Connect with us

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Αναγκαία μια δομική διοικητική μεταρρύθμιση στην Αυτοδιοίκηση

Published

on

Οι μεταρρυθμιστικές παρεμβάσεις στην Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν διασφάλισαν τη διοικητική αυτοτέλειά της, διαπιστώνει νέα έρευνα της “διαΝΕΟσις”, στην οποία τονίζεται η ανάγκη βελτίωσης της θέσης των δήμων στο συνολικό σύστημα διακυβέρνησης της χώρας, ενώ προτείνονται αλλαγές σε 14 τομείς.

Η έρευνα χαρτογραφεί την κατάσταση των ΟΤΑ α’ βαθμού στην Ελλάδα και επιχειρεί να απαντήσει σε ερωτήματα όπως: “Πώς μπορούν να οργανωθούν καλύτερα οι δήμοι στην Ελλάδα, ώστε να προσφέρουν καλύτερες υπηρεσίες στους πολίτες, αλλά και να συμβάλουν αποτελεσματικά στην οικονομία της χώρας;”, “ποιοι είναι οι κατάλληλοι τρόποι προκειμένου να αυξήσουν την αυτονομία τους;”, “πώς μπορούν να βρουν επιπλέον πόρους και να γίνουν πιο αποτελεσματικοί;”, “πώς μπορούν να προσφέρουν καλύτερες υπηρεσίες στους πολίτες και να βελτιώσουν την ποιότητα της ζωής τους;”.

Η μελέτη, που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) και το Πανεπιστήμιο Πειραιώς και υπογράφεται από ομάδα έξι οικονομολόγων του ίδιου Πανεπιστημίου, εστιάζει στη δραστηριότητα των δήμων σε 14 πεδία- πυλώνες, τους οποίους αναλύει διεξοδικά και καταλήγει σε πολυσέλιδα κωδικοποιημένα σχέδια δράσης για την αντιμετώπιση των προβλημάτων.

Από την ανάλυση και καταγραφή της διαχρονικής και σύγχρονης θέσης και ρόλου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου βαθμού στην Ελλάδα, αναδείχθηκαν, κυρίως, σε επίπεδο δημόσιων πολιτικών, οι αδυναμίες, τα κενά και οι ανάγκες της διοικητικής δομής.

Ως βασικά συμπεράσματα της μελέτης αναφέρονται τα εξής:

*  Σχεδόν όλες οι διοικητικές μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα, είχαν αποσπασματικό χαρακτήρα. Αφορούσαν είτε μεμονωμένα επίπεδα του όλου διοικητικού συστήματος, είτε μεμονωμένους τομείς ή υποτομείς της δημόσιας πολιτικής. Καμία μεταρρύθμιση δεν εστίασε στο συνολικό σύστημα διοίκησης και στο σύνολο των δημόσιων πολιτικών, όπου εμπλέκονται όλες οι διοικητικές βαθμίδες.

*  Η έμφαση όλων των μεταρρυθμίσεων περιοριζόταν στην ανακατανομή διοικητικών αρμοδιοτήτων και όχι στη συμμετοχική διακυβέρνηση, η οποία εμπεριέχει μηχανισμούς και διαδικασίες εταιρικού σχεδιασμού, συντονισμού, εφαρμογής, εποπτείας, παρακολούθησης, αξιολόγησης, αναθεώρησης ανά τομέα δημόσιας πολιτικής.

*  Μετά από διαδοχικές μεταρρυθμίσεις προωθήθηκε σε πολύ μεγάλο βαθμό η πολυεπίπεδη διοίκηση στη χώρα. Σε όλους τους τομείς πολιτικής που εξετάσθηκαν, εμπλέκονται, αν και σε διαφορετικό βαθμό, όλες οι βαθμίδες της διοίκησης. Συνεπώς, το κυρίαρχο πρόβλημα δεν είναι τόσο η αποκέντρωση με μεταφορά νέων αρμοδιοτήτων στην τοπική αυτοδιοίκηση, αν και χρειάζεται σε ορισμένα πεδία, όσο η τακτοποίηση των υφιστάμενων λειτουργικών σχέσεων μεταξύ των τριών επιπέδων, δηλαδή η εταιρική διακυβέρνηση.

*  Σε πολλούς τομείς διαπιστώνεται η ύπαρξη πολύπλοκων, συνεχώς τροποποιούμενων νομοθετικών ρυθμίσεων, που συχνά προκαλούν σύγχυση και ανασφάλεια δικαίου.

*  Μεγαλύτερο πρόβλημα από την αναδιάταξη και ανακατανομή αρμοδιοτήτων είναι η άσκηση των υφιστάμενων. Και αυτό επειδή σε πολλά πεδία της τοπικής πολιτικής δεν υφίστανται οι αναγκαίες οικονομικές, οργανωσιακές και επιχειρησιακές ικανότητες. Πολλές αρμοδιότητες εκχωρήθηκαν στους δήμους, χωρίς την αντίστοιχη διασφάλιση των προϋποθέσεων αποτελεσματικής εφαρμογής.

Η ανάγκη βελτίωσης της θέσης της τοπικής αυτοδιοίκησης στο συνολικό σύστημα διακυβέρνησης της χώρας, που προέκυψε από την έρευνα, “δεν απαιτεί μια δομική μεταρρύθμιση, για την οποία δεν υπάρχει ευρύς χώρος, αλλά θεσμικές, χρηματοδοτικές, οργανωσιακές και επιχειρησιακές αλλαγές και βελτιωτικές παρεμβάσεις ανά τομέα δημόσιας πολιτικής”. Κατά την έρευνα, πρέπει να ξεκαθαρίσει ποιος κάνει τι, πώς, πότε, για ποιον και με ποια μέσα σε τομείς δημόσιας πολιτικής όπως ανάπτυξη, δημόσια οικονομικά, περιβάλλον- ανθεκτικότητα, πολιτική προστασία, χωροταξία- πολεοδομία, επιχειρηματικότητα-καινοτομία, γεωργία, κοινωνική πρόνοια και αλληλεγγύη, ψηφιακός μετασχηματισμός, εκπαίδευση- πολιτισμός- αθλητισμός κ.ά.

Στα συμπεράσματα της έρευνας, τονίζεται ακόμα ότι σε ορισμένους τομείς το ζητούμενο στον νέο ψηφιακό κόσμο ίσως δεν θα είναι πλέον η διαίρεση και (ανα)κατανομή των αρμοδιοτήτων, αλλά η συνεργατική συγχώνευση αυτών, στο πλαίσιο μιας νέας “Ψηφιακής Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης”.

Η μελέτη αναφέρεται σε περιπτώσεις που πράγματι υπήρξε αναδιανομή αρμοδιοτήτων, αλλά συμπληρώνει ότι “η ανακατανομή των αρμοδιοτήτων δεν συνοδεύτηκε από ανάλογη ανακατανομή των πόρων ή πρόσθετων πόρων στις περιπτώσεις δημιουργίας νέων αρμοδιοτήτων ή/και νέων δομών τοπικής διακυβέρνησης”, ενώ επισημαίνει και τη μικρή οικονομική αυτοτέλεια των ΟΤΑ. Επιπλέον, υπογραμμίζει ότι τα σύνορα των νέων δήμων, τους οποίους δημιουργούσαν οι μεταρρυθμίσεις κάθε εποχής δεν λάμβαναν πάντοτε υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε τόπου “με αποτέλεσμα να λάβει χώρα μια αυθαίρετη, πολιτικά υποκινούμενη άθροιση ανόμοιων χώρων”. Τέλος, ευρύτερα προβλήματα της ελληνικής δημόσιας διοίκησης όπως η πολυνομία και η κακονομία επηρεάζουν, φυσικά, και τους δήμους.

Όπως συνοψίζουν οι ερευνητές: “Οι μεταρρυθμιστικές παρεμβάσεις στερούντο μιας ξεκάθαρης φιλοσοφίας για χειραφέτηση της τοπικής αυτοδιοίκησης και της διασφάλισης της ουσιαστικής διοικητικής αυτοτέλειάς τους”.

Οι βελτιωτικές παρεμβάσεις ανά τομέα δημόσιας πολιτικής

Πώς μπορεί, όμως, να μοιάζει μια νέα, αποτελεσματική μεταρρύθμιση στους δήμους; Τι περισσότερο μπορεί να κομίσει ένα τέτοιο σχέδιο; Οι 14 πυλώνες της μελέτης ρίχνουν περισσότερο φως στους τομείς, όπου χρειάζεται να εστιάσει μια τέτοια μεταρρύθμιση:

  1. Χωροταξικός- πολεοδομικός σχεδιασμός

“Βασικό και πρωτεύον πρόβλημα που εντοπίζεται στον χωροταξικό- πολεοδομικό σχεδιασμό, αφορά καταρχήν το ίδιο το θεσμικό πλαίσιο”, γράφει η μελέτη και προσθέτει ότι “οι νόμοι ψηφίζονται με πληθώρα εξουσιοδοτικών και εκτελεστικών διατάξεων οι οποίες αργούν να εκδοθούν, ενώ συμπληρώνονται στην πορεία με πληθώρα τροποποιήσεων που συχνά περιλαμβάνονται σε νόμους άλλων Υπουργείων”.

  1. Αδειοδότηση επιχειρήσεων

Το καθεστώς της γνωστοποίησης, κατά το οποίο η επιχείρηση πριν από τη λειτουργία της γνωστοποιεί στις Αρχές τις προδιαγραφές της χωρίς να χρειάζεται αυτές να την ελέγξουν προκαταβολικά, εφαρμόζεται μετά το 2016 για την ίδρυση πολλών τύπων επιχειρήσεων.

Οι συγγραφείς διαπιστώνουν ότι “το νέο καθεστώς έχει συμβάλει καθοριστικά στην απλοποίηση, αυτοματοποίηση και προτυποποίηση των διαδικασιών ίδρυσης και λειτουργίας επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος”, χωρίς να απουσιάζουν ορισμένα προβλήματα, όπως π.χ. καθυστερήσεις έκδοσης της βεβαίωσης από τον δήμο στις περιπτώσεις που πρέπει να προηγηθεί η έγκριση από άλλες υπηρεσίες, όπως π.χ. από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού.

  1. Τοπική αγροτική πολιτική

Η μελέτη διαπιστώνει “προβλήματα συντονισμού και επικάλυψης αρμοδιοτήτων” από τη δημιουργία τεσσάρων επιπέδων άσκησης αγροτικής πολιτικής (Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Αποκεντρωμένη Διοίκηση, Περιφέρεια, Δήμος), μετά την παραχώρηση από τον “Καλλικράτη” στους δήμους της χώρας πολλών αρμοδιοτήτων για τη γεωργία, την κτηνοτροφία και την αλιεία στην επικράτειά τους.

  1. Τοπική κοινωνική πολιτική

Προτείνεται αφενός η βελτίωση του θεσμικού περιβάλλοντος, αλλά και η ενίσχυση των υποδομών των ίδιων των δήμων, όπως είναι τα Κέντρα Κοινότητας. Αναφορικά με τη χρηματοδότηση, μεταξύ των προτάσεων είναι η μεγαλύτερη συμμετοχή των περιφερειών και των δήμων στον σχεδιασμό των ΕΣΠΑ, η ενίσχυση των δημοτικών παιδικών σταθμών, αλλά και η ανάπτυξη ενός νέου οριζόντιου προγράμματος για την παιδική ανάπτυξη.

  1. Διαχείριση της περιουσίας της τοπικής αυτοδιοίκησης

Η μελέτη προτείνει, με συγκεκριμένες δράσεις, την καλύτερη καταγραφή της περιουσίας των δήμων, την ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου τους και, επομένως, την πιο αποδοτική διαχείρισή του, μέσω πχ. μελετών σκοπιμότητας, σύσταση σχετικών ΑΕ, δημιουργίας ειδικών προγραμμάτων ΣΔΙΤ και άλλων σχετικών εργαλείων.

  1. Τοπική περιβαλλοντική πολιτική

“Παρά τις προσπάθειες συνεχούς βελτίωσης, το θεσμικό και ρυθμιστικό περιβαλλοντικό πλαίσιο δύναται να χαρακτηριστεί ως πολύπλοκο και συχνά ασαφές, με πολυδιάσπαση των αρμοδιοτήτων σε πλήθος φορέων”, επισημαίνει η έρευνα.

  1. Πολιτική προστασία

Σύμφωνα με την έρευνα, μέχρι το 2020, δεν υπήρχε ειδική νομοθεσία για τις αρμοδιότητες των δήμων σε ζητήματα Πολιτικής Προστασίας. Ακόμη και μετά τη σχετική ρύθμιση με τον Ν. 4662/2020, η μελέτη αναδεικνύει την πολυπλοκότητα αυτού του θεσμικού πλαισίου και τις ασάφειές του. Ταυτόχρονα διαπιστώνει και τις συχνά ανεπαρκείς και υποστελεχωμένες εσωτερικές δομές των δήμων.

Οι σχετικές προτάσεις μεταρρυθμίσεων, επομένως, αφορούν το θεσμικό πλαίσιο (πχ. αρμοδιότητες κλαδέματος των δέντρων κοντά σε καλώδια, καθαρισμού οικοπέδων), την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού, ζητήματα χρηματοδότησης, υποδομών, αλλά και ευαισθητοποίησης της τοπικής κοινωνίας. Τέλος, η μελέτη προτείνει τη δημιουργία ενός πλαισίου συνεργασίας μεταξύ διαφορετικών δήμων σε θέματα Πολιτικής Προστασίας.

  1. Τοπικός αναπτυξιακός σχεδιασμός

Η μελέτη διαπιστώνει σημαντικά προβλήματα στην αξιοποίηση των ευρωπαϊκών, αλλά και άλλων πόρων. Παρατηρεί εσωστρέφεια στην ανάπτυξη δημοτικών πολιτικών, αλλά και “σημαντική υστέρηση στην ετοιμότητα των ΟΤΑ να αξιοποιήσουν χρηματοδοτικά εργαλεία, που θα μπορούσαν να αποτελέσουν τον καταλύτη σε μια προοπτική βιώσιμης ανάπτυξης των τοπικών κοινωνιών”. Καταλήγει ότι δημιουργείται “κλίμα επανάπαυσης ή/ και αποποίησης ρόλου” στους δήμους καθώς αναμένουν άλλα επίπεδα διοίκησης να λάβουν τις αποφάσεις γι’ αυτούς.

  1. Οργάνωση δομών και λειτουργίας ΟΤΑ

Προβλήματα και αγκυλώσεις που αφορούν ολόκληρη τη λειτουργία των δήμων εντοπίζει η συγκεκριμένη έρευνα.

Ανάμεσα σε αυτά είναι η υποστελέχωση, η προβληματική ή ανύπαρκτη ψηφιοποίηση, ο κατακερματισμός της διαχείρισης των προμηθειών, οι αλληλεπικαλυπτόμενες αρμοδιότητες μεταξύ διαφορετικών υπηρεσιών ή νομικών προσώπων του ίδιου δήμου, η έντονη εξάρτηση από την πολιτική ηγεσία του δήμου, αλλά και ευρύτερα γραφειοκρατικά προβλήματα όπως ο υπερβολικός αριθμός υπογραφών για συγκριτικά απλές διαδικασίες.

  1. Πόροι προς την τοπική αυτοδιοίκηση

Η έρευνα επισημαίνει την ανάγκη αύξησης των εσόδων των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (του βασικού εσόδου των δήμων από το κεντρικό κράτος), αλλά και την ανάγκη οι πόροι αυτοί να διανέμονται με διαφορετικό τρόπο, που να προβλέπει ένα ελάχιστο εγγυημένο ποσό λειτουργικών δαπανών σε σχέση με τις αρμοδιότητες. Υπογραμμίζουν, επίσης, την ανάγκη για μηχανισμούς αυτόματης εκχώρησης των πόρων που αναλογούν στις αρμοδιότητες που μεταφέρονται στους δήμους, καθώς και για ρήτρες έγκαιρης καταβολής.

  1. Σύστημα εποπτείας και ελέγχου των δήμων

Οι συγγραφείς υπογραμμίζουν τη σημασία της επαρκούς και σωστής στελέχωσης των οικονομικών υπηρεσιών των δήμων, ενώ αναφέρονται στις πολλές αλλαγές του θεσμικού πλαισίου που ορίζει την εποπτεία και τον έλεγχό τους.

Οι προτάσεις της μελέτης -θεσμικές, ελεγκτικές, οργανωτικές και τεχνικές- εστιάζουν στην απλούστευση των διαδικασιών, αλλά και στην απλοποίηση των ελέγχων.

  1. Ψηφιακός μετασχηματισμός και ηλεκτρονική διακυβέρνηση

Η μελέτη σημειώνει ότι το θεσμικό πλαίσιο για την ψηφιακή διακυβέρνηση ων δήμων είναι πολυδαίδαλο και πως δεν έχει πλήρως προσαρμοστεί σε νεότερους κανόνες που έχει βάλει το ίδιο το κράτος για την ψηφιοποίηση.

Ακόμη, διαπιστώνει ότι το σύστημα δίνει “έμφαση στην πληροφόρηση και στην ηλεκτρονική υποβολή αιτημάτων και όχι στην πλήρη ηλεκτρονική διεκπεραίωση”. Μεταξύ των προτάσεων είναι και πολλές δράσεις ενίσχυσης της διαλειτουργικότητας, δηλαδή της σύνδεσης πολλών διαφορετικών συστημάτων του ευρύτερου Δημοσίου.

  1. Πολυεπίπεδη διακυβέρνηση

Ο όρος “πολυεπίπεδη διακυβέρνηση” αναφέρεται στην αναδιοργάνωση των αρμοδιοτήτων και στη διασφάλιση των σχέσεων μεταξύ των επιπέδων της δημόσιας διοίκησης, ανά δημόσια πολιτική ή τομεακή λειτουργία.

Οι συγγραφείς αναφέρουν στη σχετική ενότητα: “Δεν υπήρξε μέχρι τώρα πρόβλεψη για μια συνολική, εναρμονισμένη και ολοκληρωμένη μεταρρύθμιση όλων των βαθμίδων της διοίκησης, στη βάση των αρχών της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης. Λόγω του αποσπασματικού χαρακτήρα (σ.σ. των μέχρι τώρα ρυθμίσεων) εξακολουθούν να υπάρχουν στην ελληνική δημόσια διοίκηση υπερ-ρύθμιση, επικαλύψεις, κενά και συγκρούσεις αρμοδιοτήτων”.

  1. Ενίσχυση δεοντολογίας, διαφάνειας και απλούστευση διαδικασιών

Η περισσότερη διαφάνεια, η δεοντολογία και οι πιο απλές διαδικασίες είναι παράγοντες που, μάλλον αναμενόμενα, ενισχύουν την εμπιστοσύνη των πολιτών στο κράτος. Εξασφαλίζουν την ενημέρωσή τους για το πώς το κάθε μέρος του κράτους εκπληρώνει τον ρόλο του και υπηρετεί (ή δεν υπηρετεί) το δημόσιο συμφέρον.

Οι προτάσεις σε αυτό το πεδίο περιλαμβάνουν δράσεις όπως η επικαιροποίηση του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, η εκπόνηση νέων, σύγχρονων οργανογραμμάτων στους δήμους και η επιμόρφωση του προσωπικού των ΟΤΑ στην εφαρμογή των νέων μοντέλων λειτουργίας.

# Την ερευνητική ομάδα αποτελούσαν οι καθηγητές του Πανεπιστημίου Πειραιώς Γεώργιος Γαλανός, Χαράλαμπος Αγκυρόπουλος, Γεώργιος Γκούσκος, Κωνσταντίνα Ζλατίνη, Άγγελος Κότιος και Δημήτριος Κότιος.

Πηγή: ΑΠΕ ΜΠΕ

 

 

 

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Κυκλοφορεί το 317 ο φύλλο

Published

on

By

Με άποψη για τα όσα συμβαίνουν, ρεπορτάζ, συνεντεύξεις, παρουσιάσεις, αποκλειστικές ειδήσεις, κυκλοφορεί  το 317ο φύλλο της ηλεκτρονικής  εφημερίδας  Nafsweek.gr ,  κάθε Παρασκευή.

Διαβάστε σε αυτό το φύλλο:

#  195 χρόνια από την απελευθέρωση :

Με λαμπρότητα η Ναύπακτος γιορτάζει αύριο Σάββατο 18 Μαΐου και την Κυριακή 19 Μαΐου, την 195η Επέτειο της Απελευθέρωσης της  πόλης από τους Οθωμανούς. Στον διήμερο εορτασμό συμμετέχουν αντιπροσωπείες…

#   Προχωρά το θέμα της γέφυρας Μόρνου :

Πρόσκληση ένταξης σε χρηματοδότηση στο πλαίσιο 4.5 «Οδικές υποδομές» και με τον τίτλο: «Αποκατάσταση φθορών και αλλοιώσεων ανωδομής της παλαιάς γέφυρας Μόρνου»,  υπέβαλε η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας. Η πρόσκληση υποβλήθηκε…

#  Το σκοτεινό «πρόσωπο» της μαθητικής βίας : 

Ανησυχητικά είναι τα στοιχεία που εμφανίζονται στην δημοσιότητα σχετικά με τη βία μεταξύ εφήβων στην   Ελλάδα. Πρόσφατη έρευνα από το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο…

#  «Εγώ μετράω τα ρέστα μου…»      ( ΚΥΡΙΟ ΑΡΘΡΟ)  : 

Η κοινωνία και κυρίως οι νέοι γυρίζουν την πλάτη τους στην πολιτική  ως έννοια γενικά και κυρίως αποστρέφονται…

#   Ημερίδα Ενημέρωσης  για την αξιοποίηση αποβλήτων αγροδιατροφής :

Ο Δήμος Ναυπακτίας οργανώνει «Ημερίδα Ενημέρωσης με θέμα την αξιοποίηση των αποβλήτων του τομέα    αγροδιατροφής» που θα πραγματοποιηθεί στις 22  Μαΐου 2024 και ώρα 12:00 μ.μ, στην Ναύπακτο…

#  Ψηφιακή κάρτα από 1η Ιουλίου :

Το μέτρο, σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα, θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται από την 1η Ιουλίου για όλες τις επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου και για τις  βιομηχανίες, ανεξαρτήτου του αριθμού των εργαζομένων που απασχολούν. Μέτρο που αναμένεται…

#   Υπογραφή μνημονίου συνεργασίας μεταξύ Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας  και ΙΜΕ  ΓΣΒΕΕ:

Σκοπός της συνεργασίας είναι η εκπόνηση ενός    σχεδίου στρατηγικής και η υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου προγράμματος δράσεων για την προβολή…

#  Εξαήμερη εργασία: Όσα πρέπει να γνωρίζουν οι εργαζόμενοι :  

Η εξαήμερη εργασία εφαρμόζεται για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα από μία επιχείρηση και μόνο σε περίοδο που μπορεί να αιτιολογηθεί…

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………   Εάν  επιθυμείτε να λαμβάνετε την ηλεκτρονική εφημερίδα μας στο email σας επικοινωνήστε μαζί μας  στο  info@nafsweek.gr

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Η γελοιογραφία της εβδομάδας

Published

on

By

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Στις 18 και 19 Μαΐου οι Εορτασμοί της 195ης Επετείου της Απελευθέρωσης της Ναυπάκτου

Published

on

By

Ο Δήμος Ναυπακτίας εορτάζει με λαμπρότητα στις 18 και 19 Μαΐου 2024 την 195η Επέτειο της Απελευθέρωσης της Ναυπάκτου με τη στήριξη της Ιεράς Μητρόπολης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου, της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος και της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδος.  Τον συντονισμό των εορτασμών έχει αναλάβει ο Σύλλογος Αναβίωσης Απογόνων Σουλιωτών Ναυπακτίας «Έπαχτος».

Πρόγραμμα Εορτασμών

ΣΑΒΒΑΤΟ 18 ΜΑΪΟΥ 2024

·  7:30μμ Εκκίνηση πομπής από την παραλία Ψανής (Φλοίσβος) , μετάβαση στον χώρο της προβλήτας του δυτικού βραχίονα του ενετικού λιμένος υπό τη συνοδεία της Παπαχαραλαμπείου Δημοτικής Φιλαρμονικής Ναυπάκτου.

Συμμετέχουν:

Αντιπροσωπείες σχολείων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ναυπάκτου

Αντιπροσωπεία του Συλλόγου ΑμεΑ «Αλκυόνη»

Αντιπροσωπεία από τα Σύγχρονα Εκπαιδευτήρια Κοτρώνη

Ναύπακτος Πολιτιστικές Διαδρομές

Σύλλογος Φίλων Φιλαρμονικής Αντιρρίου «Ο Απόλλων»

Δημοτικό Σχολείο Γλυφάδας

Σύλλογος Γυναικών Γαλατά «Η Αρμονία»

Εκπολιτιστικός Όμιλος Θέρμου

Σύλλογος Αγραφιωτών Σαρακατσαναίων Αιτωλοακαρνανίας – Αγρίνιο

Φιλαρμονική Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου

Χορευτική Ομάδα Αετοί του Μοριά – Πάτρα

 και οι Αναβιωτικοί Σύλλογοι:

«Ράξας Φουστανελοφόροι» – Τρίκαλα

Όμιλος Φίλων Ιστορικής Φορεσιάς και Οπλισμού

«Ο Λιάρος» – Μεσολόγγι

Όμιλος Βρακοφόρων Κρήτης

Αναβιωτικός Σύλλογος «Σάλωνα του 21» – Άμφισσα

Σύλλογος Νεδουσαίων – Καλαμάτα

«Στέγη Ανατολικόν» – Αιτωλικό

Φιλαρμονική Δήμου Αγρινίου

Σύλλογος Αναβίωσης Παναγιώτης Καρατζάς – Πάτρα

Σύλλογος Καλαμάτας η Αγία Τριάδα

Σκοπευτικός Όμιλος Παραδοσιακών Όπλων Πάτρας

Αθλητικός Πολιτιστικός Παράδεισος Καλαμάτας

Πολιτιστικός Σύλλογος Καρπενησίου

Όμιλος Διαφύλαξης Αναβίωσης της Ιστορίας του Αιτωλικού «Οι Ταξιάρχες»

Μουσικός Όμιλος Μεσολογγίου «Ιωσήφ Ρωγών»

Ιστορικός Σύλλογος Ιεράς Πόλης Μεσολογγίου

Στέγη Παράδοσης Αγία Λαύρα – Πάτρα

Σύλλογος Φίλων Ιστορίας Χαράλαμπος Βελαέτης – Πύργος

Σύλλογος Ιστορικής Αναβίωσης Βοστίτσα 1821 – Αίγιο

Σώμα Απόδοσης Τιμών Δήμου Ανατολικής Μάνης

Σύλλογος Αναβίωσης Απογόνων Σουλιωτών Ναυπακτίας «Έπαχτος»

Ιππικό Κέντρο Ναυπακτίας (Αναστασόπουλος)

ΓΕΝΙΚΟ ΠΡΟΣΤΑΓΜΑ ΤΗΣ ΠΑΡΕΛΑΣΗΣ: Αντώνης Μπέκος , διευθυντής του 2ου Γυμνασίου Ναυπάκτου

Συνεπικουρούν: Δ. Χαλάτση  , Μ. Νταλάκα  , Μ. Μπίτη , Β. Μουχτούρη  , Σ. Ασημακοπούλου  , Α. Αναστασιάδου.

·    8:30μμ Χαιρετισμός του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ.κ. Ιεροθέου , του Αντιδημάρχου Πολιτισμού  Κωνσταντίνου Τσουκαλά  και της Προέδρου του Συλλόγου Αναβίωσης Απόγονων Σουλιωτών Ναυπακτίας «Έπαχτος» Μαρίας Σαγώνα .

·         8:45μμ Αναπαράσταση Άφιξης του τότε Κυβερνήτη της Ελλάδας Ιωάννη Καποδίστρια στο λιμάνι της πόλης.

Κείμενα: Γεώργιος Κουρκούτας, Φιλόλογος – Ιστορικός Συγγραφέας και Αναβιώτης του 1821.

Αφηγητής: Λεωνίδας Λυμπέρης

Ερμηνευτές: Ιωάννης Καποδίστριας – Ηρακλής Μπεζαΐτης

Αυγουστίνος Καποδίστριας – Νούλας Νίκος

Παλληκάρι 1: Αντώνης Μουχτούρης

Παλληκάρι 2: Γεώργιος Κουρκούτας

Δανός Φιλέλληνας: Φαβρίκιος – Χρήστος Λαγιόπουλος

Σωματοφύλακας: Λάμπρος Μπαμπάτσικος

Τούρκος Κιόρ Ιμπραήμ Πασάς της Ναυπάκτου: Αντώνης Αλεξάκης

Τούρκοι:  Μαλάς Κωνσταντίνος , Σάββας Χρήστος

Σκηνοθεσία: Θεατρική Ομάδα Εκπαιδευτικών Ναυπάκτου  «Αυλαία»

                     Μαρία Σαγώνα – Πρόεδρος Συλλόγου Αναβίωσης Απόγονων Σουλιωτών «Έπαχτος»

Τελετάρχης ορίζεται ο κ.Παπαναστασόπουλος Παναγιώτης – Δημοτικός Υπάλληλος

ΚΥΡΙΑΚΗ 19 ΜΑΪΟΥ 2024

·         7:30πμ Αρχιερατική Θεία Λειτουργία χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ.κ. Ιεροθέου με συμμετοχή αντιπροσωπειών των συλλόγων.

·         10:30πμ Επιμνημόσυνη Δέηση στη μνήμη των πεσόντων της Απελευθέρωσης στην πλατεία Λιμένος στο Άγαλμα Μπότσαρη.

·         Κατάθεση Στεφάνων

·         11:00πμ Χαιρετισμοί από τον Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ.κ. Ιερόθεο, από τον Δήμαρχο Ναυπακτίας  Βασίλειο Γκίζα & από το μέλος του Συλλόγου Αναβίωσης Απογόνων Σουλιωτών Ναυπακτίας «Ο ΕΠΑΧΤΟΣ» Θανάση  Βούλγαρη – Δράκο.

Πανηγυρικός λόγος από τον κ. Κωνσταντίνο Βουτσινά – Πρόεδρος Αδελφότητος Ναυπακτίων Νομού Αττικής

Τελετάρχης ορίζεται η κ. Κωστή Ιωάννα – Δημοτική Υπάλληλος

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ