Connect with us

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

«Σύμπραξη παρατάξεων»: Συμφωνία και διαπαραταξιακή πλειοψηφία;

Published

on

Ελάχιστες  μόλις ημέρες απόμειναν για την ανάληψη των καθηκόντων από την νέα δημοτική αρχή του Βασίλη Γκίζα, την 1η Σεπτεμβρίου.

Από την πλευρά μας  θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε το νέο μοντέλο της αυτοδιοίκησης μετά και την ψήφιση του νόμου από την κυβέρνηση.

Την σύμπραξη των παρατάξεων, με τελική μορφή την συγχώνευσή τους υπό τον Δήμαρχο, προωθεί το άρθρο 1 του Νόμου για την λεγόμενη «κυβερνησιμότητα» των ΟΤΑ, που πρόσφατα ψηφίστηκε από την κυβέρνηση.

Ο νομοθέτης προφανώς  αδυνατεί να προσαρμόσει την αντίληψη του για τη διακυβέρνηση των ΟΤΑ σε σχήματα και κανόνες που ξεφεύγουν από το μοντέλο που ίσχυε πριν από τον ν.4555/2018 (Κλεισθένη).

Όταν δε, βρίσκεται μπροστά στο γεγονός της μη ευρείας πλειοψηφίας του Δημάρχου στο Συμβούλιο δεν μπορεί να σκεφθεί διαφορετικά από το να την κατασκευάσει εκ των υστέρων με αυστηρές διοικητικού τύπου διαδικασίες.

Ο νέος Νόμος ουσιαστικά ταυτίζει την «σύμπραξη», δηλαδή την κοινή δράση και συνεργασία, με την συνένωση  με την ενιαία παράταξη.

Το δικαίωμα αυτό δεν ήταν ασφαλώς συνέπεια της απλής αναλογικής αλλά είναι δικαίωμα κάθε πολιτικής ένωσης προσώπων να αποφασίζει την συνένωση ή τη διάσπασή της και θεμελιώνεται στην ελεύθερη βούληση των μελών τους.

 

Είναι τελικά οι επιλογές του αυτές ατυχείς και απρόσφορες;

Οι  διατάξεις του νέου Νόμου περιορίζουν το δικαίωμα σε όσες παρατάξεις συνενώνονται με την παράταξη του Δημάρχου και εξηγούμαι:

Ουσιαστικά η συνένωση αυτή η οποία αποκαλείται σύμπραξη αποτελεί ουσιαστική συνένωση και δημιουργία νέας ενιαίας παράταξης υπό τον Δήμαρχο.

Η απόφαση των παρατάξεων η οποία λαμβάνεται με έγγραφη δήλωση της πλειοψηφίας των μελών τους λαμβάνεται άπαξ και δεν ανακαλείται!!!

Μήπως ο νομοθέτης είναι εκτός τόπου και χρόνου και δεν έχει γνώση των δεδομένων της Αυτοδιοίκησης;

Κάθε δήλωση βουλήσεως μπορεί να ανακληθεί όταν μεταβληθούν τα δεδομένα που οδήγησαν σε αυτήν. Στην προκειμένη περίπτωση τι σημαίνει η μη ανάκληση;

Ότι ο σύμβουλος που διαφωνεί με την σύμπραξη ή τον επικεφαλή της  δεν έχει δικαίωμα να αρνηθεί ψήφο στο Συμβούλιο ή στις Επιτροπές;

Ότι, εάν πολλοί ή περισσότεροι διαφωνούν και καταψηφίζουν τις προτάσεις του Δημάρχου η ψήφος τους δεν θα είναι έγκυρη;

Ασφαλώς το νομοθετικό αυτό ατόπημα δεν θα ισχύσει στην πράξη.

Από την άλλη, εάν ίσως εξαιρεθούν μικρές  παρατάξεις ή μεμονωμένοι ανεξάρτητοι σύμβουλοι που θα προσχωρήσουν για να πάρουν  αξιώματα Αντιδημάρχου ή Προέδρου νομικού προσώπου, ποια  συγκροτημένη και σοβαρή δημοτική παράταξη θα αυτοκαταργηθεί για να υπαχθεί στο Δήμαρχο; Καμία.

Συνεπώς το πεδίο εφαρμογής των διατάξεων αυτών είναι εκ των προτέρων… ναρκοθετημένο.

Είναι λογικό και θεμιτό,  η αναγκαία συνεργασία των παρατάξεων να βασίζεται σε προγραμματική συμφωνία και συνακόλουθη συμμετοχή στην κατανομή των ρόλων.

Αυτό προϋποθέτει διαβούλευση και συνεργασία συγκροτημένων παρατάξεων στις οποίες τόσο τα μέλη όσο και οι επικεφαλής αναγνωρίζονται ως «παίκτες» του συστήματος διακυβέρνησης.

Ο ρόλος μάλιστα των επικεφαλής, υποψηφίων Δημάρχων, είναι σημαντικός για την λειτουργία των παρατάξεων.  Αυτές οι υγιείς συνεργασίες είναι όντως εύλογη και θεμιτή συνέπεια της μη απόλυτης ή ευρείας πλειοψηφίας του Δημάρχου στο Συμβούλιο και αναπόφευκτα θα επιχειρηθούν στην πράξη ακόμη και μετά την απόδοση ευρείας πλειοψηφίας στις Επιτροπές και στις Διοικήσεις των Νομικών Προσώπων διότι κανείς δεν μπορεί να υποβαθμίσει τον ρόλο του Συμβουλίου στο σύστημα διακυβέρνησης των Δήμων.

Ο Δήμαρχος οφείλει να διαμορφώνει  πλειοψηφία στο Συμβούλιο και αυτό δεν γίνεται κατορθωτό χωρίς να διαβουλευτεί με τους επικεφαλής των παρατάξεων που επιθυμούν να συνεργαστούν.

Βέβαια σύμφωνα με την «φιλολογία» των αρνητών της απλής αναλογικής η διαβούλευση αυτή αποτελεί «συναλλαγή» και «εκβιασμό» ενώ αντίθετα η υπαγωγή στον Δήμαρχο με αντάλλαγμα αξιώματα και έμμισθες θέσεις ανορθώνεται σε νομοθετημένη σύμπραξη παρατάξεων!!!

 

Η άλλη Πρόταση

Αντί των «συμπράξεων» του νέου Νόμου θα μπορούσαν να ισχύσουν οι ακόλουθες διατάξεις για τους Δήμους:

Δύο ή περισσότερες δημοτικές παρατάξεις μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται υποχρεωτικά η παράταξη της οποίας επικεφαλής είναι ο Δήμαρχος μπορούν να συμπράξουν για την συγκρότηση προγραμματικής πλειοψηφίας στο Δημοτικό Συμβούλιο.

Την σχετική πρωτοβουλία αναλαμβάνει ο Δήμαρχος ο οποίος μετά την εκλογή του και πριν την ανάληψη των καθηκόντων του ή και μετά αυτήν διαβουλεύεται με τους επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων για την συγκρότηση διαπαραταξιακής προγραμματικής πλειοψηφίας και σε κάθε περίπτωση εντός δέκα ημερών από την πρώτη εκλογή του προεδρείου του Δημοτικού Συμβουλίου παρουσιάζει στο Δημοτικό Συμβούλιο την Προγραμματική Διαπαραταξιακή συμφωνία Δημοτικής Διακυβέρνησης που αποτελεί το πρόγραμμα δράσης της Δημοτικής αρχής για όλη τη διάρκεια της θητείας της.

Διαπαραταξιακή προγραμματική συμφωνία μπορεί να συναφθεί, ή να τροποποιηθεί ή να επικαιροποιηθεί με πρωτοβουλία του Δημάρχου και κατά τη διάρκεια της δημοτικής περιόδου.

Υφιστάμενες παρατάξεις μπορούν να συνενωθούν σχηματίζοντας νέα παράταξη, με γραπτή δήλωση προς το προεδρείο του δημοτικού συμβουλίου, την οποία υπογράφει το σύνολο των μελών των συνενούμενων παρατάξεων.

 

# Δημοσιεύτηκε στην ηλεκτρονική συνδρομητική εφημερίδα Nafsweek που κάθε Παρασκευή φτάνει στα email των συνδρομητών μας.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Λαϊκισμός Κοτσανά και με προσωπικές επιθέσεις

Published

on

By

Η αήθης επίθεση Κοτσανά, σε προσωπικό επίπεδο πλέον, κατά του Δημάρχου Ναυπακτίας Βασίλη Γκίζα αποτυπώνει τα όσα μέλλει να δούμε στην αίθουσα του Δημοτικού συμβουλίου το επόμενο διάστημα.

Με άκρατο λαϊκισμό ο κ. Κοτσανάς και αφού ξεπέρασε με μια εντυπωσιακή κυβίστηση την «αποκάλυψή του»  για την παράνομη και ανήθικη πρόσληψη στην ΚΕΔΝ συγγενικού προσώπου αντιδημάρχου, πέρασε στις επιθέσεις σε προσωπικό πια επίπεδο.

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Μονοπαραταξιακά και με υπόδειξη Δημάρχου τα Δ.Σ των επιχειρήσεων του Δήμου

Published

on

By

Όπως είχαμε καταγράψει σε ρεπορτάζ στο φύλλο της 13ης Σεπτεμβρίου της ηλεκτρονικής εφημερίδας μας Nafsweek.gr, με τον τίτλο «Θολό τοπίο για τις επιχειρήσεις του Δήμου», η αναμενόμενη Εγκύκλιος που θα διαφώτιζε τα πράγματα σχετικά με τη συγκρότηση και τη λειτουργία υπό νέα διοίκηση των νομικών προσώπων των ΟΤΑ, εκδόθηκε από το Υπουργείο Εσωτερικών στις 16 Σεπτεμβρίου 2019.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η Εγκύκλιος τέθηκαν σε εφαρμογή οι διατάξεις του άρ.6 του ν.4623/2019 και του άρθρου 10 του ν. 4625/2019.

Όπως προκύπτει από την αιτιολογική έκθεση της διάταξης, σκοπός των διατάξεων αυτών είναι να διασφαλίζεται, σε κάθε περίπτωση, ότι η πλειοψηφία προέρχεται από τον συνδυασμό με τον οποίο εξελέγη ο Δήμαρχος ή ο Περιφερειάρχης, ώστε να μπορεί να διοικηθεί το νομικό πρόσωπο και να λαμβάνονται αποφάσεις που απηχούν τη λαϊκή εντολή.

Στην Εγκύκλιο επισημαίνονται τα εξής:

«- Σύμφωνα με τη νέα διάταξη, όπου προβλέπεται ο ορισμός μελών στη Διοίκηση των Ν.Π. των Δήμων και των Περιφερειών, αυτά υποδεικνύονται κατά τα 3/5 από το Δήμαρχο ή τον Περιφερειάρχη.

– Η ποσοστιαία αναλογία των 3/5 υπολογίζεται επί του αριθμητικού συνόλου των μελών του Συμβουλίου και ανεξάρτητα από τις ιδιότητες με τις οποίες αυτά συμμετέχουν (Αιρετοί, δημότες κλπ).

– Η υπόδειξη του Δημάρχου είναι δεσμευτική για το Συμβούλιο, όπως άλλωστε οπουδήποτε η νομοθεσία προβλέπει υποδεικνυόμενα μέλη στις Διοικήσεις Ν.Π., πλην της περίπτωσης που ρητώς ορίζεται στην παρ.1 του αρ.13 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (εφόσον το αρμόδιο για την υπόδειξη όργανο, εν προκειμένω ο Δήμαρχος ή ο Περιφερειάρχης, δεν υποδείξει μέλη, η συγκρότηση του οικείου Συμβουλίου τεκμαίρεται νόμιμη χωρίς αυτά).

– Για την πλήρωση της ποσοστιαίας αναλογίας των 3/5 δύναται να υποδειχθούν μέλη (τακτικά και αναπληρωτές) και από άλλες Παρατάξεις, εφόσον η διάταξη δεν θέτει περιορισμούς.

– Μέλη ex officio, καθώς και οι εκπρόσωποι Φορέων και εργαζομένων, δεν μπορούν να αποτελούν μέρος της υπόδειξης του Δημάρχου ή του Περιφερειάρχη.

– Σε περίπτωση που κατά τον υπολογισμό της ποσοστιαίας αναλογίας των 3/5 δεν προκύψει ακέραιος αριθμός, το αποτέλεσμα στρογγυλοποιείται στην αμέσως επόμενη ακέραιη μονάδα, πάντοτε με γνώμονα την βασική αιτιολογική σκέψη της διάταξης του αρ.6 του ν.4623/2019 ότι «σε κάθε περίπτωση, η πλειοψηφία των μελών προέρχεται από το Συνδυασμό με τον οποίο εξελέγη ο Δήμαρχος ή ο Περιφερειάρχης».

Επί παραδείγματι, εάν τα οριζόμενα μέλη είναι 2, η ποσοστιαία αναλογία των 3/5 είναι 1,2 και στρογγυλοποιούμενη στην αμέσως επόμενη ακέραια μονάδα, δίνει άθροισμα 2.

– Ο ορισμός του Προέδρου του Δ.Σ. περιλαμβάνεται στα 3/5 των μελών που υποδεικνύονται δεσμευτικά από το Δήμαρχο ή τον Περιφερειάρχη αντίστοιχα.

– Για τον υπολογισμό της αναλογίας που προβλέπεται στην παρ.1β’ του αρ.6 του ν.2839/2000, όπως ισχύει, περί της υποχρεωτικής αναλογικής εκπροσώπησης κάθε φύλου, αυτή υπολογίζεται στο 1/3 επί των μελών που υποδεικνύονται (για τα υποδεικνυόμενα μέλη) και επί του 1/3 για τα λοιπά προτεινόμενα προς το Συμβούλιο, πλην της αιτιολογημένης ανεπάρκειας ικανού αριθμού εκπροσώπων του ετέρου φύλου και εξαιρουμένων των ex officio μελών».

 

Πάμε σε μονοπαραταξικά Διοικητικά Συμβούλια

Η παράγραφος της Εγκυκλίου όπου αναφέρεται ότι «Μέλη ex officio, καθώς και οι εκπρόσωποι φορέων και εργαζομένων, δεν μπορούν να αποτελούν μέρος της υπόδειξης του δημάρχου ή του περιφερειάρχη», οδηγεί σε μονοπαραταξικά Διοικητικά Συμβούλια καθώς σε όλα τα Δ.Σ. των Νομικών Προσώπων του Δήμου, όπου τα μέλη ex officio συμπληρώνουν τα 2/5 των θέσεων, αποκλείεται παντελώς η αντιπολίτευση ακόμη και όταν αυτή εκπροσωπεί μεγάλο ποσοστό των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου. Ιστορικά αυτό συμβαίνει για πρώτη φορά στην τοπική αυτοδιοίκηση, με το πράγμα να έχει και συνέχεια καθώς, με άλλη διάταξη του νόμου, αφαιρείται από το Δημοτικό Συμβούλιο και η αρμοδιότητα έγκρισης του Προϋπολογισμού των Νομικών Προσώπων!

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

“Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας 2019”. Συμμετέχει ο Δήμος Ναυπακτίας ;

Published

on

By

Επιστολή μέσω της ΚΕΔΕ έστειλε ο Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού & Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας Ευθύμιος Μπακογιάννης  με την οποία τους παρακινεί να συμμετάσχουν ενεργά στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας 2019.

Επιπλέον ο κ. Μπακογιάννης θυμίζει στους Δημάρχους ότι το ΥΠΕΝ έχει ζητήσει να ανατεθούν καθήκοντα “Τοπικού Συντονιστή Βιώσιμης Κινητικότητας” σε υπάλληλο κάθε δήμου έτσι ώστε αυτός να καταχωρηθεί και να συμμετάσχει στο Πανελλαδικό Δίκτυο με Εθνικό Συντονιστή.

Αναφέρει μεταξύ άλλων η επιστολή:

«Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ως θεματοφύλακας της προστασίας του αστικού περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής των πολιτών, για άλλη μία χρονιά συμμετέχει και στηρίζει ενεργά τις εκδηλώσεις που θα πραγματοποιηθούν στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας το Σεπτέμβριο (16-22/09/2019).

Σας καλούμε να ενώσετε μαζί μας τις δυνάμεις σας προκειμένου να επιτύχουμε την αλλαγή των τρόπων συμπεριφοράς των πολιτών, όσον αφορά στις καθημερινές μετακινήσεις τους. Στόχος είναι η ενίσχυση των ήπιων τρόπων μετακίνησης, όπως το βάδισμα, το ποδήλατο, τα πατίνια, η αύξηση της χρήσης των ΜΜΜ, ο διαμοιρασμός όλων των μέσων και ο συνδυασμός αυτών σε κάθε διαδρομή. Η επίτευξή του στόχου αυτού θα έχει σαν αποτέλεσμα πόλεις καθαρές, ήσυχες, ασφαλείς, οικονομικά ενδυναμωμένες, προσβάσιμες και προσπελάσιμες από όλους, εν τέλει ιδανικότερες για την καθημερινή διαβίωση όλων των κοινωνικών ομάδων.

Η «Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας» (ΕΕΚ) από το 2002 έχει καθιερωθεί ως ο σημαντικότερος θεσμός σε Ευρωπαϊκό επίπεδο για την προαγωγή βιώσιμων προτύπων κινητικότητας και κατ’ επέκταση για την διαμόρφωση και ανάπτυξη περιβαλλοντικού ήθους. Σκοπός των δράσεων που υλοποιούνται το διάστημα 16 με 22 Σεπτεμβρίου είναι η ενθάρρυνση των ευρωπαϊκών τοπικών αρχών στην εισαγωγή και προώθηση βιώσιμων τρόπων μετακίνησης και μεταφοράς στον αστικό ιστό και η ευαισθητοποίηση των πολιτών στη χρήση εναλλακτικών τρόπων μετακίνησής τους.

Η εβδομάδα κορυφώνεται με την «Ημέρα χωρίς αυτοκίνητο» κατά την οποία κεντρικοί δρόμοι ή και μεγάλα τμήματα των πόλεων κλείνουν για τα αυτοκίνητα, αφήνοντας ελεύθερο χώρο στους πεζούς, τους ποδηλάτες και τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Η «Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας» (ΕΕΚ) εστιάζει κάθε χρόνο σε διαφορετικά θέματα που συνδέονται με τη βιώσιμη αστική κινητικότητα. Το θέμα που επιλέχθηκε για το 2019 είναι «Ασφαλές περπάτημα – ασφαλή ποδηλασία»…

Continue Reading

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

musitsa-slider

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ