Connect with us

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

“Enaf”: Ένα σημαντικό «εργαλείο» για την πόλη

Published

on

Συνάντηση της Επιτροπής παρακολούθησης του έργου  «Αναγνώριση, Τεκμηρίωση, Καταγραφή-Προτάσεις για την Ανάδειξη και Προστασία του Ιστορικού Οικισμού Ναυπάκτου»,  πραγματοποιήθηκε στο Δημαρχείο της Ναυπάκτου.

Στην συνάντηση αυτή που αφορούσε την Β’ φάση του έργου, πήραν μέρος ο Δήμαρχος Ναυπακτίας Τάκης Λουκόπουλος, ο αντιδήμαρχος Κώστας Καρακώστας, η Ολυμπία Βικάτου, Δρ. αρχαιολόγος, Προϊσταμένη της ΛΣΤ΄ Εφορείας Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδας, ο Σταύρος Μαμαλούκος Επίκουρος Καθηγητής Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Πολυτεχνικής Σχολής Πανεπιστημίου Πατρών και υπηρεσιακοί παράγοντες του Δήμου Ναυπακτίας. Για το ερευνητικό  αυτό πρόγραμμα και την χρησιμότητά του στην πράξη, μιλά στο Nafsweek o διπλωματούχος πολιτικός μηχανικός Κωνσταντίνος Χρ. Πατούχας.

1.Το τελευταίο διάστημα είδαμε ότι υπογράφτηκε η προγραμματική σύμβαση για την συνέχιση του ερευνητικού προγράμματος που εκπονεί το Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Πάτρας για τον Δήμο Ναυπακτίας σε συνεργασία με το ΥΠΠΟ και την ΠΔΕ. Πείτε μας λίγα λόγια μιας και είχατε ασχοληθεί στο παρελθόν με το συγκεκριμένο από την Α’ Φάση του :

Είναι μια εξαιρετικά θετική εξέλιξη καθώς δίδεται επιτελούς η συνέχεια σε μια πολύπλευρη εργασία που θα δώσει τεράστια οφέλη για την πόλη.

Ο τίτλος του προγράμματος «Αναγνώριση, Τεκμηρίωση, Καταγραφή και Προτάσεις για την Ανάδειξη και Προστασία του Ιστορικού Οικισμού Ναυπάκτου»  φανερώνει αυτή την δυναμική καθώς αποτελεί μια πρότυπη μεθοδολογία προσέγγισης σε πόλεις ή τμήματα πόλεων που χρήζουν προστασία.

Από το 2011 με σκοπό την ανάδειξη της Ναυπάκτου ως Καστροπολιτεία και ταυτόχρονα την σταδιακή επίλυση των πολεοδομικών ζητημάτων της πόλης τέθηκε επί τάπητος η ανάγκη να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο συνεργασίας του Δήμου με το Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου της Πάτρας αλλά και με τους συναρμόδιους φορείς.

Αρχικά με Μνημόνιο Συνεργασίας το 2012 και στην συνέχεια με την Προγραμματική Σύμβαση που υπογράφτηκε το 2014 ξεκίνησαν οι εργασίες της Α Φάσης του Προγράμματος που περιελάβανε μεταξύ άλλων την αρχειακή έρευνα, την αποτύπωση/καταγραφή όλων των κτιρίων εντός των ορίων του Παραδοσιακού Τμήματος καθώς και προτάσεις για την ανάδειξη της Δυτικής Πύλης του Κάστρου στην Ντάπια Μπότσαρη.

Η Α Φάση ολοκληρώθηκε το 2015 και παρουσιάστηκε σε έκθεση στο Φετιχιέ Τζαμί το 2017.

Στην Β Φάση θα γίνει η επεξεργασία του υλικού και η τεκμηρίωση το οποίο θα δώσει καθαρότερη εικόνα για τα όρια και πλαίσια προστασίας της πόλης καθώς προτάσεις σημειακές στο χώρο όσο και γενικές όπως για θέματα αστικού εξοπλισμού, τυπολογία υλικών κλπ.

Παράλληλα θα γίνουν προτάσεις ανάδειξης, αποκατάστασης και συντήρησης των οχυρώσεων της πόλης.

 

  1. Πως είδατε την συνεργασία με το Πανεπιστήμιο και τον ρόλο που μπορεί να παίξει για την Ναύπακτο;

Μονόδρομος.-

Όταν μια τόσο ιδιαίτερη πόλη και κατά επέκταση περιοχή όπως η Ναυπακτία έχει δίπλα της το Πανεπιστήμιο Πατρών δεν μπορεί παρά μόνο να κάνει κάθε προσπάθεια να διαμορφώσει έναν άμεσο σύνδεσμο συνεργασίας για το σύνολο των θεμάτων της.

Αυτή είναι μια πετυχημένη συνταγή που όταν υιοθετείται από την Αυτοδιοίκηση φέρνει σημαντικά αποτελέσματα, καθώς μέσα από ερευνητικά προγράμματα μπορούν να μελετηθούν ζητήματα εις βάθος και να προταθούν λύσεις που το κύρος ενός τέτοιου Ιδρύματος μπορεί να τεκμηριώσει και να υποστηρίξει.

Ειδικά σε πόλεις που χρήζουν προστασία ο ρόλος του Πανεπιστημίου μπορεί να είναι καταλυτικός και να «ενώσει» τους συναρμόδιους σε ένα κοινό πλάνο.  Από το 1999 με την ίδρυση του Τμήματος Αρχιτεκτόνων στην Πάτρα η Ναύπακτος όφειλε να έχει σταθερή συνεργασία με το τμήμα.

 

  1. Πώς όμως φτάσαμε στο να χρειαζόμαστε την συνδρομή του Τμήματος Αρχιτεκτόνων;

Η Ναύπακτος παρόλο που είναι από τις ιστορικές πόλεις με σημαντικά μνημεία και πλαίσια προστασίας δεν κατάφερε να διατηρήσει μια φυσιογνωμία με τέτοιες αναφορές σε μεγάλα τμήματα του.

Η ιδιωτική πρωτοβουλία αλλά και οι παρεμβάσεις στο δημόσιο χώρο ειδικά τα τελευταία 30 χρόνια δεν συμβαδίσανε σε κοινό στρατηγικό πλάνο.  Μάλιστα η σύγχρονη εξέλιξη της έφερε ένα πολεοδομικό, αρχιτεκτονικό, αισθητικό και λειτουργικό αδιέξοδο.

Από το 1922 η Αρχαιολογική Υπηρεσία προστατεύει το Φρούριο Ναυπάκτου ως προέχων βυζαντινό μνημείο και ελέγχει κατά επέκταση από τότε το τμήμα πόλης/οικισμού που βρίσκετε εντός των Τειχών. Από το 1973 επέκτεινε τα όρια ελέγχου της από την Λαγκαδούλα ως το Σκα με κήρυξη της πόλης ως Ιστορικός Τόπος και Ιδιαίτερου Φυσικού Κάλλους. Στην συνέχεια εκπόνησε μελέτη σε συνεργασία με τμήματα του Υπουργείου Συγκοινωνιών (μετέπειτα Υπουργείο Περιβάλλοντος) το οποίο αποτέλεσμα της ήταν το Ειδικό Διάταγμα προστασίας του 1976.

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος με την σειρά του προσπάθησε να ελέγξει την ιδιωτική πρωτοβουλία με τις Επιτροπές Αρχιτεκτονικού Ελέγχου (σημερινά Συμβούλια Αρχιτεκτονικής) και χαρακτήρισε την πόλη Παραδοσιακή στα πλαίσια ενός Γενικού Διατάγματος το 1978 μαζί με άλλους 421 οικισμούς/πόλεις. Προώθησε την δεκαετία του 1980 σημαντικές μελέτες με την Επιτροπή Πολεοδομικής Ανασυγκρότησης (ΕΠΑ), κηρύξεις διατηρητέων κτιρίων και καθόρισε Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο το 1988.

Το κράτος όμως παράλληλα άφηνε ανοιχτή την κερκόπορτα της αλόγιστης και άναρχης δόμησης με γενικές διατάξεις ιδίως από το 1968 όσο και με διατάξεις στον οικοδομικό κανονισμό το 1973 και το 1985.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1980 και αρχές του 1990 ο συνδυασμός από την μια  της απαξίωσης των εργασιών της ΕΠΑ, την ασάφεια μεταξύ ερμηνειών και παρερμηνειών για τα πλαίσια προστασίας της πόλης, τα προβλήματα εφαρμογής του παλιού ρυμοτομικού και της θεσμοθέτησης του νέου με την Πράξη Εφαρμογής και την ιλιγγιώδη απαίτηση για επιπλέον δομημένο χώρο από την άλλη έφερε το 1998 το πολεοδομικό κραχ με την αναστολή οικοδομικών αδειών και εργασιών.

Αυτό το κραχ – το Οικιστικό Ναυπάκτου – ως σήμερα δεν έχει ξεπεραστεί ούτε λυθεί και η ρίζα του ξεκινά στην βασική αρχή ότι ουδέποτε δεν τεκμηριώθηκε τι ακριβώς προστατεύουμε και ποιος είναι ο ενδεδειγμένος τρόπος να συμβαδίσει η προστασία με την ανάπτυξη και την βελτίωση των συνθηκών ζωής των κατοίκων.

Ο Δήμος όλα αυτά τα χρόνια κατέφευγε με παρωπίδες σε νομική επίλυση αφαιρώντας όλη την ουσία του ζητήματος από την επιχειρηματολογία. Αν δεν αναδείξεις την μοναδικότητα της πόλης και την όλη ιστορική, πολεοδομική και αρχιτεκτονική εξέλιξή της στοιβάζεσαι κάτω από γενικές ομπρέλες με παράκτιους και ορεινούς οικισμούς της χώρας.

Αντί να διαμορφώνονται συνθήκες ολοκληρωμένης βιώσιμης ανάπτυξης με την εκμετάλλευση κοινοτικών κονδυλιών φτάνουμε σε μια πόλη περιορισμένης φέρουσας ικανότητας και αισθητικής κολάζ προσωπικών προτιμήσεων αιρετών και εργολάβων.

 

  1. Συνεπώς έστω και αργά οδεύουμε προς την σωστή κατεύθυνση;

Είναι μόνο θετικό να ασχολούνται αρχιτέκτονες με την πόλη και πόσο μάλλον νέοι άνθρωποι μέσα από προγράμματα και διπλωματικές εργασίες, αφουγκράζοντας τα χαρακτηριστικά της,  να δίνουν νέες οπτικές σε αυτήν. Αυτό στα πλαίσια της συνεργασίας με το Πανεπιστήμιο είναι μια κατάκτηση για το μέλλον.

Δίπλα σε αυτά τα αποτελέσματα του Ερευνητικού Προγράμματος είναι σίγουρο πως θα δώσει γνώση και εργαλεία στους φορείς, τις υπηρεσίες και τους πολίτες. Η αξιοποίηση αυτών μπορεί να λύσουν ζητήματα ενώ οι προτάσεις μπορούν να εξελιχθούν σε έργα που θα διαμορφώσουν σταδιακά την πόλη σε πρότυπο με αρμονική συνύπαρξη μνημείων, αστικού χώρου και φυσικό κάλλος.

Καιρός είναι να ειπωθεί ξανά το “Enaf” (αντί του αγγλικού enough) για την πόλη.

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Η μεγάλη ανατροπή στην εκτός σχεδίου δόμηση

Published

on

By

«Η πρόσφατη απόφαση 176/2023 του Συμβουλίου της Επικρατείας αναφορικά με την εκτός σχεδίου δόμηση ανατρέπει όλα τα δεδομένα σε αγοραπωλησίες και συμβόλαια, προεγκρίσεις δόμησης και άδειες δόμησης και σε χιλιάδες μικρές και μεγάλες επενδύσεις, τουριστικές ή αναπτυξιακές, για τις οποίες έχουν ληφθεί προεγκρίσεις ή οι οποίες έχουν ενταχθεί στον αναπτυξιακό νόμο.

Το Συμβούλιο της Επικρατείας αποφάσισε ότι δεν αρκεί το ελάχιστο εμβαδόν των 4 στρεμμάτων, αλλά απαιτείται και η ύπαρξη προσώπου σε κοινόχρηστο χώρο (δρόμο) για τη δόμηση ενός ακινήτου, διότι, σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης, κατά το Σύνταγμα οι εκτός σχεδίου περιοχές δεν έχουν ως προορισμό, κατ’ αρχήν, τη δόμηση ή την τουριστική εκμετάλλευση, αλλά τη γεωργική, κτηνοτροφική και δασοπονική εκμετάλλευση και την αναψυχή του κοινού. Επί της ουσίας, με την απόφαση καταργείται η εκτός σχεδίου δόμηση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, ακόμη και για γήπεδα άρτια και οικοδομήσιμα από τέσσερα στρέμματα και πάνω, τα οποία μέχρι πρότινος μπορούσαν να οικοδομηθούν.

Πρόκειται για ένα ακόμη πλήγμα στη μικροϊδιοκτησία, αλλά και στην ασφάλεια δικαίου στη χώρα μας, με αποκλειστικά υπεύθυνη την κυβερνητική αδράνεια για τη ρύθμιση ενός ζητήματος που αφορά χιλιάδες ιδιοκτήτες που βρίσκονται στον αέρα. Ούτε κρύο ούτε ζέστη, κατά τα λόγια του Ιωάννη στην Αποκάλυψη. Διευκρινίζω ότι ούτε διαθέτω ούτε εκπροσωπώ (δικηγορικά ή άλλως πως) τέτοιες ιδιοκτησίες. Ωστόσο, παρακολουθώ τις συνέπειες της κυβερνητικής στάσης στην κοινωνία και τους θεσμούς σε περιοχές μικρών και εκτός σχεδίου κλήρων, όπως η Κεφαλονιά και η Ιθάκη, αλλά και σε ολόκληρη την Ελλάδα: έχουν παγώσει όλες οι αγοραπωλησίες και τα συμβόλαια για ακίνητα που μέχρι σήμερα είχαν δικαίωμα έκδοσης νόμιμης οικοδομικής άδειας. Τα πολεοδομικά γραφεία της χώρας και οι υπηρεσίες δόμησης έχουν αναστείλει κάθε προέγκριση δόμησης και άδεια δόμησης σε ακίνητα εκτός σχεδίου πόλης και οικισμών με εμβαδόν μεγαλύτερο των 4.000 τ.μ. χωρίς πρόσωπο σε κοινόχρηστο δρόμο. Ενώ μετέωρες έχουν μείνει μικρές και μεγάλες επενδύσεις, κυρίως τουριστικές, που έχουν ενταχθεί στον αναπτυξιακό νόμο, διότι στερούνται πλέον δυνατότητας έκδοσης οικοδομικής άδειας. Για ακόμη μία φορα η ασφάλεια δικαίου στη χώρα μας κατακρημνίζεται.

Το γαϊτανάκι της κυβερνητικής ανεπάρκειας ξεκίνησε με τον περίφημο νόμο Χατζηδάκη και την καταληκτική προθεσμία της 9ης Δεκεμβρίου του ν. 4759/2020 για την έκδοση προέγκρισης οικοδομικής άδειας για ακίνητα επιφανείας μικρότερης των 4 στρεμμάτων. Με την εκπνοή της προθεσμίας χιλιάδες μικροϊδιοκτήτες έχασαν το δικαίωμα δόμησης, παρά τη ρητή δέσμευση της πολιτείας για την (προηγούμενη) εκπόνηση τοπικών ή ειδικών πολεοδομικών σχεδίων και τον ορισμό νέων ζωνών οικοδόμησης και ανάπτυξης. Τη σκυτάλη παίρνει σήμερα το ΣτΕ, με το απόλυτο κομφούζιο να διαιωνίζεται στις Αρχές, στην κοινωνία και τους θεσμούς και τη δαμόκλειο σπάθη της καταδίκης από τα ευρωπαϊκά δικαστήρια να επικρέμαται πάνω από τη χώρα μας.

Σκόπιμη πολιτική επιλογή ή τραγική κυβερνητική ανεπάρκεια; Οτιδήποτε απ’ τα δύο, η δικαστική ρύθμιση αποτελεί τη χειρότερη εκδοχή θεσμικής απάντησης σε ένα πρόβλημα που λαμβάνει πλέον εκρηκτικές διαστάσεις».

* Ο κ. Νικόλας Φαραντούρης είναι καθηγητής του Ευρωπαϊκού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς, δικηγόρος στον Άρειο Πάγο.

πηγή: «Καθημερινή»

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Τρίτη 21/3 η παρουσίαση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου Ναυπάκτου

Published

on

By

Ξεκινά η δημόσια διαβούλευση – 

Ο Δήμος Ναυπακτίας ενημερώνει ότι, την Τρίτη 21 Μαρτίου 2023 και ώρα 12:00′, στο κτήριο της Αιτωλικής Αναπτυξιακής ΑΕ ΟΤΑ (Εθνική Οδός Αντιρρίου – Ιτέας περιοχή Πλατανίτη) θα λάβει χώρα η ανοικτή δημόσια παρουσίαση του Β1 Σταδίου της μελέτης του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (Γ.Π.Σ.) διοικητικών ορίων πρώην Δ. Ναυπάκτου (Δ.Ε. Ναυπάκτου).

Μετά την ολοκλήρωση της παρουσίασης, θα πραγματοποιηθεί δημόσια διαβούλευση για χρονικό διάστημα 2 μηνών και συγκεκριμένα, από τις 22 Μαρτίου 2023 έως τις 22 Μαΐου 2023, κατά το οποίο υπάρχει δυνατότητα υποβολής απόψεων και παρατηρήσεων, οι οποίες θα εξεταστούν και θα ληφθούν υπόψη για τη σύνταξη του Β2 Σταδίου της μελέτης, που αντιστοιχεί στην οριστική πρόταση, η οποία θα θεσμοθετηθεί.

Προς ενημέρωση των ενδιαφερομένων, η πλήρης μελέτη του Β1 Σταδίου, θα είναι αναρτημένη και διαθέσιμη σε ψηφιακή μορφή, στην επίσημη ιστοσελίδα του Δήμου Ναυπακτίας (https://www.nafpaktos.gr) καθ’ όλη τη διάρκεια της δημόσιας διαβούλευσης,

Απόψεις και παρατηρήσεις κατά τη διάρκεια της δημόσιας διαβούλευσης, προκειμένου να εξεταστούν θα πρέπει να υποβληθούν επωνύμως, είτε στο Γραφείο Πρωτοκόλλου της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών Δήμου Ναυπακτίας (κτήριο πρώην Δημαρχείου Αντιρρίου) είτε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο email: info@nafpaktos.gr.

  • Η δημόσια παρουσίαση της μελέτης θα προβληθεί μέσω της επίσημης ιστοσελίδας του Δήμου Ναυπακτίας (https://www.nafpaktos.gr).

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Yποχρεωτικός ο καθαρισμός οικοπέδων -Πρόστιμο & φυλάκιση για αμελείς ιδιοκτήτες

Published

on

By

Εν όψει της φετινής αντιπυρικής περιόδου από 1-5-2023 έως 31-10-2023, οι δήμοι της χώρας καλούν όλους τους δημότες τους που είναι ιδιοκτήτες, νομείς και επικαρπωτές των οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων, που βρίσκονται εντός πόλεων, κωμοπόλεων και οικισμών και σε απόσταση μέχρι 100 μέτρων από τα όριά τους, να τους καθαρίσουν από χόρτα, άχρηστα υλικά, σκουπίδια μέχρι τις 30 Απριλίου 2023, διότι αποτελούν εστίες εκδήλωσης πυρκαγιάς.

Ως «καθαρισμός», ορίζεται λεπτομερώς η απομάκρυνση σπασμένων δένδρων και κλαδιών, ξερά χόρτα, φύλλα κλπ., σε απόσταση τουλάχιστον 3 μέτρα από κτίσματα, το κλάδεμα των φυτών και πώς θα γίνεται αυτό, η απομάκρυνση εύφλεκτων υλικών, καθώς και των υπολειμμάτων καθαρισμού.

Εάν οι ιδιοκτήτες δεν πραγματοποιήσουν τον καθαρισμό μέχρι τις 30 Απριλίου, οι δήμοι είναι υποχρεωμένοι να τους ενημερώσουν ότι πρέπει να το πράξουν εντός 10 ημερών, αλλιώς τον καθαρισμό αναλαμβάνει αυτεπαγγέλτως ο δήμος, ο οποίος χρεώνει με πρόστιμο τους ιδιοκτήτες.

Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων για τον καθαρισμό, τους επιβάλλεται πρόστιμο που ανέρχεται σε 0,50 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο, πάνω στο οποίο υπάρχει προσαύξηση, εφόσον το έργο πραγματοποιήσει ο δήμος.

Εάν πρόκειται για εγκαταλειμμένους χώρους, ή αγνώστων ιδιοκτητών, περιφραγμένους και ασφαλισμένους, ο δήμος καλεί την Πυροσβεστική για να βεβαιώσει τον κίνδυνο πυρκαγιάς και κατόπιν παραβιάζει τον χώρο με εισαγγελική παραγγελία για να τον καθαρίσει.

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ