Στην τελευταία Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου“μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις” ( Φ.Ε.Κ. Α’ 84/13.4.2020) περιλαμβάνονται ειδικές διατάξεις για το θεσμικό πλαίσιο που εφαρμόζεται στις υπηρεσίες των ΟΤΑ με αντίτιμο κατά τη διάρκεια ισχύος των μέτρων ενάντια στον κορωνοϊό και έχουν τεθεί σε ισχύ
Εισαγωγικά υπενθυμίζεται, με απλά λόγια, ότι υπηρεσίες με αντίτιμο είναι εκείνες που παρέχονται ιδίως σε αθλητικές και πολιτιστικές δομές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπου οι πολίτες πληρώνουν κάποιο αντίτιμο για τις εν λόγω υπηρεσίες, για παράδειγμα με τη μορφή διδάκτρων. Οι συνηθέστερες είναι τα δημοτικά ωδεία, δημοτικά εικαστικά εργαστήρια, δημοτικά γυμναστήρια κ.ο.κ.
Το άρθρο 22 της ΠΝΠ αφορά απαλλαγές πολιτών και μάλιστα αναδρομικά.
Ειδικότερα, ορίζει ότι:
“από τις 11 Μαρτίου 2020 απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής αντιτίμου οι δημότες που κάνουν χρήση υπηρεσιών ανταποδοτικού χαρακτήρα με αντίτιμο, για όσο χρονικό διάστημα είναι ανέφικτη η παροχή των υπηρεσιών αυτών λόγω της λήψης μέτρων κατά του κορωνοϊού COVID-19, και πάντως όχι πέραν της 31ηςΜαΐου 2020”.
Το άρθρο 31 της ΠΝΠ έχει ως αντικείμενο την “κάλυψη μισθοδοσίας προσωπικού ΟΤΑ αμειβόμενου με την καταβολή αντιτίμου για τις παρεχόμενες υπηρεσίες”.
Βάσει αυτού, “η δαπάνη μισθοδοσίας του προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (ΙΔΟΧ) και με σύμβαση μίσθωσης έργου (ΣΜΕ), που έχει προσληφθεί σύμφωνα με την παρ.14 του αρ.12 του ν.4071/2012και την παρ.6 του αρ.39 του ν.2725/1999, το οποίο υπηρετεί στους ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού και στα Νομικά τους Πρόσωπα, κατά το χρονικό διάστημα αναστολής λειτουργίας των υπηρεσιών αυτών στο πλαίσιο λήψης μέτρων προς αποφυγή της διασποράς του κορωνοϊού COVID 19, και το οποίο απασχολείται σε άλλη υπηρεσία του ίδιου Νομικού Προσώπου ή σε άλλη υπηρεσία του οικείου ΟΤΑ ή άλλου Νομικού Προσώπου αυτού, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ.2 του αρ.10 της από 11.3.2020 ΠΝΠ, όπως αυτή κυρώθηκε με το αρ.2 του ν.4682/2020, σε περίπτωση αδυναμίας είσπραξης αντιτίμου και λοιπών αντικαταβολών από τους Φορείς, καλύπτεται από λοιπά μη ειδικευμένα έσοδα ή και μη ειδικευμένο χρηματικό υπόλοιπο του οικείου ΟΤΑ.
Η δαπάνη μισθοδοσίας για κάθε μήνα απασχόλησης υπολογίζεται επί του μέσου όρου των τριών (3) τελευταίων μηνών προ της αναστολής λειτουργίας”.
Ρητώς προβλέπεται ότι από την εφαρμογή της συγκεκριμένης διάταξης “δεν δύναται να προέλθει καθ΄ οιονδήποτε τρόπο άμεση ή έμμεση επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού”.