Όπως είχαμε καταγράψει σε ρεπορτάζ στο φύλλο της 13ης Σεπτεμβρίου της ηλεκτρονικής εφημερίδας μας Nafsweek.gr, με τον τίτλο «Θολό τοπίο για τις επιχειρήσεις του Δήμου», η αναμενόμενη Εγκύκλιος που θα διαφώτιζε τα πράγματα σχετικά με τη συγκρότηση και τη λειτουργία υπό νέα διοίκηση των νομικών προσώπων των ΟΤΑ, εκδόθηκε από το Υπουργείο Εσωτερικών στις 16 Σεπτεμβρίου 2019.
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η Εγκύκλιος τέθηκαν σε εφαρμογή οι διατάξεις του άρ.6 του ν.4623/2019 και του άρθρου 10 του ν. 4625/2019.
Όπως προκύπτει από την αιτιολογική έκθεση της διάταξης, σκοπός των διατάξεων αυτών είναι να διασφαλίζεται, σε κάθε περίπτωση, ότι η πλειοψηφία προέρχεται από τον συνδυασμό με τον οποίο εξελέγη ο Δήμαρχος ή ο Περιφερειάρχης, ώστε να μπορεί να διοικηθεί το νομικό πρόσωπο και να λαμβάνονται αποφάσεις που απηχούν τη λαϊκή εντολή.
Στην Εγκύκλιο επισημαίνονται τα εξής:
«- Σύμφωνα με τη νέα διάταξη, όπου προβλέπεται ο ορισμός μελών στη Διοίκηση των Ν.Π. των Δήμων και των Περιφερειών, αυτά υποδεικνύονται κατά τα 3/5 από το Δήμαρχο ή τον Περιφερειάρχη.
– Η ποσοστιαία αναλογία των 3/5 υπολογίζεται επί του αριθμητικού συνόλου των μελών του Συμβουλίου και ανεξάρτητα από τις ιδιότητες με τις οποίες αυτά συμμετέχουν (Αιρετοί, δημότες κλπ).
– Η υπόδειξη του Δημάρχου είναι δεσμευτική για το Συμβούλιο, όπως άλλωστε οπουδήποτε η νομοθεσία προβλέπει υποδεικνυόμενα μέλη στις Διοικήσεις Ν.Π., πλην της περίπτωσης που ρητώς ορίζεται στην παρ.1 του αρ.13 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (εφόσον το αρμόδιο για την υπόδειξη όργανο, εν προκειμένω ο Δήμαρχος ή ο Περιφερειάρχης, δεν υποδείξει μέλη, η συγκρότηση του οικείου Συμβουλίου τεκμαίρεται νόμιμη χωρίς αυτά).
– Για την πλήρωση της ποσοστιαίας αναλογίας των 3/5 δύναται να υποδειχθούν μέλη (τακτικά και αναπληρωτές) και από άλλες Παρατάξεις, εφόσον η διάταξη δεν θέτει περιορισμούς.
– Μέλη ex officio, καθώς και οι εκπρόσωποι Φορέων και εργαζομένων, δεν μπορούν να αποτελούν μέρος της υπόδειξης του Δημάρχου ή του Περιφερειάρχη.
– Σε περίπτωση που κατά τον υπολογισμό της ποσοστιαίας αναλογίας των 3/5 δεν προκύψει ακέραιος αριθμός, το αποτέλεσμα στρογγυλοποιείται στην αμέσως επόμενη ακέραιη μονάδα, πάντοτε με γνώμονα την βασική αιτιολογική σκέψη της διάταξης του αρ.6 του ν.4623/2019 ότι «σε κάθε περίπτωση, η πλειοψηφία των μελών προέρχεται από το Συνδυασμό με τον οποίο εξελέγη ο Δήμαρχος ή ο Περιφερειάρχης».
Επί παραδείγματι, εάν τα οριζόμενα μέλη είναι 2, η ποσοστιαία αναλογία των 3/5 είναι 1,2 και στρογγυλοποιούμενη στην αμέσως επόμενη ακέραια μονάδα, δίνει άθροισμα 2.
– Ο ορισμός του Προέδρου του Δ.Σ. περιλαμβάνεται στα 3/5 των μελών που υποδεικνύονται δεσμευτικά από το Δήμαρχο ή τον Περιφερειάρχη αντίστοιχα.
– Για τον υπολογισμό της αναλογίας που προβλέπεται στην παρ.1β’ του αρ.6 του ν.2839/2000, όπως ισχύει, περί της υποχρεωτικής αναλογικής εκπροσώπησης κάθε φύλου, αυτή υπολογίζεται στο 1/3 επί των μελών που υποδεικνύονται (για τα υποδεικνυόμενα μέλη) και επί του 1/3 για τα λοιπά προτεινόμενα προς το Συμβούλιο, πλην της αιτιολογημένης ανεπάρκειας ικανού αριθμού εκπροσώπων του ετέρου φύλου και εξαιρουμένων των ex officio μελών».
Πάμε σε μονοπαραταξικά Διοικητικά Συμβούλια
Η παράγραφος της Εγκυκλίου όπου αναφέρεται ότι «Μέλη ex officio, καθώς και οι εκπρόσωποι φορέων και εργαζομένων, δεν μπορούν να αποτελούν μέρος της υπόδειξης του δημάρχου ή του περιφερειάρχη», οδηγεί σε μονοπαραταξικά Διοικητικά Συμβούλια καθώς σε όλα τα Δ.Σ. των Νομικών Προσώπων του Δήμου, όπου τα μέλη ex officio συμπληρώνουν τα 2/5 των θέσεων, αποκλείεται παντελώς η αντιπολίτευση ακόμη και όταν αυτή εκπροσωπεί μεγάλο ποσοστό των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου. Ιστορικά αυτό συμβαίνει για πρώτη φορά στην τοπική αυτοδιοίκηση, με το πράγμα να έχει και συνέχεια καθώς, με άλλη διάταξη του νόμου, αφαιρείται από το Δημοτικό Συμβούλιο και η αρμοδιότητα έγκρισης του Προϋπολογισμού των Νομικών Προσώπων!