Connect with us

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Η Εφορεία αρχαιοτήτων Αιτωλ/νίας & Λευκάδας για την επέτειο της Ναυμαχίας της Ναυπάκτου

Published

on

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδας, στο πλαίσιο της ενεργούς συμμετοχής της στις εκδηλώσεις μνήμης για τη Ναυμαχία της Ναυπάκτου, δημοσιοποιεί για πρώτη φορά ένα ξεχωριστό εύρημα από την αρχαιολογική της συλλογή.

Η ναυμαχία που έμεινε γνωστή στην ιστορία ως Ναυμαχία της Ναυπάκτου (Lepanto)  αποτέλεσε ορόσημο στη μεσαιωνική ευρωπαϊκή ιστορία, και διαδραματίστηκε στην είσοδο του Κορινθιακού Κόλπου, στις Εχινάδες Νήσους, στις 7 Οκτωβρίου 1571. Στη Ναυμαχία, που αποτέλεσε το σύμβολο της αναμέτρησης των δύο κύριων δυνάμεων του τότε γνωστού κόσμου, συγκρούστηκαν οι  δυνάμεις του Ιερού Συνασπισμού (SacraLiga), δηλαδή των χριστιανικών δυτικών δυνάμεων, και του Οθωμανικού Στόλου.

Η έκβαση της ναυμαχίας  σήμανε την καθαρή νίκη των δυτικών δυνάμεων με σημαντικές απώλειες όμως και για τις δύο πλευρές. Η νίκη πανηγυρίστηκε εύλογα, ως μια νίκη συμβολική σε όλο τον χριστιανικό κόσμο, ενώ πλήθος ποιητών και καλλιτεχνών απαθανάτισαν το βαρυσήμαντο γεγονός.

Η Ναυμαχία της Ναυπάκτου δεν σήμανε την οριστική επικράτηση επί του Οθωμανικού Στόλου, αλλά αποτέλεσε σημαντικό σημείο καμπής της οθωμανικής επεκτακτικής ορμής. Το ιστορικό γεγονός εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο των συγκρούσεων των δυνάμεων του τότε δυτικού, χριστιανικού κόσμου, με την Οθωμανική Αυτοκρατορία για τον έλεγχο της ανατολικής Μεσογείου.

Στο πλαίσιο αυτό επιλέγουμε να παρουσιάσουμε το αναμνηστικό μετάλλιο της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας, το οποίο μνημονεύει τη νίκη των Ενετών έναντι των Οθωμανών στην δυτική είσοδο του Κορινθιακού Κόλπου, 116 χρόνια μετά τη Ναυμαχία της Ναυπάκτου, το 1687, από το αρχείο της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδας.

Το αναμνηστικό μετάλλιο, το οποίο εξέδωσε το ίδιο έτος (1687) η Βενετία, προκειμένου να εορτάσει το γεγονός της νίκης επί των Οθωμανών, απεικονίζει με μεγάλη λεπτομέρεια ένα στιγμιότυπο του πολέμου.

Βρισκόμαστε το 1686-1687 όταν ο ανασυγκροτημένος στόλος των Ενετών υπό την διοίκηση του δόγη Φραντσέσκο Μοροζίνι επιχείρησε κατά τη διάρκεια του έκτου Ενετοτουρκικού πολέμου την ανακατάληψη της Πελοποννήσου και της Ναυπάκτου από τους Τούρκους. Μετά από έναν δύσκολο χειμώνα όπου η πανώλη χτύπησε τα στρατεύματα του Μοροζίνι στο Ναύπλιο, η Αρμάδα μεταφέρθηκε στον κάμπο του Νυδρίου (campodiClimino), στη Λευκάδα, όπου και ενισχύθηκε με τρία επιπλέον καράβια από τη Βενετία. Στις αρχές του καλοκαιριού πάρθηκε η απόφαση για την ολοκλήρωση της κατάκτησης της Πελοποννήσου. Στις 21 Ιουλίου 1687 ο Ενετικός στόλος εμφανίστηκε μπροστά στην Πάτρα. Το φρούριο της Πάτρας κατακτήθηκε από τους Βενετούς χωρίς βοήθεια συμμάχων, ενάντια στο στρατό του Αχμέτ Πασά Serraschiere. Την επομένη στράφηκαν για την κατάκτηση των δύο φρουρίων στην είσοδο του Κορινθιακού Κόλπου (σημερινά φρούρια στο Ρίο και Αντίρριο), τα οποία αποκαλούσαν Δαρδανέλλια. Το νότιο φρούριο (Ρίο) αποκαλούνταν Κάστρο του Μοριά και το βόρειο (Αντίρριο) Κάστρο της Ρούμελης. Στη συνέχεια ο στόλος του Μοροζίνι κατευθύνθηκε προς τη Ναύπακτο (Λεπάντο), από όπου τούρκοι στρατιώτες και κάτοικοι τράπηκαν σε φυγή, αφήνοντας πίσω μόνο τους Έλληνες κατοίκους.Στις 26 Ιουλίου 1687 ο Μοροζίνι οργάνωσε μία λαμπρή γιορτή για τις νίκες που κατάφεραν.

Η σύντομη πολεμική σύγκρουση που οδήγησε τον Μοροζίνι στην κατάληψη των κάστρων της Πάτρας, του Ρίου, του Αντιρρίου και της Ναυπάκτου σε μόλις δύο ημέρες απεικονίζεται με κάθε λεπτομέρεια στο αναμνηστικό αργυρό μετάλλιο που εξέδωσε η Γαληνοτάτη Δημοκρατία της Βενετίας το ίδιο έτος, 1687, σε γερμανικό νομισματοκοπείο. Ο χαράκτης GeorgHautchαποδίδει με λεπτομέρεια τη σκηνή της μάχης. Ο ενετικός στόλος απεικονίζεται στην είσοδο των στενών του Κορινθιακού Κόλπου (Δαρδανέλια) μπροστά από τα δύο φρούρια, Κάστρο του Μοριά και Κάστρο της Ρούμελης, έξω από το λιμάνι της Πάτρας, όπου γίνεται απόβαση των ενετικών δυνάμεων, και έξω από τη Ναύπακτο. Γύρω από το Κάστρο της Πάτρας μαίνεται η σύγκρουση μεταξύ των δύο στρατών. Το τοπίο, αλλά και οι οχυρώσεις αποδίδονται με τη μέγιστη δυνατή λεπτομέρεια. Το Κάστρο της Ναυπάκτου απεικονίζεται με τα πέντε διαζώματα της οχύρωσης, τον κλειστό λιμένα, τον οχυρό πύργο της κορυφής, και τρία τζαμιά, εικόνα που αντιστοιχεί στις αντίστοιχες γκραβούρες και απεικονίσεις της περιόδου.

ΔΕΛΤΙΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ

Εμπρόσθια όψη: Απεικόνιση της Μάχης. Επιγραφή: «Οι όρκοι της πόλης και του κόσμου»

Οπίσθια όψη: Επιγραφή σε 12 σειρές. Μετάφραση:

«Ο Μοριάς. Παρόμοιος με φύλλο πλάτανου, στολίζει τον Λέοντα της Βενετίας με φοίνικα και δάφνη. Αποσπώντας από τους Τούρκους μέσα σε 24 ώρες τις ακαταμάχητες πόλεις της Πάτρας και της Ναυπάκτου και τα δύο φρούρια των Δαρδανελίων, γεγονότα που έλαβαν χώρα ανάμεσα στις 14/24 και 15/25 Ιουλίου 1687. LazaroGottliebLauffer»

Δημιουργός: D/ (εμπρόσθιας όψης)GeorgHautsch, R/ (οπίσθιας όψης) LazaroGottliebLauffer

Τόπος παραγωγής: Νομισματοκοπείο Νυρεμβέργης. Διάμετρος: 42,4 mm – Παραχθέν Μέταλλα: Αg. 29,5γρ. – C.R.N. Μιλάνο  ΑΕ- Coll. Voltolina

Η Προϊσταμένη της Εφορείας

Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας και

Λευκάδας

Δρ. Ολυμπία Βικάτου

 

 

 

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Ναύπακτος: Με μεγαλοπρέπεια και κατάνυξη η Περιφορά των Επιταφίων στο Λιμάνι

Published

on

By

Και φέτος η Ναύπακτος ξεχώρισε για το μεγαλοπρεπές και κατανυκτικό σκηνικό στο φλεγόμενο Λιμάνι της την Μεγάλη Παρασκευή, παρουσία χιλιάδες κόσμου.

Οι Επιτάφιοι ξεκίνησαν από τον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Αγίου Δημητρίου και τον Ιερό Ναό Αγίας Παρασκευής για να κατευθυνθούν στο Ενετικό Λιμάνι της πόλης.

Εκεί, είχαν ήδη ανάψει οι φωτιές στις πολεμίστρες του Λιμανιού και στο νερό, ενώ, ο μεγάλος φλεγόμενος σταυρός στη μπούκα του Λιμανιού έκανε το σκηνικό ακόμη πιο επιβλητικό.

Η Μικτή Χορωδία Ναυπάκτου συμπράττοντας με την Χορωδία Πάτρας Cantelena συνόδευσαν τη διεθνούς φήμης σοπράνο Σόνια Θεοδωρίδου που ερμήνευσε το αριστουργηματικό έργο του σπουδαίου συνθέτη Σταύρου Κουγιουμτζή «Ύμνοι Αγγέλων σε ρυθμούς ανθρώπων» υπό τη διεύθυνση της μαέστρου Ελένης Παπαδοπούλου-Αραβαντινού.  Στη μουσική συνοδεία ήταν ο Ηλίας Καλούδης και ο Γιώργος Κονής. Στην αφήγηση και την απαγγελία ήταν ο ηθοποιός Λεωνίδας Κακούρης

Μόλις οι Επιτάφιοι και οι ιερείς έφτασαν στην Ντάπια του Λιμανιού, οι ψαλμοί, οι δοξασίες και η υποβλητική ατμόσφαιρα που δημιουργήθηκε μέσα από τις φλόγες δημιούργησαν την αίσθηση την πραγματικής κατάνυξης.  Ο λόγος του Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ.κ. Ιεροθέου έδωσε το έναυσμα για την αποχώρηση των Επιταφίων και την έναρξη των πυροτεχνημάτων στο φλεγόμενο Ενετικό Λιμάνι.

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Ναύπακτος: Ζωντανά (20:15) η Περιφορά των Επιταφίων

Published

on

By

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Κυκλοφορεί το 315 ο φύλλο

Published

on

By

Με άποψη για τα όσα συμβαίνουν, ρεπορτάζ, συνεντεύξεις, παρουσιάσεις, αποκλειστικές ειδήσεις, κυκλοφορεί  το 315ο φύλλο της ηλεκτρονικής  εφημερίδας  Nafsweek.gr ,  κάθε Παρασκευή.

Διαβάστε σε αυτό το φύλλο:

#  Ω γλυκύ μου έαρ! :

Την ξεχωριστή μεγαλοπρέπεια και κατάνυξη της  Μεγάλης Παρασκευής αναμένεται να βιώσουν και φέτος οι κάτοικοι  και οι επισκέπτες που θα βρεθούν την ημέρα αυτή  στο Ενετικό Λιμάνι της Ναυπάκτου. Αναμφισβήτητα η Ναύπακτος…

#   Είμαστε έτοιμοι για το ΕΣΠΑ 2021-2027; :

Στο πρόγραμμα θα μπορούν να ενταχθούν έργα, όταν βγουν οι προσκλήσεις, και εφόσον από τους δήμους υπάρχουν προτάσεις για ένταξη έργων που θα διαθέτουν…

#  Ο συντελεστής δόμησης θα ορίζει το επιπλέον ύψος στα κτίρια : 

Η τροποποίηση του πλαισίου κρίνεται αναγκαία καθώς υφίσταται κατεπείγουσα ανάγκη παροχής κατευθύνσεων προκειμένου να αποφευχθούν τυχόν μεταβολές του ύψους, οι οποίες, παρόλο…

#  Ψηφιακός κυνισμός      ( ΚΥΡΙΟ ΑΡΘΡΟ)  : 

Η κοινωνία έπειτα από αλλεπάλληλες κρίσεις –οικονομική, υγειονομική, ενεργειακή– έχει ανάγκη από φωτεινές σκέψεις και θετικά μηνύματα. Οι πολίτες ως δέκτες της πληροφορίας…

#   Η θέση του δημάρχου για το Πρωτοδικείο στην Ναύπακτο :

το Σχέδιο που ψηφίστηκε από την Βουλή- νόμος πλέον-   προβλέπει πως το κεντρικό Πρωτοδικείο της  Αιτωλοακαρνανίας θα εδρεύει στο Αγρίνιο, με παράλληλη έδρα του στο Μεσολόγγι και Περιφερειακό στη Ναύπακτο. Αναφορικά με τον Δήμο Ναυπακτίας…

#  Χωρίς περίφραξη πλέον το λιμάνι της Ναυπάκτου  :

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του έργου, αφού ολοκληρωθεί η αρμολόγηση των τειχών θα περάσει στην  φάση της αποκατάστασης των σπηλαιώσεων και της δημιουργία νέου περιμετρικού καταστρώματος και…

#  Συνεχείς προσπάθειες της Περιφέρειας για την ενίσχυση του Πρωτογενούς Τομέα στη Δυτική Ελλάδα :  

Στις σημαντικές παρεμβάσεις που έχει προχωρήσει η Περιφερειακή Αρχή για την ενίσχυση του Πρωτο-γενούς τομέα αναφέρθηκε διεξοδικά ο Αντιπεριφερειάρχης    Αγροτικής Ανάπτυξης Ανδρέας Φίλιας, μιλώντας στο Περιφερειακό Συμβούλιο…

#   Οι πολίτες απαντούν για Πάσχα, Ιεραρχία, Εκκλησία :

Το κατά πόσο εμπιστεύονται και αντιλαμβάνονται το θεσμό της Εκκλησίας, αλλά και τους άλλους φορείς του Κράτους, καταγράφει δημοσκόπηση…

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………Εάν επιθυμείτε να λαμβάνετε την ηλεκτρονική εφημερίδα μας στο email σας επικοινωνήστε μαζί μας  στο  info@nafsweek.gr

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ