Connect with us

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Υποχρεώσεις Δήμων-Περιφερειών για την ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων

Published

on

Την ευθύνη Δημάρχων και Περιφερειαρχών για τα κτίρια αρμοδιότητάς τους και το ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης υπογραμμίζει έγγραφο του Γενικού Γραμματέα Ενέργειας & Ορυκτών Πρώτων Υλών που εστάλη στην ΚΕΔΕ και την ΕΝΠΕ, προκειμένου να ενημερώσουν όλες τις Περιφέρειες και τους Δήμους για τις “δέουσες ενέργειές” τους.
Το έγγραφο κωδικοποιεί τις αυτοδιοικητικές υποχρεώσεις σε τέσσερις διαφορετικές ενότητες, ιδίως βάσει του νομικού κειμένου από το οποίο αυτές πηγάζουν.
Ειδικότερα:

Α] Σύμφωνα με την παρ.12 του αρ.7 του ν.4342/2015, υφίσταται η υποχρέωση, από το 2015, “με ευθύνη των Περιφερειαρχών και των Δημάρχων”, για τα κτίρια αρμοδιότητάς τους :
α) εκπόνησης σχεδίου ενεργειακής απόδοσης, το οποίο περιέχει συγκεκριμένους στόχους και δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας και βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης. Το σχέδιο αναθεωρείται ανά δύο (2) έτη και υποβάλλεται στο Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας,
β) καθιέρωσης συστήματος ενεργειακής διαχείρισης, το οποίο περιλαμβάνει ενεργειακούς ελέγχους, στο πλαίσιο του σχεδίου ενεργειακής απόδοσης,
γ) στο βαθμό που αυτό είναι οικονομικά εφικτό, εφαρμογής των σχεδίων ενεργειακής απόδοσης, χρησιμοποιώντας, μεταξύ άλλων, ειδικά χρηματοδοτικά εργαλεία και μέσα, καθώς επίσης και παρόχους ενεργειακών υπηρεσιών μέσω σύναψης συμβάσεων ενεργειακής απόδοσης.

Β] Το έγγραφο ενημερώνει την ΚΕΔΕ και την ΕΝΠΕ για τη δημοσίευση της οικ.175275/22.5.2018 Απόφασης του Υπουργού και Αναπληρωτή Υπουργού Περιβάλλοντος & Ενέργειας “Συστήματα αναγνώρισης προσόντων και πιστοποίησης Ενεργειακών Ελεγκτών. Μητρώο Ενεργειακών Ελεγκτών και Αρχείο Ενεργειακών Ελέγχων.” (Φ.Ε.Κ. Β’ 1927) με σκοπό τον καθορισμό, μεταξύ άλλων του καθεστώτος επαγγελματικών προσόντων των Ενεργειακών Ελεγκτών, του περιεχομένου του Μητρώου Ενεργειακών Ελεγκτών και της διαδικασίας εγγραφής σε αυτό, των προδιαγραφών του ενεργειακού ελέγχου, κλπ.

Γ] Επιπροσθέτως, με το έγγραφο ενημερώνονται Δήμοι και Περιφέρειες για τα βασικότερα σημεία της ΔΕΠΕΑ/Γ/οικ. 176381/21.06.2018Απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος & Ενέργειας “Επιχειρήσεις Ενεργειακών Υπηρεσιών, Ενεργειακές Υπηρεσίες, Μητρώο και Κώδικας Δεοντολογίας Επιχειρήσεων Ενεργειακών Υπηρεσιών.” (Φ.Ε.Κ. Β’ 2672). Πρόκειται για Απόφαση που αφορά σε επιχειρήσεις που κατά την έννοια του ν.4342/2015, ασκούν, μεταξύ άλλων, τη δραστηριότητα παροχής ενεργειακών υπηρεσιών και επιθυμούν την καταχώρησή τους στο Μητρώο Επιχειρήσεων Ενεργειακών Υπηρεσιών.

Δ] Τέλος, το Υπουργείο υπενθυμίζει στους Ο.Τ.Α. υποχρεώσεις που αφορούν τον υποδειγματικό ρόλο του δημοσίου τομέα σχετικά με τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης. 
Αναφέρονται:
α) Υποχρεωτική σύνδεση με το δίκτυο φυσικού αερίου, όπου υπάρχει διαθεσιμότητα δικτύου, σύμφωνα με το αρ.1 της Κ.Υ.Α. Δ6/Β/14826/17.6.2008 “Μέτρα για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και την εξοικονόμηση ενέργειας στο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα” (Φ.Ε.Κ. Β’ 1122)
β) Εγκατάσταση εξοπλισμού αντιστάθμισης αέργου ισχύος των ηλεκτρικών καταναλώσεων για την αύξηση του συντελεστή ισχύος (συνφ) σε επίπεδο κατ’ ελάχιστον 0,95 σύμφωνα με το αρ.2 της ανωτέρω Κ.Υ.Α.,
γ) Ορισμό ενεργειακού υπευθύνου για κάθε κτίριο, σύμφωνα με το αρ.10 της ίδιας ΚΥΑ και συμπλήρωση των ενεργειακών χαρακτηριστικών του κτιρίου, σύμφωνα με τη Φόρμα Ενεργειακής Καταγραφής που είναι αναρτημένη στην ιστοσελίδα του Υπουργείου,
δ) Έκδοση και ανάρτηση, σε περίοπτη για το κοινό θέση, Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) για κτίρια συνολικής ωφέλιμης επιφάνειας άνω των 250 τ.μ. τα οποία χρησιμοποιούνται από Υπηρεσίες του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα και τα οποία επισκέπτεται συχνά το κοινό (αρ.12-13 ν.4122/2013).

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Τι γίνεται με τα κοινόχρηστα ποδήλατα, την μελέτη για το κυκλοφοριακό και την ελεγχόμενη στάθμευση;

Published

on

By

Εδώ και πολλά χρόνια έχουμε να δούμε τα δημοτικά ποδήλατα να κάνουν την εμφάνισή τους στους δρόμους της Ναυπάκτου. Και βέβαια δεν συζητάμε για ποδηλατοδρόμο γιατί αυτός υπάρχει μόνο στα χαρτιά, με την καθημερινότητα να το αποδεικνύει περίτρανα. Σταθμευμένα οχήματα πάνω στον ποδηλατοδρόμο, μηχανάκια, καρέκλες, γλάστρες και ότι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς, καθημερινά τον ακυρώνουν.

Βέβαια, αρμόδιες υπηρεσίες για τον έλεγχο του ποδηλατοδρόμου είναι η Τροχαία και το Λιμενικό,  καθώς υπάρχει απόφαση για την λειτουργία του από το Δημοτικό Συμβούλιο εδώ και χρόνια. Δυστυχώς αυτή η απόφαση δεν εφαρμόζεται και δεν αστυνομεύεται. Η αρχική «προίκα» του Δήμου αριθμούσε κοντά στα 400 ποδήλατα από τα οποία ζήτημα είναι σήμερα να υπάρχουν τα μισά και αυτά σε οικτρή κατάσταση, παραμένοντας χρόνια σε ακινησία και πρακτικά αχρηστία στα υπόγεια του Ξενία.

Τα νεώτερα στοιχεία για την λειτουργία των κοινόχρηστων ποδηλάτων του Δήμου είναι ότι ο Δήμος προχώρησε στην προμήθεια αυτοματοποιημένου συστήματος λειτουργίας ποδηλάτων, εγκρίθηκε  πίστωση ποσού 24.800 ευρώ και ανατέθηκε  στην εταιρεία «BRAINBOX»  η προμήθεια του αυτοματοποιημένου αυτού συστήματος λειτουργίας ποδηλάτων Δήμου Ναυπακτίας.  Το όλο «πακέτο» θα περιλαμβάνει: Ηλεκτρονικές κλειδαριές με ενσωματωμένο σύστημα GPS/GPRS.  Σετ ανταλλακτικών ποδηλάτων (ντίζες) και αντικατάσταση. Εφαρμογή ελέγχου ποδηλάτων σε iOS και Android, καθώς και ετήσια άδεια χρήσης του λογισμικού διαχείρισης συμπεριλαμβανομένων των SIM καρτών.

Με αφορμή την επανεκκίνηση του θέματος των ποδηλάτων με την προμήθεια αυτοματοποιημένου συστήματος λειτουργίας τους από τον Δήμο, μιλήσαμε με τον αντιδήμαρχο Κώστα Καρακώστα για το θέμα αυτό, όπως και για τις κυκλοφοριακές μελέτες και το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης. Μας είπε:

«Έχει υπογραφεί η σύμβαση με την ανάδοχο εταιρεία και υλοποιείται. Πιστεύουμε ότι τον επόμενο ενάμιση μήνα θα μπορούν να μπουν σε λειτουργία στο σύστημα τα ποδήλατα του Δήμου. Πρόκειται για 40 κοινόχρηστα ποδήλατα τα οποία έχουν περάσει από σχετικό service και είναι λειτουργικά. Αυτά θα μπουν στο σύστημα».

Σχετικά με την Κυκλοφοριακή μελέτη αλλά και την μελέτη για το Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης (ΣΕΣ), ο αντιδήμαρχος σημείωσε: «Το σύστημα για την ελεγχόμενη στάθμευση βρίσκεται για έγκριση στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση και είμαστε σε αναμονή. Όσον αφορά την Κυκλοφοριακή μελέτη αυτή είναι έτοιμη και την επόμενη εβδομάδα θα είναι στον «αέρα» για δημόσια διαβούλευση. Πρόκειται για τη σύνθεση των τριών μελετών που υπήρχαν, με νέα στοιχεία επικαιροποιημένα».

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Το όνειρο και η πραγματικότητα της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου

Published

on

By

Σχεδόν ενάμιση αιώνα πριν ο Αιτωλοακαρνάνας πολιτικός  Χαρίλαος Τρικούπης έδινε το δικό του αγώνα για να βγάλει την Ελλάδα από την καθυστέρηση. Μια χώρα που ζούσε ακόμα στη σκιά της Οθωμανικής κυριαρχίας με έντονα τα σημάδια και τις πληγές του πολέμου για την ανεξαρτησία, αλλά και μεγάλο τμήμα της να παλεύει για την απελευθέρωση και την ενσωμάτωσή του στον εθνικό κορμό.

Ο Χαρίλαος Τρικούπης οραματίσθηκε μεγάλα έργα υποδομών, όπως το σιδηροδρομικό δίκτυο, ο Ισθμός της Κορίνθου, η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου. Εκτός από το τελευταίο πολλά ολοκληρώθηκαν επί των ημερών του ως δημόσια έργα για τα οποία χρειάσθηκε ο εξωτερικός δανεισμός που έφερε και τη χρεοκοπία.

Ο ίδιος αναγκάσθηκε να πει το «δυστυχώς επτωχεύσαμε» ,  να μην επανεκλεγεί βουλευτής και να πεθάνει εξόριστος στη Γαλλία το 1896. Με δυο λόγια ακολούθησε τη μοίρα κάθε μεγάλου Έλληνα από την αρχαία Ελλάδα μέχρι σήμερα. Αυτό όμως που έχει σημασία είναι τα έργα του έμειναν. Η χώρα απέκτησε βασικές δημόσιες υποδομές και  μετά από εκατό και πλέον χρόνια η γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου λειτουργεί και φέρει το όνομά του.

Οι κάτοικοι της περιοχής έχοντας υποστεί την πολύχρονη ταλαιπωρία στη μετακίνησή τους, παλαιότερα με καϊκια και πρόσφατα με φέρυ μπόουτ, επένδυσαν τις ελπίδες τους στο μεγάλο αυτό έργο για  να ενωθούν οι κοινωνίες εκατέρωθεν του Κορινθιακού και του Πατραϊκού κόλπου.  Προφανώς κυριαρχούσε στο μυαλό τους η έννοια του δημόσιου έργου που με λίγα σχετικά χρήματα θα διευκόλυνε τη μετακίνηση των ανθρώπων και θα συνέβαλε αποφασιστικά στην αλλαγή  των συνθηκών ζωής και στο δήμο Ναυπακτίας. Δυστυχώς πλανήθηκαν. Το έργο αυτό όπως και όλα τα έργα που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι στις μέρες μας για να επικοινωνήσουν μεταξύ τους (οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα, αεροπλάνα κλπ) λειτουργεί στη νεοφιλελεύθερη λογική που έχει κυριαρχήσει μεταπολιτευτικά και στη χώρα μας.

Η λογική αυτή βρίσκεται στον αντίποδα της λογικής του δημοσίων έργων. Αυτό σημαίνει ότι με σχεδόν συνολική χρηματοδότηση από το δημόσιο ταμείο κάποιες εταιρείες απολαμβάνουν ανεξέλεγκτα κέρδη, χωρίς κανένα επιχειρηματικό κίνδυνο. Μέλημά τους είναι να διασφαλίσουν τα προνόμιά τους όσο γίνεται περισσότερο.   Με τον τρόπο αυτό όσο περιορίζονται οι δημόσιες επενδύσεις, τόσο θα αυξάνει για τον απλό πολίτη το κόστος χρήσης των δημόσιων υποδομών.

Οι πρόσφατες εξαγγελίες του ΓΓ Γραμματέα υποδομών κ. Δέδε για παράταση της σύμβασης με τη ΓΕΦΥΡΑ ΑΕ και παράλληλη μείωση των διοδίων σ’ αυτό ακριβώς αποβλέπει. Να παρατείνει την εκμετάλλευση της γέφυρας με παράλληλη  παράταση των φραγμών στην επικοινωνία των δύο πλευρών του κορινθιακού.

Ευτυχώς το Δημοτικό Συμβούλιο του δήμου Ναυπακτίας έγκαιρα εντόπισε τη στρατηγική της εταιρείας και ομόφωνα έχει αποφασίσει να μη δεχθεί καμιά παράταση του χρόνου εκμετάλλευσης,  ακόμα και αν δεν μειωθεί το κόστος των διοδίων. Η ανάπτυξη της Ναυπακτίας είναι συνδεδεμένη με την Πάτρα. Όσο νωρίτερα φύγει το φράγμα που  υψώνει η γέφυρα με τα διόδια τόσο καλύτερα για τη Ναυπακτία.

Το ερώτημα όμως παραμένει, θα παλέψει ο δήμος σ’ αυτή την κατεύθυνση ή θα θυσιάσει το μέλλον της περιοχής με το λαϊκισμό να κυριαρχήσει και πάλι; Οι εκλογές είναι για όλους δοκιμασία. Σ’ αυτές θα κριθούν αυτοί που προκρίνουν  να προασπίσουν τα συμφέροντα της κοινωνίας  και  αυτοί που θα υποταχθούν για μια ακόμα φορά στο λαϊκισμό και το προσωπικό συμφέρον.

# Δημοσιεύθηκε στην ηλεκτρονική συνδρομητική εφημερίδα Nafsweek

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Εκδήλωση – παρουσίαση της έρευνας για το ΤΕΙ στο ΕΚΝΔ

Published

on

By

Την Παρασκευή 12 Οκτωβρίου 2018 πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η παρουσίαση της έρευνας με θέμα «Απόψεις & Προτιμήσεις των Φοιτητών του ΤΕΙ Ναυπάκτου: Κριτήρια επιλογής τόπου διαμονής κατά τη διάρκεια των σπουδών» που εκπόνησε το Ινστιτούτο Εργασίας / ΓΣΕΕ σε συνεργασία με το ΕΚΝΔ.

Στην εκδήλωση, η οποία πραγματοποιήθηκε με μεγάλη εκπροσώπηση από την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τους τοπικούς φορείς, ο δημοσιογράφος Βαγγέλης Καρανικόλας συντόνισε πάνελ διαλόγου με έγκριτους προσκεκλημένους εκπροσώπους τοπικών αυτοδιοικητικών, επιστημονικών και παραγωγικών φορέων με τίτλο «Η Ναύπακτος ως πόλη φιλοξενίας τμημάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης».

Τα ευρήματα της έρευνας, σημαντικά και όχι κατ’ ανάγκη αναμενόμενα, είναι σίγουρο ότι αποτελέσουν αφετηρία για την έναρξη της συζήτησης για τις προϋποθέσεις παραμονής, αλλά και μόνιμης πλέον εγκατάστασης του ΤΕΙ στην περιοχή μας.

Το ΕΚΝΔ κατέθεσε την πρόταση για επανασύσταση και λειτουργία της επιτροπής για το ΤΕΙ, η οποία λειτούργησε αποτελεσματικά πέντε χρόνια πριν για την παραμονή του ΤΕΙ, ώστε να αξιολογηθούν τα ευρήματα και να αποφασιστεί από κοινού η στρατηγική για την μόνιμη εγκατάσταση του ΤΕΙ.

Το ΕΚΝΔ, ως υπέρμαχος των δημοκρατικών διαδικασιών, στηρίζει έμπρακτα τον δημόσιο κοινωνικό διάλογο για τα προβλήματα της τοπικής κοινωνίας.

Τα πιο σημαντικά στοιχεία της έρευνας, στο Nafsweek  (συνδρομητική ηλεκτρονική εφημερίδα) που κυκλοφορεί κάθε Παρασκευή   

Continue Reading

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

musitsa-rouxa-axesouar-kosmimata

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ