέρη της πόλης, στην περιοχή του Κάστρου και όχι μόνο, διασχίζοντας ιστορικά την πόλη της Ναυπάκτου, είναι το Πολιτιστικό Μονοπάτι.

Ο περιπατητής – επισκέπτης της Ναυπάκτου θα βιώνει μια ολοκληρωμένη εμπειρία διασχίζοντας μια διαδρομή 3.500 χρόνων ιστορίας. Το έργο με προϋπολογισμό 530.000 ευρώ εντάχθηκε  οριστικά και θα χρηματοδοτηθεί από το «Πράσινο Ταμείο», με την μελέτη να προβλέπει παρεμβάσεις με ανακατασκευές και στην ίδια μορφή µε την αρχική, µε χρήση των ίδιων υλικών, με τοποθέτηση αστικού εξοπλισμού, καθιστικούς πάγκους, πεζούλια, φυτεύσεις κλπ. και με τον χώρο να σηματοδοτείται για την παροχή της απαραίτητης πληροφόρησης στον επισκέπτη και να φωτίζεται µε διακριτικό φωτισμό.

Ο σχεδιασμός της δημοτικής αρχής, είναι με μια σειρά παρεμβάσεων στο κέντρο της πόλης, που «κουμπώνουν» η μία στην άλλη, όπως:  αστική ανάπλαση του ιστορικού κέντρου της Ναυπάκτου, η συντήρηση και αποκατάσταση του νοτιοανατολικού τμήματος των οχυρώσεων της Ναυπάκτου και η ανάδειξη των κρηνών της καστρούπολης από την Εφορεία Αρχαιοτήτων κ.α  που θα  συντείνουν στην ανάδειξη της Ναυπάκτου, στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος και τελικά στην βελτίωση της καθημερινότητας των κατοίκων.

 

Το Πολιτιστικό Μονοπάτι είναι έργο με διαχρονική στόχευση καθώς η αρχική μελέτη έγινε το 2011 από την τότε Δημοτική Αρχής Γ. Μπουλέ και τον Σύλλογο Αρχιτεκτόνων Ναυπακτίας. Την ομάδα εργασίας συγκροτούσαν οι: Πατούχας Κων/νος (Πολιτικός Μηχανικός), Υφαντής Ιωάννης (Πολεοδόμος), Υφαντής Αθανάσιος (Αρχιτέκτονας Μηχανικός), Σούκος Αλέξανδρος ( Αρχιτέκτονας Μηχανικός) και  Σταμάτη Μαρία (Αρχιτέκτονας Μηχανικός). Ο επικεφαλής εκείνης της αρχικής ομάδας των επιστημόνων που το οραματίστηκαν, Πολιτικός Μηχανικός Κων/νος Πατούχας μιλά στο Nafsweek

Τι είναι το Πολιτιστικό Μονοπάτι ;

«Το Πολιτιστικό Μονοπάτι της Ναυπάκτου σχεδιάστηκε ως μια ολοκληρωμένη διαδρομή που ο επισκέπτης και ο κάτοικος θα έχουν την δυνατότητα περιδιαβαίνοντάς το να δουν και να πληροφορηθούν στοιχεία από την μακρά ιστορία της πόλης μέσω πληροφοριακής σήμανσης και έντυπου υλικού.

Μνημεία, αρχαιότητες, κρήνες, σημαντικά κτίρια διατηρητέα και μη, τοπωνυμικά, συνοικίες και οδωνυμικά συνθέτουν τις δύο βασικές διαδρομές όπου σε 3500μ αποτυπώνεται μια ιστορία 3500 χρόνων, η ιστορία της Ναυπάκτου.  Η 1η διαδρομή αφορά την Καστροπολιτεία Ναυπάκτου με την ανάδειξη και διαμόρφωση της διαδρομής μεταξύ της Ακρόπολης του Κάστρου (Ιτς Καλέ) και του Ενετικού Λιμένα.

Η 2η διαδρομή αφορά την σύνδεση της Δυτικής Πύλης του Κάστρου με το Ασκληπιείο στο Λόφο Τσουκάρι μέσα και από τον αστικό ιστό, όπου ενώνεται η σύγχρονη, νεότερη, μεσαιωνική, αρχαία και  προϊστορική περίοδο της πόλης».

Πότε σχεδιάστηκε ;

Από τον Πολεοδομικό Σχεδιασμό της δεκαετίας του 1980 και την μελέτη Habitat Agenda στις αρχές του 2000, η ανάγκη διαμόρφωσης θεματικών διαδρομών στην πόλη της Ναυπάκτου ήταν ένας επιβεβλημένος στόχος.

Το 2010 στο πλαίσιο των Ομάδων Εργασίας της Ανεξάρτητης Δημοτικής Κίνησης Ναυπακτίας (ΑΔΚΝ) κατατέθηκε η ιδέα για το Πολιτιστικό Μονοπάτι.  Στη συνέχεια η ιδέα μετεξελίχθηκε σε προγραμματική πρόταση το 2011 σε συνεργασία με το Σύλλογο Αρχιτεκτόνων και υλοποιήθηκε η μελέτη για την διαμόρφωση των κοινόχρηστων χώρων των δύο βασικών διαδρομών από την ομάδα μελετητών της ανατολικής ανάπλασης του ΟΣΑΑ και των υπηρεσιών του Δήμου Ναυπακτίας.  Από τότε το Πολιτιστικό Μονοπάτι έχει γίνει αποδεκτό και από το σύνολο των αυτοδιοικητικών παρατάξεων και φορέων του Δήμου.  Η παρούσα Δημοτική Αρχή από το σύνολο της πρότασης ενέταξε την 1η διαδρομή όπως είχε μελετηθεί,  σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα του Πράσινου Ταμείου και αναμένεται να υλοποιηθεί.

Ποιο ήταν το πρώτο βήμα στο Πολιτιστικό Μονοπάτι…

Η υλοποίηση της 1ης διαδρομής με την διαμόρφωση των κοινόχρηστων χώρων (διαδρομή και θέσεις θέας), την απαραίτητη πληροφοριακή σήμανση και τα  έργα φωτισμού,  αποτελεί το μισό από το πρώτο βήμα ενός σημαντικού πολιτιστικού αναπτυξιακού έργου της πόλης.

Μαζί και με την 2η διαδρομή δημιουργείται μια ραχοκοκαλιά για έργα αναπλάσεων και διαμορφώσεων κοινοχρήστων χώρων που θα ενισχύσουν το πολιτιστικό και τουριστικό προφίλ της πόλης.

Ήδη η ολοκληρωμένη ανατολική ανάπλαση, η επικείμενη κεντρική ανάπλαση και η «ενοποίηση των παραλιών», οι εργασίες διαμόρφωσης του Πάρκου Θερβάντες και της Δυτικής Πύλης του Κάστρου, οι εργασίες αποκατάστασης των Τειχών του Κάστρου από το ΥΠΠΟ εντάσσονται στις περιοχές παρέμβασης γύρω ή εντός του Πολιτιστικού Μονοπατιού.

Αντίστοιχα και η μελέτη του 2013 για τη διαμόρφωση του Λόφου της Δεξαμενής σε πάρκο αναψυχής στα πλαίσια του προγράμματος Cherplan σε συνεργασία με το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης, και η μελέτη από το 2003 για τη διαμόρφωση του Πολιτιστικού Πάρκου στο Δημοτικό Κτήμα Κοζώνη με το Ανοιχτό Θέατρο,  αποτελούν κρίσιμα σημεία για την αξιοποίηση ποιοτικών χώρων της πόλης με πολιτιστικό και τουριστικό προσανατολισμό.

Το Πολιτιστικό Μονοπάτι αποτέλεσε την βάση για την εκπόνηση του Ολοκληρωμένου Σχέδιου Αστικής Ανάπτυξης (ΟΣΑΑ) του Δήμου όπως ισχύει και σήμερα και όπου προβλέφθηκαν σειρά από έργα και δράσεις τόσο για το ΕΣΠΑ 2007-2013 όσο και για το ΕΣΠΑ 2014-2020».

Πολιτιστικό Μονοπάτι στο μέλλον….

«Με την σταδιακή διαμόρφωση των 2 πρώτων διαδρομών μπορούν να γίνουν συμπληρώσεις και επεκτάσεις. Για παράδειγμα η 2η διαδρομή μπορεί να επεκταθεί μέχρι το Ασκληπιείο, την Βρύση της Αγάπης, το Αλσύλλιο Γριμπόβου και μελλοντικά μέχρι το Κέντρο Ναυπηγικής Τέχνης & το νέο Τουριστικό Λιμένα.  Επίσης η διαμόρφωση εισόδου από την Ακρόπολη του Κάστρου μπορεί να ενισχύσει και να αναβαθμίσει  την 1η διαδρομή.

Αυτή η δράση εφόσον ολοκληρωθεί με τα απαραίτητα συμπληρωματικά έργα (σύνδεση της οδού Θέρμου με την Παράκαμψη Ναυπάκτου μέσω του Λόφου του Κάστρου και διαμόρφωση νέου κόμβου, έργα ΥΠΠΟ) θα αλλάξει άρδην την εικόνα της πόλης και ουσιαστικά «ενώνοντας» ξανά την Ακρόπολη του Κάστρου με το υπόλοιπο των οχυρώσεων που φτάνουν ως τον Ενετικό Λιμένα, θα μπορεί ο επισκέπτης και ο κάτοικος να αντιλαμβάνεται την μοναδικότητα και σπουδαιότητα του Μνημείου.

Παράλληλα η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών για την ανάδειξη της διαδρομής είναι απαραίτητη και αυτονόητη. Μια μελλοντική ηλεκτρονική εφαρμογή του Μονοπατιού μέσω applications θα μπορεί να δίνει τις απαραίτητες πληροφορίες στον χρήστη.

Δίπλα στο Πολιτιστικό Μονοπάτι θα πρέπει ο Δήμος σε συνεργασία με τις Αρχαιολογικές Υπηρεσίες πρωτίστως, αλλά και με άλλους φορείς (Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου της Πάτρας, Περιφέρεια κ.α.) να υποστηρίξει δράσεις αναστύλωσης, αποκατάστασης και φωτισμού των Τειχών του Κάστρου και σταδιακά να αποδοθεί σε χρήση ο Περίδρομος των Τειχών που ολοκληρωμένα θα επεκτεινόταν σε μήκος 3χλμ ενώ σήμερα είναι επισκέψιμα με περιορισμούς περίπου 450μ.

Όλες αυτές οι διαδρομές με τα συμπληρωματικά έργα τους θα θεμελιώσουν τον Πολιτιστικό & Τουριστικό χαρακτήρα της πόλης συμβάλλοντας ουσιαστικά και στην  ανάπτυξη του  Δήμου.

Οι σκέψεις αυτές αποτελούν τμήμα του βασικού σχεδίου  για την ανάπτυξη της πόλης (Master plan) που είχαμε επεξεργαστεί ως ομάδες εργασίας της  ΑΔΚΝ».

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Τι γίνεται με τα κοινόχρηστα ποδήλατα, την μελέτη για το κυκλοφοριακό και την ελεγχόμενη στάθμευση;

Published

on

By

Εδώ και πολλά χρόνια έχουμε να δούμε τα δημοτικά ποδήλατα να κάνουν την εμφάνισή τους στους δρόμους της Ναυπάκτου. Και βέβαια δεν συζητάμε για ποδηλατοδρόμο γιατί αυτός υπάρχει μόνο στα χαρτιά, με την καθημερινότητα να το αποδεικνύει περίτρανα. Σταθμευμένα οχήματα πάνω στον ποδηλατοδρόμο, μηχανάκια, καρέκλες, γλάστρες και ότι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς, καθημερινά τον ακυρώνουν.

Βέβαια, αρμόδιες υπηρεσίες για τον έλεγχο του ποδηλατοδρόμου είναι η Τροχαία και το Λιμενικό,  καθώς υπάρχει απόφαση για την λειτουργία του από το Δημοτικό Συμβούλιο εδώ και χρόνια. Δυστυχώς αυτή η απόφαση δεν εφαρμόζεται και δεν αστυνομεύεται. Η αρχική «προίκα» του Δήμου αριθμούσε κοντά στα 400 ποδήλατα από τα οποία ζήτημα είναι σήμερα να υπάρχουν τα μισά και αυτά σε οικτρή κατάσταση, παραμένοντας χρόνια σε ακινησία και πρακτικά αχρηστία στα υπόγεια του Ξενία.

Τα νεώτερα στοιχεία για την λειτουργία των κοινόχρηστων ποδηλάτων του Δήμου είναι ότι ο Δήμος προχώρησε στην προμήθεια αυτοματοποιημένου συστήματος λειτουργίας ποδηλάτων, εγκρίθηκε  πίστωση ποσού 24.800 ευρώ και ανατέθηκε  στην εταιρεία «BRAINBOX»  η προμήθεια του αυτοματοποιημένου αυτού συστήματος λειτουργίας ποδηλάτων Δήμου Ναυπακτίας.  Το όλο «πακέτο» θα περιλαμβάνει: Ηλεκτρονικές κλειδαριές με ενσωματωμένο σύστημα GPS/GPRS.  Σετ ανταλλακτικών ποδηλάτων (ντίζες) και αντικατάσταση. Εφαρμογή ελέγχου ποδηλάτων σε iOS και Android, καθώς και ετήσια άδεια χρήσης του λογισμικού διαχείρισης συμπεριλαμβανομένων των SIM καρτών.

Με αφορμή την επανεκκίνηση του θέματος των ποδηλάτων με την προμήθεια αυτοματοποιημένου συστήματος λειτουργίας τους από τον Δήμο, μιλήσαμε με τον αντιδήμαρχο Κώστα Καρακώστα για το θέμα αυτό, όπως και για τις κυκλοφοριακές μελέτες και το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης. Μας είπε:

«Έχει υπογραφεί η σύμβαση με την ανάδοχο εταιρεία και υλοποιείται. Πιστεύουμε ότι τον επόμενο ενάμιση μήνα θα μπορούν να μπουν σε λειτουργία στο σύστημα τα ποδήλατα του Δήμου. Πρόκειται για 40 κοινόχρηστα ποδήλατα τα οποία έχουν περάσει από σχετικό service και είναι λειτουργικά. Αυτά θα μπουν στο σύστημα».

Σχετικά με την Κυκλοφοριακή μελέτη αλλά και την μελέτη για το Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης (ΣΕΣ), ο αντιδήμαρχος σημείωσε: «Το σύστημα για την ελεγχόμενη στάθμευση βρίσκεται για έγκριση στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση και είμαστε σε αναμονή. Όσον αφορά την Κυκλοφοριακή μελέτη αυτή είναι έτοιμη και την επόμενη εβδομάδα θα είναι στον «αέρα» για δημόσια διαβούλευση. Πρόκειται για τη σύνθεση των τριών μελετών που υπήρχαν, με νέα στοιχεία επικαιροποιημένα».

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Το όνειρο και η πραγματικότητα της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου

Published

on

By

Σχεδόν ενάμιση αιώνα πριν ο Αιτωλοακαρνάνας πολιτικός  Χαρίλαος Τρικούπης έδινε το δικό του αγώνα για να βγάλει την Ελλάδα από την καθυστέρηση. Μια χώρα που ζούσε ακόμα στη σκιά της Οθωμανικής κυριαρχίας με έντονα τα σημάδια και τις πληγές του πολέμου για την ανεξαρτησία, αλλά και μεγάλο τμήμα της να παλεύει για την απελευθέρωση και την ενσωμάτωσή του στον εθνικό κορμό.

Ο Χαρίλαος Τρικούπης οραματίσθηκε μεγάλα έργα υποδομών, όπως το σιδηροδρομικό δίκτυο, ο Ισθμός της Κορίνθου, η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου. Εκτός από το τελευταίο πολλά ολοκληρώθηκαν επί των ημερών του ως δημόσια έργα για τα οποία χρειάσθηκε ο εξωτερικός δανεισμός που έφερε και τη χρεοκοπία.

Ο ίδιος αναγκάσθηκε να πει το «δυστυχώς επτωχεύσαμε» ,  να μην επανεκλεγεί βουλευτής και να πεθάνει εξόριστος στη Γαλλία το 1896. Με δυο λόγια ακολούθησε τη μοίρα κάθε μεγάλου Έλληνα από την αρχαία Ελλάδα μέχρι σήμερα. Αυτό όμως που έχει σημασία είναι τα έργα του έμειναν. Η χώρα απέκτησε βασικές δημόσιες υποδομές και  μετά από εκατό και πλέον χρόνια η γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου λειτουργεί και φέρει το όνομά του.

Οι κάτοικοι της περιοχής έχοντας υποστεί την πολύχρονη ταλαιπωρία στη μετακίνησή τους, παλαιότερα με καϊκια και πρόσφατα με φέρυ μπόουτ, επένδυσαν τις ελπίδες τους στο μεγάλο αυτό έργο για  να ενωθούν οι κοινωνίες εκατέρωθεν του Κορινθιακού και του Πατραϊκού κόλπου.  Προφανώς κυριαρχούσε στο μυαλό τους η έννοια του δημόσιου έργου που με λίγα σχετικά χρήματα θα διευκόλυνε τη μετακίνηση των ανθρώπων και θα συνέβαλε αποφασιστικά στην αλλαγή  των συνθηκών ζωής και στο δήμο Ναυπακτίας. Δυστυχώς πλανήθηκαν. Το έργο αυτό όπως και όλα τα έργα που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι στις μέρες μας για να επικοινωνήσουν μεταξύ τους (οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα, αεροπλάνα κλπ) λειτουργεί στη νεοφιλελεύθερη λογική που έχει κυριαρχήσει μεταπολιτευτικά και στη χώρα μας.

Η λογική αυτή βρίσκεται στον αντίποδα της λογικής του δημοσίων έργων. Αυτό σημαίνει ότι με σχεδόν συνολική χρηματοδότηση από το δημόσιο ταμείο κάποιες εταιρείες απολαμβάνουν ανεξέλεγκτα κέρδη, χωρίς κανένα επιχειρηματικό κίνδυνο. Μέλημά τους είναι να διασφαλίσουν τα προνόμιά τους όσο γίνεται περισσότερο.   Με τον τρόπο αυτό όσο περιορίζονται οι δημόσιες επενδύσεις, τόσο θα αυξάνει για τον απλό πολίτη το κόστος χρήσης των δημόσιων υποδομών.

Οι πρόσφατες εξαγγελίες του ΓΓ Γραμματέα υποδομών κ. Δέδε για παράταση της σύμβασης με τη ΓΕΦΥΡΑ ΑΕ και παράλληλη μείωση των διοδίων σ’ αυτό ακριβώς αποβλέπει. Να παρατείνει την εκμετάλλευση της γέφυρας με παράλληλη  παράταση των φραγμών στην επικοινωνία των δύο πλευρών του κορινθιακού.

Ευτυχώς το Δημοτικό Συμβούλιο του δήμου Ναυπακτίας έγκαιρα εντόπισε τη στρατηγική της εταιρείας και ομόφωνα έχει αποφασίσει να μη δεχθεί καμιά παράταση του χρόνου εκμετάλλευσης,  ακόμα και αν δεν μειωθεί το κόστος των διοδίων. Η ανάπτυξη της Ναυπακτίας είναι συνδεδεμένη με την Πάτρα. Όσο νωρίτερα φύγει το φράγμα που  υψώνει η γέφυρα με τα διόδια τόσο καλύτερα για τη Ναυπακτία.

Το ερώτημα όμως παραμένει, θα παλέψει ο δήμος σ’ αυτή την κατεύθυνση ή θα θυσιάσει το μέλλον της περιοχής με το λαϊκισμό να κυριαρχήσει και πάλι; Οι εκλογές είναι για όλους δοκιμασία. Σ’ αυτές θα κριθούν αυτοί που προκρίνουν  να προασπίσουν τα συμφέροντα της κοινωνίας  και  αυτοί που θα υποταχθούν για μια ακόμα φορά στο λαϊκισμό και το προσωπικό συμφέρον.

# Δημοσιεύθηκε στην ηλεκτρονική συνδρομητική εφημερίδα Nafsweek

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Εκδήλωση – παρουσίαση της έρευνας για το ΤΕΙ στο ΕΚΝΔ

Published

on

By

Την Παρασκευή 12 Οκτωβρίου 2018 πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η παρουσίαση της έρευνας με θέμα «Απόψεις & Προτιμήσεις των Φοιτητών του ΤΕΙ Ναυπάκτου: Κριτήρια επιλογής τόπου διαμονής κατά τη διάρκεια των σπουδών» που εκπόνησε το Ινστιτούτο Εργασίας / ΓΣΕΕ σε συνεργασία με το ΕΚΝΔ.

Στην εκδήλωση, η οποία πραγματοποιήθηκε με μεγάλη εκπροσώπηση από την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τους τοπικούς φορείς, ο δημοσιογράφος Βαγγέλης Καρανικόλας συντόνισε πάνελ διαλόγου με έγκριτους προσκεκλημένους εκπροσώπους τοπικών αυτοδιοικητικών, επιστημονικών και παραγωγικών φορέων με τίτλο «Η Ναύπακτος ως πόλη φιλοξενίας τμημάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης».

Τα ευρήματα της έρευνας, σημαντικά και όχι κατ’ ανάγκη αναμενόμενα, είναι σίγουρο ότι αποτελέσουν αφετηρία για την έναρξη της συζήτησης για τις προϋποθέσεις παραμονής, αλλά και μόνιμης πλέον εγκατάστασης του ΤΕΙ στην περιοχή μας.

Το ΕΚΝΔ κατέθεσε την πρόταση για επανασύσταση και λειτουργία της επιτροπής για το ΤΕΙ, η οποία λειτούργησε αποτελεσματικά πέντε χρόνια πριν για την παραμονή του ΤΕΙ, ώστε να αξιολογηθούν τα ευρήματα και να αποφασιστεί από κοινού η στρατηγική για την μόνιμη εγκατάσταση του ΤΕΙ.

Το ΕΚΝΔ, ως υπέρμαχος των δημοκρατικών διαδικασιών, στηρίζει έμπρακτα τον δημόσιο κοινωνικό διάλογο για τα προβλήματα της τοπικής κοινωνίας.

Τα πιο σημαντικά στοιχεία της έρευνας, στο Nafsweek  (συνδρομητική ηλεκτρονική εφημερίδα) που κυκλοφορεί κάθε Παρασκευή   

Continue Reading

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

musitsa-rouxa-axesouar-kosmimata

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ