Ο Αντιδήμαρχος Διοικητικών Υπηρεσιών, Προγραμματισμού, Οργάνωσης, Πληροφορικής και Διαφάνειας, σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη, μιλά στο Nafsweek
κ. Παπαϊωαννίδη, επαγγελματικά προέρχεστε από τον ιδιωτικό τομέα και γνωρίζετε ποιες είναι οι απαιτήσεις στο κομμάτι της διοίκησης και της καθημερινής διαχείρισης μιας ιδιωτικής επιχείρησης. Πόσο διαφορετική είναι η άσκηση διοίκησης στον δημόσιο τομέα και ποιες είναι οι βασικότερες προκλήσεις που κληθήκατε να διαχειριστείτε;
Οι παθογένειες του δημόσιου τομέα είναι λίγο πολύ γνωστές. Σαφώς η γραφειοκρατία βρίσκεται στην κορυφή της πυραμίδας αυτών και αποτελεί τη βασικότερη, ίσως, πρόκληση σε επίπεδο διαχείρισης. Θα ήθελα όμως να επικεντρωθώ στα σημεία εκείνα που είναι κοινά στον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα, και συγκεκριμένα στον προγραμματισμό, την οργάνωση, τον έλεγχο, τον συντονισμό. Εστιάζοντας κανείς σε αυτά και αξιοποιώντας την εμπειρία που μπορεί να έχει αποκομίσει από την επαγγελματική του δραστηριότητα, έχει τη δυνατότητα να ανταποκρίνεται αποδοτικότερα στα ζητήματα που προκύπτουν σε καθημερινή βάση, πάντα προς όφελος των δημοτών.
Αν σας ρωτούσα ποιο είναι το δικό σας προσωπικό στοίχημα από την ενασχόλησή σας με τα κοινά;
Δε θα έλεγα ότι υπάρχει κάποιο προσωπικό στοίχημα. Αυτό που θα έλεγα είναι ότι επιθυμώ να είμαι χρήσιμος στο ρόλο που έχω αναλάβει.
Η υγειονομική κρίση πιστεύετε ότι επιτάχυνε την προσαρμογή και των δήμων στην ηλεκτρονική εξυπηρέτηση;
Αναμφισβήτητα η υγειονομική κρίση δοκίμασε την καθημερινότητα όλων μας επιδρώντας καταλυτικά σε αυτή. Ιδιαίτερα όσον αφορά στους δήμους, δοκίμασε τη λειτουργία, την ετοιμότητα και τα αντανακλαστικά μας. Στη διάθεσή μας έχουμε ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο, την τεχνολογία, που μας δίνει λύσεις σε αρκετές περιπτώσεις. Το θέμα, λοιπόν, ήταν να ορίσουμε εμείς από την πλευρά μας ως δήμος το προς σε ποια κατεύθυνση επιθυμούμε να κινηθούμε. Εμείς, στον Δήμο Ναυπακτίας, επιλέξαμε να θέσουμε σε προτεραιότητα την προστασία του πολίτη, που πρακτικά αυτό μεταφράζεται στην όσο το δυνατόν αμεσότερη και ασφαλέστερη εξυπηρέτησή του. Βρεθήκαμε εγκαίρως ένα βήμα μπροστά και δώσαμε εναλλακτικές στην καθημερινή διεκπεραίωση των αιτημάτων του μέσω συγκεκριμένων λειτουργιών και εφαρμογών.
Ενδεικτικά αναφέρω τα εξής:
Ηλεκτρονική πλατφόρμα eservices.nafpaktos.gr. Ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα της Ανώνυμης Αναπτυξιακής Εταιρείας Μηχανογράφησης και Επιχειρησιακών Μονάδων ΟΤΑ (ΔΑΕΜ ΑΕ) μέσα από τη συγκεκριμένη ηλεκτρονική πλατφόρμα οι δημότες έχουν στη διάθεσή τους ηλεκτρονικά 10 δημοφιλή πιστοποιητικά απλοποιώντας και επιταχύνοντας τις διαδικασίες και τις συναλλαγές των δημοτών με τις υπηρεσίες μας.
My KEP live. Ενταχθήκαμε έγκαιρα στο πρόγραμμα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και πλέον το ΚΕΠ Ναυπάκτου δίνει στους δημότες τη δυνατότητα επικοινωνίας με βιντεοκλήση, προκειμένου να εξυπηρετηθούν χωρίς φυσική παρουσία στο χώρο του ΚΕΠ. Μέσω του myKEPlive παρέχονται διαδικασίες υψηλής ζήτησης, όπως χορήγησης πιστοποιητικών, μέσω των τεσσάρων θεματικών υπηρεσιών: Πληροφόρηση-Αίτηση, Υπηρεσίες προς Επιχειρήσεις, Εξυπηρέτηση Πολιτών με Αναπηρία και Εξυπηρέτηση από Δημοτικές Υπηρεσίες (όπως βεβαίωση μόνιμης κατοικίας, δημοτική ενημερότητα και βεβαίωση σήμανσης).
rantevou.kep.gov.gr. Eφαρμόσαμε τη νέα δυνατότητα που προσφέρεται με την υπηρεσία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης αξιοποιώντας τις υπηρεσίες του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης.
Οι πολίτες που επιθυμούν να εξυπηρετηθούν με φυσική παρουσία στα καταστήματα ΚΕΠ του Δήμου μας μπορούν να κλείνουν το ραντεβού τους και μέσω της συγκεκριμένης πλατφόρμας.
Νέο Σύστημα Ηλεκτρονικών Αιτήσεων OΤΑ Plus. Πρόκειται για το Σύστημα με το οποίο δίνεται η δυνατότητα στους δημότες, να μπορούν να αιτούνται και να λαμβάνουν ηλεκτρονικά και απομακρυσμένα πιστοποιητικά, αιτήσεις, δικαιολογητικά κλπ. συμπληρώνοντας από το σπίτι ή το γραφείο τους τη σχετική αίτηση με όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Η διαδικασία που είναι ιδιαίτερα εύκολη ακόμη και για τους συνδημότες μας που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες.
Η αυθεντικοποίηση του δημότη και η είσοδος στο Σύστημα γίνεται μέσω διασύνδεσης με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, με χρήση κωδικών Taxisnet και ως εκ τούτου δεν είναι απαραίτητη η αυτοπρόσωπη προσέλευση στον Δήμο για την ταυτοποίηση. Επιπλέον, το Σύστημα είναι άμεσα συνδεδεμένο με το Πρωτόκολλο του Δήμου εισάγοντας σε πραγματικό χρόνο (real time) νέες εγγραφές συνοδευόμενες από τα απαραίτητα στοιχεία εγγραφής. Το Σύστημα μπορεί να δυσλειτουργήσει με την Ηλεκτρονική Πύλη του Δήμου και σε συνεργασία με το «Σύστημα Διαχείριση Αιτημάτων Καθημερινότητας Πολιτών» και τον «Οδηγό Πόλης του Δήμου» να παράξουν εξαιρετικά υψηλού επιπέδου υπηρεσίες προς τον Δημότη, υπό την σκέπη της Ηλεκτρονικής Πύλης του Δήμου. Βρισκόμαστε ήδη στη φάση των τελικών δοκίμων και άμεσα θα είμαστε σε θέση να το λειτουργήσουμε.
Πέρα όμως από τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες που βρίσκονται στη διάθεση του δημότη, προχωρήσατε και στην ανανέωση της ιστοσελίδας του Δήμου Ναυπακτίας.
Ήταν κάτι που θέλαμε από την πρώτη στιγμή να γίνει ώστε ο Δήμος μας να διαθέτει μία σύγχρονη, χρηστική και σαφώς αναβαθμισμένη αισθητικά και λειτουργικά ιστοσελίδα. Η αλήθεια είναι ότι έγινε μία σοβαρή δουλειά από όλους τους εμπλεκόμενους και ιδιαίτερα από το Τμήμα Προγραμματισμού του Δήμου Ναυπακτίας.
Βασικές μας επιδιώξεις είναι η εξωστρέφεια και, ιδιαίτερα τη δεδομένη στιγμή, η αλληλεπίδραση και η αμεσότητα.
Αυτό σημαίνει ότι επιθυμούμε οι δημότες μας να παραμένουν ενημερωμένοι και να έχουν απομακρυσμένη και εύκολη πρόσβαση σε όσο το δυνατόν περισσότερες ηλεκτρονικές υπηρεσίες. Να τονίσω ότι, η νέα μας ιστοσελίδα αποτελεί ένα δυναμικό εργαλείο που διαρκώς θα ανανεώνεται, θα εμπλουτίζεται και θα βελτιώνεται.
Στις αρχές του 2021 το Πράσινο Ταμείο ενέκρινε σε πρώτο στάδιο την πρόταση του Δήμου Ναυπακτίας για τη χρηματοδότηση του «Σχεδίου Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (Σ.Φ.Η.Ο.)». Μιλήστε μας για αυτό.
Μέσα από τις χρηματοδοτικές ευκαιρίες που μας δίνονται θέλουμε να είμαστε παρόντες στο σχεδιασμό της επόμενης ημέρας. Έχοντας ως δεδομένο ότι οι δήμοι θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο κατά τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, δρομολογήσαμε τις δικές μας ενέργειες, ώστε να βρισκόμαστε μεταξύ εκείνων που θα εκπονήσουν τα συγκεκριμένα σχέδια. Ήδη λάβαμε την πρώτη θετική απόφαση του Πράσινου Ταμείου.
Ποιες άλλες δράσεις έχετε υλοποιήσει ή πρόκειται να υλοποιήσετε;
Επεκτείναμε την ήδη υπάρχουσα πλατφόρμα ασύρματης πρόσβασης στο διαδίκτυο, μέσω δικτύου Wi-Fi, σε πολυσύχναστους χώρους (πλατείες) των τοπικών κοινοτήτων όπου συναθροίζονται είτε κάτοικοι, είτε διερχόμενοι, είτε επισκέπτες της περιοχής.
Το δίκτυο αυτό που έχει δημόσιο χαρακτήρα και μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο για χρήση καθημερινών απλών δραστηριοτήτων (π.Χ. email, τραπεζικές συναλλαγές, Facebook, κτλ.), όσο και για άλλες δημοτικές δραστηριότητες, όπως είναι η εποπτεία πυρασφάλειας περιοχής, η εποπτεία δεξαμενών ύδρευσης, κτλ. Επίσης, το δίκτυο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την άμεση ενημέρωση των πολιτών για θέματα δημοτικού ενδιαφέροντος (πχ πρόγραμμα εκδηλώσεων, ανακοινώσεις κτλ.).
Εφαρμόσαμε την τηλεματική διαχείριση (σύστημα Gps) σε οχήματα του στόλου του Δήμου Ναυπακτίας με σκοπό τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των δημοτών, την καλύτερη αξιοποίηση του μηχανοκίνητου εξοπλισμού του Δήμου και τη μείωση του κόστους των καυσίμων των οχημάτων, αλλά και συνολικά του κόστους λειτουργίας τους.
Συγκεκριμένα εγκαταστάθηκαν σε 50 οχήματα τηλεματικές συσκευές που είναι εφοδιασμένες με κεραίες GPS για το συνεχή υπολογισμό της θέσης του οχήματος, χρησιμοποιούν την υπηρεσία GPRS για τη συνεχή αποστολή των δεδομένων και απεικονίζονται οι καθημερινές μετακινήσεις και εργασίες των οχημάτων σε ψηφιακούς χάρτες.
Βρισκόμαστε ένα βήμα πριν την ολοκλήρωση των απαραίτητων ενεργειών για τη βελτίωση και πλήρη επαναλειτουργία του συστήματος παρουσίας προσωπικού του Δήμου Ναυπακτίας για την καταγραφή του ωραρίου προσέλευσης και αποχώρησης των εργαζομένων.
Τέλος, θα αναφερθώ στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα, το οποίο βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο υλοποίησης από το Τμήμα Προγραμματισμού. Το συγκεκριμένο συνιστά ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα τοπικής και οργανωτικής-λειτουργικής ανάπτυξης, σε εναρμόνιση με τις κατευθύνσεις αναπτυξιακού σχεδιασμού σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο. Αφορά όχι μόνον στις υποδομές και τις τοπικές επενδύσεις, αλλά και στη βελτίωση της υφιστάμενης οργάνωσης και λειτουργίας του Δήμου μας.
Ποιες είναι οι επόμενες στοχεύσεις σας;
Μία από τις βασικές μας επιδιώξεις είναι η επανασύσταση της Δημοτικής Αστυνομίας. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα θεσμό εργαλείο που μπορεί να βοηθήσει καθοριστικά σε καίριους τομείς, όπως η καθημερινότητα, η στάθμευση, το περιβάλλον, η καθαριότητα και να καλύψει σημαντικά ζητήματα εύρυθμης λειτουργίας της πόλης που προκύπτουν σε καθημερινή βάση.