Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ο νόμος 4365/2019 (Φ.Ε.Κ. Α’ 167/30.10.2019, ημερομηνία κυκλοφορίας 31.10.2019) που περιλαμβάνει δεκάδες αυτοδιοικητικές διατάξεις.
Μεταξύ αυτών, πρωταγωνιστεί ήδη η θέσπιση στο εξής της “περιφοράς” ως τρόπου συνεδρίασης των Δημοτικών Συμβουλίων.
Η ρύθμιση απασχολεί έντονα Αιρετούς και Υπαλλήλους των ΟΤΑ, αλλά και των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και ελεγκτικών μηχανισμών, καθώς ήδη διατυπώνονται, εκτός από ενστάσεις, απορίες για το τι περιλαμβάνει ο πρακτικός τρόπος εφαρμογής της.
Κατ’ αρχάς, οι ενστάσεις κινούνται σε θεσμικό – πολιτικό επίπεδο, κάνοντας λόγο για “αλλοίωση της λειτουργίας της τοπικής δημοκρατίας” και “παραγκωνισμό δικαιωμάτων των μειοψηφιών”, δεν μπορούν όμως παρά να “υποταχθούν” στη βούληση του νομοθέτη. Η Βουλή (με ονομαστική ψηφοφορία, στην οποία ψήφισαν“ναι” 155 βουλευτές και“όχι” 132 βουλευτές), εισήγαγε την “περιφορά” στο σύστημα διακυβέρνησης των ΟΤΑ και οι νόμοι πρέπει να εφαρμόζονται.
Απορίες – Ερωτήματα – Προβληματισμοί
Αποτυπώνονται πιο κάτω ορισμένα μόνο από τα ερωτήματα, επισημαίνοντας ιδίως ότι οι ερωτήσεις πηγάζουν από Υπαλλήλους των Δήμων, καθώς αυτοί είναι που θα κληθούν να υπογράψουν π.χ. εκταμιεύσεις χρημάτων βάσει Αποφάσεων “δια περιφοράς”.
Περαιτέρω, οι απορίες είναι αυτές που, δεδομένης της άμεσης έναρξης ισχύος της, δημιουργούν προβληματισμό.
Στελέχη της Αυτοδιοίκησης μεταφέρουν την ανησυχία ότι ξαφνικά η Κυβέρνηση ανέσυρε “από τη σφαίρα της παρανομίας”, στην οποία ανήκε, στο χώρο της νομιμότητας μια έννοια, χωρίς όμως να προχωρήσει στον προσδιορισμό του περιεχομένου της.
Τι σημαίνει πρακτικά: « είναι δυνατόν, ύστερα από Απόφαση του Προέδρου, οι σχετικές διαδικασίες να λαμβάνουν χώρα διά περιφοράς, με τη συμμετοχή τουλάχιστον των 2/3 των μελών Δημοτικού Συμβουλίου» ;
Όλοι έχουν ακούσει φήμες για το πως έκανε “περιφορές” ο Χ ή ο Ψ Δήμαρχος εφευρίσκοντας, κατά τα λεγόμενα, έκαστος τη δική του …”μεθοδολογία” παράκαμψης του νόμου. Τώρα όμως ποια “μεθοδολογία” ακριβώς θα πρέπει να εφαρμόζεται; Με άλλα λόγια, υπάρχουν κάποιες ενέργειες, προϋποθέσεις, βήματα που πρέπει απαραιτήτως να τηρούνται και, εάν ναι, ποια και πως ακριβώς ;
Η διάταξη εισήχθη κατά παρέκκλιση ορισμένων ρυθμίσεων του Καλλικράτη (ν.3852/2010) και του Κώδικα Δήμων (ν.3463/2006) ή εξακολουθούν όλες οι υπόλοιπες ρυθμίσεις της υφιστάμενης νομοθεσίας περί συνεδριάσεων και λήψης Αποφάσεων να ισχύουν ;
Εάν εισήχθη κατά παρέκκλιση, μήπως θα έπρεπε να προσδιορίζει ποιες διατάξεις εξακολουθούν να ισχύουν στην “περιφορά” και ποιες μπορούν/πρέπει να προσπερνιόνται χωρίς να εφαρμόζονται ούτε να ελέγχονται ;
Η κρίσιμη “απόφαση του Προέδρου” του Δημοτικού Συμβουλίου ότι ανακύπτει θέμα “κατεπείγοντος”, ότι “βάσιμα πιθανολογείται κίνδυνος εκ της αναβολής” κλπ για την εφαρμογή “περιφοράς”, πρέπει να λάβει συγκεκριμένο τύπο πριν να λάβει χώρα η “περιφορά” ή/και ελέγχεται/προσβάλλεται ;
Αντίστοιχη παρέμβαση έκανε ο νομοθέτης και για τις Περιφέρειες, με την παρ.2 του αρ.184, προσθέτοντας αντίστοιχες διατάξεις στο τέλος της παρ.1 του αρ.167 του ν.3852/2010.
Ρεπορτάζ-πηγή: