Θετική ήταν η απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης για το έργο «Λιμένας Εξυπηρέτησης αλιευτικών και άλλων σκαφών στη θέση Βαρειά Ναυπάκτου» Δήμου Ναυπακτίας, Π.Ε. Αιτωλοακαρνανίας. Λαμβάνοντας υπόψη την θετική γνωμοδότηση της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Δυτικής Ελλάδας, Πελοποννήσου και Νοτίου Ιονίου του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, την θετική γνωμοδότηση της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδας του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, γνωμοδότηση της Δ/νσης Τεχνικών Έργων Π.Ε. Αιτωλ/νίας Π.Δ.Ε. (θετική γνωμοδότηση), την Απόφαση της 85ης συνεδρίασης της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), η Επιτροπή ομόφωνα γνωμοδοτεί θετικά για το έργο, αποφασίζει θετικά για το έργο «Λιμένας Εξυπηρέτησης αλιευτικών και άλλων σκαφών στη θέση Βαρειά Ναυπάκτου» Δήμου Ναυπακτίας, με φορέα του έργου το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ναυπάκτου.
Η ιστορία του έργου
Με την απόφαση 53/2020 στις 9 Απριλίου 20 το ΔΣ του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ναυπάκτου αποφασίζει ομόφωνα την οριστική παραλαβή της μελέτης και την καλή εκτέλεση-περαίωση των εργασιών της μελέτης «Εκπόνηση Προκαταρκτικού Προσδιορισμού Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων (Π.Π.Π.Α.)» που αποτελεί τμήμα της μελέτης με τίτλο «Εκπόνηση Προκαταρκτικού Προσδιορισμού Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων (Π.Π.Π.Α.) και Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για τη χωροθέτηση Λιμενικών Εγκαταστάσεων Εξυπηρέτησης Σκαφών στη θέση Βαρειά Ναυπάκτου, μετά ακτομηχανικής θεώρησης».
Τον Σεπτέμβριο του 2020, μετά από την ομόφωνη απόφαση της Δημοτικής Κοινότητας Ναυπάκτου και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, το θέμα του Λιμένα Εξυπηρέτησης αλιευτικών και άλλων σκαφών στη θέση Βαρειά Ναυπάκτου ήρθε προς συζήτηση και λήψη απόφασης στο Δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Ναυπακτίας. Μετά από εισήγηση του προέδρου του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ναυπάκτου Σπύρου Τσέλιου, εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία από το συμβούλιο το θέμα του Προκαταρκτικού Προσδιορισμού Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων (ΠΠΠΑ) του έργου. Ωστόσο υπήρξαν τότε αντιρρήσεις από την πλευρά της αντιπολίτευσης.
Να θυμίσουμε πως το έργο της κατασκευής Λιμενικών Εγκαταστάσεων Εξυπηρέτησης Σκαφών στη θέση Βαρειά Ναυπάκτου έχει χρηματοδότηση μέσω του προγράμματος INTERRG ύψους 1,7 εκατ. ευρώ, χρήματα που αρχικά προορίζονταν για την κατασκευή του «μπαστουνιού» στην μαρίνα Ναυπάκτου στην θέση «Πούντος» και με απόφασή της η σημερινή δημοτική αρχή την μετέφερε για την χρηματοδότηση των Λιμενικών Εγκαταστάσεων στην Βαρειά.
Κατά την διάρκεια της συζήτησης του θέματος στο τότε Δημοτικό συμβούλιο εκφράστηκαν αντιρρήσεις από την πλευρά της αντιπολίτευσης που εστιάζονταν στις επιπτώσεις του έργου στο περιβάλλον (μόλυνση κ.α), εμμένοντας ταυτόχρονα στην χρήση της χρηματοδότησης για την κατασκευή του «μπαστουνιού» στην μαρίνα Ναυπάκτου στον «Πούντο». Αποτέλεσμα να καταψηφίσουν την εισήγηση.
Στο πλάνο και η μαρίνα Ναυπάκτου
Όσον αφορά την κατασκευή της μαρίνας στον «Πούντο», προϋπολογισμού άνω των 20 εκατ. ευρώ είναι έργο ιδιωτικό, σύμφωνα με την κατάταξη των λιμενικών έργων από το αρμόδιο υπουργείο. Ο Δήμος Ναυπακτίας αυτό που έχει να κάνει είναι η μελέτη του και στην συνέχεια να προχωρήσει σε δημοπράτηση αναζητώντας επενδυτή. Από την άλλη οι λιμενικές εγκαταστάσεις στην Βαρειά είναι έργο δημόσιο – δημοτικό, με τον Δήμο να έχει την όλη ευθύνη της εγκατάστασης. Άρα μιλάμε για δυο διαφορετικά πράγματα, που βεβαίως μπορεί να συνυπάρξουν.
Με δεδομένη την χωροθέτηση για την μαρίνα, αλλά και για το λιμενικό έργο στην Βαρειά (Γ.Π.Σ. (ΦΕΚ 653/Δ/12.09.1988 και ΦΕΚ 1072/Δ/22.10.1992), η εμμονή για την εμπλοκή του Δήμου στην κατασκευή μέρους της μαρίνας μικρότερης χωρητικότητας, απαιτεί υποβιβασμό του έργου σε καταφύγιο σκαφών, σε αντίθεση με την χωροθέτησή της από το κράτος ως μαρίνα Ναυπάκτου.
Ο υποβιβασμός αυτός αποκλείει ταυτόχρονα την εγκατάσταση χερσαίων δραστηριοτήτων (ξενοδοχείο, αγορά, συντηρήσεις σκαφών και χώρους αναψυχής). Θα έπρεπε λοιπόν να απεμπολήσουμε την δυνατότητα να αποκτήσει κάποια στιγμή στο μέλλον η Ναύπακτος μαρίνα και να πάμε σε κάτι μικρότερο. Αυτό είναι το ζητούμενο;
Μετά την σημερινή εξέλιξη με το έργο στην Βαρειά να έχει μπει σε «ρότα», το θέμα της μαρίνας παραμένει ανοικτό, με τον Δήμο Ναυπακτίας να κρατά και αυτό το «χαρτί» στο χέρι του.
Ταυτόχρονα με την θετική απόφαση για την δημιουργία του έργου στην Βαρειά, με απόφασή του κατά την πρόσφατη συνεδρίασή του την Τετάρτη 17 Μαρτίου, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ναυπάκτου πήρε απόφαση για την επέκταση της χερσαίας Ζώνης Λιμένος μέχρι τις εκβολές του χειμάρρου Βαρειά.
Στη εν λόγω θέση προβλέπεται ήδη από το ισχύον Γ.Π.Σ. (ΦΕΚ 653/Δ/12.09.1988 και ΦΕΚ 1072/Δ/22.10.1992) η δημιουργία λιμανιού – Σκάλας, με παράλληλα αξιοποίηση του όμορου Δημοτικού Κτήματος. Η υλοποίηση του έργου αποσκοπεί κυρίως στη δημιουργία θέσεων ασφαλούς ελλιμενισμού για τα επαγγελματικά αλιευτικά και λοιπά σκάφη που δραστηριοποιούνται στη Ναύπακτο.
Η λειτουργία του εξετάζεται και προτείνεται να πραγματοποιηθεί υπό το πρίσμα της πλήρους αξιοποίησης των δυνατοτήτων του παραλιακού μετώπου της πόλης, καθώς ο νέος λιμένας μικτής χρήσης θα δρα σε συνέργεια και συμπληρωματικά με τον παλαιό λιμένα Ναυπάκτου και τον ήδη χωροθετημένο τουριστικό λιμένα (μαρίνα) στο Γρίμποβο (ΦΕΚ 432/Δ/24.06.1998), αξιοποιώντας τη θέση του έργου, που βρίσκεται στο ρου των σκαφών αναψυχής που διέρχονται από τον Κορινθιακό κόλπο.
Η λειτουργία του λιμένα μικτής χρήσης στη Βαρειά, η παράλληλη αποφόρτιση του Παλαιού Λιμένα Ναυπάκτου, αλλά και η υλοποίηση του ήδη χωροθετημένου τουριστικού λιμένα (μαρίνα) ανατολικά της Ναυπάκτου, στη θέση Γρίμποβο αναμένεται να επιφέρει πολλαπλά θετικές επιδράσεις.
Το έργο, αναμένεται να επιφέρει θετικές επιπτώσεις στον πρωτογενή τομέα, καθώς θα δημιουργηθούν νέες, σύγχρονες και ασφαλείς θέσεις ελλιμενισμού αλιευτικών σκαφών.
Η λειτουργία του έργου αναμένεται να επιφέρει, άμεσα ή έμμεσα, θετικές επιπτώσεις στον τριτογενή τομέα, καθώς θα παρέχεται η δυνατότητα ελλιμενισμού σε διερχόμενα σκάφη που πλέουν στον ευρύτερο Κορινθιακό Κόλπο, καθιστώντας έτσι τη Ναύπακτο πόλο έλξης επισκεπτών και αυξάνοντας το τουριστικό προϊόν της.
Τι περιλαμβάνει το έργο στη Βαρειά
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του έργου, η λιμενική εγκατάσταση στη Βαρειά προβλέπεται καμπύλου σχήματος, διαθέτει συνολικό μήκος περί τα 157m (μετρούμενο στην εξωτερική πλευρά του έργου) και αποτελείται από δύο διακριτά τμήματα, ήτοι το γεφύρωμα πρόσβασης και τον προσήνεμο μώλο. Πιο συγκεκριμένα, το πρώτο τμήμα του έργου (γεφύρωμα πρόσβασης) διαθέτει μήκος περί τα 62m και πλάτος 5m και καταλήγει στο προσήνεμο μώλο (δεύτερο τμήμα έργου), ο οποίος καμπυλώνεται επί μήκος 25m περίπου, οδεύει παράλληλα στην ακτογραμμή για 45m και καταλήγει στο, καμπύλου σχήματος, διευρυμένο ακρομώλιο, μήκους περίπου 25m. Ο προσήνεμος μώλος το διαθέτει πλάτος 5m, το δε ακρομώλιο διευρύνεται στο μέτωπο στα 10m περίπου.
Η λιμενική εγκατάσταση σχεδιάστηκε ώστε να καλύπτει την εξυπηρέτηση σκαφών μήκους 10.00m έως 15.00m και να διαθέτει ενδεικτική δυναμικότητα 17 σκαφών. Η χωρητικότητα της εγκατάστασης δύναται να αυξάνεται, κυρίως κατά τους θερινούς μήνες (και όταν το επιτρέπουν οι καιρικές συνθήκες), καθώς παρέχεται η δυνατότητα πρόσδεσης στην εξωτερική πλευρά των έργων ημερόπλοιων και λοιπών σκαφών (θαλάσσια ταξί, υδροπλάνα κ.α.).