Κόστος ενέργειας και αβεβαιότητα λόγω Covid-19 «πληγώνουν» την αγορά
O Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος ολοκλήρωσε πρόσφατα την πέμπτη μελέτη καταγραφής των καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο, μέσω της εξαμηνιαίας έρευνας καταναλωτικού κλίματος λιανεμπορίου που πραγματοποιείται με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Η έρευνα κατέγραψε ιδιαίτερα ενδιαφέροντα συμπεράσματα και τάσεις σε σχέση με τις αγοραστικές συνήθειες του κοινού από την επίδραση της πανδημίας, ενώ περιλαμβάνει και το δείκτη καταναλωτικού κλίματος.
Κατ’ αρχάς, ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος λιανικής, τον Δεκέμβριο του 2021 διαμορφώθηκε στο -45, μειωμένος σε σχέση με το μήνα βάσης, τον Οκτώβριο του 2019, και μειωμένος σε σχέση με την αντίστοιχη μέτρηση του Δεκεμβρίου 2020.
Όπως φαίνεται, η συγκεκριμένη εξέλιξη δεν έχει να κάνει τόσο με τις μέχρι σήμερα προσδοκίες των καταναλωτών αλλά, κυρίως, με την παρούσα κατάσταση των καταναλωτών για το προσεχές διάστημα.
Πρακτικά, αυτό που καταγράφεται είναι σταθερές προσδοκίες αλλά επιβάρυνση των οικονομικών των καταναλωτών, κάτι που έχει να κάνει με το αυξημένο κόστος ενέργειας. Οι προσδοκίες για τις δαπάνες είναι επίσης αρνητικές και σχετίζονται άμεσα με το αυξημένο κόστος ενέργειας.
Όπως καταγράφεται, το 50% εκτιμά ότι το πρώτο εξάμηνο του 2022 οι δαπάνες για λογαριασμούς κοινής ωφέλειας θα είναι αυξημένες. Αντίθετα, το 46% εκτιμά ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων το πρώτο εξάμηνο 2022 θα είναι μειωμένες, ενώ μόλις το 15% ότι θα είναι αυξημένες. Το ίδιο ισχύει για τις υπηρεσίες (εισιτήρια, εστίαση) για τα οποία επίσης εκτιμάται από το 34% του κοινού μείωση και μόλις 14% αύξηση.
Σχετικά θετική είναι η μέτρηση σε σχέση με τη φορολογία, για την οποία το 75% εκτιμά ότι θα μείνει αμετάβλητη, το 20% ότι θα παρουσιάσει μείωση και το 5% αύξηση.
Αξίζει να αναφερθεί πως για τις δαπάνες για αγορές προϊόντων, που αποτελεί και το κύριο αντικείμενο της μελέτης, σημειώνεται ότι πλέον αντιπροσωπεύουν μόνο το 26% των συνολικών δαπανών. Η κύρια κατηγορία αγορών όσον αφορά τις δαπάνες είναι τα τρόφιμα και ποτά, με ποσοστό 41% με μείωση από 49% το 2020 (περίοδος Lockdown).
Η εστίαση, η οποία είχε ανακάμψει το καλοκαίρι, βρισκόταν στη δεύτερη θέση μαζί με τα είδη ρουχισμού, υποχωρεί από 11% σε 7% και τα εισιτήρια – ξενοδοχεία από 4% σε μόλις 2%.
Αντίθετα, αύξηση παρουσιάζουν τα ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά είδη από 9% σε 11%, κάτι που αντικατοπτρίζει τις αγορές της περιόδου Black Friday.