Connect with us

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

ΑΔΚΝ: “Απολογισμός σε άδεια αίθουσα”

Published

on

Στον απόηχο της συνεδρίασης – απολογισμού της δημοτικής αρχής Γκίζα, η Ανεξάρτητη Δημοτική Κίνηση Ναυπακτίας – ΑΔΚΝ εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση: 

“Σε μια αίθουσα με πολύ λίγους προέδρους, με ελάχιστους εκπροσώπους φορέων και μετρημένους στα δάκτυλα των δύο χεριών πολίτες απολογήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η δημοτική αρχή για το έργο της. Σε μια αίθουσα χωρίς πολίτες ο δήμαρχος αποπειράθηκε να πείσει για το «τιτάνιο» έργο που έχει επιτελέσει δίνοντας μια ειδυλιακή εικόνα της κατάστασης στην οποία βρίσκεται σήμερα ο δήμος μετά από έξι χρόνια διοίκησης της δημοτικής αρχής Γκίζα.

Ο απολογισμός βασίστηκε σε καλοδουλεμένα διαγράμματα επί της οθόνης που αντιστοιχούσαν σε αρκετές σελίδες έργων που προέρχονται από προηγούμενες δημοτικές αρχές κι ακόμα εκτελούνται, έργων άλλων φορέων όπως του Υπουργείου Πολιτισμού και της Περιφέρειας, έργων που επαναλαμβάνονται ως τίτλοι αλλά δεν εκτελούνται  και ακόμα περισσότερων έργων που παραμένουν σε προθέσεις, εξαγγελίες και χαρτιά.

Αν η παραγωγή λόγου μετρούσε ως έργο, ο σημερινός δήμαρχος θα έπαιρνε άριστα και θα βρισκόταν πολύ ψηλά σε οποιαδήποτε αξιολόγηση της αυτοδιοίκησης.

Η αλήθεια είναι ότι η δημοτική αρχή Γκίζα έχει κάνει μια πολύ συνειδητή επιλογή.

Αποφεύγει έργα πνοής με δυσκολίες στην εκτέλεση (χαρακτηριστικό παράδειγμα η αντικατάσταση του αμιαντοσωλήνα στο κέντρο της πόλης) Μεταθέτει την εκτέλεση έργου προεκλογικά, γιατί έτσι παίρνονται οι εκλογές (χαρακτηριστικό παράδειγμα η αγροτική οδοποιία Τρικόρφου, που ακόμα μελετάται…)

Καθυστερεί την εκτέλεση δρομολογημένων έργων (χαρακτηριστικό παράδειγμα τα πεζοδρόμια ανατολικά, η αντικατάσταση αμιαντοσωλήνα δυτικά)

Κρατά αναξιοποίητες  μελέτες στα συρτάρια (χαρακτηριστικό παράδειγμα η μελέτη της οδού Θέρμου) επιλέγοντας  λύσεις τύπου έξυπνων διαβάσεων.

Αναθέτει νέες μελέτες για έργα που έχουν μελετηθεί (χαρακτηριστικό παράδειγμα οι κυκλοφοριακές μελέτες) και αποσιωπά ή ρίχνει τις ευθύνες στις συγκυρίες για τις πρωτόγνωρες διαλύσεις συμβάσεων.

Με τον τρόπο αυτό  χάνονται τετραετίες και πενταετίες, χάνονται  ευκαιρίες και οι πολίτες δεν απολαμβάνουν έργα που θα προσέδιδαν ποιότητα ζωής και θα αποτελούσαν τις βάσεις για ουσιαστική ανάπτυξη της Ναυπακτίας, ενός τόπου με πολλαπλά συγκριτικά πλεονεκτήματα.

Δυστυχώς έχει χαθεί το όραμα πάνω στο οποίο στηρίχτηκε η δημιουργία του Δήμου Ναυπακτίας το 2010 με τη Ναύπακτο στρατηγείο που σχεδιάζει, υλοποιεί και συντονίζει την συνολική ανάπτυξη του δήμου από τη Γραμμένη Οξυά μέχρι το Γαλατά.  Αντί γι αυτό οι πρόεδροι των κοινοτήτων σήμερα έχουν περιοριστεί στην κοπή χόρτων που σε πολλές περιπτώσεις κάνουν και οι ίδιοι.

Η πρωταρχική αιτία για αυτή την κατάσταση είναι η στρατηγική επιλογή του δημάρχου για την επανεκλογή του και όχι η σύγκρουση με κατεστημένες αντιλήψεις  για την κατασκευή  βασικών έργων υποδομής που έχει ανάγκη ο δήμος μας και η Ναύπακτος. Αυτό αποδεικνύεται από την συνειδητή επιλογή του, παρά τα έξι χρόνια της δημοτικής του θητείας, να μην διατυπώνει σχέδιο συνολικής ανάπτυξης του δήμου και να μην αναλαμβάνει δεσμεύσεις  για τις οποίες θα έπρεπε να απολογείται.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της πολιτικής αποτελεί η κατά γενική ομολογία διάλυση των υπηρεσιών του δήμου που είναι μια ακόμα συνειδητή επιλογή της δημοτικής αρχής Γκίζα. Συνειδητά δεν αλλάζει το οργανόγραμμα του δήμου και δεν διατάσσει με αποτελεσματικό τρόπο το αξιόλογο ανθρώπινο προσωπικό που διαθέτει, για μην έρθει σε σύγκρουση με κατεστημένες πρακτικές. Οδηγήθηκε σε σημειακές τροποποιήσεις στον Οργανισμό Υπηρεσιών του δήμου που επιβλήθηκαν από το νόμο και η μόνη αλλά εκ του πονηρού αλλαγή που επέφερε ήταν η δημιουργία τμήματος Συντήρησης διευκολύνοντας με αυτό τον τρόπο τα έργα να γίνονται εργασίες και προμήθειες δημιουργώντας παράλληλα σύγχυση και αλληλοεπικαλύψεις μεταξύ των Υπηρεσιών.

Ο δήμαρχος δεν εισπράττει το μήνυμα που στέλνουν οι πολίτες που βιώνουν καθημερινά τη στασιμότητα και τη διάλυση παρόλο που ο ίδιος λέει ότι αφουγκράζεται την κοινωνία. Στην πραγματικότητα αναγκάζεται να αναδιπλωθεί σε κάποιες τρανταχτές περιπτώσεις. Αυτό έκανε με τις έξυπνες διαβάσεις, τις οποίες προσωπικά υπεραμύνθηκε μέχρι που ταρακουνήθηκε από το viral video γνωστής  για τις κοινωνικές ευαισθησίες της συμπολίτισσας μας και την αποφασιστικότητα της να κινηθεί νομικά αν δεν αλλάξει η κατάσταση.

Η έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού, η αναποτελεσματικότητα, η αδιαφάνεια και οι ψηφοθηρικές επιλογές δυστυχώς χαρακτηρίζουν τη δημοτική αρχή Γκίζα. Με τέτοιες πρακτικές και με την εύνοια γενικότερων συγκυριών η σημερινή διοίκηση επιβιώνει πολιτικά αλλά η Ναυπακτία χάνει ευκαιρίες . Και αυτό είναι το πραγματικό κόστος για τον τόπο και τους ανθρώπους του.

Ναύπακτος 1/7/2025

Για την Ανεξάρτητη Δημοτική Κίνηση Ναυπακτίας

Μαρία Ζιαμπάρα

 

 

 

 

 

 

 

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Πολίτες ζητούν οικονομική στήριξη από τον Δήμο Ναυπακτίας για  νομικές ενέργειες κατά των νέων αιολικών έργων

Published

on

By

Με κοινό αίτημα που κατατέθηκε στις 11 Ιουλίου 2025 στον Δήμο Ναυπακτίας, δύο Κινήσεις Πολιτών ζητούν την άμεση οικονομική υποστήριξη του Δήμου για την άσκηση εξειδικευμένων νομικών ενεργειών κατά των σχεδιαζόμενων έργων εγκατάστασης αιολικών σταθμών στις θέσεις Αγναντάκι και Καστρουμάς.

Τα επίμαχα έργα βρίσκονται σε εξαιρετικά μικρή απόσταση από κατοικημένους οικισμούς και ευαίσθητες περιοχές, ενώ περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, μονάδα αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες λιθίου εντός δασικής έκτασης, η οποία ενέχει τεκμηριωμένους κινδύνους έκρηξης ή πυρκαγιάς. Συγκεκριμένα, οι ανεμογεννήτριες στο Αγναντάκι τοποθετούνται μόλις 754 μέτρα από τον οικισμό Ριγάνι, ενώ στη θέση Καστρουμάς η εγγύτερη απόσταση από τον οικισμό Συκιά είναι 553 μέτρα.

Παρά την αρνητική γνωμοδότηση του Δημοτικού Συμβουλίου και την κατάθεση 464 υπογραφών πολιτών της Ναυπακτίας και εύρυτερα με τεκμηριωμένες αντιρρήσεις, μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει ουσιαστική νομική αντίδραση και για τις δύο περιπτώσεις ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Το αίτημα καλεί τον Δήμο να αναθέσει τις υποθέσεις σε δικηγόρο με εξειδίκευση στο περιβαλλοντικό δίκαιο, ακολουθώντας επιτυχημένα παραδείγματα άλλων Δήμων της περιοχής, όπως αυτό της Μακρακώμης, όπου η νομική προσφυγή είχε ως αποτέλεσμα την ακύρωση περιβαλλοντικής άδειας λόγω παραβάσεων.

Η Ναυπακτία, η πλέον πιο επιβαρυμένη περιοχή της Αιτωλοακαρνανίας με 94 εγκατεστημένες ανεμογεννήτριες, απειλείται με περαιτέρω κορεσμό από τον σχεδιασμό 141 νέων ανεμογεννητριών, έργων αποθήκευσης, μικρών υδροηλεκτρικών και αντλησιοταμίευσης. Η σωρευτική αυτή επιβάρυνση καθιστά επιτακτική την ανάγκη για άμεση, αποτελεσματική και μακροπρόθεσμη στρατηγική υπεράσπισης της τοπικής βιωσιμότητας.

Οι πολίτες καλούν τον Δήμο να σταθεί θεσμικά αρωγός σε αυτή τη νόμιμη και τεκμηριωμένη διεκδίκηση, αναλαμβάνοντας ενεργό ρόλο στην υπεράσπιση του περιβάλλοντος, της υγείας και της ποιότητας ζωής των κατοίκων της Ναυπακτίας.

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Η γελοιογραφία της εβδομάδας

Published

on

By

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Οικισμοί: Χαμένοι, κερδισμένοι και τι κρύβεται στις γραμμές της νέας ρύθμισης

Published

on

By

Όλες οι απαντήσεις για το τι φέρνει, και τι κρύβεται στα ψιλά γράμματα και πίσω από τις γραμμές του νομοθετικού κειμένου για τους οικισμούς, που αποφασίστηκε στο Μέγαρο Μαξίμου. Ποιες ιδιοκτησίες χτίζουν, ποιες κόβονται και ποιες θα χρειαστεί να περιμένουν.

 

Ποιες αλλαγές στο ΠΔ 129/2025  φέρνει η νέα τροπολογία για τους οικισμούς κάτω των 2000 κατοίκων;

Το Π.Δ. 11/15.4.2025 π.δ. (Δ’ 194) προβλέπει  να γίνει  επαναοριοθέτηση των οικισμών κάτω των 2.000 κατοίκων, χωρίς όμως να ληφθούν υπ’ όψιν  τα όρια οικισμών όπως αυτά ορίστηκαν  από τους Νομάρχες μετά το 1983 (14.03.1983).  Αυτό σημαίνει ότι  όλοι οι οικισμοί επιστρέφουν στα όρια του 1923 και έως του 1983 (14.03.1983) και καταργείται η λεγόμενη ζώνη Γ .

Με τη νέα ρύθμιση   δημιουργούνται δύο κατηγορίες οικισμών .

1η κατηγορία: Αφορά τους οικισμούς μέχρι 700 κατοίκους

2η κατηγορία: Αφορά τους  οικισμούς από 701 έως 2000 κατοίκους

Τι ισχύει για τους οικισμούς κάτω των 700 κατοίκων;

Η ζώνη Γ μετονομάζεται σε  Ζώνη Ανάπτυξης Οικισμού (Ζ.Α.Ο.)  η οποία βρίσκεται εντός οικισμού  κατόπιν εξέτασης και τεκμηρίωσης .

Ποια η διαφορά της ΖΑΟ  από τη ζώνη Β και Β1  στην αρτιότητα ;

♦ Στις Ζώνες Β και Β1 του οικισμού καθορίζεται αρτιότητα ως εξής:

Άρτια θεωρούνται τα οικόπεδα με εμβαδόν αρτιότητας από 300 τ.μ. έως 2.000 τ.μ. και πρόσωπο  σε δρόμο 10 μ. Το εμβαδόν αρτιότητας και το πρόσωπο σε κοινόχρηστο χώρο εξειδικεύονται με το π.δ. οριοθέτησης του οικισμού, κατά περίπτωση.

Για οικόπεδα που δημιουργήθηκαν μετά την 04.11.2011, ημερομηνία δημοσίευσης του από 04.11.2011 π.δ. (ΑΑΠ 289), ισχύει πρόσθετη προϋπόθεση ελάχιστου μήκους προσώπου 10 μ. για εμβαδόν οικοπέδου έως 500 τ.μ. και 15 μ. για εμβαδόν μεγαλύτερο των 500 τ.μ.

♦ Στη Ζώνη Ζ.Α.Ο. άρτια θεωρούνται τα οικόπεδα με ελάχιστο εμβαδόν αρτιότητας από  500 τ.μ. έως  000 τ.μ. και πρόσωπο ελάχιστου μήκους  10 μ. σε κοινόχρηστη οδό.Το εμβαδόν αρτιότητας και το ελάχιστο μήκος προσώπου σε κοινόχρηστη οδό εξειδικεύονται με το π.δ. οριοθέτησης κάθε οικισμού.

♦ Επίσης στη Ζ.Α.Ο.   το κτίριο τοποθετείται κατ΄ ελάχιστον  σε απόσταση πέντε (5) μέτρων από τον άξονα της ανωτέρω οδού

♦ Για τη ΖΑΟ όπως και για τη ζώνη Β1 θα εξαιρεθούν  οι περιοχές  δασικές .  υψηλής παραγωγικότητας  κλπ  κριτήρια ( 13 κριτήρια )  που σημαίνει ότι  κατά βασει μπαίνει το δασαρχείο το οποίο θα πρέπει να  γνωμοδοτήσει .

Ποια οικόπεδα κερδίζουν από αυτήν τη ρύθμιση για τους οικισμούς μέχρι 700 κατοίκους;

Κερδισμένοι εκτιμάται ότι θα είναι το 30%  των οικοπέδων κατά μέσο όρο  κι αυτό γιατί στα χωριά ο κλήρος είναι μικρός και σε μεγάλο ποσοστό που εκτιμάται στο 70% έχουν εμβαδό μικρότερο των 500 τ.μ. και άρα  θα είναι μη άρτια και οικοδομήσιμα.

Επίσης ένα ποσοστό οικοπέδων  δεν θα χτίζει γιατί δεν θα εκπληρώνει την προϋπόθεση του προσώπου σε αναγνωρισμένο δρόμο, διότι πολλοί δεν θα κριθούν κοινόχρηστοι βάσει των προδιαγραφών.

Ένα άλλο θέμα είναι τα δασικά τμήματα, τα οποία  θα δημιουργήσουν θύλακες μέσα στους οικισμούς.

Με ποιο κριτήριο μπήκε το όριο των 700 κατοίκων;

Το κριτήριο προφανώς ακολούθησε τα στατιστικά στοιχεία, που δείχνουν ότι περίπου το 93% των οικισμών είναι κάτω των 700 κατοίκων. Σε κάθε περίπτωση όμως είναι αυθαίρετο , δεν έχει τεκμηρίωση και  επομένως είναι ευάλωτο σε πιθανές αμφισβητήσεις του,  και θα δημιουργήσει συγκρούσεις στην  τοπική κοινωνία του τύπου γιατί το δικό μου χωριό που έχει πχ 710 κατοίκους να μείνει έξω  από τη ρύθμιση .

Είναι επαρκής η απόσταση των 5 μέτρων  του κτιρίου από τον άξονα της οδού; 

Στις προδιαγραφές αναγνώρισης των οδών καταρχήν δεν υπάρχει  ελάχιστο πλάτος οδού . Συνήθως αυτοί οι δρόμοι έχουν ένα πλάτος 3, 5 με 4 μέτρα  για να περνά ένα αυτοκίνητο . Επομένως το κτίριο θα είναι σε απόσταση περίπου 3 μέτρα από το όριο της οδού, απόσταση που είναι μικρή για την ασφάλεια και τυχόν απαίτηση για διαπλάτυνση στο μέλλον.  Επειδή το θέμα της πρόσβασης είναι πολύ σημαντικό και σχετίζεται  και  με την εύκολη και απρόσκοπτη  διέλευση πυροσβεστικού , ασθενοφόρου κλπ. θα έπρεπε  ακόμα να εξετασθεί η  υποχρέωση παραχώρησης  έκτασης  εκατέρωθεν των  ακινήτων, ώστε να υπάρχει ένα απαιτούμενο πλάτος  δρόμου 6 μέτρων.  Στις εκτός σχεδίου περιοχές η τοποθέτηση του κτιρίου γίνεται στα 15 μέτρα από το όριο της οδού. Επομένως θα πρέπει   για τα συγκεκριμένα οικόπεδα  στη ζώνη ΖΑΟ  να είναι  το κτίσμα τουλάχιστον 5 μέτρα από το όριο της οδού.

Ποιο παραθυράκι αφήνει αλλά και ποιές δυσκολίες δημιουργούνται στην οικοδομησιμότητα των οικοπέδων, μέχρι την έγκριση του ΤΠΣ, στη ζώνη ΖΑΟ;

Οικόπεδα που εμπίπτουν στην ΖΑΟ , τα οποία είχαν δημιουργηθεί νομίμως κατά, μέχρι την έκδοση του  ΤΠΣ  με π.δ., με βάση προϊσχύουσες διατάξεις ή με βάση τα ορισθέντα μεγέθη σε προγενέστερη πράξη οριοθέτησης του οικισμού, θεωρούνται άρτια και οικοδομήσιμα, εφόσον έχουν το ελάχιστο πρόσωπο 10 μ.  σε κοινόχρηστη οδό και το σχετικό κτίριο τοποθετείται σε απόσταση τουλάχιστον 5 μέτρων από τον άξονα αυτής.

Τι ισχύει για τους οικισμούς πάνω των  700 κατοίκων;

Η ζώνη Γ  καθορίζεται ως Περιοχή Ειδικών Χρήσεων (Π.Ε.Χ.) όπου  άρτια θεωρούνται τα γήπεδα με ελάχιστο εμβαδόν από  2.000 τ.μ. έως 4.000 τ.μ. και πρόσωπο ελάχιστου μήκους δεκαπέντε (15) μ. σε κοινόχρηστη οδό. Το ελάχιστο εμβαδόν αρτιότητας και το ελάχιστο μήκος προσώπου σε κοινόχρηστη οδό εξειδικεύονται με το π.δ. έγκρισης του Τ.Π.Σ. ή Ε.Π.Σ. Για τα λοιπά μεγέθη, όρους και περιορισμούς δόμησης, ισχύει το από 24.5.1985 π.δ. (Δ΄ 270), δηλαδή της εκτός σχεδίου δόμησης .

Τι αλλάζει πρακτικά;

Επί της ουσίας  στην  ΠΕΧ χτίζουμε όπως στην εκτός σχεδίου δόμηση με παρέκκλιση  στα 2000 τ.μ. εκτός του κανόνα  που είναι  τα  4000 τ.μ.

Τι είναι η ΠΕΧ ;

Ως  Π.Ε.Χ. νοούνται οι μη πολεοδομημένες και προς πολεοδόμηση, εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών, περιοχές, πέριξ των οικιστικών περιοχών ή των περιοχών παραγωγικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, για τις οποίες καθορίζονται ειδικοί περιορισμοί στις χρήσεις γης και στους όρους δόμησης.

Ποια η διαφορά  ΖΑΟ και ΠΕΧ;

Η ΖΑΟ είναι οικιστική περιοχή εντός οικισμού   με ειδικούς όρους δόμησης και αρτιότητα που μπορεί να πολεοδομηθεί , ενώ η ΠΕΧ είναι περιοχή εκτός σχεδίου  με  τη διαφορά της αρτιότητας  που μπορεί να μειωθεί στα 2000 τ.μ. από τον κανόνα που είναι 4000 τ.μ. Επίσης το ΤΠΣ  θα καθορίσει και τους  επιιτρεπόμενους όρους και χρήσεις στην ΠΕΧ

Ποια  άλλη  εκκρεμότητα  υπάρχει;

Σύμφωνα με την τελευταία παράγραφο της τροπολογίας  «Με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται μετά από πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, δύναται να εξειδικεύονται περαιτέρω οι ως άνω διατάξεις που αφορούν στη Ζ.Α.Ο., καθώς και οι γενικοί ή ειδικοί όροι και περιορισμοί δόμησης και οι χρήσεις γης, εντός  αυτής και να καθορίζεται κάθε άλλο αναγκαίο στοιχείο για την προστασία της φυσιογνωμίας  και τη βιώσιμη ανάπτυξη των οικισμών της περ. β’»

Πράγματι η ζώνη ΠΕΧ  είναι περιοχή που προβλέπεται ως  πολεοδομικό εργαλείο στο άρθρο 10 του ν. 4759/2020 . Η Ζώνη  Ζ.Α.Ο. όμως είναι νέο εργαλείο και θα πρέπει να εξειδικευτεί.

Αυτό το θέμα γεννά δύο ζητήματα:

πρώτον: πότε θα είναι έτοιμο το ΥΠΕΝ για να βγει το Π. Δ, ώστε να προλάβουν  οι μελετητές των ΤΠΣ να ενσωματώσουν στις μελέτες τους,που βρίσκονται ήδη σε προχωρημένο στάδιο , τους νέους όρους και χρήσεις γης  της Ζ.Α.Ο; Και

δεύτερον: σε ποιο βαθμό και ποιους  θα επηρεάσουν οι νέοι  ειδικοί όροι ,  περιορισμοί δόμησης και οι χρήσεις γης που θα επιβληθούν;

# Της Γραμματής Μπακλατσή, τοπογράφου, πολεοδόμου, μηχανικού

 

 

 

 

 

 

Continue Reading
musitsa-leatherbags-new

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ