Connect with us

ΕΛΛΑΔΑ

Κυκλοφοριακό, πεζοδρομήσεις, στάθμευση, μπήκαν στο τραπέζι

Published

on

Σύσκεψη – συνάντηση πραγματοποιήθηκε την στο Δημαρχείο του Δήμου Ναυπακτίας με θέμα το κυκλοφοριακό πριν λίγες ημέρες. Στην σύσκεψη υπό τον Δήμαρχο Ναυπακτίας Τάκη Λουκόπουλο, συμμετείχαν ο διοικητής της Τροχαίας Ναυπάκτου Πανταζής Ράμμος, η διοικητής του Λιμενικού Σταθμού Ναυπάκτου Μαρία Θωμοπούλου, ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών Κώστας Καρακώστας, ο προϊστάμενος των Τεχνικών υπηρεσιών του Δήμου Γιώργος Κέστος και ο μελετητής  για το κυκλοφοριακό της Ναυπάκτου Νίκος Βόσκογλου.

Πιο αναλυτικά, κατά την σύσκεψη αυτή τέθηκαν προς συζήτηση θέματα όπως το κυκλοφοριακό, όπου και ζητήθηκε από μέρους του Δήμου πιο  έντονη παρουσία και αστυνόμευση από τους άνδρες και τις γυναίκες τόσο της Τροχαίας όσο και του Λιμενικού, ενόψει μάλιστα τουριστικής περιόδου. Θέμα της σύσκεψης ήταν και η μελέτη για την ελεγχόμενη στάθμευση, η οποία είναι έτοιμη και αφού ακολουθηθούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες, το αμέσως επόμενο διάστημα θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται στους δύο κεντρικού δρόμους της Ναυπάκτου.

Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε σε συνέντευξή του στο Nafsweek.gr ο αντιδήμαρχος Τεχνικών υπηρεσιών Κώστας Καρακώστας, την περασμένη εβδομάδα, μετά την εδώ και ενάμιση χρόνο καταγραφή και τα στατιστικά στοιχεία που υπάρχουν για τον κυκλοφοριακό φόρτο, ειδικά στους δύο κεντρικούς δρόμους της πόλης, για το ποιές ώρες σταθμεύουν αυτοκίνητα, σε διάφορες εποχιακές περιόδους, εκπονήθηκε μελέτη για την ελεγχόμενη στάθμευση στους δύο κεντρικούς οδικούς άξονες της πόλης. Η λειτουργία του συστήματος θα επιτρέπει την δωρεάν στάθμευση στις σηματοδοτημένες περιοχές (εσοχές και εκεί όπου νόμιμα επιτρέπεται η στάθμευση) για μία ώρα.

Στην επόμενη ώρα, το όχημα για να παραμείνει σταθμευμένο στον χώρο, θα πρέπει ο οδηγός του να «αγοράσει χρόνο», για μία ακόμα ώρα, μέσω του κινητού τηλεφώνου του με SMS ή με ξυστή κάρτα που θα προμηθευτεί.

Ένα ακόμα θέμα που μπήκε στο τραπέζι κατά την σύσκεψη ήταν και της πεζοδρόμησης για ορισμένα Σαββατοκύριακα μέρους της οδού Μπότσαρη στο λιμάνι. Για το θέμα καταγράφονται σε περιόδους αιχμής στοιχεία, αλλά και οι επιπτώσεις που θα υπάρχουν από την εφαρμογή του.

Σε κάθε περίπτωση, στόχευση της δημοτικής αρχής είναι να εφαρμοστεί το μέτρο από το απόγευμα Σαββάτου προς Κυριακή, μετά την εξασφάλιση των απαραίτητων αδειοδοτήσεων, το καλοκαίρι αλλά και κάποιες αργίες του χρόνου.

Στο συνολικό πλαίσιο του κυκλοφοριακού τέθηκαν και συζητήθηκαν οι ρυθμίσεις που αναμένονται στην κυκλοφορία, καθώς παρεμβάσεις θα έχουμε σύντομα και στην περιοχή γύρω από το ναό της Αγίας Παρασκευής, με τον χώρο και την οδό όπου ήταν τα γραφεία του ΚΤΕΛ να πεζοδρομείται.

Είναι βέβαιο ότι, για τα θέματα του κυκλοφοριακού, των πεζοδρομήσεων και της ελεγχόμενης στάθμευσης απαιτείται αστυνόμευση, μια και το παρελθόν έχει καταγράψει πως δεν μπορούν να λειτουργήσουν και να έχουν θετικά αποτελέσματα, όταν επαφίενται στο φιλότιμο των πολιτών και μόνο.

 

«Σύστημα αυστηρό γιατί αλλιώς θα αυτοαναιρείται»

Την άποψή του πρώην αντιδημάρχου, επί θητείας Θ. Παπαθανάση, πολιτικού μηχανικού, Δημήτρη Παπαναστασόπουλου για το πώς θα πρέπει να λειτουργεί το σύστημα της ελεγχόμενης στάθμευσης, τι δεν εφαρμόστηκε σωστά στην δική του θητεία – που σημειωτέον για πρώτη φορά λειτούργησε ελεγχόμενη στάθμευση στη Ναύπακτο, αλλά και τις προτάσεις του, καταγράφει το Nafsweek.gr

«Για να πάρουμε τα πράγματα με μια σειρά. Δεν γίνεται να ασχοληθεί ένας δήμος με το κυκλοφοριακό του πρόβλημα εάν δεν υπάρχει εγκατεστημένο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης και δεν γίνεται να υπάρχει σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης χωρίς παρκόμετρα επισκεπτών και ζώνες μονίμων κατοίκων ταυτόχρονα με αυστηρό έλεγχο.

Επίσης οι διάφορες συντεχνιακές ομάδες ή ομάδες πολιτών δεν μπορούν να επιβάλλουν λύσεις υπό την πίεση της επιρροής τους γιατί το σύστημα αυτό πρέπει να είναι ουδέτερο και αποτελεσματικό. Η εγκατάσταση και εξέλιξη του συστήματος στην εφαρμογή του πρέπει να καθορίζεται από ειδικούς με μοναδικό στόχο τη βέλτιστη ρύθμιση της κυκλοφορίας.

Το σύστημα πρέπει να είναι εύχρηστο και οικονομικό και δεν μπορεί να έχει εισπρακτικό χαρακτήρα. Μπορεί και πρέπει να έχει ως στόχο μια ισορροπία μεταξύ της ποιότητας ζωής και της ανάπτυξης της αγοράς. Μπορεί για παράδειγμα να μεταφέρει χρήματα ή χρόνο εξυπηρέτησης μεταξύ διαφόρων ομάδων με αμοιβαία οφέλη για όλους.

Στο παρελθόν εφαρμόστηκε όχι πλήρως και χωρίς να δώσει τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα. Δεν είχε την έκταση που έπρεπε και δεν εφαρμόστηκε καθόλου για τους μόνιμους κατοίκους. Συνέπεια είχε να μετατοπιστεί το βάρος στα παράπλευρα στενά με στάθμευση ακόμη και σε πεζοδρόμια, εις βάρος των πεζών και των καροτσιών που αναγκάζονταν να χρησιμοποιήσουν το οδόστρωμα. Το σύστημα έπρεπε να συμπληρωθεί με μονοδρομήσεις και πεζοδρομήσεις, πολλές από τις οποίες ακόμη εκκρεμούν.

Παρόλα αυτά όμως είχε αρκετή επιτυχία που σημαίνει ότι με δεδομένο ότι υπάρχει το νομικό πλαίσιο έλεγχου πρέπει να τύχει εφαρμογής ξανά και ολοκληρωμένα. Μπορεί να περιλαμβάνει από κερματοδέκτες και κάρτες μέχρι SMS και τηλεφωνικές κλήσεις ή και συνδυασμό αυτών ώστε να είναι φιλικό σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό χρηστών. Πρέπει να έχει μεγάλη έκταση εφαρμογής ώστε να μη μεταβιβάζει το βάρος στις περιοχές κατοικίας και στις πλατείες. Σήμερα όλες οι σύγχρονες πόλεις ή έχουν αυστηρό σύστημα έλεγχου ή περιορισμένη χρήση του αυτοκινήτου.

Σε κάθε περίπτωση είναι επιτακτικό για μια πόλη με σημαντικό αριθμό επισκεπτών σαν τη δική μας και μεγάλη ανάγκη στήριξης εισοδημάτων να υπάρχει διευκόλυνση της αγοραστικής κίνησης. Το σύστημα πρέπει να είναι αυστηρό γιατί αλλιώς θα αυτοαναιρείται, χωρίς να είναι εις βάρος των μονίμων κατοίκων αλλά να στοχεύει βασικά στον περιορισμό της χρήσης του αυτοκινήτου. Όλα αυτά βέβαια εφόσον το νομικό πλαίσιο το επιτρέπει».

 

« Ελεγχόμενη στάθμευση με έλεγχο από υπαλλήλους του δήμου»

Την «σκυτάλη», ως αρμόδιος αντιδήμαρχος επί δημοτικής αρχής Γιάννη Μπουλέ  το 2011, παρέλαβε ο Δημήτρης Καρκατσούλης. Τι αντιμετώπισε, το αν υπήρχαν θέματα με τη λειτουργία του συστήματος  ελεγχόμενης στάθμευσης που είχε ξεκινήσει η δημοτική αρχή Παπαθανάση, αλλά και τις προτάσεις της Ανεξάρτητης Δημοτικής Κίνησης Ναυπακτίας  καταγράφουμε.

«Από  το 2011 που αναλάβαμε τη Δημοτική αρχή  ένα από τα πολλά  προβλήματα ήταν το κυκλοφοριακό. Σύμφωνα με τον κανονισμό που είχε ψηφίσει  η προηγουμένη δημοτική αρχή Παπαθανάση συστήσαμε την διαπαραταξιακή επιτροπή ελεγχόμενης στάθμευσης  η οποία αποτελείτο από εμένα, που εκπροσωπούσα τη συμπολίτευση, τον κ. Τσουκαλά από την μείζονα αντιπολίτευση και τον κ. Κόνιδα από την ελάσσονα αντιπολίτευση.  Φαίνεται ότι ως παράταξη  δεν κοιτάξαμε να έχουμε την πλειοψηφία στην επιτροπή. Μας ενδιέφερε να βοηθήσουμε ώστε να βελτιωθεί η κατάσταση στην πόλη. Το πρώτο που εξέτασε η επιτροπή ήταν  η σύμβαση που είχε αναθέσει  για τρία χρόνια η δημοτική αρχή Παπαθανάση. Διαπιστώσαμε ότι η σύμβαση αυτή ήταν σε βάρος του δήμου. Οι  δεσμεύσεις και οι ρήτρες  που είχε ο Δήμος ήταν απαράδεκτες. Εάν δείτε τα πρακτικά τόσο της επιτροπής  όσο και του Δημοτικού Συμβούλιου θα διαπιστώσετε ότι  θα πληρώναμε σε ρήτρες 400.000 έως 500.000 ευρώ. Κατορθώσαμε και λύσαμε τη σύμβαση  πληρώνοντας μόνο ένα τιμολόγιο  28.000 ευρώ. Ένα  άλλο πρόβλημα ήταν οι  πολλές ακυρώσεις κλήσεων που είχε κάνει η προηγούμενη δημοτική αρχή για ψηφοθηρικούς λογούς. Αυτό είχε ως  αποτέλεσμα τη χαλάρωση του μέτρου αφού πολλές κλήσεις της δημοτικής αστυνομίας τις έσβηναν οι αιρετοί. Επί θητείας μας δεν κάναμε  καμία παρέμβαση για ακύρωση κλήσεων. Υπεύθυνος ήταν ο Προϊστάμενος της δημοτικής αστυνομίας και τις κλήσεις τις έλεγχε η διαπαραταξιακή επιτροπή ώστε να γνωρίζει η κοινωνία ότι δεν γίνονται διακρίσεις. Θα ήθελα να πω ότι με όλα τα προβλήματα που βρήκαμε κατορθώσαμε  με  τους εργαζόμενους στη Δημοτική Αστυνομία  και την καλή συνεργασία της διαπαραταξιακής επιτροπής το κυκλοφοριακό να είναι σε ανεκτό επίπεδο κι αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να λειτουργεί ικανοποιητικά η πόλη. Έχει σημασία να τονίσω ότι η επιτροπή είχε 37 συνεδριάσεις και στις 35 από αυτές πήραμε ομόφωνες αποφάσεις.

Ποια είναι η θέση της Ανεξάρτητης Δημοτικής Κίνησης Ναυπακτίας για την ελεγχόμενη στάθμευση,  με δεδομένο ότι το κυκλοφοριακό είναι ένα σημαντικό πρόβλημα που βασανίζει την πόλη της Ναυπάκτου;

Η απόφαση που είχε πάρει το δημοτικό συμβούλιο επί θητείας μας για την ελεγχόμενη στάθμευση δεν έχει  καταργηθεί, Θα μπορούσε να λειτουργήσει αν η δημοτική αρχή Λουκόπουλου είχε αναθέσει παράλληλα καθήκοντα σε κάποιους υπαλλήλους, όπως είχε δεσμευτεί στο δημοτικό συμβούλιο. Υπάρχουν όλα τα απαιτούμενα: κάρτες, μπλοκ  καθώς και πινακίδες σε πολλά σημεία  της πόλης. Η κατάργηση τις Δημοτικής Αστυνομίας από τη σημερινή δημοτική αρχή θεωρώ ότι ήταν λάθος. Η παράταξη μας  στο Δημοτικό Συμβούλιο ήταν η μόνη που υποστήριξε την επανασύσταση της δημοτικής αστυνομίας. Σήμερα βλέπουμε τις συνέπειες από αυτή την απόφαση της δημοτικής αρχής. Η πόλη δεν μπορεί να λειτουργήσει.

Ποιες είναι οι προτάσεις σας;

Η πρότασή μας  είναι  να λειτουργήσει άμεσα η ελεγχόμενη στάθμευση με έλεγχο από υπαλλήλους του δήμου στους οποίους ο δήμαρχος με απόφασή του θα δώσει παράλληλα καθήκοντα. Για το μέτρο αυτό είχε δεσμευθεί ο δήμαρχος στο δημοτικό συμβούλιο όταν πρότεινε την κατάργηση της δημοτικής αστυνομίας, δυστυχώς όμως δεν εφάρμοσε μέχρι σήμερα τη δέσμευσή του και η πόλη ταλαιπωρείται αφάνταστα από το κυκλοφοριακό χάος. Δεν έχουμε δει  ακόμα την εισήγηση της δημοτικής αρχής  αλλά ότι και να αποφασιστεί θα πρέπει να είναι λειτουργικό και όχι να το κάνουμε για να πούμε ότι κάτι  κάναμε. Θα πρέπει  η δημοτική αρχή να επανεξετάσει τη θέση της για την κατάργηση της δημοτικής αστυνομίας και να υποβάλλει αίτημα για την επανασύστασή της εφόσον το θέμα μπορεί να αντιμετωπισθεί νομικά. Μια τουριστική πόλη όπως η Ναύπακτος έχει ανάγκη από την υπηρεσία αυτή».

ΕΛΛΑΔΑ

Εγκώμια της Παναγίας σήμερα Πέμπτη στον Ι.Ν Αγ. Νικολάου στο Αντίρριο

Published

on

By

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

Σπύρος Σούλης: «Ο δικός μου τόπος είναι …η φύση »

Published

on

By

Ναυπακτία: Βαράσοβα
Γνωρίστε έναν ορεινό τόπο μοναδικού φυσικού κάλλους. Αποδράστε σε μαγευτικά
ορεινά τοπία, περπατήστε σε πανέμορφες πεζοπορικές διαδρομές, δοκιμάστε μία
ανεπανάληπτη εμπειρία αναρρίχησης και λάβετε μέρος σε εξωτερικές
αθλητικές δραστηριότητες μέσα στην φύση.
Δείτε το video «Ο δικός μου τόπος είναι …η φύση » με τον διακεκριμένο ορειβάτη και
αναρριχητή, Σπύρο Σούλη

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

«Η χαμένη (ή κρυμμένη) Ρωμιοσύνη»

Published

on

By

Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου Ἱεροθέου

Διάβασα ἕνα σημαντικό ἄρθρο τοῦ δημοσιογράφου Νίκου Χειλαδάκη πού δημοσιεύθηκε στήν ἱστοσελίδα του, ἀλλά καί σέ περιοδικό (Τρίτο Μάτι, τεῦχος 219, Μάϊος 2014), μέ τίτλο «Ἡ χαμένη Ρωμιοσύνη», πού ὅπως φαίνεται ἀπό τό περιεχόμενό του μᾶλλον ἀφορᾶ τήν κρυμμένη Ρωμηοσύνη, καί θά κάνω μιά μικρή παρουσίασή του.

1. Κρίση τουρκικῆς ταυτότητας

Τό ἄρθρο αὐτό ἀναφέρεται στόν πληθυσμό τῆς Μικρᾶς Ἀσίας καί γενικότερα τῆς σημερινῆς Τουρκίας καί ὑποστηρίζει ὅτι μέσα σέ αὐτό πού χαρακτηρίζουμε τουρκικό πληθυσμό βρίσκεται ἡ «χαμένη Ρωμιοσύνη», «πού ἔμεινε στήν Τουρκία μετά τό 1922 καί σήμερα ἀναζητᾶ τήν ταυτότητά της». Οἱ Τοῦρκοι ἀναρωτιοῦνται ἐάν οἱ παπποῦδες τους ἦρθαν ἀπό τήν Κεντρική Ἀσία ἤ εἶναι ἀπόγονοι τῶν Ἑλλήνων.

Παρατίθενται διάφορες ἀπόψεις καί θεωρίες Τούρκων καθηγη­τῶν, δημοσιογράφων καί γενικά προβληματισμένων ἀνθρώπων πού διατυπώθηκαν τά τελευταῖα χρόνια καί ἀναφέρονται στήν ταυτότητά τους καί στήν πραγματικότητα παρουσιάζεται «ἡ μεγάλη κρίση ταυτότητας τῆς σημερινῆς Τουρκίας».

Οἱ ἐπιστήμονες καί διανοητές, πού ἀνα­φέρονται ὀνομαστικά στό ἄρθρο, προσπαθοῦν νά καταρρίψουν «τόν τεχνικό μύθο γιά τήν τουρκική ἐθνική ταυτότητα», τήν ὁποία κατασκεύα­σε μέ πλαστά ὑλικά ὁ ἱδρυτής τῆς τουρκικῆς δημοκρατίας (ἑνός καθαρά τεχνητοῦ Κράτους), ὁ Μουσταφά Κεμάλ, ὁ ἐπονομαζό­μενος “Πατέρας τῶν Τούρκων” (Ἀτατούρκ)».

Πρόκειται γιά κρίση τῆς τουρκικῆς ταυτότητας, πού ἐπικρατεῖ σέ Τούρκους πού ζοῦν στό σύγχρονο Τουρκικό Κράτος.

2. Οἱ κρυπτοχριστιανοί

Τό ἄρθρο ξεκινᾶ ἀπό τίς ἀπόψεις τοῦ ἀρθρο­γρά­φου ὅτι μέ τήν ἀνταλλαγή τῶν πληθυσμῶν, μετά τήν συνθήκη τῆς Λωζάνης πού ὑπογράφηκε στίς 30 Ἰανουαρίου τοῦ 1923, δέν ἔφυγαν ὅλοι οἱ Ρωμηοί, ἀλλά ὑπῆρξαν χιλιάδες Ρωμηοί «πού προτίμησαν νά μείνουν στά πατρικά ἐδάφη, στά ἱστορικά καί ἅγια ἐδάφη τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, δηλώνοντας ὅτι γίνονται μουσουλ­μάνοι, καθώς τό βασικό κριτήριο τῆς ἀνταλλαγῆς ἦταν τό θρη­σκευτικό».

Ὁ Τοῦρκος καθηγητής τῆς ἱστορίας Γισούφ Χαλάτσογλου, σέ δημόσια ὁμιλία του δήλωσε ὅτι «τό 1924, στή Μικρά Ἀσία, 130.000 χριστιανοί γιά νά παραμείνουν στίς πατρίδες τους καί νά μή συμπεριληφθοῦν στούς ἀνταλλάξιμους, ἀναγκάστηκαν νά δηλώσουν πώς εἶναι μουσουλμάνοι καί μάλιστα Ἀλεβῆτες, μιά θρησκευτική ταυτότητα πού τούς ἔδινε τή δυνατότητα νά διαφο­ροποιηθοῦν ἀπό τό ἐπίσημο σουνιτικό θρησκευτικό δόγμα».

Σύμφωνα μέ μελέτη τῆς Τουρκάλας ἱστορικοῦ τοῦ Πανε­πιστημίου τῆς Μερσίνας Fahriye Emgili πού συντάχθηκε τό 2005, ἀλλά δημοσιεύθηκε τό 2012 μέ τίτλο «Προσηλυτισμός, (στό Ἰσλάμ) σάν μιά προσπάθεια διάσωσης-ἐξαίρεσης ἀπό τήν Ἀνταλ­λαγή, (τῶν πληθυσμῶν)», γίνεται ἀναφορά σέ πολλά περιστατικά πού ἔχουν καταγραφεῖ στά ἀρχεῖα τῆς ἐποχῆς. Σύμφωνα μέ αὐτήν τήν μελέτη «ὑπῆρξαν ἀμέτρητες περιπτώσεις ὅπου οἱ Ἑλληνορθό­δοξοι ἀποφάσισαν νά μείνουν -εἴτε δηλώνοντας ὅτι προσέρχονται στό Ἰσλάμ, ἤ ἀκόμα πιό συχνά, μέ διάφορους περιστασιακούς γάμους, ὅπου κυριαρχοῦσε ἡ προσδοκία νά σώσουν τίς περιουσίες καί τά σπίτια τους καί νά παραμείνουν στήν προγονική τους γῆ».

Σέ ἄρθρο στήν τουρκική ἐπιθεώρηση «Aksyon» (Μάρτιος 2005) μέ τίτλο «ἐπιστρέφουν, στίς πατρογονικές τους θρησκεῖες» γίνεται ἀναφορά «σέ πολλές ἐπώνυμες περιπτώσεις μουσουλμάνων πού μετά ἀπό πολλά χρόνια δήλωναν ὅτι θέλουν νά ξαναγίνουν Χριστιανοί Ὀρθόδοξοι, ὅπως ἦταν οἱ πρόγονοί τους».

Ἡ Τουρκική ἐφημερίδα Radikal στίς 15 Φεβρουαρίου 2013 δημοσίευσε ἄρθρο μέ τίτλο: «Στήν Τουρκία ζοῦν ἑκατον­τάδες χιλιάδες κρυφοί Χριστιανοί», καί στήν ἐφημερίδα Ekspres δημοσιεύθηκε ἄρθρο ἀπό τήν δημοσιογράφο Yasemin Güs μέ πιό χαρακτηριστικό τίτλο «στήν Ἀνατολία ὑπάρχουν χιλιάδες κρυμ­μένες ἀπό τό παρελθόν χριστιανικές οἰκο­γέ­νειες». Ἡ δημοσιο­γράφος ἀναφέρεται στό γεγονός ὅτι «οἱ ἀπόγονοι αὐτῶν τῶν Ρωμιῶν ἐνῶ ἐπίσημα δηλώνουν ὅτι εἶναι Τοῦρκοι μουσουλμάνοι, παρά ταῦτα στά σπίτια τους ἐξακολου­θοῦν νά εἶναι χριστιανοί καί νά ἀκολουθοῦν τίς χριστιανικές θρησκευτικές ἑορτές», «πι­στεύ­ουν στόν Χριστό» καί ἐνῶ φαίνον­ται μουσουλμάνοι «στήν πραγ­μα­τικότητα εἶναι κρυμμένοι χρι­στια­νοί».

3. Γηγενής πληθυσμός καί Τοῦρκοι

Τό κείμενο αὐτό τοῦ Νίκου Χειλαδάκη πού παρουσιάζω ἐδῶ καί ἀναφέρεται στήν «Χαμένη Ρωμιοσύνη» πηγαίνει καί βαθύτερα. Ἀναφέρεται στόν Τοῦρκο δημοσιογράφο-ἀρθρογράφο Ahmet Altan, πού ἐγράφη στήν ἐφημερίδα Taraf, «ὅτι οἱ Ὀθωμανοί ἵδρυσαν τήν πρώτη τους ἡγεμονία τό 1299, ἐνῶ τά πρῶτα τουρκικά φῦλα εἶχαν ἔρθει στήν Μικρά Ἀσία μετά τό 1071». Ἑπομένως, σύμφωνα μέ τόν Τοῦρκο ἀρθρογράφο, «δέν μπορεῖ στήν συνέχεια νά ἐξαφανίσθηκαν οἱ γηγενεῖς κάτοικοι πού ἀριθμοῦσαν πολλά ἑκατομμύρια, ἐκτός καί ἄν, ὅπως λέει μάλιστα εἰρωνικά ὁ Ἄλπ Ἄρσλον, ὁ ἡγέτης τῶν πρώτων Σελτζούκων τῆς Μικρᾶς Ἀσίας εἶχε φέρει μαζί του ἀπό τήν κεντρική Ἀσία … 70 ἑκατομμύρια τουρκόφωνους κατοίκους».

Ὅμως, ὁ Τοῦρκος αὐτός ἀρθρογράφος «δέν περιορίζεται στό νά καταρρίψει τόν μῦθο τῆς τουρκικῆς καταγωγῆς τῶν σημερινῶν μουσουλμάνων κατοίκων τῆς σύγχρονης Τουρκίας», ἀλλά «προχωρεῖ καί σέ ἔντονη κριτική κατά τοῦ Ἰσλαμιστή πρωθυπουργοῦ Ταΐπ Ἐρντογάν, καί τοῦ νεοθωμανικοῦ του ἐπιτελείου, κατηγορώντας τους ὅτι βασίζονται σέ μυθικές ἱστο­ρικές ἀναφορές πού δέν ἔχουν καμία σχέση μέ τήν πραγματικό­τητα».

Ὁ δημοσιογράφος καταλήγει στό συμπέρασμα ὅτι οἱ σημερινοί Τοῦρκοι δέν πρέπει νά πιστεύουν «τά ἱστορικά ψεύδη πού τούς σερβίρουν», ἀλλά θά πρέπει νά ξαναγράψουν τήν ἱστορία τους καί νά ἀνακαλύψουν τίς προγονικές τους ρίζες. Ὅπως ὑποστηρίζει «οἱ σημερινοί κάτοικοι τῆς Τουρκίας θά πρέ­πει νά ἀποδεχθοῦν τήν … ἑλληνοαρμενική τους καταγωγή καί νά ἀναδείξουν ξανά τόν πολιτιστικό πλοῦτο τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, πού ἔχει σάν βάση του τούς λαούς πού ἡ σύγχρονη τουρκική ἱστορία θέλει νά διδάσκει ὅτι ἐξολοθρεύτηκαν ὡς διά μαγείας, μετά τήν ἔλευση τῶν τουρκικῶν φυλῶν».

Ἀναφέρεται καί ἡ μαρτυρία-ὁμολογία τῆς «Τουρκάλας» συγγραφέως Esra Elö πού τήν ἔκανε σέ τηλεοπτική ἐκπομπή μεγάλης τηλεθέασης ὅτι «δέν μπορεῖ νά ἰσχυρισθεῖ ὅτι εἶναι Τουρκάλα καί ὅτι ποτέ δέν ἔννοιωσε ὅτι εἶναι τουρκικῆς καταγωγῆς, ἀλλά ἡ καταγωγή της προέρχεται ἀπό τούς γηγενεῖς κατοίκους τῆς Μικρᾶς Ἀσίας». Καί ἀκόμη πιό προχωρημένα ὁμολόγησε ὅτι «ποτέ δέν αἰσθάνθηκε πώς ἔχει αὐτό πού ἀναφέρουν ὡς τουρκική ἐθνική συνείδηση».

4. «Σκάνδαλο ἡ ἱστορία τῶν Ἀλεβητῶν»

Τό ἀκόμη ἐκπληκτικό στό κείμενο αὐτό πού ἀναφέρομαι εἶναι ὅτι γίνεται λόγος γιά τούς Ἀλεβῆτες, τούς ὁποίους ὁ ἀρθρογράφος θεωρεῖ ὡς τούς «χαμένους χριστιανούς τῆς Μικρᾶς Ἀσίας».

Σήμερα οἱ Ἀλεβῆτες ἀποτελοῦν μειονότητα πού φθάνει τά 20 ἑκατομμύρια. Γίνεται λόγος γιά τό βιβλίο μέ τίτλο «Σκάνδαλο ἡ ἱστορία τῶν Ἀλεβητῶν», πού συνέγραψε ὁ Erdoğan Çinar μέ μιά ὁμάδα Τούρκων ἐρευνητῶν ὅπου ὑποστήριξαν ὅτι «οἱ Ἀλεβῆτες τῆς Τουρκίας ἀποτελοῦν μεγάλο σκάνδαλο, γιατί εἶναι στήν πραγματικότητα οἱ χαμένοι χριστιανοί τῆς Μικρᾶς Ἀσίας», μετά τήν ἐπικράτηση τῶν Ὀθωμανῶν. Ὑποστηρίζεται ὅτι «οἱ Γέροντες τῶν Ἀλεβητῶν δέν εἶναι παρά χριστιανοί πού θέλοντας νά ἀποφύγουν τόν διά τῆς βίας ἐξισλαμισμό, κατέφυγαν στή δημιουργία μιᾶς ἰσλαμικῆς αἵρεσης μέ πολλά χριστιανικά στοιχεῖα».

Στό βιβλίο αὐτό γράφεται ὅτι «τά θρησκευτικά κέντρα τῶν Ἀλεβητῶν ἔχουν κτιστεῖ πάνω σέ χριστιανικές ἐκκλησίες», οἱ Ἀλεβῆτες «ἐμφανίσθηκαν σέ μιά περιοχή στή βορειοανατολική Καππαδοκία, ὅπου ὑπῆρχε πυκνός ἑλληνορθόδοξος χριστιανικός πληθυσμός, πιστεύουν στόν Ἅγιο Γεώργιο, «στά μοναστήρια τους γινόταν ἐξομολόγηση τῶν νέων μελῶν καί μετά τήν ἐξομολόγηση τούς ἔδιναν νά πιοῦν κρασί καί νά φᾶνε ψωμί καί τυρί». Οἱ «μοναχοί» τῶν Ἀλεβητῶν τηροῦσαν ἀγαμία καί σέ πολλά σημεῖα θυμίζουν Ὀρθόδοξα Μοναστήρια. Εἶχαν μοναδική τελετουργία πού θύμιζε Μυστικό Δεῖπνο. Ἀκόμη, «οἱ γυναῖκες διατήρησαν τό καθεστώς τῆς ἐλευθερίας καί τῆς ἰσότητας μέ τούς ἄνδρες». Καί τό ἀποκορύφωμα ὅλων εἶναι «ἡ ἀλεβική δοξασία γιά τή δική τους ἐκδοχή τῆς Ἁγίας Τριάδος», δηλαδή ὁμιλοῦν γιά ἑνότητα μεταξύ τοῦ Θεοῦ, τοῦ Μωάμεθ καί τοῦ Ἀλί.

5. «Ἡ ἄπιστη Σμύρνη»

Ἕνα ἄλλο τεκμήριο γιά τήν χριστιανική ταυτότητα τοῦ πληθυσμοῦ τῆς Μικρᾶς Ἀσίας εἶναι ἡ ὀνομασία γιά τήν Σμύρνη ὡς «Γκιαούρ Ἰσμίρ», δηλαδή «ἄπιστη Σμύρνη» καί αὐτό γίνεται «πολλές δεκαετίες ἀπό τήν ἀποχώρηση ἀπό τήν Σμύρνη τοῦ ἑλλη­νικοῦ στοιχείου».

Ὁ Πρόεδρος τῆς Διεύθυνσης θρησκεύματος τῆς Τουρκίας Mehmet Görmez ἔχει δηλώσει ὅτι «ἡ θρησκευτική ταυτότητα τῆς Σμύρνης εἶναι διαφορετική ἀπό τήν ὑπόλοιπη Τουρκία». Στήν σύγχρονη Σμύρνη εἶχε ἀναπτυχθῆ ἡ ἰσλαμοφο­βία, γι’ αὐτό λαμβάνονται μέτρα γιά τήν ἀνάπτυξη τοῦ ἰσλα­μι­σμοῦ μέ κτίσιμο τζαμιῶν καί ἔμφαση στόν ἰσλαμικό μυστικισμό.

6. Ὁ Χριστός στό Κοράνι καί οἱ κρυπτοχριστιανοί

Ἀκόμη, στό κείμενο τοῦ Νίκου Χειλαδάκη ἀναφέρεται ὅτι σέ μιά διάσκεψη πού ἔγινε στήν Θεολογική Σχολή τοῦ Πανεπιστημίου τῆς Σαμψούντας, τήν 30-10-2013, τέθηκε ἡ ἀντιφατικότητα πού ὑπάρχει στό Κοράνιο σχετικά μέ τόν Χριστό, τόν Μωάμεθ καί τήν Δευτέρα Παρουσία.

«Ὁ Χριστός στό Κοράνι ἐμφανίζεται ὄχι ὡς Θεάνθρωπος, ἀλλά σάν ἕνας μεγάλος προφήτης προτελευταῖος πρίν ἀπό τόν Μωάμεθ πού θεωρεῖται ὡς ὁ τελευταῖος προφήτης». Στήν Συνδιάσκεψη αὐτή τέθηκε τό ἐρώτημα, χωρίς νά δοθῆ ἀπάντηση: «Πῶς στό ἱερό Κοράνι προβάλλεται ὁ Μωάμεθ σάν ὁ τελευταῖος προφήτης τοῦ Θεοῦ, ὅταν στό ἴδιο τό Κοράνι ἀναγράφεται ὅτι στήν Δευτέρα Παρουσία θά ἐμφανιστεῖ ὁ τελευταῖος προφήτης, Ἰησοῦς Χρι­στός;».

Αὐτό δείχνει ὅτι γίνονται τέτοιες συζητήσεις μέσα στίς Θεολογικές Σχολές πού δείχνουν ὅτι «τό μουσουλμανικό ἐπί­στρωμα πού ἔχει κυριαρχήσει στήν σημερινή Τουρκία, εἶναι σα­θρό καί συχνά παρουσιάζει σοβαρές ρωγμές στήν ἴδια τήν ἐπι­φάνειά του», καί αὐτό φανερώνει τήν ἀναζήτηση «τῆς χαμένης χριστιανικῆς ταυτότητας τῶν κατοίκων τῆς Τουρκίας».

Ἐπίσης, στό κείμενο τοῦ Νίκου Χειλαδάκη γίνεται λόγος σέ ἕνα δη­μο­σίευμα τῆς ἐφημερίδος Aksam (28-1-2014) μέ τήν φωτογραφία πού «ἕνας Τοῦρκος Ἰμάμης ἀναγινώσκει περικοπές ἀπό τό Κοράνι στούς μουσουλμάνους ὑπό τή σκέπη τοῦ Παντοκράτορος Ἰησοῦ Χριστοῦ»!

Τί ἀκριβῶς ἔγινε; Τό τζαμί αὐτό προηγουμένως ἦταν ὀρθόδοξος Ναός πού τό 1924 μετατράπηκε σέ τζαμί, καί καλύφθηκε ἡ τοιχογραφία τοῦ Παντοκράτορος, ἐπειδή στό Ἰσλάμ ἀπαφορεύεται ἡ ἀπεικόνιση μορφῶν. Ὅμως, ὕστερα ἀπό ἕναν τοπικό σεισμό ἔπεσαν οἱ σοβάδες πού τόν κάλυπταν καί ἀποκα­λύφθηκε ἡ εἰκόνα τοῦ Παντοκράτορος. Ἔτσι, οἱ ντόπιοι μουσουλμάνοι δέν τόλμησαν στήν συνέχεια νά τήν καταστρέψουν ἤ νά τήν σκεπάσουν πάλι μέ ἀσβέστη, ὅπως εἶναι ἡ συνήθης πρακτική τῶν μουσουλμάνων γιά τίς ἁγιογραφίες ὅταν μιά ἐκκλησία μετατρέπεται σέ τζαμί».

Καί αὐτό τό περιστατικό δείχνει «μπερδεμένες θρησκευτικές συνειδήσεις», ἴσως, ἀκόμη, καί ὑπάρχοντα ἴχνη κρυπτοχριστιανῶν πού ἐκδηλώνονται μέ αὐτόν τόν τρόπο κάτω ἀπό ἕνα καταπιεστικό δράμα τῶν κρυπτοχριστιανῶν πού ἐπιφανειακά ζοῦσαν σάν μουσουλμάνοι, ἐνῶ στήν πραγματικότητα καί κρυφά λάτρευαν τόν Ἰησοῦ Χρι­στό».

7. Δέν ὑπῆρξε τουρκική φυλή

Στό τέλος τοῦ κειμένου, ὕστερα ἀπό τήν ἀνάλυση τῶν ἀνωτέρω ὁ Νίκος Χειλαδάκης ἀναφέρει ὅτι τήν 1η Δεκεμβρίου τοῦ 2013 ὁ καθηγητής Yasin Aktay καί ἀρθρογράφος τῆς φιλο­κυβερνητικῆς ἰσλαμικῆς τουρκικῆς ἐφημερίδος Yeni Şafk στό Πανεπιστήμιο τῆς πόλης Bayburt σέ μιά διάσκεψη δήλωσε δημόσια ὅτι «δέν ὑπάρχει καί δέν ὑπῆρξε ποτέ τουρκική φυλή». Ὑποστήριξε ὅτι ὁ ὅρος «Τοῦρκος» «εἶναι ἕνα σύνθετο πράγμα καί ὅτι στήν πραγματικότητα δέν ὑπάρχει τουρκική φυλή, ἀλλά εἶναι ἕνα συνοθύλευμα ἀπό πολλά στοιχεῖα». Αὐτή ἡ δήλωση δημιούργησε ἀντιδράσεις μέ ἀποτέλεσμα νά φύγη ἀπό τό πάνελ καί τήν αἴθουσα, ὅπου γινόταν ἡ συζήτηση.

Καί τό κείμενο τοῦ Νίκου Χειλαδάκη καταλήγει: «Γιά ὅσους παρακολουθοῦν ἀπό κοντά τίς ἐξελίξεις στήν Τουρκία, εἶναι σίγουρο πώς τέτοιες ὁμολογίες θά πολλαπλασιαστοῦν στό μέλλον καί σταδιακά θά μετατραποῦν σέ “χιονοστιβάδα” πού θά καταρρίψει τόν τεχνητό μῦθο γιά τήν τουρκική ἐθνική ταυτότητα».

8. Προσωπικές μου ἐκτιμήσεις

Ὅταν διάβασα τό κείμενο αὐτό καί τό συνέδεσα μέ ἄλλα κείμενα πού ἔχω διαβάσει στό παρελθόν καταλαβαίνω ἔντονα τό τί διεργασίες γίνονται στήν σημερινή Τουρκία.

Οἱ Ὀθωμανοί κατέλαβαν ὅλο τόν πληθυσμό τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, τόν ἐξισλάμισαν μέ βίαιο τρόπο καί οἱ Ρωμηοί μέ διά­φορους τρόπους προσπάθησαν νά ἐπιβιώσουν. Ἀκόμη, καί μέ τήν ἀνταλλαγή τῶν πληθυσμῶν παρέμεινε πολύ ρωμαίϊκο στοιχεῖο πού ἐξισλαμίσθηκε καί κράτησε μερικά βασικά στοιχεῖα τοῦ πολιτισμοῦ τους καί τοῦ Χριστιανισμοῦ. Πῶς εἶναι δυνατόν ὅλα αὐτά τά ἑκατομμύρια πού ἀποτελοῦν τήν σημερινή Τουρκία νά εἶναι Ὀθωμανοί; Γι’ αὐτό καί ὅσοι Τοῦρκοι ἐρευνοῦν τά θέματα αὐτά ἔχουν κρίση ταυτότητος.

Ὁ Κεμάλ Ἀτατούρκ, «πατέρας τῶν Τούρκων» προσπάθησε νά δημιουργήση ἕνα νέο ἐθνικό κράτος, κατά ἀπομίμηση τῶν ἄλλων ἐθνικῶν κρατῶν πού ἐπικρατοῦσαν στήν Εὐρώπη ἀπό τόν 18ο αἰώνα καί μετά, μέ τήν ἀρχή τοῦ ἐθνικισμοῦ πού καλλιέργησε ὁ Διαφωτισμός καί ὁ Ρομαντισμός. Φαίνεται ὅτι τώρα ὁ Ἐρντογάν προσπαθεῖ νά σπάση τήν θεωρία περί Ἐθνικοῦ Κράτους καί νά φέρη στό προσκήνιο τήν Ὀθωμανική Αὐτοκρατορία. Δέν γνωρίζω πῶς θά ἐκφρασθῆ αὐτό σήμερα καί τί ζυμώσεις θά προκαλέση στόν εὐρωπαϊκό χῶρο.

Τό γεγονός εἶναι ὅτι ὁ Ἐρντογάν σήμερα ἔχει ἕνα ὅραμα, τήν διάσπαση τῆς ἀρχῆς τοῦ Ἐθνικοῦ Κράτους καί τήν ἐπάνοδο στήν Ὀθωμανική Αὐτοκρατορία. Καί διερωτῶμαι: Ἐμεῖς οἱ Ἕλληνες τί ὅραμα ἔχουμε; Ποιά εἶναι ἡ ἄποψή μας γιά τήν Ρωμηοσύνη μέ τήν οἰκουμενική διάστασή της; Τί πιστεύουμε γιά τήν κρυμμένη Ρωμηοσύνη στήν Τουρκία καί πῶς βλέπουμε τίς ζυμώσεις πού γίνονται σήμερα στήν Τουρκία. Ἔχουμε ὅραμα νά δοῦμε καί τούς Ρωμηούς πού εἶναι χαμένοι ἤ κρυμμένοι στόν Δυτικό Χῶρο ἤ ἀρκούμαστε ἁπλῶς στήν «Ἑλλαδίτσα μας» πού συνδέεται μέ τήν ἀρχαία Ἑλλάδα, χωρίς νά ἔχη συνέχεια; Θεωροῦμε ὅτι ἐμεῖς οἱ νεοέλληνες ἔχουμε μόνον παπποῦ (ἀρχαία Ἑλλάδα) χωρίς νά ἔχουμε πατέρα (Χριστιανική Ρωμανία); Τί εἴμαστε τελικά καί ποιά εἶναι ἡ ταυτότητα τοῦ σημερινοῦ Τούρκου καί ποιά εἶναι καί ἡ δική μας ταυτότητα, καί τί εἶναι οἱ Ἀλε­βῆτες;

Αὐτά εἶναι ἐρωτήματα πού προσδιορίζουν τήν ταυτότητά μας πού πρέπει νά συζητᾶμε, καί, βεβαίως, πρέπει νά σεβόμαστε τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο, πού γνωρίζει καλῶς τά πράγματα αὐτά καί ὅταν ἐρωτοῦνται πόσοι εἶναι, ὁμολογοῦν: «Εἴμαστε λίγοι καί ἀμέτρητοι».

Continue Reading

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ