Connect with us

ΕΛΛΑΔΑ

Νόμος 4412: Οι 14 αλλαγές για δημόσια έργα και συμβάσεις

Published

on

Δεκατέσσερις  βασικούς άξονες τροποποιήσεων περιλαμβάνουν οι αλλαγές του Νόμου 4412 για την ανάθεση των δημοσίων έργων. Οι νέες θεσμικές παρεμβάσεις θα αποτελέσουν  τη νέα πυξίδα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών  για την ανάθεση δημόσιων έργων και συμβάσεων, μέσω ΕΣΠΑ και πράσινης συμφωνίας αλλά για τα έργα στα οποία θα κατευθυνθούν χρήματα από τα ταμείο Ανάκαμψης.

Δεκατέσσερις αλλαγές προωθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στο νόμο 4412 που αφορά τα δημόσια έργα και τις συμβάσεις. Ο στόχος σύμφωνα με πληροφορίες του ecopress από επίσημες πηγές, «είναι να γίνει το θεσμικό πλαίσιο πιο λειτουργικό και ευέλικτο, αντιμετωπίζοντας αποτελεσματικά  «θεσμικές κακοτοπιές», όπως είναι οι μεγάλες εκπτώσεις που οδηγούν σε ανεκτέλεστα έργα, να θέσει αναχώματα σε αναξιόπιστες εταιρείες, να αποτρέψει άστοχες και υποβολιμαίες συμπληρωματικές συμβάσεις που οδηγούν σε διόγκωση των προϋπολογισμών του έργων».

Θεσπίζονται επίσης αυστηρά κριτήρια ανάθεσης, βάσει των οποίων θα εξετάζονται μία σειρά παραμέτρων των εταιρειών που συμμετέχουν στο διαγωνισμό, ούτως ώστε τα έργα να μην οδηγούνται σε αδιέξοδο, ενώ επιχειρείται, με μία εκ των 14 τροποποιήσεων να νομοθετηθεί η επίσπευση των διαδικασιών της οριστικής δικαστικής διάγνωσης των διαφορών, ούτως ώστε να μη κωλυσιεργούν τις διαγωνιστικές διαδικασίες και μεγάλα και σημαντικά έργα για το δημόσιο συμφέρον να μένουν πίσω.

Σε τέσσερις ενότητες οι τροποποιήσεις.

Οι βασικοί άξονες των τροποποιήσεων, χωρίζονται σε τέσσερις ενότητες: Αφορούν:

Α. Τις χαμηλές προσφορές Εγγυήσεις

Β. Τις ενστάσεις.

Γ. Εκτέλεση των έργων

Δ. Τις επείγουσες ανάγκες σύμβασης μικρής οικονομικής αξίας.

Ειδικότερα:

Χαμηλές προσφορές -Εγγυήσεις

  • Θεσπίζεται ειδική αιτιολόγηση προσφορών με απόκλιση μεγαλύτερη του 10% από τον μέσο όρο των προσφορών. Σε περίπτωση άρνησης – κατάπτωση εγγύησης. Με τη συγκεκριμένη τροποποίηση, το υπουργείο θέλει να αποφύγει την ατραπό των υπερβολικών εκπτώσεων που οδηγούν σε ανεκτέλεστα έργα..
  • Συνολική προκαταβολή καλής εγγύησης – όχι μερική. Αυστηροί κανόνες αποδέσμευσης. Μέσω της ρύθμισης δίνεται προνόμιο σε υγιείς εταιρείες που έχουν τη δυνατότητα έκδοσης και συνολικής απόδοση της εγγυητικής καλής εκτέλεσης και συνακόλουθα ανακόπτονται εταιρείες που γυρίζουν το χρήμα σε εταιρικές εκκρεμότητες, άσχετες με το αντικείμενο του έργου.
  • Κατάργηση δυνατότητας μεταβολής της προσφοράς κατά την εκτέλεση της σύμβασης. Μία ρύθμιση που θα λειτουργεί υπέρ του δημοσίου και της εκάστοτε αναθέτουσας αρχής και θα αποτρέπει την αναθεώρηση των συμβάσεων κατόπιν εορτής καθώς η προσφορά θα κλειδώνει και τρόπο τινά θα συμβασιοποιείται

Ενστάσεις

  • Σύντμηση των προθεσμιών άσκησης και έκδοσης απόφασης.
  • Επίσπευση των διαδικασιών της οριστικής δικαστικής διάγνωσης των διαφορών – εξυγίανση του τομέα παραγωγής και εκτέλεσης έργων και μελετών, προκειμένου να μην εξελίσσονται οι διαγωνισμοί μετ΄εμποδίων, ελέω των προσφυγών που κατατίθενται.

Εκτέλεση Έργων

  • Εκσυγχρονισμός πλαισίου
  • Καταπολέμηση συμπληρωματικών συμβάσεων κατά την εκτέλεση: Θα επιχειρηθεί να ανακοπεί η διόγκωση του προϋπολογισμού ενός έργου μέσω συμπληρωματικών συμβάσεων  και είναι αλληλένδετο με την τροποποίηση που αφορά τη δυνατότητα κατάργησης της  δυνατότητας μεταβολής της προσφοράς κατά την εκτέλεση της σύμβασης.
  • Τήρηση ηλεκτρονικού ημερολογίου εργασιών, ούτως ώστε να φαίνεται σε πραγματικό χρόνο η περαίωση των εργασιών από τον εκάστοτε εργολάβο, γεγονός, που θα διευκολύνει τον έλεγχο του από τις αναθέτουσες αρχές.
  • Σύντμηση προθεσμιών
  • Υποχρεωτικοί αιφνιδιαστικοί έλεγχοι αναθέτουσας αρχής
  • Αντικειμενικοποίηση κριτηρίων ανάθεσης. Με συγκεκριμένα κριτήρια θα συμμετέχουν οι εταιρίες σε ένα διαγωνισμό, τα οποία θα αναδεικνύουν σύμφωνα με πληροφορίες του «Ecopress», την οικονομική τους κατάσταση, την πιστοληπτική τους ικανότητα , αλλά και την καλή ή μη εκτέλεση άλλων έργων στο παρελθόν.
  • Ορισμός διαιτησίας ως μέθοδος επίλυσης διαφορών.

Επείγουσες ανάγκες – Συμβάσεις μικρής οικονομικής αξίας

  • Αποκλεισμός της «κατ’ επάγγελμα» ανάθεσης συμβάσεων στους ίδιους αναδόχους.
  • Κατάργηση κλήρωσης για τις απευθείας αναθέσεις. Πηγές του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αναφέρουν, ότι πρόκειται για ένα πάγιο αίτημα των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης που θα ικανοποιηθεί. πηγή:ecopresss

 

ΕΛΛΑΔΑ

Ομόφωνα αντίθετη στην εκτροπή του Αχελώου η Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας

Published

on

By

Την ομόφωνη αντίθεσή της σε οποιαδήποτε προσπάθεια εκτροπής του Αχελώου εξέφρασε στην τελευταία της συνεδρίαση η Επιτροπή Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, αποδεχόμενη την εισήγηση του Αντιπεριφερειάρχη Βιώσιμης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, Λάμπρου Δημητρογιάννη.

Με αφορμή τη συζήτηση για τη γνωμοδότηση επί της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για την 2η Αναθεώρηση του Σχεδίου Διαχείρισης Λεκανών Απορροής Ποταμών Υδατικού Διαμερίσματος Δυτικής Στερεάς Ελλάδας, ο Αντιπεριφερειάρχης παρουσίασε όλα τα αδιαμφισβήτητα στοιχεία που αιτιολογούν την άρνηση όλων των τοπικών φορέων για τα υπό διαβούλευση σχέδια υδάτων, και πώς αυτά συνδέονται με επιχειρούμενη εκτροπή του ποταμού Αχελώου.

Ειδικότερα, στις σχετικές μελέτες γίνεται αναφορά για μερική εκτροπή του Αχελώου 250 εκ.κυβικών ανά έτος προς επαναπλημμυρισμό της λεκάνης του Πηνειού, κάτι το οποίο είναι άτοπο πλέον μετά τις καταστροφές στη Θεσσαλία, δεν λαμβάνονται υπόψιν σχετιζόμενα σχέδια όπως αυτά των Περιφερειακών Σχεδίων για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή, οι περιβαλλοντικές μελέτες βρίθουν ελλείψεων τεκμηριωμένων επιστημονικών στοιχείων και επίσης, αποδεικνύεται το μεγάλο οικονομικό, κοινωνικό και περιβαλλοντικό κόστος και για τις δύο περιοχές, Αιτωλοακαρνανία και Θεσσαλία.

Όλα τα μέλη της Επιτροπής συμφώνησαν με την εισήγηση του κ. Δημητρογιάννη και την επιχειρηματολογία του, τονίζοντας και αυτά με τη σειρά τους την αντίθεσή τους σε οποιαδήποτε προσπάθεια μερικής ή ολικής εκτροπής του Αχελώου, και ιδίως όταν η Δικαιοσύνη έχει αποφανθεί πολλές φορές κατά των έργων της εκτροπής.

Η συγκεκριμένη συνεδρίαση της Επιτροπής, την οποία απασχόλησαν ακόμη ζητήματα ανάπτυξης και υποδομών, ήταν η τελευταία για την αυτοδιοικητική περίοδο 2019-2023.

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

 Αυξάνονται τα Διόδια κατά 7,6% από το 2024

Published

on

By

Αύξηση των διοδίων κατά 7,6% από το νέο έτος συμφώνησαν το υπουργείο Υποδομών και οι παραχωρησιούχοι των αυτοκινητοδρόμων, ύστερα από μακρά περίοδο διαπραγματεύσεων.

Πριν από λίγες ημέρες οι δύο πλευρές οδηγήθηκαν σε συμφωνία και έτσι οι παραχωρησιούχοι πρόκειται μέσα στις επόμενες ημέρες να ενημερώσουν και τυπικά το υπουργείο Υποδομών (όπως οφείλουν από τις συμβάσεις παραχώρησης) για το ύψος της αύξησης που θα επιβληθεί από την 1η Ιανουαρίου 2024.

Η αύξηση 7,63%, σημαίνει ότι η διαδρομή ενός Ι.Χ. από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη θα κοστίζει 33,75 ευρώ (έναντι 31,35 ευρώ), η διαδρομή Αθήνα – Ιωάννινα (μέσω γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου) διαμορφώνεται στα 41,15 ευρώ (έναντι 38,25 ευρώ), η διαδρομή Αθήνα – Πάτρα στα 12,70 ευρώ (έναντι 11,80 ευρώ) και η διαδρομή Αθήνα – Καλαμάτα στα 15 ευρώ (έναντι 13,95 ευρώ σήμερα).

Οι τιμές αυτές είναι ενδεικτικές, καθώς το ύψος του διοδίου σε κάθε σταθμό στρογγυλοποιείται (συνήθως προς τα κάτω). Σε κάθε περίπτωση, οι νέες τιμές ανά κατηγορία οχήματος θα ανακοινωθούν στα μέσα Δεκεμβρίου από τους παραχωρησιούχους (Ολυμπία Οδό, Νέα Οδό, Κεντρική Οδό, Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, Μορέα, Γέφυρα Α.Ε.).

Οι ετήσιες αυξήσεις υπολογίζονται με βάση την αύξηση στον δείκτη τιμών καταναλωτή κάθε Σεπτέμβριο. Ο δείκτης αυξήθηκε το 2023 κατά 1,65% σε σχέση με το 2022. Σε αυτή την αύξηση θα προστεθεί το ήμισυ της αύξησης από το 2021 στο 2022 –που ήταν 12%–, δηλαδή 6%. Επομένως, η συνολική αύξηση που θα ισχύσει από την 1η Ιανουαρίου θα είναι 7,63% (απομένει να φανεί εάν το ποσό θα στρογγυλοποιηθεί).

Όσο για το υπόλοιπο 6%, οι παραχωρησιούχοι συμφώνησαν να «απορροφήσουν» ένα μικρό μέρος (το 2%) και το υπόλοιπο να επιβαρύνει τα διόδια του 2025 και του 2026 (θα προστίθεται 2% κάθε έτος στην αύξηση του δείκτη τιμών καταναλωτή).

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΕΛΛΑΔΑ

Και… λίμνη!

Published

on

By

Πρόσφατα έγιναν τα εγκαίνια στον αναπλασμένο δημοτικό χώρο στην Βαριά και παραδόθηκε ένας πραγματικά λειτουργικός και όμορφος χώρος αναψυχής για μικρούς και μεγάλους, εκεί που πρώτα υπήρχαν σκουπίδια και παραβατικότητα.

Εκτός από την παιδικά χαρά, τα όργανα γυμναστικής, τα γήπεδα beach volley, τα κιόσκια και τα παγκάκια φόρτισης, ο  χώρος  θα διαθέτει και μικρή λιμνούλα, όταν βρέχει.  Η κακοτεχνία είναι εμφανής και ελπίζουμε να είναι και η μοναδική.

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ