Για ένα θέμα το οποίο γίνεται συζήτηση το τελευταίο διάστημα είναι η προμήθεια του Δήμου Ναυπακτίας, μέσα από το πρόγραμμα Φιλόδημος, εξοπλισμού για τις παιδικές χαρές ύψους 250.000 ευρώ. Ζητήσαμε από τον αρμόδιο αντιδήμαρχο τεχνικών υπηρεσιών Κώστα Καρακώστα να μας δώσει απαντήσεις για όλα όσα ακούστηκαν, γράφτηκαν και ειπώθηκαν για το θέμα αυτό. Μας είπε:
«Μέσα από το πρόγραμμα ΦιλόΔημος ο Δήμος
Ναυπακτίας συμπληρώνει μία σειρά από πολύ μεγάλες παρεμβάσεις στην περιοχή. Να
θυμηθείτε ότι το 2014, μόλις αναλάβαμε αναγκαστήκαμε με εισαγγελική παραγγελία
ξηλώσουμε γύρω στις 80 παιδικές χαρές.
Αυτές λοιπόν αρχίζουν σιγά-σιγά και αντικαθίσταται και σήμερα ήδη
λειτουργούν πάνω από 20 παιδικές χαρές.
Τον εξοπλισμό αυτό τον προμηθεύτηκε ο Δήμος είτε με τη διαδικασία
της απ’ ευθείας ανάθεσης όταν χρειαζόταν, είτε με δημοπρασία που δεν ήταν η μοναδική που κάνουμε σαν Δήμος Ναυπακτίας. Υπήρξε δημοπρασία και πέρυσι και
τοποθετήθηκαν ήδη οι παιδικές χαρές στα ορεινά.
Έχουμε ήδη ξεπεράσει τις 20 παιδικές χαρές και μέσα από το πρόγραμμα
ΦιλόΔημος θα έχουμε άλλες 15 παιδικές χαρές.
Σήμερα βρισκόμαστε στη διαδικασία του
προσυμβατικού ελέγχου, έχουμε ανάδοχο και εκτιμάμε ότι γύρω στο Πάσχα θα έχουν
τοποθετηθεί οι παιδικές χαρές σε Λυγιά, Ξηροπήγαδο, Δάφνη, στις Εργατικές
κατοικίες στη Ναύπακτο, στο Τρίκορφο, στην Κάτω Βασιλική, στη Μαμουλάδα, στη
Σκάλα, στην Αφροξυλιά, στο ΡΙγάνι, στη Βομβοκού και σε πολύ μεγάλες τοπικές
κοινότητες του Δήμου».
Σχετικά
με αυτά που ακούγονται για μηδενική έκπτωση στην προμήθεια όλου αυτού του
εξοπλισμού, τι έχετε να απαντήσετε;
«Νομίζω ότι πλέον όλοι θα πρέπει να συνηθίσουμε να
ξεχωρίζουμε τα fake news, τις ψεύτικες ειδήσεις. Αυτά που γράφτηκαν ή είναι ένα
δημοσίευμα που γράφτηκε γιατί αυτός που το έγραψε έχει πλήρη άγνοια της
κατάστασης ή είναι υποβολιμαίο και μία ψεύτικη είδηση, με συγκεκριμένη
στόχευση. Ελπίζω να γράφτηκε από άγνοια».
Πώς
θεωρείτε ότι μπορεί να αντιμετωπίσει κανείς αυτά τα fakenews, τις ψεύτικες ειδήσεις;
«Καλό είναι να ανοίξουμε μία τέτοια συζήτηση για το πώς αντιμετωπίζονται αυτά. Θα
πρέπει κανείς να οδηγείται σε διαψεύσεις κάθε φορά που γράφεται κάτι τέτοιο, θα
πρέπει να οδηγηθεί σε καταγγελίες;
Νομίζω δεν είναι αυτή η λύση.
Η
λύση είναι να μάθουμε και να εκπαιδευτούμε σαν κοινωνία ώστε να αντιμετωπίσουμε
αυτούς τους τύπους του διαδικτύου, έχοντας σωστή πληροφόρηση. Ο καθένας πια
μπορεί να ψάξει και να βρει ποια είναι η αλήθεια, ειδικά με τους δήμους και με
το πρόγραμμα διαύγεια.
Ο
λόγος που σήμερα μιλάω μαζί σας δεν είναι για να διαψεύσω το δημοσίευμα και όσα
γράφτηκαν, είναι προφανές ότι πρόκειται για fake news, αλλά για να απευθύνω την έκκληση να
προσπαθήσουμε να είμαστε ενημερωμένοι πολίτες, έτσι θα αφήσουμε όλο και πιο
περιορισμένο χώρο στα τρωκτικά του διαδικτύου, που με τις ψεύτικες ειδήσεις
προσπαθούν να εξυπηρετήσουν τα συμφέροντά τους. Εκτός, όπως είπα αν οφείλεται
σε καθαρή άγνοια».
Στο
διά ταύτα, γίνεται λόγος για μηδενική έκπτωση στην προμήθεια των παιδικών
χαρών. Τι απαντάτε;
«Το δημοσίευμα όντως κάνει λόγο για
μηδενική έκπτωση και κάνει λάθος γιατί η έκπτωση ήταν 3%. Το συγκρίνει δε με
εκπτώσεις που έχουμε πάρει σε δημοπρασίες για έργα και αυτό είναι λάθος. Η
προμήθεια υλικού είναι ένα εντελώς διαφορετικό πράγμα από το έργο.
Οι
μελέτες στις προμήθειες έχουν πραγματικές τιμές αγοράς και δεν μπορείς εύκολα
να πετύχεις μεγάλες εκπτώσεις. Γράφεται μάλιστα ότι η μικρή έκπτωση προκάλεσε
έκπληξη μεγάλη στον τεχνικό κόσμο της Ναυπάκτου! Να πω ότι ο τεχνικός κόσμος της Ναυπάκτου δεν
έχει καμία σχέση με τις προμήθειες, μία και δεν προμηθεύει κανείς παιδικές
χαρές, είναι ένα εντελώς άλλο κομμάτι. Εσκεμμένα ή από άγνοια μπλέκει αυτά τα
δύο πράγματα.
Εδώ
πρόκειται για μία ηλεκτρονική δημοπρασία που έχει γίνει γνωστή στο πανελλήνιο.
Δεν δημοσιεύτηκε σε μια – δύο εφημερίδες, έλαβαν γνώση όλες οι εταιρείες στην
Ελλάδα που ασχολούνται με το αντικείμενο.
Δεν
είναι τυχαίο ότι καμία εταιρεία δεν έκανε ένσταση που σημαίνει ότι ο
διαγωνισμός ήταν έτσι όπως πρέπει.
Σημαντικό
είναι να πω ότι το ίδιο το πρόγραμμα ΦιλόΔημος, για τις παιδικές χαρές έχει μία
ασφαλιστική δικλείδα που αναγκάζει τους δήμους να κάνουν σωστές μελέτες για την
προμήθεια των παιδικών χαρών.
Αναφέρει
λοιπόν το Υπουργείο Εσωτερικών ότι όταν θα λήξει το πρόγραμμα θα βγει ένας
μέσος όρος από τα τεχνικά δελτία που έχουν υποβάλλει οι δήμοι πανελλαδικά και
κανένας Δήμος δεν έχει δικαίωμα να βάλει φουσκωμένες τιμές πάνω από τον μέσο
όρο που θα προκύψει ανά τετραγωνικό μέτρο για τις παιδικές χαρές».
Υπάρχουν
τέτοιες προμήθειες για παιδικές χαρές και σε άλλους Δήμους. Πόσο απέχουν τα
ποσοστά έκπτωσης από αυτό που πήρε ο Δήμος Ναυπακτίας;
«Κανένα ποσοστό σε έκπτωση δεν είναι
διψήφιο ανά την Ελλάδα. Είναι η τρίτη δημοπρασία που κάνει ο Δήμος Ναυπακτίας.
Έχει γίνει μία στη θητεία του κυρίου Μπουλέ μέσα από το Πράσινο Ταμείο για
παιδικές χαρές, με έκπτωση 7%. Έγινε και
πέρυσι από το Δήμο Ναυπακτίας δημοπρασία για παιδικές χαρές στα ορεινά, με
ποσοστό μονοψήφιο και φέτος έχουμε έκπτωση 3%.
Να σας αναφέρω στοιχεία από δήμους οι οποίοι έχουν κάνει δημοπρασίες,
κυρίως με το πρόγραμμα ΦιλόΔημος για προμήθεια παιδικών χαρών. Έχουμε τον Δήμο Φυλής με προϋπολογισμό 1,5
εκατ. για παιδικές χαρές που πήρε
έκπτωση 1%. Τον Δήμο Ξάνθης με 7,7%. Ο Δήμος Χαλκιδέων 3%, ο Δήμος Ζηρού 1%, ο
Δήμος Αγίας Παρασκευής 1%, ο Δήμος Ηρακλείου Κρήτης με έκπτωση 8,4% , Δήμος
Φιλοθέης με ποσοστό 4,3%, ο Δήμος Μονεμβασίας ποσοστό 3,8%, ο Δήμος
Ελληνικού-Αργυρούπολης ποσοστό 0,5%, ο Δήμος Ανδρίτσαινας με ποσοστό 1%, ο
Δήμος Λουτρακίου-Περαχώρας ποσοστό έκπτωσης 1,78%.
Είναι φανερό λοιπόν ότι όλες οι δημοπρασίες για παιδικές χαρές στην Ελλάδα, επειδή δεν πρόκειται για κατασκευή έργου που να έχουν μπετά, ασφαλτικά, μάντρες, τοιχία, κατασκευή κτιρίων και λοιπά, στα οποία δίνονται πολύ μεγάλες εκπτώσεις, όπως και πήραμε τέτοιες εκπτώσεις στο Ειδικό σχολείο, στις Αναπλάσεις, στο Ξενία, οι εκπτώσεις είναι σε αυτά τα ποσοστά. Πρόκειται
λοιπόν για προμήθεια και οι εκπτώσεις είναι πάρα πολύ μικρές.
Θα
μπορούσε λοιπόν, ο οποιοσδήποτε Ναυπάκτιος έχει κάποιο ενδιαφέρον, να δει τι
συμβαίνει με τις προμήθειες των παιδικών χαρών. Ένας τέτοιος πολίτης θα ήταν
ενημερωμένος και θα μπορούσε ο ίδιος να αποκρούσει τέτοιου είδους δημοσιεύματα
και να δώσει όλο και λιγότερο χώρο στο διαδίκτυο σε τέτοια δημοσιεύματα είτε
αυτά προκύπτουν από άγνοια είτε προκύπτουν από κατασκευασμένες ειδήσεις για να
πετύχουν συγκεκριμένους στόχους».
Πολύ φασαρία έγινε το τελευταίο διάστημα με το περιβόητο «τέλος ταφής» και ότι επιβαρύνονται δραματικά οι δήμοι με το υπέρογκο ποσό και μάλιστα με αναδρομική ισχύ, αν θα αναγκαστούν οι δήμοι να αυξήσουν τα δημοτικά τέλη, με τα πιο επίσημα χείλη να δηλώνουν πως αν υπάρξει καλή διαχείριση του πράγματος δεν θα έχουμε αυξήσεις δημοτικών τελών.
Η λύση βρέθηκε, και με τον σκύλο χορτάτο … αφού απευθείας από τους πολίτες και τα δημοτικά τέλη που πληρώνουν μέσω των λογαριασμών παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας θα εισπράττεται το τέλος ταφής απορριμμάτων, σύμφωνα με χθεσινή κοινή ανακοίνωση τριών υπουργείων (Περιβάλλοντος, Οικονομικών, Εσωτερικών).
Για μια ακόμα φορά, το σύνηθες υποζύγιο θα πληρώσει το «μάρμαρο» και ας μη φταίει για την ανικανότητα της πολιτείας να διαχειρίζεται τα απορρίμματα.
Αυτό που θα προβλέπει η νομοθετική ρύθμιση που επεξεργάζεται και θα προωθήσει προς ψήφιση στη Βουλή το υπουργείο Περιβάλλοντος και, σύμφωνα πάντα με την ανακοίνωση, «προκειμένου να διασφαλιστεί η είσπραξη του τέλους [ταφής]» απεμπλέκονται από τις σχετικές διαδικασίες οι Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ) της χώρας και ο ΕΔΣΝΑ, όπου σε αυτούς τους φορείς θα πλήρωναν οι δήμοι της χώρας.
Σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος, οι πόροι που θα συλλεχθούν από το «τέλος ταφής» θα επιστρέψουν κατά 85% στην Τοπική Αυτοδιοίκηση για έργα ανακύκλωσης, που θα μειώσουν τα μεγέθη ταφής απορριμμάτων, άρα και το συνολικό κόστος του «τέλους ταφής».
Να θυμίσουμε ότι ανάλογες δεσμεύσεις περί επιστροφής εισπραττόμενων τελών πίσω στην Αυτοδιοίκηση έχουν διατυπωθεί και στο παρελθόν, χωρίς να υπάρχουν απτά αποτελέσματα ως προς την υλοποίηση έργων διαχείρισης απορριμμάτων που θα αποτρέπουν ουσιαστικά την ταφή.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στόχος είναι το προτεινόμενο μοντέλο να εφαρμοστεί από 1/4/2025.
Οι αλλαγές στις τραπεζικές χρεώσεις θα “φανούν” σταδιακά εντός της εβδομάδας αφού ο νόμος 5167 που τις υιοθέτησε, τίθεται σε εφαρμογή στις 20 Ιανουαρίου 2025
Συνεπώς θα έχουμε αλλαγή του “τοπίου” στις συναλλαγές.
Εν αρχή, εφαρμόζεται η μείωση της χρέωσης για αποστολή και λήψη χρημάτων έως 5.000 ευρώ. Η προμήθεια γι’ αυτή τη συναλλαγή ήταν από 2,5 έως 5 ευρώ και πλέον, θα χρεώνεται με 0,50 ευρώ.
Γενικότερα, οι πολίτες θα μπορούν να στέλνουν διατραπεζικά εμβάσματα, μεταφέροντας ποσά από IBAN σε IBAN, από τη μία τράπεζα στην άλλη, σε χρόνο λιγότερο των 10 δευτερολέπτων και με κόστος μιας απλής μεταφοράς.
Ήδη οι τράπεζες έχουν ολοκληρώσει τις σχετικές διαδικασίες και είναι έτοιμες για την εναρμόνιση των μέτρων για να ανταποκριθούν χωρίς προβλήματα στις συναλλαγές.
Τι αλλάζει στο IRIS
Όσον αφορά στις συναλλαγές μέσω IRIS προβλέπεται καθιέρωση διακριτών ορίων: 500 ευρώ μεταξύ πολιτών και 500 ευρώ για πληρωμές σε ελεύθερους επαγγελματίες (από 500 ευρώ συνολικά σήμερα). Οι πολίτες δεν έχουν προμήθειες στις συναλλαγές τους και οι ελεύθεροι επαγγελματίες έχουν πολύ χαμηλότερες προμήθειες σε σχέση µε τα POS.
Η ενεργοποίηση των νέων ορίων εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί εντός 3 – 6 μηνών από σήμερα.
Αναλυτικά τα μέτρα για τις τράπεζες:
Μηδενική χρέωση για πληρωμή λογαριασμών και οφειλών προς το δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία, ΟΤΑ, εταιρίες ενέργειας, ύδρευσης, τηλεπικοινωνιών και ασφαλιστικές εταιρίες, μέσω ψηφιακών δικτύων (web-banking/mobile-banking) (από 0,6 ευρώ που κοστίζει σήμερα στις περισσότερες περιπτώσεις).
Δραστική μείωση των προμηθειών μεταφοράς χρημάτων μεταξύ τραπεζών: Μέγιστο ύψος χρέωσης 0,5 ευρώ για αποστολή χρημάτων (εξερχόμενο έμβασμα) και 0,5 ευρώ για λήψη χρημάτων (εισερχόμενο έμβασμα), για ποσά έως 5.000€ ανά έμβασμα, για φυσικά πρόσωπα και ελεύθερους επαγγελματίες, μεταξύ τραπεζών. Αφορά τόσο απλά εμβάσματα, όσο και άμεσες μεταφορές πίστωσης (SEPA). Αυτό αντιστοιχεί σε μείωση του κόστους για τις εν λόγω προμήθειες από 50% έως και 80% αναλόγως την τράπεζα και το είδος εμβάσματος (από 1 έως 2,5 ευρώ που κοστίζει σήμερα).
Μηδενική χρέωση για ανάληψη μετρητών από ΑΤΜ άλλης τράπεζας από αυτή που τηρείται ο λογαριασμός σε απομακρυσμένες και νησιωτικές περιοχές όπου υπάρχει ATM μόνο μίας τράπεζας. Επιπλέον πανελλαδικά, μηδενική χρέωση για ερώτηση υπολοίπου λογαριασμού ή καρτών σε ATM άλλων Τραπεζών (από περίπου 0,2 ευρώ που ισχύει σήμερα).
Μειωμένο κόστος συναλλαγών κατά 50% με κάρτες για αγορές μικρής λιανικής έως 20 ευρώ (από 10 ευρώ που θεσμοθετήθηκε πρόσφατα).
Μηδενική χρέωση για φόρτιση προπληρωμένων καρτών για ποσό φόρτισης έως 100 ευρώ (από περίπου 1 ευρώ που ισχύει σήμερα).
Διευρύνεται η χρήση του IRIS με την καθιέρωση διακριτών ορίων ώστε να υπάρχει δυνατότητα για άμεσες και δωρεάν μεταφορές χρημάτων μεταξύ φυσικών προσώπων έως 500 ευρώ ημερησίως, πέραν των 500 ημερησίως για άμεσες πληρωμές σε ελεύθερους επαγγελματίες/ατομικές επιχειρήσεις.
Σε ισχύ (!!!) –χωρίς όμως να έχει δημοσιευτεί στο ΦΕΚ– είναι πλέον ο νέος «Πρότυπος Κανονισμός Λειτουργίας Δημοτικού Συμβουλίου» που ρυθμίζει ολοκληρωμένα τον τρόπο αποτελεσματικής και ουσιαστικής λειτουργίας των Συμβουλίων, ενσωματώνοντας όλες τις αλλαγές που έχουν προκύψει από τις τελευταίες νομοθετικές παρεμβάσεις, σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Εσωτερικών (17/1/2025) και όπως αναφέρει η ανακοίνωση, με σύμφωνη γνώμη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ).
Το νέο πλαίσιο λειτουργίας των Δημοτικών Συμβουλίων στα πρότυπα του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, παρέχει τη δυνατότητα σε δημότες και κατοίκους με συγκεκριμένες διαδικασίες να υποβάλουν στο Δημοτικό Συμβούλιο αναφορές, ερωτήσεις και αιτήσεις, εισάγοντας παρεμφερείς διαδικασίες διαφάνειας και λογοδοσίας αντίστοιχες με εκείνες της Βουλής των Ελλήνων, εμπλουτίζεται η πρόσφατα θεσμοθετημένη ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας, ενώ παράλληλα ενισχύεται ο ρόλος των δημοσιογράφων των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης παρέχοντας την δυνατότητα ραδιοφωνικής και τηλεοπτικής κάλυψης των συνεδριάσεων των Δημοτικών Συμβουλίων.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η δυνατότητα των κατοίκων να ερωτούν και να ελέγχουν την Δημοτική Αρχή για ζητήματα που τους απασχολούν και έχουν να κάνουν με την καθαριότητα, τον ευπρεπισμό των δημοτικών χώρων, τον φωτισμό ή ακόμη και ζητήματα ασφάλειας.
Μεταξύ άλλων προβλέπονται:
Η δυνατότητα διεξαγωγής των συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου: α) είτε δια ζώσης στο κατάστημα της έδρας του Δήμου, β) είτε με τηλεδιάσκεψη, με κάθε πρόσφορο μέσο ηλεκτρονικών επικοινωνιών, γ) είτε με μικτό τρόπο, διά ζώσης και με τηλεδιάσκεψη.
Η τήρηση της νομοθεσίας για την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.
Επιτρέπεται η ραδιοφωνική και τηλεοπτική κάλυψη των συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου.
Δίνεται έμφαση στην ενημέρωση των πολιτών: Το Δημοτικό Συμβούλιο συζητά υποχρεωτικά προτάσεις που κατατίθενται σε αυτό από τουλάχιστον είκοσι πέντε (25) άτομα για την επίλυση ζητημάτων αρμοδιότητάς του.
Η δυνατότητα σε δημότες και κατοίκους με συγκεκριμένες διαδικασίες να υποβάλουν στο Δημοτικό Συμβούλιο αναφορές, ερωτήσεις και αιτήσεις, τις οποίες απαντά ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου ή ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την κατάθεσή τους. Στόχος είναι ο ενεργός πολίτης, ο ενημερωμένος πολίτης.
Διατάξεις που αφορούν στην τακτική διμηνιαία ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας της δημοτικής Αρχής, για τον έλεγχο των πεπραγμένων της και ρυθμίζεται αναλυτικά η διαδικασία διεξαγωγής της ειδικής συνεδρίασης λογοδοσίας της δημοτικής αρχής καθώς και οι χρόνοι των ομιλητών.
Ειδική συνεδρίαση απολογισμού των πεπραγμένων κάθε Δημοτικής Αρχής μέχρι τέλος Ιουνίου για κάθε έτος.