Connect with us

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Τι πόλη θέλουμε;

Published

on

Στην πόλη της Ναυπάκτου, σημαντικό πρόβλημα δημιουργείται από την αυθαίρετη κατάληψη των δημόσιων ελεύθερων χώρων. Επίσης, η μεγάλη συγκέντρωση εμπορικών δραστηριοτήτων γύρω από τις βασικές οδικές αρτηρίες, προκαλεί συμφόρηση στην κίνηση των πεζών και των οχημάτων. Μείζον πρόβλημα αποτελεί και η στάθμευση των αυτοκινήτων στο ιστορικό κέντρο.

Οχήματα καταλαμβάνουν αυθαίρετα χώρους, με συνέπεια να εμποδίζεται η κυκλοφορία των πεζών και να μειώνεται ο ελεύθερος δημόσιος χώρος, που είναι απαραίτητος για την εύρυθμη λειτουργία του ιστού της πόλης. Από το 2012 και επί δημοτικής αρχής Γιάννη Μπουλέ, υπήρξε απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου σχετικά με τους κοινόχρηστους χώρους, απόφαση που ισχύει μέχρι και σήμερα,  μια και δεν υπήρξε κάποια καινούργια που να την ακυρώνει.

Καθώς το επόμενο διάστημα θα υπάρξει συζήτηση και διαβούλευση για τους κοινόχρηστους χώρους από πλευράς δημοτικής αρχής, το Nafsweek ζήτησε από τον Νίκο Χαλαζιά, αρμόδιο αντιδήμαρχο στην προηγούμενη δημοτική αρχή, τις θέσεις και την φιλοσοφία του κανονισμού για τους κοινόχρηστους χώρους, που όπως αναφέραμε ισχύει μέχρι και σήμερα.

«Οι δημόσιοι ελεύθεροι χώροι μιας πόλης – οι δρόμοι, οι πλατείες, οι κήποι, τα πάρκα, τα προαύλια των εκκλησιών, οι αρχαιολογικοί χώροι – με τη μορφή τους, τις διαστάσεις, τις αναλογίες, τις προοπτικές που δημιουργούν και τα κτίρια που τους περιβάλλουν συνθέτουν, τελικά, την εικόνα της πόλης, αυτήν που ο κάθε κάτοικος-πολίτης πρoσλαμβάνει και βιώνει καθημερινά και ο κάθε επισκέπτης συναποκομίζει επιστρέφοντας στον τόπο του. Μπαίνουν λοιπόν σε σχέση με τους δημόσιους χώρους ορισμένα ερωτήματα όπως:  Τι είδους πόλη θέλουμε να διαμορφώσουμε;

Πώς οριοθετούμε τους ελεύθερους δημόσιους χώρους; Θέλουμε το Λιμάνι, που είναι το σήμα κατατεθέν της πόλης μας ελεύθερο από οχήματα, εικόνα ελκυστική για ντόπιους και επισκέπτες ή θέλουμε το λιμάνι χώρο που προσβάλλει την αισθητική μας και απωθεί τον επισκέπτη; Θέλουμε τις παραλίες προσπελάσιμες σε όλους ή θέλουμε ένα φράγμα αυτοκινήτων να κόβει την θέα προς την θάλασσα;  Θέλουμε πλατείες χωρίς ελεύθερο χώρο για μικρούς και μεγάλους; Θέλουμε μια πόλη αφιλόξενη προς τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες; Μας τιμά η αδιαφορία, η αφ’ υψηλού αντιμετώπιση συνανθρώπων μας που η μοίρα δεν στάθηκε γενναιόδωρη απέναντί τους»;

Υπάρχει κάποιο πλαίσιο εντός του οποίου οφείλουμε να κινηθούμε.

«Υπάρχουν πρώτα απ’ όλα οι νόμοι και τα διατάγματα που ρυθμίζουν την καθημερινότητα μιας πόλης. Το ότι οφείλουμε να τους σεβόμαστε, για να μην γίνουμε ζούγκλα, δεν το συζητούμε. Είναι θέση αδιαπραγμάτευτη. Ωστόσο οι νόμοι δεν προβλέπουν, δεν μπορεί να προβλέπουν ζητήματα που γεννά η καθημερινή τριβή αλλά και οι ιδιομορφίες κάθε πόλης. Ερχόμαστε λοιπόν Δημοτική Αρχή και Δημότες να επισημάνουμε, να συζητήσουμε και να ρυθμίσουμε με τον Κανονισμό Κοινοχρήστων Χώρων τέτοιου είδους ζητήματα. Με τον Κανονισμό θεσπίσαμε αρχές και κανόνες, ώστε: Να εξασφαλίσουμε ασφαλείς συνθήκες κυκλοφορίας για τους πεζούς και κυρίως για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.

Να βάλουμε τάξη στην εκμετάλλευση των κοινοχρήστων χώρων (σε πλατείες και πεζοδρόμους) από επαγγελματίες, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα ζωτικό ελεύθερο χώρο για περίπατο και αναψυχή στους συμπολίτες μας και στους επισκέπτες. Να εμπεδώσουμε πνεύμα ίσης μεταχείρισης προς τους επαγγελματίες καταστηματάρχες, χωρίς διακρίσεις και ευνοιοκρατικές ρυθμίσεις. Να αποτρέψουμε πιθανά ατυχήματα από την ανεξέλεγκτη απόθεση αντικειμένων σε οδούς, πεζοδρόμια κ.λπ. και να διασφαλίσουμε την ευχερή προσπέλαση και τροφοδοσία των εμπορικών καταστημάτων, την εξυπηρέτηση λοιπών επαγγελματικών δραστηριοτήτων. Να αναβαθμίσουμε την εικόνα της πόλης μας, που αποτελεί πόλο τουριστικής κίνησης, να δώσουμε επιπλέον κίνητρα επισκεψιμότητας και συνεπώς να πολλαπλασιάσουμε τα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη για την περιοχή μας.

Είναι σαφές ότι δεν εξαπολύσαμε κυνηγητό κατά των επαγγελματιών (καταστηματαρχών και περιπτερούχων). Ούτε πάλι κηρύξαμε διωγμό στους εποχούμενους. Προσπαθήσαμε με τον διάλογο, με την ανταλλαγή απόψεων και καταλήξαμε σε μια συνολική πρόταση που αναβαθμίζει την καθημερινότητα της πόλης μας».

Πέρα από το… φιλότιμο υπάρχει θέμα με την εφαρμογή του.

«Ένα κρίσιμο ζήτημα παραμένει η εφαρμογή του κανονισμού κοινοχρήστων χώρων, ιδιαίτερα μετά την κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας.  Ο κανονισμός παίρνει σάρκα και οστά στον βαθμό που εμείς οι ίδιοι τον σεβόμαστε και τον εφαρμόζουμε. Υπεύθυνη για αυτό, είναι και η δημοτική αρχή, είναι και οι αρμόδιες υπηρεσίες, αλλά είναι, κυρίως, οι πολίτες της Ναυπάκτου, η κοινωνία της Ναυπακτίας, η οποία οφείλει να σεβαστεί τους νόμους που αφορούν την χρήση των δημοσίων χώρων. Πρέπει να ενστερνιστούμε, νομίζω όλοι μία βασική αρχή, ότι ο σεβασμός, προς τους νόμους, είναι αδιαπραγμάτευτος, ότι οι νόμοι δεν καταπιέζουν, απεναντίας, απελευθερώνουν τον πολίτη και ότι κάθε αυθαιρεσία συνιστά επιστροφή στην βαρβαρότητα».

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ηλεκτροπληξία με το «τέλος ταφής»

Published

on

By

Πολύ φασαρία έγινε το τελευταίο διάστημα με το περιβόητο «τέλος ταφής» και ότι επιβαρύνονται δραματικά οι δήμοι με το υπέρογκο ποσό και μάλιστα με αναδρομική ισχύ, αν  θα αναγκαστούν οι δήμοι να αυξήσουν τα δημοτικά τέλη, με τα πιο επίσημα χείλη να δηλώνουν  πως αν υπάρξει καλή διαχείριση του πράγματος δεν θα έχουμε αυξήσεις δημοτικών τελών.

Η λύση βρέθηκε,  και με τον σκύλο χορτάτο … αφού απευθείας από τους πολίτες και τα δημοτικά τέλη που πληρώνουν μέσω των λογαριασμών παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας θα εισπράττεται το τέλος ταφής απορριμμάτων, σύμφωνα με χθεσινή κοινή ανακοίνωση τριών υπουργείων (Περιβάλλοντος, Οικονομικών, Εσωτερικών).

Για μια ακόμα φορά, το σύνηθες υποζύγιο θα πληρώσει το «μάρμαρο» και ας μη φταίει για την ανικανότητα της πολιτείας να διαχειρίζεται τα απορρίμματα.

Αυτό που θα  προβλέπει η νομοθετική ρύθμιση που επεξεργάζεται και θα προωθήσει προς ψήφιση στη Βουλή το υπουργείο Περιβάλλοντος και, σύμφωνα πάντα με την  ανακοίνωση, «προκειμένου να διασφαλιστεί η είσπραξη του τέλους [ταφής]» απεμπλέκονται από τις σχετικές διαδικασίες οι Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ) της χώρας και ο ΕΔΣΝΑ, όπου σε αυτούς τους φορείς θα πλήρωναν οι δήμοι της χώρας.

Σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος, οι πόροι που θα συλλεχθούν από το «τέλος ταφής» θα επιστρέψουν κατά 85% στην Τοπική Αυτοδιοίκηση για έργα ανακύκλωσης, που θα μειώσουν τα μεγέθη ταφής απορριμμάτων, άρα και το συνολικό κόστος του «τέλους ταφής».

Να θυμίσουμε ότι ανάλογες δεσμεύσεις περί επιστροφής εισπραττόμενων τελών πίσω στην Αυτοδιοίκηση έχουν διατυπωθεί και στο παρελθόν, χωρίς να υπάρχουν απτά αποτελέσματα ως προς την υλοποίηση έργων διαχείρισης απορριμμάτων που θα αποτρέπουν ουσιαστικά την ταφή.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στόχος είναι το προτεινόμενο μοντέλο να εφαρμοστεί από 1/4/2025.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Αλλαγές σε προμήθειες & Τραπεζικές χρεώσεις

Published

on

By

Οι αλλαγές στις τραπεζικές χρεώσεις θα “φανούν” σταδιακά εντός της εβδομάδας αφού ο νόμος 5167 που τις υιοθέτησε, τίθεται σε εφαρμογή στις 20 Ιανουαρίου 2025

Συνεπώς θα έχουμε αλλαγή του “τοπίου” στις συναλλαγές.

Εν αρχή, εφαρμόζεται  η μείωση της χρέωσης για αποστολή και λήψη χρημάτων έως 5.000 ευρώ. Η προμήθεια γι’ αυτή τη συναλλαγή ήταν από 2,5 έως 5 ευρώ και πλέον, θα χρεώνεται με 0,50 ευρώ.

Γενικότερα, οι πολίτες θα μπορούν να στέλνουν διατραπεζικά εμβάσματα, μεταφέροντας ποσά από IBAN σε IBAN, από τη μία τράπεζα στην άλλη, σε χρόνο λιγότερο των 10 δευτερολέπτων και με κόστος μιας απλής μεταφοράς.

Ήδη οι τράπεζες έχουν ολοκληρώσει τις σχετικές διαδικασίες και είναι έτοιμες για την εναρμόνιση των μέτρων για να ανταποκριθούν χωρίς προβλήματα στις συναλλαγές.

Τι αλλάζει στο IRIS

Όσον  αφορά στις συναλλαγές μέσω IRIS προβλέπεται καθιέρωση διακριτών ορίων: 500 ευρώ μεταξύ πολιτών και 500 ευρώ για πληρωμές σε ελεύθερους επαγγελματίες (από 500 ευρώ συνολικά σήμερα). Οι πολίτες δεν έχουν προμήθειες στις συναλλαγές τους και οι ελεύθεροι επαγγελματίες έχουν πολύ χαμηλότερες προμήθειες σε σχέση µε τα POS.

Η ενεργοποίηση των νέων ορίων εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί εντός 3 – 6 μηνών από σήμερα.

Αναλυτικά τα μέτρα για τις τράπεζες:

  • Μηδενική χρέωση για πληρωμή λογαριασμών και οφειλών προς το δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία, ΟΤΑ, εταιρίες ενέργειας, ύδρευσης, τηλεπικοινωνιών και ασφαλιστικές εταιρίες, μέσω ψηφιακών δικτύων (web-banking/mobile-banking) (από 0,6 ευρώ που κοστίζει σήμερα στις περισσότερες περιπτώσεις).
  • Δραστική μείωση των προμηθειών μεταφοράς χρημάτων μεταξύ τραπεζών: Μέγιστο ύψος χρέωσης 0,5 ευρώ για αποστολή χρημάτων (εξερχόμενο έμβασμα) και 0,5 ευρώ για λήψη χρημάτων (εισερχόμενο έμβασμα), για ποσά έως 5.000€ ανά έμβασμα, για φυσικά πρόσωπα και ελεύθερους επαγγελματίες, μεταξύ τραπεζών. Αφορά τόσο απλά εμβάσματα, όσο και άμεσες μεταφορές πίστωσης (SEPA). Αυτό αντιστοιχεί σε μείωση του κόστους για τις εν λόγω προμήθειες από 50% έως και 80% αναλόγως την τράπεζα και το είδος εμβάσματος (από 1 έως 2,5 ευρώ που κοστίζει σήμερα).
  • Μηδενική χρέωση για ανάληψη μετρητών από ΑΤΜ άλλης τράπεζας από αυτή που τηρείται ο λογαριασμός σε απομακρυσμένες και νησιωτικές περιοχές όπου υπάρχει ATM μόνο μίας τράπεζας. Επιπλέον πανελλαδικά, μηδενική χρέωση για ερώτηση υπολοίπου λογαριασμού ή καρτών σε ATM άλλων Τραπεζών (από περίπου 0,2 ευρώ που ισχύει σήμερα).
  • Μειωμένο κόστος συναλλαγών κατά 50% με κάρτες για αγορές μικρής λιανικής έως 20 ευρώ (από 10 ευρώ που θεσμοθετήθηκε πρόσφατα).
  • Μηδενική χρέωση για φόρτιση προπληρωμένων καρτών για ποσό φόρτισης έως 100 ευρώ (από περίπου 1 ευρώ που ισχύει σήμερα).

Διευρύνεται η χρήση του IRIS με την καθιέρωση διακριτών ορίων ώστε να υπάρχει δυνατότητα για άμεσες και δωρεάν μεταφορές χρημάτων μεταξύ φυσικών προσώπων έως 500 ευρώ ημερησίως, πέραν των 500 ημερησίως για άμεσες πληρωμές σε ελεύθερους επαγγελματίες/ατομικές επιχειρήσεις.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Σε ισχύ ο νέος κανονισμός λειτουργίας Δημοτικών Συμβουλίων -Πώς θα παρεμβαίνουν οι δημότες

Published

on

By

Σε ισχύ (!!!) –χωρίς όμως να έχει δημοσιευτεί στο ΦΕΚ–   είναι πλέον ο νέος «Πρότυπος Κανονισμός Λειτουργίας Δημοτικού Συμβουλίου» που ρυθμίζει ολοκληρωμένα τον τρόπο αποτελεσματικής και ουσιαστικής λειτουργίας των Συμβουλίων, ενσωματώνοντας όλες τις αλλαγές που έχουν προκύψει από τις τελευταίες νομοθετικές παρεμβάσεις, σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Εσωτερικών (17/1/2025)  και  όπως αναφέρει η ανακοίνωση,  με σύμφωνη γνώμη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ).

Το νέο πλαίσιο λειτουργίας των Δημοτικών Συμβουλίων στα πρότυπα του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου,  παρέχει τη δυνατότητα σε δημότες και κατοίκους με συγκεκριμένες διαδικασίες να υποβάλουν στο Δημοτικό Συμβούλιο αναφορές, ερωτήσεις και αιτήσεις, εισάγοντας παρεμφερείς διαδικασίες διαφάνειας και λογοδοσίας αντίστοιχες με εκείνες της Βουλής των Ελλήνων, εμπλουτίζεται η πρόσφατα θεσμοθετημένη ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας, ενώ παράλληλα ενισχύεται ο ρόλος των δημοσιογράφων των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης παρέχοντας την δυνατότητα ραδιοφωνικής και τηλεοπτικής κάλυψης των συνεδριάσεων των Δημοτικών Συμβουλίων.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η δυνατότητα των κατοίκων να ερωτούν και να ελέγχουν την Δημοτική Αρχή για ζητήματα που τους απασχολούν και έχουν να κάνουν με την καθαριότητα, τον ευπρεπισμό των δημοτικών χώρων, τον φωτισμό ή ακόμη και ζητήματα ασφάλειας.

Μεταξύ άλλων προβλέπονται:

Η δυνατότητα διεξαγωγής των συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου: α) είτε δια ζώσης στο κατάστημα της έδρας του Δήμου, β) είτε με τηλεδιάσκεψη, με κάθε πρόσφορο μέσο ηλεκτρονικών επικοινωνιών, γ) είτε με μικτό τρόπο, διά ζώσης και με τηλεδιάσκεψη.

Η τήρηση της νομοθεσίας για την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

Επιτρέπεται η ραδιοφωνική και τηλεοπτική κάλυψη των συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου.

Δίνεται έμφαση στην ενημέρωση των πολιτών: Το Δημοτικό Συμβούλιο συζητά υποχρεωτικά προτάσεις που κατατίθενται σε αυτό από τουλάχιστον είκοσι πέντε (25) άτομα για την επίλυση ζητημάτων αρμοδιότητάς του.

Η δυνατότητα σε δημότες και κατοίκους με συγκεκριμένες διαδικασίες να υποβάλουν στο Δημοτικό Συμβούλιο αναφορές, ερωτήσεις και αιτήσεις, τις οποίες απαντά ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου ή ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την κατάθεσή τους. Στόχος είναι ο ενεργός πολίτης, ο ενημερωμένος πολίτης.

Διατάξεις που αφορούν στην τακτική διμηνιαία ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας της δημοτικής Αρχής, για τον έλεγχο των πεπραγμένων της και ρυθμίζεται αναλυτικά η διαδικασία διεξαγωγής της ειδικής συνεδρίασης λογοδοσίας της δημοτικής αρχής καθώς και οι χρόνοι των ομιλητών.

Ειδική συνεδρίαση απολογισμού των πεπραγμένων κάθε Δημοτικής Αρχής μέχρι τέλος Ιουνίου για κάθε έτος.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ