Connect with us

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

“Ράμπο” για ελέγχους στους ΟΤΑ

Published

on

Αυτοδιοίκηση και νέα Εθνική Αρχή Διαφάνειας: Πως διαμορφώνονται οι έλεγχοι στους ΟΤΑ μετά την σύσταση της νέας Ανεξάρτητης Αρχής, της “Εθνικής Αρχής Διαφάνειας” (Ε.Α.Δ)  που προχωρά η Κυβέρνηση με τα άρθρα 82 έως και 103 του νόμου περί επιτελικού Κράτους;

Η Αρχή θα ασκεί τις αρμοδιότητές της στο σύνολο των Φορέων και Υπηρεσιών της Γενικής Κυβέρνησης,

« περιλαμβανομένων των Ο.Τ.Α. Πρώτου και Δεύτερου βαθμού, των Επιχειρήσεών τους και των εποπτευόμενων από αυτούς Ν.Π.Δ.Δ. και Ν.Π.Ι.Δ. »,  όπως ρητά ορίζεται στην παρ.1 του αρ.83.

Στην ιδρυόμενη Αρχή μεταφέρεται το σύνολο των αρμοδιοτήτων, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων των κάτωθι Φορέων, οι οποίοι καταργούνται:

– Γενική Γραμματεία για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς (ΓΕ.Γ.ΚΑΔ.),

– Σώμα Ελεγκτών-Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης (Σ.Ε.Ε.Δ.Δ.),

– Γραφείο του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης (Γ.Ε.Δ.Δ.),

– Σώμα Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας και Πρόνοιας (Σ.Ε.Υ.Υ.Π.),

– Σώμα Επιθεωρητών Δημοσίων Έργων (Σ.Ε.Δ.Ε),

– Σώμα Επιθεωρητών-Ελεγκτών Μεταφορών (Σ.Ε.Ε.ΜΕ.).

Να σημειωθεί πως Ιδιαίτερα Σώματα και Υπηρεσίες Επιθεώρησης & Ελέγχου, μεταξύ άλλων, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που εξακολουθούν να λειτουργούν χωρίς να εντάσσονται στην Αρχή, υποχρεούνται να της κοινοποιούν

α) τα πορίσματα και τις εκθέσεις τους αμέσως μετά την ολοκλήρωση των σχετικών επιθεωρήσεων και ελέγχων,

β) τους ετήσιους προγραμματισμούς της δράσης τους το αργότερο μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου του κάθε έτους (παρ.6 αρ.100).

Εντύπωση προκαλεί ο τρόπος ορισμός του Διοικητή της Αρχής για τα πρώτα 5 χρόνια.  Κατ’ εξαίρεση (παρ.5 αρ.117), κατά την πρώτη λειτουργία της Αρχής, ο Διοικητής  προτείνεται από τον πρωθυπουργό για τριετή θητεία και διορίζεται με απόφαση του ίδιου, ύστερα από έγκριση της Επιτροπής Θεσμών & Διαφάνειας της Βουλής.

Η θητεία αυτή δύναται να ανανεωθεί για 2 ακόμη έτη, με μόνη Απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης της Αρχής.

Επιπλέον, προβληματισμός γεννάται από το γεγονός ότι δεν εντοπίζεται στο Ν/Σ κάποια αντικειμενική και αδιάβλητη διαδικασία, με συγκεκριμένα προκαθορισμένα κριτήρια, για την επιλογή των Επιθεωρητών-Ελεγκτών.

Και αυτό παρά το ότι εξοπλίζονται με μείζονος σημασίας αρμοδιότητες, καθήκοντα και δυνατότητες.

 

Ας δούμε μερικά σημεία από όσα θα λαμβάνουν χώρα, μεταξύ άλλων Φορέων, και στους ΟΤΑ.  Κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στο Ν/Σ, οι Επιθεωρητές-Ελεγκτές της Αρχής:

– μπορούν να επισκέπτονται, χωρίς ή με προειδοποίηση, τους Φορείς, να μελετούν επί τόπου την εξεταζόμενη υπόθεση, να ενεργούν αυτοψίες και να εξετάζουν πρόσωπα,

– μπορούν να εξετάζουν οποιοδήποτε πρόσωπο μπορεί να εισφέρει στοιχεία στον διενεργούμενο έλεγχο, να ζητούν πληροφορίες και στοιχεία από τους αρμόδιους που εμπλέκονται με την εξεταζόμενη υπόθεση,

– έχουν δικαίωμα πρόσβασης στους φακέλους συμπεριλαμβανομένων και των απορρήτων, εκτός εάν πρόκειται για ζητήματα που ανάγονται στην άσκηση εξωτερικής πολιτικής, την εθνική άμυνα και την κρατική ασφάλεια,

–  μπορούν να ζητούν με έγγραφό τους πληροφορίες σχετικά με την υπό διερεύνηση υπόθεση. Εκείνοι, στους οποίους απευθύνεται το έγγραφο υποχρεούνται σε άμεση, πλήρη και ακριβή παροχή των πληροφοριών που ζητούνται.

– να ελέγχουν κάθε είδους και κατηγορίας βιβλία, στοιχεία και λοιπά έγγραφα καθώς και την ηλεκτρονική εμπορική αλληλογραφία των επιχειρηματιών, διοικητών, διευθυνόντων συμβούλων, διαχειριστών και γενικά εντεταλμένων στη διοίκηση ή διαχείριση προσώπων, καθώς και του προσωπικού ανεξαρτήτως της μορφής αποθήκευσής τους, και οπουδήποτε και εάν αυτά φυλάσσονται και να λαμβάνουν αντίγραφα ή αποσπάσματά τους,

–  να προβαίνουν σε κατασχέσεις βιβλίων, εγγράφων και άλλων στοιχείων, καθώς και ηλεκτρονικών μέσων αποθήκευσης και μεταφοράς δεδομένων, τα οποία αποτελούν επαγγελματικές πληροφορίες,

–  να ελέγχουν και να συλλέγουν πληροφορίες και δεδομένα κινητών τερματικών, φορητών συσκευών, καθώς και των εξυπηρετητών τους σε συνεργασία με τις αρμόδιες κατά περίπτωση αρχές, που βρίσκονται μέσα ή έξω από τις κτιριακές εγκαταστάσεις των ελεγχόμενων φορέων,

– να ενεργούν έρευνες στα γραφεία και τους λοιπούς χώρους και τα μεταφορικά μέσα των ελεγχόμενων φορέων,

– να σφραγίζουν οποιονδήποτε επαγγελματικό χώρο, βιβλία ή έγγραφα, κατά την περίοδο που διενεργείται ο έλεγχος και στο μέτρο των αναγκών αυτού,

– να ενεργούν έρευνες στις κατοικίες των επιχειρηματιών, διοικητών, διευθυνόντων συμβούλων, διαχειριστών και γενικά εντεταλμένων τη διοίκηση ή διαχείριση προσώπων, καθώς και του προσωπικού των ελεγχόμενων φορέων, εφόσον υπάρχουν εύλογες υπόνοιες, ότι φυλάσσονται εκεί βιβλία ή άλλα έγγραφα που συνδέονται με τον ελεγχόμενο φορέα και το αντικείμενο του ελέγχου,

– να λαμβάνουν, κατά την κρίση τους, ένορκες ή ανωμοτί καταθέσεις, με την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 212 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, και να ζητούν από κάθε αντιπρόσωπο ή μέλος του προσωπικού των ελεγχόμενων φορέων, επεξηγήσεις για τα γεγονότα ή τα έγγραφα που σχετίζονται με το αντικείμενο και το σκοπό του ελέγχου και να καταγράφουν τις σχετικές απαντήσεις.

– Με απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης της Αρχής, κατόπιν εισήγησης του Διοικητή, επιβάλλεται στους ελεγχόμενους Φορείς ή σε αυτούς που κατά οποιονδήποτε τρόπο παρεμποδίζουν ή δυσχεραίνουν τις έρευνες, καθώς και στους Φορείς ή σε αυτούς που αρνούνται να υποβληθούν στις εν λόγω έρευνες, να επιδείξουν τα αιτούμενα βιβλία, στοιχεία και λοιπά έγγραφα και να χορηγήσουν αντίγραφα ή αποσπάσματα τους, πρόστιμο κατ’ ελάχιστον 10.000 ευρώ και μέχρι 100.000 ευρώ στο καθένα από τα πρόσωπα και για κάθε παράβαση. Κατά την επιμέτρηση του προστίμου λαμβάνονται ιδίως υπόψη η σοβαρότητα της εξεταζόμενης υπόθεσης, η απαξία των πράξεων και η επίπτωσή τους στην έκβαση της έρευνας.

– Σε περίπτωση άρνησης ή παρεμπόδισης με οποιονδήποτε τρόπο των εντεταλμένων υπαλλήλων της Αρχής στην άσκηση των καθηκόντων τους, αυτοί μπορούν να ζητούν τη συνδρομή των εισαγγελικών αρχών και κάθε άλλης αρμόδιας αρχής. Η συνδρομή αυτή μπορεί να ζητηθεί και προληπτικά.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Ισορροπιστές… !

Published

on

By

Η πρόσβαση στο ρολόι της Ναυπάκτου, τον γνωστό Σεραφείμ, από την ανατολική πλευρά προσφέρει εξαιρετικό θέαμα, με την πόλη να απλώνεται στα πόδια του επισκέπτη.

Αν τυχόν ο επισκέπτης όμως είναι και κάποιας ηλικίας, η πρόσβαση είναι δύσκολη και εξαιρετικά επικίνδυνη.

Το πάλαι ποτέ προστατευτικό κάγκελο είναι σε άθλια κατάσταση, με το κενό  να  χάσκει  έτσι και δεν έχεις ισορροπία…

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Για μια τρύπα !!!

Published

on

By

Κάθε χρόνο το ίδιο βιολί! Με το που πεζοδρομούνται οι παραλίες της Ψανής και του Γριμπόβου, πολλοί αφήνουν τα αυτοκίνητά τους πάνω στις μπάρες και καμαρώνουν μάλιστα, ως οι μοναδικοί ξύπνιοι που βρήκαν θέση.

Αν χρειαστεί να περάσει κάποιο ασθενοφόρο ή πυροσβεστικό όχημα στον παραλιακό δρόμο, θα ψάχνει τα στενά να βρει που υπάρχει τρύπα…

Τις προάλλες το φαινόμενο επαναλήφθηκε στην παραλία στο Γρίμποβο καθώς ασθενοφόρο έψαχνε την… τρύπα για να παραλάβει ασθενή!

Από την άλλη, σε τρύπα έπεσε το πόδι παραθεριστή, που αμέριμνος περπατούσε στο ξύλινο πάτωμα – παγίδα στο Γρίμποβο. Ευτυχώς δεν υπήρξε τραυματισμός.

Ως πότε όμως θα έχουμε την τύχη με το μέρος μας…

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Προσλαμβάνονται 13 Περιφερειακοί Συντονιστές για την Πολιτική Προστασία

Published

on

By

Με το πρόσφατο πολυνομοσχέδιο (ν.4623/2019) επήλθαν σημειακές τροποποιήσεις στο θεσμικό πλαίσιο της Πολιτικής Προστασίας, που αφορούν, μεταξύ άλλων, την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Κατ’ αρχάς, συστήνεται “ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ”.  Πρόκειται, σύμφωνα με την Αιτιολογική Έκθεση, για διεύρυνση των συντονιστικών μηχανισμών του Κράτους και έργο του θα είναι ο συντονισμός των ενεργειών για την άμεση αντιμετώπιση επικίνδυνων καταστάσεων, μέσω της κινητοποίησης του κρατικού μηχανισμού για την άμεση λήψη των απαραίτητων μέτρων αποτροπής επέλευσης της επικίνδυνης καταστάσεως ή αποκατάστασης της δημιουργηθείσας ζημίας.

Για το Συντονιστικό Όργανο, δημιουργείται μία θέση Διοικητή, για την οποία θα επιλέγεται “πρόσωπο εγνωσμένου κύρους”, με διορισμό (σύμβαση ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου) ή ανάθεση καθηκόντων. Η δαπάνη για τη μισθοδοσία του Διοικητή εκτιμάται στις 39.000 ευρώ περίπου (Έκθεση ΓΛΚ).

Ταυτοχρόνως, σε κάθε Περιφέρεια συστήνεται μία θέση “ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ”, για την υποβοήθηση του Περιφερειάρχη σε θέματα πολιτικής προστασίας.

Οι νέες θέσεις ΔΕΝ προσμετρώνται στον αριθμό των Συμβούλων και Συνεργατών που ήδη προβλέπονται για τους Περιφερειάρχες στο αρ.243 του ν.3852/2010.

Οι Περιφερειακοί Συντονιστές θα επιλέγονται και διορίζονται με Απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη, η οποία θα εκδίδεται κατόπιν ΣΥΜΦΩΝΗΣ γνώμης του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας (β’ εδάφιο παρ.4 αρ.93).

Η διαδικασία πλήρωσης των θέσεων θα ξεκινά με δημόσια γνωστοποίηση διά του τύπου, από τον Περιφερειάρχη. Θα προσλαμβάνονται με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (ΙΔΟΧ), η διάρκεια της οποίας δεν θα μπορεί να υπερβαίνει τη θητεία της περιφερειακής περιόδου εντός της οποίας προσλήφθηκαν.  Θα παύουν να ασκούν τα καθήκοντά τους και θα απολύονται, αυτοδικαίως, αμέσως μόλις ο Περιφερειάρχης που τους προσέλαβε, παύσει να ασκεί, για οποιονδήποτε λόγο, τα καθήκοντά του.

Οι 13 Περιφερειακοί Συντονιστές θα έχουν ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΙΚΟΥ χαρακτήρα αρμοδιότητες, οι οποίες θα τους μεταβιβάζονται από τον εκάστοτε Περιφερειάρχη.

Continue Reading

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ