Connect with us

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Τι πόλη θέλουμε;

Published

on

Στην πόλη της Ναυπάκτου, σημαντικό πρόβλημα δημιουργείται από την αυθαίρετη κατάληψη των δημόσιων ελεύθερων χώρων. Επίσης, η μεγάλη συγκέντρωση εμπορικών δραστηριοτήτων γύρω από τις βασικές οδικές αρτηρίες, προκαλεί συμφόρηση στην κίνηση των πεζών και των οχημάτων. Μείζον πρόβλημα αποτελεί και η στάθμευση των αυτοκινήτων στο ιστορικό κέντρο.

Οχήματα καταλαμβάνουν αυθαίρετα χώρους, με συνέπεια να εμποδίζεται η κυκλοφορία των πεζών και να μειώνεται ο ελεύθερος δημόσιος χώρος, που είναι απαραίτητος για την εύρυθμη λειτουργία του ιστού της πόλης. Από το 2012 και επί δημοτικής αρχής Γιάννη Μπουλέ, υπήρξε απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου σχετικά με τους κοινόχρηστους χώρους, απόφαση που ισχύει μέχρι και σήμερα,  μια και δεν υπήρξε κάποια καινούργια που να την ακυρώνει.

Καθώς το επόμενο διάστημα θα υπάρξει συζήτηση και διαβούλευση για τους κοινόχρηστους χώρους από πλευράς δημοτικής αρχής, το Nafsweek ζήτησε από τον Νίκο Χαλαζιά, αρμόδιο αντιδήμαρχο στην προηγούμενη δημοτική αρχή, τις θέσεις και την φιλοσοφία του κανονισμού για τους κοινόχρηστους χώρους, που όπως αναφέραμε ισχύει μέχρι και σήμερα.

«Οι δημόσιοι ελεύθεροι χώροι μιας πόλης – οι δρόμοι, οι πλατείες, οι κήποι, τα πάρκα, τα προαύλια των εκκλησιών, οι αρχαιολογικοί χώροι – με τη μορφή τους, τις διαστάσεις, τις αναλογίες, τις προοπτικές που δημιουργούν και τα κτίρια που τους περιβάλλουν συνθέτουν, τελικά, την εικόνα της πόλης, αυτήν που ο κάθε κάτοικος-πολίτης πρoσλαμβάνει και βιώνει καθημερινά και ο κάθε επισκέπτης συναποκομίζει επιστρέφοντας στον τόπο του. Μπαίνουν λοιπόν σε σχέση με τους δημόσιους χώρους ορισμένα ερωτήματα όπως:  Τι είδους πόλη θέλουμε να διαμορφώσουμε;

Πώς οριοθετούμε τους ελεύθερους δημόσιους χώρους; Θέλουμε το Λιμάνι, που είναι το σήμα κατατεθέν της πόλης μας ελεύθερο από οχήματα, εικόνα ελκυστική για ντόπιους και επισκέπτες ή θέλουμε το λιμάνι χώρο που προσβάλλει την αισθητική μας και απωθεί τον επισκέπτη; Θέλουμε τις παραλίες προσπελάσιμες σε όλους ή θέλουμε ένα φράγμα αυτοκινήτων να κόβει την θέα προς την θάλασσα;  Θέλουμε πλατείες χωρίς ελεύθερο χώρο για μικρούς και μεγάλους; Θέλουμε μια πόλη αφιλόξενη προς τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες; Μας τιμά η αδιαφορία, η αφ’ υψηλού αντιμετώπιση συνανθρώπων μας που η μοίρα δεν στάθηκε γενναιόδωρη απέναντί τους»;

Υπάρχει κάποιο πλαίσιο εντός του οποίου οφείλουμε να κινηθούμε.

«Υπάρχουν πρώτα απ’ όλα οι νόμοι και τα διατάγματα που ρυθμίζουν την καθημερινότητα μιας πόλης. Το ότι οφείλουμε να τους σεβόμαστε, για να μην γίνουμε ζούγκλα, δεν το συζητούμε. Είναι θέση αδιαπραγμάτευτη. Ωστόσο οι νόμοι δεν προβλέπουν, δεν μπορεί να προβλέπουν ζητήματα που γεννά η καθημερινή τριβή αλλά και οι ιδιομορφίες κάθε πόλης. Ερχόμαστε λοιπόν Δημοτική Αρχή και Δημότες να επισημάνουμε, να συζητήσουμε και να ρυθμίσουμε με τον Κανονισμό Κοινοχρήστων Χώρων τέτοιου είδους ζητήματα. Με τον Κανονισμό θεσπίσαμε αρχές και κανόνες, ώστε: Να εξασφαλίσουμε ασφαλείς συνθήκες κυκλοφορίας για τους πεζούς και κυρίως για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.

Να βάλουμε τάξη στην εκμετάλλευση των κοινοχρήστων χώρων (σε πλατείες και πεζοδρόμους) από επαγγελματίες, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα ζωτικό ελεύθερο χώρο για περίπατο και αναψυχή στους συμπολίτες μας και στους επισκέπτες. Να εμπεδώσουμε πνεύμα ίσης μεταχείρισης προς τους επαγγελματίες καταστηματάρχες, χωρίς διακρίσεις και ευνοιοκρατικές ρυθμίσεις. Να αποτρέψουμε πιθανά ατυχήματα από την ανεξέλεγκτη απόθεση αντικειμένων σε οδούς, πεζοδρόμια κ.λπ. και να διασφαλίσουμε την ευχερή προσπέλαση και τροφοδοσία των εμπορικών καταστημάτων, την εξυπηρέτηση λοιπών επαγγελματικών δραστηριοτήτων. Να αναβαθμίσουμε την εικόνα της πόλης μας, που αποτελεί πόλο τουριστικής κίνησης, να δώσουμε επιπλέον κίνητρα επισκεψιμότητας και συνεπώς να πολλαπλασιάσουμε τα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη για την περιοχή μας.

Είναι σαφές ότι δεν εξαπολύσαμε κυνηγητό κατά των επαγγελματιών (καταστηματαρχών και περιπτερούχων). Ούτε πάλι κηρύξαμε διωγμό στους εποχούμενους. Προσπαθήσαμε με τον διάλογο, με την ανταλλαγή απόψεων και καταλήξαμε σε μια συνολική πρόταση που αναβαθμίζει την καθημερινότητα της πόλης μας».

Πέρα από το… φιλότιμο υπάρχει θέμα με την εφαρμογή του.

«Ένα κρίσιμο ζήτημα παραμένει η εφαρμογή του κανονισμού κοινοχρήστων χώρων, ιδιαίτερα μετά την κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας.  Ο κανονισμός παίρνει σάρκα και οστά στον βαθμό που εμείς οι ίδιοι τον σεβόμαστε και τον εφαρμόζουμε. Υπεύθυνη για αυτό, είναι και η δημοτική αρχή, είναι και οι αρμόδιες υπηρεσίες, αλλά είναι, κυρίως, οι πολίτες της Ναυπάκτου, η κοινωνία της Ναυπακτίας, η οποία οφείλει να σεβαστεί τους νόμους που αφορούν την χρήση των δημοσίων χώρων. Πρέπει να ενστερνιστούμε, νομίζω όλοι μία βασική αρχή, ότι ο σεβασμός, προς τους νόμους, είναι αδιαπραγμάτευτος, ότι οι νόμοι δεν καταπιέζουν, απεναντίας, απελευθερώνουν τον πολίτη και ότι κάθε αυθαιρεσία συνιστά επιστροφή στην βαρβαρότητα».

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ζωντανά ( 25/3 – 07:00) Αρχιερατική Θεία Λειτουργία και Δοξολογία, Αγ. Δημήτριος Ναυπάκτου

Published

on

By

Παρακολουθήστε ζωντανά  σήμερα Σάββατο  25 Μαρτίου 2023, εορτή του Ευαγγελισμού της  Θεοτόκου και Εθνική επέτειο της 25ης Μαρτίου  1821, την  Αρχιερατική Θεία Λειτουργία και την Δοξολογία  από τον Μητροπολιτικό Ιερό  Ναό  Αγίου Δημητρίου Ναυπάκτου.

Τεχνική υποστήριξη -μετάδοση

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Έτοιμος ο κόμβος Μαλαμάτων

Published

on

By

Ένα πολύ σημαντικό έργο για την περιοχή της Δωρίδας και όχι μόνο, αλλά  και χρόνιο αίτημα των κατοίκων της περιοχής αυτής, υλοποιήθηκε. Το έργο «Κατασκευή Συνδετήριου Οδικού Κόμβου Μαλαμάτων», είναι πλέον πραγματικότητα. Το έργο με προϋπολογισμό 1.500.000 ευρώ τον Οκτώβριο του 2016, εγκρίθηκε η ένταξη από το αρμόδιο υπουργείο.

Η αναγκαιότητα του έργου είναι εξαιρετικά σημαντική. Πρόκειται για  την  κατασκευή  ανισόπεδου  κόμβου,  ο  οποίος  αναπτύσσεται  στην  περιοχή  ανατολικά   του  ποταμού  Μόρνου, και  συγκεκριμένα,  στη  διασταύρωση της Εθνικής  Οδού Άμφισσας – Αντιρρίου, με  την  Επαρχιακή  Οδό Γέφυρα Μόρνου-Μοναστηράκι,  με ταυτόχρονη  κατασκευή  και  βελτίωση  του  παράπλευρου  και  εγκάρσιου οδικού  δικτύου.

Ο νέος ανισόπεδος κόμβος λύνει πολλαπλά προβλήματα μιας και θα αποτελεί κύρια είσοδο μεταξύ Αιτωλοακαρνανίας και Φωκίδας, θα συνδέει το παραθαλάσσιο και πεδινό τμήμα με το ορεινό της Δωρίδας, ενώ ταυτόχρονα εξασφαλίζει την ασφάλεια στην κυκλοφορία εντός του βιοτεχνικού πάρκου τη περιοχής.

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Η μεγάλη ανατροπή στην εκτός σχεδίου δόμηση

Published

on

By

«Η πρόσφατη απόφαση 176/2023 του Συμβουλίου της Επικρατείας αναφορικά με την εκτός σχεδίου δόμηση ανατρέπει όλα τα δεδομένα σε αγοραπωλησίες και συμβόλαια, προεγκρίσεις δόμησης και άδειες δόμησης και σε χιλιάδες μικρές και μεγάλες επενδύσεις, τουριστικές ή αναπτυξιακές, για τις οποίες έχουν ληφθεί προεγκρίσεις ή οι οποίες έχουν ενταχθεί στον αναπτυξιακό νόμο.

Το Συμβούλιο της Επικρατείας αποφάσισε ότι δεν αρκεί το ελάχιστο εμβαδόν των 4 στρεμμάτων, αλλά απαιτείται και η ύπαρξη προσώπου σε κοινόχρηστο χώρο (δρόμο) για τη δόμηση ενός ακινήτου, διότι, σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης, κατά το Σύνταγμα οι εκτός σχεδίου περιοχές δεν έχουν ως προορισμό, κατ’ αρχήν, τη δόμηση ή την τουριστική εκμετάλλευση, αλλά τη γεωργική, κτηνοτροφική και δασοπονική εκμετάλλευση και την αναψυχή του κοινού. Επί της ουσίας, με την απόφαση καταργείται η εκτός σχεδίου δόμηση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, ακόμη και για γήπεδα άρτια και οικοδομήσιμα από τέσσερα στρέμματα και πάνω, τα οποία μέχρι πρότινος μπορούσαν να οικοδομηθούν.

Πρόκειται για ένα ακόμη πλήγμα στη μικροϊδιοκτησία, αλλά και στην ασφάλεια δικαίου στη χώρα μας, με αποκλειστικά υπεύθυνη την κυβερνητική αδράνεια για τη ρύθμιση ενός ζητήματος που αφορά χιλιάδες ιδιοκτήτες που βρίσκονται στον αέρα. Ούτε κρύο ούτε ζέστη, κατά τα λόγια του Ιωάννη στην Αποκάλυψη. Διευκρινίζω ότι ούτε διαθέτω ούτε εκπροσωπώ (δικηγορικά ή άλλως πως) τέτοιες ιδιοκτησίες. Ωστόσο, παρακολουθώ τις συνέπειες της κυβερνητικής στάσης στην κοινωνία και τους θεσμούς σε περιοχές μικρών και εκτός σχεδίου κλήρων, όπως η Κεφαλονιά και η Ιθάκη, αλλά και σε ολόκληρη την Ελλάδα: έχουν παγώσει όλες οι αγοραπωλησίες και τα συμβόλαια για ακίνητα που μέχρι σήμερα είχαν δικαίωμα έκδοσης νόμιμης οικοδομικής άδειας. Τα πολεοδομικά γραφεία της χώρας και οι υπηρεσίες δόμησης έχουν αναστείλει κάθε προέγκριση δόμησης και άδεια δόμησης σε ακίνητα εκτός σχεδίου πόλης και οικισμών με εμβαδόν μεγαλύτερο των 4.000 τ.μ. χωρίς πρόσωπο σε κοινόχρηστο δρόμο. Ενώ μετέωρες έχουν μείνει μικρές και μεγάλες επενδύσεις, κυρίως τουριστικές, που έχουν ενταχθεί στον αναπτυξιακό νόμο, διότι στερούνται πλέον δυνατότητας έκδοσης οικοδομικής άδειας. Για ακόμη μία φορα η ασφάλεια δικαίου στη χώρα μας κατακρημνίζεται.

Το γαϊτανάκι της κυβερνητικής ανεπάρκειας ξεκίνησε με τον περίφημο νόμο Χατζηδάκη και την καταληκτική προθεσμία της 9ης Δεκεμβρίου του ν. 4759/2020 για την έκδοση προέγκρισης οικοδομικής άδειας για ακίνητα επιφανείας μικρότερης των 4 στρεμμάτων. Με την εκπνοή της προθεσμίας χιλιάδες μικροϊδιοκτήτες έχασαν το δικαίωμα δόμησης, παρά τη ρητή δέσμευση της πολιτείας για την (προηγούμενη) εκπόνηση τοπικών ή ειδικών πολεοδομικών σχεδίων και τον ορισμό νέων ζωνών οικοδόμησης και ανάπτυξης. Τη σκυτάλη παίρνει σήμερα το ΣτΕ, με το απόλυτο κομφούζιο να διαιωνίζεται στις Αρχές, στην κοινωνία και τους θεσμούς και τη δαμόκλειο σπάθη της καταδίκης από τα ευρωπαϊκά δικαστήρια να επικρέμαται πάνω από τη χώρα μας.

Σκόπιμη πολιτική επιλογή ή τραγική κυβερνητική ανεπάρκεια; Οτιδήποτε απ’ τα δύο, η δικαστική ρύθμιση αποτελεί τη χειρότερη εκδοχή θεσμικής απάντησης σε ένα πρόβλημα που λαμβάνει πλέον εκρηκτικές διαστάσεις».

* Ο κ. Νικόλας Φαραντούρης είναι καθηγητής του Ευρωπαϊκού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς, δικηγόρος στον Άρειο Πάγο.

πηγή: «Καθημερινή»

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ