Connect with us

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Η Εφορεία αρχαιοτήτων Αιτωλ/νίας & Λευκάδας για την επέτειο της Ναυμαχίας της Ναυπάκτου

Published

on

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδας, στο πλαίσιο της ενεργούς συμμετοχής της στις εκδηλώσεις μνήμης για τη Ναυμαχία της Ναυπάκτου, δημοσιοποιεί για πρώτη φορά ένα ξεχωριστό εύρημα από την αρχαιολογική της συλλογή.

Η ναυμαχία που έμεινε γνωστή στην ιστορία ως Ναυμαχία της Ναυπάκτου (Lepanto)  αποτέλεσε ορόσημο στη μεσαιωνική ευρωπαϊκή ιστορία, και διαδραματίστηκε στην είσοδο του Κορινθιακού Κόλπου, στις Εχινάδες Νήσους, στις 7 Οκτωβρίου 1571. Στη Ναυμαχία, που αποτέλεσε το σύμβολο της αναμέτρησης των δύο κύριων δυνάμεων του τότε γνωστού κόσμου, συγκρούστηκαν οι  δυνάμεις του Ιερού Συνασπισμού (SacraLiga), δηλαδή των χριστιανικών δυτικών δυνάμεων, και του Οθωμανικού Στόλου.

Η έκβαση της ναυμαχίας  σήμανε την καθαρή νίκη των δυτικών δυνάμεων με σημαντικές απώλειες όμως και για τις δύο πλευρές. Η νίκη πανηγυρίστηκε εύλογα, ως μια νίκη συμβολική σε όλο τον χριστιανικό κόσμο, ενώ πλήθος ποιητών και καλλιτεχνών απαθανάτισαν το βαρυσήμαντο γεγονός.

Η Ναυμαχία της Ναυπάκτου δεν σήμανε την οριστική επικράτηση επί του Οθωμανικού Στόλου, αλλά αποτέλεσε σημαντικό σημείο καμπής της οθωμανικής επεκτακτικής ορμής. Το ιστορικό γεγονός εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο των συγκρούσεων των δυνάμεων του τότε δυτικού, χριστιανικού κόσμου, με την Οθωμανική Αυτοκρατορία για τον έλεγχο της ανατολικής Μεσογείου.

Στο πλαίσιο αυτό επιλέγουμε να παρουσιάσουμε το αναμνηστικό μετάλλιο της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας, το οποίο μνημονεύει τη νίκη των Ενετών έναντι των Οθωμανών στην δυτική είσοδο του Κορινθιακού Κόλπου, 116 χρόνια μετά τη Ναυμαχία της Ναυπάκτου, το 1687, από το αρχείο της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδας.

Το αναμνηστικό μετάλλιο, το οποίο εξέδωσε το ίδιο έτος (1687) η Βενετία, προκειμένου να εορτάσει το γεγονός της νίκης επί των Οθωμανών, απεικονίζει με μεγάλη λεπτομέρεια ένα στιγμιότυπο του πολέμου.

Βρισκόμαστε το 1686-1687 όταν ο ανασυγκροτημένος στόλος των Ενετών υπό την διοίκηση του δόγη Φραντσέσκο Μοροζίνι επιχείρησε κατά τη διάρκεια του έκτου Ενετοτουρκικού πολέμου την ανακατάληψη της Πελοποννήσου και της Ναυπάκτου από τους Τούρκους. Μετά από έναν δύσκολο χειμώνα όπου η πανώλη χτύπησε τα στρατεύματα του Μοροζίνι στο Ναύπλιο, η Αρμάδα μεταφέρθηκε στον κάμπο του Νυδρίου (campodiClimino), στη Λευκάδα, όπου και ενισχύθηκε με τρία επιπλέον καράβια από τη Βενετία. Στις αρχές του καλοκαιριού πάρθηκε η απόφαση για την ολοκλήρωση της κατάκτησης της Πελοποννήσου. Στις 21 Ιουλίου 1687 ο Ενετικός στόλος εμφανίστηκε μπροστά στην Πάτρα. Το φρούριο της Πάτρας κατακτήθηκε από τους Βενετούς χωρίς βοήθεια συμμάχων, ενάντια στο στρατό του Αχμέτ Πασά Serraschiere. Την επομένη στράφηκαν για την κατάκτηση των δύο φρουρίων στην είσοδο του Κορινθιακού Κόλπου (σημερινά φρούρια στο Ρίο και Αντίρριο), τα οποία αποκαλούσαν Δαρδανέλλια. Το νότιο φρούριο (Ρίο) αποκαλούνταν Κάστρο του Μοριά και το βόρειο (Αντίρριο) Κάστρο της Ρούμελης. Στη συνέχεια ο στόλος του Μοροζίνι κατευθύνθηκε προς τη Ναύπακτο (Λεπάντο), από όπου τούρκοι στρατιώτες και κάτοικοι τράπηκαν σε φυγή, αφήνοντας πίσω μόνο τους Έλληνες κατοίκους.Στις 26 Ιουλίου 1687 ο Μοροζίνι οργάνωσε μία λαμπρή γιορτή για τις νίκες που κατάφεραν.

Η σύντομη πολεμική σύγκρουση που οδήγησε τον Μοροζίνι στην κατάληψη των κάστρων της Πάτρας, του Ρίου, του Αντιρρίου και της Ναυπάκτου σε μόλις δύο ημέρες απεικονίζεται με κάθε λεπτομέρεια στο αναμνηστικό αργυρό μετάλλιο που εξέδωσε η Γαληνοτάτη Δημοκρατία της Βενετίας το ίδιο έτος, 1687, σε γερμανικό νομισματοκοπείο. Ο χαράκτης GeorgHautchαποδίδει με λεπτομέρεια τη σκηνή της μάχης. Ο ενετικός στόλος απεικονίζεται στην είσοδο των στενών του Κορινθιακού Κόλπου (Δαρδανέλια) μπροστά από τα δύο φρούρια, Κάστρο του Μοριά και Κάστρο της Ρούμελης, έξω από το λιμάνι της Πάτρας, όπου γίνεται απόβαση των ενετικών δυνάμεων, και έξω από τη Ναύπακτο. Γύρω από το Κάστρο της Πάτρας μαίνεται η σύγκρουση μεταξύ των δύο στρατών. Το τοπίο, αλλά και οι οχυρώσεις αποδίδονται με τη μέγιστη δυνατή λεπτομέρεια. Το Κάστρο της Ναυπάκτου απεικονίζεται με τα πέντε διαζώματα της οχύρωσης, τον κλειστό λιμένα, τον οχυρό πύργο της κορυφής, και τρία τζαμιά, εικόνα που αντιστοιχεί στις αντίστοιχες γκραβούρες και απεικονίσεις της περιόδου.

ΔΕΛΤΙΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ

Εμπρόσθια όψη: Απεικόνιση της Μάχης. Επιγραφή: «Οι όρκοι της πόλης και του κόσμου»

Οπίσθια όψη: Επιγραφή σε 12 σειρές. Μετάφραση:

«Ο Μοριάς. Παρόμοιος με φύλλο πλάτανου, στολίζει τον Λέοντα της Βενετίας με φοίνικα και δάφνη. Αποσπώντας από τους Τούρκους μέσα σε 24 ώρες τις ακαταμάχητες πόλεις της Πάτρας και της Ναυπάκτου και τα δύο φρούρια των Δαρδανελίων, γεγονότα που έλαβαν χώρα ανάμεσα στις 14/24 και 15/25 Ιουλίου 1687. LazaroGottliebLauffer»

Δημιουργός: D/ (εμπρόσθιας όψης)GeorgHautsch, R/ (οπίσθιας όψης) LazaroGottliebLauffer

Τόπος παραγωγής: Νομισματοκοπείο Νυρεμβέργης. Διάμετρος: 42,4 mm – Παραχθέν Μέταλλα: Αg. 29,5γρ. – C.R.N. Μιλάνο  ΑΕ- Coll. Voltolina

Η Προϊσταμένη της Εφορείας

Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας και

Λευκάδας

Δρ. Ολυμπία Βικάτου

 

 

 

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Η γελοιογραφία της εβδομάδας

Published

on

By

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

«Φλόγα» Ναυπάκτου: Σε πασχαλινούς ρυθμούς

Published

on

By

Το πασχαλινό μπαζάρ της «Φλόγας» έχει ξεκινήσει!

Στο παράρτημά του Συλλόγου γονιών παιδιών με νεοπλασματική ασθένεια «Φλόγα» στην Ναύπακτο,  στη οδό Ν. Μπότσαρη 50, καθημερινά πρωί και απόγευμα μπορούμε να βρούμε χειροποίητες αρωματικές λαμπάδες, αρωματικά κεριά και πασχαλινές διακοσμητικές κατασκευές φτιαγμένα όλα με αγάπη από τις πολύτιμες εθελόντριές του Συλλόγου για τη στήριξη του έργου της «Φλόγας».

Προσφέρετε ένα δώρο αγάπης για να συμβάλετε στο έργο της Φλόγας και να στηρίξετε το παιδί που νοσεί από καρκίνο.  Δεν ξεχνάμε ότι κάθε ευρώ στη «Φλόγα» στοχεύει τη ζωή.

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

57 χρόνια από τότε που η δικτατορία σώζει την Ελλάδα από τους… Έλληνες!

Published

on

By

Πως η ίδια η χούντα περιέγραφε με  κωμικοτραγικό τρόπο τους «εθνικούς κινδύνους» και δικαιολογούσε τις πρώτες μέρες του πραξικοπήματος της 21ης Απριλίου του 1967.

Τα παρανοϊκά άλλοθι των δικτατόρων του 1967 μπορεί να προκαλούν εκ των υστέρων θυμηδία και στον καιρό τους να ήταν κωμικοτραγικά.

Αν 57 χρόνια μετά έχει κάποιο νόημα, όμως, να ανακληθούν στη μνήμη οι πρώτες και αμέσως μετά την επιβολή της χούντας δικαιολογίες για το στρατιωτικό – φασιστικό πραξικόπημα, αυτό δεν βρίσκεται στη φαιδρότητα της κατάστασης. Αλλά σε μια άλλη διαχρονικότητα.

Ιδού περί τίνος πρόκειται, προς άρση τυχόν παρεξηγήσεων.

Για την επιβολή της δικτατορίας, σε πρώτη φάση, κατασκευάστηκε από το κράτος και παρακράτος της Δεξιάς, τους στρατοκράτες και τους φορείς, γενικώς, της αντίδρασης μια δήθεν πραγματικότητα. Με βασικό υλικό την κινδυνολογία και τον φόβο.

Ο πυρήνας της ήταν πως «η Ελλάδα κινδυνεύει». Επομένως όλα επιτρέπονται για να …σωθεί η πατρίδα. Μετά, εν ονόματι αυτής ακριβώς της εικονικής πραγματικότητας, αμφισβητήθηκε η αναγκαιότητα της ελευθερίας, δημοκρατίας, του κοινοβουλευτισμού, των δικαιωμάτων κτλ.

Το σενάριο της…  «Επανάστασης»!

Η συνομωσία κατά της Ελλάδας θα κορυφωνόταν στις 23 Απριλίου 1967. Θ΄ άρχιζε από τη Θεσσαλονίκη και θα εξαπλωνόταν σ’ όλη τη χώρα. Το σύνθημα της εξέγερσης είχε δοθεί στις 18 Απριλίου. 30.000 άνδρες των Λαμπράκηδων και 2.000 πεπειραμένοι σαμποτέρ ήταν έτοιμοι να δράσουν. Οι αρχές ασφαλείας, που αριθμούσαν μόλις 27.000, δεν μπορούσαν ν’ αντιμετωπίσουν τον εσωτερικό εχθρό, γι’ αυτό και καταφύγανε στο στρατό. Οι στρατιωτικοί, όμως, προκειμένου να μη αιματοκυλιστεί ο τόπος έδρασαν προληπτικά… Συλλάβανε τους εμπειροπόλεμους σαμποτέρ του «Λαϊκού Μετώπου» της Ένωσης Κέντρου –κομμουνιστών, όπως επίσης κι ελάχιστους άλλους πολιτικούς, που κινδύνευαν να τους σκοτώσουν οι συνωμότες κι έτσι η Ελλάδα σώθηκε…

«Ο στρατός ανέλαβε την διακυβέρνησιν της χώρας δια να προλάβη τον εμφύλιον σπαραγμόν, να αποκαταστήση την τάξιν και να επαναφέρη την ενότητα του Εθνους….» Φαίνεται απίστευτο, αλλά ακριβώς αυτό ήταν το αρχικό επίσημο σενάριο της χούντας για να …εξηγήσει στους Έλληνες την επιβολή της δικτατορίας.

Άλλο σενάριο θα εκπονήσουν, στην πρώτη επέτειο της «επανάστασης» (Μάρτιος 1968) οι γκαιμπελίσκοι της «Γενικής Διευθύνσεως Τύπου και Πληροφοριών του Υπουργείου Προεδρίας Κυβερνήσεως», που έχει καταλάβει ο αρχηγός της χούντας Γ. Παπαδόπουλος.

Η πρώτη «διαφωτιστική» έκδοση θ’ αποσυρθεί, αλλά θα παραμένει για πάντα για να προκαλεί τη νοημοσύνη. Αν και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τότε υπήρχαν μεν παρανοϊκοί συγγραφείς, αλλά δεν έλειπαν και ανεγκέφαλοι αναγνώστες…

Σοβαρές… αποδείξεις σχιζοφρένιας! 

«Ουδεμία αντίδρασις του λαού υπήρξεν. Αντιθέτως ο λαός υπεδέχθη την επέμβασιν του στρατού με ανακούφισιν. Τα δυο μοναδικά θύματα εσημειώθησαν εκ τυχαίων λόγων.        Το 99% των συλληφθέντων αποτελείται από γνωστούς σεσημασμένους κομμουνιστάς με πλουσίαν ανατρεπτικήν δράσιν», αναφέρει σχετική ανακοίνωση του καθεστώτος.

Αλλά γιατί συνελήφθησαν μέλη της κυβέρνησης και η πολιτική ηγεσία ; Η απάντηση είναι απολύτως σχιζοφρενική: «Μόνον το 1% των συλληφθέντων αποτελείται από πολιτικά πρόσωπα τα πλείστα των οποίων ετέθησαν υπό προσωρινήν κράτησιν χάριν ασφαλείας των»!

Παραδόξως, εδώ υπήρχε και μια αλήθεια. Αυτό το 1% «μεταφραζόταν» σε 100 περίπου πολιτικούς, ενώ συνολικά οι πολίτες που συνελήφθησαν τη νύχτα της 21ης Απριλίου έφταναν τις 10.000…

Οι κίνδυνοι, όμως, που απειλούσαν την Ελλάδα έπρεπε μετά την επίκλησή τους και την πραγματοποίηση του πραξικοπήματος ν’ αποδειχτούν. Αλλά αυτό ήταν το τελευταίο, που απασχολούσε. Το παν ήταν η επίκλησή, τα υπόλοιπα αδιάφορα και η σχετική …επιχειρηματολογία παραπέμπει και θυμίζει τρελοκομείο.

Τα πειστήρια της εξέγερσης συνομωσίας, που θα προσαχθούν, τα δυο πρώτα εικοσιτετράωρα μετά την επιβολή της χούντας, είναι πράγματι αδιάσειστα: ένα χαρτονόμισμα των 10 ρουβλίων, κατάλογοι μελών της ΕΔΑ κατά συνοικία και επάγγελμα, έπιπλα γραφείου και εκδόσεις της ΕΔΑ…

Παραδόξως ούτε ένα όπλο, έτσι για τα μάτια, δεν προσκόμισαν. Αλλά την τρίτη μέρα είπαν πως ανακάλυψαν αποθήκη με στολές αστυφυλάκων, που υποτίθεται θα χρησιμοποιούσαν οι κομμουνιστοσυμμορίτες. Μετά την επικράτησή η χούντα δεν χρειαζόταν αποδείξεις για τις εθνικές απειλές. Ο κίνδυνος να γελοιοποιηθεί, κατασκευάζοντας αποδείξεις, παραμόνευε, καθώς ή ίδια ήταν ακριβώς ο εχθρός.

Άλλωστε τα παραμύθια ήταν χρήσιμα προ της 21ης Απριλίου. Τώρα απαιτούνταν η βία, οι διώξεις, οι φυλακές τα δεσμά…

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ