Οι ψυχολογικές επιπτώσεις της καραντίνας, η αύξηση άγχους και η κατάθλιψη είναι φαινόμενα που ανησυχούν και ερευνώνται από τους επαγγελματίες της ψυχικής υγείας. Για την διαχείριση των παραπάνω μιλά στο Nafsweek o Σωτήρης Ζαμπάρας – Κοινωνικός Λειτουργός – Εκπ/νος Ψυχοθεραπευτής Gestalt και Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού Εφήβων Ενηλίκων.
«Η κοινωνική αποστασιοποίηση των τελευταίων εβδομάδων, είναι μία νέα και συνάμα αρκετά δύσκολη συνθήκη για όλους, μικρούς και μεγάλους. Πρόκειται για κάτι που κανείς δεν είχε φανταστεί πως θα πρέπει να διαχειριστεί και κάτι που δεν θα μπορούσε να προγραμματιστεί.
Σίγουρα, όλοι ελπίζουμε αυτό να είναι κάτι που θα τελειώσει σύντομα και πως δεν θα χρειαστεί να ξανά έρθουμε αντιμέτωποι. Την περίοδο αυτή είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε την πίεση που δέχονται τα παιδιά, οι έφηβοι αλλά και οι ενήλικες. Ένα από τα δυσκολότερα πράγματα που καλούμαστε όλοι μας ανεξαρτήτου ηλικίας να διαχειριστούμε, είναι η αλλαγή που βιώνουμε στην καθημερινότητα και τη ρουτίνα μας. Η αλλαγές στο μεγαλύτερο μέρος αυτονόητων μέχρι σήμερα διαδικασιών καθώς και η συνειδητοποίηση πως ότι συμβαίνει γύρω μας σε σχέση με τον ιό covid – 19 έχει να κάνει με ασθένεια και πολλές φορές με έναν από τους βαθύτερους υπαρξιακούς φόβους το θάνατο, είναι πιθανό να αυξήσουν το άγχος.
Για τον λόγο αυτό, είναι πάρα πολύ σημαντικό να λειτουργήσουμε προληπτικά, και να χρησιμοποιήσουμε όλα τα αποθέματα δημιουργικής προσαρμογής που έχουμε, έτσι ώστε να διατηρήσουμε την ισορροπία της ψυχικής υγείας.
Η δημιουργία λοιπόν μίας νέας μορφής προγράμματος για τα παιδιά και τους εφήβους, που να περιλαμβάνει πολλά από τα στοιχεία της καθημερινότητας, πριν την αναγκαστική κοινωνική μας αποστασιοποίηση είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό.
-
Δημιουργία μίας νέας καθημερινότητας
Όπως είπαμε η αύξηση του άγχους εντός αυτής της περιόδου είναι κάτι αρκετά πιθανό. Ενός άγχους αρχικά φυσιολογικού, μιας και πράγματα γύρω άλλαξαν ξαφνικά. Η νέα οργανωμένη καθημερινότητα θα βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό εφήβους, παιδιά αλλά και τους γονείς ώστε να αποκτήσουν μία αίσθηση κανονικότητας.
Η καθημερινότητα αυτή είναι πολύ σημαντικό να περιλαμβάνει συγκεκριμένες ώρες για διάφορες δραστηριότητες, όπως η ενασχόληση με σχολικές δραστηριότητες, οι δουλειές στις οποίες θα μπορούσαν να συμμετέχουν τα παιδιά, η άσκηση, η κοινωνικοποίηση με εναλλακτικούς τρόπους και φυσικά ο ελεύθερος χρόνος και το παιχνίδι.
Κάτι που είναι σημαντικό να αναφέρω είναι πως θα ήταν καλό, στην οργάνωση και τον προγραμματισμό αυτής της ρουτίνας να συμμετέχει ο ίδιος ο έφηβος ή το παιδί. Έτσι η προσωπική ευθύνη γίνεται πιο καθαρή και οι γονείς βρίσκονται εκεί όχι για να υπενθυμίζουν συνεχώς αλλά για να προτρέπουν.
-
Άσκηση στο σπίτι
Το σύνολο των αθλητικών δραστηριοτήτων έχει ακυρωθεί, μα η ενέργεια των παιδιών παραμένει αστίρευτη. Αυτό σε συνδιασμό με τη διατήρηση της σωματικής υγείας κάνει την άσκηση με εναλλακτικούς τρόπους απαραίτητη.
Γυμναστείτε λοιπόν δημιουργικά, και όλοι μαζί, όσο αυτό είναι εφικτό. Χρησιμοποιήστε το ίδιο το σπίτι και ότι αυτό περιλαμβάνει, εμπόδια που μπορούν να δημιουργηθούν μέσα στο σπίτι, ασκήσεις στην αυλή, η χορός με τη χρήση της τεχνολογίας όπως για παράδειγμα ένα βίντεο από το youtube.
Για τα παιδιά των μικρότερων ηλικιών η συμμετοχή των γονιών στην άσκηση είναι κάτι που μπορεί να βοηθήσει πάρα πολύ.
-
Καλλιτεχνική έκφραση
Ενθαρρύνετε όλες τις μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης. Η τέχνη ως θεραπεία παίζει σημαντικό ρόλο για τα παιδιά, τα βοηθά να μοιράζονται και να επεξεργάζονται συναισθήματα. Η ζωγραφική, η δημιουργία κολάζ, ακόμη και η απλή επαφή με τα χρώματα (όπως δακτυλομπογιές) για τις μικρότερες ηλικίες δίνει χώρο, με ένα διαφορετικό τρόπο, στα παιδιά να εκφραστούν. Η προτροπή να σχεδιάσουν συναισθήματα ή αυτό που νιώθουν τώρα και στη συνέχεια να συζητήσετε γι αυτό που σχεδίασαν θα αποτελούσε έναν διαφορετικό τρόπο να τα κατανοήσετε.
-
Η κοινωνική ζωή συνεχίζεται
Μέσα από τη συνθήκη της κοινωνικής απομόνωσης η ικανότητα των παιδιών κυρίως να επικοινωνούν με τους φίλους ή και με άλλα αγαπημένα πρόσωπα μειώνεται. Σίγουρα αυτό αλλάζει ανάλογα με την ηλικία.
Είναι σημαντικό λοιπόν να διατηρήσουμε για εμάς αλλά και για τα παιδιά αυτές της κοινωνικές σχέσεις. Σίγουρα η χρήση του διαδικτύου είναι αυτή που βοηθά ιδιαίτερα και μπορεί να δώσει μία αίσθηση σύνδεσης με τους φίλους τους. Η οργάνωση λοιπόν μαζί με άλλους γονείς μίας συνομιλίας ή η δημιουργία μίας ομάδας, με εποπτεία, όπου θα μπορούσαν να μοιραστούν σκέψεις θα αποτελούσε μία σύνδεση με την κοινωνικότητα που μοιάζει να φθίνει.
Επίσης, η επαφή με τη χρήση social media, με αγαπημένα πρόσωπα – μέλη της οικογένειας, όπως γιαγιάδες, παππούδες που μέχρι πρότινος αποτελούσαν μέρος των κοινωνικών συναναστροφών των παιδιών θα είχαν ιδιαίτερο νόημα για τα παιδιά.
Προς τους εφήβους, η προτροπή του να χρησιμοποιούν τα κοινωνικά μέσα επικοινωνίας με τους φίλους και τους συνομηλίκους τους, αλλά με διαλείμματα και να μοιράζονται τις μεγαλύτερες ανησυχίες τους με τους γονείς τους είναι κάτι πολύ σημαντικό. Πολύ σημαντικό είναι τους να τους αναφέρουμε πως οι ανησυχητικές πληροφορίες σχετικά με το COVID-19, που φτάνουν πολλές φορές μέσω ιστοσελίδων ή και φίλων, θα πρέπει να τις συζητάνε και να διασταυρώνονται μέσω αξιόπιστων πηγών.
Το να εντάξετε κάποια ή όλα τα παραπάνω στην καθημερινότητα αυτής της περιόδου θα βοηθήσει ώστε τα παιδιά, οι έφηβοι αλλά και εσείς οι ίδιοι να μειώσετε το άγχος της αβεβαιότητας που προσθέτει στη ζωή όλων η παρούσα συνθήκη και να βιώσετε πιο ήρεμα την αναμονή για μέρες με μεγαλύτερη ελευθερία.
Ζαμπάρας Σωτήρης
Κοινωνικός Λειτουργός
Εκπ/νος Ψυχοθεραπευτής Gestalt
Σύμβουλος Επαγγελματικού Πρτοσανατολισμόυ Εφήβων Ενηλίκων
ΣυνΈκφραση | Καλαντζοπούλου 10 | Ναύπακτος | 30300
www.sunekfrasi.gr