Connect with us

ΕΛΛΑΔΑ

Το έγκλημα συνεχίζεται… Ανεμογεννήτριες στο Μακρυνόρος Ναυπακτίας

Published

on

Ανεμογεννήτριες-Μακρυνόρος-Ναυπακτίας

Με θετική γνωμοδότηση, στα κρυφά όμως, από όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες, και χωρίς την ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας η οποία θίγεται από τις επιπτώσεις του έργου έφτασε να γίνονται σήμερα έργα εγκατάστασης δώδεκα ανεμογεννητριών στο Μακρυνόρος Ναυπακτίας. Οι κάτοικοι της περιοχής του Μακρυνόρους των χωριών Καταφύγιο, Γολέμι, Ανθόφυτο, Γάβρος, Κουτσογιανναίικα, Ελευθέριανη, Αναβρυτή, Κεντρική, Ασπριά και Τρίκορφο, ουδέποτε ενημερώθηκαν από την Περιφέρεια ούτε από τον Δήμο για την διεξαγωγή της Δημόσιας Διαβούλευσης, όπως ορίζεται από το νόμο.

Γράφει η Κίνηση Πολιτών για την Προστασία των Βουνών της Αιτωλοακαρνανίας

Λαμβάνοντας υπόψη την εξέλιξη της αδειοδότησης του έργου «Αιολικός Σταθμός Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΣΠΗΕ) στην θέση «Μακρυνόρος» των Δ.Ε. Πυλλήνης & Αποδοτίας, του Δήμου Ναυπακτίας, της Π.Ε. Αιτ/νίας», καθώς και την παντελή έλλειψη ενημέρωσης της τοπικής κοινωνίας σχετικά με αυτό, η Κίνηση Πολιτών για την Προστασία των Βουνών της Αιτ/νίας αναφέρει σε σχετική ανακοίνωση:

Το έργο στην σημερινή του μορφή, έπειτα από τροποποιήσεις που αφορούσαν κυρίως τον αριθμό και τον τύπο των ανεμογεννητριών, περιλαμβάνει την εγκατάσταση 12 ανεμογεννητριών τύπου Vestas V136 ονομαστικής ισχύος 3,6ΜW έκαστη, σε ολόκληρη την κορυφογραμμή του Μακρυνόρους Ναυπακτίας, καθώς και τα συνοδά έργα (οδοποιία πρόσβασης, εσωτερική οδοποιία, προσωρινή εγκατάσταση εργοταξίου, ανέγερση οικίσκου ελέγχου, υπόγειο και εναέριο δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, ανέγερση  υποσταθμού ανύψωσης τάσης, σύνδεση με το υφιστάμενο δίκτυο κτλ.)Αξίζει να αναφερθεί ότι η συγκεκριμένη περιοχή είναι απομονωμένη, κατάφυτη από πολύ πυκνά ελατοδάση και μέχρι τώρα έχει υποστεί πολύ λίγες έως μηδαμινές ανθρώπινες παρεμβάσεις (λιγοστοί δασικοί δρόμοι), αποτελώντας ένα αδιατάρακτο οικοσύστημα το οποίο επιβάλλεται να διατηρηθεί ως έχει, αν μας ενδιαφέρει η προστασία του περιβάλλοντος.

Για το συγκεκριμένο έργο, το οποίο υπάγεται στην υποκατηγορία Α2, αρχικά είχε χορηγηθεί στην εταιρεία «SPIDER  ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» (θυγατρική του ομίλου «Μυτιληναίος») άδεια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, με αριθμό μητρώου αδειών ΡΑΕ: ΑΔ-00498, στις 28 Μαΐου 2003. Ακολούθησε μια σειρά ανακοινώσεων από την ΡΑΕ για τροποποιήσεις της συγκεκριμένης άδειας και μεταβίβαση αυτής στην εταιρεία «ΜΑΚΡΥΝΟΡΟΣ Α.Ε.» (επίσης θυγατρική του ομίλου «Μυτιληναίος»), στις εξής ημερομηνίες: 14-03-2008, 15-12-2009, 30-04-2014, 25-04-2017 και 25-05-2018 (σχετικά αρχεία εδώ και εδώ), χωρίς όμως όλα αυτά τα χρόνια να ενημερώνεται η τοπική κοινωνία για τα σχέδια και το ενδιαφέρον του συγκεκριμένου ομίλου επιχειρήσεων να εγκαταστήσει τον εν λόγω αιολικό σταθμό.

Με μέριμνα της «ΜΑΚΡΥΝΟΡΟΣ Α.Ε.» συντάχθηκε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε) του έργου, και στις 26-5-2015 διαβιβάστηκε αντίγραφο αυτής από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας & Ιονίου, προς τα Περιφερειακά Συμβούλια της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας προκειμένου όπως ορίζει ο Νόμος 4014/2011 να δημοσιευτεί η μελέτη και να γνωμοδοτήσουν όλες οι αρμόδιες υπηρεσίες καθώς και το ενδιαφερόμενο κοινό (π.χ. οι κάτοικοι της περιοχής) μέσω της διαδικασίας δημόσιας διαβούλευσης, σε διάστημα 35 εργάσιμων ημερών. Η δημόσια διαβούλευση «διεξήχθει», το χρονικό διάστημα παρήλθε, αλλά κανείς από το ενδιαφερόμενο κοινό δεν κατέθεσε τις απόψεις ή τις ενστάσεις του για το έργο, επειδή κανείς δεν έλαβε γνώση για την δημοσίευση της ΜΠΕ και για την διεξαγωγή της διαβούλευσης, κάτι που είναι παράνομο, όπως αναφέρεται ξεκάθαρα στον νόμο 4014/2011 (αναλύεται στην συνέχεια).

Στην συνέχεια, επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου και εν αγνοία της τοπικής κοινωνίας, γνωμοδότησαν ΘΕΤΙΚΑ οι εξής:

  1. Επιτροπή Περιβάλλοντος & Φυσικών Πόρων του Περιφερειακού Συμβουλίου Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, στις 05-10-2015
  2. Επιτροπή Περιβάλλοντος & Ανάπτυξης του Περιφερειακού Συμβουλίου Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, στις 25-11-2015
  3. Υπηρεσία Νεώτερων Μνημείων & Τεχνικών Έργων Δυτικής Ελλάδας, στις 19-06-2015
  4. Εφορεία Αρχαιοτήτων Αιτ/νίας & Λευκάδας, στις 20-07-2015
  5. Εφορεία Αρχαιοτήτων Φωκίδας, στις 03-08-2015
  6. Εφορεία Παλαιοανθρωπολογίας Σπηλαιολογίας, στις 27-07-2015
  7. Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας & Τουρισμού-Γενική Δ/νση Αερομεταφορών-Δ/νση Αερολιμένων-Τμ. Χαρτών & Εμποδίων, στις 30-07-2015
  8. Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού Δυτικής Ελλάδας, στις 18-06-2015
  9. Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού Στερεάς Ελλάδας, στις 13-10-2015
  10. Διεύθυνση Περιβάλλοντος & Χωρικού Σχεδιασμού Στερεάς Ελλάδας, στις 22-09-2015
  11. Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας & Κτηνιατρικής της Περιφερειακής Ενότητας Αιτ/νίας, στις 19-06-2015
  12. Διεύθυνση Δασών Αιτ/νίας, Διεύθυνση Συντονισμού – Επιθεώρησης Δασών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας & Ιονίου, στις 22-10-2015
  13. Δασαρχείο Λιδωρικίου, Διεύθυνση Δασών Φωκίδας, Διεύθυνση Συντονισμού – Επιθεώρησης Δασών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, στις 02-11-2015
  14. Το Δασαρχείο Ναυπάκτου αρχικά είχε γνωμοδοτήσει αρνητικά, αλλά τον Ιούνιο του 2019 γνωμοδότησε θετικά (έπειτα από την Τροποποίηση της ΑΕΠΟ).
  15. Γνωμοδότηση του Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Ναυπακτίας… ΔΕΝ βρέθηκε!

Δηλαδή, γνωμοδότησαν θετικά (στα κρυφά) όλες οι αρμόδιες υπηρεσίες, αλλά η τοπική κοινωνία η οποία θίγεται άμεσα από τις επιπτώσεις του έργου και θα έπρεπε να γνωμοδοτήσει πρώτη από όλους, δεν ενημερώθηκε από την Περιφέρεια ούτε από τον Δήμο για την διεξαγωγή της Δημόσιας Διαβούλευσης, και έτσι δεν γνωμοδότησε ποτέ! Αυτό το γεγονός, λειτούργησε προς όφελος της εταιρείας, φυσικά.

Εν συνεχεία, και ενώ εξακολουθούσε η τοπική κοινωνία να μην ενημερώνεται για το θέμα, ακολούθησε στις 11 Μαρτίου 2016 η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) από τους γενικούς γραμματείς των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας & Ιονίου και Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας κ.κ Παναγιωτόπουλο Διονύσιο και Τσέλιγκα Ηλία (αντιστοίχως), λαμβάνοντας υπόψη όλες τις προαναφερθείσες θετικές γνωμοδοτήσεις επί της Μ.Π.Ε του έργου (σχετικό αρχείο εδώ). Η επιβαλλόμενη από την νομοθεσία δημοσίευση και ανάρτηση της ΑΕΠΟ στον ειδικό διαδικτυακό τόπο με διεύθυνση www.aepo.ypeka.gr, έγινε την ίδια ημέρα.

Από την ημερομηνία αυτή (11-03-2016) και για διάστημα 30 ημερών  υπήρχε η δυνατότητα να κατατεθεί προσφυγή προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας κατά της συγκεκριμένης ΑΕΠΟ από οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο που ενδεχομένως να είχε κάποια ένσταση επ΄ αυτής, αλλά ούτε αυτό συνέβη γιατί κανείς δεν έλαβε γνώση για ακόμα μια φορά!

Μετά από όλα αυτά, το έργο βρίσκεται σήμερα στο τελικό στάδιο αδειοδότησης (εκκρεμούν μέχρι τις 04-02-2020 μερικές τυπικές γνωμοδοτήσεις υπηρεσιών επί του φακέλου τροποποίησης ΑΕΠΟ [δείτε εδώ]), λίγο πριν εκδοθεί η άδεια εγκατάστασης και ξεκινήσουν τα έργα.

Δυστυχώς, αν ερευνήσει κανείς όλες τις περιπτώσεις, διαπιστώνει ότι το ίδιο ισχύει και για την συντριπτική πλειοψηφία όλων των έργων εγκατάστασης αιολικών σταθμών, μιας και οι εμπλεκόμενες εταιρείες διακαώς επιδιώκουν όλες οι διαδικασίες αδειοδότησης να γίνονται εν αγνοία των τοπικών κοινωνιών προκειμένου να μην υπάρχουν εμπόδια στην υλοποίηση των πολυπόθητων έργων. Έτσι, σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις η πολύ σημαντική διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης δεν διεξάγεται ποτέ και κανείς δεν μαθαίνει τίποτα, παρά μόνο όταν έχουν χορηγηθεί όλες οι απαραίτητες άδειες και όταν έχουν ξεκινήσει τα έργα, δηλαδή όταν είναι ήδη πολύ αργά για οποιαδήποτε ένσταση ακύρωσης των έργων.

Είναι πολύ σημαντικό να αναφερθεί ότι σύμφωνα με το Άρθρο 19 του Νόμου 4014/2011 (Γνωμοδοτήσεις φορέων και δημόσια διαβούλευση περιβαλλοντικής αδειοδότησης), ισχύουν μεταξύ άλλων, τα εξής:

Παράγραφος 3: Ως ενδιαφερόμενο κοινό ορίζεται το κοινό που θίγεται ή ενδέχεται να θιγεί ή του οποίου διακυβεύονται έννομα συμφέροντα από τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων για την πραγματοποίηση του έργου ή της δραστηριότητας, συμπεριλαμβανομένων και των μη κυβερνητικών οργανώσεων.

Παράγραφος 5: Η έγκαιρη ενημέρωση του ενδιαφερόμενου κοινού είναι υποχρεωτική, καθώς και η διασφάλιση συμμετοχής του στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων μέσω διατύπωσης γνώμης.

Παράγραφος 7: Το κοινό δύναται να καταθέσει την γνώμη του τόσο μέσω του οικείου Περιφερειακού Συμβουλίου όσο και απευθείας, εγγράφως ή ηλεκτρονικά, στην αρμόδια περιβαλλοντική αρχή.

Παράγραφος 8: Ο φορέας του έργου ή της δραστηριότητας επιβαρύνεται με όλα τα έξοδα δημοσίευσης στον τύπο, αναπαραγωγής και διανομής φακέλων και διοργάνωσης ενημερωτικών εκδηλώσεων. Η οικεία Περιφέρεια και ο Δήμος, μετά την παραλαβή του φακέλου, το θέτουν αμελλητί στη διάθεση του κοινού και των φορέων εκπροσώπησής του, προκειμένου να διατυπώσουν την γνώμη τους.

 

Από όλα τα παραπάνω συμπεραίνει εύκολα κανείς, ότι όλη η δραστηριότητα γύρω από την αδειοδότηση του έργου τόσο από πλευράς εταιρείας όσο και από πλευράς Δήμου/Περιφέρειας ΔΕΝ συμβαδίζει με τον νόμο, είναι δηλαδή παράνομη! Κι αυτό γιατί δεν ενημερώθηκε ποτέ το ενδιαφερόμενο κοινό για την διεξαγωγή της δημόσιας διαβούλευσης ή για τις εξελίξεις γύρω από το συγκεκριμένο έργο ή έστω για το ενδιαφέρον ιδιωτών επιχειρηματιών να εγκαταστήσουν τον αιολικό σταθμό, όπως ορίζει η νομοθεσία ότι έπρεπε ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ να γίνει. Δημιουργούνται λοιπόν τα εξής εύλογα ερωτήματα:

Γιατί αποκρύπτονταν σκοπίμως η εξέλιξη αδειοδότησης του έργου και η διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης;

Πότε σκόπευαν ο Δήμος και η Περιφέρεια να ενημερώσουν ως όφειλαν το ενδιαφερόμενο κοινό, όπως ορίζει ο νόμος 4014/2011;

Πότε σκόπευε η εταιρεία να δημοσιεύσει στον τύπο, να διανέμει φακέλους με όλα τα απαραίτητα έγγραφα και να διοργανώσει εκδηλώσεις με σκοπό την ενημέρωση του ενδιαφερόμενου κοινού, όπως επίσης ορίζει ο νόμος 4014/2011;

Πότε θα τηρηθούν τα αυτονόητα και πότε θα πάψει η κοινωνία να παραμένει εντελώς αμέτοχη σε τόσο σοβαρά ζητήματα;

Πόσο συμβαδίζουν με τον νόμο τέτοιου είδους έργα και δραστηριότητες;

Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο θα γεμίσει η Αιτωλοακαρνανία (και Ελλάδα…) αιολικούς σταθμούς τους οποίους εμείς οι ίδιοι επιδοτούμε μέσω του λογαριασμού της ΔΕΗ; Δεν νομίζετε ότι τον πρώτο λόγο έχουν οι πολίτες μαζί με τις τοπικές κοινωνίες, και όχι οι απρόσωπες υπηρεσίες; Αυτό λέγεται Δημοκρατία; Αυτό λέγεται διαφάνεια;

Κλείνοντας, υπενθυμίζουμε ότι τόσο το συγκεκριμένο έργο όσο και όλα τα παρόμοια ανά την Ελληνική επικράτεια, μας αφορούν ΌΛΟΥΣ ανεξαρτήτως περιοχής και ανεξαρτήτως φορέα υλοποίησης διότι όλοι μας τα επιδοτούμε μέσω του φόρου «Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ» και του λογαριασμού της ΔΕΗ με σκοπό δήθεν την «σωτηρία του πλανήτη», χωρίς να έχουμε απολύτως κανένα ουσιαστικό θετικό αντίκρισμα. Βεβαίως, οι μόνιμοι ή οι περιστασιακοί κάτοικοι της περιοχής του Μακρυνόρους (χωριά: Γολέμι, Ανθόφυτο, Γάβρος, Κουτσογιανναίικα, Ελευθέριανη, Αναβρυτή, Κεντρική, Ασπριά, Καταφύγιο, Τρίκορφο κ.α.), έχουν τον πρώτο λόγο καθώς οι επιπτώσεις από το συγκεκριμένο έργο, τους αφορούν άμεσα.

 

ΕΛΛΑΔΑ

ΠΑΜΕ:  Εργατική Πρωτομαγιά  «Μόνη ελπίδα η πάλη των λαών»

Published

on

By

Με συγκέντρωση στην πλατεία Κεφαλόβρυσου τίμησε το ΠΑΜΕ την επέτειο της Πρωτομαγιάς.

Στους συγκεντρωμένους απεύθυνε χαιρετισμό ο Νίκος Μπίμπας, μέλος του Συνδικάτου οικοδόμων και του Εργατικού κέντρου με σύνθημα  «Απέναντι στην αντιλαϊκή πολιτική της Ε.Ε., των κυβερνήσεων και των επιχειρηματικών ομίλων, μόνη ελπίδα είναι η πάλη των λαών».

Ακολούθησε  απότιση τιμής στο μνημείο εθνικής αντίστασης.

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

Ημέρα Υιοθεσίας στον Κήπο Ξενία

Published

on

By

Στις 11 Μαΐου μπορείς και εσύ να υιοθετήσεις ένα ζώο συντροφιάς!

Ο Δήμος Ναυπακτίας σε συνεργασία με το Σωματείο «Φιλοζωϊκή Δράση Ναυπάκτου» διοργανώνουν Ημέρα Υιοθεσίας Αδέσποτων Ζώων Συντροφιάς, το Σάββατο 11 Μαΐου, από τις 11:00 έως τις 14:00′, στον Κήπο Ξενία.

Η συγκεκριμένη ημέρα θα είναι μια ημέρα γιορτής και όσοι επιθυμούν να υιοθετήσουν ένα ζώο συντροφιάς θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά τα αδεσποτάκια του Δήμου Ναυπακτίας που αναζητούν τη δική τους οικογένεια!

Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν με το τηλέφωνο 2634 3 60417.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

Οι έδρες των Σπαρτιατών και τα Συνταγματικά διλήμματα

Published

on

By

Οι υποστηρικτές της απαγόρευσης των πολιτικών κομμάτων και στην Ελλάδα αντέτειναν ότι η Δημοκρατία δεν μπορεί να αυτοκτονεί και πρέπει να αμύνεται απέναντι στους εχθρούς της.

Η συνέχεια όμως μάλλον τους διέψευσε: Μπορεί να απαγορεύθηκαν οι Έλληνες του Ηλία Κασιδιάρη, κατήλθαν όμως με την υποστήριξή του στις εκλογές οι Σπαρτιάτες και κατέλαβαν ένα όχι ευκαταφρόνητο εκλογικό ποσοστό.

Σαν να μην έφτανε αυτό, υποβλήθηκαν ενστάσεις στο ΑΕΔ (Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο) με αίτημα να εκπέσουν οι βουλευτές των Σπαρτιατών από τις έδρες τους.

Τι θα γίνει με τις έδρες των εκπεσόντων βουλευτών στις δώδεκα εκλογικές περιφέρειες όπου οι Σπαρτιάτες εξέλεξαν βουλευτή;

Μήπως οι έδρες αυτές να δοθούν στα κόμματα, τα οποία στις συγκεκριμένες εκλογικές περιφέρειες εμφανίζουν τον μεγαλύτερο αριθμό αδιάθετων ψήφων;

Αλλά κάτι τέτοιο δεν θα προσέκρουε στη λογική του εκλογικού νόμου, ο οποίος κατανέμει τις έδρες και με βάση τη δύναμη των κομμάτων στο σύνολο της Επικράτειας, προβλέποντας τη μεταφορά αδιάθετων υπολοίπων ανάμεσα στις διάφορες εκλογικές περιφέρειες;

Αφού κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να είναι σωστό, μήπως να μοιραστούν οι έδρες των Σπαρτιατών αναλογικά στα άλλα κόμματα, τα οποία εκπροσωπούνται στη Βουλή;

Με ποιον νόμο όμως και με ποια κριτήρια θα γίνει αυτή η κατανομή των εδρών;

Τι θα γίνει με τη στρογγυλοποίηση των δεκαδικών που θα προκύψουν;

 

Ας ερευνήσουμε τότε μια τρίτη λύση: Οι Σπαρτιάτες να θεωρηθούν πλασματικά και εκ των υστέρων ότι δεν συγκέντρωσαν το απαραίτητο 3% για να εισέλθουν στην Βουλή και με το δεδομένο αυτό να εφαρμοστεί ο εκλογικός νόμος και να μοιραστούν οι έδρες τους στα άλλα κόμματα. Σε μια τέτοια περίπτωση, θα εφαρμόσουμε τον εκλογικό νόμο με βάση ένα δεδομένο, που ξέρουμε ότι δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα (αφού οι Σπαρτιάτες έλαβαν πάνω από 3%).

 

Τέταρτη λύση: Να θεωρήσουμε ότι οι ψήφοι στους Σπαρτιάτες δεν είναι έγκυρες και έτσι να γίνει ανακατανομή των εδρών. Αυτό όμως θα έχει πολλαπλές επιπτώσεις στην εκ νέου εφαρμογή του εκλογικού νόμου για την ανακατανομή των εδρών (π.χ. ως προς το εκλογικό μέτρο), αυξάνοντας τον κίνδυνο για πιθανές «καραμπόλες» στις διάφορες εκλογικές περιφέρειες. Εξάλλου, δεν μπορεί να είναι άκυρες οι ψήφοι υπέρ των Σπαρτιατών στις δώδεκα εκλογικές περιφέρειες όπου εξέλεξαν βουλευτή και έγκυρες σε όλες τις άλλες εκλογικές περιφέρειες.

 

Και τέλος: Την ανακατανομή των εδρών θα την αποφασίσει το ίδιο το ΑΕΔ ή μήπως θα παραπέμψει το ζήτημα στην Ανωτάτη Εφορευτική Επιτροπή, που θα πρέπει να συγκροτηθεί εκ νέου;

Το σημαντικό όμως είναι κάτι άλλο: Όπου και με όποιον τρόπο και να δοθούν οι έδρες των Σπαρτιατών (φανταστείτε τι διαφωνίες θα προκύψουν μεταξύ κομμάτων, εκλογολόγων, νομικών κ.λπ.), η στρέβλωση της δημοκρατικής αρχής θα είναι κάτι περισσότερο από προφανής. Γιατί συνιστά αλλοίωση της λαϊκής βούλησης, να ψηφίζει ένας πολίτης ένα κόμμα και η ψήφος του να αποβαίνει τελικά υπέρ άλλου κόμματος.

Εφόσον λοιπόν το ΑΕΔ αποφασίσει ότι παρανόμως συμμετείχε ένα κόμμα στις εκλογές, τότε θα πρέπει να επαναληφθούν οι εκλογές χωρίς τη συμμετοχή του. Γιατί δεν γνωρίζουμε ποιο θα ήταν το αποτέλεσμα των εκλογών, εάν δεν συμμετείχε το κόμμα αυτό. Η επανάληψη των εκλογών (είτε στις συγκεκριμένες εκλογικές περιφέρειες είτε σε ολόκληρη την επικράτεια) είναι η μόνη σύμφωνη με τη δημοκρατική αρχή λύση. Βέβαια, είναι εύλογο κανείς να μη θέλει την επανάληψη των εκλογών, ειδικά για τον συγκεκριμένο λόγο.

Μόνο που η υπεράσπιση της Δημοκρατίας, με τον εσφαλμένο τρόπο που επιλέχθηκε το 2023, έχει το τίμημά της. Δεν μπορείς δηλαδή να θεσπίζεις ρυθμίσεις προς υπεράσπιση της δημοκρατίας και, όταν έρθει η ώρα της εφαρμογής τους, να αρνείσαι την εφαρμογή της δημοκρατικής αρχής.

Οι καταστάσεις αυτές συμβάλλουν ακόμη περισσότερο στη μείωση της αξιοπιστίας των πολιτικών θεσμών και της σύγχρονης αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας, αυξάνοντας κατ’ αποτέλεσμα και μακροπρόθεσμα τη δύναμη των ακραίων και αντιδημοκρατικών τάσεων.

Συνάγεται ένα συμπέρασμα από όλα αυτά; Νομίζω ναι.

Όταν η μαχόμενη δημοκρατία ξεφεύγει από τα σωστά όρια (που προκύπτουν από την εφαρμογή του ποινικού δικαίου, την αντιμετώπιση των πραγματικών προβλημάτων της κοινωνίας και την αξιοποίηση των άλλων μέσων που παρέχει η έννομη τάξη για την αντιμετώπιση των εχθρών της Δημοκρατίας), η Δημοκρατία μας οδηγείται σε συνταγματικά αδιέξοδα.

*Σπύρος Βλαχόπουλος – Καθηγητής Νομικής Σχολής ΕΚΠΑ

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ