Connect with us

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

«Ο κόσμος της ακτοπλοΐας στον Κορινθιακό κόλπο», του Γ. Χαλάτση

Published

on

Απόσπασμα από το βιβλίο του Γιάννη Χαλάτση με τίτλο: «Ο κόσμος της ακτοπλοΐας στον Κορινθιακό κόλπο». Το βιβλίο εκδόθηκε το 2008.

………………………………………………………………

Ακτοπλοϊκή γραμμή από το Κρυονέρι

Στα νεότερα χρόνια ο όρμος του Κρυονερίου (παραλιακός οικισμός του χωριού Γαλατά)  έγινε γνωστός γιατί χρησιμοποιήθηκε ως πορθμείο της γραμμής του ιστορικού Σιδηρόδρομου Βορειοδυτικής Ελλάδας που συνέδεε το Αγρίνιο με το Κρυονέρι. Η σιδηροδρομική αυτή γραμμή, Κρυονερίου – Αγρινίου είχε συνολικό μήκος 74 χιλιομέτρων και λειτούργησε από το 1890 μέχρι το 1970.

Η λειτουργία της σιδηροδρομικής αυτής γραμμής έκανε επιτακτική την ανάγκη ακτοπλοϊκής σύνδεσης με την Πάτρα και από κει με την Αθήνα. Η ακτοπλοϊκή γραμμή Κρυονερίου – Πάτρας δρομολογήθηκε το 1891 με το πλοίο “Καλυδών” και αργότερα με το «Ρόδος» και με άλλα σκάφη. Στην περίπτωση αυτής της ακτοπλοϊκής γραμμής υπήρξε ένας πρωτότυπος συνδυασμός σιδηροδρομικής και θαλάσσιας συγκοινωνίας. Δηλαδή στο κατάστρωμα του σκάφους τοποθετήθηκαν δύο σειρές σιδερένιες ράγες για να διαπορθμεύει βαγόνια μεταξύ της Πάτρας και της Αιτωλοακαρνανίας χωρίς μεταφορτώσεις. Ως πορθμείο σιδηροδρόμων μπορούσε να μεταφέρει επτά φορτάμαξες ή δυο ατμομηχανές και ως πορθμείο αυτοκινήτων 10 φορτηγά ή λεωφορεία και 20 επιβατικά αυτοκίνητα.

Στο Κρυονέρι υπήρχε μεγάλος πέτρινος σταθμός του τρένου, αλλά παρά την εμπορική δραστηριότητα της ακτοπλοϊκής αυτής γραμμής δεν έγιναν σοβαρές λιμενικές εγκαταστάσεις. Η αποβάθρα επιβίβασης και αποβίβασης ήταν ξύλινη. Μόνο για το «Ρόδος» έγινε τσιμεντένια αποβάθρα όπου κατέληγε η σιδηροδρομική γραμμή και προσαρμόζονταν οι γραμμές του σκάφους για τη φορτοεκφόρτωση. Το τελευταίο δρομολόγιο της ακτοπλοϊκής γραμμής Κρυονερίου – Πάτρας στις 5 Αυγούστου 1970 με το σκάφος  «Παλίρροια».

Στο βιβλίο με τίτλο «Γαλατάς ταξίδι στο παρελθόν» που εξέδωσε η Περιβαλλοντική ομάδα του Δημοτικού Σχολείου Γαλατά, με την επιμέλεια του δάσκαλου Κώστα Σακαρέλου, το 2000, διαβάζουμε μαρτυρία από επιστολή του Κ. Στασινόπουλου που αναφέρει σχετικά με το πέραμα της γραμμής αυτής:

«Για να διανύσει το διάστημα Κρυονερίου – Πάτρας η «Καλυδών» χρειαζόταν χρόνο μια ώρα και ένα τέταρτο.  Όταν όμως φυσούσαν σφοδροί άνεμοι αργούσε, γιατί το ατμόπλοιο δεν πήγαινε σε ευθεία γραμμή αλλά αναγκαζόταν να πάει προς το Ρίο ή τον Άραξο κι από εκεί να πάρει ρότα προς το λιμάνι. Στις 7 το πρωί αναχωρούσε το μεν ατμόπλοιο από την Πάτρα, το δε τρένο απ’ το Μεσολόγγι. Αντάλλασσαν τους επιβάτες κι επέστρεφαν γύρω στις 11 π.μ. ο μεν σιδηρόδρομος στο Μεσολόγγι, το δε βαπόρι στην Πάτρα. Στις 4 το απόγευμα πάλι το ίδιο. Έτσι μπορούσαν όσοι ταξίδευαν πρωί απ’ το Μεσολόγγι, να παίρνουν το μεσημεριανό τρένο απ’ την Πάτρα και να είναι το απόγευμα στην Αθήνα, ή όσοι έφευγαν το πρωί απ’ την πρωτεύουσα να προφτάνουν την Καλυδώνα στην Πάτρα και να είναι στις 7 το απόγευμα στο Μεσολόγγι».

 

Είναι γεγονός ότι η επιλογή του όρμου στο Κρυονέρι για λιμάνι που θα εξυπηρετούσε τη συγκοινωνία της σιδηροδρομικής γραμμής της Αιτωλοακαρνανίας με την Πάτρα δεν ήταν η πλέον κατάλληλη.

Επιλέχτηκε διότι ήταν η πλησιέστερη θέση απέναντι από την Πάτρα και θεωρήθηκε ασφαλέστερη, διότι εκτιμήθηκε ότι ο απότομος ορεινός όγκος της Βαράσοβας θα μπορούσε να προφυλάξει το λιμάνι από τους ανέμους. Τελικά, όμως, αποδείχθηκε πως οι άνεμοι καθώς προσκρούουν με σφοδρότητα στις ψηλές και σχεδόν κάθετες πλευρές του βουνού εξοστρακίζουν ριπές ανέμου στον όρμο οι οποίες είναι ιδιαίτερα επικίνδυνες για τα σκάφη.

Γι’ αυτό το πρώτο ατμόπλοιο του Σιδηρόδρομου Βορειοδυτικής Ελλάδας σταματούσε 500 μέτρα από την αποβάθρα του Κρυονερίου.

Μάλιστα, ο Χαρίλαος Τρικούπης, πηγαίνοντας στο Μεσολόγγι τον Απρίλιο του 1895 βρέθηκε στο Κρυονέρι μπροστά σε άσχημες καιρικές συνθήκες για την αποβίβαση των επιβατών και ακούστηκε να λέει: «με εξηπάτησεν» υπονοώντας το Γάλλο μηχανικό ο οποίος είχε προκρίνει ως ασφαλή τη θέση του Κρυονερίου.

Η ακαταλληλότητα του λιμανιού στον όρμο του Κρυονερίου ήταν ένας από του λόγους που οι Ναυπάκτιοι ζητούσαν με επιμονή την προέκταση της σιδηροδρομικής γραμμής από Κρυονέρι μέχρι Ναύπακτο και τη διαπόρθμευση της σιδηροδρομικής γραμμής της Αιτωλοακαρνανίας με την Πάτρα από το λιμάνι της Ναυπάκτου που ήταν ασφαλέστερο και δεν επηρεαζόταν τόσο πολύ από τις κακές καιρικές συνθήκες.

Παρά τις διαμαρτυρίες του Ναυπακτιακού λαού και τις ενέργειες των Αιτωλοακαρνάνων βουλευτών δεν κατέστη δυνατή η επέκταση της σιδηροδρομικής γραμμής τόσο μέχρι τη Ναύπακτο όσο και μέχρι την Ήπειρο και την Αλβανία που ήταν στις προθέσεις του Χαρίλαου Τρικούπη.

Έτσι λοιπόν χάθηκε η μεγάλη ευκαιρία για την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής και του νομού.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Κυκλοφορεί το 314 ο φύλλο

Published

on

By

Με άποψη για τα όσα συμβαίνουν, ρεπορτάζ, συνεντεύξεις, παρουσιάσεις, αποκλειστικές ειδήσεις, κυκλοφορεί  το 314ο φύλλο της ηλεκτρονικής  εφημερίδας  Nafsweek.gr ,  κάθε Παρασκευή.

Διαβάστε σε αυτό το φύλλο:

#  Αντιπυρική περίοδος – Πόσο έτοιμοι είμαστε;:

Όλα   συνηγορούν ότι το φετινό καλοκαίρι μπορεί να αποδειχθεί το δυσκολότερο  εδώ και πολλά  χρόνια στο μέτωπο των δασικών πυρκαγιών. Ήδη τα πρώτα δείγματα ήταν ιδιαίτερα ανησυχητικά και οι πρόσφατες πυρκαγιές…

#   Υποδοχή της Ολυμπιακής φλόγας και 20 χρόνια Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου:

Η Φλόγα έφτασε στην Γέφυρα με λαμπαδηδρόμους εργαζόμενη στην εταιρεία και τον Παναγιώτη  Γιαννάκη όπου και άναψε τον βωμό στον χώρο  υποδοχής.

Ακολούθησε η τελετή υποδοχής…

#  Ενημέρωση κατοίκων για τα δεσποζόμενα ζώα συντροφιάς από τον Δήμο : 

Σύμφωνα με τον Νόμο 4830/21 οφείλουν να προβούν σε εμβολιασμό, ηλεκτρονική σήμανση (τσιπάρισμα), στείρωση ή αποστολή γενετικού υλικού και αποπαρασίτωση των δεσποζόμενων ζώων τους. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 300 ευρώ για παράλειψη σήμανσης…

#  Στης ακρίβειας τον καιρό :

Σύμφωνα με τα αναλυτικά στοιχεία για τον εναρμονισμένο δείκτη τιμών καταναλωτή που δημοσιοποίησε η Eurostat, η Ελλάδα είχε τον Μάρτιο τον δεύτερο υψηλότερο πληθωρισμό στα τρόφιμα μεταξύ των χωρών-μελών της Ευρωζώνης…

#  «Γνωστές μούρες»        ( ΚΥΡΙΟ ΑΡΘΡΟ)  : 

Ελάχιστη σημασία αποδίδεται στο ότι συνήθως πρόκειται για ανθρώπους χωρίς πολιτική εμπειρία, συχνά δε χωρίς μεγάλη σχέση με την ιδεολογική διαδρομή του κόμματος που…

#   Μαθητικό Φεστιβάλ Μοντέρνων Χορών – Χόρεψαν με την ψυχή τους! :

Ξεχείλιζε από νιάτα και παλμό το Παπαχαραλάμπειο της Ναυπάκτου, καθώς δεκάδες έφηβοι, από δεκαεπτά σχολεία του νομού Αιτωλοακαρνανίας χόρεψαν με την ψυχή τους και εκφράστηκαν μέσα από τον χορό…

#  Συνάντηση εργασίας για το έργο καταπολέμησης κουνουπιών:  

Πραγματοποιήθηκε η πρώτη κεντρική συνάντηση εργασίας μεταξύ εκπροσώπων της Αναθέτουσας Αρχής, της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και της Ομάδας Έργου της Αναδόχου Εταιρείας. Στην συνάντηση…

#   Οριστικό τέλος του taxisnet :

Τα πάνω κάτω θα έλθουν με το νέο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Φορολογίας που δρομολογεί η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) και το οποίο θα αναπτυχθεί με τη βοήθεια τεχνικού συμβούλου…

……………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Εάν επιθυμείτε να λαμβάνετε την ηλεκτρονική εφημερίδα μας στο email σας επικοινωνήστε μαζί μας  στο  info@nafsweek.gr

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Η γελοιογραφία της εβδομάδας

Published

on

By

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

«Φλόγα» Ναυπάκτου: Σε πασχαλινούς ρυθμούς

Published

on

By

Το πασχαλινό μπαζάρ της «Φλόγας» έχει ξεκινήσει!

Στο παράρτημά του Συλλόγου γονιών παιδιών με νεοπλασματική ασθένεια «Φλόγα» στην Ναύπακτο,  στη οδό Ν. Μπότσαρη 50, καθημερινά πρωί και απόγευμα μπορούμε να βρούμε χειροποίητες αρωματικές λαμπάδες, αρωματικά κεριά και πασχαλινές διακοσμητικές κατασκευές φτιαγμένα όλα με αγάπη από τις πολύτιμες εθελόντριές του Συλλόγου για τη στήριξη του έργου της «Φλόγας».

Προσφέρετε ένα δώρο αγάπης για να συμβάλετε στο έργο της Φλόγας και να στηρίξετε το παιδί που νοσεί από καρκίνο.  Δεν ξεχνάμε ότι κάθε ευρώ στη «Φλόγα» στοχεύει τη ζωή.

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ