Η τεράστια διαρροή άνω των 16 δισεκατομμυρίων κωδικών πρόσβασης που αποκαλύφθηκε στις 20 Ιουνίου 2025, προκαλεί έντονη ανησυχία παγκοσμίως. Οι κωδικοί σχετίζονται με κορυφαίες διαδικτυακές πλατφόρμες, όπως Apple, Facebook και Google, αλλά και με χιλιάδες άλλες ψηφιακές υπηρεσίες.
Η επανακυκλοφορία τους στο σκοτεινό διαδίκτυο (dark web) θέτει σε κίνδυνο εκατομμύρια ενεργούς λογαριασμούς.
Οι Δήμοι στο επίκεντρο της ψηφιακής ασφάλειας
Τα τελευταία χρόνια οι Δήμοι ψηφιοποιούν συνεχώς υπηρεσίες: από ηλεκτρονικά πιστοποιητικά και αιτήσεις μέχρι πλατφόρμες συμμετοχικότητας, διαβούλευσης, ηλεκτρονικών πληρωμών και δημοτολογίου. Η αυξανόμενη χρήση ψηφιακών υποδομών δημιουργεί μια τεράστια ευθύνη για την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων και την κυβερνοπροστασία.
Η διαρροή μαζικών κωδικών δεν αφορά μόνο ιδιώτες. Οι λογαριασμοί Google ή Microsoft που χρησιμοποιούνται από υπαλλήλους ή αιρετούς, ενδέχεται να σχετίζονται με υπηρεσιακές αλληλογραφίες, cloud αποθηκεύσεις, πλατφόρμες αναφορών και εφαρμογές smart cities.
Νομικές υποχρεώσεις Δήμων – GDPR και Εθνικό Πλαίσιο
Οι ΟΤΑ αποτελούν υπεύθυνους επεξεργασίας δεδομένων και δεσμεύονται από τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων (GDPR). Πιο συγκεκριμένα:
• Οφείλουν να διασφαλίζουν ότι τα πληροφοριακά τους συστήματα προστατεύονται από παραβιάσεις.
• Πρέπει να έχουν υπεύθυνο προστασίας δεδομένων (DPO).
• Πρέπει να λαμβάνουν τεχνικά και οργανωτικά μέτρα ασφαλείας, όπως:
o Διπλός έλεγχος ταυτότητας (2FA)
o Ανανέωση κωδικών με πολιτική ισχυρών password
o Τακτικά penetration tests
o Εσωτερικές πολιτικές για περιορισμό πρόσβασης ανά ρόλο
Επιπλέον, οι Δήμοι που εντάσσονται στο Εθνικό Πλαίσιο Ψηφιακής Κυβέρνησης υποχρεούνται να εφαρμόζουν πολιτικές κυβερνοασφάλειας σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και της ΕΔΥΤΕ (GRNET).
Οι συνέπειες μιας παραβίασης για την Τοπική Αυτοδιοίκηση
Η διαρροή στοιχείων πολιτών ή υπαλλήλων μπορεί να έχει:
• Νομικές συνέπειες: πρόστιμα από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
• Πολιτικό κόστος: απώλεια εμπιστοσύνης από τους πολίτες.
• Διοικητικές δυσλειτουργίες: μπλοκάρισμα συστημάτων, απώλεια εγγράφων, παραποίηση στοιχείων.
• Οικονομικές επιπτώσεις: κόστος αποκατάστασης και αναβάθμισης συστημάτων, αποζημιώσεις.



