Μετά την έναρξη της επίσημης διαβούλευσης του εκλογικού Νομοσχεδίου, μπαίνουν ερωτήματα σχετικά με την εκλογή των Προέδρων στα Συμβούλια Κοινοτήτων, δηλ. στις Κοινότητες άνω των 300 κατοίκων, καθώς δεν εμφανίζεται πουθενά μέσα στο Ν/Σ ποιος και πως από τους Συμβούλους Κοινότητας θα ορίζεται – εκλέγεται Πρόεδρος.
Σύμφωνα με την παρ.2 του αρ.2 προβλέπεται ότι οι Κοινότητες με πληθυσμό μεγαλύτερο ή ίσο των 301 κατοίκων, διοικούνται από ένα μονοπρόσωπο όργανο διοίκησης («τον Πρόεδρο του Συμβουλίου της Δημοτικής Κοινότητας») και ένα συλλογικό όργανο διοίκησης («το Συμβούλιο της Δημοτικής Κοινότητας»), χωρίς στη συνέχεια να υπάρχει ρητή αναφορά στην ανάδειξη του Προέδρου.
Σύμφωνα με την εξήγηση που δίνουν νομικοί κύκλοι για αυτή την «σιωπή» του νομοθέτη, είναι πως πιθανότατα δεν έκρινε σκόπιμο να το ρυθμίσει ξανά, γιατί το θέμα είναι ήδη ρυθμισμένο σε ισχύον άρθρο της νυν Κυβέρνησης, το οποίο δεν καταργείται.
Αυτή τη στιγμή ισχύει η παρ.1 του αρ.79 «Πρόεδρος Συμβουλίου Κοινότητας άνω των 300 κατοίκων» του ν.3852/2010, η οποία έχει τελευταία φορά τροποποιηθεί από το αρ.10 του ν.4625/2019 (τον Αύγουστο 2019), «ορίζεται ο Σύμβουλος του πρώτου κατά σειρά Συνδυασμού που έλαβε τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης μεταξύ των υποψηφίων του Συνδυασμού του και σε περίπτωση ισοψηφίας, αυτός που είναι γραμμένος πρώτος στην Απόφαση επικύρωσης της εκλογής από το αρμόδιο Πρωτοδικείο. (…) »
Πάντως σύμφωνα με νομικούς κύκλους, προκύπτουν ερμηνευτικά προβλήματα εφαρμογής (άλλη ήταν η έννοια «Συνδυασμός» όταν νομοθετήθηκε η ανωτέρω διαδικασία για τους κοινοτικούς Συνδυασμούς που είχαν κατέβει στην 3η κοινοτική κάλπη, και άλλη τώρα πια στο Ν/Σ που έχει μόνο δημαρχοκεντρικούς Συνδυασμούς), συνεπώς ασφαλέστερη θα ήταν η ρητή προσθήκη αντίστοιχου άρθρου στο Ν/Σ που θα κατατεθεί.
Πολλαπλασιάζονται οι υποψήφιοι, μειώνονται οι αιρετοί, στις Κοινότητες άνω των 300 κατοίκων
Δυνατότητα ραγδαίας αύξησης των υποψήφιων, αλλά ταυτόχρονα υποχρεωτικής μείωσης των Αιρετών, διαμορφώνει το εκλογικό Νομοσχέδιο για τις Κοινότητες με περισσότερους από 300 κατοίκους, ειδικά δε για εκείνες με πληθυσμό από 301 έως 10.000 κατοίκους που αποτελούν και την πλειοψηφία των Κοινοτήτων στην ελληνική επικράτεια.
Ειδικότερα, μείωση των Αιρετών – από 5 σε 3 Συμβούλους και από 7 σε 5 Συμβούλους – επέρχεται στα Συμβούλια Κοινοτήτων με έως 10.000 κατοίκους.
Ταυτόχρονα, παρά τη μείωση των εκλεγομένων, η δυνατότητα προσαύξησης των υποψηφίων Συμβούλων Κοινοτήτων στα ψηφοδέλτια τριπλασιάζεται, από 50 % (που ισχύει σήμερα) σε 150 %.
Ρύθμιση που εκ των προτέρων θα λειτουργεί καταλυτικά, δημιουργώντας «ρεύμα» εντυπωσιασμού υπέρ των «ισχυρών» υποψήφιων Δημάρχων, καταπνίγοντας τους «αδύναμους» Συνδυασμούς.