Connect with us

ΕΛΛΑΔΑ

Προς καθιέρωση κοινού Πάσχα από Ορθόδοξους και Καθολικούς

Published

on

Ακριβώς 1.700 χρόνια μετά την πρώτη Οικουμενική Σύνοδο (325 μ.Χ), στη Νίκαια της Βιθυνίας, όταν και αποφασίστηκε ο εορτασμός του Πάσχα, το 2025 οι ορθόδοξοι και οι καθολικοί χριστιανοί θα γιορτάσουν μαζί το Θείο Δράμα και την Ανάσταση.

Αν και αυτό θα συμβεί συμπτωματικά, καθώς το Πάσχα είναι κινητή εορτή, οι ανώτατοι ηγέτες των δύο εκκλησιών εμφανίζονται πρόθυμοι να τερματίσουν τη διχόνοια και να προχωρήσουν σε μια ιστορική καθιέρωση του κοινού εορτασμού.

«Αποτελεί σκάνδαλον ο χωριστός εορτασμός του μοναδικού γεγονότος της μιας Αναστάσεως του Ενός Κυρίου» τόνισε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, στο μήνυμα που απηύθυνε προς όλους του μη Ορθόδοξους Χριστιανούς που γιόρτασαν το Πάσχα την Κυριακή 31 Μαρτίου. Ευχήθηκε του χρόνου (2025) ο κοινός εορτασμός να μην είναι απλώς «σύμπτωση», αλλά να αποτελέσει την απαρχή για την καθιέρωση του ενιαίου εορτασμού από τις δύο Εκκλησίες. «Είμαστε αισιόδοξοι, καθώς εκατέρωθεν υπάρχει η προς τούτο καλή θέλησις και προθυμία», τόνισε.

Από το 2014, όταν ο Οικονομικός Πατριάρχης και ο Πάπας Φραγκίσκος συναντήθηκαν στην Ιερουσαλήμ, ο κοινός εορτασμός έχει βρεθεί στο επίκεντρο πολλών συζητήσεων τους και πλέον φαίνεται πως οι συνθήκες έχουν ωριμάσει για αυτήν την ιστορική κίνηση.

Είναι ενδεικτικό πως ο Πάπας Φραγκίσκος αποφάσισε να επαναφέρει στα ετήσια Δίπτυχα του Βατικανού τον τίτλο του Πατριάρχης της Δύσης (Παλαιάς Ρώμης). Σύμφωνα με την εκκλησιαστική ιστοσελίδα «Φως του Φαναριού», η κίνηση του Φραγκίσκου εντάσσεται στο πλαίσιο της επανεύρεσης της συνοδικότητας, η οποία πήγασε από τη συνάντηση των Βαρθολομαίου και Φραγκίσκου το 2014 στα Ιεροσόλυμα, κατά την 50ή επέτειο της κοινής άρσης των αναθεμάτων μεταξύ των δύο Εκκλησιών.

Η παρότρυνση των επικεφαλής των δύο Εκκλησιών είναι όλοι οι Χριστιανοί, Ορθόδοξοι και Καθολικοι, να ξαναβρεθούν, όπως έχει δηλώσει ο Πάπας, για ένα κοινό νέο ξεκίνημα, αφήνοντας πίσω τις διαμάχες και τον διχασμό του παρελθόντος. Στην πράξη η ενωμένη Εκκλησία θα ενισχύσει τη δύναμή της και κατ’ επέκταση και την επιρροή της.

Γιατί Ορθόδοξοι και Χριστιανοί γιορτάζουν διαφορετικά το Πάσχα

Η απάντηση στους διαφορετικούς εορτασμούς πηγάζει από την ιστορία και την εβραϊκή παράδοση, που χρησιμοποιούσε το σεληνιακό ημερολόγιο, δηλαδή το ημερολόγιο που βασιζόταν στους κύκλους της Σελήνης. Το Πάσχα των Εβραίων (Πεσάχ, δηλαδή «διέλευση» στα εβραϊκά) αφορά τον εορτασμό της εξόδου των Εβραίων από την Αίγυπτο, την απελευθέρωση από τη δουλειά των Φαραώ και τη διέλευσή τους από την Αίγυπτο προς τη Γη της Επαγγελίας. Το εβραϊκό Πάσχα είχε οριστεί στις 14 του μήνα Νισάν, δηλαδή ανήμερα της εαρινής ισημερίας ή την επομένη.

Με την εξάπλωση του χριστιανισμού η συγκεκριμένη ημέρα συνδέθηκε και με τον εορτασμό του χριστιανικού Πάσχα. Κατά την παράδοση, ο Χριστός αναστήθηκε την πρώτη ημέρα μετά το εβραϊκό Πάσχα.

Αρχικά οι χριστιανικές εκκλησίες γιόρταζαν το Πάσχα σε διαφορετικές ημερομηνίες, επιδιώκοντας ωστόσο να πέφτει Κυριακή.

Η Α’ Οικουμενική Σύνοδος της Νίκαιας αποφάσισε ότι το Πάσχα θα γιορτάζεται την πρώτη Κυριακή μετά την πρώτη πανσέληνο της άνοιξης, ενώ αν η πανσέληνος έπεφτε Κυριακή, τότε η γιορτή μεταφερόταν για την αμέσως επόμενη Κυριακή. Έτσι, χριστιανικό και εβραϊκό Πάσχα δεν θα συνέπιπταν ποτέ. Άρα η Ανάσταση σε ένα έτος προσδιοριζόταν από την ημερομηνία της πρώτης εαρινής πανσελήνου, βάσει του Ιουλιανού ημερολογίου, το οποίο ίσχυε εκείνη την περίοδο.

Η μεγάλη αλλαγή επήλθε με την εφαρμογή του γρηγοριανού ημερολογίου, το οποίο υπολογίζοντας διαφορετικά τον χρόνο, βάσει του ηλιακού έτους, υπολόγισε την 5η Οκτωβρίου του 1582 ως την 15η του ίδιου μήνα. Με αυτόν τον τρόπο η εαρινή ισημερία συνέπεσε με την 21η Μαρτίου, όπως ακριβώς προέβλεπε και η Α’ Οικουμενική Σύνοδος. Τα περισσότερα καθολικά κράτη υιοθέτησαν το γρηγοριανό, ενώ τα ορθόδοξα διατήρησαν το ιουλιανό ημερολόγιο, μέχρι τον 20ό αιώνα.

Στην Ελλάδα το γρηγοριανό ημερολόγιο υιοθετήθηκε στις 16 Φεβρουαρίου του 1923, ενώ η Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία, σε αντίθεση με το κράτος, διατήρησε το ιουλιανό ημερολόγιο μέχρι το 1924, όπου και τελικά ταυτίστηκε με το πολιτικό, για να ενισχύσει τις ακίνητες εορτές. Το Πάσχα όμως εξακολουθεί να υπολογίζεται με βάση το ιουλιανό σύστημα, όπως και όλες οι υπόλοιπες κινητές εορτές.

Επιπλέον, στη διαφορά των ημερομηνιών που γιορτάζονται τα δύο Πάσχα παίζει ρόλο και ο «μετωνικός κύκλος», που είναι το σύστημα που προβλέπει τις εαρινές πανσελήνους και το οποίο η Ορθόδοξη Εκκλησία χρησιμοποιεί μέχρι και σήμερα. Οι καθολικοί γιορτάζουν την Ανάσταση σύμφωνα με τον κανόνα της Α’ Οικουμενικής Συνόδου, όμως υπολογίζουν την πανσέληνο σύμφωνα με το γρηγοριανό ημερολόγιο, μαζί με το σφάλμα που φέρει το μετωνικό σύστημα, προσθέτοντας ορισμένες ημέρες, με αποτέλεσμα, η καθολική πανσέληνος να είναι πιο κοντά στην αστρονομική από ότι η ορθόδοξη.

Μάρκος Λεονταρίδης

 

 

 

 

 

 

 

 

ΕΛΛΑΔΑ

“Η οργάνωση του δήμου προϋποθέτει και απαιτεί πολιτική βούληση”

Published

on

By

Για έλλειψη βούλησης και οράματος κατηγορεί την δημοτική αρχή Γκίζα η δημοτική παράταξη Ανεξάρτητη Δημοτική Κίνηση Ναυπακτίας –ΑΔΚΝ, αναφέροντας σε ανακοίνωσή της τα ακόλουθα:

«Η εκάστοτε πολιτική ηγεσία για να εφαρμόσει το πρόγραμμά της χρειάζεται  την ύπαρξη σοβαρού και καλά οργανωμένου υπηρεσιακού μηχανισμού.  Κανένα όραμα και κανένα πολιτικό πρόγραμμα δεν μπορεί να εφαρμοστεί χωρίς να στηρίζεται και να υποστηρίζεται από ορθολογικά και αξιοκρατικά οργανωμένη δημόσια διοίκηση.

Γι’ αυτό και ιστορικά τα συνθήματα των πολιτικών παρατάξεων επικεντρώνονται στη θεραπεία του διαχρονικού προβλήματος της δημόσιας διοίκησης. «Ανόρθωσις», «Αλλαγή»,  «Εκσυγχρονισμός»,  «Επανίδρυση»  είναι κάποια από τα πολλά συνθήματα των πολιτικών προγραμμάτων που κατά καιρούς έχουν διατυπωθεί .

Συνθήματα που   μπορεί να φαίνεται ότι διαφέρουν στη διατύπωση, στην ουσία όμως είχαν  τον ίδιο στόχο, να γιατρέψουν το βαριά ασθενή του τόπου μας, τη δημόσια διοίκηση. Είναι κοινή διαπίστωση, από όποια πολιτική σκοπιά κι αν αντικρίζει κάποιος τα θέματα, ότι θεραπεία δεν έχει επέλθει.

Αντίθετα, πέρα από τις τεχνικές και τεχνολογικές αλλαγές, η διοίκηση του ευρύτερου δημόσιου τομέα ταλαιπωρεί όλο και περισσότερο τον πολίτη και υπηρετεί με τον τρόπο λειτουργίας του συγκεκριμένα συμφέροντα.

Ο  δήμος Ναυπακτίας το 2011 στο ξεκίνημα του, μέσα στην πιο μικρή χρονικά δημοτική περίοδο και με τις μεγαλύτερες περικοπές σε χρήματα και προσλήψεις προσωπικού λόγω μνημονίων, οργανώθηκε σε γερές βάσεις από τη δημοτική αρχή Μπουλέ.

Η οργάνωση των Υπηρεσιών και η αξιοποίηση του προσωπικού με βάση τα προσόντα και τις δυνατότητες κάθε υπαλλήλου επέτρεψαν την αντιμετώπιση πολύ μεγάλων προβλημάτων και αποδείχτηκε ότι τα μεγάλα έργα γίνονται μόνο όταν οι υπηρεσίες του δήμου είναι έτσι οργανωμένες, ώστε να μπορούν να υποστηρίξουν το όραμα της εκάστοτε δημοτικής αρχής.

Δυστυχώς όμως την τελευταία δεκαετία  η αποτελεσματική οργάνωση των υπηρεσιών του δήμου δεν υπήρξε προτεραιότητα. Ο Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας (ΟΕΥ), που αποτυπώνει όχι μόνο τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας των υπηρεσιών του Δήμου αλλά και την πολιτική βούληση  των πολιτικών διοικήσεων, «ξεχείλωσε» σε μεγάλο βαθμό κατά τη δημοτική περίοδο Λουκόπουλου  2014- 2019 και παραμένει στην ουσία του και στη φιλοσοφία του  ανέγγιχτος από το 2019 μέχρι και σήμερα από τη δημοτική αρχή Γκίζα.

Δεν είναι δυνατό από το 2019 μέχρι και σήμερα να μην έχει γίνει  ουσιαστική αναδιοργάνωση και ανασυγκρότηση των υπηρεσιών του Δήμου με την ψήφιση νέου ΟΕΥ  λαμβάνοντας υπόψη τα νέα δεδομένα.   Οι αποσπασματικές μετακινήσεις υπαλλήλων που γίνονται κατά καιρούς και μάλιστα με μη ορθολογικά κριτήρια  όχι μόνο δεν λύνουν τα προβλήματα  αντιθέτως  μεγεθύνουν τις υφιστάμενες δυσλειτουργίες και διογκώνουν  τα ήδη συσσωρευμένα προβλήματα προκαλώντας  την ταλαιπωρία και την αγανάκτηση των πολιτών, την απώλεια χρηματοδοτικών προγραμμάτων, τη διακοπή και τη διάλυση έργων και την όχληση από ανώτατες ανεξάρτητες  αρχές.

Οι ισχυρισμοί της δημοτικής αρχής Γκίζα ότι δεν υπάρχουν χρήματα και υπάλληλοι καθώς και ο κυκεώνας εγγράφων μεταξύ δημοτών και υπηρεσιών, μεταξύ αιρετών και υπαλλήλων και μεταξύ των υπηρεσιών όχι μόνο  δεν λύνουν τα προβλήματα αντιθέτως  καθημερινά και εκθετικά τα διογκώνουν.

Κι επειδή κι αυτή η πενταετία είναι καθοριστική και δεν πρέπει να χάνονται ευκαιρίες στο ιδιαίτερα ανταγωνιστικό σύγχρονο περιβάλλον χρειάζεται να ανασυνταχθούν οι υπηρεσίες του δήμου με ένα πιο συγκεντρωτικό και αξιοκρατικό  οργανόγραμμα και Οργανισμό λειτουργίας των Υπηρεσιών λαμβάνοντας υπόψη όλα τα ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα και χαρακτηριστικά.

Η αποτελεσματική λειτουργία του δήμου προϋποθέτει  και απαιτεί ισχυρή πολιτική βούληση. Βασικό πρόβλημα δεν είναι ότι δεν έχουμε λεφτά ή υπαλλήλους, όπως ισχυρίζεται η δημοτική αρχή. Το βασικό και κύριο πρόβλημα είναι  η έλλειψη βούλησης και οράματος.»

Ναύπακτος 15-05-2024

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

Διεθνής Ημέρα Μουσείων, το Σάββατο 18 Μαΐου

Published

on

By

Τα μουσεία, με αφορμή την Διεθνή Ημέρα Μουσείων, το Σάββατο 18 Μαΐου γιορτάζουν! Το θέμα του φετινού εορτασμού είναι «ΜΟΥΣΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ». Το Δ. Σ. του Ελληνικού Τμήματος του ICOM επέλεξε ως τιμώμενο φορέα για το 2024 το Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού, εκτιμώντας το επιστημονικό και εκπαιδευτικό έργο που επιτελεί. Στον εν λόγω εορτασμό για 13η φορά συμμετέχει η Εφορεία Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδος με διάφορες δράσεις και ελεύθερη είσοδο για το ευρύ κοινό. Πιο συγκεκριμένα, θα υλοποιηθούν στο:

  • ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΘΥΡΡΕΙΟΥ

– 17/5 Ξεναγήσεις σε μαθητική κοινότητα, ώρα έναρξης 10:00 π.μ.

– 18/5 Ξεναγήσεις στο ευρύ κοινό, ώρα έναρξης 10:00 π.μ.

Δηλώσεις συμμετοχής, κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας στο τηλ. 26310 55654 (εσωτ. 4), πληροφορίες Β. Τσαντήλα.

  • ΞΕΝΟΚΡΑΤΕΙΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΙΕΡΑΣ ΠΟΛΕΩΣ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ

18/5 Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για οικογένειες με παιδιά 8-12 ετών «Μεγάλοι εξερευνούν – Μικροί ανακαλύπτουν». Ώρα έναρξης 10:00 π.μ. (Διάρκεια 1 ώρα). Σύμφωνα με την εκδήλωση ενδιαφέροντος, το πρόγραμμα θα επαναληφθεί στην διάρκεια της ημέρας. Δήλωση συμμετοχής, κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας, στο τηλ. 26310 26068, πληροφορίες Δ. Γαβρίνα.

  • ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΘΕΡΜΟΥ

19/5 Ξεναγήσεις στο ευρύ κοινό, ώρα έναρξης 10:00 π.μ. Δήλωση συμμετοχής, κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας στα τηλ. 26310 55654 (εσωτ. 4), πληροφορίες Φ. Γεώρμα, 26440 23336, πληροφορίες Ε. Κολόζου.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

68.851 φέτος οι εισακτέοι στην τριτοβάθμια εκπαίδευση – Πόσους παίρνει η κάθε σχολή

Published

on

By

Τον αριθμό των εισακτέων μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025 ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας.

Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσες φέτος οι εισακτέοι θα είναι 68.851.

Από την απόφαση προκύπτει αύξηση 277 θέσεων εισακτέων έναντι των περσινών, που ήταν 68.574 θέσεων. Σημειώνεται ότι εκ των 277 νέων θέσεων, οι 100 αφορούν το νέο τμήμα Ψυχολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης.

FEK-2024-Tefxos-B-02747-EISAKTEOI 2024

 

 

Continue Reading

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ