Connect with us

ΕΛΛΑΔΑ

Νομοσχέδιο Σκουρλέτη αλλάζει ριζικά το θεσμικό πλαίσιο για τους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων

Published

on

Σε δημόσια διαβούλευση έθεσε ο Υπουργός Εσωτερικών το νέο θεσμικό πλαίσιο για την οργάνωση και λειτουργία των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων της Χώρας.

Το ν/σ αναμένεται να εγείρει έντονες συζητήσεις σε όλη τη Χώρα, καθώς επιχειρεί να δώσει λύση σε ένα ζήτημα ακανθώδες, που τα τελευταία χρόνια παραμένει εκκρεμές, ρυθμιζόμενο κάθε φορά προσωρινά, την τελευταία στιγμή, με διαδοχικές παρατάσεις.Είναι χαρακτηριστικό ότι η προθεσμία υποχρεωτικής συγχώνευσης των ΦΟΔΣΑ, που είχε προβλέψει το αρ.16 του ν.4071/2012, έχει μέχρι σήμερα λάβει 9 νομοθετικές παρατάσεις, με πιο πρόσφατη αυτή του αρ.43 του ν.4508/2017 που λήγει στις 30/6/2018.

Σύμφωνα με την ανάρτηση του κ. Σκουρλέτη στο opengov.gr “με τη νομοθετική πρόταση, επιχειρείται η ενίσχυση των νομικών αυτών προσώπων της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης και η θέσπιση νέων κανόνων λειτουργίας σε πλήρη εναρμόνιση με το κοινοτικό και συνταγματικό περιβαλλοντικό κεκτημένο και στοχεύοντας στην πρόληψη της δημιουργίας αποβλήτων, στη μείωση της παραγωγής και σε μία, εν γένει, περιβαλλοντικά ενδεδειγμένη, διαχείριση που θα καλύπτει το σύνολο της χώρας, και θα συμβάλει στην εξοικονόμηση φυσικών πόρων και στην προστασία της ανθρώπινης υγείας και του περιβάλλοντος.”

Αξίζει να σημειωθεί πως ήταν Απρίλιος του 2016 όταν ο τέως Υπουργός Εσωτερικών, κ. Κουρουμπλής, είχε και εκείνος αναρτήσει ν/σ στο opengov.gr για το ίδιο θέμα, εξαγγέλλοντας τη σύσταση“Διαχειριστών Στερεών Αποβλήτων” (“ΔΙΣΑ”).

Νομοσχέδιο που δεν έφθασε ποτέ στη Βουλή, καθώς συνάντησε τις αντιδράσεις, μεταξύ άλλων, και της Κ.Ε.Δ.Ε. Το ανώτατο όργανο εκπροσώπησης της πρωτοβάθμιας Αυτοδιοίκησης είχε εξετάσει διεξοδικά στις 11/5/2016και 13/10/2016, κατά τις αντίστοιχες συνεδριάσεις του Δ.Σ., τις διαδοχικές μορφές του ν/σ, εκφράζοντας τη διαφωνία του. Στη συνέχεια, κατόπιν αντίστοιχης συζήτησης στο Δ.Σ. της 17ης/1/2017, οι υψηλοί τόνοι αντίδρασης -με αναφορές σε εμπαιγμό και περιφρόνηση των φορέων- είχαν αποτυπωθεί και σε επιστολή της Κ.Ε.Δ.Ε. την οποία είχαμε δημοσιεύσει στο airetos.gr  προς τους συναρμόδιους Υπουργούς.

Τώρα ο κ. Σκουρλέτης επαναφέρει το θέμα, επιχειρώντας να το επιλύσει με τα 21 άρθρα που δίνει στη δημοσιότητα και περιέχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις σε σχέση με τις προηγούμενες επεξεργασίες. Η προσπάθεια ακολουθεί, ως θεματική συνέχεια, τη νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας για την ανακύκλωση, που ψηφίστηκε την 1η/11/2017 (ν. 4496/2017).

Με το αρ.1 για τη διαχείριση στερεών αποβλήτων στους Δήμους της ηπειρωτικής Χώρας, η υποχρέωση αναγκαστικής συγχώνευσης των υφιστάμενων ΦΟΔΣΑ σε ένα και μόνο περιφερειακό σχήμα ανά εκάστη περιφέρεια καταργείται και δίνεται η δυνατότητα στους ΟΤΑ Α’ βαθμού να συστήνουν από έναν έως τρεις ΦΟΔΣΑ, είτε με τη μορφή Συνδέσμου είτε με τη μορφή Ανώνυμης Εταιρείας Ο.Τ.Α., βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων (αρ.1).

Ειδικές διατάξεις εισάγονται για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων στα νησιά (αρ.2), ενώ σε δύο ξεχωριστά άρθρα γίνεται προσπάθεια να αποσαφηνιστούν διακριτά και να κωδικοποιηθούν οι αρμοδιότητες των ΦΟΔΣΑ (αρ.3), αλλά και των ίδιων των Δήμων (αρ.4).

Το αντισταθμιστικό όφελος που καταβάλλουν οι ΦΟΔΣΑ στους Δήμους που φιλοξενούν ή επιβαρύνονται από τη λειτουργία εγκαταστάσεων μηχανικής – βιολογικής επεξεργασίας αποβλήτων και χώρων υγειονομικής ταφής, ορίζεται σε συγκεκριμένο ποσοστό (1%) επί των εσόδων του ετήσιου προϋπολογισμού τους και θα διατίθεται αποκλειστικά για περιβαλλοντικά έργα και δράσεις (αρ.17).

Το ν/σ (αρ.14) προβλέπει έλεγχο νομιμότητας των πράξεων των ΦΟΔΣΑ, ανεξαρτήτως της νομικής μορφής τους (ακόμη δηλαδή και εάν πρόκειται για Α.Ε.), που θα ασκείται κατ’ ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων περί ελέγχου νομιμότητας των πράξεων αιρετών οργάνων των ΟΤΑ., όπως ισχύει.

Υπογραμμίζεται ότι δύο ρυθμίσεις ορίζουν πειθαρχικά παραπτώματα αιρετών.

  • Στο αρ. 18, που εκτενώς ρυθμίζει τη στοιχειοθέτηση πειθαρχικού παραπτώματος, για μια σειρά ενεργειών ή παραλείψεων τους, για δόλο ή αμέλεια (και όχι “βαριά αμέλεια”, όπως ορίζεται στη γενική διάταξη περί πειθαρχικής ευθύνης αιρετών της παρ.2.α. του αρ.233 του ν.3852/2010), σχετικών με ένα ευρύ φάσμα αρμοδιοτήτων περί καθαριότητας κοινοχρήστων χώρων και διαχείρισης αποβλήτων.
  • Αλλά και στην περ.β’ της παρ.2 του αρ.19, όπου η παράλειψη της υποχρέωσης συμμόρφωσης σε υποδείξεις εντός μηνός από την αποστολή της εκεί προβλεπόμενης Έκθεσης του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης, αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα για όλα τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου.

Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι την 8η Φεβρουαρίου 2018. Μένει να δούμε τις τοποθετήσεις που θα γίνουν επί του περιεχομένου του και το εάν τελικά θα καταφέρει αυτή τη φορά να φθάσει στη Βουλή προς ψήφιση.

Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΕΛΛΑΔΑ

Οι έδρες των Σπαρτιατών και τα Συνταγματικά διλήμματα

Published

on

By

Οι υποστηρικτές της απαγόρευσης των πολιτικών κομμάτων και στην Ελλάδα αντέτειναν ότι η Δημοκρατία δεν μπορεί να αυτοκτονεί και πρέπει να αμύνεται απέναντι στους εχθρούς της.

Η συνέχεια όμως μάλλον τους διέψευσε: Μπορεί να απαγορεύθηκαν οι Έλληνες του Ηλία Κασιδιάρη, κατήλθαν όμως με την υποστήριξή του στις εκλογές οι Σπαρτιάτες και κατέλαβαν ένα όχι ευκαταφρόνητο εκλογικό ποσοστό.

Σαν να μην έφτανε αυτό, υποβλήθηκαν ενστάσεις στο ΑΕΔ (Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο) με αίτημα να εκπέσουν οι βουλευτές των Σπαρτιατών από τις έδρες τους.

Τι θα γίνει με τις έδρες των εκπεσόντων βουλευτών στις δώδεκα εκλογικές περιφέρειες όπου οι Σπαρτιάτες εξέλεξαν βουλευτή;

Μήπως οι έδρες αυτές να δοθούν στα κόμματα, τα οποία στις συγκεκριμένες εκλογικές περιφέρειες εμφανίζουν τον μεγαλύτερο αριθμό αδιάθετων ψήφων;

Αλλά κάτι τέτοιο δεν θα προσέκρουε στη λογική του εκλογικού νόμου, ο οποίος κατανέμει τις έδρες και με βάση τη δύναμη των κομμάτων στο σύνολο της Επικράτειας, προβλέποντας τη μεταφορά αδιάθετων υπολοίπων ανάμεσα στις διάφορες εκλογικές περιφέρειες;

Αφού κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να είναι σωστό, μήπως να μοιραστούν οι έδρες των Σπαρτιατών αναλογικά στα άλλα κόμματα, τα οποία εκπροσωπούνται στη Βουλή;

Με ποιον νόμο όμως και με ποια κριτήρια θα γίνει αυτή η κατανομή των εδρών;

Τι θα γίνει με τη στρογγυλοποίηση των δεκαδικών που θα προκύψουν;

 

Ας ερευνήσουμε τότε μια τρίτη λύση: Οι Σπαρτιάτες να θεωρηθούν πλασματικά και εκ των υστέρων ότι δεν συγκέντρωσαν το απαραίτητο 3% για να εισέλθουν στην Βουλή και με το δεδομένο αυτό να εφαρμοστεί ο εκλογικός νόμος και να μοιραστούν οι έδρες τους στα άλλα κόμματα. Σε μια τέτοια περίπτωση, θα εφαρμόσουμε τον εκλογικό νόμο με βάση ένα δεδομένο, που ξέρουμε ότι δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα (αφού οι Σπαρτιάτες έλαβαν πάνω από 3%).

 

Τέταρτη λύση: Να θεωρήσουμε ότι οι ψήφοι στους Σπαρτιάτες δεν είναι έγκυρες και έτσι να γίνει ανακατανομή των εδρών. Αυτό όμως θα έχει πολλαπλές επιπτώσεις στην εκ νέου εφαρμογή του εκλογικού νόμου για την ανακατανομή των εδρών (π.χ. ως προς το εκλογικό μέτρο), αυξάνοντας τον κίνδυνο για πιθανές «καραμπόλες» στις διάφορες εκλογικές περιφέρειες. Εξάλλου, δεν μπορεί να είναι άκυρες οι ψήφοι υπέρ των Σπαρτιατών στις δώδεκα εκλογικές περιφέρειες όπου εξέλεξαν βουλευτή και έγκυρες σε όλες τις άλλες εκλογικές περιφέρειες.

 

Και τέλος: Την ανακατανομή των εδρών θα την αποφασίσει το ίδιο το ΑΕΔ ή μήπως θα παραπέμψει το ζήτημα στην Ανωτάτη Εφορευτική Επιτροπή, που θα πρέπει να συγκροτηθεί εκ νέου;

Το σημαντικό όμως είναι κάτι άλλο: Όπου και με όποιον τρόπο και να δοθούν οι έδρες των Σπαρτιατών (φανταστείτε τι διαφωνίες θα προκύψουν μεταξύ κομμάτων, εκλογολόγων, νομικών κ.λπ.), η στρέβλωση της δημοκρατικής αρχής θα είναι κάτι περισσότερο από προφανής. Γιατί συνιστά αλλοίωση της λαϊκής βούλησης, να ψηφίζει ένας πολίτης ένα κόμμα και η ψήφος του να αποβαίνει τελικά υπέρ άλλου κόμματος.

Εφόσον λοιπόν το ΑΕΔ αποφασίσει ότι παρανόμως συμμετείχε ένα κόμμα στις εκλογές, τότε θα πρέπει να επαναληφθούν οι εκλογές χωρίς τη συμμετοχή του. Γιατί δεν γνωρίζουμε ποιο θα ήταν το αποτέλεσμα των εκλογών, εάν δεν συμμετείχε το κόμμα αυτό. Η επανάληψη των εκλογών (είτε στις συγκεκριμένες εκλογικές περιφέρειες είτε σε ολόκληρη την επικράτεια) είναι η μόνη σύμφωνη με τη δημοκρατική αρχή λύση. Βέβαια, είναι εύλογο κανείς να μη θέλει την επανάληψη των εκλογών, ειδικά για τον συγκεκριμένο λόγο.

Μόνο που η υπεράσπιση της Δημοκρατίας, με τον εσφαλμένο τρόπο που επιλέχθηκε το 2023, έχει το τίμημά της. Δεν μπορείς δηλαδή να θεσπίζεις ρυθμίσεις προς υπεράσπιση της δημοκρατίας και, όταν έρθει η ώρα της εφαρμογής τους, να αρνείσαι την εφαρμογή της δημοκρατικής αρχής.

Οι καταστάσεις αυτές συμβάλλουν ακόμη περισσότερο στη μείωση της αξιοπιστίας των πολιτικών θεσμών και της σύγχρονης αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας, αυξάνοντας κατ’ αποτέλεσμα και μακροπρόθεσμα τη δύναμη των ακραίων και αντιδημοκρατικών τάσεων.

Συνάγεται ένα συμπέρασμα από όλα αυτά; Νομίζω ναι.

Όταν η μαχόμενη δημοκρατία ξεφεύγει από τα σωστά όρια (που προκύπτουν από την εφαρμογή του ποινικού δικαίου, την αντιμετώπιση των πραγματικών προβλημάτων της κοινωνίας και την αξιοποίηση των άλλων μέσων που παρέχει η έννομη τάξη για την αντιμετώπιση των εχθρών της Δημοκρατίας), η Δημοκρατία μας οδηγείται σε συνταγματικά αδιέξοδα.

*Σπύρος Βλαχόπουλος – Καθηγητής Νομικής Σχολής ΕΚΠΑ

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

Ωράριο Καταστημάτων την Μεγάλη Εβδομάδα

Published

on

By

Το Δ.Σ. του Εμπορικού Συλλόγου Ναυπάκτου ανακοινώνει  το Ωράριο των Καταστημάτων για την Μεγάλη Εβδομάδα και εύχεται σε όλους
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ και ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ !!!
Ο Πρόεδρος
Παπαϊωάννου Αποστόλης
Η Γραμματέας
Κόκλα Κατερίνα
ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ  ΣΥΛΛΟΓΟΣ  ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ
                      “Ο ΕΡΜΗΣ”
              ΕΤΟΣ  ΙΔΡΥΣΕΩΣ  1911

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

Χόρεψαν με την ψυχή τους!

Published

on

By

Κατάμεστο ήταν το Παπαχαραλάμπειο Κλειστό Γυμναστήριο  Ναυπάκτου από μαθητές και γονείς που παρακολούθησαν το «7ο Μαθητικό Φεστιβάλ Μοντέρνων Χορών», την Κυριακή 21 Απριλίου το πρωί.

Ξεχείλιζε από νιάτα και παλμό το Παπαχαραλάμπειο, καθώς δεκάδες έφηβοι, από δεκαεπτά σχολεία του νομού Αιτωλοακαρνανίας χόρεψαν με την ψυχή τους και εκφράστηκαν μέσα από τον χορό.

Με εξαιρετικές χορογραφίες αυτοσχεδίασαν και απέσπασαν το θερμό χειροκρότημα από τους θεατές.

Για μια ακόμα χρονιά, ο Δήμος Ναυπακτίας και η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Αιτωλοακαρνανίας διοργάνωσαν το  Μαθητικό Φεστιβάλ Μοντέρνων Χορών στην  Ναύπακτο, που πλέον έχει γίνει θεσμός, με τους νέους να το αγκαλιάζουν, δίνοντας τον δικό τους τόνο στην δράση.

Στόχος του φεστιβάλ είναι η γνωριμία των μαθητών με τον ρυθμό και τον χορό, η ανάπτυξη των σχέσεων, συνεργασίας, ομαδικότητας και φιλίας.

Όπως προαναφέραμε στο 7ο μαθητικό φεστιβάλ χορού Ναυπάκτου πήραν μέρος δεκαεπτά σχολεία, από το Αγρίνιο, το Αιτωλικό, τον  Αγ, Κωνσταντίνο, Ευηνοχώρι, το  Μεσολόγγι, το Αντίρριο και από την Ναύπακτο.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ