Ενόψει της εγκατάστασης των νέων Αυτοδιοικητικών Αρχών η Κυβέρνηση με το πολυνομοσχέδιο επιχειρεί να άρει και όσο είναι εφικτό το ζήτημα της αντισυνταγματικότητας, για το οποίο είχαν έντονα επικριθεί οι διατάξεις του Κλεισθένη που αφορούν τις Τοπικές Κοινότητες.
Το Νομοσχέδιο ειδικά για τις Κοινότητες εστιάζει σε δυο κινήσεις κατάργησης του Κλεισθένη.
Καταργείται η έμμεση εκλογή του προέδρου
Η κίνηση αυτή αφορά τον τρόπο εκλογής του Προέδρου στις Κοινότητες άνω των 300 κατοίκων.
Ο Κλεισθένης προβλέπει πως εφόσον κανένας Συνδυασμός Κοινότητας δεν έλαβε άνω του 50%, ο Πρόεδρος δεν αναδεικνύεται με άμεση εκλογή από την ψήφο του λαού στην κάλπη, αλλά με έμμεση εκλογή από το Συμβούλιο Κοινότητας, βάσει διαδικασίας από την οποία Πρόεδρος μπορεί να προκύψει Σύμβουλος του Συνδυασμού που ο λαός κατέταξε στη 2η θέση.
Το Νομοσχέδιο (παρ. 9 του αρ.5) καταργεί την έμμεση εκλογή, εισάγοντας τις εξής ρυθμίσεις:
# “Πρόεδρος του Συμβουλίου της Κοινότητας άνω των 300 κατοίκων ορίζεται ο Σύμβουλος του πρώτου κατά συνδυασμού που έλαβε τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης μεταξύ των υποψηφίων του Συνδυασμού του, σύμφωνα με την Απόφαση επικύρωσης της εκλογής από το αρμόδιο Πρωτοδικείο. Η μη αποδοχή του αξιώματος του Προέδρου, δεν οδηγεί σε απώλεια της ιδιότητας μέλους του Συμβουλίου της Κοινότητας.”
# “Αν η θέση του Προέδρου του Συμβουλίου της Κοινότητας κενωθεί λόγω θανάτου ή παραίτησης ή έκπτωσης από το αξίωμα ή εξαιτίας οποιουδήποτε άλλου λόγου, Πρόεδρος ορίζεται ο επόμενος κατά σειρά σταυρών προτίμησης Σύμβουλος του πρώτου σε εκλογική δύναμη συνδυασμού και αν εξαντληθούν οι Σύμβουλοι του πρώτου Συνδυασμού, Πρόεδρος ορίζεται ο πρώτος σε σταυρούς προτίμησης μεταξύ των Συμβούλων του δεύτερου Συνδυασμού και ούτω καθεξής.”
Καταργείται η αποφασιστική αρμοδιότητα για τους ΚΑΠ
Ως δεύτερη κίνηση, είναι η τροποποίηση αρμοδιότητας του Προέδρου / Συμβουλίου Κοινότητας (από αποφασιστική) σε εισηγητική προς το Δημοτικό Συμβούλιο για θέματα Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων που προορίζονται για επενδυτικές ανάγκες (δηλαδή για την αποκαλούμενη πρώην ΣΑΤΑ).
Έτσι, σε Κοινότητες άνω των 300 κατοίκων, ο πρόεδρος εισηγείται για την κατανομή του αναλογούντος στην Κοινότητα ποσοστού των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων που προορίζονται για επενδυτικές ανάγκες του Δήμου. Επίσης ο πρόεδρος εισηγείται ποια έργα και δράσεις θα εκτελεστούν στην Κοινότητα, από το ποσοστό των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων που προορίζονται για επενδυτικές ανάγκες του Δήμου, που της αναλογούν.