Connect with us

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

«Ο κόσμος της ακτοπλοΐας στον Κορινθιακό κόλπο», του Γ. Χαλάτση

Published

on

Απόσπασμα από το βιβλίο του Γιάννη Χαλάτση με τίτλο: «Ο κόσμος της ακτοπλοΐας στον Κορινθιακό κόλπο». Το βιβλίο εκδόθηκε το 2008.

………………………………………………………………

Ακτοπλοϊκή γραμμή από το Κρυονέρι

Στα νεότερα χρόνια ο όρμος του Κρυονερίου (παραλιακός οικισμός του χωριού Γαλατά)  έγινε γνωστός γιατί χρησιμοποιήθηκε ως πορθμείο της γραμμής του ιστορικού Σιδηρόδρομου Βορειοδυτικής Ελλάδας που συνέδεε το Αγρίνιο με το Κρυονέρι. Η σιδηροδρομική αυτή γραμμή, Κρυονερίου – Αγρινίου είχε συνολικό μήκος 74 χιλιομέτρων και λειτούργησε από το 1890 μέχρι το 1970.

Η λειτουργία της σιδηροδρομικής αυτής γραμμής έκανε επιτακτική την ανάγκη ακτοπλοϊκής σύνδεσης με την Πάτρα και από κει με την Αθήνα. Η ακτοπλοϊκή γραμμή Κρυονερίου – Πάτρας δρομολογήθηκε το 1891 με το πλοίο “Καλυδών” και αργότερα με το «Ρόδος» και με άλλα σκάφη. Στην περίπτωση αυτής της ακτοπλοϊκής γραμμής υπήρξε ένας πρωτότυπος συνδυασμός σιδηροδρομικής και θαλάσσιας συγκοινωνίας. Δηλαδή στο κατάστρωμα του σκάφους τοποθετήθηκαν δύο σειρές σιδερένιες ράγες για να διαπορθμεύει βαγόνια μεταξύ της Πάτρας και της Αιτωλοακαρνανίας χωρίς μεταφορτώσεις. Ως πορθμείο σιδηροδρόμων μπορούσε να μεταφέρει επτά φορτάμαξες ή δυο ατμομηχανές και ως πορθμείο αυτοκινήτων 10 φορτηγά ή λεωφορεία και 20 επιβατικά αυτοκίνητα.

Στο Κρυονέρι υπήρχε μεγάλος πέτρινος σταθμός του τρένου, αλλά παρά την εμπορική δραστηριότητα της ακτοπλοϊκής αυτής γραμμής δεν έγιναν σοβαρές λιμενικές εγκαταστάσεις. Η αποβάθρα επιβίβασης και αποβίβασης ήταν ξύλινη. Μόνο για το «Ρόδος» έγινε τσιμεντένια αποβάθρα όπου κατέληγε η σιδηροδρομική γραμμή και προσαρμόζονταν οι γραμμές του σκάφους για τη φορτοεκφόρτωση. Το τελευταίο δρομολόγιο της ακτοπλοϊκής γραμμής Κρυονερίου – Πάτρας στις 5 Αυγούστου 1970 με το σκάφος  «Παλίρροια».

Στο βιβλίο με τίτλο «Γαλατάς ταξίδι στο παρελθόν» που εξέδωσε η Περιβαλλοντική ομάδα του Δημοτικού Σχολείου Γαλατά, με την επιμέλεια του δάσκαλου Κώστα Σακαρέλου, το 2000, διαβάζουμε μαρτυρία από επιστολή του Κ. Στασινόπουλου που αναφέρει σχετικά με το πέραμα της γραμμής αυτής:

«Για να διανύσει το διάστημα Κρυονερίου – Πάτρας η «Καλυδών» χρειαζόταν χρόνο μια ώρα και ένα τέταρτο.  Όταν όμως φυσούσαν σφοδροί άνεμοι αργούσε, γιατί το ατμόπλοιο δεν πήγαινε σε ευθεία γραμμή αλλά αναγκαζόταν να πάει προς το Ρίο ή τον Άραξο κι από εκεί να πάρει ρότα προς το λιμάνι. Στις 7 το πρωί αναχωρούσε το μεν ατμόπλοιο από την Πάτρα, το δε τρένο απ’ το Μεσολόγγι. Αντάλλασσαν τους επιβάτες κι επέστρεφαν γύρω στις 11 π.μ. ο μεν σιδηρόδρομος στο Μεσολόγγι, το δε βαπόρι στην Πάτρα. Στις 4 το απόγευμα πάλι το ίδιο. Έτσι μπορούσαν όσοι ταξίδευαν πρωί απ’ το Μεσολόγγι, να παίρνουν το μεσημεριανό τρένο απ’ την Πάτρα και να είναι το απόγευμα στην Αθήνα, ή όσοι έφευγαν το πρωί απ’ την πρωτεύουσα να προφτάνουν την Καλυδώνα στην Πάτρα και να είναι στις 7 το απόγευμα στο Μεσολόγγι».

 

Είναι γεγονός ότι η επιλογή του όρμου στο Κρυονέρι για λιμάνι που θα εξυπηρετούσε τη συγκοινωνία της σιδηροδρομικής γραμμής της Αιτωλοακαρνανίας με την Πάτρα δεν ήταν η πλέον κατάλληλη.

Επιλέχτηκε διότι ήταν η πλησιέστερη θέση απέναντι από την Πάτρα και θεωρήθηκε ασφαλέστερη, διότι εκτιμήθηκε ότι ο απότομος ορεινός όγκος της Βαράσοβας θα μπορούσε να προφυλάξει το λιμάνι από τους ανέμους. Τελικά, όμως, αποδείχθηκε πως οι άνεμοι καθώς προσκρούουν με σφοδρότητα στις ψηλές και σχεδόν κάθετες πλευρές του βουνού εξοστρακίζουν ριπές ανέμου στον όρμο οι οποίες είναι ιδιαίτερα επικίνδυνες για τα σκάφη.

Γι’ αυτό το πρώτο ατμόπλοιο του Σιδηρόδρομου Βορειοδυτικής Ελλάδας σταματούσε 500 μέτρα από την αποβάθρα του Κρυονερίου.

Μάλιστα, ο Χαρίλαος Τρικούπης, πηγαίνοντας στο Μεσολόγγι τον Απρίλιο του 1895 βρέθηκε στο Κρυονέρι μπροστά σε άσχημες καιρικές συνθήκες για την αποβίβαση των επιβατών και ακούστηκε να λέει: «με εξηπάτησεν» υπονοώντας το Γάλλο μηχανικό ο οποίος είχε προκρίνει ως ασφαλή τη θέση του Κρυονερίου.

Η ακαταλληλότητα του λιμανιού στον όρμο του Κρυονερίου ήταν ένας από του λόγους που οι Ναυπάκτιοι ζητούσαν με επιμονή την προέκταση της σιδηροδρομικής γραμμής από Κρυονέρι μέχρι Ναύπακτο και τη διαπόρθμευση της σιδηροδρομικής γραμμής της Αιτωλοακαρνανίας με την Πάτρα από το λιμάνι της Ναυπάκτου που ήταν ασφαλέστερο και δεν επηρεαζόταν τόσο πολύ από τις κακές καιρικές συνθήκες.

Παρά τις διαμαρτυρίες του Ναυπακτιακού λαού και τις ενέργειες των Αιτωλοακαρνάνων βουλευτών δεν κατέστη δυνατή η επέκταση της σιδηροδρομικής γραμμής τόσο μέχρι τη Ναύπακτο όσο και μέχρι την Ήπειρο και την Αλβανία που ήταν στις προθέσεις του Χαρίλαου Τρικούπη.

Έτσι λοιπόν χάθηκε η μεγάλη ευκαιρία για την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής και του νομού.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Ναύπακτος: Με μεγαλοπρέπεια και κατάνυξη η Περιφορά των Επιταφίων στο Λιμάνι

Published

on

By

Και φέτος η Ναύπακτος ξεχώρισε για το μεγαλοπρεπές και κατανυκτικό σκηνικό στο φλεγόμενο Λιμάνι της την Μεγάλη Παρασκευή, παρουσία χιλιάδες κόσμου.

Οι Επιτάφιοι ξεκίνησαν από τον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Αγίου Δημητρίου και τον Ιερό Ναό Αγίας Παρασκευής για να κατευθυνθούν στο Ενετικό Λιμάνι της πόλης.

Εκεί, είχαν ήδη ανάψει οι φωτιές στις πολεμίστρες του Λιμανιού και στο νερό, ενώ, ο μεγάλος φλεγόμενος σταυρός στη μπούκα του Λιμανιού έκανε το σκηνικό ακόμη πιο επιβλητικό.

Η Μικτή Χορωδία Ναυπάκτου συμπράττοντας με την Χορωδία Πάτρας Cantelena συνόδευσαν τη διεθνούς φήμης σοπράνο Σόνια Θεοδωρίδου που ερμήνευσε το αριστουργηματικό έργο του σπουδαίου συνθέτη Σταύρου Κουγιουμτζή «Ύμνοι Αγγέλων σε ρυθμούς ανθρώπων» υπό τη διεύθυνση της μαέστρου Ελένης Παπαδοπούλου-Αραβαντινού.  Στη μουσική συνοδεία ήταν ο Ηλίας Καλούδης και ο Γιώργος Κονής. Στην αφήγηση και την απαγγελία ήταν ο ηθοποιός Λεωνίδας Κακούρης

Μόλις οι Επιτάφιοι και οι ιερείς έφτασαν στην Ντάπια του Λιμανιού, οι ψαλμοί, οι δοξασίες και η υποβλητική ατμόσφαιρα που δημιουργήθηκε μέσα από τις φλόγες δημιούργησαν την αίσθηση την πραγματικής κατάνυξης.  Ο λόγος του Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ.κ. Ιεροθέου έδωσε το έναυσμα για την αποχώρηση των Επιταφίων και την έναρξη των πυροτεχνημάτων στο φλεγόμενο Ενετικό Λιμάνι.

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Ναύπακτος: Ζωντανά (20:15) η Περιφορά των Επιταφίων

Published

on

By

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Κυκλοφορεί το 315 ο φύλλο

Published

on

By

Με άποψη για τα όσα συμβαίνουν, ρεπορτάζ, συνεντεύξεις, παρουσιάσεις, αποκλειστικές ειδήσεις, κυκλοφορεί  το 315ο φύλλο της ηλεκτρονικής  εφημερίδας  Nafsweek.gr ,  κάθε Παρασκευή.

Διαβάστε σε αυτό το φύλλο:

#  Ω γλυκύ μου έαρ! :

Την ξεχωριστή μεγαλοπρέπεια και κατάνυξη της  Μεγάλης Παρασκευής αναμένεται να βιώσουν και φέτος οι κάτοικοι  και οι επισκέπτες που θα βρεθούν την ημέρα αυτή  στο Ενετικό Λιμάνι της Ναυπάκτου. Αναμφισβήτητα η Ναύπακτος…

#   Είμαστε έτοιμοι για το ΕΣΠΑ 2021-2027; :

Στο πρόγραμμα θα μπορούν να ενταχθούν έργα, όταν βγουν οι προσκλήσεις, και εφόσον από τους δήμους υπάρχουν προτάσεις για ένταξη έργων που θα διαθέτουν…

#  Ο συντελεστής δόμησης θα ορίζει το επιπλέον ύψος στα κτίρια : 

Η τροποποίηση του πλαισίου κρίνεται αναγκαία καθώς υφίσταται κατεπείγουσα ανάγκη παροχής κατευθύνσεων προκειμένου να αποφευχθούν τυχόν μεταβολές του ύψους, οι οποίες, παρόλο…

#  Ψηφιακός κυνισμός      ( ΚΥΡΙΟ ΑΡΘΡΟ)  : 

Η κοινωνία έπειτα από αλλεπάλληλες κρίσεις –οικονομική, υγειονομική, ενεργειακή– έχει ανάγκη από φωτεινές σκέψεις και θετικά μηνύματα. Οι πολίτες ως δέκτες της πληροφορίας…

#   Η θέση του δημάρχου για το Πρωτοδικείο στην Ναύπακτο :

το Σχέδιο που ψηφίστηκε από την Βουλή- νόμος πλέον-   προβλέπει πως το κεντρικό Πρωτοδικείο της  Αιτωλοακαρνανίας θα εδρεύει στο Αγρίνιο, με παράλληλη έδρα του στο Μεσολόγγι και Περιφερειακό στη Ναύπακτο. Αναφορικά με τον Δήμο Ναυπακτίας…

#  Χωρίς περίφραξη πλέον το λιμάνι της Ναυπάκτου  :

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του έργου, αφού ολοκληρωθεί η αρμολόγηση των τειχών θα περάσει στην  φάση της αποκατάστασης των σπηλαιώσεων και της δημιουργία νέου περιμετρικού καταστρώματος και…

#  Συνεχείς προσπάθειες της Περιφέρειας για την ενίσχυση του Πρωτογενούς Τομέα στη Δυτική Ελλάδα :  

Στις σημαντικές παρεμβάσεις που έχει προχωρήσει η Περιφερειακή Αρχή για την ενίσχυση του Πρωτο-γενούς τομέα αναφέρθηκε διεξοδικά ο Αντιπεριφερειάρχης    Αγροτικής Ανάπτυξης Ανδρέας Φίλιας, μιλώντας στο Περιφερειακό Συμβούλιο…

#   Οι πολίτες απαντούν για Πάσχα, Ιεραρχία, Εκκλησία :

Το κατά πόσο εμπιστεύονται και αντιλαμβάνονται το θεσμό της Εκκλησίας, αλλά και τους άλλους φορείς του Κράτους, καταγράφει δημοσκόπηση…

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………Εάν επιθυμείτε να λαμβάνετε την ηλεκτρονική εφημερίδα μας στο email σας επικοινωνήστε μαζί μας  στο  info@nafsweek.gr

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ