Connect with us

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Συνεχίζει η έκθεση “χαρτιά/papers” της Etel Adnan – συνέντευξη από την Magda Cirillo

Published

on

Ο Δήμος Ναυπακτίας και η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας υποδέχονται για δεύτερη συνεχή χρονιά την επιμελητική πρόταση της Magda Cirillo, heylepanto! vol.2, στο Ίδρυμα Μπότσαρη και σε διάφορους χώρους στη Ναύπακτο, από τις 16 Ιουλίου ως τις 7 Οκτωβρίου 2018. Το heylepanto! vol.2 παρουσιάζει ως κεντρική εκδήλωση, την έκθεση της Etel Adnan στο Ίδρυμα Μπότσαρη,  που θα ολοκληρωθεί στις 7 Οκτωβρίου 2018, κατά τους εορτασμούς της Ναυμαχίας του Λέπαντο. Θα συνοδευτεί από τη δράση-δρώμενο Sol Invictus, παρουσιάσεις βιβλίων, βραδιές ποίησης & μουσικής, εργαστήρι για παιδιά, ξεναγήσεις, συζητήσεις.

Για την  Etel Adnan , αλλά και για την  δημιουργία της ιδέας με την παρουσίαση της πρώτης ατομικής έκθεσης της Adnan στην Ελλάδα, μιλά στο Nafsweek η Magda Cirillo επιμελήτρια του heylepanto! vol.2.

«Το Heylepanto είναι μία επιμελητική πρόταση που συνεχίζεται για δεύτερη χρονιά στη Ναύπακτο και η κεντρική εκδήλωση είναι η έκθεση της Etel Adnan.

Πάνω σε αυτή χτίστηκε όλο το πρόγραμμα που περιλαμβάνει τη δράση – δρώμενο Sol Invictus με νέους της περιοχής και διάφορες άλλες εκδηλώσεις όπως: βραδιές ποίησης, μουσικής, ξεναγήσεις, συναντήσεις, ατελιέ…

Επίσημα ξεκίνησε με την έκθεση της Etel Adnan το Σάββατο 28 Ιουλίου στις 8:30μμ στο Ίδρυμα Μπότσαρη και όλες οι εκδηλώσεις θα ολοκληρωθούν με την επέτειο της Ναυμαχίας του Lepanto».

Πώς ξεκίνησε η ιδέα όλης αυτής της διοργάνωσης;

«Πέρυσι ξεκινήσαμε με την έκθεση της Μάρως Μιχαλακάκου και στόχος μας ήταν να παρουσιάσουμε δύο εκθέσεις στο Φετιχιέ Τζαμί.  Όμως λόγω της οικονομικής συγκυρίας δεν τα καταφέραμε, αφού μια διοργάνωση με έργα που έρχονται από τη Γαλλία κυρίως, δεν ήταν εύκολη υπόθεση, χρειάζεται σωστό και έγκαιρο συντονισμό.

Φέτος εγώ και οι συνεργάτες μου στην Ελλάδα αποφασίσαμε να κάνουμε αυτή την έκθεση και εντείναμε τις προσπάθειές μας, ζητώντας τη συνδρομή αρκετών φορέων.

Η ιδέα της έκθεσης ξεκίνησε από ένα βιβλίο που έχει γράψει η Etel Adnan και εκδόθηκε και στα ελληνικά από τις Εκδόσεις Άγρα, σε μετάφραση της Βασιλικής Γκέτσιου με τίτλο Σχετικά με το τέλος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, (A propos de la fin de l’Empire Ottoman, μτφρ Patrice Cotensin για τις εκδόσεις Galerie Lelong, Παρίσι 2015), όπου μπλέκει την μεγάλη και την μικρή ιστορία.

Μιλά για διάφορα ιστορικά γεγονότα της περιόδου εκείνης, αλλά και για μία προσωπική της ιστορία, που προσωπικά με συγκλόνισε.

Όταν πέθανε η μητέρα της το 1957, με τον πατέρα της να έχει πεθάνει 10 χρόνια νωρίτερα, γύρισε από την Καλιφόρνια στη Βηρυτό και μάζεψε σε μία μικρή κόκκινη βαλίτσα διάφορα οικογενειακά κειμήλια.

Ένα άλμπουμ με οικογενειακές φωτογραφίες, λίγα ασημικά, τις επιστολές του πατέρα της προς τη μητέρα της από το μέτωπο της Καλλίπολης και μια φωτογραφία του πατέρα της “της τάξης”, με το Γενικό Επιτελείο της Σχολής Αξιωματικών του Οθωμανικού Στρατού. Συνοδεύονταν από ένα τούρκικο κιλίμι και ένα χαλί μπουχάρα.

Όλα αυτά τα κειμήλια τα είχε αφήσει στην οικογένεια Ιχμαλιάν, Αρμενίων φίλων της, στην Βηρυτό. Κάθε φορά που τους επισκεπτόταν έλεγε ότι: “τώρα θα πάρω τη βαλίτσα”.

Όμως όλο αυτό το διάστημα έβλεπε σταδιακά τα πράγματα να έχουν χρησιμοποιηθεί, το χαλί να το έχουν στρώσει στο σπίτι τους και δεν τολμούσε να τα ζητήσει.

Τελικά, μετά από 20 χρόνια αποφασίζει να ζητήσει τη βαλίτσα, όπου της ανακοινώνεται από την οικογένεια ότι φεύγουν για την Αμερική ενώ έχουν πουλήσει τα υπάρχοντα της βαλίτσας και τα χαλιά.

Ήταν τόσο μεγάλη η στενοχώρια της, όχι μόνο για τα κειμήλια αλλά περισσότερο για τη φωτογραφία του πατέρα της δίπλα στον Κεμάλ Ατατούρκ. Οι Αρμένισσες φίλες της την ρωτούσαν συχνά στο παρελθόν αν ο πατέρας της είχε σκοτώσει Αρμένιους και εκείνη απαντούσε πάντα όχι. Ήταν σα να είχαν τον εχθρό μες στο σπίτι τους.

Με αυτή την ιστορία σαν αφορμή, σκέφτηκα να φέρω στην Ελλάδα μία βαλίτσα με έργα της Etel Adnan.

Έφερα έτσι ότι πιο μικρό και πολύτιμο μπορούσε να χωρέσει αυτή η βαλίτσα, ώστε να έρθουν κατά κάποιο τρόπο τα έργα της στην Ελλάδα, απ’ όπου και κατάγεται η Adnan από την πλευρά της μητέρας της που ήταν από τη Σμύρνη.

Οι συνειρμοί μου ήταν διάφοροι.  Ήταν η Ναύπακτος, η ναυμαχία του Lepanto, το Ίδρυμα Μπότσαρη που έχει φιλοξενήσει τον εκάστοτε τοπάρχη και οικοδεσπότη, από τους Ενετούς και τους Οθωμανούς, για να καταλήξει στους Σουλιώτες.

Μέσα σε αυτό το χώρο έχει περάσει η ιστορία της Ελλάδας, η ιστορία διαφόρων πολιτισμών που ήρθαν στη Ναύπακτο και στον ελλαδικό χώρο.

Βρήκα ότι είναι ο κατάλληλος χώρος για να ανοίξουμε τον διαπολιτισμικό διάλογο με την Adnan, που είναι μέρος αυτού».

Με πολύχρονη πορεία σαν ποιήτρια, πεζογράφος, και εικαστικός η Etel Adnan χαρακτηρίζεται ως Ελληνίδα της Διασποράς. Τι θα δούμε, τι θα δει ο επισκέπτης σε αυτή την έκθεση; 

«Ελπίζω η Adnan να χαρακτηριστεί και επίσημα ως καλλιτέχνης της Ελληνικής Διασποράς, διότι μέχρι τώρα δε συμβαίνει αυτό και νομίζω ότι ήρθε η ώρα να την αγκαλιάσει η χώρα μας.

Στην έκθεση λοιπόν θα δούμε αυτά τα πολύτιμα τετράδια, τα leporellos, τα οποία ενώ αρχικά είναι τόσο μικρά, μεγαλώνουν και φτάνουν στα 3 ή και στα 6 μέτρα.

Είναι τετράδια γαπωνέζικα σαν μικρά άλμπουμ, ανοίγουν σαν φυσαρμόνικες και πάνω σε αυτά η Adnan έχει ζωγραφίσει και γράψει.

Οι Ιάπωνες τα χρησιμοποιούσαν για άλμπουμ οικογενειακών φωτογραφιών.

Πάνω σε αυτά η Adnan σκέφτηκε να γράψει αραβική ποίηση.

Κάποια από αυτά τα έργα είναι τοπία και άλλα είναι γραφή και εικόνα.

Σαν ποιήτρια και λογοτέχνης ο λόγος της ήταν πιο πολιτικός ενώ στις εικόνες των leporellos είχε τη δυνατότητα να είναι πιο λυρική. Γενικά η εικαστική της γραφή (έργα σε καμβάδες και ταπισερί) είναι αφαιρετική και πιο χαρούμενη, και της επιτρέπει να ξεφεύγει από τις συχνά εμπόλεμες καταστάσεις των γραπτών της.

Σε κάποια από τα leporellos, κυρίως αυτά στα οποία βρίσκουμε αραβική ποίηση, κατάφερε να συνδυάσει και τα δύο, και τον πιο τραχύ και μαινόμενο ποιητικό λόγο και το πιο χαρωπό εικαστικό κομμάτι. Ο κάθε θεατής ανάλογα με αυτά που καταλαβαίνει (από τη γλώσσα, το εικαστικό μέρος) ή θέλει να δει, μπορεί εκ πρώτης όψεως να επιλέξει την εντύπωση ή μάλλον τις εντυπώσεις που θα πάρει μαζί του βγαίνοντας από την έκθεση. Μετά μπορεί να διαβάσει και τα τέσσερα βιβλία της που έχουν εκδοθεί στα ελληνικά ή και τις ξένες εκδόσεις.

Θα υπάρχουν επίσης στην έκθεση σχέδια για βιβλία που έχει εκδώσει και έχει ζωγραφίσει η ίδια και φυσικά ένα μεγάλο κομμάτι από εκδόσεις της σε πολλές γλώσσες, Γαλλικά, Αγγλικά, Ελληνικά, αλλά και πολύγλωσσες Αγγλικά- Ιαπωνικά-Αραβικά, καθώς και σπάνιες εκδόσεις που δεν κυκλοφορούν πλέον.

Η Etel Adnan ξεκίνησε από τη δεκαετία του ‘60 να κάνει εκθέσεις.

Διάσημη έγινε το 2012 εκθέτοντας στην Documenta 13 με την καριέρα της να παίρνει άλλη τροπή. Εκθέτοντας στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου, είναι άτομο  πολιτικοποιημένο που συμμετείχε ενεργά στο κίνημα κατά του πολέμου του Βιετνάμ, ενώ έγραψε για τους κατατρεγμένους λαούς των Ινδιάνων της Αμερικής, την κατάσταση στη Μέση Ανατολή και δη τον Λίβανο.

Η Ναύπακτος θεωρώ ότι είναι πολύ τυχερή που φιλοξενεί την έκθεση της Etel Adnan, η οποία στο άκουσμα για την έκθεση της στη Ναύπακτο ενθουσιάστηκε πολύ.

Θα ήθελε να έρθει αλλά δεν ταξιδεύει πλέον λόγω ηλικίας. Η ίδια η Adnan έχει ζήσει αρκετά χρόνια στη Σκόπελο, γνωρίζει την Ελλάδα, την αγαπάει, μιλάει ελληνικά και της λείπει πάρα πολύ η χώρα μας.

Να τονίσουμε ότι είναι πολύ δύσκολο να φέρεις μία έκθεση εκτός των γεωγραφικών ορίων της σύγχρονης τέχνης και νομίζω αυτή η έκθεση θα κινήσει το ενδιαφέρον πανελλαδικά αλλά και στους τουρίστες που θα βρεθούν την περίοδο αυτή στη Ναύπακτο.

Δεν έχει νόημα να γίνονται εκθέσεις μόνο στα μεγάλα αστικά κέντρα αλλά και στην περιφέρεια και πόσο μάλλον σε μία μικρή πόλη. Το ζητούμενο είναι να ανοίγει ο διάλογος και σε μέρη που δεν έχουν αυτή τη δυνατότητα και τις ευκαιρίες.

Άλλωστε αυτός είναι και ο χαρακτήρας του έργου της Adnan.

Στον κατάλογο της έκθεσης υπάρχει μία συζήτηση με την Adnan που μπορεί να τη διαβάσει ο επισκέπτης καθώς διανέμεται δωρεάν. Ένας κατάλογος που δημιουργήθηκε με την στήριξη του Ιδρύματος Κωστόπουλου, κάτι που μας ενθάρρυνε στην υλοποίηση αυτού του εγχειρήματος. Ακολούθησαν και μας στήριξαν ο Δήμος Ναυπακτίας, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, η Πρεσβεία του Λιβάνου, ο Σύνδεσμος της 1ης ΓΕΝ Αιτωλοακαρνανίας, τα Ελληνικά Πετρέλαια, η Ολυμπία Οδός, το Hotel Ναύπακτος. Και φυσικά τίποτα δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί χωρίς την ακούραστη συνδρομή των παραγωγών μας heyheyparis !, AΜΙ και Χρυσός Όμιλος Αντισφαίρισης, των συνεργατών μας και των εθελοντών. Να ευχαριστήσουμε τέλος και τα μέλη του ΔΣ του Ιδρύματος Μπότσαρη που ανοίγουν μέρος της οικίας του Νότη Μπότσαρη για πρώτη φορά στο κοινό για να υποδεχτούν την έκθεση της Etel Adnan».

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

«Άμα δεν γελάσεις…»

Published

on

By

Αν η πολιτική ήταν θέατρο, τότε αυτή την περίοδο παίζουμε μια παράσταση χωρίς σκηνοθέτη, χωρίς υπόθεση και – το χειρότερο – χωρίς κριτικό κοινό.

Η κάθε εξουσία- τοπική ή κεντρική,   προχωρά με αυτοπεποίθηση, άλλοτε δικαίως, άλλοτε επειδή δεν υπάρχει κανείς να της πει «μήπως να το ξαναδούμε;».

Στην άλλη πλευρά, η αντιπολίτευση έχει αναλάβει τον δύσκολο ρόλο του… κομπάρσου. Ενός κομπάρσου που πολλές φορές μπαίνει στη σκηνή αφού έχει τελειώσει η πράξη.

Πού είναι ο αξιόπιστος πόλος της αντιπολίτευσης;

Ίσως τον αναζητούμε όπως αναζητούμε τον φορτιστή όταν το κινητό έχει 1% μπαταρία: με πανικό, απόγνωση και λίγες ελπίδες. Πότε εμφανίζεται λαχανιασμένος στο τέλος, πότε μπερδεύει τα λόγια του και πότε μοιάζει να έχει βγει από άλλο έργο – σίγουρα όμως όχι από εκείνο που ζούμε.

Δεν είναι ότι λείπουν οι φωνές. Είναι ότι λείπει η συντονισμένη, σοβαρή, πειστική αντιπρόταση. Γιατί άλλο να διαφωνείς με όλα (και να μην πείθεις κανέναν) κι άλλο να προτείνεις κάτι καλύτερο με λογική, πυγμή και σχέδιο.

Και εδώ έρχεται το χιούμορ. Όχι για να καλύψει την κατάσταση, αλλά για να την αποκαλύψει.

Γιατί όπως είπε και ο Καραγκιόζης κάποτε: «άμα δεν γελάσεις, θα κλάψεις». Κι εμείς, καιρό τώρα έχουμε αρχίσει να γελάμε…  από αμηχανία.

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

130.000 ακαθάριστα και αδήλωτα οικόπεδα!

Published

on

By

Έληξε την Κυριακή 15 Ιουνίου η προθεσμία καθαρισμού των αστικών οικοπέδων και δήλωσής τους στην πλατφόρμα «Ακαθάριστα Οικόπεδα», με τελικό αριθμό δηλώσεων  701.823, ενώ ο συνολικός αριθμός δηλώσεων που είχε υποβληθεί έως τις 15 Ιουλίου 2024 ήταν 833.722.

Η πλατφόρμα έκλεισε και δεν δέχεται νέες δηλώσεις, παρά την παράταση που ζήτησε η ΠΟΜΙΔΑ για τις 30 Ιουνίου, την οποία έχει προτείνει ως ημερομηνία μόνιμης λήξης της προθεσμίας καθαρισμού και δήλωσης. Η παράταση αυτή ήταν απόλυτα απαραίτητη, όπως αποδείχθηκε από το ότι τουλάχιστον 130.000 ιδιοκτήτες οικοπέδων δεν πρόλαβαν να καθαρίσουν τα οικόπεδά τους, γι’ αυτό και δεν υπέβαλαν τις σχετικές δηλώσεις και τώρα ενδέχεται να βρεθούν αντιμέτωποι με όσα προβλέπονται εις βάρος τους…

Παρ’ όλα αυτά η ΠΟΜΙΔΑ συνιστά σε όσους ιδιοκτήτες δεν πρόλαβαν εφέτος να καθαρίσουν τα οικόπεδά τους εντός της ανωτέρω προθεσμίας, να το πράξουν έστω και τώρα, ως αυτονόητη ενέργεια προστασίας της ζωής και της περιουσίας τους όσο και του κοινωνικού συνόλου εν γένει από τον κίνδυνο της πρόκλησης και εξάπλωσης της φωτιάς αλλά και για να αποφύγουν ορισμένες τουλάχιστον από τις προβλεπόμενες κυρώσεις σε βάρος τους.

Οι διαδικασίες και οι κυρώσεις οι οποίες, σύμφωνα με την ΚΥΑ ΥΠ 1402/ΦΕΚ 2689, Τεύχος Β, 30.5.2025 είναι οι παρακάτω:

Οι Δήμοι διενεργούν δειγματοληπτικούς ελέγχους σε τουλάχιστον 5% του αριθμού του υποβληθεισών δηλώσεων στην εδαφική τους περιφέρεια, βάσει ιεράρχησης καθορισμένων κριτηρίων ή καταγγελιών.

Το Πυροσβεστικό Σώμα ελέγχει τις καταγγελίες πολιτών που έχουν υποβληθεί στην πλατφόρμα «Ακαθάριστα Οικόπεδα» κατόπιν αξιολόγησης και ακολούθως βάσει ιεράρχησης καθορισμένων κριτηρίων.

 Παράλειψη καθαρισμού οικοπέδων

-Πρόστιμο 200 € + 0,50 €/τ.μ. σε περίπτωση μη εκπλήρωσης της υποχρέωσης καθαρισμού

-Έξοδα δαπάνης αυτεπάγγελτου καθαρισμού και απομάκρυνσης των υλικών από τον οικείο Δήμο.

Παράδειγμα: Στον ιδιοκτήτη ακαθάριστου οικοπέδου 1.000 τ.μ. επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 200 € + 0,50 €/τ.μ. x 1.000 τ.μ. = 700 € συν τα έξοδα της δαπάνης του αυτεπάγγελτου καθαρισμού και απομάκρυνσης των υλικών όπως αυτά προσδιορίζονται από τον οικείο Δήμο.

 Παράλειψη υποβολής υπεύθυνης δήλωσης καθαρισμού

-Πρόστιμο 1.000 € σε περίπτωση μη υποβολής υπεύθυνης δήλωσης στην πλατφόρμα «Ακαθάριστα Οικόπεδα» (ανεξαρτήτως αν πραγματοποιήθηκε ο καθαρισμός, αρκεί να υπήρχε η σχετική υποχρέωση), το οποίο επιβάλλεται από τον Δήμο ή την Πυροσβεστική Υπηρεσία μία φορά για κάθε ακίνητο, με συνυπεύθυνους εις ολόκληρο για την πληρωμή του τους υπόχρεους συνιδιοκτήτες, επικαρπωτές, ή επί μισθωμένου ακινήτου, τους μισθωτές ή υπομισθωτές του.

-Άσκηση ποινικής δίωξης από την αρμόδια εισαγγελική αρχή κατά των προσώπων που υπέβαλαν ψευδείς δηλώσεις καθαρισμού, με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 2 ετών και χρηματική ποινή 12.600 € ευρώ έως 54.000 €.

Δικαίωμα υποβολής ενστάσεων

Οι ιδιοκτήτες στους οποίους θα επιβληθούν πρόστιμα έχουν δικαίωμα υποβολής ένστασης εντός 5 εργάσιμων ημερών από την κοινοποίηση της πράξης επιβολής προστίμου στον προϊστάμενο της υπηρεσίας που επέβαλε το πρόστιμο, η απόφαση επί της οποίας εκδίδεται εντός 10 εργάσιμων ημερών από την υποβολής της. Σε περίπτωση παρέλευσης άπρακτης της προθεσμίας των 5 εργάσιμων ημερών το πρόστιμο οριστικοποιείται.

Βεβαίωση και είσπραξη προστίμων

Τα διαπιστωθέντα πρόστιμα από τον αρμόδιο δήμο, βεβαιώνονται ταμειακά και εισπράττονται ως έσοδά του από αυτόν, εντός δέκα πέντε (15) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης της Πράξης Επιβολής Προστίμου με καταβολή στον τρα­πεζικό λογαριασμό ή στο ταμείο του Δήμου.

Τα επιβαλλόμενα πρόστιμα από το Πυροσβεστικό Σώμα εισπράττονται εντός δεκαπέντε (15) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία κοινοποίησης της Πράξης Επιβολής Προ­στίμου, μέσω ηλεκτρονικού παράβολου (e-παράβολο) της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ), είτε από τις κατά τόπους Δ.Ο.Υ

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Κυκλοφοριακό έμφραγμα…

Published

on

By

Και να σκεφτεί κανείς πως ακόμα δεν είμαστε στην καρδιά της τουριστικής περιόδου για την Ναύπακτο. Ένα κυκλοφοριακό έμφραγμα παρουσιάζει η πόλη, όχι μόνο στις ώρες αιχμής, με την μετακίνηση των οχημάτων και των πεζών να μοιάζει με Γολγοθά.

Με κάποιους να παρατάνε όπου βολεύονται τα οχήματά τους, δημιουργώντας κυκλοφοριακά εμφράγματα στην πόλη, κάποια στιγμή θα πρέπει οι αρμόδιοι να κάνουν σωστά και αμερόληπτα την δουλειά τους.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ